Brad Lambert hurrikaanipaitaan

  • 177 107
  • 862

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Kuinkahan paljon ottaa luonnon päälle, kun joutui U20 haastajaryhmään? Bradin piti olla jotakuinkin U20-joukkueen ykkösnimi tällä kaudella... Tai ainakin oletan, että isäukko ja Brad itse näin ajattelivat.

Tää on nyt se toivottava sangollinen kylmää vettä niskaan joka toivottavasti herättää meidän maailman parhaan pelaajan. On niitä jotka keskittyy tekemiseen ja kehittymiseen ja niitä jotka lähinnä keskittyy kehuissa ja ylistyksissä paistattelemiseen. Ja kaikkihan me vanhat JYP-jyrät muistetaan mitä eräs mestaruusvalmentaja sanoi aikanaan tyytyväisyyden ja kehittymisen suhteesta. 17-vuotiaana on pakko keskittyä niihin kehityskohteisiin vaikka olisit Gretzkyn, Vasilevskiyn, Orrin ja McDavidin risteytys. Tuntuu että toinen meidän junnuista on sisäistänyt tämän täysin ja toinen ei ainakaan vielä.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Varmaan on mahdollisuuksia, mutta kyllä vuoden vaihteen MM kisoihin matka piteni huomattavasti pudottua haastajaryhmään. Mutta peliesityksethän sen on ratkaissut. JOS putota MM ryhmästä niin melko varmasti tämä huhu siitymistä junnusarajaan on huomattavasti lähempänä.
Kun et ole tärkeimmissä junnukisoissa niin putoat kuin kivi kaliolta NHL varauslistalla.
Brädin ura ei tällä hetkellä ole nosteessa.
Tuleeko listalle "JYPiin siirtyminen oli huti / iso virhe (Puistola, Jurmo) uusi nimi?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä alkaa olla vähän turhan kovaa ryöpyttämistä Lambertin suuntaan, kun nyt tuntuu leimaantuneen täysin ylimieliseksi yläluokkaiseksi Disney prinssi sooloilijaksi ja ties mitä. Tuo jatkoajankin juttu oli hemmetin typerä.

Mistä me ulkopuoliset esimerkiksi tiedetään kuinka Lambert otti nämäkin U20 valinnat? Kärjistetysti sanottuna tuntuu yleisen mielipiteen nyt olevan, että hyvä, hyvä kun Brädiboy nyt tiputellaan liitelemästä omista ylimielisistä pilvilinnoistaan alas yms, mutta on aivan täysin mahdollista, että Lambert on kyllä jo aivan itse hyvissä ajoin tajunnut että kutsua ei alkukauden heikkojen esitysten takia välttämättä tule ja otteita pitää kyllä parantaa.

Muutenkin nuo väitteet ylimielisyydestä on lähtenyt vähän laukalle. Joo yritys ja näyttämisenhalu on ollut alkukaudesta (ja sitä aiemminkin) todella kovaa, joka on täysin ymmärrettävää tuon tason lahjakkuudella, jolloin tietenkin on välillä lipsunut liian sooloilun puolelle, mutta puheista saa sen kuvan että kaveri ei suostu edes luistelemaan vaihtoon ellei joku OB käy hakemassa pois...

Kaveri on siis kumminkin vasta 17-vuotias ja parhaimmillaan väläytellyt kyllä todella hienolla tavalla. Voi olla että viimeisten kuukausien, viikkojen ja jopa päivien aikana Lambert on oppinut ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan kokoajan enemmän ja siten toivottavasti kehittyy hiljalleen paremmaksi ja paremmaksi. Potentiaalin yläraja on Lambertin kohdalla kumminkin edelleen hemmetin korkealla ja ainakin itse haluan antaa tälle työrauhan, enkä ryöpyttää liikaa joka ikisessä välissä.
Vaikka on helppo allekirjoittaa, että välillä puheet menevät yli, niin toisaalta tulee kuitenkin muistaa, että harvoin sitä savua on ilman tulta.

Edelleen palaute on enimmäkseen sellaista, että ei kritisoida Bradin pelitaitoja tai kehitystä, vaan kritisoidaan itsekkyyttä ja käytöstä. Mielestäni nämä ovat asioita, joista sietääkin saada kritiikkiä. Tämä kritiikin määrä on kuitenkin kiihtynyt lähinnä sen vuoksi, että jostain ihmeen syystä näitä huhuja joukkueen vaihtamisista liikkuu jälleen ja Bradin tekeminen kentällä on jatkuvasti todella itsekästä. Jos olisi nähtävissä merkkejä siitä, että homma menee kaukalossa ja sen ulkopuolella parempaan suuntaan, niin eipä olisi kritiikkiäkään esillä nykyiseen tapaan.

Vaikka onkin nuori pelaaja kyseessä ja varmasti edelleen JYP-kannattajat ovat täysin valmiita antamaan aikaa, niin mielestäni ei silti tarvitse pelätä kriittisen palautteen antamista. Minä ainakin toivon Bradille pelkkää hyvää, ja toivon, että jos kriittinen palaute hänet tavoittaa, niin se vain auttaa häntä etenemään urallaan paremmin.

Jos huipulle haluaa, niin täytyy osata ottaa vastaan palautetta - negatiivistakin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkahan paljon ottaa luonnon päälle, kun joutui U20 haastajaryhmään? Bradin piti olla jotakuinkin U20-joukkueen ykkösnimi tällä kaudella... Tai ainakin oletan, että isäukko ja Brad itse näin ajattelivat.

Kumpa se faija tajuaisi nyt painua vittuun koko lätkätouhusta ja antaa pojan keskittyä täysin jääkiekon pelaamiseen. Sääli että kaikki tällanen ylimääräinen paska on pilaamassa todella lupaavan kiekkoilijan.
 

Hexa

Jäsen
Mun mielestä alkaa olla vähän turhan kovaa ryöpyttämistä Lambertin suuntaan, kun nyt tuntuu leimaantuneen täysin ylimieliseksi yläluokkaiseksi Disney prinssi sooloilijaksi ja ties mitä. Tuo jatkoajankin juttu oli hemmetin typerä.

Mistä me ulkopuoliset esimerkiksi tiedetään kuinka Lambert otti nämäkin U20 valinnat? Kärjistetysti sanottuna tuntuu yleisen mielipiteen nyt olevan, että hyvä, hyvä kun Brädiboy nyt tiputellaan liitelemästä omista ylimielisistä pilvilinnoistaan alas yms, mutta on aivan täysin mahdollista, että Lambert on kyllä jo aivan itse hyvissä ajoin tajunnut että kutsua ei alkukauden heikkojen esitysten takia välttämättä tule ja otteita pitää kyllä parantaa.

Muutenkin nuo väitteet ylimielisyydestä on lähtenyt vähän laukalle. Joo yritys ja näyttämisenhalu on ollut alkukaudesta (ja sitä aiemminkin) todella kovaa, joka on täysin ymmärrettävää tuon tason lahjakkuudella, jolloin tietenkin on välillä lipsunut liian sooloilun puolelle, mutta puheista saa sen kuvan että kaveri ei suostu edes luistelemaan vaihtoon ellei joku OB käy hakemassa pois...

Kaveri on siis kumminkin vasta 17-vuotias ja parhaimmillaan väläytellyt kyllä todella hienolla tavalla. Voi olla että viimeisten kuukausien, viikkojen ja jopa päivien aikana Lambert on oppinut ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan kokoajan enemmän ja siten toivottavasti kehittyy hiljalleen paremmaksi ja paremmaksi. Potentiaalin yläraja on Lambertin kohdalla kumminkin edelleen hemmetin korkealla ja ainakin itse haluan antaa tälle työrauhan, enkä ryöpyttää liikaa joka ikisessä välissä.
Minusta on kanssa mennyt aika pahasti yli tämä Lambertin arvostelu ja kritiikki. Ymmärtäisin jos tämä arvosteluryöppy olisi tullut hieman aiemmin, mutta nythän Lambert on pelannut viime otteluissa pääsääntöisesti ihan ok tasolla eikä suinkaan ole ollut joukkueen heikoimpia esitysten puolesta, vaikka tehopisteet edelleen hieman karttavatkin. Eikä viime otteluissa ole edes näkynyt mitään poikkeuksellista itsekkyyttä, vaan on pyrkinyt luopumaan kiekosta ajoissa. Jonkunhan sitä kiekkoa on kuitenkin uskallettava pitää ja tehdä ratkaisuja. Ehkä jos se yksi onetimer Tepsiä vastaan olisi onnistunut ja uponnut, niin se olisi vaimentanut hetkeksi hieman kritiikkiä.

On silti melko kummallista kun vaikuttaa viime aikoina menneen eteenpäin pelillisesti, vaikkakin pääosin ilman tehopisteitä, niin sitten lyödään joka suunnasta hirveä kritiikin vyöry päälle. Onko niitä pelejä tullut edes katsottua, vai perustuuko mielipide vain kollektiiviseen lynkkausmielialaan. Kyllä ne ketjukaveritkin voisi laittaa kiekon maaliin Lambertin syötöistä tai raivata itse tien auki vastustajan maalille. Kuitenkin kyseessä on vasta 17-vuotias pelaaja ilman varsinaisia heikkouksia.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mun mielestä alkaa olla vähän turhan kovaa ryöpyttämistä Lambertin suuntaan, kun nyt tuntuu leimaantuneen täysin ylimieliseksi yläluokkaiseksi Disney prinssi sooloilijaksi ja ties mitä. Tuo jatkoajankin juttu oli hemmetin typerä.

Mistä me ulkopuoliset esimerkiksi tiedetään kuinka Lambert otti nämäkin U20 valinnat? Kärjistetysti sanottuna tuntuu yleisen mielipiteen nyt olevan, että hyvä, hyvä kun Brädiboy nyt tiputellaan liitelemästä omista ylimielisistä pilvilinnoistaan alas yms, mutta on aivan täysin mahdollista, että Lambert on kyllä jo aivan itse hyvissä ajoin tajunnut että kutsua ei alkukauden heikkojen esitysten takia välttämättä tule ja otteita pitää kyllä parantaa.

