Viestin lähetti Bast
Let´s face it. F-ykkösillä on hyvin vähän tekemistä urheilun kanssa.
Mitä sitten?
Ei ole mikään hyökkäys juuri nimim. Bastia vastaan, minä vain en ole koskaan ymmärtänyt tätä "onko formula 1 urheilua?"- väittelyä.
Jos valtiopäivillä säädetään, että ykköset ei ole urheilua, niin mihin se vaikuttaa? Onko formulat sen jälkeen huonompi laji kuin nykyään? Vähentääkö se kuljettajien suorituksia? Katoavatko katsojat, koska formulat eivät olekaan urheilua? Samat ukot samoilla autoilla siellä taistelevat, vaikka se laitettaisi mihin kategoriaan.
Kaikki voivat kuvitella, miltä tuntuu ajella noilla vauhdeilla 70-kierroksisia kisoja, kun kurvit ja jarrutukset repii niskaa monen g:n voimalla. Jokaisella ihanteellisella kierroksella ajolinjat ovat täydellisiä ja jarrutukset osuvat "millilleen" oikeaan kohtaan, joten keskittyminen on varmasti henkisesti uuvuttavaa. Ehkä se on urheilua, ehkä ei.
Toinen asia, mitä ihmettelen, on nämä erittäin kriittisesti Kimi Räikköseen suhtautuvat suomalaiset, jotka mm. kyselevät mitä Kimi on F1-maailmassa todistanut. Minä kysyisin, missä hän on epäonnistunut? Toki paalupaikkoja ei ole tullut, mutta taitaa ukko silti olla mm-kärjessä.
Nämä kriitikot ovat ilmeisesti katselleet aivan eri kisoja kuin minä, koska itse en Räikkösen otteista paljon moitittavaa löydä.
Jos 21-v kaveri (jolle ei haluttu myöntää superlisenssiä) aikoinaan nousi 23 Formula Renault-kisan kokemuksella ykkösiin, siitä vuoden päästä McLarenille, ja siitä vuoden päästä taistelemaan MM-tittelistä, niin mikä on mennyt pieleen? Kaikki alan asiantuntijat suitsuttavat Kimiä, mutta mistä ne mitään ymmärtää?
Tallitoveri Coulthard, joka on ajanut tallissa kahdeksan vuotta, on tällä hetkellä 23 pistettä Kimiä perässä MM-pisteissä, ja jäi esim. vaativalla Monacon radalla Kimistä n. puoli sekuntia kierroksella.
Kisoissa olemme nähneet Kimiltä pomminvarmoja esityksiä, kuten Monacossa. Olemme nähneet mm. ohituksia (mm. se Montoya-ohitus 2002) sekä kylmäpäisiä suorituksia (mm. Schumin blokkaus Australiassa 2003).
Ja kriitikot ovat haltioissaan, kun kauden lopuksi Kimi ei voitakaan maailmanmestaruutta, vaan muuan Schumacher vie tittelin. Valitettavasti sitä saksalaista ei aikoinaan pystynyt edes varsin hyvänä kilpa-autoilijana pidetty Häkkisen Mika voittamaan. Eikä moni muukaan kova rattimies.