CMX

  • 102 224
  • 580

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan hyvältä setiltä vaikuttaa, tosin uusimmalta levyltä toivoisin, että Jyrsijä olisi mukana. Samoin hiukan yllättävää, että Rikkisuudeltu ei ole ollut setissä? Kuitenkin nyt eniten radiosoittoon kelpaava hittikappale albumilta. Yleensä tuollaiset on kuultu.

Positiivista on kyllä se, että Meidän syntimme ei ole listalla. Se lienee eniten kuultuja biisejä omalla kohdalla mitä CMX:n livekeikkoihin tulee. Jotenkin tosi puhkikulunut ja ei muutenkaan niitä parhaita Dinosaurukselta.

Rautakanteleenkin voisivat välillä skipata setistään. Taitaa olla se livenä kaikkein soitetuin CMX:n ralli. Onhan se ihan hyvä biisi toki, mutta vaihtelu voisi virkistää.
 

Miguel

Jäsen
Jep, ei tullut Rikkisuudeltua. Tykkään kyllä biisistä, mutta tuossa keskivaiheen kimarassa muistan ajatelleeni, että ähky tulee jos sen vielä soittavat. Sen sijaan Luotisuoran ja Valoruumiin poissaolosta olin yllättynyt ja pettynyt. Veikkaan, että setti elää kiertueen aikana, koska kaiken järjen mukaan noiden pitäisi sopia siihen hyvin.

Rautakantele ja Palvelemaan konetta ovat bändin todelliset luottohepat, jotka välillä voisi jättää väliin, mutta ei niistä oikein pahoillaankaan osaa olla. Ne kun vaan toimivat aina.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Veikkaan, että setti elää kiertueen aikana, koska kaiken järjen mukaan noiden pitäisi sopia siihen hyvin.

Rautakantele ja Palvelemaan konetta ovat bändin todelliset luottohepat, jotka välillä voisi jättää väliin, mutta ei niistä oikein pahoillaankaan osaa olla. Ne kun vaan toimivat aina.
CMX:hän on Suomen Grateful Dead. Siis siinä mielessä, että bändi voisi vetää viitenä iltana peräkkäin viisi settiä, joissa yksikään biisi ei olisi sama, eikä taso juuri laskisi. Lisäksi sellaisia pakkobiisejä ei ole, ei mitään Paranoidia tai Run To The Hillsiä, joka olisi aivan pakko soittaa joka ilta.

Jos CMX haluaisi päästää itsensä helpolla, olisi setti koko kiertueen suunnilleen sama. 5 biisiä uudelta levyltä, ja lisäksi Ainomieli, Ruoste, Kultanaamio, Rautakantele, Kirosäkeet, Vallat ja väet, Surunmurhaaja, Meidän syntimme, Pohjoista leveyttä, Palvelemaan konetta, Uusi ihmiskunta, Kivinen kirja, Kappaleina.

Näinhän lähes kaikki muut tuon kokoluokan bändit toimivat. Ihmisille se, mitä niiden luullaan haluavan. Puolenkymmentä uutta plus hittipotpuri. Onneksi CMX on CMX eikä mikä tahansa muu bändi.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
CMX on tosiaan kyllä siitä hyvä bändi, että settiin voi oikeastaan heittää mitä vain ja se toimii. Itse haluaisin kuulla livenä kuitenkin mm. Vierasta Viljaa ja Kainin. Mutta bändin keikat toimii, oli hittejä mukana tai ei. Ja CMX:n kohdalla on hemmetin vaikea lopulta edes sanoa mitkä niitä hittejä on, kun tuntuu että jokainen kappale omalla tavallaan sitä on.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vaikka olen kuunnellut Seitsentahokkaan vasta puolenkymmentä kertaa läpi, olen jo valmis toteamaan, että levy soi periaatteessa ihan raikkaasti ja monipuolisesti, mutta on sanoituksiltaan ylivoimaisesti heikoin CMX-albumi 20 vuoteen. Tiedä sitten, onko Yrjänä saanut sanoituksellista(kin) vetoapua Porvoon-naapuriltaan tälle teemalevylle, vai mistä on kysymys. "En tahdo nähdä enää yhtään alastonta" -kappaleen hypetystä en yksinkertaisesti ymmärrä enkä käsitä.
 

Alejandro

Jäsen
Ensimmäisen kerran kuunneltu läpi. Kuulostaa jotenkin väsyneeltä ja en saa oikein tarttumapintaa biiseihin. "En tahdo nähdä enää yhtään alastonta" on levyn parasta tässä vaiheessa.

Odotin enemmän Iätin jälkeen. Jokin tästä puuttuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"En tahdo nähdä enää yhtään alastonta" -kappaleen hypetystä en yksinkertaisesti ymmärrä enkä käsitä.

"En tahdo nähdä enää yhtään alastonta" on levyn parasta tässä vaiheessa.
Siihen saanevat sekä tykkääjät että ymmärtämättömät vielä tottua, sillä kyseessä on albumin seuraava single. Elleivät herrat sitten valehtele kysymyspalstallaan.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Jonkinlaisen kuuntelumäärän jälkeen voi ainakin sanoa, että biisit 3, 6 ja 10 ovat aivan huikeita. Vähän vaikea sanoa yksityiskohtaisesti, mikä niissä viehättää, mutta joku kokonaistunnelma (sanat + sävellykset). Okei, en aina/yleensä ymmärrä, mitä AW sanoillaan tahtoo sanoa, mutta silti sanat voivat olla tärkeitä tunnelman luojia.

Aika tyypillinen cmx-levy mulle, että osa biiseistä on aivan mahtavia, mutta sekaan mahtuu vähemmänkin kiinnostavaa matskua. Oikeastaan mikään cmx-levy ei ole sillä tavalla kokonaan tykkikamaa. Toki ne varmaan jopa rakentaa levyt sillä tavalla tietoisesti, että koko levyn mittaista hittikimaraa ei edes haluta.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Kuulin radiossa jonkun biisin uudelta levyltä ja onhan maksimaalinen viemäri menossa megabändin Metallican jalanjäljissä ronskisti ilmaistuna ns kusesta paskan kautta kusiseen paskaan. Oikeasti joskus kannattaisi miettiä ihan tosissaan bändin nimen vaihtamista....

Dinosauruslevy täydellä hinnalla julkistusviikolla ostettuna jätti aikanaan syvät traumat mutta ei läheskään niin syviä kun tuo rikkisuudeltu -biisi nyt äärimmäisessä nössöydessään... kaiken lisäksi kuullostaa siltä että puolet koko biisistä on otettu jostain lastenlaulusta muuttamattomana.

Voin siis allekirjoittaa allaolevan täysin:
Kuuntelin juuri Rikkisuudeltu-kappaleen ja vähän tuntuisi että siinä oli tarpeeksi Cmx:ää taas vuodeksi. Kovin alas on nuoruuden suosikkibändi mennyt.

Paitsi että korjaan sen verran että tätä kamaa voi kuunnella vaikka joka viikko:
CMX - MATTI - YouTube
Linkki youtubeen biisiin CMX - Matti

e: ja siihen ettei koko levy ole tykkikamaa on tasan yksi selitys: suhteellisuus. Jonkun biisin on oltava paras jne. Jolloin riviin jää lopuksi ne suhteessa heikoimmat biisit jotka analyyttisesti kuunneltuna joissain onnistuneissa albumeissa ovat nekin äärimmäisen hyviä mutta ensimmäinen vaikutelma on aina luokkaa VMP.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
e: ja siihen ettei koko levy ole tykkikamaa on tasan yksi selitys: suhteellisuus. Jonkun biisin on oltava paras jne. Jolloin riviin jää lopuksi ne suhteessa heikoimmat biisit jotka analyyttisesti kuunneltuna joissain onnistuneissa albumeissa ovat nekin äärimmäisen hyviä mutta ensimmäinen vaikutelma on aina luokkaa VMP.

Kyllähän tykkilevyjäkin on olemassa ("kaikki (tai lähes) biisit hittejä, iskusävelmiä"): itselleni esim. Back in black, Kahdeksas ihme, Actung baby.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paitsi että korjaan sen verran että tätä kamaa voi kuunnella vaikka joka viikko:
CMX - MATTI - YouTube
Linkki youtubeen biisiin CMX - Matti
Heheh.. toimiihan tuo raita läppänä, mutta minussa nuo yhtyeen hc punk rallit aiheuttaa lähinnä sellaista aavistuksen myötähäpeällistä huvitusta. Sympaattisella tavalla teinimäistä kuitenkin, oman aikansa tuotetta. Tuota renkutustahan ne soittelevat livenä aina aika ajoin setin päätteeksi mitä ilmeisimmin itseironisessa mielessä. Saa myös ehkä muutaman sinne 80- ja 90-lukujen taitteeseen jämähtäneen, paikalle jostain perversistä syystä vaivautuneen fanin hetken kiimaan.

Onneksi CMX:n kohdalla evoluutio osoitti toimivuutensa, eikä jääty kiertämään pientä kehää sinne punk-aikakauteen. Se puoli on aika nopeasti koluttu puhki. Itseasiassa 2000-luvulta lähtien yhtye on tehnyt keskimäärin tasalaatuisinta materiaalia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onneksi CMX:n kohdalla evoluutio osoitti toimivuutensa, eikä jääty kiertämään pientä kehää sinne punk-aikakauteen. Se puoli on aika nopeasti koluttu puhki. Itseasiassa 2000-luvulta lähtien yhtye on tehnyt keskimäärin tasalaatuisinta materiaalia.
Minä löysin CMX:n syksyllä 1991, kun Veljeskunta oli suhteellisen tuore tapaus. Olemme eläneet rinnakkain yli 20 vuotta, ja kehittyneet tasatahtia. CMX ei ole jäänyt polkemaan paikalleen, ja samaa olen minäkin pyrkinyt välttämään. Mielenkiintoisella tavalla olemme kasvaneet aikuisiksi yhdessä. 15 albumillista Kolmikärkeä olisi aika surullista. Musiikki heijastelee parhaimmillaan tekijöidensä mielialoja, elämäntilanteiden muuttumista sekä uuden oppimista. Motörheadilta tai AC/DC:ltä ei odotakaan mitään uutta: kaava on toimiva. Noiden bändien vahvuus on muuttumattomuudessa. CMX:n vahvuus on etsimisessä, uuden löytämisessä ja hukkaamisessa jälleen. HC-taunot kuunnelkoot Raivoa uudestaan ja uudestaan, ja runkkailkoot muistoilleen liimapäissään. CMX kulkee pystypäin, vilkuilematta sivuilleen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Heheh.. toimiihan tuo raita läppänä, mutta minussa nuo yhtyeen hc punk rallit aiheuttaa lähinnä sellaista aavistuksen myötähäpeällistä huvitusta. Sympaattisella tavalla teinimäistä kuitenkin, oman aikansa tuotetta.

Itse joka tykkään Suomi-hooceesta hyvinkin paljon, niin diggailen myös tuota CMX:n alkupään tuotantoa, mutta kuten totesit, niin oman aikansa tuotteina. Kyllähän CMX, kuten YUP:kin ovat loisteliaimmat kiekkonsa tehneet tuon kaahaus-soundin jälkeen. Mutta mietin vain, että näinköhän kummastakaan orkasta olisi tullut sitä mitä ne ovat nyt ilman hc-aikoja. Kun ei heti olla lähdetty Radio Nova-linjalle, niin luultavaa on, että omaperäisyys ja rohkeus tehdä eri musiikillisia valintoja säilyvät myös myöhemmän tuotannon parissa. Että se jonkinlainen "punk attituud" on koko ajan mukana. :))
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Mulle noi kolmikärki-veljeskunta-raivo- akselin levyt on sitä rakkainta, tutuinta ja tärkeintä CMX:ää. Tähän on hyvin yksinkertainen syy, muutettiin yks kesä kun olin lapsi ja olin sit koko kesän yksin, pelasin nintendoa ja pleikkaria ja kuuntelin äitin vinyylikokoelmaa läpi. Noi CMXt iski aika kovasti sillon ja iskee vieläkin. Ton nostalgialisän vuoksi nuo punkit on itselle rakkaimpia, mutta samasta syystä myös Aion on tärkeä levy, sain sen samana jouluna lahjaksi ja kyllä kolisi ja kovaa. Äiskä lopetti kuuntelun aurinkoon mutta mulle on kyllä uponnut melkeen joka levy, tosin samalla mitä vähemmän progea sen parempi- linjalla. Dinosaurus on ainoa CMXn levy jota en ole kuunnellut läpi. Noi uudemmat on kans jääneet aika vähälle kuuntelulle ton Aionin jälkeen. Talvikuningasta tuntuu kaikki hehkuttavan mutta itse vierastan sitä tosta progeilusyystä. Meinasin sille tänään kuitenkin antaa uuden mahdollisuuden. Oli sillä ainakin joku menevä nopeampi ralli mistä tykkäsin. Uusista levyistä ei kyllä oo mitään positiivista sanottavaa. Kuoleman kulkumies on ihan hauska biisi, toi uusin levy oli lähinnä tylsää pörinää. Menevämpää kuitenkin kun pari edeltävää levyä et ehkä se livenä toimii sitten, pitäisi käydä taas katsastamassa kun tulisivat vaan tännekin päin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kas, melko sopivasti on tämä ketju pompannut ylös ja vieläpä tuon bändin alkutaipaleen tiimoilta.

Ostin meinaan tässä hiljattain puuttuvat levyt kokoelmastani, jotka ovat Kolmikärki, Veljeskunta ja Isohaara. Eli nuo pari yhtyeen ensimmäistä pitkäsoittoa tuossa sakissa. Edelliskerta noiden kuuntelussa kokonaisuudessaan sijoittuu viime vuosikymmenelle, eli aikaa on mennyt. Näin ollen on tullut muodosteltua mielipidettä kieltämtätä aika hatarilta pohjin.

Ehkäpä kohtuuttomastikin.

Sillä on todettava, että kumpikin levy oli parempia kuin muistelin. Ei minusta punk-hemmoa saa edelleen kirveelläkään ja ei nuo kaksi nyt yllä sinne CMX:n kärkijoukkoon mitenkään, mutta kyllä näissä jotain kuitenkin on. Mainioita oivalluksia ja sitä myöhemminkin tutuksi tullutta äkkiväärää meininkiä ja yllätyin miten melodisiakin nuo ovat. Löytyi monta kappaletta, jota en niin hyvin edes muistanut ja jotka toimi aika mukavastikin. Näemmä aika tekee joskus tehtävänsä ja musiikkimaku on ehtinyt hioutua ja monipuolistua siinä välissä, että kykenee vastaanottamaan sellaistakin joka joskus sai automaattisesti "PASKAA" tuomion. Joten vedän ainakin osan pahoista sanoistani täten pois.

Täytyy kuunnella näitä kahta ensimmäistä lättyä vielä lisää. Ammennettavaa näemmä löytyy.

Kätketty kukka on kyllä edelleenkin mitä upein biisi. Kuuluu CMX:n parhaimmistoon yhä vain.

Edit. Minua muuten häiritsee tämän ketjun nimi, kun kaksi viimeisintä kirjainta on pienellä. Käsittääkseni yhtye tulisi kirjoittaa kapiteeleilla kaikissa yhteyksissä?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Edit. Minua muuten häiritsee tämän ketjun nimi, kun kaksi viimeisintä kirjainta on pienellä. Käsittääkseni yhtye tulisi kirjoittaa kapiteeleilla kaikissa yhteyksissä?

Harvemmin tulee korjailtua 11v vanhoja kirjoitusvirheitä, mutta ole hyvä :)
Minulla tosin näkyy tuo otsikko edelleen muodossa "Cmx" vaikka muokkasin ensimmäisen viestin otsikkoa. Tarvitaanko tässä moderaattoreiden apua? Asia on tärkeä.

ps. Onnittelut Kolmikärjen ja Veljeskunnan hitaasta avautumisesta. Ehkä sinullakin on toivoa ;)
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minulla tosin näkyy tuo otsikko edelleen muodossa "Cmx" vaikka muokkasin ensimmäisen viestin otsikkoa. Tarvitaanko tässä moderaattoreiden apua? Asia on tärkeä.

Tarvitaan, eikun sinne vaan viestiä, ehkä tämä kammottava epäkohta saadaan korjattua. Kuitenkin kyseessä on alunperin lyhenne, joten isollahan sen kuuluu olla.

Pirun kova bändi edelleen, vaikkei nuo ihan uusimmat olekaan iskeneet. Ehkä sieltä taas seuraavaksi tulee uusi Aion tai Talvikuningas.
 

Alejandro

Jäsen
CMX julkaisi muuten aivan hetki sitten ensimmäisen singlen uudelta albumilta. Kappaleen nimi on 'Rakkaudessa ja sodassa' ja se löytyy Spotifysta. Edit: Kahden kuuntelukerran jälkeen uskaltaa jo heittää ajatuksia. Olen pettynyt, sillä odotin jostain syystä paluuta takaisin Aion-levyn CMX:ään. Tuomitsen sinkun tyhjänpäiväiseksi radiorillutteluksi.
 
Viimeksi muokattu:

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Intro kuulosti lupaavalta. Hauska synasäksätys ja tuore sointukierto. Säkeistö olikin sitten jo suuri pettymys kultanaamiomaisuuksineen. Kertsi ei pelasta maailmaa eikä tätä biisiä. Lopu jo.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Intro kuulosti lupaavalta. Hauska synasäksätys ja tuore sointukierto. Säkeistö olikin sitten jo suuri pettymys kultanaamiomaisuuksineen. Kertsi ei pelasta maailmaa eikä tätä biisiä. Lopu jo.

Sama reaktio täältäkin. Kyllähän tuo hetkeksi jää korviin, mutta uppoaa siihen yhdentekevään massaan jota bändin 2010-luvun tuotanto on enimmäkseen valitettavasti ollut (okei, Seitsentahokkaalla on hetkensä). Toivottavasti tuo on tammikuun lopussa julkaistavan Mesmeria-levyn ainoa "radiokappale" kuten Rikkisuudeltu viime levyllä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Sama reaktio täältäkin. Kyllähän tuo hetkeksi jää korviin, mutta uppoaa siihen yhdentekevään massaan jota bändin 2010-luvun tuotanto on enimmäkseen valitettavasti ollut (okei, Seitsentahokkaalla on hetkensä)..
CMX:stä on ikävä kyllä tullut seuransa (Herra Ylppö, Aki Tykki) kaltainen Iätin jälkeen, ja pahaa pelkään, että Mesmeria-albumi on tästä vielä Seitsentahokastakin karumpi osoitus. Siihen liittyen huomasin CMX:n Facebook-seinällä oheisen, naulan kantaan osuvan kommentin:
Taika-Tatti Jukurtti * kirjoitti:
"O'ou, mikä pettymys. Toivottavasti tämä sinkku edustaa vain sitä paskinta puolta uuden levyn tarjonnasta. Lisäksi nuo Herra Ylpön tylsän sieluttomat ja samaa kaavaa toistavat musiikkivideot voisi jo unohtaa - vai onko oikeesti coolia, kun joku soittaa pellolla sähkökitaraa ilman johtoja?"

Ei lisättävää.

* Heh, kiva taiteilijanimi neidolla (toim. huom.)
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oman suhtaumiseni nykyiseen CMX:ään tiivistää se, että olen ollut enemmän innoissani vanhojen levyjen uusista vinyylipainoksista kuin uusista pitkäsoitoista. Valitettavasti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulevan albumin, eli Mesmerian kansi ja biisilista on julkaistu.

Pidän tuosta kannen tyylistä, kuten pidin tuon ekan singlen kannesta myös. Itse biisiä en ole kuunnellut, enkä varmaankaan kuuntelekaan. Haluan kuulla koko albumin kerrallaan, koska usein kappaleet irroitettuna kokonaisuudesta jotenkin antaa ihan väärän kuvan ja toisaalta jos jotain singleä jauhaa lukuisia kertoja ennen albumia, niin se kuulostaa jotenkin jo kulahtaneelta siinä ympäristössään, eikä ole samalla viivalla muiden kanssa.

Kovasti on tuo Rakkaudessa ja sodassa jakanut mielipiteitä, mutta näin se menee usein. Itse en siis voi sanoa juuta enkä jaata, vielä. Yhtye itse kertoi jotain tähän suuntaan, että ko. kappale ei kerro koko levystä mitään ja mikään muukaan yksittäinen kappale ei kertoisi sen sisällöstä ja tyylistä mitään. Eli sen perusteella ei voi arvioida albumia. Joten jää nähtäväksi, onko tulossa varsin leikittelevä kokonaisuus. Sitä olen odotellut, kun CMX:n Facebook-sivuilla on vuoden mittaan kryptisiä päivityksiä lueskellut, että siellä soisi flyygeliä, huilua ja ties mitä.

Ennakkovaraukseen menee kyllä, kuten kaikki yhtyeen studioalbumit Pedoista lähtien.
 

Alejandro

Jäsen
Mesmeriasta ei ole tulossa vinyylipainosta. Mitä mä nyt teen?
Täytä kysymyslomake vihaisella viestillä ja osta CD. Syynä vinyylilevyn puuttumiseen on raha, joka ei nyt ole kovinkaan yllättävää. Myyntivolyymia ei olisi kuulemma tarpeeksi, että vinyylin tekeminen olisi järkevää. Pakko vielä todeta, että onpas hieno kansi. Toivottavasti biisitkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös