Connor McDavid – The Next, Next One?

  • 634 351
  • 1 995
Hyvin tuo McDavid on nyt vetänyt, ja sitähän minä en epäillytkään käsittääkseni. Epäilyksen sana oli tarkoitettu hypetyksen suuntaan, että oliko nuorukaisen suuntaan laitettu mediasta ja muualta hiukan liikaa odotuksia. Tietysti ehkä minun jutuista helposti sai kuvan, että haukun pelaajaa. Yritin kyllä siinä selventää, että ei minulla pelaajaa vastaan ole mitään, ja toivon menestystä uralla tietenkin.

Kritiikin kohde siis ei ollut pelaaja itse, vaan se millä tavalla media ja jotkut ihmiset laitoivat odotuksia semmoisesta pelaajasta, joka nykypäivän kiekossa ei ole enää mahdollista olla. Yritin kyllä tuota parhaani mukaan selventää.

Kyllä se oli ihan ymmärrettävää tekstiä. Selvähän se on, että median luoma hype menee näiden ihmepoikien kohdalla yli. Se on oikeastaan median tehtäväkin.

Enemmänkin minun huomioini kiinnitti se miten sinulla oli paljon asiaa tähän ketjuun noiden kolmen ensimmäisen ottelun aikana, mutta ei yhtään sen jälkeen. Toki olet ansiokkaasti keskustellut aiheesta jo ennen McD:n NHL-uran ensimmäistäkään peliä, joten siitä sinulle pisteet. Se myös erottaa sinut eduksesi monista muista, jotka sivaltavat ensimmäisen tilaisuuden tullen, mutta katoavat ikuisiksi ajoiksi sen jälkeen. Sinä sivalsit jo ennen kuin siihen oli oikeastaan edes tilaisuus.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kyllä se oli ihan ymmärrettävää tekstiä. Selvähän se on, että median luoma hype menee näiden ihmepoikien kohdalla yli. Se on oikeastaan median tehtäväkin.

Enemmänkin minun huomioini kiinnitti se miten sinulla oli paljon asiaa tähän ketjuun noiden kolmen ensimmäisen ottelun aikana, mutta ei yhtään sen jälkeen. Toki olet ansiokkaasti keskustellut aiheesta jo ennen McD:n NHL-uran ensimmäistäkään peliä, joten siitä sinulle pisteet. Se myös erottaa sinut eduksesi monista muista, jotka sivaltavat ensimmäisen tilaisuuden tullen, mutta katoavat ikuisiksi ajoiksi sen jälkeen. Sinä sivalsit jo ennen kuin siihen oli oikeastaan edes tilaisuus.

Sitä helposti kärjistää liikaa tekstiä, että olisi selvä se kanta jota yrittää esille tuoda. Tosin menee usein metsään tuo liiallinen kärjistäminen siinä, että tulee liian mustavalkoisia tekstiä kirjailtua tänne. Sama hieman huono tapa tulee minulla tosin esiin myös toiseen suuntaan, eli jos pelaaja omasta mielestäni on yleisesti aliarvostettu mediassa ja yleisesti keskustelussa, niin tulee sitten ladattua helposti hieman liiallisen hypettävää tekstiä kyseisestä pelaajasta.

McDavid on kyllä hyvä ja poikkeuksellisen lahjakas pelaaja, jonka uran kehittymistä on ilo seurata. Eichell ja McDavid on mielenkiintoinen taistelupari seurattavaksi pitkäksi aikaa. Oma meilipiteeni oli, että Eichel on valmiimpi pelaaja nyt tällä kaudella, ja vie ensimmäisella kaudella McDavidia. Saas nyt kuitenkin nähdä meneekö metsään tuo arvio kuitenkin. En ole nyt viitsinyt kirjoittaa tänne McDavidista näiden kolmen hyvän pelin takia, koska haluan nähdä sen lopullisen tason hieman suuremmalla otannalla pelejä. Sitten Jos tämä kausi menee McDavidilta yli 70p, niin voin kyllä tulla sanomaan, että olinkin aivan väärässä toppuutellessani hypeä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hfboardsilla oli puhetta että hype Crosbyn ympärillä ei ole vieläkään loppunut siitä, kun tuli isoihin valoihin. Näin saattaa hyvinkin käydä myös Mcdavidin kohdalla että se vienti jatkuu koko uran ajan.
 

Nick Neim

Jäsen
En ole nyt viitsinyt kirjoittaa tänne McDavidista näiden kolmen hyvän pelin takia, koska haluan nähdä sen lopullisen tason hieman suuremmalla otannalla pelejä.

Siltä se joo vaikuttaa. Sehän vasta olisikin noloa, jos olisit huudellut täällä McDavidin puutteista tai heikkouksista parin huonon pelin jälkeen.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Siltä se joo vaikuttaa. Sehän vasta olisikin noloa, jos olisit huudellut täällä McDavidin puutteista tai heikkouksista parin huonon pelin jälkeen.

Samaa juttua olen puhunut puoli vuotta. En kyllä kolmen pelin perusteella tullut mitään huutelemaan.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Kyllä minä odotan hypen perusteella, että McDavid nousee jo tulokaskaudellaan aivan pistepörssin kärkipäähän, aivan kuten teki Gretzky, Lemieux ja Crosbykin aikoinaan. Tulevina kausina sitten kunnon dominointia. Edellä on mainittu ne keihin tätä poikaa tulee ja tullaan vertaamaan, eikä mihinkään tusinajamppoihin.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Olen myös useiden kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla, että jos McDavidista puhutaan kerran sukupolvessa NHL:ään tulevana lahjakkuutena, hänen on heti ensimmäisellä kaudella lyötävä tauluun lukemat, jotka osoittavat, että hän on tällainen lahjakkuus. Se on sitten toinen asia, onko hän tällainen lahjakkuus, koska media niin sanoo. Jos ei heitä vähintään lähemmäs piste per peli tahtia, niin nämä vertaukset Crosbyyn, Gretzkyyn jne. voidaan unohtaa. Tämä on joko tai kysymys. Joko hän on genarational talent (pahoittelut, kun en osaa tätä nätisti suomentaa) tai sitten hän ei ole. Ei voida sanoa, että hän on generational talent, mutta että ei vain nyt ensimmäisellä kaudella kulje. Kolmen tai kuuden pelin perusteella nyt on ihan turha tietysti vielä tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Viimeiset kolme peliä ovat toki osoittaneet hyviä merkkejä, mutta palataan asiaan, kun kautta on pelattu esimerkiksi puolet.
 
Se on sitten toinen asia, onko hän tällainen lahjakkuus, koska media niin sanoo.

Entä valmentajien, pelaajien, scouttien ja managereiden näkemykset? Niistä McDavidin poikkeuksellisista lahjoista on puhunut Wayne Gretzky ja aika moni muu, joka on kiekossa hieman enemmän sisällä kuin median edustajat.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Vielä, kun muutaman vuoden päästä McDavid saa vielä tuohon pitkään varteensa enemmän voimaa, niin joku saattaisi kuvitella, että kyseessä tulee olemaan melko pitelemätön kaveri. Näillä näkymin ainakin itse odotan Connorista suurempaa pelaajaa kuin Crosbysta. Toki ihan samanlailla tietysti ei voi vertailla, sillä Crosby on enemmän allround-pelaaja kun taas tämän nuorukaisen taidot selkeästi painottuvat hyökkäyspäähän. McDavid kun on ominaisuuksiltaan kaikkea sitä, mitä hyökkäävältä pelaajalta voi vain haluta. Maailmanluokkaa kiekonkäsittely-, luistelu- ja pelinlukutaidot, maustettuna pitkällä varrella. Laukaus ei lähde ehkä raketinlailla, mutta ei se tuhnukaan ole, sekä tarkkuuttakin löytyy ihan sopivasti. Vähän treenaa laukaukseen vauhtia ja varteen vahvuutta, niin kyseessä on täydellisen pelaajan prototyyppi. Sillä olettamalla, ettei tietysti mitään pahempia loukkeja tai henkisiä ongelmia pääse tapahtumaan.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Entä valmentajien, pelaajien, scouttien ja managereiden näkemykset? Niistä McDavidin poikkeuksellisista lahjoista on puhunut Wayne Gretzky ja aika moni muu, joka on kiekossa hieman enemmän sisällä kuin median edustajat.

Ihan päivänselvää on, että McDavidista on näitä ylisanoja, kuten "kerran sukupolvessa NHL:ään tuleva lahjakkuus" käytetty median ja muidenkin kiekkoihmisten toimesta, kuten totesit. Tulevaisuutta ei kukaan pysty ennustamaan, vaikka kuinka olisi "kiekossa sisällä". Viestini idea ei kuitenkaan ollut ottaa kantaa siihen, kuka McDavidia on hehkuttanut tai missä häntä on hehkutettu taikka siihen, tuleeko hän täyttämään häneen kohdistetut odotukset. Ajatuksena oli tiivistetysti vain sanoa, että joko hän on "generational talent" tai sitten hän ei ole. Ei ole olemassa mitään välimuotoa.
 

Baldrick

Jäsen
Ajatuksena oli tiivistetysti vain sanoa, että joko hän on "generational talent" tai sitten hän ei ole. Ei ole olemassa mitään välimuotoa.

Tällä hetkellä tuo näyttäisi sellainen olevan.
 
Ajatuksena oli tiivistetysti vain sanoa, että joko hän on "generational talent" tai sitten hän ei ole

Ihan näin yksinkertaista se ei ole, sillä "generational talent" ei ole mikään matemaattinen tai luonnontieteellinen termi. Kyse on hieman samasta problematiikasta kuin siinä, että ei sillekään ole olemassa täysin aukotonta mittaria, onko joku joukkue urheiludynastia vai ei. Onko esim. 2000-luvun Spurs sellainen? Mestaruuksia piisaa, mutta perättäisiä mestaruuksia ei ole lainkaan. Samaa voidaan pohtia 2010-luvun Blackhawksin kohdalla.

Kun itse sanoin keväällä 2012 Philadelphian metrossa, että Crosby on mielestäni generational talent, paikalliset olivat kanssani täysin eri mieltä. Moni oli sitä mieltä, että Giroux on suurempi jääkiekkoilija.
 
Viimeksi muokattu:

Ketuttaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa ja Chicago Blackhawks
Connor McJesus on lopultakin ottanut paikkansa tulokkaiden pistepörssin jaetulla ykkössijalla. Mielenkiintoista seurata, jatkuuko tahti samana vai koveneeko jopa. Aika maaginen kaveri kyllä kentällä, mitä olen pari Edmontonin peliä katsellut highlightsien ohella.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Face-offit kahdessa viimeisessä pelissä 40.00 ja 42.86 eli parantumassa on sekin osasto. Ei enää kaksseiskaa. Neljään viime peliin teholukemat plus 1 ja pisteet 4+3=7. Yksi gamewinner. Tätäkö on tulevaisuus? Piste per peli -tahdissa jo ollaan. No, pidätellään nyt kuitenkin hevosia. Silti. Ikisuosikkini Ovie on saanut haastajan (Crosby ei mua oikein oo innostanut, vaikka on maailman paras, vielä).
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Crosby ei mua oikein oo innostanut, vaikka on maailman paras, vielä).

Crosby ei ole kyllä ollut "maailman paras" enää pitkään aikaan. Viime kaudella alkoi jo selvä pelillinen alamäki, joka näyttää vain syventyneen entisestään. Uskallan väittää, että McDavid on jo tällä hetkellä Crosbya edellä hyökkäyspelin osalta. Ja tuskin häviää kovin monella muullakaan osa-alueella, sillä hyökkäyspelaaminen ja tehojen paukuttaminen on oikeastaan aina ollut Crosbyn ainoa vahvuus.

Näillä näkymin ainakin itse odotan Connorista suurempaa pelaajaa kuin Crosbysta. Toki ihan samanlailla tietysti ei voi vertailla, sillä Crosby on enemmän allround-pelaaja kun taas tämän nuorukaisen taidot selkeästi painottuvat hyökkäyspäähän..

Kyllähän Crosby on yksi kaikkien aikojen pelaajista monella mittarilla mitattuna, ja dominoi kaukaloita terveenä ollessaan lähes kymmenen kautta. Siltikään en voinut olla nauramatta tuolle "all-around" -viittaukselle, sillä sellaista hänestä ei kyllä saa edes väkisin vääntämällä. Jos vertaa esimerkiksi sellaisiin pelaajiin kuten Toews, Bergeron ja Kopitar (jotka ovat toki aivan liigan eliittiä kokonaisvaltaisessa keskushyökkäjän pelaamisessa), niin Crosbya ei pitäisi edes samassa lauseessa mainita.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tuota Crosbyn (mahdollista) all-around-tyyliä mietin myös. Jonkinlainen liideri Crosby sen sijaan taitaa olla.
 

Baldrick

Jäsen
Allround väärä termi kuvaamaan Crosbyn pelityyliä, koska ei tuo tosiaan mikään Selke-mies ole. Kirjoittaessani mietin sitä, että kaveri on joka osa-alueella taidoiltaan parempaa keskitasoa. Osaa toki puolustaakin, mutta kaukana mainituista Toewseistä ja Bergeroneista. Allround siis väärä termi, yritin kuvailla monitaitoista, mutta tuli pieni säppi ajattelussa.
 
Kirjoittaessani mietin sitä, että kaveri on joka osa-alueella taidoiltaan parempaa keskitasoa.

Tarkoitat kai, että on joka osa-alueella taidoiltaan vähintään parempaa keskitasoa? Itse en ainakaan Crosbyn pelisilmää, syöttötaitoa ja pelinopeutta rankkaisi kategoriaan "parempi keskitaso". Vähän sama kuin sanoisi Bill Gatesin edustavan "ylempää keskiluokkaa"

Jos vertaa esimerkiksi sellaisiin pelaajiin kuten Toews, Bergeron ja Kopitar

Aika paljon Bostonin pelejä viime kausina katselleena mä olen sitä mieltä, että Bergeron on jonkin verran yliarvostettu, sillä ei hän hyökkäyssuuntaan ole niin hyvä. Krejcin lätyt ovat helvetin paljon näyttävämpiä ja oivaltavampia. Tiedän toki, että tähän tulee vastaukseksi Corsi-luento, "intangibles"-luento ja "miten kukaan voi olla noin pihalla" -huutonaurut. Antaa tulla vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Tarkoitat kai, että on joka osa-alueella taidoiltaan vähintään parempaa keskitasoa?

Jotakuinkin näin. Olenpa viimeaikoina ilmaissut itseäni perin huonosti niin täällä kuin muuallakin.
 

Largo

Jäsen
Vielä, kun muutaman vuoden päästä McDavid saa vielä tuohon pitkään varteensa enemmän voimaa, niin joku saattaisi kuvitella, että kyseessä tulee olemaan melko pitelemätön kaveri. Näillä näkymin ainakin itse odotan Connorista suurempaa pelaajaa kuin Crosbysta. Toki ihan samanlailla tietysti ei voi vertailla, sillä Crosby on enemmän allround-pelaaja kun taas tämän nuorukaisen taidot selkeästi painottuvat hyökkäyspäähän. McDavid kun on ominaisuuksiltaan kaikkea sitä, mitä hyökkäävältä pelaajalta voi vain haluta. Maailmanluokkaa kiekonkäsittely-, luistelu- ja pelinlukutaidot, maustettuna pitkällä varrella. Laukaus ei lähde ehkä raketinlailla, mutta ei se tuhnukaan ole, sekä tarkkuuttakin löytyy ihan sopivasti. Vähän treenaa laukaukseen vauhtia ja varteen vahvuutta, niin kyseessä on täydellisen pelaajan prototyyppi. Sillä olettamalla, ettei tietysti mitään pahempia loukkeja tai henkisiä ongelmia pääse tapahtumaan.
Niin, 18-vuotias Crosby ei todellakaan ollut mikään all-round paketti vielä tuolloin, eikä ole McDavidkaan, tai oikeastaan todella harva. Crosby oli huono aloittaja, hän treenasi sen paremmaksi. Crosbylla oli keskinkertainen laukaus, hän treenasi sen huippukuntoon. McDavid ehtii kehittämään itseään aivan varmasti, kaikki on hänestä itsestään kiinni.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Se että Crosby ei ole kerännyt selkejä takan reunukselleen, on ollut kiinni enemmän organisaatiosta, jota tämä on edustanut ja valmentajista, jotka häntä ovat valmentaneet. Ts. Crosbyltä löytyy kyllä työkalut, mutta häneltä ei ole koskaan vaadittu tai haluttu kahteen suuntaan pelaamista. Päin vastoin, riskialttiita ja joukkueen edun vastaisia ratkaisuja kaukalossa on jopa katottu läpi sormien.

Tavallaan sääli, sillä uskoisin, että Crosby itsekin vaihtaisi jonkun Art Rossin joukkueen parempaan menestykseen.

Aika paljon Bostonin pelejä viime kausina katselleena mä olen sitä mieltä, että Bergeron on jonkin verran yliarvostettu, sillä ei hän hyökkäyssuuntaan ole niin hyvä. Krejcin lätyt ovat helvetin paljon näyttävämpiä ja oivaltavampia.
En sinänsä ole eri mieltä. Pari pointtia kuitenkin. Krejcin oivaltavista lätyistä hyötyy aika usein myös vastustaja. Voi jopa sanoa, että useammin kuin Bruins. Toisekseen Krejci on liigan eliittiä toisen aallon hyödyntäjänä, mutta kun se otetaan pois, tehopisteet ovat kovissa peleissä viime kevään toissa kevään tasoa.

Bergeron on hyvä esimerkki siitä, että hyökkäystehoja syntyy kohtuullisesti pelkästään sillä, kun tekee asioita kaukalossa oikein. Ei tarvitse olla järin luova, omata hyvää laukausta tai muitakaan huipputaitoja, jotka yleensä liitetään hyvien pistenikkarien ominaisuuksiksi. Lisäys: Riittää, että voittaa kaksinkamppailuja enemmän kuin oman osansa, pelaa kiekkoa vapaalle miehelle ja menee maalille itseään säästelemättä. Itse asiassa suurin osa ns. taitopelaajienkin pisteistä syntyy yksinkertaisista kiekon viivaan pelaamisista ja riparien sutimisista sisään. Marginaalinen osa on mitään takatolppalättyjä tai ylämummosnaippeja sen jälkeen, kun on ensin kahvittanut pakin.
 
Viimeksi muokattu:

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
McDavid esitteli eilen avauserässä aika sulavia muuvseja. Harmi ettei tästä tullut maalia, olisi ollut keväälläkin aika korkealla vuoden maaleja listattaessa:
Connor McDavid With a Couple Nice Moves vs Minnesota (10/27/15) - YouTube

Haula taisi lähteä sinne kuuluisalle kebab-kioskille.
Kahtelein samaa tuossa aamukahvilla HL pätkiä katsoessa että MORO johan vei kaveri vähän ukkoa vipuun :D Yritti vielä takatolpille numero #10 laitaa tyhjiin, mutta taisi takaa joku hieman backchekata niin kiekko hieman karkasi. Olisi kyllä ollut todellakin ehdolla vuoden maaliksi samantien. On kyllä melkoinen janari tämä ja vielä nuori poika kuitenkin. Tulee niittämään vielä paljon tuhoa urallaan. Toivotaan ettei käy kuten Crosbyn ja tule liikaa aivotärähyksiä liian lyhyen ajan sisällä.
 
Ihan kohtalainen peli taas Connorilta. Ensin pohjusti 2-3-maalin itselleen niin kovin tyypillisellä haastolla ja sitten 3-3-osuman pelaamalla Subbanin mailan tyylikkäästi pois ja jakamalla namupassin Pouliot'lle.

Alan kallistua sille kannalle, että jos ensi syksyn World Cuppiin ei olisi keksitty niitä huuhaa-joukkueita, McDavidin kuuluisi olla mukana Kanadan kokoonpanossa. Pelasihan Eric Lindroskin vuoden 1991 Kanada Cupissa, ja hänellä oli silloin ikää yli vuosi vähemmän kuin McDavidillä ensi syyskuussa. Voimaakin ehtii poika kesän aikana hankkia lisää mukavasti, kun ei tarvitse pudotuspelejä pelata. Toki voidaanhan hänet nähdä Pietarissa MM-kisoissa, mikä olisi minusta mukavaa. USA:han valitsee toisinaan olympiakorisjoukkueeseensa yhden lupauksen, jolla ei ole vielä yhtään NBA-kokemusta. Kanadalla ei lätkässä ole varaa ihan tuollaiseen opintomatka-ajatteluun, mutta ei heiltä taida vuoden päästä kovin montaa kymmentä tätä junnua parempaa hyökkääjiä löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös