Mainos

Britti/Englanti-ketju

• 11 373
  • 60

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti scholl
Olisi mukava tavata henkilö, jolla tuollainen asenne on. Sellainen ei voi johtua kuin lääkityksestä, puusilmäisyydestä tai suoranaisesta hulluudesta.

Terve! Tullaan tutuiksi!

Ma veikkaan, etta se on tota jalkimmaista mun tapauksessa. Voi menna toistoksi, mutta kun on kuudessa maassa elamansa aikana asunut (ja asuu edelleen ulkomailla), on naimisissa "ulkomaalaisen" (sitahan makin olen ;)) kanssa eika ole suunnitelmia muuttaa takaisin kotimaahan, niin tallanen asenne tuppaa auttamaan.

Loytaisin meinaan liudan asioita, jotka on persiesta niin Suomessa, Hollannissa, Belgiassa, Englannissa, Australiassa kuin taalla USAssakin (plus niissa reilussa 30 muussa maassa missa on tullut kaytya), mutta mita ja keta se auttaa? Rupia ei tulis kun omaan takapuoleen, jos siihen alkaisin.

Ja jottei ihan menis offariksi, niin opiskelin Leicesterissa ja muinoin seurustelin parisen vuotta walesilaisen kanssa ja uso huvikseen, etta huonoja puolia ei olisi vaikea loytaa, jos rupeis tikulla sorkkimaan. Naita asioita pitaa vaan ajatella molemmilta kanteilta, ei yksipuolisesti.

Myoskaan Intiaan, Venajalle, Kuubaan ym vastaaviin maihin olis ihan turha lahtea kaymaan, jos asenne olis jo valmiiksi negatiivinen... Avoin mieli, oppimisenhalu ja seikkailumieli on tarkeita asioita silloin.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Kate
Traditional English breakfast… Jo ajatteleminen pistää mahan sekaisin.

Heh! Aamupala on se mitä jäin Englannista melkeinpä eniten kaipaamaan. :-) Enkä edes ole ainoa.

Ja Pandan lakritsia sain myös ostettua luontaistuotekaupoista. Pitää vain osata etsiä, niin tuttuja tuotteita löytyy :-)

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Britti/Englanti-ketju

Viestin lähetti Pateettinen

Toki Englannissa voi harrastaa extremeä ja mennä katsomaan paikallista jääkiekkoa. Pelaajat ovat pääsääntöisesti yhtä huonoja kuin yleisö asiantuntevaa. Mutta olutta voi juoda katsomossa, joten viihdearvo nousee välittömästi...

Itse olin Basingstokessa joulukuussa kattomassa peliä, ja kaljaa ei saanut katsomosta. Hallin baari löydettiin tietenkin liian myöhään eli silloin kun ottelu oli jo ohi.

Ottelun viihdearvo oli korkealla mutta pelin taso oli jotain Suomen A-junnuja tai 1-divisioonaa. Kim Ahlroos pelasi vastapuolella.

scholl

Jäsen
Viestin lähetti goldenawe
Scholl taisi kyllä tarkoittaa 1timerin mainitsemaa ihmistyyppiä eikä 1timeria itseään.

Niin ihmistyyppiä tietenkin. Kaiken voi näköjään ymmärtää monella tavalla, jos tahtoo.

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mjr
Pian oppi että "I'll do my best" tarkoittaa käytännössä että "no way in hell".

Jenkeissä taas, jos saa tarjoilijan kiinni kusetuksesta laskun suhteen (esim. liikaa juomia veloitettu) niin saa vastaukseksi "innocent mistake", joka tarkoittaa, että ota lisää keittoa niin nipotus loppuu.

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Re: Re: Re: Britti/Englanti-ketju

Viestin lähetti Tammerforce
Itse olin Basingstokessa joulukuussa kattomassa peliä, ja kaljaa ei saanut katsomosta. Hallin baari löydettiin tietenkin liian myöhään eli silloin kun ottelu oli jo ohi.

Ottelun viihdearvo oli korkealla mutta pelin taso oli jotain Suomen A-junnuja tai 1-divisioonaa. Kim Ahlroos pelasi vastapuolella.

Juu, ei London Knightsin pelissäkään saanut olutta katsomosta, mutta eipä järjestysmiestäkään haitannut, kun kävelin tuoppi kourassa katsomoon. "You fat old freak!" -kannustus vastustajan goonille kuulosti vallan hauskalta verrattuna typerään ughitteluun. Toisaalta samat kannattajat tuntuivat innostuvan erityisen kovasti, kun joku pelaaja jakoi samalle goonille poikittaista käsille. Taisi olla ottelun kohokohta, kun tällä kertaa ei edes tapeltu.

Show-meininki (valot, screen, musiikki) oli aikamoista tulitusta itse peliin nähden. Siinä mielessä olisi voinut lähettää Hartwall Areenan screeninkäyttäjän opintomatkalle. Muistaakseni Englannissa joskus mainostettiin peliä tyyliin "miehet pelaavat jalkapalloa, tosimiehet jääkiekkoa".

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Britti/Englanti-ketju

Siinä mielessä olisi voinut lähettää Hartwall Areenan screeninkäyttäjän opintomatkalle.

Roy Harkimon valoshow portaissa on niin särmää meininkiä, että voisi pitää koko tulostaulun pimeänä ja silti yleisö olisi ekstaasissa.

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Heti alkuun täytyy sanoa, että Englannissa en ole vielä koskaan käynyt, mieli kyllä tekisi ja eiköhän se vielä järjesty lähivuosina. Kokemukseni Englannista ja briteistä ihmisinä ylipäätään ovatkin pääasiassa viime kesältä ja Pikku-Britanniasta eli Ibizan saarelta.

Positiivista:

-Brittihuumori ja varsinkin huonosti käyttäytyvät miehet (Gary on mun idoli).
-Futis, ei mitään Etelä-Eurooppalaista nysväystä ja itkua, vaan kunnon taistelua.
-Musiikki ja varsinkin konemusiikki.
-Helvetin monta hyvää DJ:tä on kyseiseltä saarelta kotoisin.
-Klubit, jonain päivänä lähden GateCrasheriin tai Creamiin, perkele!

Negatiivista:

-Ihmiset, ei vaan istu tajuntaan, että jotkut menevät ulkomaille lomailemaan ja kiinnittävät ensimmäisenä hotellihuoneen parvekkeeseen Englannin/Walesin/Skotlannin lipun.
-Ihmetystä myös herätti se, että mennään ulkomaille lomailemaan ja lomalla syödään koko ajan englantilaista aamiaista (itse asiassa San Antoniosta ei saanut kuin brittiläistä aamiaista) ja Fish&Chips-settejä, välillä käydään eksoottisissa KFC- tai Burger King-rafloissa ja illalla painutaan johonkin kaupungin englantilais-/skotlantilais-/walesilaispubiin katsomaan brittifutista ja juomaan brittiolutta tai sitä helvetin litkua, mitä britit kutsuvat Shandyksi. Tätä porukkaa löytyy kyllä joka kansallisuudesta, mutta briteissä se on niin helvetin ylikorostunutta.
-Joka kolmannella reissulla vastaan tulleella ihmisellä oli englannin/skotlannin/walesin futismaajoukkueen pelipaita. Jos sattuisin omistamaan Suomen futis-/lätkämaajoukkueen pelipaidan, niin mulla ei tulisi mieleenkään roudata sitä mihinkään ulkomaille ja kulkea se päällä joka päivä.
-Jos brittimiehellä ei ole oman suosikkifutisjoukkueen pelipaita päällä, niin silloin ylävartaloa peittää vaihtoehtoisesti kauluspaita tai sitten punoitus-pisamat-tatuointi-yhdistelmä. Viikon etelän lämmössä brittejä seurattuani ei voi kuin todeta, että keskivertobritillä on enemmän tatuointeja kuin suomalaisella helvetin enkelillä.

Siinä muutama kokemus britteihin liittyen, on kylläkin sanottava, että eivät kaikki sen reissun kokemukset olleet täysin negatiivisia, kyllä Liverpoolin tytöille tuntuivat Suomen pojat kelpaavat vallan mainiosti.

Toisaalta, kyllä täältä löytyisi muutama positiivinen ja negatiivinen sana mainittavaksi tuosta onnen maasta, jota tämän ketjun aloittaja niin kovasti ihannoi. Siellä on sentään tullut aikaa vietettyä useampi kuukausi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällä kirjoiteltiin jonkun verran englantilaisten ja jenkkien ynnä muiden amerikkaa puhuvien hymyilyherkkyydestä. Ehkäpä tässä on yksi syy, miksi satunnaiselle matkailijalle jää positiivinen kuva anglosaksisen kulttuurin maista. Ainakin itse muistan lämmöllä parin viikon reissuani Man-saarille juuri siksi, että pienen hotellimme väki vaikutti olevan kiinnostunut meistä ja muisti hymyillä jokaisen keskustelun lomassa. Eivät he varmaan mitään Suomen ystäviä sen kummemmin olleet, mutta jättivät kuitenkin positiivisen kuvan paikkakunnastaan ja koko maasta. Henkilölle, joka törmää vastaavaan päivittäin ja pääsee mahdollisesti kurkistamaan naamarin taakse, voi kaksinaamaisuus olla varmasti ärsyttävä asia.

Englantilaisesta aamupalasta minulle ei jäänyt huonoa muistoa, mikä johtuu lähinnä siitä, että sen ohella sai vetää Weetabixä hillon ja sokerin kera minkä maha vain kesti. Kyseinen herkku kun oli melko harvinainen ilmestys reilu kymmenen vuotta sitten meidän perheessä.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Lapsuusvuosistani vietin aika monta Birminghamissa, joten brittien kansallisurheilu jalkapallo kaikkine lieveilmiöineen tuli hyvinkin tutuksi. Ainakin tuohon aikaan kaupungin suurseurat Aston Villa ja Birmingham City olivat hyvinkin tarkkaan "jaoteltu" myös kannattajien uskontokunnan mukaan ja muutenkin uskonto oli kovin tärkeässä asemassa - ihan teini-ikäisilläkin (vaikeaa kuvitella vastaavaa Suomessa, nimittäin samoihin aikoihin täällä koto-Finlandiassa korkeintaan kiistelivät urheilun saralla TUL ja SUL).

Moni on täysin teilannut brittiläisen ruoan. Minä en teilaa. Elämäni parhaat häränlihapihvit olen nimittäin kyllä nauttinut Lontoossa.
Kyllä Britanniasta löytyy suomalaiseenkin makuun sopivaa sapuskaa - ei ole pakko yrittää tunkea suuhunsa esim. Irlanti-Skotlanti kiertelyn aikana haggista tai stoutissa muhinutta, minttukastikkeella maustettua lampaan päätä.

Gallialaiset Asterixin ja Obelixin johdolla aikoinaan vinoilivat briteille juomakulttuurista. Gallit olivat ihmeissään kun brittiläinen baarimikko kysyy notta "onko punaviini nyt varmasti sopivan kylmää ja onko olut varmasti tarpeeksi lämmintä"? Tämän osittain allekirjoitan. En ole mikään viini-ihminen, mutta lager, bitter ja stout mielestäni tarjoillaan Britanniassa ällistyttävän usein liian lämpimänä. Noh, makuasia kai tämäkin.

Brittien "lavuaarikulttuuri" on myös usein turisteille ihmetyksen aihe. Monessa hotellissa on vielä nykyäänkin kylppärissä lavuaarin yläpuolelle asennettu kaksi vesihanaa ja ne ovat noin puolen metrin päässä toisistaan - toisesta tulee kylmää vettä ja toisesta kuumaa vettä. Pese siinä sitten käsiäsi huljuttelemalla vuorotellen kummankin hanan vesisuihkun alla. Tarkoitus kai olisi täyttää se lavuaari sopivan lämpöisellä vedellä, mutta sitten törmää siihen outouteen, että britit eivät ilmeisesti ole vielä keksineet tulppaa, jonka avulla vesi pysyisi siinä lavuaarissa.

Sitten se surullisen kuuluisa brittiläinen "keskuslämmitys" - se vielä nykyäänkin tarkoittaa usein sitä, että talvikuukausina nukkumaan mennessä petiin otetaan peiton alle mukaan kuumavesipullo jalkoja lämmittämään. Wow!

Muuten, eikös britit ensimmäisinä huomanneet että ginin sisältämä kiniini karkoittaa malariahyttysiä? Tuohan oli tuiki tarpeellinen tieto Britannian siirtomaasuuruuden aikoina - siitähän monet brittiupseerit esim. Intiassa saivat hyvän tekosyyn olla palveluksessa koko ajan pienessä pöhnässä. Usein sitten maksa lopahti ennenkuin Hänen Majesteettiinsa myöntämä eläke ehti alkaakaan.

Ja Brittein saarten sää on asennekysymys.

edit: suihkusta vesisuihku

Viimeksi muokattu:

mysteeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
kotijoukkue HPK (TPS saa sympatiat)
Kaksikerroksisia busseja, näkemistä, kokemista, tekemistä

Oma mielipiteeni on se, että Lontoo on kaupunkien ykkönen. En haluaisi joutua tilanteeseen, jossa pitäisi valita Lontoon ja Rooman välillä.

Ensimmäisen kerran vietin vuonna 2000 viikonlopun tammikuisessa Lontoossa. Lämmintä oli noin 10 astetta eli hieman liikaa untuvatakille, mutta muuten erittäin mieluisaa Suomen talvesta tulleille.

Viikonlopun aikana ehdimme tehdä mm. kiertoajelun Big Bussin kyydillä, käydä British Museumin Egyptin osastolla, olla Thames-risteilyllä, Salvador Dalin näyttelyssä, ostoksilla Harrodsilla sekä Sohossa. Muutamia mainitakseni.
(BM:ssä on ehdottomasti käytävä, se on niin voimakas elämys. Käynti ei edes rasita kukkaroa, koska pääsymaksua ei ole.)

Tulin myös siihen tulokseen, että Lontoon busseja ei voita mikään (paitsi metro koska sillä pääsee nopeasti eri puolille Lontoota ja omat jalat).

Tämän jälkeen vietin 1 ½ kk Lontoossa kesällä 2001. Ja ehdin tutustua paikkaan paljon enemmän.
Ensimmäisenä tulee mieleen, ettei Please-sanaa voi koskaan käyttää liikaa. *ja tähän leveä hymy*.

Mieleen tulee myös yksi hieman hassu homma mikä kannattaa huomioida jos Lontooseen joku täällä on menossa pidemmäksi aikaa tai muuten vaan, että kahviloissa, ravintoloissa, kampaamoissa ja parturilla on tapana antaa juomarahaa n. 10-15% laskun loppusummasta, mikäli laskussa lukee "Service not included".
Myös taksinkuljettajaa (10%), huonesiistijää ja retkibussin kuljettajaa on tapana muistaa palvelurahalla.

Ostosvinkeistä voisin kertoa sen verran, että Kuuluisin ja samalla himoshoppaajan paratiisi on ostoskatu Oxford Street, jonka varrella on useita suuria tavarataloja: Selfridges, Debenhams, Marks & Spencer ja John Lewis. Harrods on Knightsbridgellä, jossa on myös muotiliikkeitä.
Kensington High Street, Bond- ja Regent Street ovat hyviä ostoskatuja ja Knightsbridge´in Sloane Streetiltä sekä Chelsean Kings Roadilta löytyvät nuoren muodin uudet tuulet.
Ja osa liikkeistä on auki jopa klo 23:00 asti paikallista aikaa.

Suomalaisesta merimieskirkosta saa mm. ruisleipää ja salmiakkia jos niitä Lontoossa alkaa kaivata. Tämä on sellainen suomalaisten Lontoossa asuvien tukikohta.

Omasta mielestäni kaikessa mielessä aivan ihana paikka käydä niin viikonloppureissulla kuin pitemmälläkin visiitillä.

Re: Kaksikerroksisia busseja, näkemistä, kokemista, tekemistä

Viestin lähetti mysteeri

Ja osa liikkeistä on auki jopa klo 23:00 asti paikallista aikaa.

Eli suomalaista aikaa yhteen asti yöllä...

IDA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karhulan Titaanit
Montreal Canadiens
Saipa
Viestin lähetti scholl
Olisi mukava tavata henkilö, jolla tuollainen asenne on. Sellainen ei voi johtua kuin lääkityksestä, puusilmäisyydestä tai suoranaisesta hulluudesta.

No jaa. Jos kesällä tulet katsomaan HJK:n tappiota Kotkassa niin katsomossa saattaa olla sellainen.

Itse olen tuolla asenteella pärjännyt maailmalla todella hyvin, eikä sitä brittien pienellä saarellakaan ole vieroksuttu. Pikeminkin päinvastoin.

Suomi nyt vain yksinkertaisesti on paras maa ja ainakin ihan surkeimpien slummien ulkopuolella tosiasioiden tunnustaminen on aika yleistä ;)

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti peruspata
Tuli mieleen eräs tuttavani kertoma kokemus brittiläisestä saunasta.

Meidän paikallisessa urheiluhallissa oli saunomisohjeet ja hätäkatkaisin kiukaaseen. Noin muuten sauna oli jopa erittäin hyvä, hätäkatkaisimen tarkoitus ei tosin koskaan selvinnyt eikä sitä tarvittu.

Toisessa saunassa sitä varatessa kerrottiin, että se on kahden hengen sauna. Sauna oli normaalinkokoinen ja meitä oli siellä aina 4-5. Melkoisen priceless-ilmeet, kun kerran eräs pariskunta odotetteli ulkopuolella vuoronsa alkamista ja ovesta tuli ulos humalainen ukkokööri.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen siitä omituinen Brittein saarten matkailija, että en ole muutamien matkojeni aikana käynyt kertaakaan 100 kilometriä lähempänä Lontoota. Ehkä siksi, että olen aina ollut liikkeellä omalla autolla, eikä Lontoo oikein suosi yksityisautoilijoita.

Wales, Cornwall, Sherwoodin metsät ja Skotlanti (parikin kertaa) on tullut nähtyä. Hotellit ovat olleet aina vähintään tyydyttäviä, joskus jopa erinomaisia. Yhdessäkään pubissa en niinikään ole käynyt; sensijaan marketteja ja "pound stretcher" -kauppoja olen kolunnut. Myyjät ovat kummallisen kohteliaita suomalaisnäkökulmasta - eihän tuollainen sir-sanan käyttö nyt sentään harmita, mutta ei sellaista paatunut suomalainen kaipaa.

Erikoistarjouksia kyttäämällä olen tehnyt loistavia vaate- ja käyttöesinelöytöjä. -En ole varma vi***iliko eräs kassa-apulainen kun ostokseni nähtyään ja kassaaan lyötyään tiedusteli olisinko kiinnostunut vielä ostamaan kolme paria kalsareita á 20c, joita hän ei ollut vielä ehtinyt laittaa tarjouskoriin. Totta helkkarissa ostin nekin.

Minusta kaupoista saatava ruoka on ollut hyvää ja edullista, samoin pikaruoka. Olut muuten on brittikaupassa varsin kallista, Suomen hinnoissa kutakuinkin. Hotellien aamiaisilla nyt ainakin nälkä lähtee.

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Itse olin vuonna 1988 viikon Manchesterissä Bobby Charltonin jalkapalloleirillä. Matka oli teinitytölle kaikin puolin ikimuistoinen. Yövyimme joukkueeni kanssa ensimmäisen yön Lontoossa. Hotelliin saavuimme iltamyöhään ja kokemus oli hmmm, mielenkiintoinen... Olinhan tottunut Suomea kiertäessäni laadukkaisiin hotelleihin. Tämä hotelli oli kyllä halpa, mutta kaikkea muuta kuin laadukas! Nimeä en enää muista, mutta rakennus oli muistaakseni kolmikerroksinen. Ainakin joukkueemme sijoitettiin kolmeen eri kerrokseen. Itse "pääsin" hyvän ystäväni kanssa ylimpään kerrokseen. Ei siinä mitään, mutta portaikko oli niin kapea, että jouduimme kantamaan isoja pelikasssejamme edessämme, jotta pääsimme eteenpäin. Olimme matkasta uupuneita ja kun nauruhysteriakin iski päälle, niin ylös kiipeämisestä ei meinannut tulla yhtään mitään. Nauraa "räkätimme" koko matkan huoneesemme ja välillä piti pysähtyäkin vetämään henkeä ja jumppaamaan "strategisia lihaksia" ettei olisi käynyt ohraisesti... ; ) Kun vihdoin pääsimme huoneeseen näky oli karvas. Huone oli tosi pieni ja rappaukset tippuivat seinistä sekä katosta. Ikkunakin oli pieni ja likainen. Tutkimme kaappeja. Yhdestä laatikosta jäi kahva kaverini käteen. Vessa ei toiminut ja oli oikein mukava nukkua, ystäväni tehtyä "Mr Hankit" pönttöön... =)) Mietimme ennen nukkumaanmenoa, että montako torakkaa huoneestamme löytyy. Ei yhtään. Ainakaan emme niitä nähneet tai kuulleet... No huumorilla, kuten yleensä, tästäkin selvittiin aamuun.
Oli siis aamiaisen vuoro. Tarjolla oli englantilaiseen tapaan mm. teetä ja paahtoleipää lisukkeineen. En enää muista oliko tarjolla jotain muutakin, mutta tämä paahtoleivän valmistus on jäänyt ikimuistoisesti mieleeni. Hotellissa oli vain yksi paahdin (kahden leipäviipaleen), jolla kukin sai vuorollaan paahtaa leipänsä! Jonohan siitä muodostui. Onneksi muita asiakkaita ei paljon ollut, niin kaikki halukkaat saivat leipänsä paahdettua.

Jätimme hotellin ilomielin ja suuntasimme bussilla kohti Lontoon keskustaa ja Madame Tussaun vahakabinettia. Näimme hienoja nukkeja julkisuuden henkilöistä ympäri maailman ja useimmat niistä olivat todella aidon näköisiä . "Pelen" kanssa piti tietysti poseeratakin. Sitten saimme lähteä shoppailemaan. Kyllä tuli konkreettisesti tuta Lontoon kansainvälisyys. Olimme kenkäkaupassa, kun yksi joukkueemme pelaajista tokaisi meille, osoittaen erään naisen kenkiä: "Kattokaa kuinka hirveet kengät!" Nainen tokaisi vain tyynesti: "Kiitos." Ja taas oli naurussa pidättelemistä. Eräs kauppakeskus oli taas niin iso nuorille suomalaistytöille, että eksyimme! Jouduimme kysymään heikolla englannin kielellä "Bobby-sedältä", miten pääsemme takaisin tapaamispaikallemme, eräälle patsaalle. Onnistuimme ymmärtämään tämän ystävällisen poliisin selostuksen. Iloisina ja hivenen ehkä säikähtyneinäkin löysimme oikeaan paikkaan.

Myöhemmin matka jatkui kohti Manchesteria. Mietimme minkälainen näky meitä odottaisi perillä... Olihan jo tähän menessä käynyt selväksi, että Englanti on aika konservatiivinen maa, jossa arkkitehtuuri ei ihan samanlaista ollut kuin kotimaassa. No, pian lähestyimme huonettamme- hyvin avoimin mielin. Ei se pahempi voinut olla, varsinkin kun kyse oli leirikoulun tilasta. Oikeassa olimme. Huone oli ihan viihtyisä englannin mittakaavaassa, mutta suihkutilat olivat kolkot ja ankeat sekä hyvin vanhanaikaiset. Mehevät naurut saimme kuitenkin taas. Olin nimittäin tokaissut kaverilleni, ennen huoneeseen astumista tyyliin, että varo ettei kaapin kahva jää käteen. No, niin siinä kuitenkin kävi. Ihmettelin, että mitä se frendi kyykkii hytkyen. Kaapin nuppi oli kuin olikin tarttunut käteen...

Itse leirikoulu sujui oikein mukavasti ja meillä kaikkilla oli tosi hauskaa. Valmentajat olivat erittäin hauskoja ja ammattitaitoisia. Harmi, että Premier Leaguessa oli juuri sillon tauko. Olisi ollut mahtavaa mennä katsomaan Manun ottelua. Pääsimme kuitenkin tutustumaan Old Traffordiin. Pukuhuoneet olivat erittäin tasokkaita poreammeineen ja kengänkiillotuskoneineen. Vitriinit pursuivat palkintoja ja kaikki oli muutenkin viimeisen päälle hoidettu. Ai miten niin jalkapallomaa? Yllättäen minusta(kin) tuli tämän reissun jälkeen Manu-fani. Eipä minulla sitä aiemmin ollutkaan mitään suosikkijengiä ulkomailta.

Sateista ja kallistahan Englannissa oli. Taksit olivat kyllä ihan halpoja kulkuvälineitä. Ne vain kulkivat ihan väärällä puolella tietä, niin kuin kaksikerroksiset bussitkin ja koko muu liikenne. Oli aluksi vaikea ylittää katuja, kun ei meinannut millään muistaa minne katsoa ja mistä niitä autoja tulee. Kävimmepä leffassakin katsomassa Crocodile Dundeen. Siitä minulla ei ole kummempaa muistikuvaa. Liekö tämä kede (keski-iän dementia) iskenyt... ; )
Ja voi sitä ihmisjoukkoa. Paaaljon ihmisiä joka paikassa. Lähtisin kuitenkin uudestaan. Oikein hyvät muistot jäi. Paljonhan riippuu toki matkaseurasta.

Edit: Kv=kirjoitusvirhe. Luton korjattu Lontooksi.

Viimeksi muokattu:

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Kaksikerroksisia busseja, näkemistä, kokemista, tekemistä

Viestin lähetti mysteeri

Ensimmäisenä tulee mieleen, ettei Please-sanaa voi koskaan käyttää liikaa. *ja tähän leveä hymy*.

Hmm.. tartutaan vielä tähän kysymykseen. Englannin tunneilla opettajat aikanaan hakkasivat päähän, että please-sanaa ei saa unohtaa tai muuten loukkaat toista henkilöä ja olet käytökseltäsi törkeä. Itse en ole vielä kertaakaan huomannut kenenkään loukkaantuneen siitä, että olen unohtanut sanoa please pyytäessäni jotain. En ole huomannut pienintäkään eroa ihmisissä sanoin tuon maagisen sanan tai en. En Englannissa, en Yhdysvalloissa, en missään tilanteessa. Kenties sitten vain olen törmännyt suvaitsevaisiin ja aina ystävällisiin ihmisiin, mene ja tiedä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti -BR-
Matka oli teinitytölle kaikin puolin ikimuistoinen.
Ok, nyt minulle valkeni sekin, että nimimerkki -BR- on nainen. Kuvitellut mieheksi koko ajan... tässä sitä oppii Jatkoajassakin.

Briteistä ei ole ihmeempiä sanottavia, en ole englannissakaan koskaan käynyt. Toki olen britin tai pari tavannut elämäni aikana. Useimmilla niistä punoittaa naama jatkuvasti.

Irlanti kiinnostaisi sattuneesta syystä kohteena ehkä Iso-Britanniaa enemmän. Mieluiten kyllä tutustuisin Etelä-Eurooppaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti finnjewel
Olut muuten on brittikaupassa varsin kallista, Suomen hinnoissa kutakuinkin.

Ei pidä paikkaansa. Normaalihintainen pullo-olut on todella kallista, mutta jos ei ole merkillä niin väliä, niin aina löytyy "buy 1 get 1 free" tarjous tölkeistä. Off licenseissä on myös aina tarjous, että 8 tölkkiä £5.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti pernaveikko
Ei pidä paikkaansa. Normaalihintainen pullo-olut on todella kallista, mutta jos ei ole merkillä niin väliä, niin aina löytyy "buy 1 get 1 free" tarjous tölkeistä. Off licenseissä on myös aina tarjous, että 8 tölkkiä £5.

No ilmankos, olin ostamassa Newcastle Brown Alea sekä Bishop´s Fingeriä. Tai ostinkin, mutta en montaakaan pulloa.

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Vaihteeksi yksi Lontoon reissu takana. Torstaista lauantaihin lojahti kaupunkiin kunnon kevätsää, yli 20 astetta auringossa, joten tulipa avattua samalla terassikausi. Taisipa kollegakin siitä vit¤#$ntua, kun asiasta oli ihan pakko kuitata koti-Suomeen...

Haa, hotelli oli ilmeisesti rempattu, kun huoneessa oli tuplalasit ja itsesäädettävä lämmitys. Tuli testattua englantilaista pubiruokaa, italialaista, kiinalaista ja turkkilaista keittiötä, eikä missään niistä joutunut pettymään. Jalkapalloliput (Spurs-ManCity £46/lippu ja Millwall-Plymouth £23/lippu) ovat törkeän hintaisia, mutta meininkikin oli ihan kohtalaista. Kauppojen yleinen hintataso on osaltaan riistoa, mutta joissain vaatekaupoissa olleet 50-70% kepittävät omamme.

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
. Kauppojen yleinen hintataso on osaltaan riistoa, mutta joissain vaatekaupoissa olleet 50-70% kepittävät omamme.

Englannin ruokahintoja voi tutkailla www.tesco.com - esim Carlsbergin lager joka lienee lahinna suomalaisten oluiden hintaa on normaalihintaisena noin puolet lapin kullan hinnasta (Suomessa), tarjouksesta tosin lahes aina saa halvemmalla.

Ruokakaupan hinnoista olen pari kertaa vertailuja tehnyt, tescon hinnat on olleet siina 25-35% halvempia kuin citymarketin.

Vaatekaupoissa hintahaitari Lontoossa on aikamoinen, mutta valikoimaa on paljon ja yleisesti ottaen samat tuotteet saa halvemmalla Lontoosta varsinkin jos tietaa mista ostaa. Turistirysat on aina kalliimpia.

Asuminen Lontoossa on reilusti kalliimpaa kuin Suomessa, mutta muuten sanoisin etta hinnat ovat halvempia tai samalla tasolla kuin Suomessa.

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Itse olin helmikuussa ensimmäistä kertaa Englannissa, olin siellä yhden viikonlopun ajan, tarkennettuna Blackburnissa.
Blackburn sijaitsee East Lancashiressä noin 55 kilometriä Manchesteristä.

Ei voi muuta kuin sanoa, että paikalliset ihmiset olivat erittäin ystävällisiä. Eipä tarvinnut pubissa istuskella yksinään hetkeäkään. Tuolla Pohjois-Englannissa ainakin oli hintataso pubissa alhaisempi kuin Suomessa. Halvin olut oli 1.40 puntaa/ (2.20e) koko oli tietysti pintti. Eli huomattavasti halvempaa kuin Lontoossa, jossa on kuulema hinnat kohdallaan.

Olihan toi Pohjois-Englannin murre aluksi vähän jännän kuulloista. Mutta muutaman pintin jälkeen sai ns. juonen päästä kiinni.

Suomessa kun aluksi katoin noita paikallisia juna-aikatauluja vähän ennakkoon, niin ihmettelin että miten noin lyhyt matka voi ajallisesti kestää noin kauan. No tätä seikkaa en enää ihmettele :).

Sunnuntaina kun piti lähteä takaisin Manchesterin lentokentälle tarkoitus oli tietenkin mennä junalla, mutta siitä tulikin dösäkeikka. Rautatieasemalla sanottiin ettei sunnuntaina lähde junia sinne päin, no onneksi siitä asemalta lähti dösä Manchesteriin. Aikataulujen mukaan sunnuntainakin piti päästä Blackburnista Manchesteriin junallakin.

Kaiken kaikkiaan todella onnistunut viikonloppu Englannissa, syksyllä sitä on pakko lähteä samaan paikkaan uudestaan.

ps Olihan hotellihuoneessani ne kuuluisat kylmä- lämminvesihanat.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tuli oltua vuden verran Lontoossa töissä. perkeleen kielitaidotonta porukkaa, kukaan ei ymmärtänyt meikäläisen englantia, puolivuotta kun kului niin sanoivat että nyt alkaa minun kanssani olla parempi hommissa kun ovat oppineet suomenkielen, se on vaan esimerkki että kyllä englatilainen oppii kun hiukan viitsii yrittää.

Alkuun karjuivat kokoajan , sitten vasta loppui kun ymmärsin että pitää karjua takaisin ja uhata lyödä paistinpannulla päähän. Muuten aika oli sikamaista työntekoa, helvetin pitkiä päiviä ja paljon töitä. Meitä oli kaksi suomalaista samassa ravintolassa töissä, eivät viitsineet kertoa kun oli toisessa vaihdossa (1kk). Kädenvääntö mestaruus voitettiin josta olen todella ylpeä (20 kansallisuutta), en minä vaan Hapa.( vittuilin kyllä ja sekoitin kilpailua)

Välillä käytiin myöskin ulkoilemassa työajalla kun IRA oli aktiivisimmillaan.
Hullun lehmäntauti iski, luultavasti suurin osa jutuistanikin on sen takia hieman omituisia kun päässä on pieni lehmä. Niin että mukavaa oli ja takaisinkin olisivat halunneet, voitettiin Lontoon parhaan yleisravintolan titteli 1995, ja saatiin ravintola alan Oskari jonka kävi luovuttamassa Bruce Willis, kirjoitin varmaan väärin mutta sama mies joka tuli ensimmäiseksi teille mieleen.

Lisäksi opetin heille hieman suomalaisia sanontoja ja tuli aika useinkin opetettua, ranskalaiset ovat aivan talipää porukkaa, heidän kanssaan joutui näitä yleis-sivistäviä sanoja käymään huomattavasti enemmän ennenkuin saivat selvää. Sen verran he oppivat että suomalaisille ei vittuilla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy