Brändi öykkäröi 2011-12

  • 103 792
  • 302

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä on jo korkea aika avata vastaava ketju. Tänne kaikki kauden 11-12 tapahtumat, missä HIFK sikailee/hanskaa tai aiheuttaa vain muuten yleistä hämminkiä ja vapinaa kukkahattutätien keskuudessa. Lähinnä siksi ajattelin tätä ketjua laittaa pystyyn ettei toi pelisuoritukset-ketju täyttyisi jokaisesta torikokouksesta. Löytyykö aihetta/kannatusta, jos ei niin sitten voi heittää koko roskan mappi-ö:n puolelle.

Slavia Prahaa vastaan ENT-matsi vieraissa ja asialla Melart vs Micka.

http://www.youtube.com/watch?v=q9WMF_n3awQ

Melart hakee rähinää selkeästi, ei kohdistettuna keneenkään erityisesti. Micka sieltä lähtee puolustamaan omiaan. Lädälle selkeästi tämä vaikka ei mikään teknisen suorituksen juhla ollutkaan(Melartin suurin heikkous tämä vielä).

Vienna Capitalsia vastaan pelatussa ainakin Liivik otti erää mutta en löytänyt tätä mistään tuubista. Onko jollain? Muistini mukaan tämä menee ns. tynkä- sarjaan suoritustasoltaan.

Liigassahan on nyt tähän asti ollut Jokelan kuitti Tapparan Lähteelle kenen puhtaasta taklauksesta MG satutti itseään. Tämä löytyy kyllä tuubista mutta on niin lyhyt tynkä etten viitsinyt edes postata. Painimatsi lähinnä missä Lähde kellahti alimmaiseksi. Jokelalta hienoa joukkupeliä(mielipide) jota Petukin ylisti.

Toistaiseksi viimeisimpänä on tietysti Niiralan hulinat missä nähtiinkin sitten ehkä vuosiin parasta tanssahtelua liigatasolla:

http://www.youtube.com/watch?v=IOGucDIVFxE

Kanki vs Laurila on kyllä tämän alan hienointa miesmuistiin. Isot propsit molemmille. Laurila kyseli(HIFK haki kuitenkin) ja Kanki lähti. Selkeä voitto Kangella kuitenkin niin ettei Laurilan tarvitse hävetä yhtään, sai varsinkin alussa pari mojovaa perille. Kanki sitten sai yhden kunnon kolauksen mikä oikeastaan päättikin ottelun, tässä siis aukesi Laurilan naama ja tasapaino järkkyi. Molemmat taisi nousta kerran jo ns. korkeesta polviasennosta jatkamaan. Raitapaidat eivät tätä pilanneet vaikka taisivat kuitenkin yrittää alussa.

Mikko Kurvinen kävi Jasse Ikosen kimppuun samalla hetkellä mutta harmittavasti tätä en ole saanut mistään näkyviin. Kurvinenhan ei ole tainnut tapella HIFK:ssa sitten Penan jälkeen, onko silloinkaan?

Lopuksi. Ne kutka eivät näistä jutuista saa kiksejä voi ystävällisesti jättää laittamatta mielipiteitään ketjuun. Sm-liigan tappelut ketjussa voi sitten moralisoida ja arvostella tätä alakulttuuria. Vastustajien mielipiteet ovat tottakai tervetulleita vaikkakin sitten 'varttiryssä-paskahousu hyökkäsi takaa!' sattuisivatkin tälle linjalle. Ne ei ketään vahingoita(eihän?)

Vielä kun saisi HardCoreHooliganin vetäisemään haikun tosta Kanki-Laurila tapahtumasta :D

ps. Mulla on jo ikää joten saa eikun pitää korjata jos unohtuu jotain.

