Bob Dylan

  • 17 716
  • 105

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
T

Siltikin vielä kerran totean, että Dylan olisi palkintonsa ansainnut muussa kuin kirja -Nobelissa.

Missä kirja-Nobelissa? Sehän on kirjallisuuden Nobel. Jos suomenkielen sana "kirjallisuus" viittaa mielestäsi jotenkin kirjoihin, eli romaaneihin, niin voidaan vaikka käyttää vanhahtavaa ilmaisua "sanataide" ja vaikkapa "sanataiteen Nobel".
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Noitarumpu; Traktor-sitaattisi oli valitettavasti Ralph McTellin kappaleen "Streets of London" käännös, joten ei kovin omaperäinen sen paremmin idealtaan (johon ei saa tekijänoikeutta) eikä toteutukseltaan. Linkkiä alkuperäiseen lyriikkaan Metrolyrics-sivustolle as follows.

Ralph McTell - Streets Of London Lyrics | MetroLyrics

Tiedän, että on kääntänyt, mut kokeilkaapa ite suomennella taitavasti, ettei teksti tunnu alakoululaisen tekeleeltä. Kunnioitan kovasti sanoittajia, olivatpa omiin biiseihin tai käännöksiin. Mut jotta Hector täyttäisi sinunkin vaativat kriteerit, niin heitetään vaikka se kaikille tuttuakin tutumpi Lumi teki enkelin eteiseen. Herra Mirandos - albumi on muutenkin mielestäni erittäin edustava otos Hectorin aivoituksista.

En viitsi enää laittaa koko kipaletta, joten laitan linkin, jossa voitte tutustua Harman tuotantoon:

Herra Mirandos – Wikipedia

@H.Incandenza Laitoin tuon kirja -Nobelin ihan vain painottaakseni sitä, että pidän kirjaa ja koottujen runojen "kirjaa" vähän eri asioina, vaikka aivan varmasti arvostan myös Dylania omassa lajissaan. Haluaisin kuitenkin selkeämpää erottelua. No..johtunee ehkä työstäni, kun tällaista toivoisin palkinnonjakoonkin.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Runojen palkitsemisen suurin ongelma on se, että runot ovat hyvin kieli- ja kulttuurisidonnaisia. Vaikka pystyn lukemaan venäläisten suuresti ihailemaa Puskinia venäjäksi, niin tuskin minulla on aavistustakaan vivahteista, jotka venäläinen runoja lukiessaan kokee. Ilman venäläistä kulttuurituastaa ja kielen äidinkielistä hallintaa lukukokemus jää vaillinaiseksi. Runojen kääntäminen taas on liki mahdotonta.

Siksi kansainvälisistä kirjallisuuspalkinnoista runot voisi jättää pois. Palkita tulisi vain tekijöitä, joilla on riittävän laaja tuotanto romaaneita. Niiden arviointiin liittyy sama ongelma kuin runojenkin, mutta ei likikään yhtä voimakkaasti.

@Byvajet; olemme samaa mieltä siitä, että runot ja liedit pitää esittää niiden alkukielellä eikä niitä voi todella ymmärtää muulla kielellä. Silti toisella kielellä esitetyt runot kykenevät liikuttamaan voimallisesti mieliä. Hyvä esimerkki tästä on norjalaisen nynorsk-kirjakielellä kirjoitettavan runouden yhden kärkihahmon Øyvind Rimbereidin "Jimmen" -kokoelma, jossa äänessä ovat ajoittain fjordhevonen Jimmen ja ajoittain kuskinsa. Kuuntelin Rimbereidin lausuntaa ja runon lausunta ja rytmi toivat mieleen entisajan katuja kulkevien hevosten askelten tahdin. Yrityksiä runouden kääntämiseen tehdään ajoittain. Pertti Niemisen kääntämät japanilaisen Ryokanin runot ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka lähelle voidaan päästä.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Mutta palataan ketjun aiheeseen. Dylanin runous on todella hienoa vähäeleisyydessään. Kuuntelin nyt iltapäivällä Don`t think twice, it´s alright -kappaletta ajatuksen kanssa. Siinä on ladattu vähäeleisesti runoon paljon julkituotuja sanoja enemmän. Sitä se kirjallisuus on. Voi lukijakin alkaa ajatella....
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu ei se formaatti mitenkään autuaaksi tee. Dylanin yhden biisin sanoituksessa voi olla enemmän laatua kuin jonkun "oikean kirjallisuusihmisen" romaanissa.

Jotkut lyriikat ovat mahtavia ilmauksiensa takia ja jotkut taas tykittävät tarinaa kuin parempikin romaani, kuten esim. Hurricane, Lily, Rosemary and the Jack of Hearts, Tempest, 'Cross the Green Mountain, Black Diamond Bay jne.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tuo linkittämäni sivusto oli satiiria, mutta kyllä tuossa taisi pientä totuuden siementäkin olla. Dylanin sivuille nimittäin eilen lisättiin Nobel-maininta ja tänään se oli jo sieltä poistettu. Eli ei taida herraa oikeasti nämä kekkerit kiinnostaa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Merkillinen tapaus. Omalaatuinen mies, sehän jo tiedettiin. Kaipa tähänkin joku selitys saadaan, toivottavasti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tää lähtee jo viisasteluksi mun mielestä. Mä haluan, että kirjallisuuden Nobel menee romaanille. Huippuromaani on meinaan niin vaikea tehdä, että niitä ei liukuhihnalta tule, kuten runoja. Tällä en tarkoita, etteikö hyvää runoutta ole, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin mielestäni ne painivat romaanin kanssa kuitenkin eri sarjassa, vaikka runouskin on lähellä sydäntäni. Ne eivät vaan sovi samaan palkintosarjaan.

Arto Melleri kun sai Finlandia-palkinnon runoteoksestaan Elävien kirjoissa, niin ihmettelin kyllä tasoa. Toisaalta harva Finlandian saanut on edes oikeesti hyvä romaanikaan ollut. Osa ehdokkaistakin irvikuvia. Mut tämä nyt lähti sivuluisuun, joten jarrutan. Pointtini tuli kai selväksi. Painun vanhanaikaisena kalkkiksena hämähäkin seittejä keräämään häpeänurkkaan ja jätän tulevaisuuden luottavaisena ymmärtävämpien ja nuorempien käsiin.


Toistakymmentä kirjallista teosta (runoja, romaaneja) julkaisseena minun on pakko sanoa, että olet väärässä sen suhteen, että romaanin tekeminen olisi runon tekemistä vaikeampaa. Prosessi on TIETENKIN erilainen, jos tehdään runoKOKOELMAA, kuin jos tehdään romaania, mutta jos nyt mietin, niin olen parhaimmillani (eli siis nopeimmillani, tarkoituksella kokeilin miten nopeasti romaanin voi kirjoittaa) kirjoittanut romaanin kymmenessä vuorokaudessa (oli palkintoehdokkaana, on kehuttu, voi vittu että näillä jutuilla ei ole mitään väliä), mutta runoteoksissa on mennyt pitempään, tuota yhtäkin olen vääntänyt vuosikausia eikä valmista ole tullut.

Silti runoteoksenkin voi tehdä viikossa, tosin sitten väsyttää kuten väsytti sen jälkeen, kun olin kirjoittanut romaanin kymmenessä vuorokaudessa. Tuommoisen vuoden rutistuksen puristaa viikkoon tai kymmeneen päivään niin on sitä sen jälkeen vähän poikki.

Mitä tulee Melleriin, hänen Elävien kirjoissa -runoKOKOELMANSA on yksi hienoimmista runokirjoista joita vuosikymmeniin on kirjoitettu.

Toki olen jo tiennyt, että kirjastoihmiset ovat moukkia, mutta tämä nyt oli vähän liikaa. Semmoisia saatanan päiväkoteja kirjastot nykyään ovat.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toistakymmentä kirjallista teosta (runoja, romaaneja) julkaisseena minun on pakko sanoa, että olet väärässä sen suhteen, että romaanin tekeminen olisi runon tekemistä vaikeampaa. Prosessi on TIETENKIN erilainen, jos tehdään runoKOKOELMAA, kuin jos tehdään romaania, mutta jos nyt mietin, niin olen parhaimmillani (eli siis nopeimmillani, tarkoituksella kokeilin miten nopeasti romaanin voi kirjoittaa) kirjoittanut romaanin kymmenessä vuorokaudessa (oli palkintoehdokkaana, on kehuttu, voi vittu että näillä jutuilla ei ole mitään väliä), mutta runoteoksissa on mennyt pitempään, tuota yhtäkin olen vääntänyt vuosikausia eikä valmista ole tullut.

Silti runoteoksenkin voi tehdä viikossa, tosin sitten väsyttää kuten väsytti sen jälkeen, kun olin kirjoittanut romaanin kymmenessä vuorokaudessa. Tuommoisen vuoden rutistuksen puristaa viikkoon tai kymmeneen päivään niin on sitä sen jälkeen vähän poikki.

Mitä tulee Melleriin, hänen Elävien kirjoissa -runoKOKOELMANSA on yksi hienoimmista runokirjoista joita vuosikymmeniin on kirjoitettu.

Toki olen jo tiennyt, että kirjastoihmiset ovat moukkia, mutta tämä nyt oli vähän liikaa. Semmoisia saatanan päiväkoteja kirjastot nykyään ovat.

Okei, tänään onkin tullut kivasti meikälle haukkumisia ja sullekaan en olisi vastannut muuten, mutta tuossa kirjoituksessasi oli kohta, jonka vuoksi viitsin nähdä vaivaa. Elikkä ihminen voi tehdä teoksia vaikka huru mykke, mut se ei takaa laatua. Mun mielestä osalla jopa päinvastoin, koska ihminen ei ole niin luova, että tekee koko ajan uutta esim. kolme kertaa vuodessa. Laadussa sen näkee. Väpä ei montaa romskua kirjoittanut, mut millaisia!!

Tuo, että pitää Melleriä loistavana on täysin makuasia. Itse en niin arvostanut, mutta suomalainen anti kirjallisuudessa ei tänä päivänä muutenkaan päätä pakota. Tämä taas mun mielipiteeni, josta ei pitäisi suuttua.

Luominen on varmasti kova prosessi, mutta senkään jälkeen ei kaikilta synny helmiä. Ihmisten aivoitukset ovat niin erilaisia. Tämä riittää Dylanin ketjuun. Jotta aiheessa hetken pysyy, niin toivon, että Dylan lopettaisi pelleilyn ja antaisi elonmerkkejä Nobelin suhteen. Aika lapsellista touhua tuollainen piilottelu, enkä tajua mitä mieltä moisessa on. Palkintoa ei ole pakko vastaanottaa, mutta tuollainen vitkuttelu asian kanssa antaa kyllä miehestä huonon kuvan.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tässä tapauksessa pitää muistaa, että Dylanilla on pitkä historia näiden tempausten suhteen. Vuonna 2012 Barack Obama myönsi hänelle vapausmitalin. Äijä ei tullut treeneihin eikä myöskään yhteiskuvaan presidentin kanssa ennen konserttia. Kävi kylmiltään vetämässä Times They Are A'Changinin, kätteli Obaman ja käveli pois lavalta. Tämä on tyypillistä Dylanille, eihän hän konserteissaankaan puhu yleisölle mitään. Kerran olen nähnyt livenä, Koko parituntisen aikana tuli vain yksi ainoa spiikki ja silloinkin esitteli bändin.

Dylan ei kyllä varmasti tule kommentoimaan Nobelia millään tavalla, enkä usko hänen myöskään tuonne gaalaan menevän.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tiedän, että on kääntänyt, mut kokeilkaapa ite suomennella taitavasti, ettei teksti tunnu alakoululaisen tekeleeltä.
Se ei varmasti helppoa ole, kun Hectoriltakaan se ei onnistu kuin puolet yrityksistä. On vaikea keksiä enempää myötähäpeää aiheuttavaa käännöstä kuin
"Hei vaan, onpa seisovaa ilmaa"
hävettää edes lukea tuota:
SEISOVAA ILMAA LYRICS | Hector
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Dylanhan vaan trollaa ja katsoo mitä tapahtuu. Siellä se syö popparia ja nauraa jossain piilopirtissään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jokainen, joka on seurannut julkisen kirjoittelun perusteella Bob Dylanin persoonaa ja käyttäytymistä, ei voi olla yllättynyt tämän henkilön media- ja muustakin hiljaisuudesta liittyen Nobel-palkintoon. Tuo on täysin mahdollista ja jopa odotettavaa toimintaa Dylanilta. Nobel-huuhkainten olisi luullut ymmärtävän palkinnon saajaa nimetessään, että nyt ollaan tekemisissä ihmisen kanssa, joka ei välttämättä reagoi julkisuuteen ja palkitsemisiin myötäsukaisesti.

Kirjastot ovat saakeli kanssa yksiä oikeisiin töihin sopimattomien kommunistien suojatyöpaikkoja nykyään. Poikkeuksia varmaan on, mutta vaikuttaa siltä, että kirjastoon töihin päästäkseen pitää olla jonkinlainen erityisryhmiin kuuluva vaihtoehtospede, tai naamastaan kuin sitruunaa syöneen näköinen vanha marxilainen. Tai joutuakseen. Kirjallisuuden tuntemus ja yleistiedon hallinta on joka tapauksessa vähemmän tärkeää nykykirjastoissa. Mikä on ymmärrettävää siinä katsannossa, että kirjastot harjoittavat ties mitä kaikkea kirjallisuuden ja opillisen sivistyksen ulkopuolista lainaus- ja palvelutoimintaa nykyisin. Ei tuolla enää tarvita välttämättä yhtäkään sellaista kääkkää, joka ymmärtää kirjojen päälle paljoa paskaakaan. Eikä myöskään musiikkitallenteita lainata kirjastoista enää paljoakaan, kun tavallinen jengi käyttää suoratoistopalveluja mennen tullen. Siinä mielessä kirjastoväki saa ihan rauhassa unohtaa Bob Dylanit ja monet muut menneen maailman musisoijat. Kirjastoväen on vaan parempi keskittyä jatkossa antamaan porukoille lainaksi porakoneita ja savikipontekovälineitä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Dylan ei kyllä varmasti tule kommentoimaan Nobelia millään tavalla, enkä usko hänen myöskään tuonne gaalaan menevän.
Toisaalta Dylan kävi vastaanottamassa Tukholmassa Polar Music Prizen, joka hänelle myönnettiin joskus vuosituhannen alussa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jokainen, joka on seurannut julkisen kirjoittelun perusteella Bob Dylanin persoonaa ja käyttäytymistä, ei voi olla yllättynyt tämän henkilön media- ja muustakin hiljaisuudesta liittyen Nobel-palkintoon. Tuo on täysin mahdollista ja jopa odotettavaa toimintaa Dylanilta. Nobel-huuhkainten olisi luullut ymmärtävän palkinnon saajaa nimetessään, että nyt ollaan tekemisissä ihmisen kanssa, joka ei välttämättä reagoi julkisuuteen ja palkitsemisiin myötäsukaisesti.

Näin. Toivottavasti Dylan pitää linjansa loppuun asti ja jättää koko palkinnon huomioimatta, eikä esimerkiksi ohjaa palkintorahoja mihinkään provosoivaan kohteeseen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toivottavasti Dylan pitää linjansa loppuun asti ja jättää koko palkinnon huomioimatta, eikä esimerkiksi ohjaa palkintorahoja mihinkään provosoivaan kohteeseen.

Vaan kun ei jätä.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Bob Dylan on ilmoittanut Nobel lautakunnalle vastaanottavansa hänelle myönnetyn kirjallisuuden Nobel-palkinnon.

– Olen kiitollinen kunniasta, kommentoi Dylan.

Dylan: "Otan vastaan Nobel-palkinnon" | Yle Uutiset | yle.fi
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nostetaas tätäkin ketjua, eli 24.6.2019 Hartwall Arena, Helsinki. Liput myyntiin ensi tiistaina.
 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Taitaa päivämäärä kuitenkin olla vuonna 2019, jos nyt hieman pilkkua viilataan. Ei Dylan sentään ajassa taaksepäin pysty matkustamaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mikä on Bob Dylanin keikkavire ollut viime aikoina? En ole niin seurannut ikonia muuta kuin vanhojen kokoelmien myötä ja tuon Nobel-kohun aikaan toki. Näemmekö Putin-hallissa kiukuttelevan ja hieman epävireisen vanhan kääkän vai edelleen korkealla pieteetillä elämäntyölleen suhtautuvan legendan kaikkine maneereineen?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä on Bob Dylanin keikkavire ollut viime aikoina?

En ollut Porissa 2014, mutta kuulin usealta taholta mestarin äänen olleen todella huonolla tasolla. Myöhemmin luin jostain, että vaikeudet ovat ohi, ja ääni kulkee taas entiseen malliin. Ainoa asia, joka minua epäilyttää, on muu esiintymiskunto. Miten paljon mahtaa jaksaa esiintyä seisaaltaan ja miten paljon taas istua pianon takana.

Pakkohan tuonne on joka tapauksessa mennä, tiedä vaikka jäisi viimeiseksi esiintymiseksi Suomessa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
En ollut Porissa 2014, mutta kuulin usealta taholta mestarin äänen olleen todella huonolla tasolla. Myöhemmin luin jostain, että vaikeudet ovat ohi, ja ääni kulkee taas entiseen malliin. Ainoa asia, joka minua epäilyttää, on muu esiintymiskunto. Miten paljon mahtaa jaksaa esiintyä seisaaltaan ja miten paljon taas istua pianon takana.

Pakkohan tuonne on joka tapauksessa mennä, tiedä vaikka jäisi viimeiseksi esiintymiseksi Suomessa.

Ei tämä varsinaisesti yllätä. Aina, kun puhutaan tämän ikäkauden dinosauruksista, niin jokainen keikka voi olla viimeinen. Siinäpä myös pedantti syy mennä keikalle. Aavistelinkin, että Dylanilla tämäntapaista äänentuoton problematiikkaa on ollut ja harvoin kova keikkatahti tuota ainakaan edesauttaa. Kai kappalevalinnoilla ja pienillä asiaan kuuluvilla tauoilla voidaan keikoilla säästellä ääntä. Nyt jos katsoo viime viikon maanantainkin Philadelphian setin biisilistaa, niin hienoja ja omalla tavallaan haastaviakin veisuja on runoilijamme esitettäväksi valinnut. Kunnianhimoa edelleen löytyy.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miltäs Dylanin keikka Hartwall Arenassa vaikutti? Itse näin legendan 2008, enkä kovin tyytyväinen ollut. Jäi kovin hauras ja vaisu kuva, vaikka vähän julmaa näin sanoa. Tuntunut arvostelut jakavan aina vahvasti mielipiteet enemmän kuin ehkä kenelläkään muulla, esim. Pori Jazz 2014.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös