Cognac

  • 64 363
  • 86

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
1Timer kirjoitti:
Pitaako konjakkia koskevaan, ja siihen asti asiallisena pysyneeseen, otsikkoon tosiaankin vakisin tunkea omenasiiderista tislattu calvados? Kyse kun on TAYSIN eri juomasta, joilla ei ole muuta yhteista kun etta tulevat samasta maasta.

Mielstäni tuo TÄYSIN -sanan kirjoittaminen caps lock päällä, ei tee täysin oikeutta totuudelle. Valmistusmenetelmä lienee kuitenkin yhteneväinen konjakin kanssa, vain raaka-aine on eri? Kyllähän vehnästäkin tehty olut lasketaan olueksi ohralienten joukkoon.

Minä en ole myöskään koskaan tavannut calvadoksen ystävää joka ei konjakista pitäisi. Toisin päin se ilmeisesti on mahdollista? Omalla kohdallani on tapahtunut selkeä kehityskaari - lapsena pidin vain blended viskeista kunnes opin single malt'ien arvon. Samaten nuorempana join vain kevyimpia mahdollisia konjakkeja kunnes makuaistini laajeni calvadoksen suuntaan.

Kuitenkin myös nykyään arvostan hyvän XO -konjakin tavallisen calvadoksen edelle. Eri konjakkimerkkeihin en ole kuitenkaan yhtä hyvin perehtynyt kuin calvadoksiin (tai edes viskeihin), koska jostain syystä konjakkia tulee useimmin juotua silloin kun joku muu tarjoaa...
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Itse kyllä suosin enemmän viskejä, mutta mainitsempa oman mielipiteeni muutamaan kohtaan. Omasta hyllystä löytyy tällä hetkellä mm: Remy Martin V.S.O.P, Meukow V.S.O.P, Renault Carte Noire Extra sekä Larsenin Very Special. Viimeksi Siljalla käydessämme, maistui edellä mainittu Renault "jälkiruuaksi" erittäin hyvin. Seuraavaksi hankintalistalla olisi Larsen X.O. taikka Larsen Grand Reserve, jota Tax Free-myyjä kyllä kehui. Renaultin lisäksi Meukow on vakuuttanut laadullaan ja maullaan, josta kyseltiin aiemmin kyseltiin. Ainakin Meukow V.S.O.P on pehmeää ja sopii mainiosti kahvin kanssa. Jos joku on maistanut Meukow V.S. Vanilla:a, niin voisiko hieman kertoa kokemuksia? Kuulostaa mielenkiintoiselta yhdistelmältä.

Yhteenvetona voidaan listata nämä suosikkijuomiksi: Renault Carte Noire Extra, Johnnie Walker Green Label sekä 7. tähden Metaxa. Tiedän että lista menee 2/3 osaa ohi aiheesta, mutta kun laatujuomista puhutaan, niin nekin oli pakko mainita.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Vaughan kirjoitti:
Mielstäni tuo TÄYSIN -sanan kirjoittaminen caps lock päällä, ei tee täysin oikeutta totuudelle. Valmistusmenetelmä lienee kuitenkin yhteneväinen konjakin kanssa, vain raaka-aine on eri? Kyllähän vehnästäkin tehty olut lasketaan olueksi ohralienten joukkoon.

Nyt astun kylla alueelle, josta en paljoa tieda, eli oluen valmistukseen, mutta eiko oluen perusraaka-aine ole kuitenkin humala?

Mutta siina olet oikeassa, etta silla tapaa calvadoksen ja konjakin (/brandyn) valmistusmenetelmat on samat, etta samaan ryhmaan voidaan siis ruveta sen puolesta kutsumaan myos viskeja. Jaa... mutta siitahan taalla olikin jo otsikko.

No joo, kieli poskella tassa kirjottelen. Nou hata!
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen erittäin mieltynyt serkun miehen suosittelemaan, n. 53e/75cl alkoholiliike Oy:ssa maksavaan Frapin Chateau Fontpinot X.O:n.

Kyseessä on hitaahkosti avautuva mutta hetken odottelun jälkeen loistavan elämyksen ja tyrmäävän hedelmäisen jälkimaun antava kohtuuhintainen konjakki.

En enää muuta juokaan. Kun lääkärikin kielsi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen tissutellut 10 vuotta vanhalla Jules Gautret -konjakilla. Sijoittunee laadullisesti V.S.O.P:n ja X.O.:n välimaastoon ja ainakin itse olen viihtynyt erittäinkin hyvin ko. juoman parissa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuli tuossa joulun alla ostettua laivalta perhetutulle litrainen Renaul Carte Noir extra mielestäni kohtuulliseen 35€:hintaan. Kaverilleni ostin Meukowia litran ja nyt itse innostuin tänään tutustumaan paikallisen alkoholiliikkeen tarjontaan. Noviisina en liiemmin konjakeista tiedä, mutta päätin, että ostamani nesteen pitää olla jalompaa kuin V.S. Päädyin Monopolin V.S.O.P tuotteeseen. Melkoisen pehmeähkö, suoraan sanottuna yllättävän hyvänmakuinen juoma. Näin siis sanoo itselleen ensimmäistä, mutta tuskin viimeistä, kertaa konjakkia ostanut.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pukki toi iison pullon. Savunverhoama vihreä Remy Martin. Herkkua. Onko muut olleet niin kilttejä, että pukki olisi konjakilla muistanut?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olkku kirjoitti:
Pukki toi iison pullon. Savunverhoama vihreä Remy Martin. Herkkua. Onko muut olleet niin kilttejä, että pukki olisi konjakilla muistanut?

Kyllä muisti. Martellin V.S.O.P. tulla tupsahti pukin kontista ja hyvinhän tuo heti kelpasi.
 

tuplapukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sain muutaman pullon lahjaksi mutta oudoin oli Louis Royer 2005 - 53 %.

En kehtaa avata kun on niin hieno paketti. Onko kukaan maistanut ?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä löytyi pukinkontista kylmiä talvipäiviä lämmittämään Claude Chatelier XO. Maistettu ei olla vielä, eikä taida olla juoma ennestään tuttu, mutta uskon, että suu tulee ajastaan napsaamaan oikein makoisasti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
tuplapukki kirjoitti:
Sain muutaman pullon lahjaksi mutta oudoin oli Louis Royer 2005 - 53 %.

En kehtaa avata kun on niin hieno paketti. Onko kukaan maistanut ?

Pullo on semmosessa metalliverkko häkkyrässä sisällä? Jos on tämmöinen, niin olen maistellut ja oikein makoisaa on.
 

Veijari

Jäsen
Ostin itselleni joululahjaksi Braastad VSOP konua. Ihan kelpo kamaa parinkympin pulloksi. Suosittelen.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olkku kirjoitti:
Pullo on semmosessa metalliverkko häkkyrässä sisällä? Jos on tämmöinen, niin olen maistellut ja oikein makoisaa on.

Kyllähän tuo ihan makoisaa on, mutta volttimäärän (53 %) seurauksena alkoholin maku on aavistuksen verran liian läpitunkeva samoin kuin cask strenght -mallasviskeissä. Niihin sopii aina lorauttaa tilkka vettä sekaan tasaamaan makua. Konjakista en oikein tiedä... jotenkin tuntuisi oudolta lähteä lantraamaan.

Itseltä löytyy tällä hetkellä kaapista Camus XO Superieur juhlahetkiin ja talouskonjakkina Suomessa pullotettu Apteekkarin VSOP.
Ehdottomasti mieleenpainuvimpia konjakkielämyksiä ovat olleet monen muunkin täällä mainitsema Martell Cordon Bleu ja Hennessy XO. Ensinmainitun avulla opetin vaimoni juomaan konjakkia (kallis virhe), hän kun ei aiemmin suostunut ko. aineeseen koskemaan. Hennessystä tulee mieleen joidenkin vuosien takainen paluumatka Tallinnasta. Tallinkin laivan kuppilassa oli edeskäypänä ilmeisemmin joku harjoittelija. Olimme päättäneet juhlistaa kotimatkaa XO-konjakeilla ja menin hoitamaan tilausta. Tarjoilija kaivoi esiin korkkaamattoman XO:n ja kaatoi tilaamani 4 kpl 4 cl annosta. Vasta juomia kavereille roudatessa aloin ihmetellä hintaa. Pienen tarkastelun jälkeen selvisi, että XO:t oli myyty VS:n hintaan, joka oli listan ensimmäinen Hennessy. Toiset haettiin ja samaan hintaan. Koska hinta oli edelleen kohtuullinen, jokseenkin monta noita tuli kumottua ennen laivan satamaan saapumista.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sain töiden kautta pari konu-pulloa joululahjukseksi, mutta niistä en juuri mitään tiedä, koska konjakin juominen on ollut erittäin vähäistä. Haluaisin tietää onko ne mistään kotoisin? Eka on Monnet VSOP ja toinen Carriere VS.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
1Timer kirjoitti:
Nyt astun kylla alueelle, josta en paljoa tieda, eli oluen valmistukseen, mutta eiko oluen perusraaka-aine ole kuitenkin humala?
Yhtä perusraaka-aine, kuin viskin valmistuksessa tynnyri. (vanha viesti, mutta pääsinpäs saivartelemaan)

bluefoxin saama Monnet on aivan liian pistävän makuista minun suussani. Periaatteessa VSOP pitäisi olla kelpo kamaa, mutta tuo saa puolestani jäädä hyllyyn jatkossa. Enpä ole muutenkaan vuosiin konjakkia itselleni ostanut. Viikko sitten ensimmäistä kertaa eläissäni ostin brandyä, Torresin 10 tarkemmin sanottuna. On tosi pehmeää ja mausta päätellen saanut annoksen sherry-tynnyriä. Kelpaa minulle.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Ted Raikas kirjoitti:
Täällä löytyi pukinkontista kylmiä talvipäiviä lämmittämään Claude Chatelier XO. Maistettu ei olla vielä, eikä taida olla juoma ennestään tuttu, mutta uskon, että suu tulee ajastaan napsaamaan oikein makoisasti.

Samanlaisen pullon sain itsekin, töiden puolesta.. Kerrohan kun olet korkannut miltä maistuu. Isukki jo hamusi sitä aattona käsiinsä, mutta pistin sen toistaiseksi piiloon;) Joku kyseisen aineen tunteva voi myös kommentoida, etenkin se onko pullo joku halvin mahdollinen vai hiukan "paremmasta" päästä. Pullon antaja kun on tunnetusti melko nuuka heppu yrityksineen..
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
tuplapukki kirjoitti:
Sain muutaman pullon lahjaksi mutta oudoin oli Louis Royer 2005 - 53 %.

Onks toi ihan varmasti konjakki? Muistelen vaan, että eikö konjakissa ollut tarkoin säädelty toi alkoholipitoisuuskin ja lisäksi jos tuo on vm2005, niin eikös VSn pidä olla vähintään 4 (3,5? en muista enää?) vuotta vanha?

Tosin voihan sitä vähän laittaa vettä. Kyllä mä aika usein laitan ihan vähän vettä konjakkiin. Maistuu jotenkin ehkä vähän paremmalta.
 
Viimeksi muokattu:

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Morgoth kirjoitti:
Onks toi ihan varmasti konjakki? Muistelen vaan, että eikö konjakissa ollut tarkoin säädelty toi alkoholipitoisuuskin ja lisäksi jos tuo on vm2005, niin eikös VSn pidä olla vähintään 4 (3,5? en muista enää?) vuotta vanha?
Mulla oli näemmä vielä jäljellä keväällä tyhjennetyn Louis Royerin pakkaus (semmoinen omituinen metalliverkkosysteemi). Kyllä pakkauksessa ainakin on merkintä Cognac ja lisäksi VSOP Fine Champagne. Veikkaisinpa että tuo 2005 on pullotusvuosi, jolloin VSOPin edellyttämät tynnyrivuodet voivat hyvinkin täyttyä.
Tuo juoma kyllä vaati ehdottomasti tilkan vettä sekaansa, sillä voltteja on todellakin tuo 53° (etiketissäkin lukee Force High Strenght).
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Morgoth kirjoitti:
eikös VSn pidä olla vähintään 4 (3,5? en muista enää?) vuotta vanha?

Mää muistelisin, että se ois:

VS = min. 2 vuotta
VSOP = min. 4 vuotta
XO = min. 6 vuotta
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
U2 kirjoitti:
Mää muistelisin, että se ois:

VS = min. 2 vuotta
VSOP = min. 4 vuotta
XO = min. 6 vuotta

VS = muhinut vähintään kaksi vuotta tammitynnyreissä tislaamista seuraavan huhtikuun 1. päivästä lukien
VSOP = vähintään neljä vuotta tammitynnyreissä
VVSOP = vähintään viisi vuotta tammitynnyreissä
XO = vähintään kuusi vuotta tammitynnyreissä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Zuppana kirjoitti:
VS = muhinut vähintään kaksi vuotta tammitynnyreissä tislaamista seuraavan huhtikuun 1. päivästä lukien
VSOP = vähintään neljä vuotta tammitynnyreissä
VVSOP = vähintään viisi vuotta tammitynnyreissä
XO = vähintään kuusi vuotta tammitynnyreissä.

Täytyykin tarkastella asiaa. Eri lähteet antavat hieman eri vuosiluvut noille asteille. Esim. http://www.le-cognac.com ja http://www.cognac-world.com puhuvat seuraavista vuosirajoista:

V.S, (myös/eli *** tai Superior) sekoituksen nuorin tisle 2,5-4,5 vuotta vanhaa

VSOP (myös/eli Reserve) sekoituksen nuorin tisle 4,5-6,5 vuotta vanhaa

Napoleon, X.O tai Hors d´âge :ssa sekoituksen nuorin tisle vähintään 6,5 vuotta vanhaa.

Tuon ajan laskeminen siis alkaa rypäleiden keruuta seuraavan lokakuun ensimmäisestä päivästä. On myös huomionarvoista että ikä sinällään ei vaikuta konjakissa samalla tavalla kuin viineissä, vaan tämä jalo juoma kehittyy vain tammitynnyrissä olonsa ajan. Pullotuksen jälkeen kehitys pysähtyy.

Kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen juoma.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ajattelin tänään juhlistaa kesäloman päättymistä eräällä suosikillani, eli mustalla Rellulla. Se on ihan käsittämättömän hyvää. Toinen suursuosikkini on VSOP Curvoisier. Meukow on maistunut myös. Otard on vähän sinne päin. VSOP:tä tai XO:ta siis.

Hyvää VS konua en ole vielä maistanut, koska verrattaessa vaikka ihan perusjalluun (yhden tähden tietysti) jallu on paljon pehmeämpää. Myöskään Calvados ei ole mun juttu, viimeksi yritettiin nykiä jotakin laivalta tuomaani XO-calvadosta, mutta taas jallu vei voiton. Ihan yliarvostettua kamaa mun mielestäni.

Jalluhan on työmiehen konjakkia...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen suursuosikkini on VSOP Curvoisier.

Itselläni löytyy tuota Napoleonin suosikkijuomaa myös kaapista ja hyvin tekee kauppansa. Tavallisen VSOP:n peittoaa vielä Fine Champagne VSOP, jossa käytettävät rypäleet on tarkemmin valittu ja käsittääkseni poimittu tarkemmin rajatulta alueelta. Toinen suosimani on Martellin VSOP. Taidanpa minäkin nauttia 1-3 lasillista tänään hyvän musiikin ja mahdollisesti sikarin kera.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Toinen suosimani on Martellin VSOP...
Kun kerran suosittelet - mä lupaan hakea seuraavaksi putelin tuota. Tulen tänne sitten mesoamaan jos se ei ollutkaan mun makuuni!!!

Musta rellu maistuu. Kunhan malttaa antaa juoman ensin hetken hengähtää lasissa ennen kitusiin tunkemista.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ketju tuli taas vilkuiltua läpi kun olisi aika ostaa pullo konjakkia baarikaappiin talven varalle. Lisää vinkkejä saa toki vielä antaa. Sen verran vähäistä on ollut tämä harrastus, että suosikkeja ei ole löytynyt.

Talvella tuli muuten vierailtua Cognacin kaupungissa kuuluisan juoman jäljillä. Ilmeni, että vierailun ajankohta helmikuussa oli liki huonoin mahdollinen, mutta reissu oli siltikin loistava. Tuli kierrettyä läpi Hennessyt sun muut isot merkit, mutta ketkään eivät olisi ottaneet meitä vastaan kun vasta keväällä. Onni onnettomuudessa bongasimme vahingossa pienen putiikin, joka kuului pienemmälle perheyritykselle. Tuo yritys ei juuri markkinoi juomiaan julkisesti, kun kauppa käy Ranskassa loistavasti kuulemma ilmankin. Noh, ystävällinen henkilökunta ensin esitelmöi meille hetken konjakeista ja lopulta kutsui maistelemaan tuotteitaan. 20 vuotta nuoremmat oliva liian arkisia, joten aloitimme juuri 20-vuotiaasta edeten 30-vuotiaaseen, 35-vuotiaaseen, 50-vuotiaaseen ja aina 70-vuotiaaseen. Täytyy sanoa, että parempaa alkoholijuomaa viinien jälkeen tuskin olen maistanut kun nuo kaksi viimeeksimainittua.

Noh, reissulta tarttui pienin pullo tuota 70-vuotiasta puhdasta Grande Champagnen alueen tuotetta (ei varallisuus antanut myöten isompia hankkimaan). Nyt pitää enää arvuutella, että mikä on riittävän merkittävä hetki tuon nauttimiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös