Keskustelu on mennyt taas sivuraiteelle itse otsikosta, mutta pakko on itse sortua vielä kerran samaan, koska muutamat kirjoittajat tuntuvat perustavan lupamaksunsa maksamatta jättämisen täysin nykyajan hengen mukaisesti itsekeskeisiin arvoihin. Ottakaa äkkiä se nenä pois sieltä omasta navasta!
"Enhänminäsitäpaskaakatsokaan"-tyypit eivät huomioi sitä, että Yleisradion toiminta perustuu laissa määriteltyihin tehtäviin, joilla halutaan turvata markkinavoimista vapaa ja puolueeton tiedonsaanti sekä useiden kaupallisilta kanavilta täysin unohdettujen ryhmien palvelut. OK, en minä tarvitse esim. viittomakielisiä uutisia tai ruotsinkielisille suunnattuja ohjelmia, mutta ymmärrän täysin sen, että lupamaksuilla nämä palvelut hoidetaan. Saan kuitenkin vastineeksi sen verran itsekin, että en pidä maksamista kohtuuttomana. Urheilutapahtumat, luotettavat uutiset, mielenkiintoiset dokumentit, radiokanavat, maakunnalliset lähetykset niin radiossa kuin televisiossakin, kaupallisten kanavien amerikkalaissarjojen ja -elokuvien vastapainoksi myös eurooppalaisia laatuohjelmia ym. kelpaavat ainakin minulle. En helvetti soikoon haluaisi olla pelkästään Kiss FM:n ja MTV3:n kaltaisten medioiden sisällöttömän tarjonnan varassa.
Lisäksi - mikäli olen ymmärtänyt oikein - tämä television digitalisointi on aiheuttanut ison osan viime vuosien tappioista Ylessä ja toisaalta taloutta on jo kiristettykin melkoisesti, joten tehokkuuskin on jo aivan eri luokkaa kuin vielä esim. kymmenen vuotta sitten.
Mikä sitten on Yleisradion tehtävä?
"Yhtiön tehtävänä on tuoda täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvineoheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin. Näitä ja muita julkiseen palveluun liittyviä sisältöpalveluja voidaan tarjota kaikissa televerkoissa. Toiminnan tulee julkisen palvelun erityisinä tehtävinä:
1) tukea toimivaa kansanvaltaa tarjoamalla yhteiskunnallisista kysymyksistä monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja, myös vähemmistöryhmille ja erityisryhmille;
2) tukea, luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria ja välittää sen tuloksia jokaisen saataville;
3) edistää ohjelmiston sivistävää luonnetta, tukea kansalaisten opiskelua ja tarjota hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielisiä kansalaisia ja tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muille kieliryhmille;
5) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua yleisradiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa sekä
6) valmistaa, tuottaa ja lähettää suomalaisia ohjelmia ja välittää uutisia ja ohjelmia Suomen ja ulkomaiden välillä."
Seuraaviakin arvoja taataan lupamaksulla:
Ohjelmien tulee antaa monipuolinen kuva koko maailmasta ja esitellä erityisesti suomalaista yhteiskuntaa sen eri puolilta. (kaupalliset yhtiöt niin Helsinki-keskeisiä, että vähänkään pohjoisempana on näiltä aivan turha odottaa minkäänlaista palvelua!)
Yleisradion tulee olla toiminnassaan riippumaton ulkopuolisista vaikuttajatahoista. (onnistuuko mainostajista riippuvaisilta kanavilta?)
Yleisradion tulee toiminnallaan tukea yhteiskunnallisia ja inhimillisiä perusarvoja kuten demokratiaa, sananvapautta, ihmisoikeuksia, rauhaa, kansainvälistä yhteisymmärrystä, tasa-arvoa sekä vastuuta ympäristöstä ja luonnosta. (taas kontra kaupalliselle puolelle, jossa tärkeintä on tehdä rahaa)
Kaikki lainaukset löytyvät Yleisradion hallintoneuvoston hyväksymästä ohjelmatoiminnan säännöstöstä.
http://www.yle.fi/yleista/pelis_ots.shtml