Miten Blues markkinoi otteluitaan? Itse olen huomannut Hesarissa pienen, tulitikkuaskin kokoisen mustavalko-mainoksen. Toki samat varmaankin myös Länsiväyläss ja Vartissa, niissä mainostaminenhan on käytännössä ilmaista.
Bluesin markkinoinnista on puhuttu Jatkoajan keskustelussakin jo vuosien ajan, mutta mitään konkreettista muutosta ei ole tapahtunut.
Niin. Yksi syy voi olla että kohta alkaa olla kaikki eväät syöty markkinointikikka pussista. Tässä kohtaa on syytä muistuttaa että markkinointi ja mainonta ovat eri asioita. Joten jos puhutaan lehti-ja radiomainoksista, niin silloin puhutaan mainionnasta ei markkinoinnista.
Musta tollanen perussetti lehti ja radiomainoksia ajaa asian ottelutapahtumasta viestittäessä. Uskon että tänä päivänä tavallinen jääkiekkomatseissa käyvä asiakas löytää kaipaamansa informaation jostain, vaikkapa netistä. Mutta olen aikanakin bonganut seuraavat markkinoinilliseti oikeat asiat Bluesin toiminnasta:
1. Hintadiskriminointi, eli hinnoittelupolitiikka. Kaikkimatsit eivät ole keksivertofanin mielestä yhtä kiinnostavia, joten on todella järkevää hinnoitella matseja sen mukaan. Bluesilla on ns.perhekiekko-ottelut ja pk-seutu lisä käytössä. Ja kun vertaa Jokerien ja erityisesti Ifkin lippujen hintoja niin ei matsisessa käyminen ainakaan ole hinnasta kiinni. Lisäksi Blues antaa alennusta lipuista varusmiehille ja opiskelijoille.
2. Ilmaiset kuljetukset hallille ( jo vanha perinne). Länkkäri on vähän syrjässä, joten aivan uskomattoman hyvä juttu että tällaiset dösälinjat on. Käyttäisin itse jos vaan menis vierestä, ja uskon että tämä on varmasti mukava palvelu monelle matseissa käyvälle.
3. Kolme vuotta sitten logo ja imago pistettiin uusiksi, ja Espoolaisuutta korostettiin. Fiksu juttu, sillä Espoolaisuus on se juttu mikä espoolaisia kiinnostaa Bluesissa.
4. Jalkautuminen. Blues järjesti mm. fanitapaamisen Selossa, ja muistan viimekauden Blues Newseista että Blues pelaajat vierailivat jossain koulussa vastailemassa kysymyksiin. Fanitapaamiset ovat tärkeitä kun sitoutetaan faneja toimintaan, ja noin kouluvierailut taas on tunnettavuuden tekemisen kannalta tärkeitä.
5. Palvelun tutuksi tekeminen. Eli Blues jakoi viimekaudella ainakin Kalpa peleihin ilmaisia lipuja joillekin ala-aste luokille. Tämäkin on helkkari hyvä ele, sillä jokainen meistä on joskus mennyt ekan kerran matsiin ja jäänyt koukkuun. Vielä kun nää tenvat tulevaisuudessa raahaa hallille isän ja isän lompakon, niin jokainen varmaan ymmärtää miksi niitä vapareita kannattaa jakaa koululaisille matseihin jotka ei muuten niin hirveesti jengiä kiinnosta.
6. Yhteistyötä median kanssa. Vartti, Länsiväylä ja Hesari ovat Bluesin yhteistyökumppaneja. Yhteistyöhön kuuluu ilmeisesti se että Bluesin ei tarvitse maksaa mainoksista (spekulaatio) lehdissä ja se että Bluesista väännetään juttuja lehden sivuille, joka taas on epäsuoraa markkinointia.
7. Ottelutapahtumaa on pyritty kehittämään. Blues News on hyvä idea, tosin hallissa kaikuu välillä niin pahasti että vaikeaa on sitä seurata. Erätauoilla junnurankkarit on toimiva juttu, kun taas tokan erä-tauon ohjelman kanssa on tuskailtu jo pitkään (yleensä se on liittynyt tavalla tai toisella johonkin sponsoriin). Nykyinen ohjelma on aika pöljä, mutta siinä on varmaan koitettu aktivoida yleisöä mukaan, joten annan 10 pistettä yrityksestä.
Musta Bluesin markkinointiosasto ei siis ole levännyt laakereillaan, vaan yritetty on, enkä tiedä onko enää uusia kikkoja mitä vois koittaa. Tietenkin voi olla pirun turhauttavaa kun tuloksia ei näy, vaan katsojamäärät päinvastoin alenee. Tämä ei ole pelkästään nyt Bluesin ongelma, vaan jääkiekkomatsit on menettänyt suosiotaan vapaa-ajan viettotapana muutenkin. Lisäksi pk-seudulla on kaksi muuta jengiä, pelataan Karjala turnausta ja maajoukkuepeljä, joten hokia on muun viihteen ohella paljon tarjolla. Lisäksi Canalin tarjonnallakin saattaa olla vaikutusta.
Mutta Bluesilla on kyllä jotain parannettavaakin. Ilves matsissa jonot kiskoilla oli kyllä järkyttävän pitkät, joka on iso miinus menetetyn myynnin ja asiakaspalvelun kannalta. Kiskojen kannattavuudella tässä kikkaillaan, mutta kusahtaa varmasti kyllä kohta omaan nilkkaan. Jengin pitää viihtyä hallissa!
Lisäksi tunnelmaa hallissa ois kyllä saatava jollain tavalla paremmaksi. Kun tietää kuinka paljon musiikkia voidaan käyttää tunnelman luomiseen, niin aina jaksaa ihmetyttää se mainosten määrä mikä matseissa soitetaan. SM-liiga timeout taas onkin sitten tunnelman latistaja ihan omassa lajissaan. Pikku juttuja, mutta puroista tulee ne suuret virrat.
Yleisötavoite tälle kaudelle on niinkin kova kuin 5 400 ja vähän tuntuu siltä ettei tule onnistumaan. Kolmen kotiottelun jälkeen keskiarvo on 4 077 joten lopuissa kotiotteluissa keskiarvon tulisi olla 5 559 jotta tavoitteeseen päästäisiin.
Mistä bongasit tän 5400 luvun? Jääkiekkolehdessä oli tavoitteeksi asetettu 5000 katsojaa per peli, joka musta oli jo todella kova. Arvelin jo ennen kauden alkua että sm-liiga on menettämässä kiinnostusta, joten 4500 katsojaa per peli olisi musta ollut realistinen tavoite. Ainakin ton luvun mukaan olisin lipputuloja laskeskellut. Nyt siis kolmen pelin jälkeen ollaan ainakin 3000 katsojaa jäljessä yleisötavoteesta...