Muutenkin nuo väitteet ylimielisyydestä on lähtenyt vähän laukalle. Joo yritys ja näyttämisenhalu on ollut alkukaudesta (ja sitä aiemminkin) todella kovaa, joka on täysin ymmärrettävää tuon tason lahjakkuudella, jolloin tietenkin on välillä lipsunut liian sooloilun puolelle, mutta puheista saa sen kuvan että kaveri ei suostu edes luistelemaan vaihtoon ellei joku OB käy hakemassa pois...

Kaveri on siis kumminkin vasta 17-vuotias ja parhaimmillaan väläytellyt kyllä todella hienolla tavalla. Voi olla että viimeisten kuukausien, viikkojen ja jopa päivien aikana Lambert on oppinut ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan kokoajan enemmän ja siten toivottavasti kehittyy hiljalleen paremmaksi ja paremmaksi. Potentiaalin yläraja on Lambertin kohdalla kumminkin edelleen hemmetin korkealla ja ainakin itse haluan antaa tälle työrauhan, enkä ryöpyttää liikaa joka ikisessä välissä.
AAMEN!

Brad Lambertista on tulossa suomalaisille urheilufaneille uusi Jari-Matti Latvala, jonka epäonnistumista oikein odotetaan kuola valuen. Bradia ja JML:ää yhdistää nuorena asetetut kovat odotukset urheilu-uralle. Latvalasta piti tulla seuraava mestari, Bradista ensimmäinen ykkösvaraus. Muitakin yhtäläisyyksiä on, JML:lle kuittailtiin tyttöystävästä ja Bradille isästä. Nyt kun urheilu-ura ei ole edennytkään odotetulla tavalla, niin tästä on tullut jonkinlainen paskanheittokilpailu, missä kilpaillaan kuka lyö epäonnistunutta urheilijaa koviten.

Suomi ei ole urheiluhullua kansaa, vaan pikemminkin menestyshullua sellaista.
 

Saleva kehiin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelipaikallinen JYP, Ukrainan maajoukkue
Kyllähän suomalainen tykkää kun joku ylpistynyt saa kunnolla nokkaan. En vain tunnista Lambertissa diivan elkeitä ja varmaan on satsannut jääkiekkoon harjoittelutunteja ainakin yhtä paljon kuin ikäkaverit keskimäärin. Veikkaan että enemmän. Ja voiko isääkään syyttää liiaksi siitä, että touhuaa poikansa eteen. Aika moni muukin isä tekee kaikenlaista jälkikasvunsa vuoksi ja vasta jälkeenpäin ymmärtää, ettei kaikki ehkä ollutkaan ihan tarpeellista.

Toivottavasti Brad nauttii jatkossakin pelaamisesta ja uskoo itse tekemiseensä. Taitotaso pohjalla on sillä tasolla, että kovalla työnteolla kaveri kyllä lunastaa paikkansa rapakon takana. Kaikenlainen ylimääräinen kuona painolastina voi tietysti sen ilon viedä ja kuka sellaista nyt oikeasti toivoisi?
 

Offensiveside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, La Vecchia Signora
Erittäin hyviä viestejä pari edellistä.
Poika on 17 vuotias ja ladattu aika paljon niskaan jo muutoma vuosi, teilllä on rosterissa 2 junnua jotka tulee kiekosta tekemään itselleen ihan ammatin ja menestyksellisen ja mukavinta se että kukaan ei oikeasti tiedä kumpi tulee olemaan 5 vuoden päästä kovempi ja se on fakta.
Nauttikaa molemmista
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä pitää erottaa kaksi asiaa: Brad ja Bradin faija. Brad on 17v. nuorimies, joka on ihan kaikella tavalla raakile. En ole havainnut, että Brad olisi itse ylimielinen tai harrastaisi leijumista. Usein vaikuttaa olevan vähän hämilläänkin, kun tietää, että kaikkea tekemistä ja sanomista seurataan suurennuslasein.

Ja sitten on Bradin faija, Ross. Ross vaikuttaa ensiluokkaiselta manipulijoilta, jolle Brad on vain pelinappula isommassa pelissä. Brad saavuttaa sen, mihin Ross ei kyennyt. Haluaa itse tai ei ja keinolla millä hyvänsä. Tilanne on paitsi emotionaalisesti aivan kamala, nyt vaikuttaa myös siltä, että isä on ylitsevuotavissa yliambitioissaan tuhoamassa Bradin mahdollisuuksia ihan käytännössä, koska Bradin ympärillä käytävä kuohunta tuo ylimääräistä ja ennen kaikkea turhaa häiriötä myös muulle joukkueelle. Kukaan meistä ei tiedä, mikä on Bradin oma rooli tässä kaikessa, mutta luulen, että se on oikeasti varsin pieni. Luulen, että Brad haluaisi oikeasti vain treenata ja pelata rauhassa, ilman turhaa hälinää. Faijansa ei vain tähän pysty ja sitä Bradille suo. Faija on kasvattanut hypeä, kun olisi pitänyt ottaa iisisti ja pitää jalat maassa. Epäreilua Bradille.. Ja tosi perseestä.#freebrad
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
On silti melko kummallista kun vaikuttaa viime aikoina menneen eteenpäin pelillisesti, vaikkakin pääosin ilman tehopisteitä, niin sitten lyödään joka suunnasta hirveä kritiikin vyöry päälle. Onko niitä pelejä tullut edes katsottua, vai perustuuko mielipide vain kollektiiviseen lynkkausmielialaan. Kyllä ne ketjukaveritkin voisi laittaa kiekon maaliin Lambertin syötöistä tai raivata itse tien auki vastustajan maalille. Kuitenkin kyseessä on vasta 17-vuotias pelaaja ilman varsinaisia heikkouksia.

Minulla se kritiikki kumpuaa asenteesta, ei niinkään otteista. Jos asenne on tosiaan tuo ylivoimavastuun ja edes pelipaikan itsestään selvyytenä pitäminen niin sellaiselle ei koskaan tule löytymään ymmärrystä täältä päin. Ymmärrän että olen osittain ajanut keltaisen lehdistön luomaan tarkoituksen mukaiseen mielipahamiinaan Lambertin kohdalla, mutta minun mielestä ammattilaisjääkiekossa asiat ansaitaan etenkin nuorena nöyryyden, työnteon ja sen roolin toteuttamisen kautta mitä valmennus sulle antaa. Ja jos se olisi komennus a-nuoriin niin sinne mennään entistä kovemmalla draivilla ja kiukulla näyttämään se oma taso.

Ansaitset sen luottamuksen olemalla ns. hyvä alainen, hyvä ottamaan vastaan kritiikkiä ja ajattelemalla vain JYPin asioita kuluvalla kaudella jonkun varausnumeroiden sijaan. Samat asiat ne tulee sitten myöhemmin isommissa liigoissa vastaan ja sielläkään ei koutsit sooloilua hyvällä katso.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä pitää erottaa kaksi asiaa: Brad ja Bradin faija. Brad on 17v. nuorimies, joka on ihan kaikella tavalla raakile. En ole havainnut, että Brad olisi itse ylimielinen tai harrastaisi leijumista. Usein vaikuttaa olevan vähän hämilläänkin, kun tietää, että kaikkea tekemistä ja sanomista seurataan suurennuslasein.
Aika hyvin nämä erotetaankin ja isäukosta on puhuttu tässäkin ketjussa paljon.

Vaikka Brad ei itse ole haastatteluissa ylimielinen, niin kentällä on todella itsekäs ja vaikuttaa liikaa siltä, että pelaa enemmän itselleen kuin joukkueelle. En muista milloin olisin nähnyt noin itsekkäästi ja nimenomaan tyhmän itsekkäästi pelaavaa pelaajaa Liigassa. Aivan liian usein näkee, että Bradilla olisi avopaikka syöttää joukkuekaverille hyvään vetopaikkaan tai käynnistää hyvä hyökkäys keskialueella, mutta tuntuu ettei syöttäminen käy edes mielessä. Bradille tulee syöttäminen mieleen vasta sitten, kun huomaa ajautuneensa umpikujaan, jolloin se on usein liian myöhäistä.

Moinen itsekkyys yhdistetään aika herkästi ylimielisyyteen, kun kaukalon ulkopuoliset liikkeet sitä tukevat, vaikka niiltä osin isäukko olisikin ohjaksissa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Nelfor , ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta, kun kyseessä on 17v. poika, jonka on pakko onnistua, voisiko johtua siitä, että hän pelaa epävarmuuksissaan niin, miten on aina pelannut? Se nyt nähty pelityyli tulee niin selkärangasta, ettei tavallaan voi sille mitään? Ei uskalla mennä epämukavuusalueelleen, koska silloin on vielä suurempi mahdollisuus epäonnistua? Kun ei saa (isältään) rauhassa kehittyä ja myös epäonnistua, ”varastaa” sieltä, mistä pystyy?

Me kaikki tiedämme, että tämä on lyhyt tie, mutta Bradin faija ei sitä usko, vaan puskee omia näkemyksiään pojalleen. Ja Brad ei pääse niitä mihinkään pakoon. Koko tämä isä-poika-suhde vaikuttaa paljon normaalia alisteisammalta lapsi-vanhempi-suhteelta, jolloin psykologiset vaikutukset ovat moninaisemmat ja moninkertaiset. Mä väitän, että Bradin korvienväli on niin jumissa, ettei edes pysty saamaan itsestään parasta irti ennen kuin faija siirtyy kokonaan takavasemmalle. Enkä usko, että sellaista tulee tapahtumaan ennen kuin Brad on valmis siihen, että välit voi katketa lopullisesti. Tässä keississä on ylitetty normaalit osallistuvan vanhemman hyvän maun rajat jo ajat sitten. Ikävä kyllä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Nelfor , ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta, kun kyseessä on 17v. poika, jonka on pakko onnistua, voisiko johtua siitä, että hän pelaa epävarmuuksissaan niin, miten on aina pelannut? Se nyt nähty pelityyli tulee niin selkärangasta, ettei tavallaan voi sille mitään? Ei uskalla mennä epämukavuusalueelleen, koska silloin on vielä suurempi mahdollisuus epäonnistua? Kun ei saa (isältään) rauhassa kehittyä ja myös epäonnistua, ”varastaa” sieltä, mistä pystyy?

Me kaikki tiedämme, että tämä on lyhyt tie, mutta Bradin faija ei sitä usko, vaan puskee omia näkemyksiään pojalleen. Ja Brad ei pääse niitä mihinkään pakoon. Koko tämä isä-poika-suhde vaikuttaa paljon normaalia alisteisammalta lapsi-vanhempi-suhteelta, jolloin psykologiset vaikutukset ovat moninaisemmat ja moninkertaiset. Mä väitän, että Bradin korvienväli on niin jumissa, ettei edes pysty saamaan itsestään parasta irti ennen kuin faija siirtyy kokonaan takavasemmalle. Enkä usko, että sellaista tulee tapahtumaan ennen kuin Brad on valmis siihen, että välit voi katketa lopullisesti. Tässä keississä on ylitetty normaalit osallistuvan vanhemman hyvän maun rajat jo ajat sitten. Ikävä kyllä.
Puhut ihan asiaa, mutta olipa juurisyyt missä tahansa, niin ei se tarkoita, että kritiikkiä ei saa antaa. Kun on kyseessä pelaaja, joka tähtää maailman huipulle, niin silloin kritiikkiäkin annetaan sen mukaisesti. Kyllä minä ainakin tiedostan, että isäukko on isolta osin syyllinen nykytilanteeseen, mutta Brad siellä kentällä kuitenkin pelaa, joten kritiikki kohdistuu itse pelaajaan.

Bradille annetaan kannattajien keskuudessa edelleen aikaa ja mahdollisuksia, sekä toivotaan kovasti, että tulee lopulta onnistumaan. Jos tämä kritiikki ei mene Lambertin perheen tietoon, niin sitten tämä on vain tapa purkaa omia ajatuksia. Jos taas menee perille asti, niin ehkäpä silloin voidaan ottaa oppia saadusta palautteesta.

Maailman huipulle ei päästä, jos ympärillä pyörii pelkkiä yes-miehiä, eikä kritiikkiä sallita.
 

Runkosarja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat KooKoo
@Nelfor , ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta, kun kyseessä on 17v. poika, jonka on pakko onnistua, voisiko johtua siitä, että hän pelaa epävarmuuksissaan niin, miten on aina pelannut? Se nyt nähty pelityyli tulee niin selkärangasta, ettei tavallaan voi sille mitään? Ei uskalla mennä epämukavuusalueelleen, koska silloin on vielä suurempi mahdollisuus epäonnistua? Kun ei saa (isältään) rauhassa kehittyä ja myös epäonnistua, ”varastaa” sieltä, mistä pystyy?

Me kaikki tiedämme, että tämä on lyhyt tie, mutta Bradin faija ei sitä usko, vaan puskee omia näkemyksiään pojalleen. Ja Brad ei pääse niitä mihinkään pakoon. Koko tämä isä-poika-suhde vaikuttaa paljon normaalia alisteisammalta lapsi-vanhempi-suhteelta, jolloin psykologiset vaikutukset ovat moninaisemmat ja moninkertaiset. Mä väitän, että Bradin korvienväli on niin jumissa, ettei edes pysty saamaan itsestään parasta irti ennen kuin faija siirtyy kokonaan takavasemmalle. Enkä usko, että sellaista tulee tapahtumaan ennen kuin Brad on valmis siihen, että välit voi katketa lopullisesti. Tässä keississä on ylitetty normaalit osallistuvan vanhemman hyvän maun rajat jo ajat sitten. Ikävä kyllä.

Vaikuttaa siltä, että Brad ja Ross ovat istuneet keittiössäsi pitkiä aikoja.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Isä-Lambert voisi uhata muutolla Kööpenhaminaan ja Ruotsin kansalaisuuden hakemisella, jos ei takaportti kisoihin näillä näytöillä aukea.

Tsemppiä Bradille.
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Maailman huipulle ei päästä, jos ympärillä pyörii pelkkiä yes-miehiä, eikä kritiikkiä sallita.

Tämä on juuri se asia mitä varsinkaan tällä palstailla ei tunnuta ymmärtävän. Kritiikkiä ei vahingossakaan saisi antaa.

Jos kaveria hehkutetaan "Suomen kaikkien aikojen lupaavimmaksi" ja ties miksi, niin kyllä jonkinlaisia näyttöjäkin voi jo odottaa, kun ensi kuussa tauluun napsahtaa 18-vuotta.

Tottakai olisi mahtavaa saada mahdollisimman paljon suomalaisia NHL-tähtiä, mutta itselleni on aivan sama tuleeko sellainen juuri Lambertista, vai jostain ihan muusta. Sellaisesta, jolla edellytykset täyttyvät.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä on juuri se asia mitä varsinkaan tällä palstailla ei tunnuta ymmärtävän. Kritiikkiä ei vahingossakaan saisi antaa.
Niinpä. Patrik Laineen ketju on äärimmäisin esimerkki tästä tällä palstalla, ja siellä on ollut jo monta vuotta täysin mahdotonta käydä kriittistä ja rakentavaa keskustelua.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yleisesti puhuen, lupaavien pelaajien kehityksen kohdalla on mielenkiintoinen taitekohta siinä vaiheessa kun tämä "aina paras" huomaakin, että haastajat ovat tulleet rinnalle tai ohitse. Se miten pelaaja pystyy käsittelemään tätä on aivan keskeinen asia siinä, millaiseksi pelaajaksi hän kehittyy. Lambertin kohdalla ollaan tässä tilanteessa ja nyt varmasti pelaajalla on melkoinen hämmennys päällä ja asiaa ei ainakaan yhtään auta se, että omat taustajoukot tuntuvat (mutuna) olevan enemmän sekoittajia kuin rauhoittajia. Tilanne on pelaajalle täysin uusi.

Näin mutuna toivoisin isän ja taustajoukkojen vetävän hetken happea ja miettivän miten pelaajaa parhaiten autetaan ja siinä ratkaisu ei ole kukasta kukkaan hypääminen vaan keskustele siitä, miten pelaajien kehitysvaiheet vaihtelevat ja miten tulee näissä tilanteissa toimia. Rauhallisuutta ja aikaa toivoisin käytännössä teini-ikäiselle pelaajalle ja hänen taustoilleen ja miettivän enemmän perspektiiviä useamman vuoden kuin kuukauden päähän. Varausnumero ei tee yhdestäkään pelaajasta NHL-pelaajaa, mutta se miten tätä tilannetta pelaaja käsittelee / hoitaa näyttää pelaajauran kehityksen. Pelaajan potentiaali on valtava, mutta myös kehityskohteita on kovasti. Myös scoutit varmasti seuraavat suurella mielenkiinnolla, miten pelaaja tätä tilannetta käsittelee, onko hän tyyppinä se joka vetää joukkuettaan pois tappioputkesta ison veden takana jonain päivänä, vai se, joka lyö ensimmäisenä pensselit santaan ja myrkyttää ilmapiirin, vai jotain siltä väliltä. Voittavia persoonia haluavat kaikki omaan yhteisöönsä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai kukaan täällä kritiikkiä ole kieltänyt, mutta onhan siinä nyt jo aika iso ero terveen kritiikin ja sen aivan päättömän kuraamisen välillä mihin homma on alkanut Lambertin osalta valitettavasti menemään.
Itse en ole juurikaan huomannut asiatonta kritiikkiä Bradia kohtaan. Vaikka kritiikkiä on välillä tullut kohtalaisen paljon, niin on kritisoitu varsin asiallisesti ja aiheellisesti. Mitään "päätöntä kuraamista" en ole havainnut.
 

Baldrick

Jäsen
Itse en ole juurikaan huomannut asiatonta kritiikkiä Bradia kohtaan. Vaikka kritiikkiä on välillä tullut kohtalaisen paljon, niin on kritisoitu varsin asiallisesti ja aiheellisesti. Mitään "päätöntä kuraamista" en ole havainnut.

Kyllä huhuttu Lambertin ja taustajoukkojen vaatimustaso joukkuetta kohtaan sekä seurahyppely sen tukena kuitenkin selvästi vaikuttavat siihen mitkä ovat odotukset pelaajaa kohtaan ja miten hänen pelaamistaan lähestytään. Nyt itsekin tulee lähinnä katsottua puutteita ja kiinnitettyä enemmän huomiota junnuelkeisiin ja itsekkyyteen jäällä. Sitä myös alkaa näkemäänkin ehkä enemmän kuin olisi suotavaa.

Toki sitäkin voi miettiä jos vertaa vaikka Kemelliin tai Vataseen, että jos onnistumisiakin tulee isojen odotusten ruokkimiseksi, niin virheitäkin on helpompi painaa villasella.

Hyvä se kuitenkin on muistaa, että kyseessä on kehittyvä 17-vuotias yksilö, jolla oma kasvutarinansa. Kyseessä voi hyvinkin olla myös onnistumispaineet, jotka tekevät pelistä pakottamista ja saa sen näyttämään vain itsekkäältä, kun pää on lukossa ja lötöä pitää saada pussiin.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Hyvä se kuitenkin on muistaa, että kyseessä on kehittyvä 17-vuotias yksilö, jolla oma kasvutarinansa. Kyseessä voi hyvinkin olla myös onnistumispaineet, jotka tekevät pelistä pakottamista ja saa sen näyttämään vain itsekkäältä, kun pää on lukossa ja lötöä pitää saada pussiin.

Lambertin kohdalla on mielestäni hyvä ottaa huomioon myös se, että loukkaantumisen lisäksi hänellä ei ole ollut käytännössä ollenkaan pysyvyyttä pelipaikan ja ketjukaverien suhteen. Tuokin vaikuttaa satavarmasti siihen miten asioita pystyy toteuttamaan selkärangasta. Joka toisessa pelissä laidalla joka toisessa keskellä ja ketjukavereina on ollut käytännössä kaikki hyökkäävän roolin pelaajat. Liekö poika pelannut kahta peliä enempää samalla paikalla ja samojen ukkojen kanssa. Minusta Lambertia voisi kokeilla ihan oikeasti vaikka Kalaputaan ja Turkulaisen kaverina muutaman pelin nyt kun Kemell on katsomon puolella.
 
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Lambertin kohdalla on mielestäni hyvä ottaa huomioon myös se, että loukkaantumisen lisäksi hänellä ei ole ollut käytännössä ollenkaan pysyvyyttä pelipaikan ja ketjukaverien suhteen. Tuokin vaikuttaa satavarmasti siihen miten asioita pystyy toteuttamaan selkärangasta. Joka toisessa pelissä laidalla joka toisessa keskellä ja ketjukavereina on ollut käytännössä kaikki hyökkäävän roolin pelaajat. Liekö poika pelannut kahta peliä enempää samalla paikalla ja samojen ukkojen kanssa. Minusta Lambertia voisi kokeilla ihan oikeasti vaikka Kalaputaan ja Turkulaisen kaverina muutaman pelin nyt kun Kemell on katsomon puolella.
Tai Heleniuksen ja Valkeejärven/Siikasen kanssa, missä Kemellkin onnistui.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en ainakaan ole kritisoinut ketään siksi, että kritisoi Lambertin peliesityksiä. Brad Lambert on yksi joukkueenne pelaajista ja ihan samalla tavalla hänenkin peliesityksiään pitää saada arvostella kuin muidenkin. Mutta pitää muistaa myös, että Brad on vasta 17v. Vaikka häntä kuinka hehkutetaan, varmasti aivan aiheestakin, ne hehkutukset perustuvat kuitenkin junnuesityksiin ja niitä pitää arvioida siinä kontekstissa. Hän on ollut ylivertainen junnuissa, ikäistensä tai muuten suurin piirtein ikäistensä kanssa pelatessaan. He kaikki ovat raakileita. Ne, jotka eivät ole ja omaavat suuren potentiaalin, ovat yleensä päässeet seuraavaan ikäkausijengiin tai jopa miesten kanssa pelaamaan. Ja suurin osa on sitten siellä niitä potentiaaleja ja tekevät armottomasti töitä pärjätäkseen siinä joukkueessa.

Nämä nuoret ja suuret prospektit ovat aina vähän vaarallisia siinäkin mielessä, että niissä monella muulla asialla kuin pelkillä lajitaidoilla on ehkä suurempi merkitys kuin arvaammekaan. Jos ajattelen omakohtaisesti tilannetta, missä mun oma lapseni olisi todella lahjakas jossain lajissa, pyrkisin pitämään lapsen/nuoren elämän mahdollisimman samanlaisena kuin kaikkien muidenkin ikätoveriensa. Lambertit ovat mielestäni esimerkki siitä, että jääkiekko on saanut aivan suhteettoman suuren huomion ja isä-Lambert vain lyö lisää vettä myllyyn. Tämä toiminta, jos mikä, on omiaan kasvattamaan odotuksia niin korkeiksi, että todennäköisyys onnistumiselle pienenee. Ollaanko ikinä tyytyväisiä? Mitataanko onnistumiset vain pisteinä, koska sehän ei tietenkään ole mikään koko totuus siitä, millainen pelaaja olet. Jos Brad on koko elämänsä kasvanut tällaisessa ilmapiirissä, se ei vain yhtäkkiä muutu, vaikka kuinka tietäisi, että se ei ole oikeanlainen mentaliteetti lähestyä jääkiekon pelaamista.

Paineita on totta kai aina, mutta vanhempien tehtävä on yrittää minimoida niitä ulkopuolisia ja pelaajan itselleenkin asettamia paineita. Eikä varsinkaan omalla toiminnallaan kasvattaa niitä. Aikuiseksi kasvaminen on ihan riittävän vaikeaa ilman mitään ylimääräisiä paineitakin. Itsestäni tuntuu todella vieraalta, että omat lapseni joutuisivat kaiken muun nuoruuden kuohunnan keskellä miettimään sellaisia asioita, etteivät pystyisi täyttämään omien vanhempiensa asettamia odotuksia harrastustensa suhteen. Tietenkin odotuksia pitääkin olla, tyyliin on hankittava koulutus ja tehtävä töitä, koska joidenkin yksilöiden osalta se on ainoa tapa saada asioita tapahtumaan. Harrastuksen pitää kuitenkin olla hauskaa ja tuoda iloa ja hyviä asioita elämään. Tietenkin pitää ymmärtää myös se, että aina kaikki elämässä eteen tulevat asiat eivät oikeasti tunnu juuri sillä hetkellä hauskoilta tai erityisen kiinnostaviltakaan, mutta nekin pitää hoitaa. Se on ihan ok, ettei aina huvittaisi mennä treeneihin, mutta silti niihin pitää mennä, koska se on ainoa tapa päästä jatkamaan sitä harrastusta silloin, kun sinne on maailman parasta mennä. Ja myös siksi, että on sitoutunut joukkueeseen. Mutta sen sitoutumisen pitää perustua omaan haluun.

Jotenkin tästä Lambertien touhusta vain paistaa ulospäin sellainen kuva, että isä on asettanut tavoitteet hyvin varhaisessa vaiheessa ja päättänyt, miten asiat tulevat menemään eikä Bradilta paljon kysytä. Ja niinhän sen ei pitäisi mennä. Se on ihan ymmärrettävää, että uran kannalta pitääkin joskus tehdä valintoja ja vanhemmat sitten oman kokemuksensa kautta voivat auttaa päätöksenteossa. Mutta se, että nuorella miehellä ympäristö vaihtuu jatkuvasti ja hän on koko ajan aloittamassa alusta tuntuu aivan järjettömältä. Toivottavasti Bradilla on edes henkinen valmentaja, jonka kanssa hän pystyy puhumaan kaikista asioista suoraan ja luottamuksella, sen verran paljon huomiota hän on saanut viime vuosien aikana. Asuinpaikan, joukkueen ja koulun vaihtaminen kaksi kertaa reilun vuoden aikana, on aivan järjettömän iso muutos kenelle tahansa nuorelle, saati sitten sellaiselle, josta media kirjoittaa ylisanoja ja osa jopa odottaa, että kaveri epäonnistuu. Brad on nyt kaksi kertaa tullut ulkopuolelta enemmän tai vähemmän valmiiseen ja tiiviiseen yhteisöön suuren ennakko- ja mediahypen saattamana, missä kaikilla on ollut jonkinlainen ennakkokäsitys siitä, kuka hän on ja millainen hän on. Ihme on, jos siitä ei olisi seurannut Bradin pään sisällä epävarmuutta ja ylimääräistä stressiä. Sanotaan, että kaikella on hintansa ja aika usein se elämässä myös menee niin. Itse toivon, että Bradin lähipiiri antaa hänelle olosuhteet, missä hän voi onnistua ja tuntea olonsa turvalliseksi. Jääkiekko voi olla elämän tärkein asia, tai tuntua siltä, mutta se ei voi olla koko elämä. Se voi olla pienestä kiinni, että kaikki loppuu pyytämättä ja yllättäen. Sellainen tilanne on kriisin paikka muutenkin, mutta jos koko minäkuva ja elämä on rakennettu sille, että on erinomainen jääkiekkoilija, päälle tulee vielä normaaliakin suurempia ongelmia. Ja monelle ne asiat ovat niitä elämän kohtalonhetkiä oikeasti.

Tällä hetkellä Brad voi kokea todella vaikeita hetkiä, kun jäi U20-jengin ulkopuolelle ja nyt jos koskaan, hän tarvitsee aivan erityisen paljon tukea. Ja onnistumisia. Vaikka peliesitykset eivät automaattista paikkaa maajoukkueeseen edellytäkään, toivon myös, että tässä ei ole taustalla sellaista, että halutaan näpäyttää Bradin faijaa. Koska tiedän, että Suomessakin asioista voi hyvin helposti tulla arvovaltakiistoja. Tämänkin vuoksi Ross Lambertin pitäisi nyt ymmärtää ottaa askel taaksepäin ja antaa pojalleen täysi työrauha, jotta hän voisi nousta sille tasolle, että maajoukkueenkin ovet voisivat taas avautua. Se taas vaatii sitä, että Brad pelaa paremmin. Sen jokapäiväisen työn tekee Brad ja sekin tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, jos hänen edestään laitetaan ovia kiinni siksi, että faija on pässi, vaikka tekisi kaiken sen, mitä valmennus häneltä odottaa. Kaikilla on siis peiliin katsomisen paikka: Pennasen tiimillä siitä syystä, että päätöksen taustalla ei varmasti ole mitään muita kuin pelillisiä tekijöitä ja että Brad ihan oikeasti saa saman mahdollisuuden kuin kaikki muutkin.

Jos isä ei nyt päästä irti, isommassa kuvassa tässä koko kuviossa ei ole kuin yksi häviäjä, se on Brad Lambert. Ja se on väärin se.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Lambertin kohdalla on mielestäni hyvä ottaa huomioon myös se, että loukkaantumisen lisäksi hänellä ei ole ollut käytännössä ollenkaan pysyvyyttä pelipaikan ja ketjukaverien suhteen. Tuokin vaikuttaa satavarmasti siihen miten asioita pystyy toteuttamaan selkärangasta. Joka toisessa pelissä laidalla joka toisessa keskellä ja ketjukavereina on ollut käytännössä kaikki hyökkäävän roolin pelaajat. Liekö poika pelannut kahta peliä enempää samalla paikalla ja samojen ukkojen kanssa. Minusta Lambertia voisi kokeilla ihan oikeasti vaikka Kalaputaan ja Turkulaisen kaverina muutaman pelin nyt kun Kemell on katsomon puolella.
Lambert pelasi parhaat ja tuottavimmat pelinsä, kun sai edelliskauden alussa pelata usean pelin parhaiden, eli Immosen ja Tuppuraisen kanssa. Tasaisinta suorittamista nykyrosterissa varmasti Kalapudas ja Turkulainen toisivat, ja toisaalta Brodecki voisi mennä paimentamaan kanadalaisia oman pään hommissa kakkoskenttään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös