Breaking the law, breaking the law! – kiekkoilijat rikoksen polulla

  • 823 356
  • 2 950

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko nekin parempi jättää taaksepäin kun kyse oli selkeästi työyhteisössä sallitusta toiminnasta jota ei voi ulkopuolelta kritisoida?

Ei missään nimessä! Pahoittelen vielä kerran, että viesteistäni nyt on tullut tämä tulkinta niin vahvana läpi.
Otan nyt tähän Blackhawks tapaukseen hieman välimatkaa. Ajattelen enemmän niin, että nämä tapaukset pitää saada kitkettyä urheilun parista aivan kokonaan ja siihen en usko tämän julkisen mollaamisen ja näyttävien potkujen olevan täysin oikea lääke. Se voi sitä olla, mutta itse toivoisin, että päästäisiin ihan sinne rakenteisiin käsiksi, miksi näitä tapahtumia juuri suljetuissa yhteisöissä on niin paljon? Ilman mitään faktuaalista aineistoa asiasta uskon, että "mahdollisuus tekee varkaan." Urheilu tarjoaa ikävän suoran reitin sellaisiin luontaisiin hierarkioihin, joissa tällainen toiminta mahdollistuu.

Olen sanonut huonosti, mutta enemmän toivoisin käsittelyä toisin päin eli from down to top eikä from top to down. Rakenteet ulottuvat ihan lapsiin asti, koska lajikohtaiset valinnat tehdään jo siellä lapsuudessa. Pelkästään ns. yläkerran siivoaminen ei riitä vaan näiden rakenteiden tutkiminen pitää läpäistä koko organisaatio ihan sinne pienimpiin lapsiin asti. Näille rakenteille, jotka syntyvät suljetuissa hierarkioissa, niille pitää tehdä jotain.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Urheilu tarjoaa ikävän suoran reitin sellaisiin luontaisiin hierarkioihin, joissa tällainen toiminta mahdollistuus.

Urheilu ei ole muun yhteiskunnan ulkopuolella, ja samat haasteet löytyy sieltäkin missä muualtakin. Kyse on nyt siitä miten "urheilu" haluaa käsitellä tätä asiaa osana yhteiskuntaa. Muualla yhteiskuntaa ei vaadita sitä, että näistä tapauksista pitäisi vaieta "koska rakenteet". Tämä asia pitää hoitaa top-bottom, bottom-top ja side-to-side ihan joka kulmasta - me jokainen olemme omalta osaltamme vastuussa minkälaisen kulttuurin haluamme luoda ja ylläpitää.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Urheilu ei ole muun yhteiskunnan ulkopuolella, ja samat haasteet löytyy sieltäkin missä muualtakin. Kyse on nyt siitä miten "urheilu" haluaa käsitellä tätä asiaa osana yhteiskuntaa. Muualla yhteiskuntaa ei vaadita sitä, että näistä tapauksista pitäisi vaieta "koska rakenteet".

Urheilu ei ole muun yhteiskunnan ulkopuolella, mutta suurin osa tavallisten tallaajien töistä eivät tarjoa tällaista luontaista hierarkiaa, joka urheilussa tyrkytetään automaattisesti. Lähimmäksi tällaista luontaista hierarkiaa pääsevät esimerkiksi alakoulujen opettajat, jotka ovat tällaisessa vastaavassa auktoriteetin asemassa luonnollisessa hierarkiassa. Tämän vuoksi usein opettajilta vaaditaan lähtökohtaisesti erittäin puhdasta taustaa sekä myös sopivia opintoja yliopistossa. Urheilu pyörii paljolti siellä lasten parissa ikävä kyllä ilman tällaista samanlaista verkkoa, johon kuuluisivat kiinteästi esimerkiksi tällaiset muodolliset pääsyvaatimukset. Samanlaisia luontaisia hierarkioita löytyy myös muualta - esimerkin omaisesti mainitsin kirkon.

Näiden rakenteiden muuttaminen vaatii paljon enemmän kuin tämän. Ihan samalla tavalla myös muualla yhteiskunnassa ikävä kyllä osa ihmisistä vaikenee. Näitä tapauksia on myös ihan perustyöpaikoilla, mutta niistä vaietaan. On sinänsä uhrille ihan yhtä kauhistuttava tilanne joutua esim. raiskauksen uhriksi tavallisella työpaikalla tai sitten julkisessa ammatissa. Enemmän yritän ottaa kantaa siihen, että tämä organisaatioiden puhdistaminen "ylhäältä alas" ei ikävä kyllä ole pystynyt poistamaan näitä tapauksia ennen, miksi se onnistuisi juuri nyt? Konkretian tasolla siis toivon, että asiat muuttuvat siellä rakenteissa. Valmentajilta (osana koko muuta henkilöstöä) aletaan vaatimaan samanlaisia tutkintovaatimuksia kuin kaikilta muiltakin lasten kanssa toimivilta. Sen lisäksi järjestelmään pitää tuoda kiinteästi osaksi esimerkiksi pelaajille mahdollisuus näistä teoista ilmoittaa nimettömästi. Tällaisista asioista puhun, kun haluan, että muutokset juurrutetaan sinne, missä ne vaikuttavat. Jos näyttävät potkut lopettavat kohun, mutta olosuhteet ja rakenteet säilyvät niin mikään ei lopulta muutu.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kumpihan lopetti useammin, Janne Ahonen mäkihyppyuransa vai @peterra keskustelun tästä aiheesta? No tämä oli tämmöinen keventävä huomio Jatkikselle yleisestä ilmiöstä, jossa debatin keskellä julistetaan ettei omalta osalta keskustelua enää jatketa ja viimeistään vartin päästä ollaan taas vääntämässä.

Jottei nyt ihan offtopiciksi mene niin liityn keissin kauhistelijoiden joukkoon. Lähtökohtaisesti olen cancel-kulttuuria vastaan, mutta esim. Quennevillen tapauksessa ei tästä mielestäni ollut kysymys.

En voi edes kuvitella millaista kärsimystä Kyle Beach on kokenut. Ensinnäkin on kokenut kaiken "normaalin" henkisen kärsimyksen, häpeän jne, mutta tapaus aiheutti myös selkeästi suuren loven hänen urakehitykseensä. Ei voida tietenkään varmasti sanoa, että Beachistä olisi tullut NHL:n vakiokokoonpanon pelaaja, mutta 11 overall -varaus pelaamassa kymmenen vuotta myöhemmin Saksan kolmos(?)divaria indikoi mielestäni hyvin vahvasti sitä, että tapauksella oli todella iso vaikutus Beachin uraan. Tienatut miljoonat ja taloudellinen riippumattomuus vaihtuivat keikkahommiin ja radikaalisti pienempään tulotasoon. Edit. En tiedä, miten tällaisen asian pystyisin koskaan hyväksymään, luultavasti olisin katkera lopun ikääni. Tätä(kin) taustaa vasten toivon, että saa jenkkityyliin aivan helvetilliset korvaukset (@teppana tähän viittasikin jo)
 

teppana

Jäsen
Kumpihan lopetti useammin, Janne Ahonen mäkihyppyuransa vai @peterra keskustelun tästä aiheesta? No tämä oli tämmöinen keventävä huomio Jatkikselle yleisestä ilmiöstä, jossa debatin keskellä julistetaan ettei omalta osalta keskustelua enää jatketa ja viimeistään vartin päästä ollaan taas vääntämässä.

Jottei nyt ihan offtopiciksi mene niin liityn keissin kauhistelijoiden joukkoon. Lähtökohtaisesti olen cancel-kulttuuria vastaan, mutta esim. Quennevillen tapauksessa ei tästä mielestäni ollut kysymys.

En voi edes kuvitella millaista kärsimystä Kyle Beach on kokenut. Ensinnäkin on kokenut kaiken "normaalin" henkisen kärsimyksen, häpeän jne, mutta tapaus aiheutti myös selkeästi suuren loven hänen urakehitykseensä. Ei voida tietenkään varmasti sanoa, että Beachistä olisi tullut NHL:n vakiokokoonpanon pelaaja, mutta 11 overall -varaus pelaamassa kymmenen vuotta myöhemmin Saksan kolmos(?)divaria indikoi mielestäni hyvin vahvasti sitä, että tapauksella oli todella iso vaikutus Beachin uraan. Tienatut miljoonat ja taloudellinen riippumattomuus vaihtuivat keikkahommiin ja radikaalisti pienempään tulotasoon.

Oikeustoimien jälkeen tuo taloudellinen riippumattomuus voi olla turvattu. Eihän se arpia poista tai edes paranna. Mutta vähintä mitä asianomaiset sekä seuraorganisaatio saisi tehdä, on maksaa tuntuvat korvaukset.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kumpihan lopetti useammin, Janne Ahonen mäkihyppyuransa vai @peterra keskustelun tästä aiheesta? No tämä oli tämmöinen keventävä huomio Jatkikselle yleisestä ilmiöstä, jossa debatin keskellä julistetaan ettei omalta osalta keskustelua enää jatketa ja viimeistään vartin päästä ollaan taas vääntämässä.

Toivon, ettet maalaa tahallasi virheellistä kuvaa asioista. Minä en ole vääntänyt tässä keskustelussa koko aikana eikä minulla ole myöskään tarvetta vääntää. Lähestyn asiaa eri tavalla ja jos kommentteihin ilmestyy jotain sellaista, johon voin kommentoida tarkentavasti, jotta ehkä välittyy jotain ajatuksia paremmin, niin totta kai sen teen. Minulla ei ole tässä asiassa minkäänlaista vääntötarvetta, koska ei minun mielipiteeni muuta kenenkään toisin ajattelevan mielipidettä, mutta toisinaan erilaiset näkökulmat asioihin voivat tuoda niihin syvyyttä. Siis silloin voivat tuoda syvyttä, jos keskustelun osapuolilla on yhteinen päämäärä saavuttaa keskusteluun erilaisia tulkintoja ja näkökulmia ja näiden kautta myös laajentaa omaa ajatteluani. Jos tällaista tavoitetta ei ole eikä sitä yhteisesti jaeta vaan tärkeämpää on se, että oma näkemys on ns. lopullinen voittaja asiassa, jossa ei ole kuin häviäjiä niin silloin keskustelu toki menee vänkäämiseksi. Minä täydennän mielelläni ajatuksiani, jos siihen on vastapuolella mielenkiintoa.

Mutta tarkennan nyt sen verran, että tulen kyllä vastaamaan myös jatkossa tässäkin ketjussa näkemystäni koskeviin tarkentaviin kysymyksiin, jos niillä jotain saavutetaan. On täällä kuitenkin keskustelussa mukana ihan asiallisiakin kysymyksiä minulle esitetty ja tarkennuksia pyydetty.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miten se tähän tapaukseen liittyy?

Siten että joku kokee tarpeelliseksi leimata Kane myös vuoden 2015 casesta jossa syypää oli todisteita keksinyt "uhri".

Näköjään jotkut eivät tuota "muista", mutta ihan tästä ketjusta löytyy tuo tapaus talikoiden sekä soihtujen kanssa. Ja yhtä nopeasti hiljenivät syyttelijät.

Tässä tapauksessa pidän yhä outona ettei Kanella soinut Toewsin kanssa muistojen hälytyskellot 2015 ja miehet avanneet vaikkapa säätiötä raiskausten uhrien tueksi ja lyöneet painetta isoille jehuille. Ei tuo 2010 muistista katoa sivullisiltakaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Urheilu ei ole muun yhteiskunnan ulkopuolella, mutta suurin osa tavallisten tallaajien töistä eivät tarjoa tällaista luontaista hierarkiaa, joka urheilussa tyrkytetään automaattisesti.

Toki voi aina keskustella laajemmasta näkökulmasta, mutta jos nyt ottaa tämän Beach-tapauksen käsittelyyn, niin pitää muistaa että kyseessä on ammattiurheilijasta joka taistelee työpaikkansa ja palkkasekkinsä edestä. Näen, että jokaisessa työpaikassa on olemassa hierarkia jossa on alainen-esimies asetelma, joten en näe "urheilurakennettakaan" erityispiirteenä (edistämässä seksuaalista ahdistelua) tässä asiassa ja että tätä asiaa pitäisi jotenkin käsitellä jotenkin normaalin yhteiskunnan ulkopuolelta.

Enkä myöskään vetoaisi asiassa "ajan henkeenkään" myös. Ehkä kyseessä on lukutaidostani, mutta en ole kuitenkaan saanut täysin selvää mikä se sinun punainen lanka tässä asiassa on, kun syyt (miksi tämä asia on mielestäsi huonosti käsitelty) vaihtelevat...
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tämä koko vääntö on jo niin absurdi, että heitetään natsikorttikin pöydälle: niin vaan vanhoja natsirikollisia edelleen tuomitaan ja rangaistaan. Hekin toimivat vain aikansa kontekstissa (@peterra sanoin).

Ehkä on vähän kaukaa haettua vertailla rikoksiin ihmisyyttä vastaan, mutta ei esim. alaikäisen raiskauksen edesauttaminen ihan kauhean eri korissa ole.
Tämä vastan onkin älytöntä jotain 90-100 vuotiaita vanhuksia laittaa telkien taakse tässä vaiheessa. Mutta näin tämä maailma pyörii, itse en tätä kuitenkaan kannata.

@peterra hyviä pointteja tuonut paljon esiin ja edelleen ei hän puolustaa tekoa tai vastusta suoraan sen esiin tuomista, vaan tähdentää poistaako tai korjaamo tämä ongelmaa. Tämän pitäisi olla lähtökohtana ettei kenellekään enää vastaavaa kävisi.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivon, ettet maalaa tahallasi virheellistä kuvaa asioista.
En ainakaan tietääkseni. Rautalangasta:

-Olet useaan otteeseen julistanut lopettavasi keskustelun tästä aiheesta

-Olet yhtä monta kertaa pyörtänyt tuon päätöksen

-Sinulla on täysi oikeus jatkaa keskustelua aiheesta siitäkin huolimatta, että olet jo moneen kertaan omien sanojesi mukaan lopettanut keskustelun.

-Minä pidän tätä ristiriitaa kovin huvittavana.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
@peterra hyviä pointteja tuonut paljon esiin ja edelleen ei hän puolustaa tekoa tai vastusta suoraan sen esiin tuomista, vaan tähdentää poistaako tai korjaamo tämä ongelmaa. Tämän pitäisi olla lähtökohtana ettei kenellekään enää vastaavaa kävisi.

Mikään asia tässä vaiheessa ei poista tai korjaa tätä ongelmaa. Mutta se, että tämä asia tuli julki:

- aiheuttaa seuraamuksia niille jotka ovat olleet asianosaisina tässä tapauksessa peittelemässä tapahtumaa
- antaa uhrille ja muille kärsineille jotain mielenrauhaa ja keinon parantuakseen
- madaltaa kynnyksen muille ja antaa muille rohkeuden tuoda esille kokemansa epäkohtia mitä kohtaavat
- kertoo muulle yhteiskunnalle, että urheilu ei toimi omana saarekkeena ja urheilua koskee samat yhteiskunnan arvot ja säännöt kun muitakin.

Sanotaan, että ei tästä ole mitään apua kuitenkaan, mutta tosi asiassa 11 vuotta tätä salattiin - auttoiko tämä sitten asiaa? Tai Kyle Beachia? Tai sitä alaikäistä ketä tämä ahdistelija hyväksikäytti muutama vuosi myöhemmin?
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@peterra hyviä pointteja tuonut paljon esiin ja edelleen ei hän puolustaa tekoa tai vastusta suoraan sen esiin tuomista, vaan tähdentää poistaako tai korjaamo tämä ongelmaa. Tämän pitäisi olla lähtökohtana ettei kenellekään enää vastaavaa kävisi.
Kun viime vuosina on näitä asioita tullut esiin, on niitä myös aktiivisemmin nostettu esiin ja seurauksia jaettu. Myös uhrit, kuten Kyle Beach tässä tapauksessa, on saanut oikeutta ja ns. nimen puhdistettua + valtava määrä tukea ja sympatiaa.

Miten siis nämä ei korjaa ongelmaa? Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä ongelmien poistamiseksi tai korjaamiseksi?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Fat Cat @larzzon
En enää keskustele tämän ketjun hengessä. Minulla ei ole asiaan mitään uutta sanottavaa, mutta viimeiseksi kommentiksi tähän on silti pakko jättää, että arvostan teidän kummankin kykyä osoittaa erimielisyytenne asiasta tällaisella sivistyneellä tavalla. Ei minulla ole ongelmaa elää sen kanssa, että näen asian eri tavalla kuin te. On kuitenkin hienoa nähdä, että osa keskustelijoista kuitenkin pystyy vielä kunnioittamaan toista keskustelijaa, myös silloin, kun ovat itse eri mieltä. Halusin vielä kommentoida erikseen näitä teidän viestejä, että nekin huomataan.
Olet hyvä keskustelupalstan jäsen ja sinulla on yleensä perustellut mielipiteet.

Arvostan sinua keskustelijana. Tällä kertaa oletan ettei sinulla ole mitään kosketuspintaa hyväksikäyttöön tai raiskaukseen (korjaa jos olen väärässä).

Eihän kukaan edes 2010 voinut olla sitä mieltä että kyseinen (no, vielä väitetty) toiminta on ok. Kaikki siitä tienneet saavatkin ihan oikeutetusti saada nyt - jos ei muuta - niin paskaa niskaansa. Noin ei vain tehdä. Tai tässä tapauksessa jätetä tekemättä.

Arvostan että Kyle tuli edes nyt omalla nimellään ulos. Mun hyväksikäyttäjä sentään kävi linnassa. Ei tosin mun ansiosta, kadun etten lähtenyt prosessiin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten siis nämä ei korjaa ongelmaa? Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä ongelmien poistamiseksi tai korjaamiseksi?

En ole se, jolta kysyit, mutta eivät potkut korjaa rakenteita & kulttuuria. Mutta tämä keskustelu on nyt siellä, ettei kukaan meistä enää toista täältä löydä.

Ilmiöillä on aina syitä. Nämä syyt liittyvät rakenteisiin ja mahdollisuuksiin. Tällaisia tekoja ei tapahdu sellaisissa ympäristöissä, jotka ennaltaehkäisevät ne tehokkaasti. Tällaisia ympäristöjä ovat ns. avoimet hierarkiat, joihin suurin osa organisaatioista nykyään pyrkii.

Potkut ovat kategoriassani seurauksien hallintaa. Kuten tämä keskustelu näyttää toteen niin jotkut ajattelevat niin, että seuraukset luovat sen varoittavan esimerkin ja pelko näistä seurauksista hiljentää teot. Tässä sitten erkaannutaan omiin poteroihin. Toiselle riittää seurausten arvottaminen.

Itse haluan, että pureudutaan niihin syihin. Koska kun ei ole syitä, ei ole mitään seurauksiakaan. Näihin ilmiön syihin pureutuminen on yleensä paljon raskaampaa kuin kontrolloida seurauksia. En tiedä, osaanko vieläkään tätä selittää sen paremmin. Jos käyttää nyt lajitermistöä niin jääkiekossa jokainen näkee, mikä on esimerkiksi maalivahdin virheen seuraus - se on usein maali. Ei kai kukaan valmentaja sano maalivahdille, että ratkaisu on se, ettet sinä tee virheitä eli seurausta ei synny? Kyllä varmaan jokainen valmentaja miettii tuossa, miksi se maalivahti teki virheen, mikä on virheen syy. Kun syy virheeseen poistetaan, poistuu koko virhe ja näin ollen seuraavalla kertaa ei tule seurausta eli maalia.

No juu, myönnän, sekavaa on. Tässä ollaan vähän keskustelussa, jossa joku puhuu aidasta ja toiset seipäistä. Yhteinen konsensus jokaiselta varmasti löytyy sieltä, että kukaan ei halua nähdä näitä tekoja.

@vetti ei ole henkilökohtaista kokemusta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja toivottavasti ei koskaan tulekaan. Toivon, ettei viesteistäni nyt enää jatkossa välity se kuva, että jollakin tavalla hyväksyisin tai puolustaisin tekijää.
 
Viimeksi muokattu:

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Miksi Kyle Beach ei tehnyt rikosilmoitusta?

Eihän se nyt jumalauta voi olla muiden asia lähteä hoitamaan asiaa eteenpäin.

Jos Kyle olisi hoitanut asiat miten olisi pitänyt niin meillä olisi yksi oikea uhri vähemmän.

Oletko itse joutunut rikoksen uhriksi? (en toki minkään läheskään näin vakavan) Minä nimittäin olen ja voin kertoa että on hemmetin iso kynnys tehdä rikosilmoitus koska helpompaa on antaa asian olla ja yrittää unohtaa koska se rikosilmoitus ja siitä seuraava prosessi on ihan hemmetin raskas. Usein siihen tarvitaan henkistä tukea ja jos sitä ei ole ollenkaan, niin kyllä se jää melkoisen varmasti tekemättä.
 

Animal

Jäsen
Näin omana mielipiteenä sanon sen, että jos tämä jostain kertoo, niin poikkeuksellisen ja organisaatio huomioiden käsittämättömän huonosta henkilö- ja urheilujohtamisesta. En pysty mitenkään ymmärtämään, että miksi tuota videovalmentajaa ei voinut laittaa suoraan hyllylle, ilmoittaa julkisuuteen seuran aloittavan tutkinnan ja ilmoittaa Kyle Beachille, että hoidetaan kannu ja käsitellään asia sen jälkeen. Myöskin tämän nuljaskan palkitseminen on käsittämätön tapaus. Asia olisi pitänyt tutkia ja palkita vasta sen jälkeen, jos syytökset olisivat perusteettomia.

Kaikki kunnia videovalmentajille, mutta he eivät ole korvaamattomia edes NHL:n finaalijoukkueissa.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Jos ongelma on rakenteissa, niin eikö niitä rakenteita pidä muuttaa, kun kyseiset henkilöt ovat salanneet asiaa? Pitääkö lääkkeitä varasteleva hoitajakin palauttaa virkaansa tai korruptoitunut poliisi? Kyllä mielestäni uusi mahdollisuus voidaan antaa rangaistuksen jälkeen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
hoidetaan kannu ja käsitellään asia sen jälkeen. Myöskin tämän nuljaskan palkitseminen on käsittämätön tapaus. Asia olisi pitänyt tutkia ja palkita vasta sen jälkeen, jos syytökset olisivat perusteettomia.

Luulen, että näihin tuolloin tehtyihin päätyksiin suurin vaikutus on ollut sillä, että kaikki ovat pelänneet.
Toki eihän kukaan voi tietää, jos historia olisi mennyt toisin, mitä olisi tapahtunut. Kaikki skenaariot ovat vain arvauksia ja sinänsä toisiinsa nähden arvottomia.

En silti itse puolestaan oikein pääse siitä ajatuksesta eroon, että Blackhawksin jokainen organisaation johtohahmo on pelännyt myös tuohon tapahtuman aikaan sitä, mitä siitä seuraa. On pelätty sitä, että joukkueen kemia luhistuu ja Stanley Cupin metsästäminen päättyy kohuun. Todennäköisesti on myös pelätty sitä, kuinka pitkälle vastuu ulotetaan eli laitetaanko Quenneville rikostutkintaan ja onko hän ollut tätä ennen tietoinen videovalmentajan tekemisistä.

Itse asiassa olen aika varma lopulta, että 2010, jos videovalmentaja olisi tästä syystä laitettu välittömästi kesken playoffien pihalle, olisi tapahtunut juuri niin kuin nyt tapahtuu. Quenneville joutuisi vastuuseen siitä, että valmennustiimiin kuuluu tällainen henkilö, Quennevillen esihenkilöt joutuvat vastuuseen siitä, että ovat palkanneet Quennevillen jne. jne. Todennäköisesti lopputulos olisi ollut sama kuin nyt, mutta ehkä se olisi ajallisesti ajoittunut paremmin.

On ihan selvää, että tällainen olisi totaalisesti sotkenut playoffit ja todennäköisesti tuhonnut joukkueen sisältä kokonaan. Työrauha olisi ollut ainakin sen kevään otannalla täysin menetetty. Toki en voi tästä olla varma, mutta puolustelematta ketään, uskon, että moni olisi toiminut samassa tilanteessa samoin kuin Quenneville ja muut. Se, onko toiminta oikein ja voinko olla varma, en voi olla varma.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pidän vastenmielisenä sellaista retoriikkaa, jossa rikosilmoituksen tekemättömyyttä pidetään lieventävänä asianhaarana joko suhteessa itse rikokseen (tätä ei ole onneksi täällä Jatkoajassa nähty) tai suhteessa rikoksen peittelyyn.

Toisekseen: se, etteivät kaikki vastuulliset ole tehneet rikosta, ei tarkoita etteikö heidän tulisi kärsiä seurauksista. Ja huom! myös tekemättä jättäminen on teko. Toisin sanoen se, että tässä tapauksessa pääpaholainen ja ainoa varsinainen rikollinen on Aldrich, ei tarkoita, etteivätkö seurajohdon henkilöt olisi (muussa kuin rikosoikeudellisessa) vastuussa. Sama koskee myös niitä pelaajia, jotka olivat tilanteesta jossain vaiheessa kuulleet, ainakin moraalisella tasolla.

Kaikki tämä on olennaista, kun työnantaja arvioi, voiko henkilöön luottaa tai voiko hän olla osa organisaatiota. Jonkun Quennevillen kanssa tilanne on aivan selvä: ei voi. Täysi paskahousu, jonka ei tarvitse tulla enää koskaan lähellekään mitään urheiluorganisaatiota. Sitten taas esim. Toewsin kohdalla tilanne on mutkaisempi ja liittyy paljolti tapahtumien kulkuun ja kapteenin vastuuseen.
 

Kyle

Jäsen
@Fat Cat @larzzon
En enää keskustele tämän ketjun hengessä. Minulla ei ole asiaan mitään uutta sanottavaa, mutta viimeiseksi kommentiksi tähän on silti pakko jättää, että arvostan teidän kummankin kykyä osoittaa erimielisyytenne asiasta tällaisella sivistyneellä tavalla. Ei minulla ole ongelmaa elää sen kanssa, että näen asian eri tavalla kuin te. On kuitenkin hienoa nähdä, että osa keskustelijoista kuitenkin pystyy vielä kunnioittamaan toista keskustelijaa, myös silloin, kun ovat itse eri mieltä. Halusin vielä kommentoida erikseen näitä teidän viestejä, että nekin huomataan.

Pakko sanoa peterra, että minulta saat vilpittömät kiitokset kirjoittelusta. Se, että sinua ymmärretään väärin ei ole kirjoittajan vika, vaan lukian. Itse mietin alunperin kannattaako tästä asiasta esittää "mitä jos" näkemyksiä ollenkaan, mutta jos asiassa ei haasta yleistä ilmapiiriä niin sieltä jää noita epäkohtia näkemättä. Kaikkein helpointa sinunkin olisi vain ilmaista, että "kaikkien siihen aikaan Chicagossa pelanneiden ja toimijoiden päät pölkylle" tämä olisi täysin hyväksyttävä mielipide, tässä vaan on yksilötasolla se ongelma - että tässä leimattaisiin henkilöitä hyväksyneen seksuaalirikoksen, vaikka todellisuussa näin ei olisi. Ja se on myös mustamaalaamista.

Itse mietin myös, että en tästä asiasta enään kirjoita. Toisaalta koska asia on sellainen joka on ainakin itseäni koskettanut paljon ja koen, että tässä paljon kaikilla opittavaa niin haluan tuoda myös monenmielestä "juntin, käytännönläheisen" ajattelutavan julki.

Yritän kirjoittaa seuraavan näkemyksen mahdollisimman realistiselta kannalta, käyttäen paikoin hyvin roisiakin kieltä. Tässä pitää tietää se, että en itse allekirjoita kaikkia näkemyksiäni vaan lähinnä haastan lukiaa miettimään mitä itse tekisit. Olen tässä sinänsä Toewsin puolella, mutta itsellä ei ole mikään kynnys jälkikäteen sanoa olleeni väärässä jos esim Toews on ollut osallisena peittelemässä tapahtumia.

Toinen asia mikä tässä asiassa on tullut hyvin ilmi on se, että aihe on hyvin vakava. Rikoksena se on vakava, mutta samalla haastava kuinka asia tulee käsitellä oikein ja ennenkaikkea siten syyllinen saa sillä hetkellä rangaistuksen kun on sen aika.

Olen pyrkinyt käyttämään faktaa, mutta kursivoidut kohdat ovat omia oletuksia ja ne saa kumota, jos pystyy perustelemaan.

------

23.5.2010

Chicagolla on konfrenssifinaali katkolla San Josea vastaan joukkueen kotihallissa.

Ennen ottelua Chicagon henkinenvalmentaja Jim Gary ilmoittaa ilmeisesti GM Bowmanille, että nyt on tapahtunut jotain vakavaa mikä pitää käsitellä koko johtoportaan kesken. Paikalle kutsutaan joukkueen GM, vara GM, päävalmentaja, toimitusjohtaja ja vara-toimitusjohtaja.

Tässä palaverissa Gary ilmoittaa, että on saanut tiedon joukkueen videovalmentajan pakottaneen Kyle Beachin seksuaaliseen kanssakäymiseen.

Tässä kohtaan jokainen voi kuvitella sen ensimmäisen "et ole nyt tosissasi" ilmeen ja samalla toivon, että jokainen lukia miettii mitä tässä kohtaa pitää tehdä.

Keskustelujen lomassa käy ilmi, että kyseinen episodi on ilmeisesti tapahtunut jo useita päiviä sitten. Tarkkaan ottaen 8-9.5.2010.

(Omia spekuloita millaisia keskusteluita tästä on saatettu käydä) :

Kyle Beach ei halua, että tästä tehdään suurta numeroa, mutta ei pysty osallistumaan joukkueen toimintaan jos aldrich on mukana

Tämä on poliisiasia, jolloin tästä tulee suurempi skandaali kuin illan pelistä

Poliisiasia tarkoittaisi, että Beach nousisi asian tiimoilta julkisuuteen mitä hän ei välttämättä halua
- Oikeustoimet kestäisivät pahimmillaan vuosia

Kyle Beach on meidän edellisen vuoden ykköskierroksen pelaaja ja osa joukkueen tulevaisuutta. top 3 prospecti

Erotetaan videovalmentaja
- Hän on tehnyt viimeisen kuukauden aikana yli 240 tuntia töitä ja editoinut 60 tuntia klippejä kaikista mahdollisista finaalivastustajista. Kaikista mahdollisista pelitilanteista. Tuota materiaalia ei saada mistään kasaan näin pienessä ajassa.

Nyt joku haastattelemaan Aldrichia ja kertomaan mitä vittua se pikkupaska on tehnyt.

23-24.5


Brad Aldrich kertoo tapahtumasta seuraavaa:
Kyle Beach oli tullut hänen luokseen lounaalle. Nautimme siinä lounasta ja alkoholia, kanssamme oli yksi ystävätär joka ehdotti, että pelaamme räsypokkaa. Ystävätär lähti ja jäimme siinä Beachin kanssa alasti meille. Beach oli näyttänyt puhelimesta pornoa ja tilanne johti toiseen.

Voi vitun runkkari! Beach on kertonut, että olet uhannut väkivallalla häntä seksuaalisiin tekoihin

Aldrich kertoo, että päinvastoin Beach oli aloitteentekijä ja hän otti Beachiltä poskeen. Häntä varmasti kaduttaa asia, mutta hän oli aloitteentekijä. Aldrich on pienikokoisempi, Beach oli tullut vapaaehtoisesti illastamaan Aldrichin luokse.

Juu nyt vittu hiljaa, Beach on meidän ykkösprocpekteja ja on erittäin masentuneena tilanteesta. Sano yksinkin hyvä syy miksi en erota sinua saman tien

Tässä vaiheessa raporteista voidaan todeta, että Chicagon toimistolla ollaan tietoisia asiasta. Tyypillinen kaksi eri näkemystä, kaksi eri tarinaa. Jokainen voi nyt miettiä, että jos asiasta tekisi rikosilmoituksen niin riittäisikö näyttö Aldrichia vastaan?

Voisin kuvitella että tässä kohtaa laimiehet ovat olleet konsultoimassa, että jos asiasta ei haluta tehdä julkista (suojella joukkueen top procpektia), niin sovittelu olisi ensisijaisesti paras vaihtoehto.

Aldrich kiistää jyrkästi, etteihän ole voinut mitenkään pakottaa ketään seksuaalisiin tekoihin ja jos hän joutuu tämän takia lähtemään, niin hän varmasti haastaa Chicagon oikeuteen. Tästä kertyisi Aldrichin uralle valtavat mainehaitat ja tulonmenetykset.

...

Mentaalivalmentaja ilmoittaa Beachille, että asia on monimutkainen ja tästä on vaikea saada sellaista kiistatonta näyttöä. Mutta toimisto on päättänyt, että kauden jälkeen Aldrich saa lähteä organisaatiosta ja sinä saat aloittaa tyhjältä pöydältä.

Tässä kohtaa Kyle Beach lopulta taisi jäädä yksin omien ajatusten kanssa, mutta tavallaan rivienvälistä voi lukea että Beachiin uskottiin Chicagossa. Oikea henkilö sai tapauksen tiimoilta lähteä.

9.6.2010 Chicago voittaa Stanley Cupin

Aldrichille ilmoitetaan, että tilanne on nyt se että Kyle Beach on merkittävä osa tulevaisuuden Chicagoa ja te molemmat, ette voi jatkaa organisaatiossa. Meistä moni uskoo sinua, että tilanteessa on tapahtunut väärinkäsitys, mutta emme hyväksy mitään ihmisuhdepeliä pelaajiemme kanssa.

Tämä asia on toivottavasti käsitelty, me suosittelemme sinulle hyvää työpaikka toisesta osavaltiosta. Toivottavasti emme tapaa enää ikinä. Ps. Pelillisessä hommassa olet kyllä perkeleen hyvä.

Syksy 2010

Kyle Beach tulee intoa puhkuen harjoitusreilille. Hän on kuullunut, että Aldrich ei ole enään samassa osavaltiossa. Nyt on aika lunastaa paikka NHL:ssä.

Homottelua ja ihme vihjailua kuuluu sieltä sun täältä. Beachilla varmaan ensimmäisenä alkaa tulemaan epäuskoisia muistoja mieleen, että mitähän vittua nyt on tapahtunut. Muisto mieleen illasta kun Beach on vieraillut Aldrichin luona "jos puhut asiasta kenellekkään, niin et koskaan pääse pelaamaan NHL:ssä."

Kyseisellä kaudella Chicagon palkkalistoilla oli ainakin 44 eri valmentajaa, neuvonantajaa, scouttia, toimistohenkilöä, ylipäätänsä toimijaa jotka olivat mukana Chicagon operatiivisessa tekemisessä pelaajiston lisäksi. Aldrichiä ei enään ole.

Kuten IS haastattelussa Lalonde puhuu Aldrichistä " Brad vaikutti mukavalta tyypiltä. Hän oli ystävällinen, puhelias ja toivotti tervetulleeksi. On outoa, että hän oli kiva jätkä, mutta samalla hänestä jäi erikoinen vaikutelma. " Varmasti monelle heräsi kysymys miksi voittavasta joukkuuesta yksi mies oli pois. Ehkä joku soittikin Aldrichille ja kysyi asiaa.

Tässä vaiheessa jokainen voi kuvitella mitä Aldrich on vastannut. No siinä oli semmonen episodi, että Beachin kanssa harrastettiin seksiä ja sitten meni sukset ristiin ja lopulta Beach oli syyttänyt, että olin pakottanut hänet.

HAHA VITTU KUN JOUKKUEKAVERIT KUULEE, MIKSI ALDIRCH EI OLE ENÄÄN MUKANA, SE SAATANAN PARIN VUODEN TAKAINEN YKKÖSVARAUS ON OTTANUT ALDRICHILTA SUIHIN JA BOWMAN ON EROTTANUT SEN TAKIA ALDRICHIN

....


Vuosi 2013

Brad Aldrich on saanut syyteen 17-vuotiaan jääkiekkoilijan seksuaalisesta häirinnästä. Ei (ilmeisesti) nouse valtakunnallisiin otsikoihin.

....

Vuosi 2021

Joku muistelee mestaruusvuotta 2010. Hmm mitähän sille videokoutsille kuuluu? Googletetaan... saanut syytteen 2013 seksuaalisesta hyväksi käytöstä... Hmm.. Mikähän vittu se Kyle Beach juttu todellisuussa oli?

Ei helvetti. Me kaikki kuultiin huhuja tuosta, me tiedettiin se ja kukaan ei tehnyt mitään
. Todennäköisesti siinä on jäänyt se viimeinen lanka solmimatta yhteen, että jutusta olisi tullut jo kokonainen tuolloin vuonna 2010.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulen, että näihin tuolloin tehtyihin päätyksiin suurin vaikutus on ollut sillä, että kaikki ovat pelänneet.
Toki eihän kukaan voi tietää, jos historia olisi mennyt toisin, mitä olisi tapahtunut. Kaikki skenaariot ovat vain arvauksia ja sinänsä toisiinsa nähden arvottomia.

En silti itse puolestaan oikein pääse siitä ajatuksesta eroon, että Blackhawksin jokainen organisaation johtohahmo on pelännyt myös tuohon tapahtuman aikaan sitä, mitä siitä seuraa. On pelätty sitä, että joukkueen kemia luhistuu ja Stanley Cupin metsästäminen päättyy kohuun. Todennäköisesti on myös pelätty sitä, kuinka pitkälle vastuu ulotetaan eli laitetaanko Quenneville rikostutkintaan ja onko hän ollut tätä ennen tietoinen videovalmentajan tekemisistä.

Itse asiassa olen aika varma lopulta, että 2010, jos videovalmentaja olisi tästä syystä laitettu välittömästi kesken playoffien pihalle, olisi tapahtunut juuri niin kuin nyt tapahtuu. Quenneville joutuisi vastuuseen siitä, että valmennustiimiin kuuluu tällainen henkilö, Quennevillen esihenkilöt joutuvat vastuuseen siitä, että ovat palkanneet Quennevillen jne. jne. Todennäköisesti lopputulos olisi ollut sama kuin nyt, mutta ehkä se olisi ajallisesti ajoittunut paremmin.

On ihan selvää, että tällainen olisi totaalisesti sotkenut playoffit ja todennäköisesti tuhonnut joukkueen sisältä kokonaan. Työrauha olisi ollut ainakin sen kevään otannalla täysin menetetty. Toki en voi tästä olla varma, mutta puolustelematta ketään, uskon, että moni olisi toiminut samassa tilanteessa samoin kuin Quenneville ja muut. Se, onko toiminta oikein ja voinko olla varma, en voi olla varma.

Tää pelkuruus nyt on todella heikko tekosyy. Sen takia meillä on moni asia vituillaan tässä maailmassa, kun ihmiset eivät uskalla ottaa kantaa tai olla eri mieltä.

Ja tuosta loppuosuudesta, ei varmasti Quenneville tai muu johto olisi joutunut vastuuseen jos olisivat erottaneet siltä istumalta sen väärinkäyttäytyneen videovalmentajan. Tai edes sen finaalin jälkeen. Nyt 11 vuotta myöhemmin tää on kaikille osapuolille ihan helvetin nolo tilanne ettei kukaan ole kantanut vastuuta ennen kuin paska osui oikeasti tuulettimeen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Toki en voi tästä olla varma, mutta puolustelematta ketään, uskon, että moni olisi toiminut samassa tilanteessa samoin kuin Quenneville ja muut. Se, onko toiminta oikein ja voinko olla varma, en voi olla varma.

Kun kerta otit tämän kyseisen tapauksen nyt esimerkiksi, niin on käsittämätöntä edes ajatella sellaista vaihtoehtoa kun "onko (oliko) toiminta oikein" tietäen mitä on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tää pelkuruus nyt on todella heikko tekosyy. Sen takia meillä on moni asia vituillaan tässä maailmassa, kun ihmiset eivät uskalla ottaa kantaa tai olla eri mieltä.

Tämä keskusteluhan juuri kumpuaa siitä, kun täällä moni (ml. minä) yrittää ymmärtää tapahtunutta ja ottaa kantaa tai olla eri mieltä. Kun täällä(kin) näkee nyt kai ilman kovinkaan vahvoja laseja sen, millaisia seurauksia oman mielipiteensä esittämisellä voi olla niin ihmettelen, miten kukaan edes kyseenalaistaa, miksi ihmiset pelkäävät tuoda niitä omia ajatuksiaan ja mielipiteitään esiin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kun kerta otit tämän kyseisen tapauksen nyt esimerkiksi, niin on käsittämätön edes ajatella sellaista vaihtoehtoa kun "onko (oliko) toiminta oikein" tietäen mitä on tapahtunut.

Siis luinko nyt ihan oikein, että @peterra nyt tosiaan pähkäilee toimiko Quenneville oikein vai väärin suojellessaan raiskaaja?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siis luinko nyt ihan oikein, että @peterra nyt tosiaan pähkäilee toimiko Quenneville oikein vai väärin suojellessaan raiskaaja?

Et ole lukenut yhtäkään viestiäni etkä myöskään ymmärtänyt yhtäkään niistä. Asiaa ei voi auttaa.
Edit: tarkennan, että olen yrittänyt n. 45 viestissä selittää mahdollisimman eri tavalla saman asian.
En tullut tänne syyttämään, kuka on tehnyt oikein tai väärin, vaan yritin ajatella, miksi eri henkilöt ovat toimineet tuossa ajassa ja tuon hetken kontekstissa juuri niin kuin ovat toimineet. Yhdessäkään viestissä en ole suorasti enkä epäsuorasti väittänyt, että tässä on toimittu oikein.

Vikani ja virheeni on se, että yritän ajatella sellaisesta näkökulmasta, joka on monelle vieras ja käsittämätön. Yritän ymmärtää sen, että tämä näkökulma on vieras ja käsittämätön.

Ihmiset toimivat ajassa, tilanteessa & kontekstissa. Ei ole olemassa yhtä kaiken kattavaa moraalia, joka antaa vastauksen kaikkiin visaisiin kysymyksiin. Olen yrittänyt ymmärtää, miksi tässä tapauksessa eri osapuolet ovat toimineet tuohon aikaan siten kuin ovat toimineet. En ole esittänyt (ja toivottavasti en tule myöskään esittämään), että toiminta sinänsä olisi ollut hyväksyttävää.

Ihmiset tuppaavat vaan pelkäämään tällaisia julkisia myllyjä. Se on minusta inhimillistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös