Brasilian hehkutus

  • 5 396
  • 53

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua on kanssa vähän ihmetyttänyt miten moni sanoo suosikkijoukkueeksi juuri Brasilian. Mun on vaikea käsittää sellaista, että suosikkijoukkue valitaan sen mukaan, millä maalla on esimerkiksi parhaimmat mahdollisuudet menestyä, tai minkä maan takana on eniten kannattajia. Mitä se kertoo siitä ihmisestä? Mietin mä...
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Pete2004 kirjoitti:
Mua on kanssa vähän ihmetyttänyt miten moni sanoo suosikkijoukkueeksi juuri Brasilian. Mun on vaikea käsittää sellaista, että suosikkijoukkue valitaan sen mukaan, millä maalla on esimerkiksi parhaimmat mahdollisuudet menestyä, tai minkä maan takana on eniten kannattajia. Mitä se kertoo siitä ihmisestä? Mietin mä...
Aika monen suosikkijoukkue on Brasilia esim sen takia, että pienenä jannuna katsoivat tottakai parasta ja taitavinta eli Brasiliaa ja hurrasivat heidän puolesta. Siitä se ehkä on jäänyt myös vanhemmalle iälle.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Pete2004 kirjoitti:
Mua on kanssa vähän ihmetyttänyt miten moni sanoo suosikkijoukkueeksi juuri Brasilian. Mun on vaikea käsittää sellaista, että suosikkijoukkue valitaan sen mukaan, millä maalla on esimerkiksi parhaimmat mahdollisuudet menestyä, tai minkä maan takana on eniten kannattajia. Mitä se kertoo siitä ihmisestä? Mietin mä...


Vai olisko se Pete sillai, etta moni tykkaa Brasilian pelityylista, taito-jalkapallosta, kikkailuista ja huippusuorituksista?? Jutuista mita muut maat vahemman esittavat.

Ja sen myota Brasilia menestyy. Menestys on siina ikaan kuin "sivutuote". Ymmarrettava sellainen, toki.

Ma en nae siina mitaan ihmeellista, etta ihmiset tykkaa Brasilian tyylisesta jalkapallosta. Painvastoin! Toki aina on tosin ihmisia, jotka tykkaavat menestyjista (kysy vaikka Jokeri-faneilta). People like winners. Se ei ole salaisuus.

Eika ne nyt niin huikeasti ole menestyneet, jos katsotaan aikaa vahan taaksepain. Taidat vaan olla sen verran nuori, etta et muista kun Brassit tippui aina jo "aikaisessa" vaiheessa... Fudista on pelattu kato jo ennen 90-lukuakin ;-)
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1Timer kirjoitti:
Vai olisko se Pete sillai, etta moni tykkaa Brasilian pelityylista, taito-jalkapallosta, kikkailuista ja huippusuorituksista?? Jutuista mita muut maat vahemman esittavat...
Joo se on silloin ihan okei, ja itseasiassa tosi hyvä juttukin. Mutta mä tarkoitin noita kahta asiaa jotka mainitsin. Siis että joku valitsee suosikkijoukkueen sen perusteella mitä maata veikataan yleisesti ottaen voittajaksi, tai sen perusteella että muutkin kannattaa sitä maata ja itsekkin haluaa esimerkiksi samaistua ympärillä olevaan porukkaan. Ymmärrän kyllä että tämä on yleistä, mutta minua kummastuttaa, enkä ainakaan itse valitse sillä perusteella suosikkijoukkuettani. No ehkä moni niistä jotka valitsevat, eivät välttämättä tiedä lajista tai noiden maiden pelaajista kovinkaan paljoa. Niillä jotka seuraavat enemmän futista, varmaankin tietävät noista mainitsemistasi asioista enemmän.

Sekin on jännä juttu, että esimerkiksi kun telkkarista katsoo jotakin peliä, joista kumpikaan joukkue ei oikein ole omien suosikkien joukossa, niin osa porukasta valitsee sen isomman tai paremman maan ja osa taas kannattaa sitä altavastaajaa.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Pete2004 kirjoitti:
Sekin on jännä juttu, että esimerkiksi kun telkkarista katsoo jotakin peliä, joista kumpikaan joukkue ei oikein ole omien suosikkien joukossa, niin osa porukasta valitsee sen isomman tai paremman maan ja osa taas kannattaa sitä altavastaajaa.
Ööh, mitäs jännää tuossa on? Kaksi joukkuetta, joista molempia kannustetaan. En ymmärtänyt pointtiasi tuon lauseen kohdalla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lauri kirjoitti:
Ööh, mitäs jännää tuossa on? Kaksi joukkuetta, joista molempia kannustetaan. En ymmärtänyt pointtiasi tuon lauseen kohdalla.
No ei mulla varmaankaan mitään sen kummempaa pointtia tainnut ollakkaan. Lisäksi mä taidan kirjoittaa aika huonosti.

Mutta tarkoitin vaan sanoa, että jos vastakkain pelaisi maa, joka on maailmanlistalla esimerkiksi viiden parhaan joukossa, ja maa, joka on vaikka kolmaskymmenes. Ja jos kumpikaan maa ei herätä mussa sen kummempia tunteita, niin mun on helpompi alkaa sen heikomman maan puolelle ja toivoa sen voittoa. Osa porukasta taas haluaa asettua sen oletetumman voittajan kannalle. En tiedä sitten kutsutaanko näitä gloryhuntteriksi, vai miksi, mutta varmaankin osa Brasiliankin kannattajista kuuluu näihin.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Pete2004 kirjoitti:
Mutta tarkoitin vaan sanoa, että jos vastakkain pelaisi maa, joka on maailmanlistalla esimerkiksi viiden parhaan joukossa, ja maa, joka on vaikka kolmaskymmenes. Ja jos kumpikaan maa ei herätä mussa sen kummempia tunteita, niin mun on helpompi alkaa sen heikomman maan puolelle ja toivoa sen voittoa. Osa porukasta taas haluaa asettua sen oletetumman voittajan kannalle. En tiedä sitten kutsutaanko näitä gloryhuntteriksi, vai miksi, mutta varmaankin osa Brasiliankin kannattajista kuuluu näihin.
Varmasti osa on näitä. Mutta luulen, että Brasilia on tässä huippumaa-kategoriassa erilainen kuin muut, syyt 1Timer jo mainitsikin. Itse liputan pikkumaiden puolesta, yleensä jopa oman suosikin kustannuksella, kuten Tshekki-Ghana pelissä. Mutta Brasilia on Brasilia.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Pete2004 kirjoitti:
Siis että joku valitsee suosikkijoukkueen sen perusteella mitä maata veikataan yleisesti ottaen voittajaksi, tai sen perusteella että muutkin kannattaa sitä maata ja itsekkin haluaa esimerkiksi samaistua ympärillä olevaan porukkaan.

Eikohan tuo ole ihan pikkupoikien juttuja ja sen voi jattaa ihan huomioimattakin. Pikkupoikien tekemisissa on paljon hassuja juttuja. Mitapa niista.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lauri kirjoitti:
Aika monen suosikkijoukkue on Brasilia esim sen takia, että pienenä jannuna katsoivat tottakai parasta ja taitavinta eli Brasiliaa ja hurrasivat heidän puolesta. Siitä se ehkä on jäänyt myös vanhemmalle iälle.

Minä katselin pienenä jannuna vuosien 1982 ja 1986 kisoja ja minusta oli suorastaan hauskaa, kun kaikkien, myös naapurin penskojen ylistämä Brasilia ei päässyt edes välieriin, vaikka sen mestaruutta pidettiin "varmana". 1982 ei oikein ollut vielä omaa suosikkia, pääasia vaan oli ettei Brasilia voita. 1986 sitten olin jo (Länsi-)Saksan puolella ja niin olen edelleen kaikissa jalkapallon arvokisoissa.

Ehkä olen aina tykännyt olla vähän vastarannan kiiski, ja eri mieltä "suuren enemmistön" kanssa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
teemu73 kirjoitti:
...ja minusta oli suorastaan hauskaa, kun kaikkien, myös naapurin penskojen ylistämä Brasilia ei päässyt edes välieriin,

...pääasia vaan oli ettei Brasilia voita.

Tahan kiteytyy suomalainen mentaliteetti mielestani helevetin hyvin.

Naapurille ei suoda mitaan. Ei silla niin valia ole, jos itsella ei mene hyvin, mutta kunhan naapurilla ei vaan mene yhtaan paremmin.

Huikeaa!
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
1Timer kirjoitti:
Tahan kiteytyy suomalainen mentaliteetti mielestani helevetin hyvin.

Naapurille ei suoda mitaan. Ei silla niin valia ole, jos itsella ei mene hyvin, mutta kunhan naapurilla ei vaan mene yhtaan paremmin.

Huikeaa!

Mille hiton naapurille? Minusta brasilian gloryhunttaus on nyt ja on aina ollut naurattavaa. Ihan samalla tavalla on huvittavaa brasilian typerä peluutus kautta-aikojen: Viimeksi menestyneellä joukkueella vedetään vaikka sitten sinne katkeraan tappioon asti. Nytkin huomattavasti parempia kärkimiehiä on penkillä kuin "tukevat" pojat ronaldo ja adriano.

NA
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
NorthenAxe kirjoitti:
Minusta brasilian gloryhunttaus on nyt ja on aina ollut naurattavaa.

Määrittele kuka on gloryhunter ja kuka kannattaa brasseja ihan oikeasti? Samalla lailla sinun vuonna 1988 alkanut Tapparan gloryhunttaus on naurettavaa.

Parhaat pelaa, ovat aina pelanneet. Ja viisi maailmanemstaruutta on tällä taktiikalla tullut.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Grainger kirjoitti:
Määrittele kuka on gloryhunter ja kuka kannattaa brasseja ihan oikeasti? Samalla lailla sinun vuonna 1988 alkanut Tapparan gloryhunttaus on naurettavaa.

Parhaat pelaa, ovat aina pelanneet. Ja viisi maailmanemstaruutta on tällä taktiikalla tullut.

Annahan olla minun Tappara "GH". Ymmärrät varmaan aika helposti sen että brasiliaa huntataan vain sen takia että sen pelaajana sattuu olemaan ronaldinho, jota on toki helppo GH:tata. Kukaan urhailua edes auttavasti seuraava ei gloryhuntaa emersonia tai pulleaa ronaldoa tai tylsää adrianoa.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
1Timer kirjoitti:
Luet ton Teemun ekan rivin tossa mun lainauksessa. Ja jos et ton vertaa osaa lukea, niin pyyda aitia tavaamaan se sulle.

Huomaatko? Tiettyjen joukkueiden kannattajien keskuudessa ei harrasteta GH:sta? :-)

NA
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
teemu73 kirjoitti:
Minä katselin pienenä jannuna vuosien 1982 ja 1986 kisoja ja minusta oli suorastaan hauskaa, kun kaikkien, myös naapurin penskojen ylistämä Brasilia ei päässyt edes välieriin, vaikka sen mestaruutta pidettiin "varmana". 1982 ei oikein ollut vielä omaa suosikkia, pääasia vaan oli ettei Brasilia voita. 1986 sitten olin jo (Länsi-)Saksan puolella ja niin olen edelleen kaikissa jalkapallon arvokisoissa.

Ehkä olen aina tykännyt olla vähän vastarannan kiiski, ja eri mieltä "suuren enemmistön" kanssa.

Oma Brasilian ja Italian kannatus juuri lähtöisin noista 1982 kisoista, koska ko. joukkueet tekivät suurimman vaikutuksen silloin 8-vuotiaaseen pikkupoikaan. Omissa kirjoissani gloryhunttereita on ne, jotka vaihtavat suosikkiaan aina kisoissa menestymisen mukaan. Tunnen kavereita jotka aloittivat Brasilia-faneina 1982, kannattivat Argentiina 1986, Hollantia 1988, välissä taas Argentiina 1990, ja taas Brasiliaa 1994 eteenpäin.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisikohan olla niinkin, että me kaikki emme suhtaudu potkupalloon - varsinkaan arvokisoissa, joissa Suomea ei ikinä nähdä - verisen intohimoisesti? Suomalaiseen luonteenpiirteeseenhän kuuluu perinteisesti myös ainakin Jatkiksen perusteella muiden lajia seuraavien ihmisten jatkuva dissaaminen. Tarkoittaen juurikin tätä "gloryhunterit blahblah" -juttua, eikä vain nyt futiksen osalta. Ikään kuin itselle olisi aina pakko todistella miksi se oma fanittaminen on niin paljon hienompi juttu kuin jonkun toisen.

Itsekin kun katson potkista lähinnä arvokisojen ja joskus UCL:n osalta, en monestikaan omista mitään yhtä tiettyä suosikkia, vaan yksittäiseen peliin tai turnaukseen suosikki valikoituu muiden asioiden perusteella. Silti futiksen MM:t on kevyesti mielenkiintoisin urheilutapahtuma, jota odotetaan aina neljä vuotta kieli pitkällä. Toki Brasilia hurmasi jo '94-kisoissa muutaman hienon yksilön (Romario, Branco, Leonardo, Bebeto) takia, ja siitä lähtien brassit on ollut se ykkössymppis ja nimenomaan pelityylinsä takia. Monesti tulee kuitenkin oltua jonkun muunkin joukkueen puolella kisoissa. Melkein aina suosikeiksi valikoituvat kaunista hyökkäävää futista pelaavat joukkueet, ja inhokkilistan kärjessä puolestaan on päinvastaisia esimerkkejä (Englanti, Saksa).

Tahtoo siis sanoa, että ihmisillä vain yksinkertaisesti on erilaisia suhtautumisia urheiluun ja suosikkeja ja lempijoukkueita saattaa tulla ja mennä. Mikä siinä on niin ihmeellistä hyväksyä ja ymmärtää?
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Aika yleinen mielipide tuntuu olevan, että suuri osa Brasilian kannattajista on gloryhunttereita. Brasilia on ollut kuitenkin Suomessakin yksi suosituimmista ellei suosituin maajoukkue jo vuosikymmeniä. Siltä pohjalta on vaikea ajatella, että esim. itse olisin gloryhunttaamassa, kun olen pikkupojasta asti ollut kauniin pelin eli Brasilian kannattaja. Jos olisi olemassa Brasilian kannatusindeksi, ei se olisi mitään räjähdysmäistä nousua kokenut oikeastaan missään vaiheessa vuosikymmenien saatossa.

Brasilian suosio selittyy pitkälti sillä, että se pelaa tavalla, joka miellyttää eniten silmää. Samaa ei ole aina voinut sanoa esim. Saksasta, Argentiinasta, Italiasta eikä Englannista. Vuoteen -94 asti Brasilia oli eniten sympatiaa saava joukkue, joka putosi aina, vaikka pelasi kauneinta vaan ei tuloksekkainta, peliä. Nyt kun on finaalipaikkoja alkanut irtoamaan, niin nämä Englannin ym. fanit ovat tulleet kateellisiksi ja ottaneet Brassit ykkösinhokeikseen. Eikö sekin ole gloryhunttausta?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Gloryhunttaaminen on kaikkien niiden mielipide, joita vituttaa se, etta joku kannattaa menestyvaa joukkuetta. Syista riippumatta.

Enemmakin nakisin siina jotain mataa, etta aletaan kannattamaan jotain joukkuetta ihan vaan sen takia, koska ei haluta kannattaa sita mita "muut" kannattaa. Ei siis pelillisista syista, vaan siksi, etta ollaan vastarannan kiiskeja.

Ja sehan vasta on hienoa se!
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Koko gloryhunttaus on käsite, jossa on kaksi puolta:

1. Kun aloitat jonkin lajin seuraamisen, luultavasti siksi että ihastunut jonkun joukkueen/pelaajan pelitapaan/tyyliin. Todennäköisesti tällöin se joukkue on joku sen hetken menestyjä kuten esim. 80-luvulla Tappara ja Liverpool. 90-luvulla ManU ja Jokerit/TPS. Tänä päivänä Chelsea ja Kärpät. Ei kukaan normaali-ihminen joka nyt aloittaa Englannin liigan seuraamisen valitse suosikkijoukkueekseen Wrexhamia tai Scunthorpea. Tahi KalPaa, paitsi jos on lähialueelta kotoisin. Tässä ilmiössä ei ole oikeasti mitään arvostelemista. Ja on sitä paitsi huvittavaa jos 70-luvulla syntynyt Liverpool fani haukkuu kaksikymmentä vuotta häntä nuorempaa Chelsea-fania gloryhuntteriksi.

2. Oma lukunsa on sitten nämä jotka vaihtavat suosikkiaan kerran kaudessa tahi hyppäävät jokaiseen mahdolliseen bandwagoniin. Nämä ihmiset eivät urheilua seuraa kauheasti paitsi arvokisojen televisiointiaikaan. Näitä oikeita gloryhunttereita ei esim. täällä hirveästi pyöri.
 

Ender00

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
2. Oma lukunsa on sitten nämä jotka vaihtavat suosikkiaan kerran kaudessa tahi hyppäävät jokaiseen mahdolliseen bandwagoniin. Nämä ihmiset eivät urheilua seuraa kauheasti paitsi arvokisojen televisiointiaikaan. Näitä oikeita gloryhunttereita ei esim. täällä hirveästi pyöri.

Monikohan täälläkin nyt tarkasti MM-kisoja seuraava käy kotikapunkinsa futisjoukkueen peleissä.
Eiköhän täälläkin ole paljon gloryhuntereita.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tätä koko glory hunter termiä ja kannattajien erottelemista huntereihin je ei huntereihin en ole ikinä ymmärtänyt. Kaikki fanittaminen ja kannattaminen, siis aivan kaikki oli syy kannattamiseen mikä tahansa, on glory hunttausta. Jonkun toisen tuottamaa gloriaahan siinä huntataan jos ei itse olla tätä tuottamassa kentällä.

En itse ainakaan näe mitään ongelmaa jonkun tietyn tahon kannattamisessa oli syyt siihen mitkä tahansa, joukkueet tarvitsevat kannattajia. Täysin turhaa on kuitenkin jonkun joukkueen fanin, oli kannatuspohja tai historia mikä tahansa, arvostella jonkun toisen tahon kannattajia koska he kummatkin aivan samalla tavalla hunttaavat toisten ihmisten (pelaajien, organisaation) tuottamaa menestystä, oli sen menestyksen taho mikä tahansa.
 

kovalev

Jäsen
teemu73 kirjoitti:
Minä katselin pienenä jannuna vuosien 1982 ja 1986 kisoja ja minusta oli suorastaan hauskaa, kun kaikkien, myös naapurin penskojen ylistämä Brasilia ei päässyt edes välieriin, vaikka sen mestaruutta pidettiin "varmana". 1982 ei oikein ollut vielä omaa suosikkia, pääasia vaan oli ettei Brasilia voita. 1986 sitten olin jo (Länsi-)Saksan puolella ja niin olen edelleen kaikissa jalkapallon arvokisoissa.

Ehkä olen aina tykännyt olla vähän vastarannan kiiski, ja eri mieltä "suuren enemmistön" kanssa.
82 - kisoissa Brassit olisivat ehkä ansainneetkin mestaruuden. Todella kaunista ja viihdyttävää peliä. Sellaista jota sen väitetään nytkin pelaavan, vaikka sen pelissä ei näissä kisoissa ole tähän asti mitään ihmeellistä ollutkaan. Mutta Brasillia on jalkapallon Kanada. Aina sen peli on muka niin maagista ja sitä on kiva kannattaa, kun kaikki muutkin kannattavat.

Hoopihan jatkaa sitä tuttua linjaansa, mitä hän on aina tehnyt tiettyjen pelaajien suhteen. 90 - Italiassa, kaikki mitä Maradona teki, olipa se sitten mitä tahansa, oli aina aivan uskomatonta ja maagista. Nyt se on sitten Ronaldinho. Jokainen syöttö ja zippi tai vaikkapa vartaloharhautus ovat aina vähintään "taidonnäytteitä" jotain sellaista, mitä kukaan muu tuolla kisoissa pelaava ei kykenisi tekemään. Ajattelin jo aikaisemmin pistää adressi-hanketta sen puolesta, että ainakaan Hoopi ei näitä Brasilian pelejä selostaisi, mutta menköön nyt se vuodatus tässä.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HN kirjoitti:
Tämä on kyllä todella omituinen kommentti.

Olen ehkä parantumaton urheiluromantikko, mutta mielestäni on äärettömän paljon luonnollisempaa valita suosikkiseuransa lähes millä tahansa muulla perusteella kuin menestyksen vuoksi.
Ehkä tässä haettiin sitä ettei "tuntemattomia" seuroja valita vaan enemmän näitä joista kuulee/näkee jotain. Eli esimerkiksi englantilaisseuroista löydetään pitkään valiossa pyörineet koska niitä pystyy seuraamaan helpommin. En nyt osaa tietenkään pukea ajatuksiani sanoiksi mutta jotain tuon suuntaista kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös