Britti/Englanti-ketju

  • 11 284
  • 60

scholl

Jäsen
Itse olen ihmetellyt, mikä ihmisiä Englannissa tai laajemmin Brittein saarissa kiehtoo. Esim. ex-suurlähettiläs Pertti Salolainen kehuu Lontoon ja koko saaret maasta taivaisiin. Itse en ole kokenut ko. valtakunnassa mitään hyvää. Sää on yleensä aivan kammottava, infrastruktuuri ei toimi (liikennevälineet vanhoja ja nuhruisia, hotellit huonoja ja kalliita, sähkölaitteet hazardeja), ruoka on huonoa, olut on huonoa, pubit menevät aikaisin kiinni, palvelu on huonoa ja töykeää, jalkapallojoukkueet ovat inhottavia ja hinnat ovat kalliimpia kuin Keski-Euroopassa tai Yhdysvalloissa.

Yleisesti ottaen elämänlaatu sekä turistina että siellä asuvalla on huonompi kuin monessa muussa paikassa ja silti esim. Lontooseen moni suomalainenkin haluaa muuttaa. Joskus 80-luvulla hintataso oli vielä sellainen, että Lontooseen kannatti lähteä vaateostoksille, mutta nykyään shoppailukin kannattaa tehdä mielummin vaikka New Yorkissa tai Milanossa tai Münchenissä tai jossakin muualla.

Ehkä olen jotenkin kassalla, mutta en ole Brittein saarista tai englantilaisista tuotteista oikein havainnut hyviksi kuin viihteen kuten Mr. Bean ja monet komediaohjelmat, mitä tv:stä on tullut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Muuten yleensä kaikki englantilainen on huonolaatuista moskaa.

Mikä on Englannin salaisuus? Sumuko siitä tekee niin halutun? Miksi Lontooseen matkustetaan vaikka samalla hinnalla pääsee muualle, jossa ei tarvitse kärsiä? Miksi englantilaista jalkapalloa katsotaan, vaikka muitakin liigoja on olemassa? Miksi paksuja punnan kolikoita kerätään taskut täyteen vaikka dollareita tai eurojakin siellä taskussa voisi olla?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No se nyt on vähän makuasia sano kissa kun pe&#!=#"!Ê nuoli.

Itse olen käynyt englannissa yli 4 vuotta sitten ja itse tykkäsin kyllä maasta. Tosin visiitti kesti vain viitisen päivää, joten siinä ajassa ei oikein ehtinyt tutustua maahan. Reissumme suuntautui paremminkin Walesin suuntaan, Port Talbot, Swansea, Cardiff ja lukuisat muut pikkukylät.

Samaa mieltä olen kirjoittajan kanssa että sää on Englannissa mitä on, mutta se kuuluu Englannin "ominaisuuksiin". Yhtä hyvin Englantilaiset voivat / ajattelevatkin että miksi mennä Suomeen talvella. Siellähän on ihan "#!#¤ kylmä! Joo no hotellit ovat mitä ovat, mutta kyllä siellä on ihan hyviä B&B tyylin paikkojakin. Kuka mistäkin tykkää, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse suosittelisin noita B&B koska ovat pieniä paikkoja ja lisäksi halpojakin. Ihmiset joihin reissussa törmättiin olivat ystävällisiä, joten siitä jäi myös positiivinen vaikutus.

Jos nyt Englantiin lähtisin uudestaan niin menisin ehdottomasti maaseudulle kierteleen. Joku Lontoon ihmisvilinä ei ole oikein minun makuun. Niin ja kun kiertelee maaseudulla niin sasa paremman käsityksen koko saarivaltakunnasta. Wales (omasta, joskin pienestä kokemuksesta) ja Skotlanti ovat myös näkemisen arvoisia paikkoja.

Niin ja Englantiin pääsee loppujen lopuksi halvalla. Jos olet kenties aikeissa suunnitella matkaa vaikka Irlantiin tai Skotlantiin, niin kannattaa hommata käsiinsä, Tuulilasi -lehti vuodelta 2004 ja heinäkuun numero. Siinä oli erittäin hyvä juttu jätkien matkasta autolla Helsingistä Skotlantiin. Niin ja Moottori lehdessä (en muista numeroa, mutta viime vuodelta kuitenkin) oli hyvä juttu autolla liikkumisesta Irlannissa. Suuntaappas siis antikvariaan :)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Se on se aksentti.

Ma luulen että salaisuus on puutumisessa helppoon ja varmaan, samalla tavoin kuin toiset jähemttyvät aina matkustamaan Kanarialle tai Tallinaan, Lontooseen on "helpompi" lentää kun "se nyt vaan on Lontoo".

Spontaaneilla ja yllättävillä käänteillä saa yleensä parhaat reissut aikaan, hyppää viime hetkellä bussiin ja lähtee uuteen paikkaan vähän niin kuin heittämällä. Pääasia ettei puudu yhteen reittiin eikä mihinkään liian varmaan.

Scholl, unohdit muuten vielä että brittinaiset ovat järjestään rumia kanoja, paitsi TV-juontajat Cat Deeley ja Kate Garraway. "But does she take it up the crudder?"

On briteillä toki Chas N' Dave!
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti scholl
Itse en ole kokenut ko. valtakunnassa mitään hyvää. Sää on yleensä aivan kammottava, infrastruktuuri ei toimi (liikennevälineet vanhoja ja nuhruisia, hotellit huonoja ja kalliita, sähkölaitteet hazardeja), ruoka on huonoa, olut on huonoa, pubit menevät aikaisin kiinni, palvelu on huonoa ja töykeää, jalkapallojoukkueet ovat inhottavia ja hinnat ovat kalliimpia kuin Keski-Euroopassa tai Yhdysvalloissa.

Tulee lähdettyä viikon päästä Lontooseen taas kerran. Todennäköisesti sitä olisi valinnut jonkun toisen kohteen, ellei hyvä (suomalainen) ystävä asuisi siellä.

Pubien aukioloajat taitavat pidentyä ensi syksynä, vaikka mielestäni tuo klo 23 on vallan mainio vaihtoehto kaupunkilomakohteessa, jossa on näkemistä (, eikä vain ryyppäämistä). Olut on loistavaa, mutta aika usein näyttävät brititkin juovan turhaa kaljaa (lue: lageria):
http://www.refreshuk.com/new_images/media_images/media_images_pr/wychwood_hobgoblin_lagerboy.jpg

Kai tuo brittifutis on iskostettu useamman mieliin vuosikymmenten perinteisellä lauantain Englannin liiga -lähetyksillä ja Vakioveikkauksella. Onhan se outoa, että esim. Tottenhamin peliin maksaa liput n. 50 - 75 euroa, kun taas eiliseen Juventus - Real Madridin otteluun hinnat lähtivät 30 eurosta ylös. Missä ne starat pelaa?

Toki Englannissa voi harrastaa extremeä ja mennä katsomaan paikallista jääkiekkoa. Pelaajat ovat pääsääntöisesti yhtä huonoja kuin yleisö asiantuntevaa. Mutta olutta voi juoda katsomossa, joten viihdearvo nousee välittömästi...

Toisaalta kyllähän sekin laittaa ihmetyttämään, että englantilainen kaverini tuli käymään Helsingissä viime viikolla katsomassa SM-Liigaa, Design- ja Kansallismuseota. Viihtyi kuulemma erinomaisesti, jääkiekko (paikallismatsi) oli luksusta ja Cafe Engelissä upea tunnelma.

Viestin lähetti goldenawe
On briteillä toki Chas N' Dave!

Come on you Spurs?
 

Mzt_t

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, JYP
Mä olen miettinyt lähteväni pyörähtämään sumujen saarella, mutta se on aina vain lykkääntynyt ja lykkääntynyt. Toivottavasti onnistuisi jo tänä vuonna, mutta pitäisi vielä löytää joku matkakaveri, sillä yksin ei hirveästi huvittaisi lähteä Lontoon katuja tallaamaan. Tiedä vaikka eksyisi Stamford Bridgelle... Sitä kun ei pystyisi antamaan koskaan itselleen anteeksi ;)

Kyllä brittifutiksen suosio Suomessa on varmaan pitkälti kiinni juuri vakioveikkauksesta ja aiemmin lähetetyistä lauantaimatseista. Mielummin sitä seuraa, kun jotain suljettua lätkäsarjaa. Ehkä hieman liioittelua, mutta kuitenkin. Ja olisihan mun 13 kannatusvuoden jälkeen jo korkea aika käydä tsekkaamassa Loftus Roadin tunnelma Super Kevin tykittäessä Ärrät voittoon.

Itseäni kiinnostaa jostain syystä brittiläinen elämänmeno, ehkäpä juuri sen takia, että sitä ei ole vielä tullut koettua. Olen kyllä kuullut useammalta ihmiseltä, että niiden safka on aivan karmeaa sontaa ja esimerkiksi rautatie toimii yhtä varmasti kuin kesällä sataa lunta, mutta pakko nuo on itse kokea ennen kuin uskoo. Sen sijaan pubikulttuuria on ylistetty moneen otteeseen, mutta ei mulla mene ihan helposti kaaliin, että pubit menevät kiinni just kun porukan olettais pääsevän fiilikseen. Vai aloitetaanko siellä tankkaus jo puoliltapäivin? :)
 

Kaivanto

Jäsen
Kato kun Saksa pelaa robottipalloa ja Italia sumputtaa, mutta Englanti taistelee.

Ja onhan se varmasti jännää ajella päivät pitkät väärällä kaistalla.

Saksalaisilla autonvalmistajilla lienee jotain positiivista sanottavaa Englannin autoteollisuudesta, koska kerran ovat sen ostaneet.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Kaivanto

Saksalaisilla autonvalmistajilla lienee jotain positiivista sanottavaa Englannin autoteollisuudesta, koska kerran ovat sen ostaneet.

Niin tai ehkä ekonomistit ovat laskeneet että kannattaa ostaa tappiota tekevät tehtaat halvalla ja tuoda tehtaisiin omat ideansa ja alkaa tehdä voittoa.

Ei voi kuin nauraa tuolle bubien sulkeutumis ajoille. Viimeksi Itävallassa ollessa olimme paikallisessa ravintolassa aamu 7 asti. Paikallinen kaveri kertoi illalla että ravintola on auki niin pitkään kuin on asiakkaita. Me jaksoimme vain 7 asti, mutta hauskaa oli.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Mzt_t
Olen kyllä kuullut useammalta ihmiseltä, että niiden safka on aivan karmeaa sontaa ja esimerkiksi rautatie toimii yhtä varmasti kuin kesällä sataa lunta, mutta pakko nuo on itse kokea ennen kuin uskoo. Sen sijaan pubikulttuuria on ylistetty moneen otteeseen, mutta ei mulla mene ihan helposti kaaliin, että pubit menevät kiinni just kun porukan olettais pääsevän fiilikseen. Vai aloitetaanko siellä tankkaus jo puoliltapäivin? :)

Nojoo, sehän on ihan makuasia, kyllähän pubimättö ja tuoppi olutta toimii vallan mainiosti, kunhan jättää karmeat munuaispiiraat väliin. Ja fish & chips on ihan ok, vaikka ns. roskakalasta tehdäänkin. Kai useammat täällä tarkoittavatkin sitä, että perusbrittiruoka ei ole kovin kummoista, toisaalta löytyy Lontoostakin varsin monipuolisesti ravintoloita ja hintatasokin vaihtelee.

Rautatiellä/tuubissa voi matkanteko toimia vaihtelevasti. Viime reissulla yksi juna hajosi, toinen taas pysähtyi kesken matkan, kun kuskilla loppui vuoro. Paikalliset eivät tuntuneet asiasta piittaavan, kun eivät ole varmaan parempaan tottuneet. Pari kertaa sovittu tapaaminen on venähtänyt sen vuoksi, että osa maanalaisen liikenteestä on ollut suljettu pommiuhan vuoksi.

Pubista voi lähteä yökerhoon, jos menojalkaa vipattaa. Toisaalta tuo klo 23 tarkoittaa sitä, että viimeiset tilaukset voi tehdä, ts. ei tulla kuitenkaan ajamaan pihalle puolta tuntia ennen sulkemisaikaa, kuten täällä. Lauantain jalkapallopelit alkavat normaalisti klo 15, joten ehtiihän siinä jo hyvään kuntoon päästä, kun menee pubiin aloittelemaan ennen ottelua.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti goldenawe


Scholl, unohdit muuten vielä että brittinaiset ovat järjestään rumia kanoja,

Jotka luulevat kaiken lisäksi saavansa miestä ja lähtevät agressiivisesti yrittämään, vaikka luulisi peiliinkatsomisella selviävän, ettei miestä nouse. Jossain tapauksessa irlantilaiset ovat vielä pahempia. Omalla Mädchen zum Kotzen listallani Nr. 1-8 ovat kaikki englantilaisia ja irlantilaisia. Numero kakkonen oli kaikista pahin, koska yritti silti tulla juttelemaan harva se päivä, vaikka olin tehnyt erittäin selväksi sen, että laatta lentää, jos näen hänet lähietäisyydeltä (eli esim. alta 15m).
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Kaivanto

Saksalaisilla autonvalmistajilla lienee jotain positiivista sanottavaa Englannin autoteollisuudesta, koska kerran ovat sen ostaneet.

Itse olen jonkin verran perehtynyt teoreettisestikin kyseiseen teollisuuden alaan ja täytyy sanoa, että se on erinomainen esimerkki siitä, miten joku osaaminen voidaan hassata täysin. Toivon mukaan Nokialle ei käy koskaan niin. Jaguar, Rolls Royce jne. sinnittelivät heikkolaatuisilla vanhoilla malleilla ja tuotantomäärät laskivat kuin lehmän häntä. Rover taas oli antanut osaomistajalleen Hondalle autojen kehittämisvallan kokonaan ja Roverit olivatkin Hondia vain toisella merkillä varustettuna. Vauxhall oli mennyt vielä pidemmälle eli oli ihan täysin Opel ratti väärällä puolella.

Yhdessä vaiheessa 90-luvulla brittiläiset autotehtaat olivat kuitenkin tehokkaita ja Standort GB oli houkutteleva uutta tehdasta perustettaessa. Valuuttakurssi, palkkatasot ja saatavat edut kunnilta saivat Sunderlandiin Nissanin tehtaan ja muita japseja seurasi perässä.

Silloin alkoi myös BMW:n kautta aikojen suurin virheinvestointi, kun hankkivat Roverin. Eivät halunneet omaa brändiä viedä pikkuautoihin, eikä etuvetoisiin, joten ajattelivat, että laittamalla Roverin brändin kuntoon, tulee heille sitä vaadittavaa lisävolyymiä ja tuotanto saadaan yli miljoonan auton, kun kiristyvässä kilpailussa sanottiin vain suurten pärjäävän ja oli pelkoa tulla ostetuksi. Rover vei toki paljon rahaa, mutta mitään se ei tuonut. Miljarditappioita tuli, vaikka mallistoa uusittiin. Imago ei ollut kunnossa. Jopa Englannissa ihmiset eivät preferoineet Roveria, vaan muita merkkejä ostettiin. Onneksi peli vihellettiin poikki ja Roverista luovuttiin. Se oli erittäin kallis operaatio. Ainoa hyvä mitä siitä jäi käteen oli oikeus Mini-tuotemerkkiin. Uuden Minin tuonti markkinoille on ollut hyvä veto, kaikki ennakkokaavailut menekistä on ylitetty ja se menee hyvin. On luonnollista, että Miniä tehdään Englannissa, vaikka Bemari olisi voinutkin laittaa tehtaan minne tahtoo. Ei olisi kovin uskottavaa, että Mini olisi vaikkapa ranskalainen.

Ei ole Fordinkaan ostokset UK:ssa niin hyvin menneet. Aston Martiniin on panostettu paljon ja se on imagoa Fordille, mutta tuoko se sitten rahaa juurikaan missään vaiheessa on toinen asia. Jaguar on ollut melkoinen pettymys. Mallistoa on uusittu, mutta ihmisiä ei oikein kiinnosta, eivätkä autot ehkä ole riittävän hyviä. Ei voi oikein ennustaa Jaguarille hyvää tulevaisuutta, ties vaikka loppuisi kokonaan. Land Rover on ehkä se paras osa Fordin hankinnoista, mutta vaikea sanoa miten se tulee nyt menestymään maasturimarkkinoiden myllerryksessä. Mallistoa on onneksi nyt pystytty uusimaan, mutta hieman skeptinen olen senkin suhteen. Ei siitä mitään voittajamerkkiä tule. Niin ja Fordhan ei ole saksalainen, vaikka se merkittävän osan englantilaisesta autoteollisuudesta onkin ostanut.

Rolls Roycen ja Bentleyn hankinta Saksaan on pelkkä imagojuttu, aivan samalla tavalla kuin Lamborghini ja Bugatti. Mersulla on Maybach niin Bemarillakin pitää olla ehdoton luxusauto ja samalla tavalla VW:lläkin. Täytyy kyllä sanoa, että Bentleyssä voi ollakin ihan hyvin potentiaalia. Ne eivät ole enää lähes Rollsin näköisiä autoja, vaan nyt on löydetty se Bentleyn urheilullinen menneisyys ja tuodaan autoja, jotka voivat kiinnostaa ihmisiä vaikkapa Maseratia enemmän.

Summa summarum, englantilainen autoteollisuus tuotekehittelyn laiminlyönnin takia kuoli lähes kokonaan ja mielestäni on heidän kannaltaa ihan hieno juttu, että sekavien vaiheiden jälkeen sitä on yhä jäljellä. Osa menee vähän paremmin kuin osa, mutta toki 80-/90-lukujen rappiotila on mennyt ohitse, eikä englantilaista omistusta enää juuri ole.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Huumorintajun merkitystä ei kannata aliarvioida - itse olen sekä yksityiselämässä että työssäni huomannut, että anglosaksien kanssa on yksinkertaisesti helpompi kommunikoida. Jostain Saksasta etenkin työasioissa tulee helposti jotain koomista preussilaista tasajaloilla pomppimista täysin irrelevanteista pikkuasioista, kun taas niin britit kuin (jossakin määrin) amerikkalaisetkin pystyvät pehmentämään kommunikointiaan huumorilla sekä samalla kohdistamaan huomion asioiden ytimeen. Britit myös melko poikkeuksetta harrastavat tiettyä kevyttä perus-itseironiaa - mikä tuntuu puuttuvan täydellisesti saksalaisilta: todennäköisesti yksi tärkeimmistä syistä kahden maailmansodan aloittamiseen... No, ilmasto on mitä on, ja kansa on jakautunut täysin koulutuksen ja luokan mukaan, mutta jotain siinä ilmapiirissä ja kielessä on mikä kiehtoo. Sama koskee Irlantia joka tietysti monessa suhteessa poikkeaa Englannista (ei kyllä niin monessa kuin mitä itse uskovat).
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Muistan 70-luvun puolessa valissä kun naapurin äijä osti "auton" nimeltä Austin Allegro. En ole ennen enkä jälkeen edes kuullut niin huonosta autosta. Sen remonteista saisi valehtelematta 12-osaisen dokumenttikirjan.

Itse ostin 90-luvun alussa englantilaisen Hig End vahvistimen. Sen vasemmata kanavasta kuului jo heti uutena verkkohurinaa. Tuttu sähkömies katsoi styrkkarin sisälle ja kauhisteli työn laatua. Sanoi vain, että laitteen sähköturvallisuus on kuin sähköpaimenen lankaan kusisi.

Näiden kokemusten jälkeen en ole jaksanut Englantia minään haitekin huippumaana pitää. Tosin niiden kalja ja viski ovat hyviä. Onhan sekin jotain.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä pidän Englannista. Asuin Devonissa puolisen vuotta aiemmin ja tuo aika oli kaikin puolin loistavaa. Säät eivät mielestäni olleet juurikaan Suomea huonompia, vaikka sateita olikin hiukan enemmän. Vastaavasti nimittäin hellepäiviäkin oli kotimaata runsaammin. Asuin rannikolla, jossa ilmasto oli sopiva suomalaiseen makuun ja maisemat huikeita. Aamuisin oli piristävää kävellä töihin katsellen merimaisemaa ja nauttien pienestä vilvoittavasta rannikkotuulesta.

Ihmiset oli mielestäni oikein ystävällisiä suomalaisen mittapuun mukaan ja ongelmat jäivät todella vähiin. Kaupoissa sain palvelua moitteetta ja Visa Electron hyväksyttiin useammissa paikoissa kuin Suomessa aina pienestä kyläkaupasta lähtien. Lisäksi itse pidän birttiaksentista ja jaksan kuunnella sitä vaikka kuinka :-)

Ruoka oli mitä oli, mutta ei niin huonoa kuin pelkäsin. Lisäksi kun löytyi kuitenkin McDonaldseja ja ravintoloita niin mikäs siinä. Elämäni pahmipiin aterioihin lukeutuu silti edelleen ensimmäisenä päivänäni Englannissa minulle tarjottu beans&toast.. yök.

Maata en hirveän laajalti ehtinyt kiertää. Lontoossa tuli piipahdettua pariin otteeseen, mutta Devon ja sen lähialueet tuli kiellettyä. Esimerkiksi Plymouth voisi olla oikein hyvä kaupunki asua, kuten myös Exeter, Torquay ja Bristol. Pienissä kaupungeissa on myös oma uniikki viihtyisyytensä.

Mitä vielä.. sanomalehdet olivat edullisia ja niitä jaksoi ainakin puoli vuotta selailla mielenkiinnolla. Pääsipähän perille paremmin hovin tapahtumista ja brittipolitiikasta :-) Hinnat muutenkin mielestäni Suomen vastaavia halvempia kautta linjan. Pubit sulkivat aikaisin, mutta mielestäni se tuskin koskaan oli ongelma. Ihmiset eivät yleensä juoneet itseään kovaan humalaan ja pubista usein suunnattiin jonkun luokse jatkamaan jos mieli teki iltaa pidempään istua. Itse en todellakaan pitänyt Guinesseista tms. Lagerit maistuvat paremmilta, mutta jotkut eivät tätä voi käsittää. Onneksi oli tarjolla Carlingia ja Stellaa lähes joka paikassa.

Tuota luokkaeroa en kovin paljoa nähnyt. Työpaikalla oli toki tietty hierarkia, mutta pomojen kanssa oltiin silti kavereita. Rento ilmapiiri, ei sitä mistä peloteltiin. Ilmeisesti minulla kävi tuon suhteen hyvä tuuri.

Lontoota nyt en jaksa niin käsitellä. Se ei tavallaan edusta mielestäni Englantia niin hyvin suuren kansainvälisyytensä vuoksi. Kiva kaupunki toki sekin, ei siinä mitään.

Viestin lähetti Pateettinen

Toisaalta kyllähän sekin laittaa ihmetyttämään, että englantilainen kaverini tuli käymään Helsingissä viime viikolla katsomassa SM-Liigaa, Design- ja Kansallismuseota. Viihtyi kuulemma erinomaisesti, jääkiekko (paikallismatsi) oli luksusta ja Cafe Engelissä upea tunnelma.

Ettette vain olisi istuneet suoraan takanani ensimmäisessä erässä. Siinä nimittäin joku suomalainen englantilaisen tuttavansa kanssa katseli peliä ja juttelu tapahtui suht äänekkäästi :-)
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei voi mitään, Lontoo on yhä mitä miellyttävin paikka minun tarpeisiini. Vuosien varrella olen löytänyt muutaman sellaisen kolon vaateostoksiani varten, ettei punnan kurssi merkitse itse asiassa mitään. Kivoja kohtuuhintaisia etnisiä (muille ei kannata uhrata ajatustakaan) ruokapaikkojakin olen aina onnistunut löytämään, jokunen keikka on tullut katsottua pienemmillä klubeilla, ja futistakin olen ehtinyt seuraamaan. Kompaktiin kokonaisuuteen saattaa kuulua myös kiinnostava taidepläjäys. Joskus hyppään bussiin tai maanalaiseen ja ajan ihan mihin vaan - sillä tavoin on löytynyt mm. Bethnal Greenin markkinat. Aikatauluista ei kuitenkaan kannata pitää kiinni :) Kaikenlaista vinkeää sisustuksellista tavaraa olen löytänyt Camdenistä ja Spitalfieldsin alueelta, mm. Finskin kanssa on ollut pientä kädenvääntöä kun olen yrittänyt koneeseen lähes itseni kokoisen, hämärästi tiikeriä muistuttavan CD-telineen kanssa :)

Skotlanti ansaitsee aivan oman lukunsa, ja siellä erityisesti Glasgow, jossa vietin jonkin aikaa huumaavaa opiskelijaelämää. Skotit ihmisinä olivat aivan ihastuttavia, ja suhtautuivat suomalaisiin erityisellä lämmöllä. Länsi-Ylämaan ja muun Skotlannin kierros kannattaa tehdä, jos vain on mahdollisuus. Siellä Braveheartin ja Maria Stuartin maisemissa historiakin saa aivan uutta näkökulmaa. Glasgowin houkutuksiin kuului mm. useat tietokilpailuja vetävät pubit (sitten kun ymmärtää kieltä sen verran, että erottaa milloin kysymys loppuu), äbout miljoona indie-levykauppaa, Rangers-Celtic –paikallisväännöt, ja The Barras – jättimäinen ulkokirppari, jossa olin joutua pidätetyksi ratsian yhteydessä. Kävin yleensä ostamassa sieltä savukkeeni, ja kartongin nimitys ’sleeve’ konkretisoitui minulle kaiffarin vedettyä kartongin hihastaan :)

Sattuneesta syystä matkani suuntautuvat nykyään aivan muualle, mutta aikaisemmin nämä kaksi paikkaa olivat minun matkasuunnitelmissani ykkösinä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielenkiintoisia ja hyvinkin todenperäisiä kommentteja Englannista. Puoli vuosikymmentä siellä tuli asuttua, joten paikka on hyvin tuttu.

Täytyy taas kerran yrittää muuttaa sitä laajalle levinnyttä käsitystä, että brittitytöt olisi muka rumia.

Kauniimpia naisia saa etsiä, Etelä-Amerikka lienee lähin ja ainoa paikka mistä voisi onnistua.

Itse uskon syyn tähän väärinkäsitykseen olevan siinä, että saarivaltakunta on täynnä lihavia, finninaamaisia ja rumia rottia. Tietenkin on, koska massa on noin 55 miljoonaa asukasta.

Tässäkin ketjussa on tullut hyvin selväksi mitä monet näistä tytöistä syovät, ruma britti todellakin on sitten aivan uskomattoman kauhean näköinen. Britanniassa on Euroopan pahin ylipaino-ongelma ja se höllyy joka paikassa.

Nämä ihmiset ketkä eivät sitten vaivaudu pitämään itsestään huolta peittävät alleen pitkät, hoikat ja uskomattoman kauniit ja halukkaat naiset.

Suhteessa asukaslukuun kaunottaria on todennäköisesti paljon vähemmän kuin esimerkiksi Pohjoismaissa, mutta valioyksilöt pesevät kanssasisarensa mennen tullen.

Niin ja kyllä, briteillä todellakin on isot tissit (vai rinnatko ne ovat?)

Paikoista on jostain syystä mainitsematta Brighton, jossa Lontoon lisäksi tuli myös pari vuotta asuttua.

Rantakaupungissa on aivan kaikkea sitä mitä Lontoossakin, mutta ei samanlaista ihmisvilinää, jos siitä ei pidä. Kaupunki on hankalassa asemassa lähellä pääkaupunkia, turistit ei taida sinne ihan heti eksyä. Lontoostakin matkustetaan Brightonin kuuluisaan yöelämään.

Brightoniin pääsee helposti junalla, tai no kuten kirjoittajatkin ovat huomanneet, ainakin teoriassa. Matka kestää junalla tuureista riippuen 45min - yli 2h.

Lontoon nähtävyyksistä täytyy mainita monille ehkä tuntematon Primrose Hill. Tuben kaivuujätteistä kasatulta kukkulalta on aivan mielettömät näkymät. Ehdoton paikka varsinkin tyttöystävän kanssa matkaaville.

Sinne pääsee vielä salakavalasti niin, että tyttö ei aavista ollenkaan miksi ihmeessä pitää kävellä tänne mäelle ja valittaa vain. Pitää pitää huoli, että se ei vilkaise taakseen kesken kapuamisen. Romanttisempaa paikkaa ei Lontoon yöstä löydy.

Primrose Hill sijaitsee London Zoon pohjoispuolella.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Monet maan on todella kiehtovia kun jattaa omat ennakoluulot ja "Suomi on paras" -asenteen himaan.

Tiedoksi.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti 1Timer
Monet maan on todella kiehtovia kun jattaa omat ennakoluulot ja "Suomi on paras" -asenteen himaan.
.

Olisi mukava tavata henkilö, jolla tuollainen asenne on. Sellainen ei voi johtua kuin lääkityksestä, puusilmäisyydestä tai suoranaisesta hulluudesta.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Britit ovat tehneet hyvää musaa ja parhaat tv-sarjat.

Hienoa, että yle näyttää FA-cupia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti scholl
Olisi mukava tavata henkilö, jolla tuollainen asenne on. Sellainen ei voi johtua kuin lääkityksestä, puusilmäisyydestä tai suoranaisesta hulluudesta.

No, 1Timerin jos aiot tavata, saat mennä aika pitkälle.

Täällä toinen - eikä meillä taida montaa kilometriä olla välimatkaa. Terve tuloa kaffelle. Lääkitystä en ole vielä tarvinnut, puusilmäiseksi en itseäni laske. Hulluhan minä tietysti olen. Ajattele: lähden ihan ulkomaille, vieläpä haluan tutustua paikallisiin. Siinähän sitä hulluutta on ihan riittämiin.
 

Lucy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, HJK, ManUtd
Lyhyesti: eniten arsyttaa kaupunkien likaisuus; jotkut kadunvarret ovat julkisia kaatopaikkoja, kun taas kotikatuani pitkin lakaisukone viilettaa joka torstaiaamu klo 6:10. (kasittaakseni Manchester on yhdessa Liverpoolin kanssa omassa luokassaan tassa likaisuusasiassa), rikollisuus ja siita johtuva turvattomuus (poliisin "mainos" kotibussipysakin seinassa kertoo, etta "Be aware of your surroundings and make sure you get home safely"). Muutenkin kun on tallainen maailman suurin arkajalka, mita tulee pimean ja tuntemattomien ihmisten yhdistelmaan... Bussiaikataulut ei pida paikkaansa. Jos on merkitty etta 8:27, niin se voi tulla koska tahansa kahdeksan ja yhdeksan valilla, tai jattaa tulematta. Tosin ainakin mun tyonantaja suhtautuu ymmartavaisesti niihin, jotka kulkee tyomatkansa julkisilla. Putkimiehilta, kaasuyhtion sedilta jne saa ajaksi epamaaraisen "me tullaan aamukahdeksan ja iltakuuden valilla." Sinallaan joskus vahan turhauttavaa ottaa koko paiva omaa lomaa, koska British Gasista saattaa tanaan tulla joku... Liikenteessa on alyton maara kuskeja, jotka ei hallitse alkeellisimpiakaan liikennesaantoja. Joka paikkaan jonotetaan. Pankkisysteemi on uskomattoman vanhanaikainen. Tilisiirto toisen pankin tilille kestaa joitakin paivia.

Mista pidan? No, saat ei oo hyvat, mutta Suomea paremmat kylla. Enka edes pida helteista, joten sopii mulle. Joo joo, vetta vois joskus tulla vahan vahemman. Siita tykkaan kans, etta jengia on ympari maailmaa. Kansainvalisyys on pop. Ihmiset on yleisesti ottaen rennompia ja se, etta asiat hoidetaan silloin kun huvittaa ja silloinkin vahan sinne pain, sopii mulle. (Vaikka tuli jo valitettuakin levaperaisyydesta...) Manchesterin musiikkitarjonta on loistava ja kaupunki kuuluu lahes bandin kuin bandin kiertueeseen. Kuningas Jalkapallo kun on sydanta lahella ja Ne Rakkaimmat pelaa kotikulmilla, niin sekin sopii mulle... Julkinen terveydenhuolto on ilmaista, ja laakkeet maksaa 6,5 puntaa kuurilta. Kerran olen sairaalassa taalla ollut. Palvelu oli hyvaa ja sairaala siisti, toisin kuin yksi dokumentti kauhubrittisairaaloista antaa ymmartaa... Ainakin naisnakokulmasta porukka on kohteliaampaa kuin koto-Suomessa. Tosin tasta on yksi kaveri sita mielta, etta se on nimenomaan sukupuolikysymys. Voipi olla, mutta ihan jees, kun ovia pidetaan auki ja sanotaan darlingiksi tai loveksi. Brittihuumori on hieno juttu, stand up -jutut aivan parhautta.

Ja kun brittinaisten ulkonakoa ketjussa vahan on ruodittu, niin kannan korteni kekoon miesten osalta: monenlaista tallaajaa on. Sellasia aivan yyper hyvannakoisia, siististi pukeutuvia ja tarpeeksi pitkia : P jannuja, seka sitten niita lyhyita, pisamanaamaisia, punatukkaisia paulscholeseja. Ja jotkut sen lisaksi hirvean ylipainoisia, verkkareihin ja kulahtaneeseen t-paitaan pukeutuneita.

En jaksa enaa. Mutta ma kylla tykkaan taalla olla.

Edit: typoja ja lisays: Sellanen asia ihmetyttaa, etta lapsia ei osata yhtaan pukea saan mukaan. Jos on nollassa mittari, niin kaupungilla nakee rattaissa istuvia taaperoita sormet valkoisina. Hanskoja ja pipoja ei juurikaan tunneta.
 
Viimeksi muokattu:

Kate

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC, Diego Maradona
Englanti… Olen asunut Englannissa nyt yhteensä yli kaksi vuotta, joten kai tässä maassa jotain salaperäistä vetovoimaa on. En tosin oikein tiedä mitä. Työkavereistani useat ovat ei-englantilaisia, joiden kanssa tulee usein käytyä läpi kaikki Englannin huonot puolet. Ja niitähän riittää…

Sää on huono. Jostain kumman syystä täällä tuntuu olevan aina kylmä. Ehkä se on se mereltä käyvä tuuli, joka kerta kaikkiaan ei mulle sovi.

Englantilaista ruokaa ei voi kyllä mitenkään kehua. Traditional English breakfast… Jo ajatteleminen pistää mahan sekaisin.

Junat tuntuu olevan aina myöhässä, samoin kuin bussit. Bussikuskit on aivan hulluja. Ja joka talvi sitä lunta tulee jossain vaiheessa ja aina koko maa menee ihan sekaisin eikä mikään toimi…

Vaikka sää on mitä kamalin ja kylmin, englantilaiset teinitytöt pukeutuu aina hädin tuskin takapuolen peittäviin minihameisiin ja toppeihin, joista ei oikein tiedä onko ne oikeastaan tarkoitettu alusvaatteiksi. English bitches…

Espanjalaisen kämppikseni kanssa aina tullaan aina pikku hiprakassa siihen tulokseen, että englantilaisia miehiä kuvaa hyvin seuraava: f*cking English bastards… Sillä, että molemmilla on englantilainen ex-poikaystävä, ei tietenkään ole mitään merkitystä…

Englantilaiseen kulttuuriin kuuluu olennaisena piirteenä tekohymy. Ei väliä, vaikka ensin ollaan puhuttu selän takana, kuinka joku osaa olla niiiiiin ärsyttävä tai kuinka joku on tehnyt niin ja niin pahan virheen jossain asiassa, niin aina tavatessa hymyillään kuin Pepsodent-mainoksessa ja käydään läpi pakolliset small talkit: ”How are you? Are you alright? Smile everybody!” Jos osaa olla feikki, pärjää varmasti.

Ja tietysti ne pakolliset: täältä ei saa ruisleipää, salmiakkia eikä kunnollista purkkaa!

Englannin kieli on varmasti yksi hyvä syy lähteä juuri Englantiin. Vaikka muissakin maissa englannilla pärjää, niin täällä kaikki puhuu englantia ja vain englantia.

Eikä täältä jostain kumman syystä halua poiskaan lähteä…
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tuli mieleen eräs tuttavani kertoma kokemus brittiläisestä saunasta. Hehän istuvat vähän reilussa huoneenlämmössä lueskellen vaikkapa päivän lehteä. Sitten eräänä päivänä he valittivat, että sinne tuli hullu ruotsalainen, joka nosti lämmön 60 asteeseen, enää ei ole kivaa lueskella jotain London Timesiä siinä lämpötilassa. Muutama hetki myöhemmin he saivat valitella, että sinne tuli vielä hullumpi suomalainen, joka nosti lämpötilan 80 asteeseen, ja vielä kaiken huipuksi heitti vettä kiukaalle.

Elävät ne vähän erilaista elämää, ja salainen haaveeni on ollut päästä joskus käymään siellä. Olen vain vähän sellainen kotimaan hiirulainen, ei niin kovin paljon ole tullut reissattua. Mutta ilman muuta Iso-Britanniaan olisi mielenkiintoa, hintavuus vain hirvittää näinä köyhinä opiskelijavuosina.


EDIT yksi pilkku pois
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, tuli vanhoja hyviä muistoja mieleen lukiessa Katen ja Lucyn viestejä - Irlanti ei tosiaan kaikessa poikkea Englannista... Tuli myös erinäisiä kertoja kirotuksi Dublin Busin eksentristä viha-viha -suhdetta aikatauluihin. Kirjastokortin sai kaasulaskulla ja sivukirjastokortin Irlannin kansalaisen suosituksella. Rakentamisessa ei juuri panostettu eristämiseen ja skandinaavien suosikkipuheenaiheita oli toimiko ja miten suihku kunkin asuinpaikassa. Myöskin "Everything's grand" -asenne otti välillä suuresti päähän, kun ei kaikki aina hyvin voi olla, perkele. Landlord lupasi korjata asunnon lukon "first thing in the morning" - eikä tehnyt sitä tietenkään koskaan. Pian oppi että "I'll do my best" tarkoittaa käytännössä että "no way in hell". Mutta jotenkin sitä oppi lopulta pitämään siitä tietystä rentoudesta ja hyväntuulisuudesta mikä siellä vallitsi. On melko piristävää kun kaikki ympärillä eivät olekaan luterilaisen synkkämielisiä pessimistejä, jotka juovatkin lähinnä haastaakseen riitaa etc. etc. Väitän että Irlannissa vielä enemmän, mutta epäilemättä myös Englannissakin vallitsee tietty perusystävällisyys ja rentous, joka täältä Skandinavian perukoilta jää joskus puuttumaan. Mutta vaikea sitä viehätystä on välillä selittää...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti vetti
No, 1Timerin jos aiot tavata, saat mennä aika pitkälle.

Täällä toinen - eikä meillä taida montaa kilometriä olla välimatkaa. Terve tuloa kaffelle. Lääkitystä en ole vielä tarvinnut, puusilmäiseksi en itseäni laske. Hulluhan minä tietysti olen. Ajattele: lähden ihan ulkomaille, vieläpä haluan tutustua paikallisiin. Siinähän sitä hulluutta on ihan riittämiin.

Scholl taisi kyllä tarkoittaa 1timerin mainitsemaa ihmistyyppiä eikä 1timeria itseään.

Kjeh, pääsinpä näpäyttämään...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti peruspata
Tuli mieleen eräs tuttavani kertoma kokemus brittiläisestä saunasta. Hehän istuvat vähän reilussa huoneenlämmössä lueskellen vaikkapa päivän lehteä. Sitten eräänä päivänä he valittivat, että sinne tuli hullu ruotsalainen, joka nosti lämmön 60 asteeseen, enää ei ole kivaa lueskella jotain London Timesiä siinä lämpötilassa. Muutama hetki myöhemmin he saivat valitella, että sinne tuli vielä hullumpi suomalainen, joka nosti lämpötilan 80 asteeseen, ja vielä kaiken huipuksi heitti vettä kiukaalle.

Kun aikanaan rakensimme Tanskassa opiskelijakaupunkiimme koulun sponssaaman sinivalkolaattaisen saunan, oli sille suuri tilaus, paikallisen uimahallin saunassa oli juuri tuo 40 astetta eikä löylyä voinut heittää, mitä nyt vastuksille vähän uimalasin kupista.

Luokkamme briteistä tuli kyllä sitten kovia saunojia...eli nuorissa lepää toivo sielläkin.

Oh blimey!

(cue Sid James laugh)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös