Children of Bodom

  • 337 112
  • 979

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkoajassa on varmasti paskemmillekin bändeille perustettu oma ketju niin avaampa tällekkin pumpulle omansa. Jokainen joka tämän topicin vaivautuu avaamaan tuntee varmasti bändin ja sen nokkamiehen Alexi Laihon tarinan joten en ala tähän mitään wikipedia linkkejä asentamaan.

Yksi syy miksi avasin ketjun että vaikka olen diggaillut bändiä vuosituhannen vaihteesta asti enemän tai vähemmän niin huomaan nyt odottavani bändin syksyllä ilmestyvää levyä poikkeuksellisen innolla. Myös uuden kakkoskitaristin D.F:n panos uudella levyllä kiinnostaa miten soitto soi. Toisaalta yli 20 vuotta ja 10 albumia on paljon yhdelle bändille. Onko paras tältä bändiltä jo annettu? No Savonlinnaan tulee kesälomalla mentyä kuuntelemaan miltä kuulostaa.

Jos bändin tiimoilta kerrottavaa niin nyt on ketju sitä varten avattu. (ja jos jossain arkistossa on vanha ketju aiheesta mitä e hra Googlekaan löytänyt, niin linkatkaa ihmeessä!)
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vai tällainenkin topic on, no jauhetaas vähän aiheesta.

Itse kävin aika perinteisen kaaren Bodomiin suhtautumisessa. Kun ensimmäistä kertaa bändiä kuulin joskus kymmenvuotiaana, kolahti se jossain määrin vaikkei minusta mitään fania tullutkaan. Sittemmin toki yläasteelle siirryttäessä siitä tuli täyttä paskaa, olinhan itse olevinani tr00-hevari ja Bodom oli kaupallista paskaa, tottakai, eh?

Kyseessähän on siinä mielessä kova bändi, että se on pystynyt kehittämään metallimusaa vielä 90-luvun loppupuolella oikeasti omaan suuntaansa. Ei siis varsinaisesti uudistanut metallimusiikkia, mutta oli aikanaan ihan nokkelaa heittää käytännössä peruskikkeliheavyn/power metalin päälle rääkynälaulut ja koskettimet. Siitähän Bodomissa ekoilla levyillä oli kyse, sittemmin toki bändinä myös kehittyneet. Enkä nyt tässä väitä Bodomin mitään genreä luoneen, mutta kunnioitettava määrä bändillä on apinoijia ja klooneja.

Rehellisyyden nimissä bändin musiikki ei sinänsä jaksa innostaa, lukuunottamatta joitakin vanhoja hittibiisejä. Levymitassa alkaa aika nopeasti turhauttaa siirappisynat ja Laihon sekä laulu, että olemus. Fuck yeah you are the muthafucking best-välispiikit ovat ehkä tyylittömintä välispiikkiä mitä voi keksiä. Muutamaa uusinta levyä en ole jaksanut edes kuunnella ja siitähän Laiho saa syyttää itseään. Bändistä lähti nimittäin Roope Latvalan myötä aikamoinen palanen. Olin Nummirockissa 2013 näkemässä bändin livekunnon ja oli kyllä aika mieletöntä tykitystä, vaikkakin alkoholin aiheuttama euforia saattoi olla osasyyllinen asiaan. Jokin aika sitten aloin tehdä vertailua Youtuben perusteella bändin livekunnosta ja oma analyysini on se, että Laihoa rupesi yksinkertaisesti vituttamaan kun Latvala ei pysynyt nätisti taustalla. Soitannollisesti siis. On nimittäin ihan mielenkiintoista huomata, että tämä uusi Norther-jäbä ei juuri omia juttujaan väliin vetele. Itse en kitaran soittamisesta ymmärrä niin paljon, että alkaisin tässä enempää pätemään, kyseessä kuitenkin ihan amatöörikorvallakin kuultavissa oleva asia. Latvala puolestaan vingutti kitaraansa joka välissä. Laiho itse puolestaan alkaa vissiin tulla vanhaksi, ei meinaa nimittäin ihan kaikilla keikoilla enää tilut irrota.

Sinänsä bändin musiikki ei innosta, mutta jaksan kuitenkin tehdä edellämainittua vertailua ja kirjoittaa vielä näin pitkän viestinkin aiheesta? Kai sillä jonkinlainen paikka sydämessäni siis on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...ja oma analyysini on se, että Laihoa rupesi yksinkertaisesti vituttamaan kun Latvala ei pysynyt nätisti taustalla.
Enpä jaksa uskoa tähän teoriaan. Eiköhän siellä ole taustalla se perinteisempi syy, Roope prioritisoi rock'n'roll -elämän soittamisen edelle.
 

Outsider

Jäsen
Enpä jaksa uskoa tähän teoriaan. Eiköhän siellä ole taustalla se perinteisempi syy, Roope prioritisoi rock'n'roll -elämän soittamisen edelle.

Tästä tosin taisi tulla ongelma vasta siinä vaiheessa, kun Laihon terveys petti. Eihän se tietysti ole kivaa katsoa muiden juhlimista, jos itse ei voi osallistua.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä tosin taisi tulla ongelma vasta siinä vaiheessa, kun Laihon terveys petti. Eihän se tietysti ole kivaa katsoa muiden juhlimista, jos itse ei voi osallistua.
Näinhän se varmaankin meni... Toivottavasti Latvala, jos ei vielä ole saanut, saa taas soittamisesta ykkösprioriteetin elämäänsä Olen kuitenkin hemmon uraa seurannut sieltä Stonen debyytistä alkaen ja toivoisin kovasti näkeväni miehen lavalla kitaristina.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Uusia levyjä ei oikein jaksa kuunnella. Sen sijaan tuli pitkästä aikaa kuunneltua vanhempaa tuotantoa, ja kyllähän Hatebreeder, Follow the Reaper sekä HCDR kolmikko on timanttia. Are you dead yetiltä löytyy muutama helmi, mutta ei pärjää kokonaisuutena edellä mainituille. Blooddrunk (vai mikä onkaan) oli aikanaan niin suuri pettymys, että oikeastaan siihen stoppasi oma mielenkiinto.

Laihon livekunto tuntuu vaihtelevan aika paljon, toisinaan aivan pirun tarkkaa soittoa, ja sitten vastapainona aivan päin persettä vedettyä. Ehkä nykyään kun hiiva ei maistu, niin soitto on tarkempaa.

Ja mitä Latvalaan tulee, niin olen siinä käsityksessä myös, että rokettiroll elämäntapa maistui. Tavallaan hukkaanhan Roopen lahjat Bodomissa meni. Jossain haastattelussa Roope sanoi ettei ole koskenut kitaraan potkujen jälkeen, toivottavasti tilanne on muuttunut.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän tuosta Laihon olemuksesta kieltämättä tulee mieleen sellainen katuun räkivä ja vi**ua hokeva 15-vuotias teinipoika (liekö sitten tuota "Wildchild" -brändiä"). Bändin Wacken -keikan katsoin ja kyllä tuo em. asteella oleva kiroilu ja kimeähkö örinä spiikeissä oli aika myötähäpeää herättävää, myötähäpeä kyllä lakkasi kun spiikki vaihtui soittoon, siinä Laihon poika orkestereineen vieläkin loistaa. Ja tulihan sitä hommattua lippu syksyn keikalle Tavastiallekin, kun ei nyt muutakaan niin ihmeellistä näyttänyt olevan tarjolla syksyllä.

Bodomi kolahti joskus teini-iässä, mutta korvautui nopeasti Göteborg -osastolla, etenkin In Flamesillä (jonka nykytuotantoa ei kyllä siedä kuunnella enää ollenkaan). Kyllähän Bodomia vielä tulee kuunneltua, Are You Dead Yet on eniten omassa kuuntelussa, varmaan johtuen osin siitä että levy julkaistiin "sopivaan aikaan" omaa nuoruuttani, ja toisaalta myös tuossa ei ole mielestäni niin ylenpalttisesti niitä Warmenin tilutuksia ja muutenkin musiikki on mielestäni matalampaa ja suoraviivaisempaa, omaan makuun paremmin sopivaa. Uudemmissa levyissä pari ihan ok rallia, eli ainakaan samantasoisesta taantumisesta kuin em. Flamesin kohdalla ei voida puhua
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Uusia levyjä ei oikein jaksa kuunnella. Sen sijaan tuli pitkästä aikaa kuunneltua vanhempaa tuotantoa, ja kyllähän Hatebreeder, Follow the Reaper sekä HCDR kolmikko on timanttia. Are you dead yetiltä löytyy muutama helmi, mutta ei pärjää kokonaisuutena edellä mainituille. Blooddrunk (vai mikä onkaan) oli aikanaan niin suuri pettymys, että oikeastaan siihen stoppasi oma mielenkiinto.

Tästä todella paljon samaa mieltä, Are you dead yetillä on vielä enemmän hyviä kuin huonoja biisejä mutta siitä on selkeästi alamäki alkanut. Uudemmilta levyiltä näin ulkomuistista hyvänä biisinä on jäänyt mieleen Morrigan, ja siinäpä se. Toivottavasti seuraava levy palauttaa vanhan loiston Bodomjärven taivaalle.

Sivuhuomiona että In flamesin Clayman on edelleen yhtyeen paras levy.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Bodom on muuten jossain vaiheessa (toivottavasti piakkoin) julkaisemassa uuden biisin ja samalla musavideon. Heidän facebook-sivuillaan julkaistiin jokunen viikko sitten video, missä Laiho pyytää vapaaehtoisia musiikkivideon kuvauksiin. Sattuipa käymään niin hassusti, että allekirjoittanut pääsi mukaan, osana sadan hengen joukkoa esiintymään videolle yleisönä.

Kuvauksista on jo pari viikkoa aikaa ja muistikuvat itse biisistä aika hatarat, mutta todella hyvä fiilis jäi siitä. Se siis kuulosti todella hyvältä vanhan bodomistin korvaan, vaikka missään nimessä en tuoreempaa materiaalia vihaa. Itse asiassa omaan korvaan tuo I Worship Chaos on jopa ihan hyvä levy, vaikka alkupään tuotanto on se, mitä itse edelleen fiilistelen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kuvauksista on jo pari viikkoa aikaa ja muistikuvat itse biisistä aika hatarat, mutta todella hyvä fiilis jäi siitä. Se siis kuulosti todella hyvältä vanhan bodomistin korvaan,

Olikohan basisti Henkka joka tuossa juuri jossain haastattelussa sanoi, että ensi vuoden alkupuolella tuleva uusi levy olisi tyylillisesti jossain määrin samanlainen kuin Follow the Reaper. Koska kiistatta aika on ajanut jo pahasti Bodomin ohi, niin sanotaan näin että uskon sitten kun kuulen. Mutta toki hyvin mielelläni kuulisin asian näin olevan, nimenomaan myös näin ihan tuolta vuosituhannen vaihteesta ja ysärin lopusta asti olleena vanhana bodomistina
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Olikohan basisti Henkka joka tuossa juuri jossain haastattelussa sanoi, että ensi vuoden alkupuolella tuleva uusi levy olisi tyylillisesti jossain määrin samanlainen kuin Follow the Reaper. Koska kiistatta aika on ajanut jo pahasti Bodomin ohi, niin sanotaan näin että uskon sitten kun kuulen. Mutta toki hyvin mielelläni kuulisin asian näin olevan, nimenomaan myös näin ihan tuolta vuosituhannen vaihteesta ja ysärin lopusta asti olleena vanhana bodomistina

Kieltämättä omakin fiilis on sanalla sanoen skeptinen, mutta silti odottavainen. Kunhan nyt tuon biisin ensiksi julkaisisivat, mihin tuo musavideo juuri kuvattiin, että saadaan ainakin maistiainen. Sokkona en lähde levyä ostamaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kunhan nyt tuon biisin ensiksi julkaisisivat, mihin tuo musavideo juuri kuvattiin, että saadaan ainakin maistiainen. Sokkona en lähde levyä ostamaan.
Mites nämä levyjulkkarijutut nykyään menee, onko tuo teaseri-biisi "luvattu" että tulee etukäteen ulos?

Mitäs pojat jutusteli videokuvauksissa? Vai kävivätkö vain vetämässä biisin ja häippäsivät vähin äänin?
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Mites nämä levyjulkkarijutut nykyään menee, onko tuo teaseri-biisi "luvattu" että tulee etukäteen ulos?

Mitäs pojat jutusteli videokuvauksissa? Vai kävivätkö vain vetämässä biisin ja häippäsivät vähin äänin?

Julkaisusta ei itse asiassa ollut mitään puhetta. Sen suhteen kundit olivat vähäsanaisia, muuten kyllä läppä lensi ja tunnelma oli rennon leppoisa. Fiilis oli todella erilainen kuin keikoilla, nyt kun meitä oli melko vähän emmekä olleet maksavan asiakkaan roolissa kuuntelemassa keikkaa. Läppä ei siis todellakaan ollut mitään perus keikkaschaibaa.

Pari tuntia siellä vierähti, eli muutama otto vedettiin. Bändillä ei tuntunut olevan kiire mihinkään, vaan jäivät kuvausten jälkeen sinne ottamaan kuvia meidän kanssa ja jauhamaan skebeliä. Kuvaukset olivat Nosturin alakerrassa Elmossa ja baari oli auki, joten aika moni jäi sinne fiilistelemään vielä. Itse kävin nappaamassa yhteiskuvat ja häivyin vähin äänin. Biisihän tuli muuten nauhalta ja sitä Alexi kiroili, etteivät ole playbackina yleisölle vetäneet ikinä ennen. Kun kamera siirtyi lavalle parin oton ajaksi, niin Wirman ja Raatikainen liittyi yleisöön, kamera kun ei mahtunut kuvaamaan heitä lavalta käsin. Raatikainen taisi käydä daivaamassakin, jos oikein muistan.

Kaiken kaikkiaan hieno kokemus.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kieltämättä omakin fiilis on sanalla sanoen skeptinen, mutta silti odottavainen. Kunhan nyt tuon biisin ensiksi julkaisisivat, mihin tuo musavideo juuri kuvattiin, että saadaan ainakin maistiainen. Sokkona en lähde levyä ostamaan.
Uusi biisi on lykätty ulos.
Children Of Bodom - Under Grass And Clover

(Linkki Youtubeen)

Ihan menevä ralli, introsta tulee jotenkin Van Halen fibat selkäpiihin.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Uusi biisi on lykätty ulos.
Children Of Bodom - Under Grass And Clover

(Linkki Youtubeen)

Ihan menevä ralli, introsta tulee jotenkin Van Halen fibat selkäpiihin.

Pari kertaa kerkesin sen jo kuunnella tänään. Löytyy myös Spotifysta. Tänään putkahtaa klo 17 myös musavideo pihalle Facebookissa. Pääsee jännittämään, minkälaisella naamalla itse pääsee ruutuun, jos ollenkaan.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Aika humpalta kuulosti. Toivon että muu kama on hevimpää.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Toinen biisi uudelta levyltä.. on mielestäni parempi kuin eka näyte.. ehkä. Ei oikein kolahda vaikka yrittää, mutta pitänee nyt kuunnella vielä toinenkin kerta.

CHILDREN OF BODOM - "This Road" (OFFICIAL LYRIC VIDEO) linkki Youtubeen

Päinvastoin täällä, kylläpä lähti todella hyvin. Pitää kuitenkin muistaa, että Bodom ei ole julkaissut enää reiluun kymmeneen vuoteen yhtäkään kuuntelukelpoista levyä, minulle wanhana COB-fanina bändi on siis käytännössä kuollut. Mutta nyt nämä kaksi näytettä ovatkin yhtäkkiä todella lupaavia, eli puheet paluusta vanhemman tuotannon (noin FtR-AYDY välimaastoon) henkeen eivät ole näemmä turhia. Mielenkiinnolla odotan..
 

Gust

Jäsen
Samaa mieltä PataJaskan kanssa. Varsinkin This Road kuulostaa ilahduttavan paljon vanhalle COB:lle. Vesi kielellä odotan uutta levyä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Päinvastoin täällä, kylläpä lähti todella hyvin. Pitää kuitenkin muistaa, että Bodom ei ole julkaissut enää reiluun kymmeneen vuoteen yhtäkään kuuntelukelpoista levyä, minulle wanhana COB-fanina bändi on siis käytännössä kuollut. Mutta nyt nämä kaksi näytettä ovatkin yhtäkkiä todella lupaavia, eli puheet paluusta vanhemman tuotannon (noin FtR-AYDY välimaastoon) henkeen eivät ole näemmä turhia. Mielenkiinnolla odotan..

No niin.. ehtii tähänkin ketjuun nyt kirjoittaa, kun nyt on aikaa. Se onkin hyvä, että aikaa on, sillä en nimittäin tiedä mistä päästä ylistämisen aloittaisin. Kuten sanon tuossa, Bodom ei ole käytännössä 15 vuoteen julkaissut mitään kuuntelukelpoista, poislukien vain muutama yksittäinen biisi koko tuona aikana. AYDY:llä homma lähti aikanaan menemään pahasti vikaan, kun touhuun tuli mukaan jotenkin sellainen naurettava jenkkimeininki, mitä en voi sietää sekuntiakaan. Mutta nyt viimein nuo uuden levyn näytebiisit oikeasti lupasivat jotain tällaiselle ikivanhalle 90-luvun bodomistille, mutteivät mitenkään pystyneet valmistamaan siihen, mitä tämä koko levy on

Tässä on nyt palattu piirrustuspöydän ääreen, kerta kaikkiaan palattu juurille. Siihen mistä CoB:n musiikissa on kyse, koko bändin sielu on tullut takaisin, ja se jos mikä kuuluu levyn biiseissä. Olen aivan sanoinkuvaamattoman myyty tämän levyn edessä. On se vain aina niin hienoa, kun jokin kauan sitten kuolleeksi julistamasi bändi iskee yhtäkkiä ja täysin varoittamatta tiskiin jotain tällaista. Mikään ylistävä sana ei ole liikaa, etenkin kun otetaan huomioon tuo mainittu viimeisen 15 vuoden historia. Tämä albumi nousee saman tien bändin suurten klassikoiden (Hatebreeder, Follow the Reaper, Hate Crew Deathroll) rinnalle, joiden parissa minä ole nuoruuttani elänyt. Menee osaltaan esimerkiksi Hatebreederin ohi. Levy on kerta kaikkiaan täysin virheetön, biisejä on käytännössä vain kahdenlaisia: erittäin hyviä ja puhtaita täysosumia. Kaikki osaset ovat palanneet, upeat kitaroinnit, uskomattomat melodiat, Wirmanin tunnistettavat "kauhukoskettimet". Sanat eivät vain riitä tähän nostalgiatrippiin, jonka levy minulle aiheuttaa..

Arvosana on täysi kymppi aivan sekuntiakaan miettämättä. Vuoden levy titteli on nyt jo käytännössä jaettu, sillä en keksi miten mikään levy tänä vuonna voisi lyödä tämän laudalta..
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kuuntelin ja varsinkin katsoin Teemalta tämän CoBin keikan. Näyttivät Spinal Tapilta, elehdintä eli lavapreesens oli minusta naurattavaa, mutta upposi näköjään yleisöön kuin Nurnbergissä aikoinaan.
Soitannossa oli elementtejä eli taituroidaan niin maan perkeleesti näpelöiden ja okei, harmonioita, nuottien jänniä tasoja löytyi mutta ei nyt mozartismin parhaisiin orkestraatiointiin korvissani päästy, en luultavasti tajua taidetta. Pitäisi perehtyä Rushiin ja Zappaan, mutta kun Gratefull Deadiinkin olen nyt jämähtänyt.

Minä pidän Lynyrd Skynyrdistä, minä pidän Accadaccasta. John Fogertystä ja Bruce Springsteenistä, Mark Knopflerista ja Neil Youngista, miehistä jotka esiintyvät lähes villapaidassa. Alexi Laiho sen sijaan ainoastaan tiluttaa nopeasti kolmiokitaraansa, tai jotain vielä kulmikkaampaa erikoisuuttaan.
Kuka on tämä Bodomin huutaja, jolla on yksi sävel, sellainen rääkyvä yksisävelinen puolihuuto mikkiin? Vitun tylsä on hän. Jaa, se onkin se maaginen kitaristi.

Flying Veekin muuten näyttää typerältä kikkailukitaralta, Firebird on ok.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voihan vittujen vittu miten masentava uutinen..
Oliskohan Laiho taas deekiksellä. Ainakin oli todella ryytyneen oloinen, kun tyyppiin viime viikolla törmäsin.

Ainakin on selvää, että Bodomi (jos jatkaa) ei missään nimessä oli sama Bodomi, mitä on ollut tähän asti.
Ei voi oikein uskoa tätä todeksi millään.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Voihan vittujen vittu miten masentava uutinen..
Oliskohan Laiho taas deekiksellä. Ainakin oli todella ryytyneen oloinen, kun tyyppiin viime viikolla törmäsin.

Ainakin on selvää, että Bodomi (jos jatkaa) ei missään nimessä oli sama Bodomi, mitä on ollut tähän asti.
Ei voi oikein uskoa tätä todeksi millään.

Laihon olemukseen jos ensin ottaa kantaa, niin hän näyttää nykyään enemmänkin vakavasti sairaalta kuin "vain" deekiksellä olevalta. Ensimmäisen ajatus minulla olikin, että Laihon kunto ei enää kestä, mutta ilmoituksen mukaan nimenomaan Jaska, Henkka ja Janne lopettavat. Siis ilmeisesti musiikin tekemisen kokonaan, ja alkavat tehdä jotain ihan muuta. Laiho ilmoittaa lähiaikoina miten hän aikoo jatkaa, mutta siis jutusta on helposti luettavissa, että nimenomaan Children of Bodom haudataan nyt kokonaan, sillä nimellä Laiho ei jatka enää koskaan.. mikä onkin tietysti ainoa oikea ratkaisu

Luojan kiitos bändi päätti uransa sellaiseen levyyn kuin Hexed, täyden kympin teos ja vuoden 2019 paras levy, joka nousee vanhojen klassikoiden rinnalle, kun bändi on välissä suoltanut 15 vuotta silkkaa kuraa. Itsekin kuunnellut Bodomia 90-luvun lopulta saakka, eikä voin kuin kiittää, että ympyrä sulkeutuu näin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös