Brittien Lehdistö, tuo formulatiedon raamattu

  • 4 021
  • 60

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oh, dear! Aika turhaa on brittien kitinä. Mitä väliä sillä tänäpäivänä on miten pisteitä viime vuonna laskettiin? Heinäseipäällä silmään tommosia! Oli laskusysteemi mikä tahansa, kyllä se oikea voittaja sieltä loppujen lopuksi löytyy.

Nykyinen systeemi arvostaa tasaisen hyvää suoritusta enemmän kuin se vanha. Mielestäni se on pelkästään reilua, ja lisäksi se pitää kisan todennäköisemmin tiukkana loppuun asti. Mikä taasen ei ole kovinkaan huono juttu. Indeed.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Bast
Joo, raskastahan se on, mutta niin on ojankaivuukin. Urheilussa on vain yleensä sellainen periaate olemassa, että välineet ja olosuhteet pitäisi olla kaikilla kilpailijoilla edes suurinpiirtein tasavertaiset. Eihän formulassa nyt voi sanoa millään muotoa, kuka on paras ja kuka toiseksi paras.

Radalla kilpailevat Mercedes ja Ferrari ja BMW jne. Ja autoja kuljettavat huippukuskit. Jos rulettia vähän pyöritettäisiin ja kuskeja vaihdettaisiin, niin samat merkit siellä edelleen olisivat kärjessä. Toisin sanoen kuskien kohdalla ei voi puhua urheilusta. Urheilusuorituksesta ehkä.
Moottoriurheilun luonne nyt vaan aina on ollut sellainen mikä se on. Kalustolla eli siis välineillä on suuri(n) osuus menestykseen. Pitäisikin ehkä puhua vain moottoriurheilusta, niin kuin kai enimmäkseen puhutaankin.

On ikuinen klise höpistä tasavertaisista autoista jolloin nähtäisiin kuka todella on paras kuljettaja. Onhan niitä sellaisiakin sarjoja, joissa kalusto on käytännössä samanlaista kaikilla. Kuka sellaista sitten katselee? Eipä juuri ketkään muut kuin lajin todelliset hard core fanit.

Jos puhutaan nyt sitten rankasta urheilusuorituksesta jossa kilpaillaan toisia vastaan ja kilpaillaan maailmanmestaruudesta, niin mitä ihmettä se sitten on jos ei (moottori)urheilua??
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Rontti

On ikuinen klise höpistä tasavertaisista autoista jolloin nähtäisiin kuka todella on paras kuljettaja. Onhan niitä sellaisiakin sarjoja, joissa kalusto on käytännössä samanlaista kaikilla. Kuka sellaista sitten katselee? Eipä juuri ketkään muut kuin lajin todelliset hard core fanit.
Ei se mikään klisee ole. Enkä minä tässä sitä ole vaatinutkaan. Väitin, että koska F1 maailmassa tärkeämpää kuin urheilullisuus eli siis sen selvittäminen, kuka on paras kuski, on auto- ja mootorivalmistajien menestyminen niin kisoissa kuin kisojen ulkopuolellakin, Kimi Räikkönen ei ole suosittu mestariehdokas.

Sitäpaitsi f1 suosio perustuu markkinointiin ja hypeen ei suinkaan siihen, että se olisi kiinnostavaa. Aivan satavarmasti tasaväkisillä autoilla kilpailevien kuskien kamppailu on yleisöystävällisempää kuin muutaman tallin dominoima F1 kisa, jossa ensimmäiset kierroksella ohitukset nähdään ennen kisan puoltaväliä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Bast
Sitäpaitsi f1 suosio perustuu markkinointiin ja hypeen ei suinkaan siihen, että se olisi kiinnostavaa.

Hienoa, että tulit kertomaan ton, oon pitänyt sitä tähän asti todella kiinnostavana urheiluna, pitää sitten lopettaa sen seuraaminen kun se ei kerran ole kiinnostavaa.

Mitä tulee tohon “britit dissaa Kimiä”-juttuun, niin tottakai niin isolle saarelle mahtuu myös jollain tavalla negatiivisia kommentteja, lehtiäkin on kuitenkin moninkertainen määrä Suomeen verrattuna. Jokainen ITV:ltä formuloita katsonut tietää, että britti-selostajat arvostavat Kimiä todella paljon. Lisäksi britti-kuskien hehkutus on vain murto-osa siitä miten Kyllöset ym. on hehkuttanut suomalaisia kuskeja, eli ylipäätään britit osaavat olla usein paljon objektiivisempia. Tosin luonnollisesti asiaan vaikuttaa sekin, että Kimi ajaa britti-autolla.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Jermu
Hienoa, että tulit kertomaan ton, oon pitänyt sitä tähän asti todella kiinnostavana urheiluna, pitää sitten lopettaa sen seuraaminen kun se ei kerran ole kiinnostavaa.


Älä toki lopeta minun takiani. Unohda kommenttini ja kuvittele edelleenkin, että se on kiinnostavaa.

Ja varsinaisesta aiheesta. Jos britit seuraisivat yhtä innokkaasti suomalaisen lehdistön kirjoittelua, heillä olisi paljon useammin aihetta repiä pelihousunsa meikäläisten otsikoiden takia. Mutta heitäpä ei juurikaan kiinnosta, mitä esimerkiksi Coulthardista tai Buttonista täällä kirjoitetaan.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti PeteX
Ehkä näin, mutta kyllä 78(?) kierroksen lenkki Monacon radalla välillä 300km/h taulussa jonkinlaisesta urheilusuorituksesta käy.

Aivan! Kun formulassa ottaa jalan pois kaasulta, niin se on sama asia kun normaalissa autossa painaisi jarrun pohjaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti TBK
Aivan! Kun formulassa ottaa jalan pois kaasulta, niin se on sama asia kun normaalissa autossa painaisi jarrun pohjaan.

Slikseillä ajo märälla radalla on kuin jäällä ajaisi. Sitä ei voi tavallinen ihminen ymmärtää.

- Keijo 'Keke' Rosberg
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Bast

Let´s face it. F-ykkösillä on hyvin vähän tekemistä urheilun kanssa.

Mitä sitten?

Ei ole mikään hyökkäys juuri nimim. Bastia vastaan, minä vain en ole koskaan ymmärtänyt tätä "onko formula 1 urheilua?"- väittelyä.

Jos valtiopäivillä säädetään, että ykköset ei ole urheilua, niin mihin se vaikuttaa? Onko formulat sen jälkeen huonompi laji kuin nykyään? Vähentääkö se kuljettajien suorituksia? Katoavatko katsojat, koska formulat eivät olekaan urheilua? Samat ukot samoilla autoilla siellä taistelevat, vaikka se laitettaisi mihin kategoriaan.

Kaikki voivat kuvitella, miltä tuntuu ajella noilla vauhdeilla 70-kierroksisia kisoja, kun kurvit ja jarrutukset repii niskaa monen g:n voimalla. Jokaisella ihanteellisella kierroksella ajolinjat ovat täydellisiä ja jarrutukset osuvat "millilleen" oikeaan kohtaan, joten keskittyminen on varmasti henkisesti uuvuttavaa. Ehkä se on urheilua, ehkä ei.

Toinen asia, mitä ihmettelen, on nämä erittäin kriittisesti Kimi Räikköseen suhtautuvat suomalaiset, jotka mm. kyselevät mitä Kimi on F1-maailmassa todistanut. Minä kysyisin, missä hän on epäonnistunut? Toki paalupaikkoja ei ole tullut, mutta taitaa ukko silti olla mm-kärjessä.

Nämä kriitikot ovat ilmeisesti katselleet aivan eri kisoja kuin minä, koska itse en Räikkösen otteista paljon moitittavaa löydä.
Jos 21-v kaveri (jolle ei haluttu myöntää superlisenssiä) aikoinaan nousi 23 Formula Renault-kisan kokemuksella ykkösiin, siitä vuoden päästä McLarenille, ja siitä vuoden päästä taistelemaan MM-tittelistä, niin mikä on mennyt pieleen? Kaikki alan asiantuntijat suitsuttavat Kimiä, mutta mistä ne mitään ymmärtää?

Tallitoveri Coulthard, joka on ajanut tallissa kahdeksan vuotta, on tällä hetkellä 23 pistettä Kimiä perässä MM-pisteissä, ja jäi esim. vaativalla Monacon radalla Kimistä n. puoli sekuntia kierroksella.
Kisoissa olemme nähneet Kimiltä pomminvarmoja esityksiä, kuten Monacossa. Olemme nähneet mm. ohituksia (mm. se Montoya-ohitus 2002) sekä kylmäpäisiä suorituksia (mm. Schumin blokkaus Australiassa 2003).

Ja kriitikot ovat haltioissaan, kun kauden lopuksi Kimi ei voitakaan maailmanmestaruutta, vaan muuan Schumacher vie tittelin. Valitettavasti sitä saksalaista ei aikoinaan pystynyt edes varsin hyvänä kilpa-autoilijana pidetty Häkkisen Mika voittamaan. Eikä moni muukaan kova rattimies.
 

Shane

Jäsen
Loistava kirjoitus Iker. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Sinänsä huvittavia nämä aina silloin tällöin eri keskustelupalstoilla esiintyvät purkautumiset moottoriurheilua kohtaan, joissa "perustelut" ovat aina ne samat. Eli moottoriurheilu on ainoa kaupallinen laji maailmassa, ja missään muussa lajissa kuin moottoriurheilussa ei kilpailuvälineillä ole mitään merkitystä. Että näin..

Mutta onhan se kiva, että Bast ja kumppanit kertovat meille aina välillä, että F1 ei ole kiinnostavaa, me hölmöt vain kuvittelemme sen olevan kiinnostavaa :D

Joopajoo. Tästä asiasta voisi taas kerran jauhaa aina maailmanloppuun asti, mutta enpä taida nyt jaksaa.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lajien kiinnostavuus on kovin henkilökohtainen asia.

Olen itse seurannut mm. Olympiaurheilua ja Formula 1:tä
70-luvun alusta. Olympialaiset oli Lasse Virenin aikaan
ihan asiaa. Mutta seuraavia olympialaisia tuskin enään
seuraan minuuttiakaan.

Sensijaan F1 ei ole menettänyt hohtoaan yhtään vuosien
saatossa.

Jos Ferrarilla on ollut ylivoimaiset autot, lasken senkin
Schumacherin ansioksi, sillä hänen avullaan se auto
on kehitetty.

Kimihän on tehnyt tänä vuonna aivan huikeaa jälkeä.
Muutama huono aika-ajo on mahtunut plakkariin, mutta
esim. huippukokeneella Davidilla niitäkin on tullut paljon
enemmän.

Toivotaan uuden Macin olevan kilpailukykyinen ja saatamme
nähdä MM-sarjan voittajana nuoren suomalaisen numerolla
6, kuten viiksivallu Keke jo 1982.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös