Missäs vaiheessa Murphy menee?
Taisi perjantaina luistella ensimmäisen kerran.
Täällä nyt valtaosa on sitä mieltä, että Stan Bowmanin tulisi saada monon kuva takamukseen. Itse Stanin puolestapuhujana kritisoin toki muutamia viime vuosien päätöksiä, mutta pitäisikö nyt realistisesti kaikkien muidenkin hyväksyä se, että Blackhawks on suuremmassa rebuild-moodissa? Korostan tässä vaiheessa sitä, ettei minulla ole kytköksiä organisaatioon enkä tiedä mitään, harrastan vain spekulointia tapahtumaketjuun nojaten. Mikään viime kesän toiminnassa ei antanut osviittaa siihen, että joukkuetta tarkoituksella vahvistettaisiin, vaan nuorille pelaajille haluttiin antaa mahdollisuuksia ja oletettiin veteraanien palaavan tasolleen, jolloin pudotuspelipaikka saattaisi olla realismia. Toews on parempi kuin pariin vuoteen, Kane tekee omia juttujaan, Seabrook on parempi, Keith on parempi ja silti joukkue ei voita matseja. Pudotuspelipaikka ei ole realismia.
Mun mielestä viime kevään "päätös" oli oikea ja vaikka kesällä kuulutinkin mahdollisuuksien mukaan nappihankintoja vapailta markkinoilta, niin en nähnyt yhdenkään pelaajan kääntävän tuota kelkkaa, jos muu joukkue ei ota isoja steppejä eteenpäin. Muutamat pelaajat ovat steppejä ottaneet oikeaan suuntaan, mutta eivät tarpeeksi. Oli se sitten DeHaan, van Riemsdyk, Kovalchuk tai Stastny. Kaksi pelaajaa tuosta listauksesta on sitten eri tilanne, ehkä kaksi nimekästä hyökkääjää olisivat tehneet eron, mutta sitten on se palkkakattokin. Joka kyllä joo, on Stan Bowmanin aikaansaannos, mutta eikö me tämäkin keskustelu olla käyty jo useampaan otteeseen? Seabrook oli pakko signata vai olisiko puolustuskalusto Keith, Hjalmarsson, Daley, van Riemsdyk, Svedberg, Rundblad ja Rozsival kaudelle 2015-16 lämmittänyt mieltä? Jälkikäteen on tietysti helppo viisastella, että Trevor Daleystä tuli Stanley Cup-mestari, mutta missä joukkueessa se tapahtui? Kuka ei tykännyt Daleyn tyylistä pelata? Bickellin signaaminen oli yksi iso virhe ja se miten asia lopulta hoitui oli Blackhawksin kannalta katastrofaalista. Voiko siitä Bowmania sitten syyttää, että Bickellillä on MS-tauti, Teräväistä ei kiinnostanut treenaaminen ja markkinat palkkakattodumpeille olivat mitä olivat? Toewsin ja Kanen sopimuksista ei mielestäni tarvitse jauhaa tässä yhteydessä.
Kesällä 2017 Bowman teki kaksi suurta kauppaa, jotka olivat tekohetkellä monen mielestä hyvät. Hossan tuleva eläköityminen oli tiedossa, joka varmasti oli yksi iso tekijä. Minä itse olin sitä mieltä, että nuo kaksi oli aivan loistavia kauppoja. Huhujen perusteella Toews sekä Kane halusivat Saadin takaisin. Tuskin Panarinin kustannuksella, mutta ei Blackhawksilla oikein muuta konkreettista kauppatavaraa ollut. Murphy vaikutti raporttien perusteella juuri siltä mitä lääkäri määrää ja vaikka miten Hjalmarsson soturi tälle organisaatiolle olikin, niin otteet olivat laskusuhdanteessa. Jälkikäteen arvioituna nuo kaksi päätöstä johtivat nykyiseen tilanteeseen.
Minä en näe silti yhtään syytä potkia Stania pois. Se mitä pressissä kerrottiin oli täysin markkinointia, koska Blackhawksilla on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen vaikeuksia saada hallia täyteen. Johto uskoo nykyisen joukkueen olevan pudotuspelijoukkue, jos veteraanit nostavat tasoaan, saavat itseluottamuksen kohdalleen sekä nuoret ottavat lineaarista steppiä eteenpäin. Siinä ei ole mitään väärää. Ymmärrän organisaation tuulettamisen ja niitä näitä noita perusteluja, mutta Bowman ei ole ollut kertaakaan urallaan rebuild-tilanteessa, vaan pikemminkin aina retool-tilanteessa. Nykyistäkin tilannetta voisi siksi kutsua, koska Toews sekä Kane ovat joukkueessa, mutta itse koen retoolin olevan hieman lyhyemmän aikavälin käsite. Jos tulevana kesänä varataan korkealla pelaaja, joka pystyy tulevalla kaudella jo pelata NHL:ssä, nuoret puolustajamme ottavat yhä suuremmissa määrin askeleita eteenpäin urallaan sekä Artemi Panarin tekisi toivotun paluun, mahtava juttu. Meikäläisellä on kuitenkin aikaa odottaa ja antaa Stanin kasata joukkuetta pitkällä tähtäimellä.
Aina voidaan kyseenalaistaa onko fiksua heittää hukkaan Kanen sekä Toewsin tulevia vuosia. Ei se fiksua ole enkä usko, että niitä hukkaan heitetäänkään, mutta nuo kaksi sekä muutama muu ovat organisaatiolle kaikkensa jo antaneet. Nyt on aika löytää ne uudet naamat ottamaan roolia, jolloin kaksi elävää legendaa pääsevät olemaan kakkosviulun jäseniä tulevissa Stanley Cup-runeissa. Mielestäni on ihan realistista, että kahden vuoden sisään materiaali on sen verran laadukas, että Chicago Blackhawks pystyy kilpailemaan mestaruudesta tosissaan. Jopa vuoden päästä tähän aikaan, jos hyvin käy. Nimenomaan Stan Bowmanin johdolla.
(Pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos Bowman tekee yhdenkin ison virhearvion, joka ei tue retoolia optimaalisesti.)