CMX

  • 103 198
  • 580

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläni oli muutaman vuoden ajan villi unelma pistää CMX-tribuuttibändi pystyyn, joka soittaisi keikalla esim. " Kolmikärjen " alusta loppun, ikään kuin suuren maailman tyyliin, kun bändit soittavat klassikkolevyjään.
Hieno idea, en vaan tiedä miten laulu sujuisi, jos se ei kuulosta Yrjänältä. CMX:n musiikki kun on aika Yrskinnäköistä ja kuuloista. Loistoidea silti. Harmi, ettei toteutunut.

Tuli muutenkin mieleen, että onkohan mitään CMX coverbändejä vielä olemassa? En ole koskaan kuullut sellaisista ainakaan. CMX:n biiseihin ei karaokessakaan juuri törmää, koska Yrjänä ei mielellään anna lupaa biisien sovittamiseksi karaokeen.

Luultavasti kun CMX lopettaa tai jäsenistä aika jättää, niin coverbändejä ja tribuutteja voi syntyäkin. Sen verran merkittävä bändi kuitenkin, että uskon tuollaisia ilmestyvän.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ajattelin, tulevaa työviikkoa silmälläpitäen, ladata kannettavaan soittimeeni CMX:n parhaat biisit.

(Huomautus: Olen vanha fani. Innostuin jo Veljeskunnasta (-91) sen ilmestyessä.)

78 biisiä siihen tuli. Ja siinä ovat vain ne TODELLA parhaat; ne v&%¤ hyvät.





Uskomaton orkesteri.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
CMX:n kuolemaantuomitut menee kyllä samaan kastiin, kuin esim. Ruoste. Pirun hyvä biisi.. Ei muuta kuin repeat päälle ja nauttimaan hyvästä musiikista!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huh. Tavastialta kotiuduttu ja voi juma mikä setti. Paras CMX mitä olen tähän mennessä livenä kuullut. Vanhat herrat on liekeissä! Niin myös yleisö oli.

Aivan mahtava biisilista, jotakuinkin näin:

Nahkaparturi
Neljäs valtakunta
Veljeskunta
Ainomieli
Nainen tanssii tangoa
Turkoosi
Ennustaja
Kirosäkeet
Nimetön
Taivaan lapset
Meidän syntimme
Pohjoista leveyttä
Melankolia
Palvelemaan konetta
Mustat siivet yli taivaan
Pedot
---
Manalainen
Ruoste
"Matti"
---
Pyörivät sähkökoneet

***

Kronologisesti siis mentiin ja toimi kuin valettu. Yksi parhaita keikkoja aikoihin. Piste.

Nukkumaan tyytyväisenä.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huh. Tavastialta kotiuduttu ja voi juma mikä setti. Paras CMX mitä olen tähän mennessä livenä kuullut. Vanhat herrat on liekeissä! Niin myös yleisö oli.

Joo, olihan tuo ihan jees. Ekaa kertaa CMX:n vihdoinkin livenä näin ja sentään jo 9 vuotta olen bändistä digannut.

Kronologisesti eteenpäin viety melkoinen hittiputki oli kyllä vakuuttava, se on sanottava. Muutamaa omaa suosikkia etenkin Discopolikselta ja Vainajalalta jäin kaipaamaan, mutta kyllä sieltä moni muu suosikki tuli joka tapauksessa. Ainoa miinus lyhyestä setistä, taisi kestää vain noin 1h 20min, vaikka itse olin ihan varma, että ainakin pari tuntia soittaisivat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muutamaa omaa suosikkia etenkin Discopolikselta ja Vainajalalta jäin kaipaamaan, mutta kyllä sieltä moni muu suosikki tuli joka tapauksessa. Ainoa miinus lyhyestä setistä, taisi kestää vain noin 1h 20min, vaikka itse olin ihan varma, että ainakin pari tuntia soittaisivat.
Joo, olisihan sieltä toki saanut muutama biisi lisää tulla ja nimenomaan Vainajalalta olisi toivonut jotakin. Ihan hyvä silti näinkin, en valita. Tiivis paketti. Allekirjoittanut kun on vieläpä poskiontelotulehduksen kourissa, niin tuo sinänsä loppui ihan riittävän aikaisin minun kannaltani. Voimat ei olisi välttämättä enää riittänyt. Normioloissa olisi riehunut helposti 20 minuuttia lisääkin. =)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä se pitkälti niin on, että jos CMX:n kappaleita esitetään toisten toimesta laulu tappaa suurimman osan kappaleista. Sen verran uniikilla tavalla Yrjänä näitä vetelee. Miltähän edes kuulostaisi kappaleet toisen laulamana..

Tosin pakko antaa Loirille propsit Pelasta maailman tulkinnasta, tosin tyyli oli aivan toinen, mutta kuitenkin. Eikös se Tuiskun poju ole kanssa sitä yrittänyt?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsin hyvän setin vetivät juu. CMX kyllä kierrättää settiensä biisejä kiitettävästi, sillä olen nähnyt bändin vuosien 95 ja 07 välillä muistaakseni viisi kertaa ja varmaan joka kerta suurin osa biiseistä on ollut sellaisia, mitä en ole aiemmin kuullut livenä. Tuoreimpien levyjen kohdalla kyllä pysyttiin vähän turhan paljon "Greatest Hits"-linjalla, Aionilta olisin kuullut mieluusti melkein minkä tahansa muun biisin kuin Melankolian. Sitten taas toisaalta Petojen kohdalla olisi voinut vaikka palata singlebiisilinjaan, sillä Kainin kuulisin mieluusti joskus livenä.

Iskipä muuten pieni paniikki eilen, kun noin kymmenen maissa menin Tavastian sivulle (kotoa käsin) ja huomasin, että siellä seisoo SHOWTIME 22:30. Eihän tuo nyt yleensä koskaan pidä täsmälleen paikkaansa, mutta 10-15 minuutin tarkkuudella melkein aina. Kiireellä tuli sitten lähdettyä ja aika tarkalleen puolelta olin perillä, mutta olisin kuitenkin ehtinyt keikan alkuun, vaikka olisin tullutkin paikalle vasta vähän ennen yhtätoista, kuten yleensä.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Oli kyllä törkeän hyvä keikka eilen Cmx:ltä Tavastialla. Kirosäkeet, Nimetön, Taivaan lapset, Mustat siivet yli taivaan ja varsinkin Ruoste kolahti oikein kunnolla. Taisi olla paras keikka mitä olen bändiltä nähnyt.

Hauskinta oli kun A.W kommentoi kesken keikan minun viiksiä. "Ville, sinulla on myöskin hienot viikset" tjsp :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hauskinta oli kun A.W kommentoi kesken keikan minun viiksiä. "Ville, sinulla on myöskin hienot viikset" tjsp :)
Ai, se olit sinä, kenelle hän kommentoi? Yrjänä kenties tuttujasi, vai oliko tuo Ville ihan pelkkä heitto? =)
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Iskipä muuten pieni paniikki eilen, kun noin kymmenen maissa menin Tavastian sivulle (kotoa käsin) ja huomasin, että siellä seisoo SHOWTIME 22:30.

Heh, joo, sama kävi itselle. Taksi pelasti tällä kertaa. Tosin vasta 23:05:hän ne kuitenkin aloittivat ainakin minun kelloni mukaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kohtuu aikaisin CMX kuitenkin aloitti. Joskus maailmanajassa muistelisin, että ko. bändi olisi Tavastialla aloittanut räyhäämisen siinä puolenyön maissa ja aika usein tuntuu olevankin käytäntö, että bändi soittaa aivan helvetin myöhään, suurinp. että ovet menevät sen jälkeen kiinni sitten. Bändeistähän tuo ei tietysti aina suinkaan johdu, vaan klubista.

Mielestäni noita soittoaikoja voitaisiin aikaistaa kyllä enemmänkin, itse ainakin mieluusti joraisin joskus loppuillasta, eikä tarvitsisi aamuyöhön kupeksua. Vieläpä jos sattuu asumaan vähän kauempaa, niin bussit ja junat kulkee aika harvakseltaan yöllä ja tulee sellaista steissinukkumistyylistä meininkiä. Kyllä se joskus menee, mutta ei aina.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ite missasin ekan biisin ja tokasta puolet. Perkeleen parkkiongelmat, ei me juntit osata...Nyt näin suosikki bändin ekaa kertaa klubilla ja täytyy sanoa että oli kova...edes koko ajan kaljaa hakenut/kusella käynyt pikkutyttö saanu keikkaa pilattua vaikka yrittikin..Luulin että 2 näkemääni festarivetoa olivat hyviä mutta tämä avasi silmäni totuudelle,klubikeikka on aina paljon parempi!
 

Miguel

Jäsen
Aivan mahtava biisilista, jotakuinkin näin:

Ilosaarirockin Sulo-klubilla oli samankaltainen setti mutta tietysti typistettynä versiona. Ainoana bonuksena Nahkaparturin ja Neljännen valtakunnan välissä kuultiin Tanssin jumala (kuultiinko Tavastialla?), mutta olisin kernaasti vaihtanut sen Veljeskuntaan, tuohon äärettömän aliarvostettuun kappaleeseen.

Alkupään punkin jälkeen keikkaan ei mahtunut muita yllätyksiä kuin Nainen tanssii tangoa, mutta sehän pelastikin paljon. Sitä paitsi konservatiivisista biisivalinnoista huolimatta setti toimi hyvin lyhyelläkin keikalla ja kokonaisuus oli hyvää CMX-keskitasoa. Se oli selkeämpää ja suoraviivaisempaa rock-meininkiä kuin minä olen bändiltä aiemmin nähnyt. Kun välispiikitkin oli jätetty lähes tyystin pois, tunti meni kuin yhtenäistä poljentoa kuunnellen. Nykyajan jokapaikantermiä käyttäen: dynaamista menoa.

Melankolia tosin kuulosti yhtä ponnettomalta kuin viimeksikin livenä ja Taivaan lapset joutaisi jo helvettihin keikkasetistä. Se on niitä suht harvoja CMX-kappaleita, joihin suhtautumiseni on selvästi neutraalinkin alapuolella. En ymmärrä millään, mikä tuossa biisissä kiehtoo niin monia - se kun tuntuu näkyvän ja kuuluvan hyvin usein ihmisten suosikkilistoilla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taivaan lapset joutaisi jo helvettihin keikkasetistä. Se on niitä suht harvoja CMX-kappaleita, joihin suhtautumiseni on selvästi neutraalinkin alapuolella. En ymmärrä millään, mikä tuossa biisissä kiehtoo niin monia - se kun tuntuu näkyvän ja kuuluvan hyvin usein ihmisten suosikkilistoilla.
Se on se intron/kertosäkeen kitaramelodia. Muutenhan laulu on melko tavanomainen, säkeistöltään jopa tylsähkö, mutta tuo melodia juoksuttaa sen pikapikaa päin taivahia. Kylmät väreet selän piissä eivät valehtele.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainoana bonuksena Nahkaparturin ja Neljännen valtakunnan välissä kuultiin Tanssin jumala (kuultiinko Tavastialla?), mutta olisin kernaasti vaihtanut sen Veljeskuntaan, tuohon äärettömän aliarvostettuun kappaleeseen.
Tanssin jumalakin saattoi hyvinkin tulla, voi olla tosiaan puutteita tuossa biisilistassa, kaivelin ulkomuistista.

Allekirjoittanutta kyllä Taivaan lapset viehättää biisinä melkoisesti ja koukku voi olla hyvinkin juuri siinä melodiassa, mistä Evil tuossa puhuu. Kyseisen biisin sanat eivät ehkä kertosäettä lukuunottamatta ole edes minustakaan niitä helppotajuisimpia bändiltä, arvoituksellisiahan ne on monet, mutta tämän biisin kohdalla on aika tajunnanvirtamaista ja en oikein ole koskaan hahmottanut, mistä kappale kertoo. Viisaampi neuvokoon, jos osaa. Tunnelmaltaan biisi on joka tapauksessa huippuluokkaa.

Melankolian liveversiosta pidin itse myös todella paljon, toimi jopa yllättävän hyvin, mutta ikuisia makuasioitahan nämä tahtovat olla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ymmärrä millään, mikä tuossa biisissä kiehtoo niin monia - se kun tuntuu näkyvän ja kuuluvan hyvin usein ihmisten suosikkilistoilla.

Muistankohan nyt oikein, kun väittäisin kappaleen menevän pitkälti 7/8-tahtilajissa? Jos muistan oikein, niin tuo lienee yksi selitys. Tuo kyseinen tahtilaji on näet melko harvinainen ja perinteisiin tahtilajeihin nähden sen verran erikoinen, että se toimii jo itsessään melkoisena tehokeinona. Melodiasta tulee helposti yhtä aikaa sekä tarttuvalta että erikoiselta kuulostava.

Ainakin omalla kohdallani tuo erikoisempi rytmitys on syynä siihen, miksi biisistä pidän. Jos se olisi perinteinen nelijakoinen, niin uskoisin kappaleen olevan monta kertaa tylsempi.
 

kovalev

Jäsen
Kyllähän se on se tahtilaji, sekä se nerokas kitarajuttu jotka tuota biisiä kantavat. Itselläni on ollut pienet antipatiat kappaletta kohtaan, koska ensikuulemalta asti tuo kertsi on tuonut mieleen Hassisen koneen " Jeesus Tulee " biisin kertsin. Tiedän kyllä, että ne yhtäläisyydet jäävät lähinnä siihen " Taivaan..." sanaan, mutta kuitenkin. Kun tulee mieleen niin se vain tulee ?

Tai sanotaan vielä, että muutenkin aika perusbiisi. Itse vain tykkään enemmän, kun A.W. on vihainen ja senpä takia uusi tuotanto ei niin puhuttele.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hassisen koneen " Jeesus Tulee " biisin kertsin.

Ja tuo kertosäehän on puolestaan sävellyksenä melkoisen suora laina virrestä "Soi kunniaksi luojan". Säveltäjänä on sellainen herra kuin Jean Sibelius.

Sorry off-topic. Olet siinä oikeassa, että tuo "Taivaan" -sana on melkeinpä ainoa yhtäläisyys näillä kahdella kappaleella.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
8000 kappaleen painos ensialkuun takaa varmaan ihan kohtalaisen kysynnän.


Niin, itse ainakin suoritin ko. eepoksen tilaamisen välittömästi. Saapa nähdä tuoko posti ko. levyn syssymmällä, vai menivätkö rahani kankkulan kaivoon.

Täältä tähän
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, itse ainakin suoritin ko. eepoksen tilaamisen välittömästi.
Sama täällä, vaikka aika suolaisen hinnan tuosta paketista saa maksaakin. Normiversio tulee vasta ensivuonna ja kuka sellaisen muutenkaan haluaa? Luultavasti jälkikäteen kaduttaisi vaan. Luultavasti se mukana tuleva kirjanen kuvituksineen kaikkineen on sen verran muikaiseva tapaus, että sitä ilman ei omanarvonsa tunteva cmxisti vaan voi elää.

Mielenkiintoista nähdä millainen albumi luvassa. Nimi on ehkä vähän pettymys, siitä tulee lähinnä mieleen samanniminen Kuningas Arthurista kertova kirja.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Niin, itse ainakin suoritin ko. eepoksen tilaamisen välittömästi. Saapa nähdä tuoko posti ko. levyn syssymmällä, vai menivätkö rahani kankkulan kaivoon.

Täältä tähän

Mistäs tuota levyä kannattaa tilata? Stupidossa levyä myydään hintaan 35,90e, mutta saako sitä muualtakin?
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mistäs tuota levyä kannattaa tilata? Stupidossa levyä myydään hintaan 35,90e, mutta saako sitä muualtakin?

Niin, itse ainakin käytin Stupidon nettitilaus-systeemiä, mutta ilmeisesti jostain muualtakin levyä saanee, en tosin tutkinut kiihkoltani asiaa sen tarkemmin.

Täältä tähän
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös