Kuuntelu kuuntelun jälkeen ja aina vaan paranee. Mitä musiikkivideoon tulee, niin pari asiaa iskee silmään. Jos toi olisi tullut julki ennen Laihon kuolemaa, niin aika saatanan moni olisi ollut huolissaan Laihosta. Mies oikeasti näyttää tuossa surkealta. Ei vain siltä luurangolta, vaan täysin voimattomalta. Toisekseen, mua lämmittää Laihon paitavalinta. Impaled Nazarene on mulle bändinä erittäin tärkeä, Laiholla on historiaa ehkä bändin synkimmältä levyltä ja ihan valtavirtaa varsinkaan tuo paitamalli ei ole. Ja uskallan väittää, ettei Laihon tyylinen pitkän linjan muusikko vedä musavideolla ihan vain "mitä sattuu nyt olemaan aamulla puhtaana/päällä". Ja tuohon basistin liikuntaan mä tykästyin jo tän poppoon livekeikan videoita katsoen.
Saatana että tossa olisi voinut olla kova bändi koronan jälkeistä keikkamaailmaa ajatellen. Kuulostaa hyvältä, näyttää hyvältä (ulkonäköön en ota kantaa) lavalla ja karismaattinen "tuttu" pääjehu.
Väkisinkin tuli vielä mieleen, että oliko tämä Alexin tapa sanoa jäähyväiset kaikille.
Mä olen jo pitkään miettinyt eri kuvioita tässä. Sinänsä en usko Laihon tienneen/tiedostaneen maalllisen vaelluksen loppuvan pian. Uutta matskua oli kasattu, juuri ennen kuolemaa muistikuvien mukaan vähän EP:tä pidempi levysoppari oli kirjoitettuna ja hypetystä sen verran, ettei toi näyttänyt "ihan justiinsa" kuolevan toiminnalta. Ja karu fakta on se, että muiden bändin jäsenten suorittamisesta, historiasta, taidoista tai muusta riippumatta Bodom After Midnight oli yhtä kuin Laiho. Laiho oli se nokkajätkä, jonka takia toi porukka oli otsikoissa, jolla oli nimeä ja jonka pelkällä läsnäololla olisi saatu myytyä vaikka ämpäreitä ilmaisten ämpärien jonottajille. Jos kuolema oli ns. tiedossa ja tiedostettu, olisi tuolla allekirjoitettu eropapereita levypaperien sijasta.
Mutta, jollain tasolla silti uskon Laihon alitajuisesti tiedostaneen homman vakavuuden. Jos ei peili kertonut totuutta tai sitä totuutta ei halunnut nähdä, aika varmasti lääkäri ja/tai COBin jätkät sen näki ja kertoi. Tuskin muu poppoo laittoi alkuperäistä Bodomia jäähylle vain sen takia, että lapsuuden kaveri oli kusipää, paska jätkä tai jotain. Helpompi ja tuottavampi olisi ollut erota vaikka 6kk välein, korvata uudella jätkällä ja nauttia tuotoista. Samoin jos Laiho olisi jonkun ns. tribuutin halunnut faneille jättää, olisi homma hoidettu vähän toisin. Ei noita levytyssoppareita kirjoitettu ajatuksella "ajasta ikuisuuteen" ja noita paria BAMin keikkaa olisi markkinoitu vähän toisin, jos tiedossa olisi "ajan kohta loppuvan".
Freybergin puolesta tosin tuntuu pahalta. Norther oli mulle aikanaan erittäin tärkeä bändi. Vieläkin soi säännöllisesti ja N'n levyjulkkareissakin tuli käytyä, livenä aina kun mahdollista. Kova poppoo, jolla oli mun mielestä ajoittain jopa kovempi potentiaali kuin COBilla. Freyberg vain sattui liittymään poppooseen aikana, jolloin Pete de facto pisti bändin unten maille. Bodomiin tullessa vuorossa oli jokunen "tusinalevy" ja ihan OK lopetus, BAMissa sitten homma loppui äkillisesti bändin nokkamiehen kuolemaan. Vittu, tolla jätkällä olisi ollut sauma olla Suomen kovimmissa poppoissa viimeiset 10 vuotta, mutta joka kerta uutta yrittäessä homma on mennyt reisille. Hänestä riippumattomista syistä.