Burgeri – keskustelua ympärivuotisesta herkusta

  • 3 505
  • 26

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Päätin pistää ketjun tulille, koska ei ollut aiemmin vielä mm. itsetehtyihin burgereihin tai vinkkeihin liittyvää ketjua, ainoa keskustelu lähinnä parhaista ketjuravintoloista. Niitäkin saa varmasti sivuta.

On tullut taas kesällä grillailtua useamman kerran jo omaan suuhun kyseistä ruokalajia. Usein väliin tulee briossisämpylä, (120-200g) naudanlihapihvi, salaatti, tomaatti, jonkinsortin juusto, aurajuustoa, sekä Hellmanssia ja BBQ-soossia. Variaatioitakin löytyy, mm. ilman mitään vihreitä, pelkästään pihvi, normisipulia ja chili-majoa.

Sana vapaa.
 

Liitteet

  • IMG_20240804_204304.jpg
    IMG_20240804_204304.jpg
    1,5 MB · kertaa luettu: 282
  • IMG_20240804_205040.jpg
    IMG_20240804_205040.jpg
    368,1 KB · kertaa luettu: 279

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
itse olen ruvennut siirtymään kotona paljon kanahampurilaisiin. Eli leivitetty ja uppopaistettu kanan paistileike briossien väliin ja muuten aika perus salaatti, majoneesi, ketsuppi, tomaatti väliin.

Normi hampparissa suosin aina yli 20% naudan jauhelihaa, siitä isohkot 160-200g pihvit, missä mausteena pelkkä suola.

Pihvin valmistus aina hiiligrillissä. Muuten en enää jaksa ruveta edes hampurilaista tekemään. Hiilinä kovapuuhiilet (yleensä Black Ranch quebrachot). Ne tuo sen parhaan maun. Hätätapauksessa joku halpis hiili menee esimerkiksi Marienburg. Pihvin paisto täydellä höökillä kansi kiinni 5min ensimmäinen puoli, 3min toinen puoli ja näin saadaan sopivan mediumi pihvi ainakin tuolla weberin ”viisseiskalla”.

Hampurilaisen kasaus briossien myös aina briossien väliin. Joskus tehtiin briossit itse, mutta ollaan todettu, että se ei tuonut mitään lisäarvoa kun kaupat notkuvat jo hyviä vaihtoehtoja siihenkin. Pohjalle majoneesi ja ketsuppi, sitten pihvi, sitten vähän salaattia ja tomaattia, kanteen majoneesi ja ketsuppi ja kansi kiinni. Ei muuta vaadi.

Majoneesit on myös helppo tehdä itse ja pystyy vähän kikkailla, että millaista tällä kertaa haluaa, eikä tarvitse aina ostaa koko purkkia jääkaappiin vanhenemaan.

Yhteenveto:
Olen perinteisten hanpurilaisten ystävä, eli en ole innostunut smash burgereista. Lisäksi hampurilainen ei tarvitse mitään ihmeellisyyksiä täytteiden osalta jos pihvi on tehty hyvin. Periaatteessa riittäisi pihvi briossien väliin ja vähän majoneesia. Loput on extraa.

Tykkään nykyään enemmän kanahampurilaisista. Niissä on sellainen fressi tunnelma. Huomattavasti terveellisempi vaihtoehto kun nautaburgeri, vaikka onkin uppopaistettu. Siltikin vähintään yhtä hyvänmakuista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän näitä tulee grillailtua.

Sämpylöinä olen käyttänyt: Vaasan Street Food SOFT BUN perunaburgeri – Vaasan
Omaan makuun paras valmissämpylä.

Pihvit olen tehnyt niin, että ostan Atrian burger-jauhelihaa. En millään tavalla sekoita jauhelihaa mausteisiin, koska mielestäni siitä tulee kiinteämpää. Jaan vain jauhelihan neljään osaan, painan keskeltä kuopalle ja maustan molemmilta puolilta. Mielestäni jauheliha jää näin ilmavammaksi ja paremmaksi kun siitä ei tee mitään pihvitaikinaa. Pihvin paistan niin, että jää pinkiksi keskeltä.

Majoneesisuosikki on tällä hetkellä sellainen, että sekoitan keskenään maustamatonta majoneesia, hunajaista Maille-konjakkisinappia sekä valkosipulimurskaa. Tulee aivan erinomainen valkosipulisinappimajoneesi.

Muut täytteet sitten fiiliksen mukaan, mutta suolakurkkua tulee aina paljon.
 

Liitteet

  • IMG_2953.jpeg
    IMG_2953.jpeg
    983,2 KB · kertaa luettu: 141

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Pihvit olen tehnyt niin, että ostan Atrian burger-jauhelihaa. En millään tavalla sekoita jauhelihaa mausteisiin, koska mielestäni siitä tulee kiinteämpää. Jaan vain jauhelihan neljään osaan, painan keskeltä kuopalle ja maustan molemmilta puolilta. Mielestäni jauheliha jää näin ilmavammaksi ja paremmaksi kun siitä ei tee mitään pihvitaikinaa. Pihvin paistan niin, että jää pinkiksi keskeltä.
Tämä on tie, totuus ja elämä.

Harvemmin tulee enää tehtyä, kun olen pyrkinyt vähentämään lihansyöntiä, mutta aiemmin tuli duunattua melko usein. Jos ei käytä burgerijauhelihaa, niin sitten vain mahdollisimman rasvaista naudan jauhelihaa. Rasva pitää pihvit kasassa, eikä sekaan tarvitse heittää mitään kananmunaa tai muutakaan ylimääräistä, toisin kuin usein kuvitellaan ja neuvotaan. Pelkkä liha ja pihvin pintaan ripotella / hieroa mausteita maun mukaan. Noita pihvejä voi myös duunata valmiiksi pakkaseen ja heittää sieltä sitten grilliin tai pannulle, kun alkaa tehdä mieli.

Yksi vakkaritäyte itselläni on ananasviipale (kokonainen) siinä pihvin ja juuston päällä, toimii loistavasti burgerin välissä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jaan vain jauhelihan neljään osaan, painan keskeltä kuopalle ja maustan molemmilta puolilta. Mielestäni jauheliha jää näin ilmavammaksi ja paremmaksi kun siitä ei tee mitään pihvitaikinaa.
Tämä on tärkeä asia kaikille kotikokeille ja jostain syystä jäi itselläni mainitsematta. Hampurilaispihviä ei vaivata vaan hyvin hellästi ja nopeasti vähän sinne päin edes pihvin muotoiseksi ja tirisemään. Vasta valmiin tuotteen päälle sitten vähän maldonin suolaa ja oman maun mukaan vaikkapa mustapippuria.

Eli hampurilaisen kohdalla kannattaa jättää ne korppujauhot ja kananmunat kaappiin ja antaa pelkän rasvaisen jauhelihan hoitaa duuni. Näissä hampurilaisasioissa pätee mielestäni aika hyvin sanonta ”less is more”. Ja silloin jos se ”less” tehdään kunnolla.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Päätin pistää ketjun tulille, koska ei ollut aiemmin vielä mm. itsetehtyihin burgereihin tai vinkkeihin liittyvää ketjua, ainoa keskustelu lähinnä parhaista ketjuravintoloista. Niitäkin saa varmasti sivuta.

On tullut taas kesällä grillailtua useamman kerran jo omaan suuhun kyseistä ruokalajia. Usein väliin tulee briossisämpylä, (120-200g) naudanlihapihvi, salaatti, tomaatti, jonkinsortin juusto, aurajuustoa, sekä Hellmanssia ja BBQ-soossia. Variaatioitakin löytyy, mm. ilman mitään vihreitä, pelkästään pihvi, normisipulia ja chili-majoa.

Sana vapaa.
Mitkä logot tuolla kuvien hampurilaisten takana näkyy?
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä on tärkeä asia kaikille kotikokeille ja jostain syystä jäi itselläni mainitsematta. Hampurilaispihviä ei vaivata vaan hyvin hellästi ja nopeasti vähän sinne päin edes pihvin muotoiseksi ja tirisemään. Vasta valmiin tuotteen päälle sitten vähän maldonin suolaa ja oman maun mukaan vaikkapa mustapippuria.

Eli hampurilaisen kohdalla kannattaa jättää ne korppujauhot ja kananmunat kaappiin ja antaa pelkän rasvaisen jauhelihan hoitaa duuni. Näissä hampurilaisasioissa pätee mielestäni aika hyvin sanonta ”less is more”. Ja silloin jos se ”less” tehdään kunnolla.
En rupea tästä väittelemään, mutta itse olen tehnyt näin:
400gr naudan jauhelihaa. 1,5 tl suolaa, kunnon rouhaisu mustapippuria. Kevyt sekoitus käsin, jotta suola/pippuri sekoittuu lihaan. Liha kolmeksi palloksi ja käsin muotoilu pihviksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tämä on tärkeä asia kaikille kotikokeille ja jostain syystä jäi itselläni mainitsematta. Hampurilaispihviä ei vaivata vaan hyvin hellästi ja nopeasti vähän sinne päin edes pihvin muotoiseksi ja tirisemään. Vasta valmiin tuotteen päälle sitten vähän maldonin suolaa ja oman maun mukaan vaikkapa mustapippuria.
Samaa mieltä, tosiaan mielellään niin löysänä pitää tuon lihan kuin mahdollista, ja tärkeää siinä ainakin omasta mielestä on se, että se liha pitää smashata suht kuumalla paistolevyllä (tai paistinpannulla) ilman ulkopuolista rasvaa, jolloin saadaan maillard-reaktio, eli rapea pinta pihviin. Suola ja pippuri sitten vasta paistettuun pintaan.

Oma suosikkini on klassinen Oklahoma Onion Burger, jossa hampurilaisen väliin ei tule kuin kaksi ohueksi smashattua pihviä, juustot molempiin pihveihin, burgersoosi ja samalla paistolevyllä smashatty reilu kasa ohueksi siivutettua sipulia.

Burgersoosi kannattaa tehdä itse, hyvä lähtökohta on 1/2 majoneesia, 1/4 ketsuppia, 1/4 sinappia (french yellow mustard), puolikas maustekurkku raastettuna ja mausteita maun mukaan, mutta ainakin kannattaa laittaa savupaprikajauhetta, sipulijauhetta, vähän srirachaa ja suolaa.

Sämpylöistä olen suosinut nyt Vaasan Soft Buneja, jotka on ihan perushyviä, ja tuo potato bun on yleisesti burgeraficionadojen suosiossa. Mahtaakohan Martin's Potato Rollseja löytyä jostain? Ainakin näyttää olevan Keskon tukussa, joten voisi kuvitella, että näitä saisi myös kauppaan tilattua? Martin's Potato rolls 3,5" perunasämpylä 9x 8kpl/425g pakaste
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jonkin verran on tullut tehtyä burgereita grillissä. Yleensä yritän metsästää kauppojen paistopisteiltä jne. briosseja, toimivat paremmin kuin ne ikuisesti säilyvät kaupan burgerisämpylät. Joskus kokeilin tehdä itsekin, mutta vaivaa on aika lailla, ja avautui samalla se, että briosseissa on huomattavan paljon voita.

Eipä se briossien pienoinen epäterveellisyys vielä mitään, kun oma grilliprotokollani on se, että jauhelihapihveihin heitetään etukäteen oliviiöljy-suola-mustapippurit päälle ja annetaan pihvien lämmetä ennen paistoa. Mahdollisesti vielä pikkaisen oliiviöljyä ennen paistoa, ja tuon seurauksena hiilistä lähtee sitten liekkiä pihvien alta. Erittäin hyvä ja varmastikin epäterveellinen paistotapa, jolla saa mukavaa aromia pihveihin. Muista täytteistä oma suosikki on pihvitomaatti, joista saa leikattua mukavan suuria ohuita siivuja tuomaan mehukkuutta burgerin väliin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Itse suosin sämpylänä Fazerin briossia yhdestä isosta syystä: sitä ei ole leikattu valmiiksi. Toinen iso tekijä on, että se on sopivamman kokoinen kuin valtaosa muista valmiista briosseista.

Etu tässä on se, että kun sämpylän pääsee halkaisemaan itse, pinta jää tasaiseksi. Silloin se myös saa tasaisen paistopinnan: itse tykkään paistaa sämpylän pannulla niin, että ensin voitelen kummankin puolen sisäpinnan voilla ja sitten isken voidellut pinnat keskikovalla lämmöllä olleelle paistinpannulle. Tulee ihanan rapsakka ja herkullisen makuinen lopputulos. Ulkopuolia en paista, mutta pidän kupua sämpylöiden päällä viimeiset 30 sekuntia paistosta, jolloin lämpenevät ja pehmenevät.

Nykyään suosikkitäytteeni on todella tuliseksi maustettu paneroitu kana. Reseptini on seuraava:
- Kanan reisipala kunnolla suolattuna
- Piimää, pippuria, dijonin sinappia, inkiväärijauhetta, valkosipulijauhetta, savupaprikaa ja erityisen reilusti cayenne-pippuria sekoitettuna
- Marinointi yön yli piimässä
- Jauhoseos: vehnäjauho, suola, pippuri, valkosipulijauhe, savupaprika, cayenne-pippuri, chipotle-pippuri
- Valuta kanat ja kuorruta jauhoseuoksessa kauttaaltaan kahdesti välillä ylimääräiset jauhot ravistaen
- Anna kuivahtaa hetken ritilällä ja paista 170-180 asteisessa öljyssä kunnes ovat kauniin ruskeita (sisälämpö n.75 astetta)
- Kuorruta hellästi buffalo-kastikkeella

Nuo pihvit ja yllämainitut sämpylät, niin eipä väliin tarvita muuta kuin viipale prosessoitua cheddaria ja muutama suolakurkkuviipale (tykkään eniten Marjexin venäläisistä suolakurkuista, niissä on paras fermentointi), sekä ehkä hieman sinappimajoneesia.

Ai saakeli, hyvä ketju. Taidanpa tehdä viikonloppuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyään suosikkitäytteeni on todella tuliseksi maustettu paneroitu kana. Reseptini on seuraava:
- Kanan reisipala kunnolla suolattuna
- Piimää, pippuria, dijonin sinappia, inkiväärijauhetta, valkosipulijauhetta, savupaprikaa ja erityisen reilusti cayenne-pippuria sekoitettuna
- Marinointi yön yli piimässä
- Jauhoseos: vehnäjauho, suola, pippuri, valkosipulijauhe, savupaprika, cayenne-pippuri, chipotle-pippuri
- Valuta kanat ja kuorruta jauhoseuoksessa kauttaaltaan kahdesti välillä ylimääräiset jauhot ravistaen
- Anna kuivahtaa hetken ritilällä ja paista 170-180 asteisessa öljyssä kunnes ovat kauniin ruskeita (sisälämpö n.75 astetta)
- Kuorruta hellästi buffalo-kastikkeella


Ai saakeli, hyvä ketju. Taidanpa tehdä viikonloppuna.
Söin just lounaan, mutta tuli heti uudelleen nälkä. Kiitti! Tämä menee kyllä testiin.

Muutenkin kyllä erinomaisia vinkkejä tässä ketjussa. Huh huh. Saa hyvää inspiraatiota.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
itse olen ruvennut siirtymään kotona paljon kanahampurilaisiin. Eli leivitetty ja uppopaistettu kanan paistileike briossien väliin ja muuten aika perus salaatti, majoneesi, ketsuppi, tomaatti väliin.
Tätä olen miettinyt, mutten ikinä tehnyt. Ajattelisin itse varmaan blendata kanafileen sekaisin tasaiseksi mössöksi, ja siitä tehdä pyöreät pihvit. Ja paneeraus päälle. Täytyypi kokeilla. Tuohon curry-mangomajoneesia päälle ja salaattia väliin, niin alkaa olla hyvät maut. Itse tilasin paikallisesta Cittarista kauppiaan kautta joskus parit kerrat tuollaisen Saarioisen 1,8kg curry-mangomajoneesipurkin, joka on helvetin hyvää kanaruoan kanssa. Ei mielestäni myydä ollenkaan kaupan hyllyiltä, pelkästään ns. tukkutavarana. Sen verran "makeaa", ettei kuitenkaan ihan älyttömiä määriä pysty kerralla tuota majoa käyttämään, mutta kanan kanssa joskus täydellinen match todettu.

Tosiaan K-kaupasta saa 50kpl läjän noita taskuja noin. 2-3euron hintaan. Todennut taskut hyväksi, kun muuten aina tiputtaa milloin mitäkin nestettä tai majoneesia.

Hienoa nähdä, että ketjulle on tilausta. Moni puhuu kesäherkusta, itse kokeilin kerran-pari viime talvena grillata ja kyllä se yhtä hyvää silloin oli.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Teen yleensä samantyylisiä kuin Roslundin Rosburger, eli sämpylän alaosaan coleslaw, pihvi, juusto (laitettu paistaessa/grillatessa pihvin päälle), pekoni, myrttisen suolakurkkua, esikuvasta poiketen salaattia ja kanteen joku paprika/chili tms majoneesi.

Pihvin mausteena vain suolaa ja mustapippuria, aika ronskisti saa laittaa. Juustona viimeisimpänä suosikkina sellainen Lidlin paksu cheddar ja siitä vuolee. Rosburgeriin ei tule salaattia, mutta pidän siitä, tuo vähän raikkautta kun tuossa on makupaletista hyvin kaikkea muuta. Pannulla on helpompi tehdä ja joskus paistan sipulia siinä pihvien ohessa pekonirasvassa, ja sipulit tuohon pihvin päälle kasauksessa. Sitten syö sellaisesta burger-taskusta niin ei leviä eväät. Briossit paahdan uunissa tai puu/hiiligrillissä. 5/5.
 

Liitteet

  • 20240728_130959.jpg
    20240728_130959.jpg
    1,7 MB · kertaa luettu: 161

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tätä olen miettinyt, mutten ikinä tehnyt. Ajattelisin itse varmaan blendata kanafileen sekaisin tasaiseksi mössöksi, ja siitä tehdä pyöreät pihvit. Ja paneeraus päälle. Täytyypi kokeilla.
Suosittelen jättämään blendauksen pois ja vetämään kokonaisena fileenä. Joskin filettä kannattaa nuijia vähän ohuemmaksi, jolloin saa isomman nugetin hampsin väliin.

Vaikka ajatus kanafileestä hampurilaisen välissä kuulostaa äkkiseltään mauttomalta ja kuivalta, niin se on kaikkea muuta!

Oma resepti:
- Kanan filee nuijiminen noin sentin paksuiseksi tasaiseksi fileeksi

- panerointi ensin vehnäjauho, sitten sekoitettu kananmuna ja lopuksi pankojauho, mihin mausteet oman maun mukaan. Itselläni pankojauhoissa merisuola ja mustapippuri.

- uppopaisto, kunnes kanan sisälämpö on sen 74 astetta tai yli. Kuivamaan ei helpolla pääse uppopaistossa.

- loput työvaiheet, eli kasaus kuten muissakin burgereissa.

Eli todella simppeliä, mutta todella toimivaa. Suosittelen kaikille edes kokeilemaan vaihteluksi perinteiselle lihaburgerille.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mä olen itse ostanut paikallisen lähimarketin (Pick'n'Pay) itsejauhamaa jauhelihaa n.400-600g kerrallaan. On vielä suht edullista, olisiko 8,95/kg usein.

Jauheliha kevyesti muodosta repien irti ja sekaisin kulhoon. Kulhoon heitän suolat ja pippurit päälle. Sekoitan myöskin kevyesti, pyöräyttäen vain pieniä lihakimpaleita sekaisin niin että tasaisesti mausteet olisi jokapuolella. Sitten samankokoiset pallot lautaselle odottamaan, ja burgerimuotti esiin.

Muotilla saa tekovaiheessa öbaut sämpylänkokoiset setit tehtyä, mutta korkeus on jotain 1,5-2cm eli todella paksu. Sen sijaan kun ennen käsin painelin lihaa kokoon suurentaakseni pihviä (sehän kutistuu paistettaessa helvetisti), olen alkanut käyttää leivinpaperia ja paistinpannua.

Tuo iso ympyräksi muotoiltu burger-pihvi lautaselle, niin että sekä alla ja päällä leivinpaperia, ja sitten painan ne muotoonsa. Tulee suht ohut, mutta todella iso ja leveä muoto. Nuo heitän kaikki pakkaseen, ja sen yhden jos käytän jo illalla niin eipä ole ehtinyt pakastua. Vähän kovettua vain muotoonsa, jolloin ei pääse mitenkään hajoamaan paistaessa tai nostaessa grilliin. Helpompi siis käsitellä. Tuossa on oma lähin kosketukseni smäshäykseen. Ei varmaan maillard-reaktiota saada aikaan, eikä olekaan tarkoitus, mutta toimii. Paistinpannu pitää tuon pyöreänä painaessa hyvin. Käsin joskus yrittänyt ja aina saa paikkailla kulmia, kun haluisin sen olevan pyöreä, kuten sämpylä.

Tässä on oma logiikkani pihvien tekoon, ei varmasti paras, mutta itselle se oikea ja toimiva. Monihan varmasti heittää paistovaiheessa pintamausteet päälle. Itse olen skipannut tuon ja mennyt helpomman kautta. Ja alkuperäinen idea tällä postauksella oli toki vain kommentoida @hulkster19'n mainintaa pakastukseen liittyen, mutta tuli käytyä pitkälti koko pihvintekoprosessi läpi.

Grillin lämpö on usein 300-450c kun sinne heitän, ja pari minsaa per puoli suurinpiirtein. Eli kypsäksi paistan. Jos joskus on jäänyt mediumiksi, ei sekään haittaa ollenkaan, tulee kait mehukkaampi.

Joskus takavuosina tuli pihvit tehtyä kananmunan ja korppujauhon (+sinappi maustamaan) kera, jotta pysyisi paremmin kasassa. Nykyään kuitenkin tehnyt pitkälti niin, että yrittänyt mahdollisimman vähän vaivata lihaa, ainoastaan prässääminen paistinpannulla on se rajuin käsittely.

Kyllä se maku toden totta on "luonnollisempi" kun sekaan ei laita jauhoja ja muita juttuja, mutta monelle se on varmasti helpompi munan kanssa, kun sitoo aineksia yhteen. Paistinpannulla tekiessä joskus aikuisiän kynnyksellä ajattelin tuon olevan ainoa oikea, ja sehän piti pihvit hyvin kasassa.

Burgeri on burgeri teki sen sitten pannulla, grillissä, hiiligrillissä tai avotulella ritilän päällä.
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Pitkähkön postauksen päätteeksi voisin vielä kysyä, onko joku tehnyt In'n'Outin tyylistä soossia? Jos on niin mitkä mausteet ja millasta tuli?

Ainekset perustuu ilmeisesti Bic Mac -kastikkeeseen pitkälti, mutta jotain erilaista siinä on. Tuo kiinnostaisi itseä tehdä ja maistaa.

Bic Mac -kastiketta joskus yritin mielestäni tehden ihan ohjeen mukaan, mutta ei se siltä oikeesti maistunut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Itse suosin sämpylänä Fazerin briossia yhdestä isosta syystä: sitä ei ole leikattu valmiiksi. Toinen iso tekijä on, että se on sopivamman kokoinen kuin valtaosa muista valmiista briosseista.

Etu tässä on se, että kun sämpylän pääsee halkaisemaan itse, pinta jää tasaiseksi. Silloin se myös saa tasaisen paistopinnan: itse tykkään paistaa sämpylän pannulla niin, että ensin voitelen kummankin puolen sisäpinnan voilla ja sitten isken voidellut pinnat keskikovalla lämmöllä olleelle paistinpannulle. Tulee ihanan rapsakka ja herkullisen makuinen lopputulos. Ulkopuolia en paista, mutta pidän kupua sämpylöiden päällä viimeiset 30 sekuntia paistosta, jolloin lämpenevät ja pehmenevät.

Nykyään suosikkitäytteeni on todella tuliseksi maustettu paneroitu kana. Reseptini on seuraava:
- Kanan reisipala kunnolla suolattuna
- Piimää, pippuria, dijonin sinappia, inkiväärijauhetta, valkosipulijauhetta, savupaprikaa ja erityisen reilusti cayenne-pippuria sekoitettuna
- Marinointi yön yli piimässä
- Jauhoseos: vehnäjauho, suola, pippuri, valkosipulijauhe, savupaprika, cayenne-pippuri, chipotle-pippuri
- Valuta kanat ja kuorruta jauhoseuoksessa kauttaaltaan kahdesti välillä ylimääräiset jauhot ravistaen
- Anna kuivahtaa hetken ritilällä ja paista 170-180 asteisessa öljyssä kunnes ovat kauniin ruskeita (sisälämpö n.75 astetta)
- Kuorruta hellästi buffalo-kastikkeella

Nuo pihvit ja yllämainitut sämpylät, niin eipä väliin tarvita muuta kuin viipale prosessoitua cheddaria ja muutama suolakurkkuviipale (tykkään eniten Marjexin venäläisistä suolakurkuista, niissä on paras fermentointi), sekä ehkä hieman sinappimajoneesia.

Ai saakeli, hyvä ketju. Taidanpa tehdä viikonloppuna.
Yllä olevan viestin kirjoittamisesta asti olen himoinnut tuollaista burgeria mutta aikaa ei ole ollut tehdä ennen tätä päivää. Kävin jopa inspiraatioreissulla Otaniemen Kotkotissa syömässä heidän versionsa Nashville hot chicken burgerista.

Nyt sitten tein itse ja ajattelin oikein liioitella chilijauheiden kanssa. Ei tullut niin tulista kuin otaksuin, mutta potkua oli silti todella hulppeasti. Se toinen polttokerta pelottaa jo nyt. Mutta olipahan ihan helkkarin hyvää. Suosittelen kokeilemaan.
 

Liitteet

  • 20240816_173803.jpg
    20240816_173803.jpg
    1,8 MB · kertaa luettu: 157

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@V-G- hyvältä näyttää! Mikä oli leivitysmenetelmä ja paistoprosessi jos unohtaa maustamisen?
Pidin maustetussa piimässä marinoitumassa n. 15h, jolloin jauho tarttuu tosi helposti. Eli:
1. Kanat piimään
2. Piimäiset kanat jauhoon
(Toistin tämän mutta ei ole pakko, eli:
3. Piimä
4. Jauho)

Paisto: paksupojaiseen kasariin öljyä niin paljon että kanat saa uppoamaan siihen kokonaan. 170-180 astetta ja paisto niin kauan kunnes kuorrutus on kauniin ruskea. Itsellä kesti joku seitsemisen minuuttia. Lepuutin ritilällä pienen kärkisuolan kanssa jotta loputkin öljyt valuivat pois. Kannattaa käännellä paiston aikana jottei tartu pannun pohjaan ja paistuu tasaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pidin maustetussa piimässä marinoitumassa n. 15h, jolloin jauho tarttuu tosi helposti. Eli:
1. Kanat piimään
2. Piimäiset kanat jauhoon
(Toistin tämän mutta ei ole pakko, eli:
3. Piimä
4. Jauho)

Paisto: paksupojaiseen kasariin öljyä niin paljon että kanat saa uppoamaan siihen kokonaan. 170-180 astetta ja paisto niin kauan kunnes kuorrutus on kauniin ruskea. Itsellä kesti joku seitsemisen minuuttia. Lepuutin ritilällä pienen kärkisuolan kanssa jotta loputkin öljyt valuivat pois. Kannattaa käännellä paiston aikana jottei tartu pannun pohjaan ja paistuu tasaisesti.
Mulla on ollut ongelmana, että leivitys irtoaa paistaessa, mutta ilmeisesti johtuu siitä, että en vaan käytä tarpeeksi öljyä..?

Toi sun kana näyttää ihan 10/10.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mulla on ollut ongelmana, että leivitys irtoaa paistaessa, mutta ilmeisesti johtuu siitä, että en vaan käytä tarpeeksi öljyä..?
Tai vielä todennäköisemmin siitä, ettei öljy ole ollut riittävän kuumaa. Jos öljy ei ole kuumaa, se imeytyy jauhoon ja kuorrute irtoilee. Toinen hyvä jippo on painella jauho (tai jos tekee jauho-muna-korppujauho -leivityksen, niin se korppujauho) reippaasti kiinni lihaan; pelkkä jauhoissa kääntely sellaisenaan jättää leivityksen turhan heppoiseksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai vielä todennäköisemmin siitä, ettei öljy ole ollut riittävän kuumaa. Jos öljy ei ole kuumaa, se imeytyy jauhoon ja kuorrute irtoilee. Toinen hyvä jippo on painella jauho (tai jos tekee jauho-muna-korppujauho -leivityksen, niin se korppujauho) reippaasti kiinni lihaan; pelkkä jauhoissa kääntely sellaisenaan jättää leivityksen turhan heppoiseksi.
Mahtavaa. Kiitos!

Onkohan Jatkoajassa yleistä kokkailu-ketjua? Meneehän tämä keskustelu tässäkin ketjussa, mutta tuollaisellekin voisi olla tarve.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mahtavaa. Kiitos!

Onkohan Jatkoajassa yleistä kokkailu-ketjua? Meneehän tämä keskustelu tässäkin ketjussa, mutta tuollaisellekin voisi olla tarve.
Löytyy. Ketjun nimi on Löytyykö kokkeja?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oi burgerit! Teen ja tykkään kyllä, kukapa ei. Muutamat viime vuodet olen hurahtanut täysin smashburgereihin. Kamadolla grillailen kesät ja talvet.
Sämpylänä aina briossi, joko Råsten tai Fazer. Tuplapihvi juustolla, pikkelöity punasipuli, dijon-majoneesi, maustekurkku ja ketsuppi.
Keep it simple!

Toinen ikisuosikki on savustetusta kasslerista tehty pulled pork- burgeri.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240817_102425_Instagram.jpg
    Screenshot_20240817_102425_Instagram.jpg
    889,6 KB · kertaa luettu: 107
  • Screenshot_20240817_102441_Instagram.jpg
    Screenshot_20240817_102441_Instagram.jpg
    810,9 KB · kertaa luettu: 105
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös