Mä olen itse ostanut paikallisen lähimarketin (Pick'n'Pay) itsejauhamaa jauhelihaa n.400-600g kerrallaan. On vielä suht edullista, olisiko 8,95/kg usein.
Jauheliha kevyesti muodosta repien irti ja sekaisin kulhoon. Kulhoon heitän suolat ja pippurit päälle. Sekoitan myöskin kevyesti, pyöräyttäen vain pieniä lihakimpaleita sekaisin niin että tasaisesti mausteet olisi jokapuolella. Sitten samankokoiset pallot lautaselle odottamaan, ja burgerimuotti esiin.
Muotilla saa tekovaiheessa öbaut sämpylänkokoiset setit tehtyä, mutta korkeus on jotain 1,5-2cm eli todella paksu. Sen sijaan kun ennen käsin painelin lihaa kokoon suurentaakseni pihviä (sehän kutistuu paistettaessa helvetisti), olen alkanut käyttää leivinpaperia ja paistinpannua.
Tuo iso ympyräksi muotoiltu burger-pihvi lautaselle, niin että sekä alla ja päällä leivinpaperia, ja sitten painan ne muotoonsa. Tulee suht ohut, mutta todella iso ja leveä muoto. Nuo heitän kaikki pakkaseen, ja sen yhden jos käytän jo illalla niin eipä ole ehtinyt pakastua. Vähän kovettua vain muotoonsa, jolloin ei pääse mitenkään hajoamaan paistaessa tai nostaessa grilliin. Helpompi siis käsitellä. Tuossa on oma lähin kosketukseni smäshäykseen. Ei varmaan maillard-reaktiota saada aikaan, eikä olekaan tarkoitus, mutta toimii. Paistinpannu pitää tuon pyöreänä painaessa hyvin. Käsin joskus yrittänyt ja aina saa paikkailla kulmia, kun haluisin sen olevan pyöreä, kuten sämpylä.
Tässä on oma logiikkani pihvien tekoon, ei varmasti paras, mutta itselle se oikea ja toimiva. Monihan varmasti heittää paistovaiheessa pintamausteet päälle. Itse olen skipannut tuon ja mennyt helpomman kautta. Ja alkuperäinen idea tällä postauksella oli toki vain kommentoida
@hulkster19'n mainintaa pakastukseen liittyen, mutta tuli käytyä pitkälti koko pihvintekoprosessi läpi.
Grillin lämpö on usein 300-450c kun sinne heitän, ja pari minsaa per puoli suurinpiirtein. Eli kypsäksi paistan. Jos joskus on jäänyt mediumiksi, ei sekään haittaa ollenkaan, tulee kait mehukkaampi.
Joskus takavuosina tuli pihvit tehtyä kananmunan ja korppujauhon (+sinappi maustamaan) kera, jotta pysyisi paremmin kasassa. Nykyään kuitenkin tehnyt pitkälti niin, että yrittänyt mahdollisimman vähän vaivata lihaa, ainoastaan prässääminen paistinpannulla on se rajuin käsittely.
Kyllä se maku toden totta on "luonnollisempi" kun sekaan ei laita jauhoja ja muita juttuja, mutta monelle se on varmasti helpompi munan kanssa, kun sitoo aineksia yhteen. Paistinpannulla tekiessä joskus aikuisiän kynnyksellä ajattelin tuon olevan ainoa oikea, ja sehän piti pihvit hyvin kasassa.
Burgeri on burgeri teki sen sitten pannulla, grillissä, hiiligrillissä tai avotulella ritilän päällä.