Colorado Avalanche 2024–2025

• 183 761
  • 741

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika paljon tämä treidi kiteytyy siihen, että miten kovaan tykitykseen palkkakatto lähtee ylöspäin? Jos tilaa on kolmen vuoden päästä huomattavasti enemmän, niin saattaa harmittaa. Jos taas kehitys on maltillista, niin päätös voi jopa olla oikea. Kun seura päätti, että ainoastaan kaksi isoa sopimusta on järkevää mahduttaa kattoon, niin kyllä Rantanen on se lähtijä.
Nyt hetken tätä sulateltuani, niin tässä on varmasti treidin poitti: Colorado katsoi, että koko "huippukolmikkoa" ei voida sitoa kalliilla sopimuksilla, kun sitten loppuu rahat, jos palkkakatto ei raketoi (Sori @sampio, oli pakko). Noita kahta "kolmikon" jäsentä ei voi dumpata, joten ulkomaalaisia taas sorsitaan... voiko tästä valittaa johonkin. Rantasestanhan saatiin nyt "vastine", joka voi osoittautua ihan hyväksikin ja aika paska pitää olla, jos tuossa seurassa ei saa mitään aikaiseksi. Harmittavasti treidin hyvyydestä ei todennäköisesti saada koskaan selvyyttä, koska ainoa asia, joka sen voisi vahvistaa, on Coloradon mestaruus.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuosta Necasin ja MacKinnonin tyylien yhteensopivuudesta, en tiedä, onko se vain sitä vauhtia, mitä siihen kaivataan. Voihan se luoda aika dynaamisen näköistä päätypeliä ja kiekko liikkuu, kun mukaan isketään vielä Makar. Mutta kun tosiaan kiekko liikkuu miehiä nopeammin, ja Rantasella oli hiukan kulmikkaasta liikkeestään huolimatta kyky olla usein oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Verrokkina hyvin polkukone McDavid ja tankki-Draisaitl - itse asiassa hyvinkin paljon samankaltaisuutta isojen poikien liikkeessä, sekä siinä, että samalta spotilta se kiekko liikkui pienestäkin kulmasta maaliin.

Enkä nyt sano, etteivätkö Necas ja MacKinnon toisiaan löytäisi, ammattilaisia kun ovat, mutta siis tosiaan, liikkua tarvitsee sen verran, että pysyy samassa hyökkäysaallossa.

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Necasin kohdalla suuri kysymysmerkki on mielestäni se, että onko nyt vihdoin se läpimurtokausi vaiko vain suonenvetokausi. Pitkään odotettu kovempia tehoja, ja nyt kun niitä alkoi viimeinkin tulemaan, niin sitten treidattiin Carolinasta pois. Mutta paljon on Necasin peli tällä kaudella parantunut, viimeinkin, ja jos ja kun tämä meno jatkuu, niin ihan kelpo paikkaaja Rantaselle pisteiden valossa, kunnes sitten parin vuoden päästä on sopimus katkolla.

Necasin kohdalla suuri kysymysmerkki on mielestäni se, että onko nyt vihdoin se läpimurtokausi vaiko vain suonenvetokausi. Pitkään odotettu kovempia tehoja, ja nyt kun niitä alkoi viimeinkin tulemaan, niin sitten treidattiin Carolinasta pois. Mutta paljon on Necasin peli tällä kaudella parantunut, viimeinkin, ja jos ja kun tämä meno jatkuu, niin ihan kelpo paikkaaja Rantaselle pisteiden valossa, kunnes sitten parin vuoden päästä on sopimus katkolla.

Joo ja jos Necas osoittautuukin täyttämään Rantasen saappaat ja painaa tällä ja ensi kaudella sen päälle 100 pinnaa tauluun, niin Colorado on taas saman valinnan edessä keväällä 2026 kun Necasille pitäisi maksaa. Jos noudatetaan samaa linjaa kuin Rantasen kanssa eikä haluta sitoa kärkiäijiin liikaa dollareita syvyyden kustannuksella, niin Necas on pakko kaupata.

Nyt hetken tätä sulateltuani, niin tässä on varmasti treidin poitti: Colorado katsoi, että koko "huippukolmikkoa" ei voida sitoa kalliilla sopimuksilla, kun sitten loppuu rahat, jos palkkakatto ei raketoi (Sori @sampio, oli pakko). Noita kahta "kolmikon" jäsentä ei voi dumpata, joten ulkomaalaisia taas sorsitaan... voiko tästä valittaa johonkin. Rantasestanhan saatiin nyt "vastine", joka voi osoittautua ihan hyväksikin ja aika paska pitää olla, jos tuossa seurassa ei saa mitään aikaiseksi. Harmittavasti treidin hyvyydestä ei todennäköisesti saada koskaan selvyyttä, koska ainoa asia, joka sen voisi vahvistaa, on Coloradon mestaruus.

Jep, näinhän se luultavasti meni.

Aiemmin tänään pyörittelin huvikseni numeroita ja laskin, että jos Rantaselle oltaisiin annettu MacKinnonia vastaava sopimus (joka olisi myös suhteellisen reilu verrattuna verrokkeina pidettyihin Pastrnakiin ja Nylanderiin), ensi kaudella Coloradon top 3 pelaajien keskiarvo-osuus palkkakatosta olisi 12,34% eli piirun verran pienempi kuin esimerkiksi Toronton "Big 4" uusien sopimuksien alkamishetkellä kaudella 2019-2020 (keskiarvo 12,42%). Tällä kaudella Toronto käyttää tuohon nelikkoonsa keskiarvolta 13,25% palkkakatosta per pelaaja. Jos vuonna 2027 palkkakatto on maltillinen 100 miljoonaa, Colorado pääsisi vieläkin alle tuon Toronton tämän kaudenkeskiarvosumman tarjoamalla Makarille 14,5 miljoonan sopimusta, tai jos palkkakatto olisi 110+ miljoonaa (kuten on väläytelty), Makarille voitaisiin tarjota jopa yli 18 miljoonan sopimusta ja silti päästäisiin alle tuon vertailuluvun.

Pointti oli siis se, että pelkkien numeroiden valossa en itse pitänyt Rantasen jatkoa Coloradossa mitenkään mahdottomana, mutta ilmeisesti Avalanchen toimistolla on myös muista syistä oltu halukkaita miehen käyttämiseen treidirapalana. On arvotettu pelaaja markkinoita alemmas, on pelätty vaikeita sopimusneuvotteluja, on haluttu uudistaa joukkuetta, on haluttu hankkia syvyyttä, on haluttu hankkia liikkumavaraa palkkakattoon ja treidimarkkinoille jne.

Myönnettäköön, että itsellekin tämä treidi tuli hieman shokkina, mutta tänään koin myös pienimuotoisen valaistumisen sen suhteen, mistä tuo Coloradon "markkinoita alempi" arvo olisi ehkä voinut tulla. Luin nimittäin pari kuukautta vanhan artikkelin, jossa eräs toimittaja kertoi oman mallinsa mukaan Rantasen seuraavan sopimuksen olevan projektioltaan 13,3 miljoonan arvoinen. Ja mitäpä olisikaan 7 vuoden 13,3 miljoonan sopimus jaettuna 8 vuodelle? 11,6375 miljoonaa, eli hyvin lähellä tuota huhuttua Coloradon 11,75 miljoonan "maksimia".

Sanottakoon vielä loppuun, että sisäinen urheiluromantikkoni olisi halunnut Rantasen pelaavan uransa loppuun Coloradossa sidneycrosbymaisella 96 miljoonan dollarin sopimuksella. Mutta Colorado ei sitten ollut ilmeisesti ikinä valmis tuollaista sopimusta tarjoamaan, enkä tämän hetken tiedoilla ole varma, olisiko Rantasenkaan leiri sitä hyväksynyt.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Blackwood nyt pelannut 10 peliä Avalanchen nutussa.

10-1-1
1,61 GAA
94,0 SV%

Tuossa kun 10.1.2025 kirjoitit näin ja viittasit pariinkin minun (ja muun) aikaisempaan epäilykseen Blackwoodista niin päivitetään tilannetta.

Alku oli tosiaan loistava ja "kuherruskuukausi" uudessa joukkueessa jatkui vielä senkin jälkeen muutaman pelin verran. Mikään ei voi kuitenkaan kestä ikuisesti ja vaikka Blackwoodin kokonaissaldo edelleen on varsin hyvä Coloradon maalilla niin viisi viimeistä peliä menneet ainakin tilastojen valossa hieman heikommin. Toki näissäkään ei ole mennyt omiin "kuin" 3-4 maalia per peli, mutta torjuntaprosentit jääneet jokaisessa alle 90. (85,2%, 89,2%, 88,0%, 88,5%, 85,7%).

Yht: 125 torjuntaa, 18 päästettyä maalia = 87,41% ja ainoa voitto tuo sunnuntain TV-peli Rangersia vastaan. Se myös ainoa minkä olen nähnyt ja siinä otti kyllä ihan tärkeitäkin ja hyviä koppeja. Vaikka voittoon vaadittiin hieman apua Rangersilta ja Cale Makar.

Mutta 5 peliä silti putkeen hieman heikommilla tilastoilla ja joukkue häviää juuri nyt enemmän kuin voittaa. Seuraavat yritykset tällä viikolla ehkä hieman helpompia jengejä vastaan kotona, jonka jälkeen Kanadan tourille. Jäädään seuraamaan kuinka käy ja mihin suuntaan vire vie.

Ralph

Jäsen
Twitterissä Avalanche-väki toivoo Brandon Saadia takaisin. Minun mielestäni Avalanche ei tarvitse yhtään uutta jackdrurya, parkerkellya, mileswoodia ja joelkivirantaa tuonne lisää. Hyökkäykseen kärkiosaamista ja/tai kolmosketjuun kiekollista kaveria, ei enää näitä tsemppareita. Samoin kyllä puolustus kaipaa vahvistusta.

Casey Mittelstadt vaihdossa puolikkaan cap hitin Seth Jonesiin sekä toisessa treidissä J.T. Miller sisään. Siinä minun fantasiatreidit, kunhan Calum Ritchie, Ilya Nabokov tai Mikhail Gulyayev ei ole kaupan noiden nykyisten runkopelaajien ohella. Mutta miten Miller hommataan ilman noita palasia, kun Avalanchella ei muutakaan ole jonkun ykköskierroksen varausvuoron päälle. Toki jos Miller kunnolla kiukuttelee itsensä pihalle ja vaatii juuri Avalancheen pääsyä, niin sitten voi irrota halvemmalla. Mutta onko Miller silloin hyvä hankinta, jos noin pahasti riitaantuu Canucksissa?

Fantasiamaailman ulkopuolella Avalanche hommaa pian Brandon Saadin ja siirtorajalla Jack Johnsonin, jonka jälkeen ovat valmiita pudotuspeleihin. Joihin ei ehkä edes pääse.

- - -

Kaukalossa peli näyttää yhä heikolta. Vielä olisi kuusi peliä ennen maajoukkuetaukoa, jonka jälkeen Valeri Nichushkinia voi aikaisintaan odottaa takaisin.

Vaikealta näyttää ja näytti jo ennen treidiä eli turha Mikko Rantasen kauppaamisen syyksi tätä nykymenoa laittaa, vaikka harmillinen kauppa olikin.

Martin Necas kuskaa hienosti kiekkoa rightin mailan ja nopeuden kanssa. Aivan kuten joku toinenkin Avalanche-pelaaja. Pitäiskö näiden pelata eri ketjuissa tasakentällisin, kun syövät toistensa vahvuuksia pitäessään itse kiekkoa? Itse laittaisin Necasin kakkosketjuun ja aiemmin mainittu Miller olisi hyvä sentteri, mutta tuskin saapuu tai Jared Bednar tuota kaksikkoa rikkoo.

Seuraavaksi Blues ensi kertaa tällä kaudella. Vaikka on divisioonavastustaja.

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Twitterissä Avalanche-väki toivoo Brandon Saadia takaisin. Minun mielestäni Avalanche ei tarvitse yhtään uutta jackdrurya, parkerkellya, mileswoodia ja joelkivirantaa tuonne lisää. Hyökkäykseen kärkiosaamista ja/tai kolmosketjuun kiekollista kaveria, ei enää näitä tsemppareita. Samoin kyllä puolustus kaipaa vahvistusta.

Casey Mittelstadt vaihdossa puolikkaan cap hitin Seth Jonesiin sekä toisessa treidissä J.T. Miller sisään. Siinä minun fantasiatreidit, kunhan Calum Ritchie, Ilya Nabokov tai Mikhail Gulyayev ei ole kaupan noiden nykyisten runkopelaajien ohella. Mutta miten Miller hommataan ilman noita palasia, kun Avalanchella ei muutakaan ole jonkun ykköskierroksen varausvuoron päälle. Toki jos Miller kunnolla kiukuttelee itsensä pihalle ja vaatii juuri Avalancheen pääsyä, niin sitten voi irrota halvemmalla. Mutta onko Miller silloin hyvä hankinta, jos noin pahasti riitaantuu Canucksissa?

Fantasiamaailman ulkopuolella Avalanche hommaa pian Brandon Saadin ja siirtorajalla Jack Johnsonin, jonka jälkeen ovat valmiita pudotuspeleihin. Joihin ei ehkä edes pääse.

- - -

Kaukalossa peli näyttää yhä heikolta. Vielä olisi kuusi peliä ennen maajoukkuetaukoa, jonka jälkeen Valeri Nichushkinia voi aikaisintaan odottaa takaisin.

Vaikealta näyttää ja näytti jo ennen treidiä eli turha Mikko Rantasen kauppaamisen syyksi tätä nykymenoa laittaa, vaikka harmillinen kauppa olikin.

Martin Necas kuskaa hienosti kiekkoa rightin mailan ja nopeuden kanssa. Aivan kuten joku toinenkin Avalanche-pelaaja. Pitäiskö näiden pelata eri ketjuissa tasakentällisin, kun syövät toistensa vahvuuksia pitäessään itse kiekkoa? Itse laittaisin Necasin kakkosketjuun ja aiemmin mainittu Miller olisi hyvä sentteri, mutta tuskin saapuu tai Jared Bednar tuota kaksikkoa rikkoo.

Miksi ihmeessä Chicago maksaisi puolet Seth Jonesin palkasta vuoteen 2030 asti jos treidi Avsiin tulisi?
Kai nyt mikä vaan jengi hommaisi Jonesin viideksi vuodeksi 4,75m$ capilla jos tollaset fantasiat olisi todellisuutta.

Slaigard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mottipäisillä pelaavat
Itse veikkaan, että jahka Necasille on saatu kiva fiilis uudessa nipussa, niin kakkosketjun pelinteko ja tehot jää hänen vastuulleen. Koko treidin pointti on minusta tuossa.

Ralph

Jäsen
Miksi ihmeessä Chicago maksaisi puolet Seth Jonesin palkasta vuoteen 2030 asti jos treidi Avsiin tulisi?
Täydellä hinnalla eivät saa myytyä minnekään, mutta kun kerta eroon haluavat, heidän täytyy pitää osa palkasta. Huhujen mukaan siis Jonesin myynti on Blackhawksilla kiikarissa. Ja Blackhawksilla palkkakatossa on tilaa ja on vielä seuraavat vuodet. Pitämällä palkasta osan, vaikka sen puolet, tulevat he saamaan kivan vastineen vaihdossa. Täyden palkan jotta saisivat kaupattua pitäisi Blackhawksin itse antaa jotain kaupassa päälle.

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Täydellä hinnalla eivät saa myytyä minnekään, mutta kun kerta eroon haluavat, heidän täytyy pitää osa palkasta. Huhujen mukaan siis Jonesin myynti on Blackhawksilla kiikarissa. Ja Blackhawksilla palkkakatossa on tilaa ja on vielä seuraavat vuodet. Pitämällä palkasta osan, vaikka sen puolet, tulevat he saamaan kivan vastineen vaihdossa. Täyden palkan jotta saisivat kaupattua pitäisi Blackhawksin itse antaa jotain kaupassa päälle.
Varmasti haluavat eroon kun täysin turha ja vielä tollasella palkalla. Mutta ei ne nyt 50% tule pidättää noin montaa vuotta se on varma. Jonkun verran varmaankin jos treidi tulee. Ja jos Avs olis toinen puoli niin tollasella fantasia treidillä Avs heikentäisi joukkuetta nyt ja tulevaisuudessa koska sieltä pitäisi antaa isoja palasia toiseen suuntaan että kukaan edes harkitsisi moista.

Särki47

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa, Manu

- - -

Mikko Rantanen Avalancheen?

Toki on mahdollista myös tehdä "tuplanegatiivinen" kauppa. Vaikka joku Huberdeau Calgarysta päittäin Jonesiin tai jotain vastaavaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy