Kyllähän se nyt niin vain on nykymaailmassa, että ihan luonnollisesti tulee valtava mediahuomio, jos useita bensa-asemia suljetaan toimitusvaikeuksien takia...
Oletko varma, että olet kuullut jos Suomessa on esimerkiksi tänä vuonna ollut yksi (1) bensis suljettuna muutaman päivän, kun sovittua toimitusta ei ole tullut? Oletko aivan takuuvarma, että yhtäkään tällaista tapausta ei Suomessa ole ollut? Ja jos olisi ollut se yksi bensis kiinni, olisitko odottanut sen olevan molempien ip-lehtien lööpeissä pari päivää perätysten?
Perustavaa laatua olevia ongelmia kyllä on taustalla. Isoin tekijä korona, toiseksi isoin EU:n vapaa liikkuvuus ja jossain siellä sitten top5:ssa brexit.
Lopputulemana on se, että rekkakuskeista on merkittävä vaje. Vaje ei ole syntynyt mitenkään yhtäkkiä, vaan toistakymmentä vuotta brittiläisten rekkakuskien keski-ikä on noussut, alan palkkaus ja työn laatu on joko heikentynyt tai ei ainakaan parantunut ja nuoria / alanvaihtajia ei ole saatu rattiin. Kun tarjolla on ollut vaihtoehto olla muuttamatta mitään muuta ja tuoda hommiin romanialaisia, puolalaisia, bulgarialaisia rekkakuskeja rajattomasti, kuljetusyritykset ovat näin toimineet.
Harvasta asiasta Boriksen kanssa olen samaa mieltä, mutta kuljetusyritysten liitolle tokaistu "Oletteko kokeilleet, että maksaisitte jengille kunnon palkkaa?" on kuta kuinkin oikea ratkaisu pidemmällä aikavälillä. Siitä liitto toki sitten vuoti asioita valikoivasti medialle ja omalta osaltaan generoi tämän paniikin syntymistä.
Noh, koko homma tietysti hiipuu tämän bensispaniikin osalta itsestään, todennäköisesti loppuviikkoon mennessä. Paskapaperia mahtuu nurkkiin liki loputon satsi, mutta löpöä ei järkevällä tavalla kukaan pysty säilömään sitä tankillista enempää.
Ja bensiksien pitäjätkin ovat omasta mielestäni hölmöilleet tässä. Monin paikoin on laitettu £30, jopa £20 ostoskattoja "jotta kaikille riittää" - mikä tietysti saa aikaiseksi vain enemmän jonottajia. Olisi pitänyt laittaa £60
minimiostos, jotta sieltä oltaisiin saatu jonoista valtaosa helvettiin.