Boikotointi, pikkutyttöjen puuhastelua vai tärkeää kansalaistoimintaa?

• 6 483
  • 95

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Asiaa on puitu vitutusketjussa, josta en hiiren puutteen takia ala kuitenkaan lainauksia ottamaan.

Moni suhtautuu boikotteihin naureskellen, ajatellen ettei "pikkutyttöjen" teiniuhma vaikuta millään lailla kansainvälisten yhtiöiden tulokseen. Jopa ihan oikeasti talousasioita osaavat sortuvat joskus laskeskelemaan boikottien vaikutusta yksinkertaisella kertolaskulla tyyliin 200 tyttöä * 40 hampurilaista per vuosi tekee muutama euroa vähemmän tulokseen.

Boikottien suora vaikutus voikin olla tämä. Mutta suuremman vaikutuksen tekeekin boikottien aiheuttama negatiivinen julkisuus. Vaikka joku väittikin, ettei ole huomannut boikottien aiheuttaneen taloudellisia tappioita, voi vaikkapa McDonald'sin tuloskäyrää seuraamalla todeta asian olevan toisin. Tähän on useampi syy.

Ensinnäkin, todellisuudessa yhtiötä tietoisesti boikotoivien määrä on maailman laajuisesti suurehko. Kun markkinoinnin vanha totuus on, että positiivisen kokemuksesta kerrotaan n. kolmelle henkilölle ja negatiivisestä kymmenellä, ilman mitään erityistä boikottihalua, niin suurella todennäköisyydellä suhteellisen pienikin boikotoijajoukko levittää negatiivista sanomaa huomattavasti tehokkaammin kuin tyytyväiset asiakkaat. Vaikka tiedot epäeettisistä toimintatavoista eivät kaikkia asiakkaita karkoitakkaan, niin osan ainakin ja suurelta osalta ainakin vähentävät ostotapahtumien määrää.
Lisäksi kannattaa muistaa, että nämä teinitytöt ovat McDonaldsin yksi tärkeimmistä kohderyhmistä nyt ja tulevaisuudessa ollessaan päättämässä perheen ruokailuista. Neljänkymmenen vuoden aikana vaikkapa muutama tuhat asiakasta ehtii syytää aika isot rahat yritykselle.

Tämä asikkaiden karkoitus tosin vaikuttaa suurelta osin vain itsenäisiin yrittäjiin, suurin osa McDonaldseistahan vain maksaa liikeideasta, tiloista, koulutuksesta ja logistiikasta itse emoyhtiölle. Emoyhtiöhän omistaa vain vähän ravintoloita. Boikottien suurin vaikutus itse emoyhtiöön tulee markkinointitarpeen kautta. Pitääkseen yllä siedettävää yritysimagoa, boikotoitava yritys joutuu käyttämään rahaa positiiviseen mainontaan suuria summia. Mainonnan lisäksi McDonalds käyttää hyväntekeväisyyteen erittäin suuria summia rahaa. Ilman boikotteja se tuskin näin toimisi, vaikka täysin käsittämättömästi hyväntekeväisyyslahjoituksista saakin verohelpotuksia. Suuryritysten imagokampanjoja maksaa siis käytännössä tavallinen veronmaksaja.

Boikottien väheksyjätkin yleensä tietävät boikottien syyn. Ilman boikotteja näin ei olisi. Yritysten tehtävänä on tuottaa omistajilleen voittoa. Toiminnan eettisyys lähtee loppujen lopuksi aina taloudellisista hyödyistä. Mitä suuremmat kustannukset epäeettisestä toiminnasta tulee, sitä kannattavampaa on toiminnan kehittäminen eettisesti kestävämpään suuntaan. Koska lainsäädännön kautta vaikuttaminen on hidasta ja epävarmaa, helpoin tapa vaikuttaa on boikotointi ja epäkohdista tiedottaminen.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Pikkutyttöjen ja erityisesti kettutyttöjen tyylisten ihmisten boikotit saavat allekirjoittaneen käyttämään yhä enemmän boikotoitavia tuotteita. Ihan siis niin ku vaan kiusalla. Jokainen voi käyttää toki omaa järkeään näissäkin asioissa ja miettiä itselle tärkeitä asioita. Nämä boikotointeja kehottavat ihmisryhmät saavat minussa heräämään vastareaktioita.

Meat is good and fur looks nice!

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Viestin lähetti Black Adder
Pikkutyttöjen ja erityisesti kettutyttöjen tyylisten ihmisten boikotit saavat allekirjoittaneen käyttämään yhä enemmän boikotoitavia tuotteita. Ihan siis niin ku vaan kiusalla. Jokainen voi käyttää toki omaa järkeään näissäkin asioissa ja miettiä itselle tärkeitä asioita. Nämä boikotointeja kehottavat ihmisryhmät saavat minussa heräämään vastareaktioita.

Niin, pienellä vähemmistöllä on tällainen reagointitapa asioihin. Tosin lähes kaikki ihmiset käyvät tämän vaiheen läpi n. 2, 5 ja 13-15-vuotiaina, tutustuessaan itseensä ja irtautuessaan vanhemmistaan.

Käytän toki järkeäni ja omaa harkintaa näissä asioissa ;)

Mikä boikoteissa on niin inhottavaa mielestäsi? Miten sinusta pitäisi reagoida epäeettisesti toimiviin yrityksiin vai pitäisikö mitenkään?

Meat is good and fur looks nice!

Hyvä liha on hyvää ja turkit on hyviä vaatteita, toivottavast turkiseläimille saataisiin lainsäädännöllä taattua hyvät elinolot ja inhimillinen teurastus.

Carlos

Jäsen
Kun tuolla vitutusketjussa jo niin ansiokkaasti kaiveltiin meikäläisen tekemisiä ja sanomisia aiheen tiimoilta, niin sanonpa minäkin nyt sitten sanan-pari aiheeseen liittyen. (tyhmä sivukysymys; onko sananparrella mitään tekemistä termin sanan-pari -kanssa?)

Itsekin harrastan boikotointia, tietyissä rajoissa. Pyrin välttämään esim. jenkkituotteita niin pitkälle kuin mahdollista, mutta tämän on tehnyt viime aikoina vaikeaksi mm. se että reissaan vähän väliä jenkkilässä. Yritä siinä sitten välttää sikäläisiä tuotteita. Ja mikään niin extrimisti en ole etten sitten ostaisi tai söisi mitään, ja nukkuisin kadulla. (ja näyttäisin tosi pro:lta seuraavana päivänä töissä) Joka tapauksessa pyrin olemaan erossa kaikesta jenkkilään liittyvästä niin paljon kuin käytännössä mahdollista.

Syön myöskin McDonaldsissa, sillä minulla ei ole mitään henkilökohtaista tätä firmaa vastaan. He ovat ravinneet minua huokein hinnoin ja hyvälaatuisin safkoin maailman laidalta toiselle, miksi sitä pitäisi boikotoida? Ainoa mistä ko. firmassa en pidä, on se jenkkitausta, mutta kaikkea ei voi kai saada.

Sen sijaan boikotoin täysin tiettyjä firmoja kuten JC Penneyä, mutta siihen minulla on ihan omat business -johdannaiset syyni, eikä siitä sen enempää. Myöskin muutama muu firma on päässyt ns. mustalle listalle, mutta ei sen takia mitä he ovat tehneet epäsuorasti joskus vuonna 500 Ambomaalla.

Eli joku varmaan pitää meikäläistä nyt sitten ihan wannabe-boikotoijana ja pellenä, joka ei osaa pysyä edes kannassaan. Siitä vaan sitten, minä puolestani näen USEIMMAT extreme-boikotoijat mustavalkoisina idiootteina, joten sen suhteen ollaan ihan sujut.

Eräs tuttavaperheeni muuten boikotoi kaikkia Fazerin tuotteita, ja heillä on siihen ihan omat syynsä joista ei enempää myöskään tässä. Ymmärrän heidän kantansa ihan täysin, vaikka itse en siitä huolimatta boikotoi Fazeria, päinvastoin. Tosin vastedes en kerro välttämättä heidän päivällispöydässään vesikielellä-juttuja Fazerin kahvilasta.

Eli minä jaksan ymmärtää ihmisten boikotointia, siinä on jopa paljon järkeäkin -toisinaan, mutta juuri tämä kettutytöttöjen lanseeraama mäentiedämistäänmitäänkuhanvaanboikotoinkuseonrules -homma ei "oikein" putoa.

Mutta meitä on niin moneksi, jos joku siis tulee onnelliseksi sillä että heittelee kananmunia Mäkkäriin, niin siitä sitten vaan. Minen sitä ymmärrä, mutta eipä kai minun tarvitsekaan.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hyvä liha on hyvää ja turkit on hyviä vaatteita, toivottavast turkiseläimille saataisiin lainsäädännöllä taattua hyvät elinolot ja inhimillinen teurastus.

Mitä tarkoittaa inhimillinen teurastus?

Tuskin kuollut eläin enää hirveästi välittää siitä miten se teurastetaan. Ja miksi eläimelle pitäisi taata inhimillinen teurastus kun oikeassa luonnossa eläinten kuolemat harvemmin ovat "inhimillisiä" (mitä ikinä tarkoittaakaan). Miten eläin erottaa ei-inhimillisen ja inhimillisen teurastuksen?

Ja ylipäätänsä, taataanko eläimille hyvät elinolot (jotta niitten turkki/liha on hyvässä kunnossa kun ne tapetaan, varsinaista inhimillisyyttä sekin) sen takia, että eläimillä on hyvä olla vai sen takia, että ihmisillä on hyvä olla. Mistä tiedetään miten häkissä koko elämänsä elänyt eläin näkee elinolonsa, joissa katto on jatkuvasti pään päällä, ruokaa tulee naaman eteen.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Itsehän kuulun myös boikotoijiin. Olen boikotoinut Shellin palveluja jo 1980-luvun puolelta liittyen tietenkin Shellin loistaviin toimiin Afrikassa. Pyrin myös boikotoimaan ylikansallisten yritysten tuotteita, mikä on suunnattoman vaikeaa nykyään. Lähinnä tämä boikotointi kuitenkin tarkoittaa, että pyrin suosimaan kotimaista ja lähellä tuotettua. En ole mikään hypernipo kuitenkaan, vaan kykenen käymään tarvittaessa Lidl:ssä ostamassa halpatuotettuja, saksalaisia tuotteita ilman, että menettäisin yöuneni. Kuitenkin pyrin aina ostamaan ns. Joutsen-tuotteita.

Ehkä osaltaan tähän boikotointiin kuuluu myös se, että pyrin matkustamaan mahdollisimman vähän ulkomaille eli suosin kotimaan matkailua. Tätä tietenkin edesauttavat rajalliset rahavarat sekä lentopelko.

Boikotoin myös turkiksia ja muita tällaista ehkä jonkinlaiselle hörhölle sopivaa. En kuitenkaan kulje spray-purkki kädessä kaupungilla talvisin, mutisen vain omaan partaani. Boikotoin myös tietenkin lihaa ja sen johdannaisia.

Oma on boikottini ja oma on elämäni. En neuvo muita, jollei minua neuvota. Jokainen elää tavallaan. Tällainen elämä sopii minulle, mutta ei välttämättä muille.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse boikotoin asioita hieman vaihtelevasti. Lähinnä jotain palvelua/liikettä/paikkaa jos olen saanut huonoa kohtelua tai tuote ei ole miellyttänyt.

McDonaldsin tapaisia "ravintoloita" boikotoin lähinnä siksi että ne eivät anna minulle yhtikäs mitään. Eikä niiden yleisilme miellytä, eikä sen enempää se safka joka aiheuttaa jo silkalla lemullaan pahan olon, saati että sitten pistää sitä suuhunsa ja nielee. No onhan se niinkin että laittamatta rahojani sinne, myös olen tukematta heidän toimintaansa. Eipä nuo suuret ravintolaketjut nyt ole mielestäni muutenkaan kovinkaan miellyttäviä. Pyrin kuluttamaan rahani vaikka sitten yksityisissä pienemmissä ravintoloissa, jos mieleni tekee muuta kuin kotiruokaa.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Carlos sen aika hyvin sanoi. Boikotoijat itse ovat usein mustavalkoisesti ajattelevia piiperöitä, joiden kosketuspinta tavalliseen elämään on hyvin ohut.

Niin ja en kyllä muutenkaan kuulu siihen ihmiskastiin, joka uskoo millään tavalla pystyvänsä vaikuttamaan siihen, että asiat maapallolla menisivät parempaan suuntaan.

Neekerit saavat puolestani leikkiä öljyssä Nigeriassa, Mäkkärillä on vielä 10 vuodenkin päästä lihaa hampurilaispihvissä, toisottavasti senkään verran mitä nyt (en muuten käy mäkkärillä juuri koskaan:), ja hienot vanhat rouvat ja venäläiset varmaan pukeutuvat turkkeihin talvipakkasilla silloinkin. Toppatakit kun on niin rumia.

Niin no globalisaatio on vain rikkaiden maiden etuoikeus silloinkin sillä en halua enkä usko, että Suomeen päästetään liikaa köyhiä pakolaisia elätettäväksi. Siinäpä muutama teesi, joilla maailma todennäköisesti porskuttaa eteenpäin tulevinakin vuosina ja kohti omaa tuhoaan. No problemo!

Varjolle sen verta asiaa, että inhimillinen teurastus tarkoittaa sitä, että eläin ei joudu kärsimään kivusta kohtuuttomasti lopetettaessa. Jos olet joskus saanut pahan tällin, josta et tiedä mitään ja jota et muista kuvaa se varsin hyvin inhimillistä teurastusta. Haava tai tälli, josta tunnet kipua tapahtumahetkellä on kivuliasta, eli epäinhimillistä.

Ps. Boikotoin liikkeitä, joissa saan huonoa palvelua tai joissa minua on kusetettu/yritetty kusettaa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Varjolle sen verta asiaa, että inhimillinen teurastus tarkoittaa sitä, että eläin ei joudu kärsimään kivusta kohtuuttomasti lopetettaessa. Jos olet joskus saanut pahan tällin, josta et tiedä mitään ja jota et muista kuvaa se varsin hyvin inhimillistä teurastusta. Haava tai tälli, josta tunnet kipua tapahtumahetkellä on kivuliasta, eli epäinhimillistä."

Mutta enhän minä enää kuoleman jälkeenkään muista mitään siitä kivusta.

Miten moni eläin kuolee luonnossa inhimillisesti?
Miksi siis kuoleman pitäisi olla inhimillinen (oikeastaan enemmän retorinen kysymys kuin varsinainen ihmettely).

Toisaalta, käsittääkseni tappamisesta on yritetty tehdä mahdollisimman pikaista ihan senkin takia, että homma sujuisi nopeasti (valitettavasti eläimiä ei taida voida kaasuttaa, kun kaasujäämät voisivat vaikuttaa lihaan/turkkiin).
Ja toisaalta jos eläintä ammutaan pultillä päähän sen kipureseptorit saattavat tuhoutua siinä samassa, ts. signaali kivusta ei varsinaisesti koskaan pääse analysointivaiheeseen.

Yleisesti ottaen kuitenkin on tavattoman kaksinaismoralistista puhua samassa lauseessa inhimillisyydestä ja sitten siitä miten eläin tapetaan sitä varten, että siitä tehdään meille hyödykkeitä.
Itse hyväksyn toiminnan ihan täysin, mutta tuo inhimillistäminen lähinnä tuntuu ihmisten omantunnon lepyttelyltä.

Anton

Jäsen
Täytyy myöntää, että olen BA:n kanssa samoilla linjoilla. Käytän boikotoitavia firmoja, koska joku perusteettomasti boikotoi niitä. Olemme muutaman kerran uusioperheemme ruokapöydässä kuunnelleet eukon tyttären pissaliisa –ikäisten kavereiden vihaavan riistäviä, monikansallisia yrityksiä, kuten Mäkkäriä ja Shelliä ja että sitä paitsi lihakäyttö on murhaa! Perusteita pyydettäessä vastauksena on: ”koska kaikki vihaa niitä ja tää on niinku nuorison asia, ette te voi sitä ymmärtää!” Eli aivopesuun ovat osallistuneet joku pari vuotta vanhempi tyttökamu Annica, jolla on vankat mielipiteet kaikesta mahdollisesta öljyn krakkauksesta eturauhasongelmiin tai se jo aikaisemmin mainittu suklaasilmäinen Make, joka vain on niin hirmu söde.
Boikotoivat persoonat osaavat tarvittaessa toistaa mantraansa kerta kerran perään, mutta eivät osaa kysyttyä kertoa esimerkiksi mitä sana monikansallinen tarkoittaa. En usko heidän olevan, täysiä idiootteja, mutta osaavatko he tavuttain lukea esimerkiksi ilmaisua ”työllistävä vaikutus”?
Yhteisillä autoreissuilla tankkaan aina Simpukkahuoltamolla ja takapenkin tirskumisen saa yleensä vaikenemaan, kun pitkän ajorupeaman jälkeen kaarran McDonaldsin pihaan ja sanon, että pidetään tauko Mäkissä - minä tarjoan. Hyvin ovat bambeille hampurilaiset, ranskalaiset ja omat sanat maistuneet.

Miksikö teen näin? Varmaankin siksi, että olen lapsellinen ja mistään piittaamaton paskiainen, joka ei välitä taivaspaikastaan?

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No yleisesti olen "Ei tietulleille"-tyyppinen henkilö eli ei juuri boikotit kiinnosta ja tulee ihan kiusallaankin ostettua Pepsiä, Macin ruokia jne. Mutta monia tuotteita, joiden boikotoinnista olen päättänyt itse, boikotoin. Esim. israelilaiset hedelmät saavat mädäntyä kaupassa ja tänä kesänä myös Valio-jäätelö vietiin meiltä jäätelönystäviltä, kun perhanat myivät sen ulkomaille. Ei, Nestle ei ole tässä syynä, vaan ulkomaille siirtäminen.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Rebel
Mutta monia tuotteita, joiden boikotoinnista olen päättänyt itse, boikotoin. Esim. israelilaiset hedelmät saavat mädäntyä kaupassa

Et ole muuten ensimmäinen ihminen kuka tekee samaa, mm. omat vanhempani ovat samoilla linjoilla.

Itse koin viime vuonna kamalan järkytyksen, kun olin Hollannissa, ja ostin lähikaupasta pussillisen perunoita kotiin. Kun purin ostoksia, näin pussin kyljessä tekstin; "Made in Israel". Perkele kun keljutti. Pakko ne oli syödä koska ruokaa en heitä pois, mutta kyllä silti keljutti.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Anton
Täytyy myöntää, että olen BA:n kanssa samoilla linjoilla. Käytän boikotoitavia firmoja, koska joku perusteettomasti boikotoi niitä.
Minä taas joskus boikoitoin joitain asioita ihan siksi että muut suosivat niitä ja etenkin hehkuttavat. Niin hankala ja vastahankainen tapaus olen minä. Tosin koska olen muutenkin sellainen että harva asia aistejani miellyttää, niin en sinänsä koe menettäväni mitään jos boikotoin jotain... tosiasiassa se boikotoitava kohde antaisi mitään olennaista muutenkaan.

Asennekysymyksiä, asennekysymyksiä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi ihmiset vetävät sille niin suuren eron että toinen boikotoi amerikkalaisia/monikansallisia tuotteita ja toinen kannattaa kotimaista. Saman asian kaksi puolta, toinen vain saa huomattavasti enemmän vihaisia katseita.

Minuakin kiinnostaa että miksi ihmiset vastustavat niin tiukasti boikotointia? Sama koskee tietenkin myös monia muita "liikkeitä", kuten lihansyönnin vastustamista, sivareita tai luonnonsuojelua.

En todellakaan usko, että kyseessä olisi vain "kyrpiintyminen" esim. mustavalkoista-ajattelua vastaan kuten joku ylempänä listasi. Ensimmäinen arvaukseni olisi että kyseessä on joku primitiivi-reaktio siihen että kyseinen vaihtoehto (esim lihansyönti) oltaisiin viemässä meiltä itseltäänkin pois. Tätä pitää vielä pohtia lisää, mutta jos jollain muulla on mielenkiintoisia teorioita niin eikun esittämään!

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoat "boikotit", joita meikäläinen pitää, johtuu ainoastaan siitä, että joku tuote on mielestäni huono. Eikä sekään aiheuta sitä, että boikotoisin saman valmistajan muita tuotteita, jos ne ovat mieleeni.

Kieltämättä tällaiset "muotiboikotit" aiheuttavat minussa ainoastaan vastareaktion ja rupean ennemmin lisäämään sellaisten tuotteiden käyttöä, joita muka pitäisi boikotoida. Esimerkiksi reilu vuosi sitten, kun USA-boikotti rehotti kiihkeimmillään, marssin eräänä päivänä kauppaan ja mätin kärryyni Heinzin ketsuppia, Kellogg's Corn Flakeseja, Coca Colaa ja pisteenä i:n päälle Nestlen jäätelön. (No se ei ole usalainen, mutta kuitenkin boikotoijien kestosuosikki.) Kaikkia noita oli tarkoituskin ostaa, mutta boikotti helpotti merkkivalintoja kummasti. Ja maksoin ostokset tietysti sille sopivasti vuorossa olleelle hipinoloiselle kassalle.

Itse en ole kovin paljoa Valion jäätelöä ostanut, koska pidän esim. GB:n tuotoksia parempina, mutta jos niittinaamat rupeavat jotain boikotteja virittelemään, täytyykin varmaan lisätä niiden käyttöä.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Moto
ja pisteenä i:n päälle Nestlen jäätelön. (No se ei ole usalainen, mutta kuitenkin boikotoijien kestosuosikki.)

Tästä Nestlestä tuli vielä äkkiseltään sen verran mieleen, että jos kerran kotimaisen suosiminen on aina jees, niin minun kai sitten kuuluukin suosia Nestleä. Sveitsissähän minä asun, tämä on tämänhetkinen kotimaani, omalla työpanoksellani pyrin viemään tätä maata eteenpäin, Nestle on Sveitsiläinen firma, ja sen lisäksi meidän firman erittäin hyvä asiakas (joka myöskin on Sveitsiläinen firma). Samalla kannattaa tosiaan muistaa että Nestle työllistää suoraan 230 000 ihmistä tässä maailmassa, laskematta mukaan välillistä vaikutusta, joka nostaakin luvun jo ihan eri sfääreihin.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Ted Raikas
Minä taas joskus boikoitoin joitain asioita ihan siksi että muut suosivat niitä ja etenkin hehkuttavat. Niin hankala ja vastahankainen tapaus olen minä. Tosin koska olen muutenkin sellainen että harva asia aistejani miellyttää, niin en sinänsä koe menettäväni mitään jos boikotoin jotain... tosiasiassa se boikotoitava kohde antaisi mitään olennaista muutenkaan.

Asennekysymyksiä, asennekysymyksiä.

Jep, minä puolestani boikotoin tiettyjä tuotteita, koska tiedän joidenkin käyttävän niitä vain sen takia koska heitä vituttaa kun niitä boikotoidaan.

Mahtavaa fiilis saada joku junttapulla juomaan mustaksi värjättyä sokerivettä tai syömään tehomaataloustettua geeninautaa pullan välissä vain siksi että ilmoitan itse boikotoivani kyseisiä tuotteita.

Jotkut menettävät helposti malttinsa jos ilmoittaa boikotoivansa jotain. Erityisen ärsyttävää näyttää olevan monikansallisten tai amerikkalaisten tuotteiden boikotti-ilmoitukset. Partaan on kiva naureskella kun heittää kieli poskessa Shell- tai Mäkkäriläppää ja toisella lähtee mopedi maailmalle siltä istumalta.

Luulen että kyse on omasta voimattomuuden tunteesta ja huonosta omastatunnosta. Kun koetaan etteivät omat voimat kuitenkaan riitä asioiden parantamiseen ja kun se omatuntokin taitaa hieman painaa, niin sitten torjutaan koko asia mahdollisimman näyttävästi. Eikös tämä ole ihan näitä ihmismielen alkeellisimpia ja keskeisimpiä defenssimekanismeja.

Kaavahan on hieman sama kuin siinä että pelkää olevansa homo ja yrittää peitellä epävarmuuttaan mahdollisimman näkyvällä torjunnalla koko ilmiötä kohtaan.

Ihminen on mielenkiintoinen otus.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietin hyvinkin kauan, että boikotoinko yhtään mitään... Ja kyllä, keksin sitten vihdoin muutaman seikan.

1. McDonalds

En pidä Mäkkärin hampurilaisista, enkä muutenkaan heidän tarjoamastaan pikaruoasta. En myöskään pidä Hesburgerin sapuskoista, mutta jos noista kahdesta pitää valita, valitsen Hesen, koska ne ovat vähemmän pahoja. Mieluiten tuen rehellistä siirtolaisyrittäjää, ja ostan Kebabia. Syön kyllä silloin tällöin Mäkissä, mutta tuolloin lähinnä siitä syystä, että olen jollain (känni-)porukalla liikenteessä ja kaikki muut haluavat kyseiseen liikkeeseen.

Lisäksi voisin kuvitella meneväni syömään McDonaldsiin niinä päivinä, kun kettutytöt tms. ovat osoittamassa mieltään kyseisen ravintolan edustalla.

2. Tuulivoima

En pidä tuulivoimasta. Se on tehoton myytti, josta ei Suomen oloissa saada ikinä vakavaa vaihtoehtoa ydinvoimalle. Tuulivoima näyttää ydinvoimaa pelkäävien silmissä hyvältä, mutta he eivät havaitse sitä tosiseikkaa, että todellisuudessa korvaava sähkö tuotetaankin hiilivoimalla ja muilla fossiilisilla polttoaineilla (kuten Tanskassa).

Boikottini toteutan sillä, että en osta asuntooni ekosähköä. Tällöin voin olla varma, että yhdestäkään tuulivoimalasta ei tule minun pistorasioihini edes yhtä piko-Ampeeria, vaan kaikki tulee rehellisestä ydinvoimasta (tai sitten hiilivoimasta). Ekosähkö on niille, ketkä ovat valmiita maksamaan siitä. Mutta lällällää... kyllä minä nauran sitten sille naapurin viherpiiperjälle, kun tulee kova pakkanen ja hänen kerrostalohuoneensa jää tuulivoimaloiden jäädyttyä ilman sähköä... ja viereisissä huoneissa lämmittelevät rehelliset ydinvoimamiehet lämpimien pattereidensa ääressä. :)

3. Greenpeace

Boikottini toteutan sillä, etten tue tätä vihreää terroristijärjestöä millään muotoa.

4. Vihreät, Kommunistit, Vasemmistoliitto ja Kristillisdemokraatit

Boikottini toteutan sillä, etten anna ikinä ääntäni näiden puolueiden ehdokkaille.

5. Mamba, Suurlähettiläät, Tommi Läntinen, Anssi Kela

Kyseisten artistien musiikki ei ole ikinä iskenyt minuun, vaan saanut aikaan lähinnä universaalia kankkusta muistuttavia vilunväreitä ja pahoinvointia. Tästä syystä en aio mennä kyseisten artistien keikoille koskaan. Enkä myöskään aio ostaa heidän ääntään sisältäviä äänitallenteita.

6. Lapin Kulta

Kyseistä maultaan veden makua muistuttavaa tuotetta myydään jostain käsittämättömästä syystä oluena. Boikottini toteutan olemalla ostamatta kyseistä tuotetta kaupasta tai baareista. Jos kuitenkin ollaan niin onnettomassa tilanteessa, että muuta olutta ei ole saatavilla, joudutana Lapparikin laskemaan olueksi.

7. Jehovantodistajat

Nämä ystävälliset vierailijat, jotka käyvät aina silloin tällöin soittelemassa ovikelloa, vaikka heitä ei edes olisi pyytänyt kylään, kuuluvat myös minun mustalle listalleni. Boikottini toteutan olematta avaamasta ovea parina liikkuville miehille, joilla on selkeästi käsilaukku. Myöskään en yleensä avaa ovea muille parina liikkuville ihmisille, elleivät he ole selkesti tuttujani. Jos kuitenkin epähuomiossa avaan oven Jehovantodistajalle, kieltäydyn kohteliaasti, mutta jämptisti heidän minulle tarjoamistaan romaaneista.

Ja olen minä kerran ollut ihan oikeassakin boikotissa mukana. Joskus junnuina päätimme kaverini kanssa, ettemme syö enää koskaan Ingmanin jäätelöä. Syynä oli jääkiekkotuomari Jyrki Ingman, joka tumpeloi täysillä jossain Kerhon pelissä ja lahjoitti voiton vastustajalle. Tuo boikotti kuitenkaan ei kestänyt kauaa... nuorena ei ole lujuutta...

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Sistis
Jos kuitenkin epähuomiossa avaan oven Jehovantodistajalle, kieltäydyn kohteliaasti, mutta jämptisti heidän minulle tarjoamistaan romaaneista.

Hemmetti, onko Suomessa nykyään tosiaan näin että Jehovan todistajat ovat aloittaneet hyväveli-toiminnan, ja etsivät nyt uusia koteja mustalaisille???? :confused:

Jehovan todistajiin puree aina oikein mallikkaasti pieni keskustelu tyyliin lukuisat uskontoketjut täällä vapaassa. Yleensä eivät tule sen jälkeen uudestaan. Tai toinen vaihtoehto on tehdä kuten mutsini aikoinaan, käski näiden lievästi sanoen painua **ttuun, eikä tulla koskaan takaisin. Eivät tulleet koskaan takaisin, vaikka naapureissa kävivätkin. :-)

EDIT: ja ennenkuin kukaan kysyy, niin kyllä, tänään töissä on tylsä päivä.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Boikotointi aatteen vuoksi on perseestä ja täysin hyödytöntä. Pienet henkilökohtaiset protestit sen sijaan tuovat langettajalleen lämpimämmän miielen ja onnistuneen olon. Itse boikotoin muutamia liikkeita, kuten Jysk, Expertti ja Lidl.

Ensinmainittu joutui mustalle listalleni, kun reilu vuosi takaperin ostin kirjahyllyn, jota myyjäjäppisen kanssa kannettiin autooni. Avatessani auton luukkua toisella kädellä myyjäpoju keksikin, että nyt ollaan perillä ja tiputti hyllypaketin reunan maahan. Toinen pää tietenkin karkasi neitimäisestä otteestani ja pahvipakkaus teki koko kämmenen halkaisevan haavan. Ei ollut kaverilla tarjota edes paikkausvälineitä, kun niitä vaivihkaa tiedustelin.
Experttiin en mene enää koskaan. Se johtuu erään naismyyjän toimista tietokonekauppoja tehdessämme. Nainen vänkäsi kivenkovaa, etten saa ko. myllyä mistään halvemmalla. Oli ihan pakko käydä näyttämässä kuittia tätykälle jälkikäteen, kun koneen olin muualta hankkinut.
Lidl myi minulle ensivisiitilläni pilaantuneita vihreitä oliiveja. Se riitti - ostan ruokani K- tai S-kaupoista.

Täydennän listaa, jos mieleeni muita pikkuboikotteja tulee.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Carlos
Hemmetti, onko Suomessa nykyään tosiaan näin että Jehovan todistajat ovat aloittaneet hyväveli-toiminnan, ja etsivät nyt uusia koteja mustalaisille???? :confused:

Laajennan yleissivistystäsi:

Romaani = Kirjallinen teos
Romani = Etninen ryhmä, joka puhekielessä tunnetaan myös mustalaisena.

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Sympatiat K-Espoo & Minnesota Wild
Minua on aina ehtinyt ihmetyttämään ns. muotituotteiden boikotointi. Jos pidän McDinaldsin hampurilaisista niin sitten pidän (ihan oikeasti). Ei sitä tule mieleenkään valittaa McDonaldsin toiminnasta koska kyseinen paikka on niin suosittu. Amerikkaisten asioiden boikotointi ei ole koskaan tullutkaan mieleen, olisi aika hauskaa kattoa joidenkin amerikkaisten firmojen menevän konkurssiin tai menettävän suosion koska niiden maassa sattuu olemaan muulle maailmalle vastenmielinen terroristipolitiikka. En myöskään boikotoi wannabe-metallisteja, jotka haukkuvat jatkuvasti ns "valtavirran" bändejä. Kuuntelen edelleenkin metallimusiikkia, vaikka voisin ihan hyvin boikotoida tästä syystä näitä metallisteja kuuntelematta jättämisellä.

Eli, en oikeastaan boikotoi koskaan mitään.

PS. np: Machinae Supremacy - Player One

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Lapanen
Luulen että kyse on omasta voimattomuuden tunteesta ja huonosta omastatunnosta. Kun koetaan etteivät omat voimat kuitenkaan riitä asioiden parantamiseen ja kun se omatuntokin taitaa hieman painaa, niin sitten torjutaan koko asia mahdollisimman näyttävästi. Eikös tämä ole ihan näitä ihmismielen alkeellisimpia ja keskeisimpiä defenssimekanismeja.

Ja sama toisinpäin. Joku muu määrää, mitä ei saa tehdä ja sitten seurataan esimerkkiä. Näin parantaa maailmaa ihan sillä, ettei tee mitään. Omatunnon saa paranemaan hetkessä, ostamalla pari banaania tai juomalla kupin kahvia.

Ja sitten mä boikotoin Sististä. Perusteluna se, että jos joku on noin extrimisti, niin mä boikotoin mielelläni sen periaatteita vastaan. 8-)

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Rebel
Ja sitten mä boikotoin Sististä. Perusteluna se, että jos joku on noin extrimisti, niin mä boikotoin mielelläni sen periaatteita vastaan. 8-)

:)

Kerrotko vielä minulle, mikä on extrimisti. Kiinnostaa vaan tietää, mikä oikein olen... GooGle ei löytänyt ainuttakaan sivua. :)

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Rebel
Ja sama toisinpäin. Joku muu määrää, mitä ei saa tehdä ja sitten seurataan esimerkkiä. Näin parantaa maailmaa ihan sillä, ettei tee mitään. Omatunnon saa paranemaan hetkessä, ostamalla pari banaania tai juomalla kupin kahvia.

Siis sä boikotoit israelilaisia tuotteita koska joku määrää niin?

Tästä tulee ihan vanha kunnon rauhanliike mieleen: ''Mun rauha on parempi kun sun rauha''.

''Mun boikotti on parempi kun sun boikotti''.

Paras on toki klassikko: ''Mun isällä on isompi kun isällä''.

Hyvin monet tuntuvat boikotoivan jotain, ja samaan hengenvetoon ilmoittavat että boikotointi väärin.

Boikotointi näyttäisi siis olevan kovin yksilöllistä ja ristiriitaista. Tai no yksilöllistä ja yksilöllistä, lähinnä kai boikotoinnilla pyritään hakemaan ja osoittamaan omaa yksilöllisyyttään tuomitsemalla samalla muiden vastaavat toimet.

Jeesusteluksihan tuota voisi toki nimittää ilman sen kummempia syvempiä spekulointeja.

Jokaisen oman itsensä etsimisen helpottamiseksi voisi julistaa kilpailun:

Kuka keksii yksilöllisimmän boikotoinnin kohteen?

Itse boikotoin mielelläni kansainvälisiä suurpanimoita (ei tainnut olla kovin yksilöllistä

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy