CMX

  • 102 228
  • 580

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olipahan metka setti eilen CMX:lla Tavastialla ja ilm. edeltävänä iltana Tampereella aika identtinen. Tämä joulukuun minikiertueen teemanahan on hiukan harvinaisemmat ja vähemmän soitetut laulut. Seassa oli toki itselleen aiemmin livenä kuulemia useitakin, mutta monet ne aika perinteiset hitit ja keikkajyräykset puuttuivat melko lailla. Bändi oli mielestäni todella hyvässä vireessä ja mielestäni jammaili ja soolotteli enemmän kuin yleensä. Tuntuisi, että tuo nykyinen rumpali on tuonut lisää virtaa lavaesiintymiseen. Lisäksi plussaa siitä, että Yrjänä spiikkasi aika paljon ja hiukan valotti biisien taustaa ja sitä kyseistä aikakautta pienillä tarinantyngillä.

Laitan nyt tämän setin spoilertagien sisään jos joku sattuu kiertueen vikalle rundille Lahteen menemään tänään ja ei halua tietää mitä siellä todennäköisesti tullaan soittamaan, varmaan toki jokunen biisi voi vaihtua toiseen aina:

Lintu
Iliman pielet
Sametinpehmeä
Epäonnisten liikemiesten helvetti
Marmori
Kiusaajien kiusaaja
Rakkaudessa ja sodassa
Kain
Fysiikka ei kestä
G
Sivu paholaisen päiväkirjasta
Loputtomasti samaa
Härjät
Laulu palavasta linnusta
Ojai
π
Saatana
Eksopaleoklimatologi
---
Götterdämmerung
Pelasta maailma "heviversio"
Kaikkivaltiaan peili
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja nyt vituttaa ekstra paljon se etten päässyt keikalle kun soittivat lempikappaleitani useamman.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulevana perjantaina 22.7. on sitten CMX:n kesän ainoa keikka, ja taitaa olla myös vuoden ensimmäinen, Tikkurila-festivaaleilla. Sääennuste näyttä toistaiseksi sopivalta, mutta lippujen hinnat ei hirveästi houkuta. Päivälippu 55 ja kahden päivän 79 (ennakkohinnat) on aika paljon festarista, jonka muu esiintyjäkaarti on oikeastaan juuri se sama karavaani, joka kiertää kaikki kyläfestarit. On siinä kuitenkin perjantaina riittävän hyvin omaan makuun osuva putki Michael Monroe-Atomirotta-CMX, niin ehkäpä tulee mentyä, vaikka kolmesta festarivedosta 55 euroa ei ole kovin houkutteleva hinta.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesän ainoa CMX-keikka oli siis äskettäin Tikkurila-festivaalilla. Ei ollut edes pääesiintyjän paikkaa saanut, mikä oli sinänsä ihan hyvä, niin pääsi mukavasti poistumaan alueelta ennen loppuruuhkia puolityhjässä junassa. JVG ja Elastinen siellä vielä esiintyi CMX:n jälkeen eli kiitos, mutta ei kiitos.

Illan teema näytti olevan savukone. Pohdin jo keikan aikana, että onko se jäänyt vahingossa päälle, kun sankan savun keskeltä ei meinannut edes erottaa bändiä, mutta loppupuolella Yrjänä sanoi, että savua ei ole tarpeeksi, jos pystytte näkemään bändin eli joku harkittu "vitsi" tuo varmaan oli. Yrjänä esiintyi stetson päässään - moista en muista ennen nähneeni. Olisikohan pöllinyt sen Michael Monroen keikalla vierailleelta Nasty Suicidelta.

Settilistasta ei siis ollut etukäteen minkäänlaista hajua, kun tämä oli vain yksittäinen keikka. Suurin harvinaisuus taidettiin kuulla heti alkuun eli Tanssin jumala. 75 minuuttinen keikka sisälsi oikeastaan aika sopivassa suhteessa hittejä ja vähän harvemmin kuultuja raitoja. Slovaripuolen suosikkeihini kuuluvan Kainin kuulin luultavasti ensimmäistä kertaa livenä, mikä oli mukavaa.

Eiköhän viimeistään loppuvuodesta ole luvassa lisää. Itsenäisyyspäivän aaton Tavastian keikka taitaa olla jo jonkinmoinen perinne.

Tikkurilan settilista:

Tanssin jumala
Uusi ihmiskunta
En tahdo nähdä enää yhtään alastonta
Saatana
Epäonnisten liikemiesten helvetti
Kirosäkeet
Kain
Elokuun kruunu
Rakkaudessa ja sodassa
Vallat ja väet
Vanha talvitie
Laavaa
Palvelemaan konetta
Linnunrata
Ainomieli
-------------------
Kiusaajien kiusaaja
Kultanaamio
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Settilistaa kun katsoo niin olisin halunnut olla paikalla. Ikävä kyllä rahaa ei riittänyt matkoihin eikä lippuun.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
CMX:lta iskee kokoelmaa taas vaihteen vuoksi ulos ensi kuun puolella. Kyseessä on siis Cloaca Maxima -sarjan kolmas osa, eli triplalevy jossa on viimeisen vähän yli kymmenen vuoden ajalta tuttuja ralleja ja sitten ihan uusia sekä ennenjulkaisemattomia biisejä. Aiemmin julkaisemattomia itse asiassa seitsemän kappaletta, eli lähes albumillisen verran.

Levynkantta ja sisältöä pääsee ihailemaan vaikka Levykauppa X:n sivuilta (mistä itse tänään ko. kokoelman ennakkovarasin, sillä pitäähän se nyt omistaa.)

Yksittäisenä mielenkiintoisena tapauksena voidaan varmaan ottaa esille kolmannen CD:n avausraita Hyökyaalto, joka on coveri Antti Tuiskun biisistä.

Kokoelman ympärille keskittyvää kiertuettakin pukkaa ja näistä nyt ainakin Tavastian toiselle keikalle olen itse menossa. Lappeenrantaan myös mahdollisesti. Harvinaisempaa herkkua sielläpäin ja en ole itse asiassa synnyinkaupungissani ko. yhtyettä koskaan päässyt todistamaan.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
CMX:lta iskee kokoelmaa taas vaihteen vuoksi ulos ensi kuun puolella. Kyseessä on siis Cloaca Maxima -sarjan kolmas osa, eli triplalevy jossa on viimeisen vähän yli kymmenen vuoden ajalta tuttuja ralleja ja sitten ihan uusia sekä ennenjulkaisemattomia biisejä. Aiemmin julkaisemattomia itse asiassa seitsemän kappaletta, eli lähes albumillisen verran.
Esittelyteksti sanoo, että kuusi julkaisematonta, mutta ilmeisesti tuota Hyökyaalto-coveria ei sitten ole laskettu mukaan.

Näkyy myös puuttuvan aikoinaan Kaikki hedelmät-kokoelman bonuksena jaetun HC EP:n raidat. Sinänsä reilua ehkä, niin se pysyy edelleen jonkinlasena harvinaisuutena.

Jälkimmäiselle Tavastian keikalle on täälläkin piletti - täytyy ehkä harkita myös sitä ensimmäistä, ainakin jos lippuja on vielä lähempänä keikkapäivää saatavilla.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cloaca Maxima II:n kohdalla aikoinaan odotin, että se tulee jossain tarjoukseen, mutta tässä uudessa osassa III on sen verran paljon ennenjulkaisematonta ja lähtöhintakin oli melko edullinen, niin ostin saman tien. Triplalla on siis materiaali vuoden 2005 Pedot-albumista alkaen. Talvikuningasta ja Mesmeriaa lukuunottamatta tämän jakson albumit ovat pitkälti unohtuneet alkuinnostuksen jälkeen, joten en biisilistaa lukemalla heti edes osannut yhdistää kaikkia biisejä oikeille levyille ja muutamista melkein tuntui kuin olisi ensimmäistä kertaa kuullut.

Ennenjulkaisematonta materiaalia löytyy seitsemän biisin verran ja lisäksi Uusi ihmiskunta-biisistä kuullaan aiemmin julkaisematon versio, jolla vierailee Tuomari Nurmio. Kokonaan uusia biisejä ovat ykkös- ja kakkoslevyn avausbiisit Tuulet ja myrskyt sekä Niin me kaikki mennään ja kolmoslevyn kakkosbiisi Magnetogorsk. Antti Tuisku-versiointi Hyökyaalto on tehty levytetty tätä kokoelmaa varten, Suuri pyramidi ja Myrskynkosija Mesmerian ylijäämiä ja Supersäie Seitsentahokkaan.

Tuulet ja myrskyt kuulostaa useammallakin kuuntelulla aika tyhjänpäiväiseltä radiohitiltä. Ensivaikutelma Niin me kaikki mennään-biisistäkään ei paljoa lupaillut, mutta useammalla kuuntelulla olen tuohon tykästynyt. Huuliharppu, ensimmäistä kertaa CMX:n levyllä? Biisin innoittajaksi mainitaan kansilehdessä R.E.M.

Hyökyaallolta odotin kommenttien perusteella enemmän. Ei ollenkaan huono veto, mutta mielestäni se ei tarjoa originaaliin verrattuna juuri muuta lisäarvoa kuin "nyt on äijjilläkin lupa digata". Yrjänä olisi ehkä voinut laulaa sen vähän matalammalta ja kitarat olla vihaisemmat. Muut kolmoslevyn julkaisemattomat biisit ovat kelvollista CMX-laatua. Eniten ehkä tykkään Mesmerian avausraidaksi aiotusta Suuresta pyramidista. Yrjänä ihmettelee, miksi Myrskynkosija jäi levyltä pois. Hyvä biisi, mutta vähän samaa vikaa kuin Mesmerian ensisinglessäkin (Rakkaudessa ja sodassa) eli intro (ja riffi) lupaa enemmän mitä lopulta saadaan. Tosin se intro kuulostaa pirun tutulta.

Singlen B-puoli rupesi olemaan tämän kokoelman aikakaudella katoava luonnonvara, joten niitä ei löydy kovin montaa arkistoitavaksi. Muita täkyjä kolmoslevyllä ovat CMX/Kotiteollisuus/51 koodia-yhteissingle Vapaus johtaa kansaa ja Popeda-tribuutille tehty Hullut koirat. Se taitaakin olla Hyökyaallon ohella ainoa ainakin levylle asti päätynyt cover-biisi CMX:ltä.

Lähipäivinä pukkaa keikkaa eri puolella Suomea. Vuoden takaisen minikiertueen tapaan luvassa on harvemmin kuultuja biisejä ja toki olisi mielenkiintoista kuulla noista uusistakin mahdollisimman moni,
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja tänään CMX soittaa toista iltaa Tavastialla ja minäkin olen katsomassa. Viime vuonna jäi välistä. Kerrankin on jännitettävää kun ei ole mitään käryä settilistasta. Monet suosikit jää ainakin kuulematta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
lisäksi Uusi ihmiskunta-biisistä kuullaan aiemmin julkaisematon versio, jolla vierailee Tuomari Nurmio.
Ilmeisesti tämä on videoversio, jolla Nurmio laulaa yhden säkeistön?

Vielä en ole kolmosta ostanut, mutta eiköhän sekin hyllyyn päädy veljiensä viereen. Uusista biiseistä kertakuuntelulla Spotifysta Suuri pyramidi ainakin vakuutti.

---

EDIT: Menihän se ostoon, ja vastaan itse itselleni, Uusi ihmiskunta on juuri tuo videoversio.

Kuinka tuo Uusi ihmiskunta muuten listataan levyn takakannessa? Lukeeko perässä feat. Tuomari Nurmio tai videoversio tai jotain muuta? Omani ostin diginä.

Pieni pettymys on, että HC-EP:n biisit ja Taistele (Suorasuuntaus remix) eivät ole levyllä mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
....
Kuinka tuo Uusi ihmiskunta muuten listataan levyn takakannessa? Lukeeko perässä feat. Tuomari Nurmio tai videoversio tai jotain muuta? Omani ostin diginä
...
Takakannessa ei ole muuta kuin biisin nimi, joten tuon mukanaolo tuli yllätyksenä. Kappaleiden esittelyssä Yrjänä kutsuu sitä "kokoelman versioksi" ja mainitsee, että Nurmio esiintyi videolla katusoittajana, muttei mainitse laulamista, joten kuvittelin kyseessä olevan kokonaan ennenjulkaisematon versio. Varmaan olen tuon videon joskus nähnyt, mutta oli Nurmion mukanaolo unohtunut. Viimeisellä sivulla kokoonpanoluettelossa biisin esittäjäksi on merkitty "CMX & Tuomari Nurmio".

Tuli sitten käytyä niin sunnuntain kuin maanantain Tavastian keikalla. Laitan settilistat spoileri-tagiin, mutta mikäli tuleville keikoille menijät haluavat säilyttää jännityksen, kannattaa kääntää katse pois nyt.

Lupauksien mukaisesti molemmilla keikoilla kuultiin tosiaankin biisejä, joita ei ole juuri livenä soitettu pitkään aikaan ja muutamia aika vanhojakin biisejä soitettiin nyt ensimmäistä kertaa. Ainakin Vainajalan Kirjeitä paratiisista oli tällainen. Kauneus pettää ja Jatkuu niinkuin sade olivat ehkäpä ainoat hiteiksi laskettavat biisit ja voiko äskettäistä singleä Tuulet ja myrskyt myös sellaiseksi kutsua. Albumeista oli vahvimmin edustettuna Veljeskunta, mutta sen verran tasaisesti biisejä soitettiin kaikilta aikakausilta, ettei tuoltakaan kovin montaa biisiä tullut.

Viimeistään nyt yksi arvoitus ratkesi (ainakin minulle). Eli Jatkuu niinkuin sade videolla esiintynyt "vanha Yrjänä" on A.W:n isä. Joskus on ollut "vääntöä", että onko mies vanhaksi maskeerattu A.W. vai vain joku samannäköinen. Herra on siirtynyt tämä vuonna ajasta ikuisuuteen ja Yrjänä omisti biisin tänä iltana hänelle.

Maanantain setti oli yhden biisin verran pidempi kuin sunnuntaina, mutta jotenkin parempi maku silti jäi sunnuntain keikasta. Pienenä kauneusvirheenä maanantaina Kauneus pettää keskeytettiin ja aloitettiin alusta - rupesikohan Yrjänä laulamaan siinä ensimmäistä säkeistöä c-osan sanoilla tai jotain. Mainio tämä maanantainekin toki oli, mutta kun yllätyksellisyyselementti pitkälti puuttui, jäi se lähinnä toisinnoksi. Kenties piirun verran lyhyempää settilistaa kompensoitiin sunnuntaina suuremmalla määrällä välispiikkejä, jotka olivat CMX:n tapaan jotain absurdin kuivan huumorin ja täyden järjettömyyden väliltä.

Ja ne settilistat spoileriin
4.12.2016
Tanssin jumala
Tuulet ja myrskyt
Todellisuuksien yleiset luokat
Helvetin hyvä paimen
Veljeskunta
Kirjeitä paratiisista
Neljäs valtakunta
Työt ja päivät
Jatkuu niinkuin sade
Taivas ja helvetti
Veitsenterä
Mestarirakentaja
Kuolemaantuomitut
Mustat siivet yli taivaan
Ennustaja
Kauneus pettää
Pyhiinvaeltaja
Parvatin tietäjä
---------
Aamutähti
Pedot


5.12.2016
Tanssin jumala
Tuulet ja myrskyt
Todellisuuksien yleiset luokat
Helvetin hyvä paimen
Veljeskunta
Kirjeitä paratiisista
Neljäs valtakunta
Työt ja päivät
Kuolemattomuuden ääni
Jatkuu niinkuin sade
Taivas ja helvetti
Veitsenterä
Mestarirakentaja
Kuolemaantuomitut
Pyhiinvaeltaja
Mustat siivet yli taivaan
Ennustaja
Kauneus pettää
Parvatin tietäjä
---------
Aamutähti
Pedot
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Viimeistään nyt yksi arvoitus ratkesi (ainakin minulle). Eli Jatkuu niinkuin sade videolla esiintynyt "vanha Yrjänä" on A.W:n isä. Joskus on ollut "vääntöä", että onko mies vanhaksi maskeerattu A.W. vai vain joku samannäköinen. Herra on siirtynyt tämä vuonna ajasta ikuisuuteen ja Yrjänä omisti biisin tänä iltana hänelle.

Minulle tämä vahvistui keväällä, kun A.W. kirjoitti isänsä kuolemasta Facebookissa. Kirjoitukseen oli lisätty linkki videoon, jossa isänsä vieraili.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten tämä CMX:n virallinen kotisivu nykyisellään kunnon oldschoolia. Joutui ilmeisesti taannoin hakkeroinnin kohteeksi.

Sisältöähän tuossa on toki moninkertaisesti verrattuna monien muiden bändien kotisivuihin, jotka nykyisin ovat liian monesti tyyliä: vitun iso kuva, rasittavasti vilkkuva tausta, linkki Facebookiin, linkkejä eri tapoihin ostaa artistin viimeisin tuotos.

Minä pidän.

Laitetaanpas vielä kuvaruutukopio tämänpäiväisestä sivusta, kun olen kuullut huhuja, että ATK:lla on mahdollista muuttaa sivujen sisältöä.
 

Liitteet

  • CMX.fi 6.12.2016.JPG
    CMX.fi 6.12.2016.JPG
    201,2 KB · kertaa luettu: 411
Viimeksi muokattu:

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Höh, Spotifyssa on vain tuo Uuden ihmiskunnan alkuperäisversio. En aikonut hommata tätä levyä kuin ehkä myöhemmin alennusmyynnistä kun puolet kokoelman sisällöstä on itselle melko yhdentekevää (erityisesti geneeriset radiosinkut + Iätin ja Seitsentahokkaan tarjonta), mutta kyllähän tuon voisi bonusbiisien takia heittää joululahjatoivomuslistalle. Loppuvuoden mielentila on ollut sellainen että Hyökyaallon positiivinen soundi on uponnut yllättävän hyvin, ja Suuri pyramidi olisi ollut levynsä paras biisi jos olisi 'tahokkaalle päätynyt. Toivottavasti soittavat sen tänään Joensuussa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
.. Suuri pyramidi olisi ollut levynsä paras biisi jos olisi 'tahokkaalle päätynyt. Toivottavasti soittavat sen tänään Joensuussa.
Soittivatko? Ainakaan niillä tämän kiertueen keikoilla, joiden settilistan olen nähnyt, tuota biisiä ei ole soitettu, mikä on harmi - ja muutenkin on aika lailla samat biisit soitettu joka ilta. Se siis oli ainakin kansilehden mukaan tyrkyllä Mesmerialle, eikä Seitsentahokkaalle.

Oli itse asiassa hieman harkinnassa lähteä Joensuuhun viikonloppureissulle bongaamaan ensimmäistä kertaa Kerubi, kun siellä oli perjantaina Amorphis ja lauantaina CMX, vaikka ne molemmat olenkin ihan hiljattain nähnyt. HIFK:n perjantainen kotimatsi osin romutti suunnitelman, mutta jälkiviisaasti ajatellen ei olisi menettänyt mitään.

Cloaca Maxima III:n innoittamana oikeastaan auennut, että Pedot on itse asiassa aika vahva kokonaisuus, vaikkei sitä ole tullut kovin paljoa kuunneltua. Sillä nyt on epäonni jäädä CMX:n 2000-luvun suurimpien merkkiteoksien Aionin ja Talvikuninkaan väliin vähän välityönä, mutta lopulta taitaa olla paljon parempi levy mitä oikeastaan luulin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli tällä kiertueella ennätyksellisesti käytyä kahdella keikalla. Ensin Tavastia (maanantai) ja sitten vielä samalla viikolla Lappeenrannassa, siellä itse asiassa ekaa kertaa bändin livenä todistamassa. Historiallista sekin.

Setti oli molemmissa ihan sama ja ei se tainnut juurikaan kiertueella vaihdella biisin vertaakaan. No, mikäs siinä, ovelasti rakennettu tiivis setti joka esitti sitä rähisevää ja rujoa CMX:a itse asiassa varsin paljon ja myös progempaa CMX:a mahtui sekaan. Popimpi CMX muutamaa vetoa lukuunottamatta loisti aika lailla poisolollaan, mikä on tietysti ihan virkistävää vaihtelua itsessään. Näin, vaikka se heidän popimpi ilmaisu kyllä tehoaa minuun suuresti, vaikka jotkut tuntuu vieroksuvan. Minusta tarttuva poppi on oikein hyvää jos se on oikein hyvin tehtyä. CMX siihen on pystynyt, olematta kuitenkaan ihan liian valmiiksi pureskeltu.

Täytyy kuitenkin todeta, että omaan makuun kiertueella oli turhan paljon alkutaipaleen matskua. Monelle se oli varmasti silkka siunaus ja ymmärrän sinänsä, sen verran mehuissaan yleisö näytti molemmilla keikoilla olevan. Mikäs siinä. Minulle tuo hc punkki ei vaan aukene, enkä ole koskaan liiemmin välittänyt Auringostakaan albumina. Minulle CMX alkaa Auralta, sitä edeltävä matsku sisältää hyviä juttuja, mutta paljon semmosta mikä menee ohi korvien. Niin myös livenä, kun ei vaan löyty tarttumapintaa ja herätä oikein erityisiä tuntemuksia. Hyvä silti, että tekevät välillä tälläisiäkin keikkoja, kertoo bändin materiaalin huimasta laajuudesta. Samalla kun tosiaan ilmeisimmät ja jopa turhan ylisoitetut biisit jäivät pois. Olen ainakin itse lopen kyllästynyt kuulemaan mm. Palvelemaan konetta, Meidän syntimme ja Rautakanteleen, jotka on tuntunut olleen lähes joka keikalla mukana setissä mitä CMX:lta olen todistanut. Pystyisivät heittämään helposti monta keikkaa illassa ihan täysin erilaisilla seteillä ja silti sekaan mahtuisi hittiä sekä äkkiväärää.

Minulle kiertueella eniten iski ehkä tuore biisi Tuulet ja myrskyt (kyllä, pidän biisistä kovasti, sanoma kappaleessa on miellyttävä), Työt ja päivät (yhdistelee hienosti bändin rujoutta ja progea), Kirjeitä paratiisista (ilmeisesti esittivät ensi kertaa livenä tuon vähän kadonneen helmen Vainajalalta joka on mielestäni turhan parjattu albumi), Jatkuu niinkuin sade (Dinosauruksen parhaimmistoa), Parvatin näkijä (Talkkari toimii aina livenä ja tämä on yksi parhaista otteista ko. albumilla) sekä Pedot (niinikään ko. albumin parhaimmistoa ja kytkökset Talvikuninkaaseen kutkuttelee mieltä.)

Eihän se CMX edelleenkään mikään huipputason livebändi ole, päivän kuntokin on aina arvoitus ja tuskin nyt enää tuosta paranevatkaan, mutta itse yhtye on niin huiman merkittävä ja monet kappaleet syöpyneet mieleen ja sydämeen, että ne asiat kompensoi live-esiintymisen puutteita. Kyseessä on epäilemättä tärkein yhtye maailmassa minulle. Vaikea sitä on tarkemmin selittää.

Ensi vuotta odotellen, kun pitäisi uutta studioalbumia pukata ulos. Jännä nähdä minkätyylistä sieltä on luvassa. Tosiaan nuo kokoelman uutuusbiisit oli kauttaltaan mieleisiä. Niin me kaikki mennään on vähään aikaan hienoimpia CMX-kipaleita, kuten mainittu Tuulet ja myrskyt, myös tuo sisältää harvinaisen sydämellistä ja optimistista sisältöä CMX:lta. Nykyisessä mielentilassa tuollaiset sanomat jotenkin sytyttää, ei sitä iänikuista nihilismiä jaksa loputtomiin, vaikka sillekin on oma paikkansa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
.... (Talkkari toimii aina livenä ja tämä on yksi parhaista otteista ko. albumilla) sekä Pedot (niinikään ko. albumin parhaimmistoa ja kytkökset Talvikuninkaaseen kutkuttelee mieltä.)
...
Ensi vuotta odotellen, kun pitäisi uutta studioalbumia pukata ulos. Jännä nähdä minkätyylistä sieltä on luvassa.
...
Etenkin ensimmäisellä Tavastian keikoista Yrjänä kiusotteli kommenteilla Talvikuninkaan kokonaan soittamisesta ja jotain sen suuntaista taisi jälkimmäiselläkin jutustella. Ensi vuonna olisi tietysti sopivasti 10-vuotisjuhlat, joten enpä laittaisi pahakseni, jos vaikka joulukuun harvinaisuuskiertueella se soitettaisiin kokonaan. Viime vuosina kun monet bändit ovat vastaavaa harrastaneet. Silloin tuoreeltaankin taidettiin suurin osa levystä soittaa, mutta ei kokonaan ainakaan sillä keikalla, jolla itse olin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Etenkin ensimmäisellä Tavastian keikoista Yrjänä kiusotteli kommenteilla Talvikuninkaan kokonaan soittamisesta ja jotain sen suuntaista taisi jälkimmäiselläkin jutustella. Ensi vuonna olisi tietysti sopivasti 10-vuotisjuhlat, joten enpä laittaisi pahakseni, jos vaikka joulukuun harvinaisuuskiertueella se soitettaisiin kokonaan. Viime vuosina kun monet bändit ovat vastaavaa harrastaneet. Silloin tuoreeltaankin taidettiin suurin osa levystä soittaa, mutta ei kokonaan ainakaan sillä keikalla, jolla itse olin.
Taisin olla maanantaina laukeamassa niin kovaa housuihini että jäi Talkkaripuheet välistä. Itselleni tuo keikka oli todella kova sillä CMX:n koko tuotanto on nautinnollista. Lähtien Johannes Kastajasta ihan Mesmeriaan. Veljeskunnan tuotantoa oli mukava kuunnella. Oliko muuten viime vuoden kiertueella enemmän Kolmikärkeä?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Etenkin ensimmäisellä Tavastian keikoista Yrjänä kiusotteli kommenteilla Talvikuninkaan kokonaan soittamisesta ja jotain sen suuntaista taisi jälkimmäiselläkin jutustella. Ensi vuonna olisi tietysti sopivasti 10-vuotisjuhlat, joten enpä laittaisi pahakseni, jos vaikka joulukuun harvinaisuuskiertueella se soitettaisiin kokonaan. Viime vuosina kun monet bändit ovat vastaavaa harrastaneet. Silloin tuoreeltaankin taidettiin suurin osa levystä soittaa, mutta ei kokonaan ainakaan sillä keikalla, jolla itse olin.
Facebook-sivuillaankin CMX kyllä vastaili kysymyksiin uteluihin TK-juhlakiertueesta, että sellaista on kyllä mietiskelty ja vaihtoehtoisia muotoja sille on, mutta ei mitään tarkkaa suunnitelmaa. Uskaltaisin melkein ite sanoa, että kun noin suoraan myöntävät asian olevan kaavailuissa mukana, että eiköhän se muodossa tai toisessa toteudu jonkinlaisena minikiertueena.

Vastaanotto tulee olemaan varmasti innokas. Hauskasti kymmenessä vuodessa kyseinen albumi on muodostunut jo eräänlaiseksi CMX-klassikoksi, tai jonkinlaiseksi kulttijutuksi, jos ei muuta. Ilmestyessäänhän se sai paikoin aika penseänkin vastaanoton ja läheskään kaikki ei niin lämmennyt jutulle nimenomaan livenä. Ehkä se oli materiaalina sen verran raskassoutuista ja vaikeasti lähestyttävää noin tuoreeltaan. Vaan niin ne asiat siitä muuttuu, kun aika kuluu. Varmasti moni silloin tuhahdellut voi olla nyt ihan toista mieltä jos koko levy tai ainakin valtaosa siitä pärähtää lavalta eetteriin. Tuota on bändikin aprikoinut ja myös tuohon ilmiöön jutun ympärillä viittasivat Facebookissa.

2007 eivät tosiaan soittaneet kyllä koko albumia millään kiertueen keikalla (tietääkseni) ja jokunen palanen sieltä jäi pois. Toivotaan, että ensi vuonna kuultaisiin ihan kokonaan, myös ne puuttuvat osat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Facebook-sivuillaankin CMX kyllä vastaili kysymyksiin uteluihin TK-juhlakiertueesta, että sellaista on kyllä mietiskelty ja vaihtoehtoisia muotoja sille on, mutta ei mitään tarkkaa suunnitelmaa. Uskaltaisin melkein ite sanoa, että kun noin suoraan myöntävät asian olevan kaavailuissa mukana, että eiköhän se muodossa tai toisessa toteudu jonkinlaisena minikiertueena.

Vastaanotto tulee olemaan varmasti innokas. Hauskasti kymmenessä vuodessa kyseinen albumi on muodostunut jo eräänlaiseksi CMX-klassikoksi, tai jonkinlaiseksi kulttijutuksi, jos ei muuta. Ilmestyessäänhän se sai paikoin aika penseänkin vastaanoton ja läheskään kaikki ei niin lämmennyt jutulle nimenomaan livenä. Ehkä se oli materiaalina sen verran raskassoutuista ja vaikeasti lähestyttävää noin tuoreeltaan. Vaan niin ne asiat siitä muuttuu, kun aika kuluu. Varmasti moni silloin tuhahdellut voi olla nyt ihan toista mieltä jos koko levy tai ainakin valtaosa siitä pärähtää lavalta eetteriin. Tuota on bändikin aprikoinut ja myös tuohon ilmiöön jutun ympärillä viittasivat Facebookissa.

2007 eivät tosiaan soittaneet kyllä koko albumia millään kiertueen keikalla (tietääkseni) ja jokunen palanen sieltä jäi pois. Toivotaan, että ensi vuonna kuultaisiin ihan kokonaan, myös ne puuttuvat osat.
Olikohan 2014 On the Rocksissa kun yleisö lauloi mukana Pretoriaanikyborgeja. Eli kyllä ihmiset sitä haluavat CMX vain on varovainen tarjonnassaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jokohan Yrjänä pian kirjoittaa sen Talvikuningas-romaaninkin? Levyn 20-vuotisjuhliin?
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokohan Yrjänä pian kirjoittaa sen Talvikuningas-romaaninkin? Levyn 20-vuotisjuhliin?
Ei voi kun toivoa. Kirjahan olisi saattanut jopa ilmestyä jo, ellei varkaat olisi vieneet A.W. Yrjänän tietokonetta kotimurrossa vuosia sitten ja ilmeisesti varmuuskopiot katosi siinä samassa rytäkässä. Kaiketi kirjaa ei nyt ole täysin haudattu, mutta ilmestynee sitten joskus jos ilmestyy.

Yrjänältähän muuten ilmestyy esikoisromaani ensi vuoden puolella. Sci-fin sijaan lienee enemmänkin sadunomainen kertomus.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko muuten viime vuoden kiertueella enemmän Kolmikärkeä?
Minulta jäi se kiertue väliin, mutta setlist.fm:n mukaan eivät soittaneet silloin Kolmikärjeltä kuin Götterdämmerungin. Tosin Lintu on siellä varmaankin CD-version perusteella myös merkitty Kolmikärjelle kuuluvaksi.

Ensi vuonna olisi tietysti Talvikuninkaan vuosipäivän lisäksi Auringon 25-vuotisjuhlat, niin miksei sitäkin kuulisi kokonaan... Kaikkea ei voi varmaan saada - jos valita pitää, niin Talvikuningas-juhlat kiinnostavat enemmän, vaikka Aurinkokin on niitä levyjä, jotka välillä tuntuvat suurimmalta CMX-suosikilta. En jaksa oikeastaan miettiä, mikä on suurin suosikkini. Varmaan useimmiten vastaisin Rautakantele.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huvilateltassa CMX esittää Talvikuningas levynsä kokonaan.
Näin tulee olemaan. Onneksi kävin lähes samantien hakemassa oman piletin, koska kyseinen keikka myytiin loppuun parissa päivässä.

Saapa nähdä tuleeko lisäkeikkaa. Vähän epäilen, kun yleensä sellaisista ilmoitetaan samantien. Tuskin ainakaan Huvila-teltassa olisi. Toivottavasti ko. konsertti taltioitaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös