Brasilian hehkutus

  • 5 407
  • 53

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
steepler kirjoitti:
Tätä koko glory hunter termiä ja kannattajien erottelemista huntereihin je ei huntereihin en ole ikinä ymmärtänyt. Kaikki fanittaminen ja kannattaminen, siis aivan kaikki oli syy kannattamiseen mikä tahansa, on glory hunttausta. Jonkun toisen tuottamaa gloriaahan siinä huntataan jos ei itse olla tätä tuottamassa kentällä.

Tässä Steepler sanoin kaiken tarpeellisen.

Minä olen kannattanut Brasiliaa kahdet edelliset kisat, mutta yksinkertaisesti liika on liikaa. Ei kenellekään soisi mitään erityistä dynastiaa ja yksinoikeutta mestaruuksiin, joten toivon vilpittömästi ja koko sydämestäni että Brasilia ei voittaisi.

Itse kuulun siihen ikäpolveen jolle 82 kisat eivät merkinneet mitään kun ikää oli vain 5v, mutta 86 oli kisojen kisa ja kaikki jalkapallopelikortit kerättynä.

Vieläkin sombreropäinen vihreä ukko on minulla maskottina. Ja Maradona... aah.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
HN kirjoitti:
Tämä on kyllä todella omituinen kommentti.

Olen ehkä parantumaton urheiluromantikko, mutta mielestäni on äärettömän paljon luonnollisempaa valita suosikkiseuransa lähes millä tahansa muulla perusteella kuin menestyksen vuoksi.

Miksi sitten kannatat henkeen ja vereen Ilvestä ja olet aina kertomassa sen upeasta historiasta (-> glooriasta -> gloryhunter)?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Niitä, kenelle suosikkijoukkue on ollut niin sanotusti "luonnollinen asia" jostain sen paremmin selittämättömästä syystä tai vastaavasti niitä, jotka ovat "kasvaneet" jonkun tietyn joukkueen kannattajiksi, saattaa ärsyttää ne, jotka valitsevat tuosta noin vaan jonkun joukkueen, jota alkavat "fanittaan". Yleensä nämä joukkueet ovat niitä kuuluisia ja menestyviä. Tämmöistä suosikkijoukkueen valintaa kutsuisin gloryhunttaukseksi. Ei mitenkään kiellettyä, mutta tietyissä tapauksissa hyvinkin ärsyttävää. Ääritapaus kyseisestä ilmiöstä oli takavuosien jokerihuuma - itse olin tuohon aikaan yläasteikäinen: kyllähän se nyt otti nuppiin, kun joku joka ei ollut suunnilleen koskaan kiekkomatsissa käynytkään tuli minulle kuittailemaan, kun HPK oli hävinnyt Jokereille.

Brasilian kohdalla näissä kisoissa on havaittavissa vakavaa gloryhunttausta. Se on sinänsä ihan ok. Brasiliahan pelaa parhaimmillaan äärimmäisen viihdyttävää ja hyvää futista ja jos joku sen takia Brasiliaa kannattaa, niin ok. Mutta siinä vaiheessa on myös erittäin kohteliasta muistaa käyttäytyä asiaan kuuluvalla tavalla omat kannattamiskriteerit muistaen ja sitä kunnioittaen, että baarissa viereisessä pöydässä kankaalta peliä katsovalle "sen toisen joukkueen" kannattajalle fanittaminen saattaa olla astetta tai paria syvempää. Jotkut eivät vain ymmärrä, että näinkin asia voi olla.

Vaikka minulla ei mitään Brasiliaa vastaan olekaan, toivon, että he eivät maailmanmestaruutta voita. Juuri tämän gloryhunttausilmiön, joka ainakin täällä Itävallassa on valloillaan, takia.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
HN kirjoitti:
Miksi kannatan Ilvestä? Siksi, koska olen ilvesläinen. Syntynyt ilvesläiseen perheeseen ja sukuun, kasvanut ja pelannut koko lapsuuteni ja suurimman osan nuoruudestani Ilveksessä. Mitään valintaa en ole koskaan tehnyt, eikä vaihtoehtoja ole koskaan ollut.

Sinulle se on alusta saakka selvää niinkuin minulle Ässien kannattaminen. Mutta jos olet nuori jossain Seinäjoella kaukana kaikista kiekkokeskuksista, niin todennäköisesti jääkiekossa innostunut aluksi jostain menestystarinasta, ja sitä myöten olet todennäköisesti menestyvän joukkueen kannattaja. On vaikea uskoa että Seinäjoelta löydät monta KalPa-fania, sen sijaan Tappara/Jokeri/TPS/Kärppä-fanin löytäminen on paljon todennäköisempää. Tällaisen fanin haukkuminen gloryhuntteriksi on ihan turhaa.

Joku ihmeen luterilainen refleksi on se, että suosikkijoukkueen pitäisi olla joku surkeasti menestyvä tiimi, mitä pienempi ja huonompi sen parempi. Ja jos joku kannattaa menestyvää joukkuetta niin kyseessä on idiootti gloryhunter, joka ei lajia oikeasti rakasta. Mutta oikeasti rakastaako futista enemmän ihminen joka nauttii brassien hyökkäävästä pelityylistä á la 1982, vai sellainen joka tykkää Togon sekoiluista? Vaikka ensin mainittu olisi se pahamaineinen gloryhunter ja toinen anti-gloryhunter?

Tästä mentaliteetista on hyvä esimerkki ne HPK-fanit, jotka täällä purkivat pettymystään siihen kun HPK finaaleissa ei ollutkaan se pikkukylän altavastaajajengi, vaan se mantteli tuli Ässille. Niinkuin HPK:n mestaruudelle ainoa arvo olisi että se tulisi altavastaajana ja pikkuseuralle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös