"suorien" lähetysten viive
Tiedustelin tuota NHL-otteluiden "suorien" lähetysten pientä viivettä Canalin Petra Olamolta. Vastauksena oli että Pohjois-Amerikan lähetysten mainoskatkoihin yms. oleva aika on syynä viiveeseen ja sain käsityksen, että nimenomaan suodatus/leikkaus tapahtuu Pohjois-Amerikan päässä, ja signaali välitettäisiin täällä sellaisenaan, kuin se sieltä tulee.
USA:n kohdalla olen ajatellut myös "ennakkosensuuria" sillä käsittääkseni monet tapahtumathan tulevat siellä aina pienellä viiveellä, ettei katsojille pääse vahingossa enää "väärää" kuvaa, tyyliin super bowlin tissiepisodi... Toisaalta Kanadan kohdalla en tällaista ennakkkosensuuria toisaalta usko... No pääasia että pelit näkyy...
Lisäyksenä:
Tiedottaja Olamo ei itse asiaa tiennyt, vaan kyse oli jostain tekniikan puolen ihmisestä Ruotsissa, jonka puoleen hän oli kääntynyt. Viiveeksi mainittiin Canal+:n puolelta 1-5 minuuttia, tosin itse arvelisin viiveen olevan 1-15 minuuttia. Riippuu tietysti onko kyse tehokkaasta peliajasta, vai reaaliajasta. Tota en itse asiassa tiennyt että Jenkeissä viive on vain 7 sekuntia, ajattelin sen olevan joidenkin minuuttien luokkaa juuri mainetsemani ennakkosensuurin vuoksi. Ainahan se tietty viive ärsyttää, joten ei tule noita tilanneseurantoja netistä katsottuakaan.