E. Otsikkoa muokattu veli Bismarckin ehdotuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan asiallinen ketju, mutta itse nykyään vierastan brändi-sanaa, se on niin Pentti's ja kaltateltta-aikakauden juttuja. Puhuisin mieluummin HIFK-kiekosta ja sikailusta eli otsikko tyyliin: "HIFK öykkäröi...". Parasta tässä on se, että ympäri maan alkaa avautuminen ja tämä voi olla aika helmeä loppukaudesta. No, menköön tämä otsikko nyt tämän kerran sitten.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ihan asiallinen ketju, mutta itse nykyään vierastan brändi-sanaa, se on niin Pentti's ja kaltateltta-aikakauden juttuja.

Ulkopuolisena sanoisin, ettei IFK:n brändi edes ole niin paljoa pelityyliin sidoksissa, vaan laajempi mielikuvakokonaisuus. Toki se jäällä tapahtuva kohellus on osa brändiä, mutta jotakuinkin ainutlaatuinen markkinaetu suomalaisten urheiluseurojen osalta Hifkillä säilyisi vaikka se marsittaisi jonkun hmv-mikkihiirilauman kaukaloon.

Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin pidän selvänä, että Matikainen järjestää myös jossain paikallisessa, jos ei nyt joukkomyllyä, niin jotain sen tapaista hengen nostatusta, kun matsi on ratkennut suuntaan tai toiseen. Puhelimeen vastaajia ei taida Jokereilta löytyä yhtä paljon kuin teiltä potentiaalisia soittajia, mutta eiköhän tuosta jotain turpasirkusta aikaan saada. Molemmilta jengeiltä löytyy kuitenkin kostotaklausvoimaa sen verran, että saattaa mennä nyrkkihippasia vaarallisemmaksi touhuksi jossain vaiheessa.

Kankaanperä-Laurila oli kyllä klipistä nähtynä hyvää viihdettä. Yksi Kangen parhaista esityksistä tällä saralla. Naaman aukaisemisesta aina plussaa.
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin pidän selvänä, että Matikainen järjestää myös jossain paikallisessa, jos ei nyt joukkomyllyä, niin jotain sen tapaista hengen nostatusta, kun matsi on ratkennut suuntaan tai toiseen.
Toivotaan todella näin! En toivo kuitenkaan mitään keinotekoisia myllytyksiä, vaan sitä että tapahtumia edeltävä ottelu on todella ollut tunteita nostattava. Spontaanit tappelut kuuluvat lajiin aivan yhtälailla kuin kovat taklaukset ja maalitkin. Kangen myllylle isoa peukkua. Kurvisen tappelu ei ole tainut tallentua millekään videonauhalle? Toivon hartaasti että olen väärässä, ja että se youtuben syövereistä jossain vaiheessa löytyisi.
 

scholl

Jäsen
Pilaat hienon verbin öykkäröidä. Tuollainen nahistelu ei ole öykkäröintiä. Vaadin siis öykkäröinti-termin kunnian palauttamista.

Mielestäni tuo HIFKin futisrankkuskaba Klubia vastaan kuuluisi enemmänkin tähän ketjuun. Vaikkei se sisänsä ollutkaan varsinaisesti öykkäröintiä niin kuitenkin hyvällä itseluottamuksella hauskanpitoa myöskin hyvin menestyneiden Klubin jätkien kanssa. Yhteistyötä lajirajojen yli huippu-urheilijoiden kesken. Vaikkei siis varsinaista öykkäröintiä tapahtunutkaan niin kyllä silti takuulla Narrien ja Hongan pelaajia vituttaa. Ajavat varmaan parhaillaan harmistuneina jollain Nissan Micra 1.0:lla ykkösvaihteella Länärillä tai Itäväylällä ja kiroilevat sitä, miksei heille tapahdu mitään vastaavaa.
 

Vaakunanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketjun aihetta sivuten. Saa nähdä mitä tapahtuu seuraavassa TPS-pelissä. Sen verran härskin näköisesti Stone haki Kankaanperän polvea.

Väittäisin, että ilman ulosajoa olisi tullut ihan kunnon turpakäräjät.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ketjun aihetta sivuten. Saa nähdä mitä tapahtuu seuraavassa TPS-pelissä. Sen verran härskin näköisesti Stone haki Kankaanperän polvea.

Väittäisin, että ilman ulosajoa olisi tullut ihan kunnon turpakäräjät.


Täh? Kyllähän tuon värilasienkin takaa näki ettei hommassa ollut mitään tarkoituksellista hakua polveen. Myöhässä tullut taklaus, ei mitään jalkojen levittelyä tai muutenkaan haettua osumaa jalkaan. 5+20 oli tuosta kova tuomio, 2min olisi riitänyt ihan helposti.
 

Vaakunanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täh? Kyllähän tuon värilasienkin takaa näki ettei hommassa ollut mitään tarkoituksellista hakua polveen. Myöhässä tullut taklaus, ei mitään jalkojen levittelyä tai muutenkaan haettua osumaa jalkaan. 5+20 oli tuosta kova tuomio, 2min olisi riitänyt ihan helposti.

No läheltä katsottuna olin huomaavinani jalkojen levitystä. Turpaan silti.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Turpaan silti.

Niin just, brändillehän ei auota päätä ja siihen vastataan brändillä.

Stone ei tilanteessa todellakaan hakenut mitään polvitaklausta vaan puhdasta niittiä, mutta polvet osuivat tilanteessa vain yhteen, koska Ryan osittain tuli huonossa asennossa sekä huolimattomasti tilanteeseen. Harmi Kankaanperälle, ikävän näköinen tilanne ja toivottavasti toipuu.

Jos kuitenkin HIFK kokee kokeneensa vääryyttä ja päättää ratkoa tilanteen nyrkeillä seuraavassa kohtaamisessa niin on Palloseuralla toki tanssipari-ehdokkaita siinä missä punaisilla kissoilla. Mäkkäri, Plihal ja toki itse Stone osaa myös tiputtaa kintaat tarpeen tullen, mutta toivottavasti tällaiseen ei päädytä.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tämä liittyy Jarkko Ruutuun tahi IFK:hon? Eikös Juudas ollut raamatun hahmo? Joten elänyt ainakin pari tuhatta vuotta sitten, eli todennäköisesti on jo kuollut.

Oikeasti: ei ole mukavia tälläiset, toivottavasti tekijä saadaan kiinni. Tää on kuitenkin vaan jääkiekkoo hei...
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma

- Tyylikäs HIFK-fani spraymaalasi tämän rappuni portaikkoon. Harmi vain, että valvontakamera nauhoitti sen, Ruutu kirjoitti julkaisemaansa kuvaa kommentoiden.

Viittaako Ruutu mahdollisesti Scholliin lausunnossaan? Toivottavasti ei kuitenkaan suorilta tuomitse, jossei ole varma kuvanauhasta, mutta aika suorat tuntomerkit kyseiseen henkilöön hän kuitenkin antoi..
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Voi, voi... Minäpä veikkaan, että tämä jarkkoruutu on ihan itse masinoinut tämän koko töherryshässäkän. Media on törkeästi antanut jarkkoruudun elää täällä ihan kaikessa rauhassa, joten pitäähän siinä nyt jotain keksiä, että kirjoitellaan. Luultavasti tämä "IFK-fani" on jostain Kontulasta tarkkikselta revitty pellehattu, jolle jarkkoruutu on ystävällisesti lahjoittanut KSB:stä ostamansa esimerkiksi Jere Karalahden paidan. Vai olisiko sittenkin ollut ihan oma GW, huomion maksimoimiseksi?

No, nyt taas kirjoitellaan ja jarkkoruudulla on kivaa. Luojan kiitos, kyseinen dorka pelaa naapurissa. Saatan vain kuvitella, millaisessa suossa IFK:n joukkue olisi, jos tämä jarkkoruutu olisi meille hankittu. Joskus kuvittelin ja täälläkin sitä jaksoin väittää monta kertaa, että jarkkoruutu on oikeasti älykäs kaveri. Tämän syksyn perusteella voin todeta olleeni väärässä. Oikeastihan hän on jonkinlainen vähintäänkin lievä narsisti. Onneksi oli niin älykäs, että keksi pyytää IFK:lta niin järjetöntä diiliä, että Nybondaskin ymmärsi olla tarjoamatta sellaista.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Joskus kuvittelin ja täälläkin sitä jaksoin väittää monta kertaa, että jarkkoruutu on oikeasti älykäs kaveri. Tämän syksyn perusteella voin todeta olleeni väärässä.

Täytyy tunnustaa, että olin itse aikanaan samassa luulossa, mutta se hävisi jo jokunen aika sitten. Eikä tämä twiittaaminen, tiedottamisen ja journalismin helmi, kauheasti paranna miehen osakkeita.

Tuossa Twitter-touhussa on mielestäni jotain samaa kuin mitä jotkut harrastivat ala- ja yläasteen taitteessa 80-luvun lopussa. Silloin tämä verbaaliakrobatiikka tapahtui nurkan takaa.

Viimeisetkin halunrippeet saada Ruutu suosikkiseuraani katkesivat lehdistössä esitettyyn IFK-fanien kyvyttömyyteen sanoa asiat henkilökohtaisesti. Hyvänen aika sentään, eli jos minua kyseisen miehen naama nyppii, niin minun pitäisi tonkia miehen asuinpaikka esille ja raahata luuni sinne tämän mielipiteen ilmaisemiseksi. miksi vitussa? Tuossahan on samaa kaikua kuin taas niissä 80-luvun "tappelurinkipyynnöissä".

Voin vain kuvitella mikä on se itku Twitterissa illalla, jos yksikään IFK-fani ei noteeraa millään muotoa laskumäen pelaajaa numero 25. Saattaisi pienesti hiertää.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, nyt taas kirjoitellaan ja jarkkoruudulla on kivaa. Luojan kiitos, kyseinen dorka pelaa naapurissa. Saatan vain kuvitella, millaisessa suossa IFK:n joukkue olisi, jos tämä jarkkoruutu olisi meille hankittu. Joskus kuvittelin ja täälläkin sitä jaksoin väittää monta kertaa, että jarkkoruutu on oikeasti älykäs kaveri. Tämän syksyn perusteella voin todeta olleeni väärässä. Oikeastihan hän on jonkinlainen vähintäänkin lievä narsisti.
Erinomaista tekstiä. Jarkko Ruutu on niin vastenmielinen tapaus, että pahaa tekee edes ajatella, että mies on joskus kantanut IFK:n hienoa paitaa. Mies on mediahuomiosta elävä todellinen huomiohuora (vaikka inhoankin ko. sanaa, tähän se sopii kuin nyrkki jarkon leukaperiin) ja se kertoo hyvin paljon myös median tasosta, että jopa päivän HS julkaisi kyseisen oksennustwiittauksen. Onnea vaan naapuriin, jos tosissaan aikovat tarjota hommia uran jälkeen. Toisaalta, lapselliset ja huomiohakuiset twiittaukset ja muu vastaava toiminta saattaa naapuriin sopiakin. Joka tapauksessa, Tom Nybondas ansaitsee mitalin siitä, että jätti palkkaamatta twitter-jarkon.

Mistä muuten jakke tietää, että töhertelijä on IFK-fani? Oliko kyseinen henkilö pukeutunut IFK:n fanipaitaan?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi, voi... Minäpä veikkaan, että tämä jarkkoruutu on ihan itse masinoinut tämän koko töherryshässäkän. Media on törkeästi antanut jarkkoruudun elää täällä ihan kaikessa rauhassa, joten pitäähän siinä nyt jotain keksiä, että kirjoitellaan. Luultavasti tämä "IFK-fani" on jostain Kontulasta tarkkikselta revitty pellehattu, jolle jarkkoruutu on ystävällisesti lahjoittanut KSB:stä ostamansa esimerkiksi Jere Karalahden paidan..
Kai tämän asian voi noinkin nähdä. Minun veikkaukseni on, että kyllä taustalla on joku Hifk-perheen sivistynyt kannattaja, joka epähuomiossa on tällaiseen syyllistynyt. Olisiko peräti se perheen musta lammas, jos sellainen on olemassa. Voisin kuvitella, että jos johonkin Hifk-pelaajaan olisi kohdistunut vastaava teko niin Jatkoaika kaatuisi, kun jokainen vuorollaan haluaisi arvostella Jokerien kannattajia ja teko tuomittaisiin yksiselitteisesti. Nyt tämä voidaan kuitata lähinnä huumorilla.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Minun veikkaukseni on, että kyllä taustalla on joku Hifk-perheen sivistynyt kannattaja, joka epähuomiossa on tällaiseen syyllistynyt. Olisiko peräti se perheen musta lammas, jos sellainen on olemassa.

Pyydän saada huomauttaa, että tekopaikan lähistöltä on tiettävästi löydetty sämpylänmuruja. Kyseessä voi siis olla lavastus.

Ei hutkita ennen kuin tutkitaan.

Anyway, täysin ala-arvoista ja typerää touhuahan tuo on.

Ehdottomasti samaa mieltä, oli tekijä kuka tahansa. Mutta etenkin jos se on ollut ruutu itse... Hymiö.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyydän saada huomauttaa, että tekopaikan lähistöltä on tiettävästi löydetty sämpylänmuruja. Kyseessä voi siis olla lavastus.

Ei hutkita ennen kuin tutkitaan.
Noiden murujen lisäksi kannattaa kuitenkin huomioida sekin, että Kontulan tarkkiksen pellehatulla ei ole hajuakaan kuka on Judas eli tuskin on pellehatun tuotos. Enemmän tuo sivistyneistöön viittaa, "Kule Jar-ko" olisi kokonaan toinen juttu.

Anyway, täysin ala-arvoista ja typerää touhuahan tuo on.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Voi, voi... Minäpä veikkaan, että tämä jarkkoruutu on ihan itse masinoinut tämän koko töherryshässäkän. Media on törkeästi antanut jarkkoruudun elää täällä ihan kaikessa rauhassa, joten pitäähän siinä nyt jotain keksiä, että kirjoitellaan. Luultavasti tämä "IFK-fani" on jostain Kontulasta tarkkikselta revitty pellehattu, jolle jarkkoruutu on ystävällisesti lahjoittanut KSB:stä ostamansa esimerkiksi Jere Karalahden paidan. Vai olisiko sittenkin ollut ihan oma GW, huomion maksimoimiseksi?

Sokea fanitus on tietyllä tavalla hieno juttu, mutta ylläoleva spekulaatio vetää jo aika sanattomaksi. Kai se on joidenkin kohdalla niin, että sitä näkee mitä haluaa nähdä. Ruutu salaliittolaisineen spreijaamassa valvontakameroiden edessä oman rappunsa eteen "Judas kuole"?. Jep, jep.

Ei tämä kyllä brändin öykkäröintiin liity millään tavalla, mutta itse olen ainakin tyytyväinen, että Ruutujen koko isänmaallinen veljeskatras on Jokereissa edukseen esiintynyt. ;)

Mikon uran päättyminen vammoihin oli itse asiassa paha takaisku Jokereille. Aliarvostettu pelaaja, josta olisi tullut hyvää runkoainesta Jokereihin vuosikausiksi ilman pelkoa NHL-peikosta.
 

scholl

Jäsen
Miksi Jarkko Ruudusta tai hänen töherryksestään puhutaan brändi öykkäröi ketjussa? Mikä tämä tällainen McJugi nyt on? Hemmetti, jos järjestettäisiin joka voiton jälkeen valtavat ilotulitukset Nordiksella ja ajettaisiin sen jälkeen pitkillä limusiineilla ympäri Espaa sikareita poltellen ja IFK-lippuja heiluttaen niin se olisi öykkäröintiä. Vituttaa tällainen jatkuva provokaatio tässä ketjussa, sillä yksikään viesti ei kerro öykkäröinnistä. Pilataan öykkäröinnin maine mainiona harrastuksena.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi Jarkko Ruudusta tai hänen töherryksestään puhutaan brändi öykkäröi ketjussa? Vituttaa tällainen jatkuva provokaatio tässä ketjussa, sillä yksikään viesti ei kerro öykkäröinnistä. Pilataan öykkäröinnin maine mainiona harrastuksena.

Verbi
öykkäröidä
1) haastaa riitaa tai aiheuttaa häiriötä
2) pröystäillä yliampuvalla ylellisyydellä

Mielestäni täytti tuon ensimmäisen kriteerit, enkä löytänyt muutakaan sopivaa ketjua ko. uutisen jakamiseen.

Se miksi keskustelu karkasi jälleen Ruudusta vauhkoamiseen ja miksi kyseisestä henkilöstä täällä enää pitäisi keskustella ollenkaan, on toinen asia tietysti. Siinä mielessä huono provo. Pahoittelut.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi, voi... Minäpä veikkaan, että tämä jarkkoruutu on ihan itse masinoinut tämän koko töherryshässäkän. No, nyt taas kirjoitellaan ja jarkkoruudulla on kivaa. Luojan kiitos, kyseinen dorka pelaa naapurissa. Saatan vain kuvitella, millaisessa suossa IFK:n joukkue olisi, jos tämä jarkkoruutu olisi meille hankittu.
Joskus kuvittelin ja täälläkin sitä jaksoin väittää monta kertaa, että jarkkoruutu on oikeasti älykäs kaveri. Tämän syksyn perusteella voin todeta olleeni väärässä. Oikeastihan hän on jonkinlainen vähintäänkin lievä narsisti. Onneksi oli niin älykäs, että keksi pyytää IFK:lta niin järjetöntä diiliä, että Nybondaskin ymmärsi olla tarjoamatta sellaista.
Kiitos BOL! Loistavaa analyysia!! Juuri tämän saman olen pistänyt merkille, että ruudulle otti tosi koville se, ettei IFK ollutkaan valmis taipumaan kaverin pyyntöjen edessä ja tarjoamaan jättisopparia sekä suojatyöpaikkaa.
Kaikki kommentit miljoonien hylätyistä sopimuksista kertonevat rivien välistä kaiken tarpeellisen hänestä.
Jos oikeasti tämän ikäiselle kaverille tarjottaisiin moisia soppareita, niin ei kai hän valitsisi "kiekkoilun korkeakoulua" ilmalassa osoitteekseen, kun on viimeinen tiliaisuus "rahastaa" ennen uran loppua. Ei kai kaverin tarvitse enää tuossa iässä oppia uusia temppuja. :-)

Muutenkin kaveri, joka vaihtaa liki kalsaritkin twitterissä sopii statukseltaan merkittävästi paremmin itä-helsinkiin kuin STADIIN! :-)

Itsellekin tuli ensimmäiseksi tästä keissistä mieleen, että on itse maalaillut yöllä moisen ovellensa, koska kaveri ei kertakaikkiaan kestä elämää, jossa hänestä ei koko ajan puhuta! Narsisti kuten niin ansiokkaasti huomasitkin.

Toki, jos oikeasti tämä on jonkun kannattajan tekele, niin hänenkin mielenterveyttään on syytä kyllä epäillä. Enkä kyllä mielellään näkisi Nordiksella moisia henkilöitä. En fanittamassa enkä pelaamassa!

Ei ole ikävä yhtään.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No höh, vähän tuota "pissa på"-tason häröilyä mun mielestäni... Mauton pila, ei oo kiva!
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missäs päin tää Twitteri on. Vois matsin jälkeen mennä ottaa sinne pari bissee ja fanittaa sitä Rudia (siis ei sitä räppäriä).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös