Pohjois-Amerikassa on muutenkin täysin ylikorostunut tuo sentterin merkitys. Itse olen sitä mieltä (ja sen on esim. Suomen maajoukkue moneen kertaan osoittanut), että ei se sentterin paikka sen tärkeämpi ole kuin muutkaan pelipaikat, ja jos löytyy taidoiltaan edes kohtuullisen hyvä ja yhteen hiileen puhaltava nippu sekä hyvä pelitapa, sentterin paikka voi olla vaikka joukkueen heikkous ja silti voidaan menestyä huippujoukkueita ja niiden huippusenttereitä vastaan.Täällä jotkut ovat puhuneet, että Columbus voisi käyttää nyt Werenskiä treidipalasena sentterin hankkimiseen. Itse en näe tässä mitään järkeä. Laineen hankinta toi Jetsille huippulaiturin ja tiettyä erityisosaamista, mutta jätti keskikaistalle ison aukon. Columbuksen vahvuus on puolustuksen tukipilaripari Jones-Werenski, joten ei ole mitään järkeä lähteä tuota tuhoamaan ja aiheuttamaan puolestaan puolustukseen iso lovi. Varsinkin, jos Werenski ja Jones ovat sitoutuneita Columbuksen juttuun. Ei Columbuksella ole käsittääkseni ketään sellaista prospektia jonka voisi kuvitella astuvan esim. Werenskin saappaisiin lähivuosina? Saa korjata, jos olen väärässä ja sieltä sellainen löytyy.
Ylipäätään jokaisella joukkueella on jokin heikkous. Columbuksella se on nyt sentteriosasto. Kuitenkin laadukkaita pelaajia löytyy muihin positioihin riittävästi ja sitä kautta ihan kaikki on mahdollista. Varmasti Kekäläinen on myös valppaana, jos vapaille markkinoille tulee kiinnostava sentteri (Danault 2021, Barkov 2022) tai jollain treidillä semmoisen voisi saada, mutta en millään usko ja näe järkevänä sitä, että Kekäläinen lähtisi paikkaamaan yhtä aukkoa rosterista aiheuttamalla toisen sellaisen muualle.
Amerikkalaista ajattelua ja sieltä tulevia suuntauksia leimaa noin ylipäätään hyvin voimakas lokerointi ja ehdottoman mustavalkoinen ajattelu. Fiksuudellaan amerikkalaiset ovat harvemmin menestyneet, vaan ihan muut ominaisuudet ovat olleet usein määräävinä tekijöinä heidän menestymisilleen. Kovaa luonnetta toki on yleensä löytynyt.
Nykyään valloillaan oleva täysin vääristynyt edistyneiden tilastojen seuranta ja niiden äärimmilleen voimistunut ihannointi ja tuijottaminen on tästä asetelmasta myöskin hyvä esimerkki. Vie itse asiassa jääkiekkoa sinänsä aika huonoon suuntaan ja pois pelin olennaisimmista asioista kuten luovuuden ja taidon kehittämisestä ja ihannoimisesta.
Niin, ja tietyllä tapaa väittäisin kritisoivani amerikkalaisia ilman suurta puolueellisuutta, kun nimittäin itse olen siellä syntynyt ja asunut pariinkin otteeseen ja olen Suomen lisäksi USA:n kansalainen.