Mainos

Canal+ / Nelonen

  • 1 409 516
  • 5 293

redruM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki lahtelaiset
Wrighter kirjoitti:
Niin SaiPa ja Pelicans-fanit eivät mielestäsi halua/viitsi katsoa omien joukkueidensa peliä? Varmasti heidän mielestään kyseinen SaPa-Pelicans-ottelu on pirun paljon mielenkiintoisempi kuin joku Tampereen paikallisvääntö!

Ei kai noita lähetyksiä tehdäkään minkään tiettyjen joukkueiden faneille? Mutta niin se vaan pitää täältä Lahdestakin tunnustaa, että aivan varmasti Tampereen tai Helsingin paikallisvääntö kiinnostaa kaiken kaikkiaan ihmisiä eri puolilla Suomea enemmän kuin Pelicans-SaiPa. Ja kun kaupallisesta toiminnasta kuitenkin on kyse, niin kyllähän canal plus haluaa näyttää pelejä, joita mahdollisimman moni haluaa katsoa.

Sen takiahan loppukauden tv-peleistä ei ole vielä kai päätettykään, että jos esim. SaiPasta tai Pelicansista tulee ns. kuuma joukkue, niitä saadaan myös sitten ruutuun nähtäväksi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sohaisit Mr.Smith, tuossa melenkiintoista ja itseänikin mietityttänyttä asiaa.

Itse otsikkoa tämä nyt viistää vain viitteellisesti, mutta kuitenkin.

Itse olen kasvanut lätkää höntsäten nassikkaiästä lähtien, vanhassa nisulan montussa käytiin pelejä katsomassa ja luonnonjäillä koko kaupunginosan penskat pelasi lätkää, ei sitä tullut televisioista tuohon aikaan mm-kisoja lukuunottamatta, mutta meille penskoille se oli laji 1.

Nykyään asun perheineni pihapiirissä, jossa katrasta riittää todella paljon, mutta yllätys yllätys, nämä 6-10 vuotiaat eivät ole kiinnostuneita lätkästä. Piha höntsä on nykyään joko sählyä tai futista. Kesät talvet. Paristakymmenestä tuon ikäisestä pihaleikeissä kyseltyäni millään tavoin lätkää harrastaa kaksi! Nämäkin veljeksiä, aika moni on jossain futisjengissä mukana, mutta kun olen lätkän peluuta ehdotellut, ei se edes kiinnosta. Yhtä syytä voi vain arvailla, mutta selvää on, että kun mitään kontakteja lajiin ei ole, ei se herätä tämänikäisissä kiinnostustakaan. Lätkämatsi hallilla on nykyään keskivertoperheelle niin kallista puuhaa, että kun ennen lähdettiin isän kanssa matsiin, nykyään se on liian kallista ja kun nassikat kasvavat siihen ikään, että voivat jo yksin liikkua, harrastustottumukset on ihan toiset kuin lätkä. Sitten kun vielä tv-liigakiekko näivettyy 10 000 tarpeeksi rahakkaan tai vannoutuneen jutuksi, voi jo alkaa kysellä, mikä lajin todellinen tulevaisuus on suomessa, mielestäni lätkä on tässä mielessä jo huonommassa odotusarvossa kuin yleisurheilu. Tätä tarkoitin sanoessani liigan siirtymisen maksulliseksi myöskin televisiossa, olevan omaan jalkaan ampumista.

Sanomattakin selvää, että lätkän ollessa kaupallistunein urheilulaji suomessa se myös ajaa pois noita nuoria lajin parista, tuonikäiset kun ovat velhoja vaistoamaan kaiken falskin asiassa kun asiassa ja nämä lajissa tärkeimmäksi nousseet budjetti- ym. rahaan liittyvät asiat vievät kyllä viimeisetkin rippeet tuon ikäisten arvostuksissa, koska heille kamppailu ja mahdollisuus unelmien toteutumiseen toimii kiihotteena, nykyjääkiekon vain rahalla ja rahaa voit voittaa todellisuus on siis mahdollisimman luotaantyöntävä. Moni meistä aikuisista vielä aistii sen kiekon hengen nykyäänlkin, tai ainakin haluaa aistia, mutta penskat on ehdottomia: skede on totta, lätkä fuulaa.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JimmyMac kirjoitti:
Sivukysymys: näkyykö muuten Ruotsissa suoria Elitserien-otteluita maksuttomilta kanavilta?
Ei. Canal+ näyttää runkosarjan matsit yksinoikeudella. Pudotuspeleistä TV4 näyttää ainakin finaaleja ilmaiseksi. Eli Suomen tv-kuvio on suoraan kopsattu Ruotsista.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarinankertoja kirjoitti:
Pitkällä tähtäimellä nuo Jutin kiskisylämummot eivät tuoneet yhtään HC fania lisää katsomoihin, siis halliin. HC fanit ovat kuitenkin ne, jotka maksavat siitä ilosta, että oma joukkue rämpii pohjamudissa. Eli niitä on saatava lisää. Tähän varmaan on tähdätty. Tehdään ohjelmia, joitka mahdollisesti kasvattavat HC faneja syventymällä lajiin ala jalkapallolähetykset. (no petrattavaa on ohjlmissa veilä IMO).

Henkilökohtaisesti en usko hetkeäkään teoriaan, jonka mukaan ns. HC faneja voitaisiin kasvattaa. HC fanit ovat marginaaliryhmä ja sellaisena pysyy. Jääkiekko on SUURI urheilulaji tässä maassa, eikä taatusti ns. HC fanien ansiosta. On mielestäni perusteltua väittää että on tilanteita joissa HC faneista on lajille jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jääkiekko on urheilulaji, mutta myös tuote, jota myydään ihmisille. On jossain määrin naivia kuvitella ns. HC fanien olevan se tärkein tekijä tässä busineksessä. Hyvin usein HC fanit ostavat hallin edullisimman paikan ja erätauolla tällainen "HC" juo euron kahvin tai polttelee kioskilta ostamiaan savukkeita. Oman näkemykseni mukaan mille tahansa urheilulajille laaja huomiarvo ja mahdollisimman suuri katsojakunta(mukaanlukien TV-katsojat) on loppupelissä hyvä asia.

Mielestäni JypFabu osui asian ytimeen arvioidessaan liigan ampuneen itseään jalkaan myydessään ottelut noin pienelle katsojakunnalle. Tuo päätös oli nimenomaan lyhytnäköinen ja luultavasti aivan liian hätiköity. On ollut ilo huomata että täällä on myös kirjoittajia, jotka näkevät kaiken "maikkari on paska" räksytyksen ristitulessa myös asian ytimeen, joka on JÄÄKIEKKO. MTV3 kuitenkin näytti tuota urheilulajia kaikille halukkaille. Usein täällä esitetty väite, että maikkarin lähetyksissä päähuomio olisi ollut jossain muualla kuin itse pelissä, on mielestäni aivan käsittämätön. Kamerat näyttivät peliä aina kun se oli käynnissä. Nämä paljon parjatut parhaat paikat ja saarioisten juniorit pyörivät erätauolla sekä ennen ottelun alkua. Jokainen jota nuo edellä mainitut asiat häritsivät olisivat voineet jättää nuo kohdat katsomatta ja nähdä silti ottelun kokonaisuudessaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Viime lauantaina katsoin tätä Nelosen makasiiniohjelmaa ja olin kyllä tosi pettynyt. Ohjelma kestää 45 minuuttia ja siitä liigakierrokselle oli varattu alle 10 minuuttia. Loput oli jotain stooria Jortsusta (joka nyt jotenkuten vielä meni) ja studiobullshittiä, joka ei kiinnostanut pätkän vertaa.

Ihan syvältä, en katso enää toiste. Urheiluruutu tarjoaa saman informaation matseista paljon ammattitaitoisemmin.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Birkku kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en usko hetkeäkään teoriaan, jonka mukaan ns. HC faneja voitaisiin kasvattaa.
Jääkiekko tarvitsee ihmisiä jotka käyvät peleissä aina, satoi tai paistoi, rämpi joukkue tai veti voitosta voittoon. Jos nuo ovat niitä HC-faneja (ihan paska termi tosin) niin heitä 'kasvatetaan' jäähalleissa eikä missää kotisohvilla. Siellä ne ovat pikkupoikina painimassa ja vaihtelemassa jääkiekkokortteja hallin käytävillä. Tai olivat ainakin ennen 'vahoina hyvinä aikoina'.

Jatkoaika, tv ja painettu media ovat sivuasioita. Toki nuo voivat auttaa uusien jäähallikestokävijöiden kipinän syttymisessä. Tai sammuttaa kipinän alkuunsa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
JimmyMac kirjoitti:
Suurin melu täällä tuntuu nousevan Canalin maksullisuudesta. Nykyaikana tosiasia on kuitenkin se, että ammattilaisurheilusarjojen lähetysoikeudet siirtyvät joka puolella Maailmaa suurimmilta osin maksullisille kanaville.

Toimii varmaankin väkiluvultaan suurissa maissa.

Mutta Suomi: Maa, josssa on asukkaita puolet Lontoon asukasluvusta. Eli pieni markkina-ja kielialue. Kun vielä EU valmistelee direktiiviä, jossa suurimmat urheilutapahtumat, kuten olympilaiset, fudiksen MM ja EM säilyvät julkisilla kanavilla, ei ehkä maksukanavat tulekkaan olemaan sellainen rahasampo pienillä kielialueilla kun ollaan kuviteltu. Siitä kielinee Canal+:n kielto julkaista heidän katsojalukujaan.

Ja jääkiekolle tämä näkyvyyden romahdus tulee olemaan pitkällä tähtäyksellä jos ei kuolinisku, niin liigan taso rahavirtojen pienentyessä tulee satavarmasti laskemaan.

Silloin laskevat myös hallien yleisömäärät. Näkeehän sen fudiksesta. Maajoukkue kerää huippumaata vastaan stadikan täyteen. Mutta sarjapeliä katsoo joku hikisesti 1500-2500 ihmistä. Jo yhteen Sedu Koskisen juottolaan mahtuu miltei saman verran porukkaa.

Edelleen: TV-lupaan nähden kaksinkertainen vuosimaksu voi jollekkin fanille olla pikkuraha kiekkolähetyksistä.

Mutta meille muille se on käsittämätön rahamäärä telkkarin katsomisesta. Ainakin minulle kaapeliverkon 11 kanavaa riittävät enemmän kun hyvin.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
lihaani kirjoitti:
Toimii varmaankin väkiluvultaan suurissa maissa.

Mutta Suomi: Maa, josssa on asukkaita puolet Lontoon asukasluvusta. Eli pieni markkina-ja kielialue. Kun vielä EU valmistelee direktiiviä, jossa suurimmat urheilutapahtumat, kuten olympilaiset, fudiksen MM ja EM säilyvät julkisilla kanavilla, ei ehkä maksukanavat tulekkaan olemaan sellainen rahasampo pienillä kielialueilla kun ollaan kuviteltu. Siitä kielinee Canal+:n kielto julkaista heidän katsojalukujaan.

Ja jääkiekolle tämä näkyvyyden romahdus tulee olemaan pitkällä tähtäyksellä jos ei kuolinisku, niin liigan taso rahavirtojen pienentyessä tulee satavarmasti laskemaan.

Kuten boschin avustuksella tuossa totesin, niin sama tilannehan on myös Ruotsin Elitserienin kohdalla, eli Elitserien-ottelu näkyvät ainoastaan Canal+:lla. Käsittääkseni siellä tällainen tilanne on ollut jo joitakin vuosia. Joku Ruotsissa asuva voisi valaista tilannetta tältä osin, eli miten Ruotsin jääkiekkopiirit (mukaanlukien sponsorit) suhtautuvat siihen, että Elitserieniä näkyy ainoastaan maksulliselta kanavalta. Onko siellä tapahtunut jääkiekolle "kuolinisku"? Ja oliko alussa kenties suurta vastustusta, kuten nyt täällä, ja miten suhtautuminen on kenties muuttunut?

lihaani kirjoitti:
Silloin laskevat myös hallien yleisömäärät. Näkeehän sen fudiksesta. Maajoukkue kerää huippumaata vastaan stadikan täyteen. Mutta sarjapeliä katsoo joku hikisesti 1500-2500 ihmistä. Jo yhteen Sedu Koskisen juottolaan mahtuu miltei saman verran porukkaa.

Eikös Veikkausliigan yleisönmäärät ole olleet viime vuodet koko ajan nousussa? Näin on ollut ainakin Turussa.

LISÄYS: Tilastoa yleisömäärien osalta Veikkausliigan sivuilta:

Koodi:
Kausi     Yhteensä   Keskiarvo
2005      466838     2714 
2004      476005     2615 
2003      428132     2352 
2002      315760     1974 
2001      443092     2237 
2000      425761     2150 
1999      334199     1943 
1998      284799     2110 
1997      276066     2045 
1996      372240     2297

Eli kasvua on jälleen luvassa.


lihaani kirjoitti:
Edelleen: TV-lupaan nähden kaksinkertainen vuosimaksu voi jollekkin fanille olla pikkuraha kiekkolähetyksistä.

Mutta meille muille se on käsittämätön rahamäärä telkkarin katsomisesta. Ainakin minulle kaapeliverkon 11 kanavaa riittävät enemmän kun hyvin.

Tässä tulee varmasti tapahtumaan yleisesti ottaen muutoksia digivastaanottimien myötä. Ohjelmatarjonta tulee lisääntymään ja maksullistekin palveluiden hankkiminen tulee helpottumaan. (Esim. itse tilasin Canal+:n Internetin kautta, jolloin kanavat aukesivat n. 15 minuuttia tilauksen jälkeen.) Perisuomalaisen kaiken uuden vastustamisen jälkeen ihmiset hoksaavat, että maksulliset kanavat tarjoavat oikeasti pääasiassa laadukkaampaa palvelua, ja ihmiset alkavat vähitellen haudata täälläkin vallitsevan mä-en-ainakaan-maksa-mistään-televisiokanavista-asenteen.

Tuo "käsittämätön" rahamäärä on suhteellinen käsite. Omasta mielestäni on käsittämätöntä, että jotkut käyttävät 100 euroa kuukaudessa tupakointiin tai 100 euroa viikonlopussa "bailaamiseen". On myös muita käsittämättömiä menoeriä, joihin verrattuna 30 euroa kuukaudessa yhteensä n. 10:stä SM-liigaottelusta, n. 15:stä NHL-ottelusta, n. 20:sta Valioliigaottelusta, ynnä muusta urheilusta ei ainakaan minusta tunnu kovinkaan suurelta rahamäärältä.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Twite kirjoitti:
Jääkiekko tarvitsee ihmisiä jotka käyvät peleissä aina, satoi tai paistoi, rämpi joukkue tai veti voitosta voittoon. Jos nuo ovat niitä HC-faneja (ihan paska termi tosin) niin heitä 'kasvatetaan' jäähalleissa eikä missää kotisohvilla. Siellä ne ovat pikkupoikina painimassa ja vaihtelemassa jääkiekkokortteja hallin käytävillä. Tai olivat ainakin ennen 'vahoina hyvinä aikoina'.

Jatkoaika, tv ja painettu media ovat sivuasioita. Toki nuo voivat auttaa uusien jäähallikestokävijöiden kipinän syttymisessä. Tai sammuttaa kipinän alkuunsa.

Tähän sen verran, että mistähän näitä hc-faneja sitten syntyy? Suurin osa varmaan on tangenteerannut lätkää, joko harrastaen tai perheen kautta penkkiurheillen, nyt kun lippujen hinnat ja tapahtumaan väistämättä kuluva oheismyynti on karannut tavallisen Niemisen duunariperheen ulottumattomiin, kuten myös tv-näkyvyyskin yhtä kauas kalliiden maksullisten kanavien taakse, ei jälkikasvulle laajemmassa määrin jää sitä kontaktipintaa, millä hc-faniksi voisi päätyä. Jos edes tv-luvalla olisi voinut rohnöttää isin kanssa kotisohvalla lätkää katsellen ja äidin mäkätystä kuunnellen, olisi edes pieni ripaus luonnollista yhteyttä lajiin nimeltä lätkä jäänyt.

Toisaalta, kun nämä sponsoriasiatkin tunnutaan käsittävän täällä niin, että reiskan grillit ja kaisan kynttiläpajat sponsoroivat seuraa eivätkä sijoittaisi yhteisöönsä ja sitä kautta seuraankin vähäisillä euroillaan, suljetaan taas yksi ruohonjuuritason yhteyskanava kansan ja lajin välillä. Isommat sponsorit taas haluavat sen näyteikkunan valtakunnallisessa ruudussa, joten mitään motiivia rahan heittämiseen seuroille ei jää sinnekään.

Tässä mielessä kun kolme eri kaupallista toimijaa häärii saman asian kimpussa (liigabisnes, maksulliset kanavat sekä lajia sponsoroivat) syntyy tilanne, jossa korpit nokkii korppia ja itse asia menee pesuveden myötä tunkiolle. Tässä siis liigan virhe, vain yle olisi ollut järkevä vaihtoehto, vaikka rahaa liigalle olisi vähemmän tullutkin, kahden läpeensä kaupallisen tavoitteet olisi ollut helpommin sovittavissa kuin kolmen, samalla ei olisi hukattu niin paljon lajin tulevaisuuden kannalta oleellisia perusreinojakin, sillä myöntäkää tai älkää laji säilyy valtalajina vain, jos se on suurilla massoilla saatavana , jos ei, joku muu ottaa sen paikan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Itse ainakin olen huomannut että ruotsissa tuo mainonta on keskittynyt muutamaan isompaan firmaan, eli lähes joka hallissa on kai mielettömät Cloetta mainokset ja muutaman muun firman logot vahvasti näkyvillä. Saattaa olla että suomessakin mennään jossain vaiheessa tähän, joku iso firma ostaa melkein kaiken näkyvyyden liigassa ja nää "peran snagari" tyyliset laput häviää kokonaan halleista ja paidoista.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
JimmyMac kirjoitti:
Tuo "käsittämätön" rahamäärä on suhteellinen käsite. Omasta mielestäni on käsittämätöntä, että jotkut käyttävät 100 euroa kuukaudessa tupakointiin tai 100 euroa viikonlopussa "bailaamiseen". On myös muita käsittämättömiä menoeriä, joihin verrattuna 30 euroa kuukaudessa yhteensä n. 10:stä SM-liigaottelusta, n. 15:stä NHL-ottelusta, n. 20:sta Valioliigaottelusta, ynnä muusta urheilusta ei ainakaan minusta tunnu kovinkaan suurelta rahamäärältä.

Tämähän on Canalin puolustajien vakiovastaus hirmuhintoihin. Mutta tässä perustelussa on se virhe, että verrataan yhteismitattomia asioita. Vertaus pitää tehdä vastaavaan visuaaliseen viihteeseen.

Valtaosa kansaa ainakin haastatelujen ja yleisönosastokirjoitusten perusteella pitää TV-maksua liian suurena.

Mitä TV-maksun vastineeksi saa: Erinomaisia uutis- ja ajankohtaisohjelmia Suomesta suomalaisille. Kaikki maailman suurimmat urheilutapahtumat nyt ja tulevaisuudessa pääosin huikealla ammattitaidolla toteutettuna. Laadultaan vaihtelevaa kotimaista fiktiota. Niitähän on vuosien varrella tullut Kummeleista Katsastukseen ja Raidiin. Elokuvia siinä missä Canalplussallakin. Tämä on kyllä makuasia. Jos joku tykkää, että samat rainat pyörivät pienellä vaihtuvuudella viikosta toiseen, niin silloin Canal+ on oiva valinta. Nämä neljä pääkanavaa sekä SUBTV ja Teema tarjoavat aivan helvetinmoisen kirjon ydinfysiikasta Big Brotheriin.

Näille TV-maksun kritisoijille kaksinkertainen maksu köykäisestä ohjelmatarjonnasta on ja tulee olemaan liikaa. Yleen ja jopa Maikkariin verrattuna ollaan Canalilla menty siitä, mistä aita on matalin. Elokuvien uusinnat ovat sitä puoli-ilmaista kaistantäytettä ja laadukas tarjonta painottuu kiistämättä hyvin tehtyihin palloilulähetyksiin.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
lihaani kirjoitti:
Tämähän on Canalin puolustajien vakiovastaus hirmuhintoihin. Mutta tässä perustelussa on se virhe, että verrataan yhteismitattomia asioita. Vertaus pitää tehdä vastaavaan visuaaliseen viihteeseen.

Miksi pitäisi? Kaikkia yhden ihmisen/perheen käytettävissä olevia rahojahan tässä lasketaan. Itse ainakin jätän jostain muualta rahaa käyttämättä (esim. en tupakoi); samalla kun käytän, TV-luvan lisäksi, n. 45 euroa kuukaudessa televisiokanaviin.

lihaani kirjoitti:
Valtaosa kansaa ainakin haastatelujen ja yleisönosastokirjoitusten perusteella pitää TV-maksua liian suurena.

Mitä TV-maksun vastineeksi saa: Erinomaisia uutis- ja ajankohtaisohjelmia Suomesta suomalaisille. Kaikki maailman suurimmat urheilutapahtumat nyt ja tulevaisuudessa pääosin huikealla ammattitaidolla toteutettuna. Laadultaan vaihtelevaa kotimaista fiktiota. Niitähän on vuosien varrella tullut Kummeleista Katsastukseen ja Raidiin. Elokuvia siinä missä Canalplussallakin. Tämä on kyllä makuasia. Jos joku tykkää, että samat rainat pyörivät pienellä vaihtuvuudella viikosta toiseen, niin silloin Canal+ on oiva valinta. Nämä neljä pääkanavaa sekä SUBTV ja Teema tarjoavat aivan helvetinmoisen kirjon ydinfysiikasta Big Brotheriin.

Näille TV-maksun kritisoijille kaksinkertainen maksu köykäisestä ohjelmatarjonnasta on ja tulee olemaan liikaa. Yleen ja jopa Maikkariin verrattuna ollaan Canalilla menty siitä, mistä aita on matalin. Elokuvien uusinnat ovat sitä puoli-ilmaista kaistantäytettä ja laadukas tarjonta painottuu kiistämättä hyvin tehtyihin palloilulähetyksiin.

Minulle, ja varmasti monille muillekin, aiemmin mainitsemasi 11 peruskaapelikanavaa ei kuitenkaan riitä, vaan kuten jo sanoin käytän ilomielin muutaman kympin kuukaudessa siihen, että näen nykyiset vajaa 50 televisiokanavaa, mukaanlukien Canal+:n kanavat. Elokuvia en tosiaan sieltä paljoakaan katso, mutta jonkin verran kuitenkin. Henk. koht. hankinkin Canal+:n nimen omaan sen loistavan urheilutarjonnan takia, jonka vuoksi se onkin mielestäni ehdottomasti hintansa arvoinen. Elokuvat, sarjat, dokumentit ja porno tulee "kaupan päälle".

Olisi mielenkiintoista tietää Ruotsin puolelta lukuja Canal+:n katsojamääristä. Siellähän tämä(kin) uusi asia on saanut käsittääkseni paremmin tuulta alleen, kuin täällä Suomessa. Ja sama tilanne on muuallakin Maailmalla. Suomessa jostain syystä tällainen vain kerää yllättävänkin paljon vastustusta ja kitkaa mielestäni aivan turhaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
lihaani kirjoitti:
Mutta tavaliselle mattimeikäläiselle Canal+ ON helvetin KALLIS!! Se ei siitä muuksi muutu,

Ei se on totta. Mutta jos tässä nyt saivartelee, niin maikkarin tapauksessahan kiekkolähetyksistä maksoivat kaikki (mainonan kulujen muodossa tuotteiden hinnassa), kun nyt maksavat ne jotka haluavat.

OK, turhaa asian viertä…

lihaani kirjoitti:
Ja uskon vakaasti, että Suomessa eivät juuri hirmuhintojen vuoksi maksukanavat tule koskaan olemaan kuin pienen vähemmistön hupi.

Muualla euroopassa, ja jopa Ruotissa maksukanavat on saanu kuitenkin paljo tilaajia. Onko muutos väistämätön täälläkin vai onko todella niin, että me emme töllöstä rupea ylimääräisiä maksamaan… aika näyttää…

Major Julli kirjoitti:
Ja höpöhöpö! Isot sponssirahat tulevat nimenomaan näiltä lyhytnäköisiltä sponssaajilta. Ja silloin haetaan valtakunnallista näkyvyyttä. Jos joku Päijät-Hämeen Pizza ja Perkuujäte haluaa viedä Taisto Tasalakin kaksi kertaa vuodessa Pelicanssien matsiin niin hyvä niin, mutta siitä ei paljoa kassaan rahaa kilahda.

? Nyt ainakin maailmalla tämä homma toimii siten, että se ISO sponssi ostaa viihdepalveluja asiakkailleen. Samalla ottaa jonkun näkyvän mainoksen halliin. Kyse ei ole ”peräkylän ponupajasta” vaan kansainvälisistä yrityksistä, jolla tarvitsee olla omille asiakkailleen järjestettyä illanviettotoimintaa hotellikuolema ehkäisemässä. Tässä lätkän on kilpailtava Teatterin ja konserttien kanssa.



Major Julli kirjoitti:
Ainakin pääkaupunkiseudulla sponssatuista lätkälipuista alkaa olemaan jo sellainen ylitarjonta, että tällainen asiakassuhde-markkinointi ei varmasti enää kasva. Nyt on ollut aitioita ja vip-klubeja yli kymmenen vuotta, ja siinä ei ole mitään omaperäistä tai suurta kokemusta enää. Aika moni firmakausari on olemassa siksi, että toimitus/myynti/markkinointijohtaja haluaa käydä suosikkijoukkueensa matsissa silloin tällöin, muttei viitsi kallista kausaria ostaa 5-10 runkosarjapelin ja play-offien takia.

Mää pistäisin kyllä ton markkinointijohtajan käveleen alta momentin. Ja kyse ei ole mistään Tauno-tasalakille jaettavasta ilmaislipusta, vaan siitä, että kun se asiakas tulee useammaksi päivää meitin vieraaksi, niin siitä pitää pitää huolta. Kun se on tyytyväinen, se on parempi saada tekeen lisää pisnestä meitin kanssa.

Major Julli kirjoitti:
Kyllä tämä maksutv-tie näyttää hyvin kivikkoiselta ja synkältä. Suomessa ei kuitenkaan ole valtavia määriä kaukofaneja ja matsit harvoin loppuunmyytyjä.

Niin, Canal hankki lätkän OSAKSI tuoteperhettään.

Birkku kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en usko hetkeäkään teoriaan, jonka mukaan ns. HC faneja voitaisiin kasvattaa. HC fanit ovat marginaaliryhmä ja sellaisena pysyy. Jääkiekko on SUURI urheilulaji tässä maassa, eikä taatusti ns. HC fanien ansiosta. On mielestäni perusteltua väittää että on tilanteita joissa HC faneista on lajille jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.

? Siis keitä ne 5000 ihmistä oli tässä muutama vuosi sitten, jotka minun lisäkseni kävivät katsomassa Ilveksen pelejä ja aina vitutti ja aina tuli takkiin ja peli oli syvältä? No ne on niin HC faneja, jotka maksaa, olkoon peli mitä tahansa. HC faneihin panostetaan ammattilaissarjoissa tosissaan, koska satunnaiskatsojat tulevat vain ”mielenkiintoisiin” matseihin, kun HC fani tulee kaikkiin. Mitä enemmän HC faneja, sen enemmän peruskatsoja porukka, sen enemmän varmaa tuloa ja siis rahaa. Onpa futiksen puolella jopa niitä joukkueita joilla HC faneja on enemmän kun stadikalle mahtuu…




Birkku kirjoitti:
Jääkiekko on urheilulaji, mutta myös tuote, jota myydään ihmisille. On jossain määrin naivia kuvitella ns. HC fanien olevan se tärkein tekijä tässä busineksessä. Hyvin usein HC fanit ostavat hallin edullisimman paikan ja erätauolla tällainen "HC" juo euron kahvin tai polttelee kioskilta ostamiaan savukkeita. Oman näkemykseni mukaan mille tahansa urheilulajille laaja huomiarvo ja mahdollisimman suuri katsojakunta(mukaanlukien TV-katsojat) on loppupelissä hyvä asia.

HC fanit ovat ne, jotka pitävät meteliä ja luovat tunnelman. Tätä tulee kokemaan se satunnaiskatsoja, tunnelmaa ja meteliä. HC fanit ovat tämänkin perusta. Mahdollisimman suuri katsojakunta on tietysti parasta, mutta koska televisioinneista maksetaan kiinteää korvausta, tulisi siitä olla jotain muutakin hyötyä. Maikkarin formaatti kusi Liigaa kintuille, ja jotain oli tehtävä. Nähtäväksi jää, onnaako Canal formaatti. Mutta jos katsotaan mitä maailmalla tapahtuu ammattilaisurheilusarjojen televisiointien kanssa, niin tähän se on menossa kaikkialla.

Kärjistäen:
”Kaikki ammattilaisarjat kuolee, nyyh, kun ne näy ilmasex töllössä”

Birkku kirjoitti:
On ollut ilo huomata että täällä on myös kirjoittajia, jotka näkevät kaiken "maikkari on paska" räksytyksen ristitulessa myös asian ytimeen, joka on JÄÄKIEKKO.

Juuri näin ja juuri siksi seuraava on täyttä sitä itseään..

Birkku kirjoitti:
Nämä paljon parjatut parhaat paikat ja saarioisten juniorit pyörivät erätauolla sekä ennen ottelun alkua. Jokainen jota nuo edellä mainitut asiat häritsivät olisivat voineet jättää nuo kohdat katsomatta ja nähdä silti ottelun kokonaisuudessaan.

Mutta satunnaiskatsojat eivät oppineet pelin hienouksista mitään, eivätkä oppineet nauttimaan muustakin pelin sisällä tapahtuvista asioista kuin maaleista, eivätkä koskaan saaneet kipinää lähteä hallille ”ku siä ei oo hidastuksia”, koska eivät oppineet lukemaan peliä, koska kukaan ei opettanut.


ei se, että vituttaa kun ei näe kiekkoa ole mikään syy olla näkemättä syy ja seuraus suhteita näissä asioissa. En minkään viitsi maksaa Canalista, koska leffat on nähty ja pelit katsotaan hallissa, mutta Liigan bisneksen kannalta väittäisin ratkaisun olevan pitkällä tähtäimellä hyvä.
 

scholl

Jäsen
Carbon kirjoitti:
vaikka miten Canal+ / Nelonen voisi kehittää lätkäohjelmiaa (jota täällä välillä on ihan hyvin ollutkin), jne.

Nelonen voisi kyllä kehittää ja oppia voisivat ottaa oman kanavansa Champions League studiosta. Jos saataisiin Pasi Rautiaisen tasoinen tyyppi lätkäpuolelle niin voitaisiin käydä syvällisemmin otteluiden tapahtumia läpi. Nyt on kiireellä hösätty jotain ja roudattu Veikko sekä Nurminen studioon, mutta koko ohjelma on hirveätä sekamelskaa, jossa maalit näytetään kiireellä kaiken muun jäädessä pois.

Itse ottaisin myös oppia Saksan ZDF:n Sport Studiosta siinä, että lauantaisin voisi olla yksi sinä päivänä pelannut pelaaja tai valmentaja studiohaastattelussa. Näin pelaajat/valmentajat tulisivat kansalle tutummiksi ja saataisiin ainakin yhdestä ottelusta selvästi lisää irti, kun ajankohtainen henkilö tulisi studioon.
 

Idän ihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiaa KalPalle
starcat kirjoitti:
vai haluatko takaisin parhaat paikat?????

En todellakaan halua parhaita paikkoja takaisin!
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JimmyMac kirjoitti:
Kuten boschin avustuksella tuossa totesin, niin sama tilannehan on myös Ruotsin Elitserienin kohdalla, eli Elitserien-ottelu näkyvät ainoastaan Canal+:lla. Käsittääkseni siellä tällainen tilanne on ollut jo joitakin vuosia. Joku Ruotsissa asuva voisi valaista tilannetta tältä osin, eli miten Ruotsin jääkiekkopiirit (mukaanlukien sponsorit) suhtautuvat siihen, että Elitserieniä näkyy ainoastaan maksulliselta kanavalta. Onko siellä tapahtunut jääkiekolle "kuolinisku"? Ja oliko alussa kenties suurta vastustusta, kuten nyt täällä, ja miten suhtautuminen on kenties muuttunut?
En asu Ruotsissa, mutta väitän ruotsalaisten olevan suhteellisen tyytyväisiä maksutelevisioon kiekon osalta. Muutama perustelu:

Ruotsissa Canal+ on näyttänyt Elitserieniä vuodesta 1997. Tänä vuonna Hockeyligan teki uuden sopimuksen Canalin kanssa. Sopimus on voimassa kauteen 2009-2010 asti.

Elitserienin katsojamäärät ovat nousseet joka vuosi (kokonaismäärä & keskiarvo) kaudesta 96-97 alkaen. Viime kaudella keskiarvo oli 6230 per ottelu (4492 katsojaa kaudella 96-97). Osittain kasvun takana ovat uudet hallit monilla joukkueilla, toisaalta esim. Tukholma ja Malmö konttaavat urakalla ja laskevat katsojamääriä.

Nykyinen tv-kuvio Ruotsissa: http://www.hockeyligan.se/tv.php Huomioitavaa on PPV-mahdollisuus. Canal+ näyttää yhteensä noin sata runkosarjaottelua ja noin 30 pudotuspeliottelua. Neljännestä semifinaalista eteenpäin pudotuspelit näkyvät ilmaiseksi TV4:lla.

Loppukaneetiksi yleistä höpöinää eli suurin syy maksulliseen televisioon on rahassa. Maksutelevisio tai televisiointioikeuksien myyminen on muualla Euroopassa iso juttu. Esimerkiksi Serie A:n seurat saavat yli puolet tuloistaan tv-sopimuksesta. Toisaalta esim. Norjassa jääkiekkoliitto maksoi vuonna 2001 NRK:lle viisi miljoonaa kruunua, jotta jääkiekko-otteluita näytettäisiin televisiossa.

Lehtitiedon (http://www.arbetarbladet.se/sports_local_1.php?avdelning_2=118&id=324030) mukaan Ruotsissa seura saisi jopa 15 miljoonaa kruunua kaudessa tv-sopimuksesta. Paljonko SM-liiga saa rahaa tv-sopimuksesta? Paljonko seuroille annetaan? Montako sponsoria sillä korvataan? Ehkä näitä asioita on pohdittu ennen kuin päätettiin hyväksyä Canalin tarjous. Joissakin asioissa kannattaa ihan oikeasti apinoida Ruotsia.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarinankertoja kirjoitti:
Mutta satunnaiskatsojat eivät oppineet pelin hienouksista mitään, eivätkä oppineet nauttimaan muustakin pelin sisällä tapahtuvista asioista kuin maaleista, eivätkä koskaan saaneet kipinää lähteä hallille ”ku siä ei oo hidastuksia”, koska eivät oppineet lukemaan peliä, koska kukaan ei opettanut.

-Oppiiko satunnaiskatsojat tällä hetkellä ENEMMÄN pelin hienouksista kuin viime kaudella? Jos oppivat, miten???

-Kuka heitä nyt opettaa lukemaan peliä??

-Mistä tällainen satunnaiskatsoja pöllähtää Canal+-kiekkolähetyksen äärelle?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tarinankertoja kirjoitti:
Nyt ainakin maailmalla tämä homma toimii siten, että se ISO sponssi ostaa viihdepalveluja asiakkailleen. Samalla ottaa jonkun näkyvän mainoksen halliin. Kyse ei ole ”peräkylän ponupajasta” vaan kansainvälisistä yrityksistä, jolla tarvitsee olla omille asiakkailleen järjestettyä illanviettotoimintaa hotellikuolema ehkäisemässä. Tässä lätkän on kilpailtava Teatterin ja konserttien kanssa.

Tässä se ongelma onkin - isossa maailmassa. Toimii Torontossa, toimii New Yorkissa, ehkä Tukholmassa, Helsingissä jo hyvin heikosti ja Tampereella ei laisinkaan.


Tarinankertoja kirjoitti:
Mää pistäisin kyllä ton markkinointijohtajan käveleen alta momentin. Ja kyse ei ole mistään Tauno-tasalakille jaettavasta ilmaislipusta, vaan siitä, että kun se asiakas tulee useammaksi päivää meitin vieraaksi, niin siitä pitää pitää huolta. Kun se on tyytyväinen, se on parempi saada tekeen lisää pisnestä meitin kanssa.

Aika erikoinen käsitys siitä miten liike-elämä nykyään toimii. Maailma on paljon kylmempi ja kiireisempi. Ja kun keneltä vaan saa vapaa-lipun lätkämatsiin, niin mitään kilpailuetua ei saa. IHAN OIKEASTI: ei firmoissa olla mitään ääliöitä, lätkän sponssaaminen on suhteessa kontaktimäärään kallista, ja kyllä yleensä kuvio on ennemmin niin päin, että lätkäseuran toimari hattu kädessä ruinaa rahaa kuin se, että suurfirmat taistelevat mediatilasta. Näin siis Suomessa, joku Valioliiga on ihan eri juttu - koska kontaktimäärä on ihan eri luokkaa.

Tarinankertoja kirjoitti:
Niin, Canal hankki lätkän OSAKSI tuoteperhettään.

Vaikka se olisi Canalille joskus hyvä bisnes, niin ei SM-Liigalle. Se taitaa olla meille kaikille kuitenkin tärkeintä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Birkku kirjoitti:
-Oppiiko satunnaiskatsojat tällä hetkellä ENEMMÄN pelin hienouksista kuin viime kaudella? Jos oppivat, miten???

-Kuka heitä nyt opettaa lukemaan peliä??

-Mistä tällainen satunnaiskatsoja pöllähtää Canal+-kiekkolähetyksen äärelle?

Oikeutettuja kysymyksiä

Minun ideaalitilanteessa time out käy läpi maalien lisäksi pelin taktisia asioita ja pelin taustoja. Ei ole näkynyt

itse canal lähetyksissä kyllä, mutta sen näkevätkin vain maksajat.


Major Julli kirjoitti:
Aika erikoinen käsitys siitä miten liike-elämä nykyään toimii. Maailma on paljon kylmempi ja kiireisempi. Ja kun keneltä vaan saa vapaa-lipun lätkämatsiin, niin mitään kilpailuetua ei saa. IHAN OIKEASTI: ei firmoissa olla mitään ääliöitä, lätkän sponssaaminen on suhteessa kontaktimäärään kallista, ja kyllä yleensä kuvio on ennemmin niin päin, että lätkäseuran toimari hattu kädessä ruinaa rahaa kuin se, että suurfirmat taistelevat mediatilasta. Näin siis Suomessa, joku Valioliiga on ihan eri juttu - koska kontaktimäärä on ihan eri luokkaa.

Niin, siis ilmaista lipua?? Enhän minä puhu asiakkaalleni antamasta ilmaisesta lipusta, vaan siitä tapahtumasta johon mennään porukalla, aitioon. On viina, on pikkupurtavaa ja on matsi, Tinke Peltomaa käy heittämässä läppää ja kertoo vähän pelistä. Tästä maksetaan, ei sitä sinapintahrasta paidassa.

Totta kai se toimari kiertää hattu kourassa, sillä lätkäsponsissa on näitä ideologisia sponsseja hurja määrä, rakkaudesta seuraan yu no. Mutta jos sitä sponssirahaa halutaan saada lisää, pitää laajentaa tuote yleiseksi viihdepalveluksi. Sitten se isompikin firma, jonka TJ on itse asiassa ässien miehiä, mutta kun konttori on Tampereella, niin voisko sitä lätkää tarjota vieraille.

Vai miksi luulet Hartvallille ja nördikselle rakennettaneen kesällä lisää aitioita?


Major Julli kirjoitti:
Vaikka se olisi Canalille joskus hyvä bisnes, niin ei SM-Liigalle. Se taitaa olla meille kaikille kuitenkin tärkeintä.

Kuten todettua tätä on vielä liian aikasta todeta. Uskonasioilla liikutaan, ja mää uskon että tää oli Liigalle loistava veto.
 

Larkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Helsingin Sanomat tekivät ainakin juuri uuden yhteistyösopimuksen Espoon Bluesin kanssa. Sopimus on Bluesin historian merkittävin. Eli se siitä "sponsorit katoaa" höpinästä. Kyllä ne, jotka tämän homman tajuaa siihen edelleen panostavat.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Larkin kirjoitti:
Helsingin Sanomat tekivät ainakin juuri uuden yhteistyösopimuksen Espoon Bluesin kanssa. Sopimus on Bluesin historian merkittävin. Eli se siitä "sponsorit katoaa" höpinästä. Kyllä ne, jotka tämän homman tajuaa siihen edelleen panostavat.

Nelonen on Erkon kanava.

Ihme, jos omistaja ei uskoisi konseptiinsa!
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Larkin kirjoitti:
Helsingin Sanomat tekivät ainakin juuri uuden yhteistyösopimuksen Espoon Bluesin kanssa. Sopimus on Bluesin historian merkittävin. Eli se siitä "sponsorit katoaa" höpinästä. Kyllä ne, jotka tämän homman tajuaa siihen edelleen panostavat.

Juuri hehkutettiin Bluesin ja Nesteen sopimusta mikä piti olla kaikkien aikojen kovin missään, iknä ja nyt taas pistetään paremmaksi.
Mihin sitä Salonojaa enää tarvitaan?
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Menee kyllä ketjun otsikosta sivuun, mutta en malta olla ottamatta kantaa keskustelussa sivuttuun sponsorointiasiaan. Olen itse joutunut ko. asian kanssa tekemiseen ja tiedän asiasta jotakin. Vuonna 2004 yritysten sponsorointi urheiluun lisääntyi ensimmäisen kerran vuoden 2001 jälkeen. Se mikä on huomattavaa, niin viime vuonna kuitenkin joukkuelajeihin kohdistuva sponsorointi laski. Suomen mainostajien liiton kyselyyn osallistuneista yrityksistä joukkueurheilua tuki 68 prosenttia, edellisenä vuonna 74 prosenttia. Kasvua on tapahtunut yksilö- ja nuorisourheilun saralla.
Olen huomannut saman suunnan myös omassa palkanmaksajassani, vielä viitisen vuotta sitten jääkiekko oli kova sana erilaisissa yhteistyökuvioissa asiakkaiden kanssa mutta ei enää. Tällä hetkellä pinnalla on erilaiset kulttuuritapahtumat, konsertit, teatterit ja muut vastaavat.
Jääkiekon osalta näistä tv-sopimuksista on pakko tulla kunnon korvaus seuroille, nimittäin pelkona on, että yrityksiltä tulevat eurot vähenee, yritykset panostavat aina sinne, missä kohderyhmään saadaan lukumääräisesti suurin mahdollinen kontakti käytettävissä olevalla rahalla. Liikemaailma on pirun kylmää toimintaa , sellainen ns. "Kannatussponsorointi" on aika vähäistä nykyaikana ja sen merkitys seuroille on pieni. Olen huomannut eräässä toisessa joukkuelajissa jo nyt saman asian, TV-näkyvyys on pienentynyt ja nyt seurat myyvät samoja mainospaikkoja pelipaidoissa suorastaan "Polkuhintaan" verrattuna entiseen.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
JimmyMac kirjoitti:
Selosti mm. TPS:n pelejä Auran Aalloille monta vuotta ja siihen päälle muistaakseni myös Jokereiden pelejä radioon.
Jalohan selosteli noita TPS:n pelejä jo 80-luvulla(vai muistanko ihan väärin) ja oli pidetty selostaja myös vastustajan leirissä. Selostustyyli oli radiossa vähän värikkäämpää kuin nyt TV:ssä, mutta niin se pitääkin olla kun ei ole kuvaa tarjolla. Nykyisistä paikallisradioselostajista vertaisin tyyliä ehkä Porin Radion Ahoon sillä erotuksella ettei vetänyt ihan niin paljon "kotiinpäin".

Joskus 90-luvulla sitten hjallis "kaappasi" Jalon leiriinsä. Noista selostuksista ei ole pahemmin muistikuvaa vaikka jokunen Lukko-Jokerit peli tulikin kuunneltua.

Eli kokenut kettuhan Jalo kiekkoselostus puuhissa on. Peltomaan kohdalla käy kyllä ihan niin kuin Twite sanoi. Itse kyllästyin jo ensi kuulemalta Tinkeen. Samoja latteuksia paasasi kuin mitä on mm-kommentaattorinakin pauhannut.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Eläkeläisellä on taas asiaa laajemmaltikin.Ensiksi suoraan otsikon aiheesta.Yhden TimeOutin olen nähnyt.Jäykkä,kulmikas ja huono.Ja karsea studio.
Vaikka jääkiekkofaniudesta on tullut pakkomielteenomainen-toki valtavan hauska-elämäntapa ,niin en TV:n toljotusta osaa pitää yhdenkään lisäsentin arvoisena.Omakotitalon oston jälkeen näkyy enää 4 kanavaa eikä lisää tule.
Täällä Uudellamaalla on riitäävän usein vähintään 2-divisioona –tasoisia halpoja pelejä.Divarista puhumattakaan.

Olen vuosien varrella ollut useasti isäntänä aitioissa ja myöskin vieraana.Viime vuosina olen tätä muille jättänyt.Alussahan se tuntui melkein siistiltä pönöttää Areenan vuokra-aitiossa tai ihmetellä vaikka Ässien ja Saipan kälyisiä ´VIP-tiloja´
tai Lukon Business-clubia saatikka Jutin esitelmiä jossain Hakametsän kellarissa.
Sitten tuli vastareaktio, että mitä järkeä tässä on.Taas jonkun ryhmän kanssa dokaamassa ties missä tilassa.Sinänsä jokus hauskaakin,mutta mitä tekemistä sillä on lätkän kanssa.Liian usein hallille on saapunut vähän myöhässä humalainen asiakasryhmä.Siinä sitten jatketaan aitiossa tai joissain halleissa pahimmillaan pelkässä ´vip-tilassa´pelin ajan.Jossain pelattava matsi on sivuseikka.

Minä tykkään jääkiekosta.On se perkele,ettei omalla rahalla viitsi oikein liigapeleissä käydä.Omituisen ja vittumaisen ja osin sluiban maineen saa,kun ei viitsi asiakkaita kestittää vaikka Areenan ravintolassa,vaan istuu mieluummin omissa porukoissa Järvenpään hallissa katsomassa oikeaa kiekkoa.Tai vaikka Tuusulassa.

Sitten vielä liiga maksukanavalle.Vieraannun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös