Bluesin sponsorit, yleisömäärät & talous 07-08

  • 69 876
  • 293

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässä ketjussa keskustelemme kondoreista, puolityhjästä hallista ja jättitappioista kaudella 2007-2008.

Historiallista siipien havinaa Bluesin rintamuksessa 07-08

Pääyhteistyökumppanit 2007-2008:

Neste Oil
Koff
Eltel
Barona
Palace
Ratiopharm
Helsingin Sanomat
Aina
Reebook
NCC
SGN
DPD
7päivää
FIM
Kulta Katriina (wtf?)

Jotain muutoksia tapahtunut, Ricoh lienee ainakin poissa?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Toivottavasti bissen etiketti on suunniteltu uusiksi.
Jos täältä jotain voi päätellä, niin näyttäisi olevan. Uljas kotka levitettyine siipineen on korvattu Jani Kiviharjun passikuvalla.

Tuo Baltika olisi kanssa aika hyvä, mutta tiettävästi koevedoksena kesän punttitreenipaidoissa on käytetty myös oheista, kuten Cosmo jo toisessa ketjussa vihjailikin:
 

Liitteet

  • hunajata.jpg
    hunajata.jpg
    6,2 KB · kertaa luettu: 1 028

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mainittakoon että Blues ja Kaupunkilehti Vartti jatkavat yhteistyötään.
Penneistä varmasti kysymys, mutta kuitenkin yksi yritys lisää listaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mainittakoon että Blues ja Kaupunkilehti Vartti jatkavat yhteistyötään.
Penneistä varmasti kysymys, mutta kuitenkin yksi yritys lisää listaan.
Montakohan kertaa viime kauden aikana sai kuulla ”Mitäs täällä tapahtuu?” Ois voinut melkeen itse maksaa Bluesille siitä että ei tarvitse kuunnella niintä kaupunkilehti fartin mainoksia enää Länkkärillä.

Mutta mielenkiintoista nähdä miten tällä kaudella Bluesin katsojamäärien käy. Itselläni on sellainen pieni kutina että nyt sm-liiga on menettämässä mielenkiintoaan ja katsojamäärät lähtevät nyt selvään laskuun. Bluesin markkinointiosasto on kuitenkin tehnyt musta viimeisenä parina kautena hyvää duunia, joten pitäisin sitä pienenä torjuntavoittona jos katsojakeskiarvo pysyisi viimekauden numeroissa, eli noin 4500 katsojan paikkeilla. Tietenkin olisi loistavaa jos katsojamäärät saataisiin takaisin nousuun ja jonnekin 5000 katsojan paikkeille per peli.

Mutta sitä en kyllä tajua vieläkään miten se marraskuun viiden kotiottelun putki on voinut mennä toimistolla läpi. Luulisi nyt jokaisen hiffaavan että tossa putkessa menetetään tarpeettomasti katsojia ja samalla lippu/ravintola/myyntituloja sen takia että osalle faneista tulee yksinkertaisesti otteluähky. Pelkään että 22.11. pelattavaan Kalpa matsiin ei tule muut kuin kausikorttilaiset ja pk-seudulla asuvat Kalpafanit. Vapareita saa varmaan jaella aika paljon että ottelussa menisi edes 4000 katsojan määrä rikki...
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mutta mielenkiintoista nähdä miten tällä kaudella Bluesin katsojamäärien käy...
... noin 4500 katsojan paikkeilla. Tietenkin olisi loistavaa jos katsojamäärät saataisiin takaisin nousuun ja jonnekin 5000 katsojan paikkeille per peli.
Espoossahan tämä vakioryhmä on varsin pieni, n. 2000 -2500 henkeä. Sen lisäksi junioreita tulee 50 - 200 per peli. Näin ollen kolme asiaa nousevat ratkaiseviksi yleisömäärissä.
1) Rumasti sanottuna gloryhunterit ja muut satunnaiset. Joukkueen menestys vaikuttaa suuresti. Tämä luku on 100 - 2500
2) Vastustaja. Vastustajana HIFK nyt vaan kiinnostaa enemmän kuin joku PYH. 100 - 1500
3) Lisäksi vastustajan fanimäärä (kuulostaa hullulta, mutta 400 on kuitenkin 10 % 4000:sta) Pudotuspeleissä heitä on helposti 500 kun taas marraskuun Kalpa-pelissä se yksinäinen kylähullu. 1 -500.

Loppu tulema: 2251 - 7200 (=loppuunmyyty) katsojaa. Tästä saadaan keskiarvoksi 4725,5 katsojaa -> vaatimaton menestys tuo n. 4300 katsjoaa, tai hyvä menestys n. 5000 katsojaa. Keskiarvo ei ole aivan ylä- ja alaarvioiden keskellä, koska liigassa on enemmän tylsiä joukkueita kuin niitä kiinnostavia.

Yleisömäärien parantamiseksi on oikeastaan kolme keinoa.
1) Nopea keino on menestys. Tällöin gloryhunterit ja satunnaiskävijät alkavat käydä useammin ja osa heistä siirtyy kausikorttilaiseksi. Tämä kuitenkin vaatii muutaman vuoden uskottavan tuloksen. Viime kausi oli jo hyvä, joten pari samanlaista päälle, niin 5000 katsojaa voi olla vakio, jonka päälle sitten tulevat uudet gloryhunterit.
2) Semi-nopea on tuotteen parantaminen. Ottelun pitää olla toimiva kokonaisuus. Jääkiekko on pääasia, mutta muutakin on oltava. Pelaajahaastatteluita, tanssityttöjä, kilpailuita, ruokaa, juomaa, tarpeeksi vessoja, riittävästi yställistä henkilökuntaa jne. Sen lisäksi, että em. asiat löytyvät, pitää niiden myös olla hyviä ja hyvin järjestettyjä. Juosten kusten tehdyt väliohjelmat lähinnä karkottavat katsojia.
3) Hidas tapa on odottaa, että Espoon ja espoolaisten kotiseutuylpeys kasvaa. Itse 70-luvun lopulla syntyneenä edustan niitä ensimmäisiä suuria täällä syntyneitä ikäluokkia. Vanhempien (espoolaisiksi itsensä tuntevien vanhempien) vaikutus on tässä identiteettikysymyksessä ratkaiseva, joten voitanee sanoa, että menee sellainen parikymmentä vuotta ennen kuin espoolaisuus ja blueslaisuus syntyy ns. itsestään.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
1) Nopea keino on menestys. Tällöin gloryhunterit ja satunnaiskävijät alkavat käydä useammin ja osa heistä siirtyy kausikorttilaiseksi. Tämä kuitenkin vaatii muutaman vuoden uskottavan tuloksen. Viime kausi oli jo hyvä, joten pari samanlaista päälle, niin 5000 katsojaa voi olla vakio, jonka päälle sitten tulevat uudet gloryhunterit.
Lainasin tuon yhden kohdan, koska yleisömääräthän ovat olleet kevätpainotteisia muutenkin, tuli menestystä tai ei. En ole tutkinut - enkä tutki - että onko näin muillakin paikkakunnilla, mutta valitettavan useinhan juuri Blues on ollut vahvimmillaan kauden alussa paperilla mutta yleisö ei. Yleisö tulee vasta keväällä, siinä helmi-maaliskuussa (poislukien edelleen ne muutamat kylähullut) riippumatta siitä, mikä on sarjatilanne. Turkulaista meininkiä, sanoisi joku. Ei tosin menestyskrapulaa, sanoisi irvileuka.

Kyllähän se tuokin halli loppuunmyydään jos johonkin finaaleihin joskus päästään, mutta tuo vakion kasvattaminen on ehkä vieläkin kauempana edelleen. Nykyistä, näemmä hyvin suosittua palstafraasia lainatakseni, "mielelläni olen väärässä tässä asiassa". Yleensähän mä olenkin.

Eaudetoilette: Oikolukiessani pisti silmään tuo "tuli menestystä tai ei". Eli ei. Ei ole tullut.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Pistipä tuolta Hifkin puolelta silmään se että on todella kannattavaa olla Bluesin kannattaja.

Lippujen hinnat:
Hifk – Blues
Sivut: 34 € - 27 & 24€
Pääty: 25€ - 18€
Yläkatsomo: 23 &17 € - 14€
Seisomakatsomo: 10,5 € - 10€

Lisäksi Hifkillä on 3,5 €uron korotus Jokeri, Blues, Kärppä ja TPS (?) matseihin. Bluesilla on 2 €uron korotus Hifk ja Jokeri matseihin. Opiskelijat/varusmiehet pääsevät Bluesmatseissa yläkatsomoon 10 €urolla, Hifkillä ei ollut mainintaa vastaavasta käytännöstä.

Täytyy sanoa että itse olen todella tyytyväinen Bluesin hinnoittelupolitiikkaan. Vaikka lätkää tykkään seurata niin en tiedä olisnko valmis maksamaan noita hintoja mitä IFK pyytää. Mutta tällä hetkellä pääsee (melkein) samalla hinnalla katsomaan kaksi kertaa Bluesin matsia yläkatsomoon (28€) kuin IFK:n matsin päätyyn (25€). Kiva meille! :)
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Hyvä huomio Barcelonalta koskien HIFK:n lippuhintoja. Saas nähdä miten ko joukkueen yleisökeskiarvon käy, kipukynnys lienee monilla ylitetty. Mutta taloudesta; hienoa on nähdä että kuitenkin iso osa noista yhteistyökumppaneista on jatkanut useamman vuoden mukana. Tämä osoittaa kuitenkin sitä että erään pullaposken aikanaan polttamat sillat on näköjään ainakin sponsoreiden suuntaan saatu korjattua.

Itse taloushan lienee edelleen suoraan sanottuna päin helvettiä mutta niin meillä kai saa ollakin. Piristävää lienee se suunta on kuitenkin oikea ja pelaajabudjettia on pienennetty joukkuetta juurikaan heikentämättä. Saas nähdä olisiko tilanne jopa niin hyvä että Suhosesta säästyneillä palkkakuluilla voidaan hankkia se 6kk mies ilman että pelaajabudjettia ylitetään. Epäilenpä jotenkin sillä sehän olisi jo lähes poikkeuksellista.

Toinen huomio on se että myöskin huonon hinta/laatusuhteen omaavien pelaajien määrä on jo tämän kauden joukkueessa lähtökohtaisesti suht pieni. Varsinkin tämä käsittämätön ylitarjonta näistä isoa palkkaa nostavista duunariosaston miehistä on tänä vuonna vihdoin vähentynyt. Ja tällekin sektorille on omista tullut/tulossa mm Koskiranta ja Uusivirta jotka vähentävät tätä tarvetta jatkossakin.
 

scholl

Jäsen
Erittäin hieno juttu tuo Light Beerin mainos Bluesin paidoissa. Olen useamman vuoden peräänkuuluttanut sitä, että isot yhtiöt markkinoisivat useampaa brändiä. Se oli erittäin tyylikäs aikoinaan se Battery mainos tps-paidoissa ja samoin Koff sopii hyvin IFK-asuihin. Tuntuu jotenkin typerältä, että yhdessä vaiheessa Koff piti lukea samassa kohdassa vähintään puolen tusinan joukkueen paidoissa. Nyt tuo Light Beer sopii kuin nenä päähän värejensä puolesta Bluesin asuihin. Foster's sopisi myöskin, mutta se on eri putiikin tuotteita. Jos Blues ja Koff olisivat fiksuja niin hallille on jo pusattu joku baari, minkä nimi on vaikkapa Light Beer corner tai joku vastaava ja siellä myytäisiin ko. olutta ja tehtäisiin sitä enemmän tunnetuksi. Sopii tuotteenakin matseihin, koska moni on autolla ja tossa bissessä ei ole yhtään voltteja. Mausta voidaan sitten olla mitä mieltä tahansa, mutta tossa brändäysasioista kyse, joka erottaa Bluesin muista ja fiksusti tehtynä voisi olla mahdollisuus hyvään pitkäaikaiseen yhteistyöhön.
 

apo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Wild
Sopii tuotteenakin matseihin, koska moni on autolla ja tossa bissessä ei ole yhtään voltteja.
Täh? 4,1 %, sanoo etiketti. Älä nyt vaan lähde autoilemaan noita nautittuasi, vaikka makukommentista päätellen vaaraa tuskin onkaan. :)

Muuten olen samaa mieltä tuosta monibrändiasiasta. Itseäni miellytti aikoinaan kovasti, kun Hartwall(?) mainosti Ässien paidassa Coca-Colaa. Paremmin se siihen sopi kuin joku Lapin Kulta. Ilveksellä luki muuten taannoin juniori-ikäisten pelaajien ja lasten fanipaitojen rinnassa Battery, kun aikuisilla oli Koff.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Erittäin hieno juttu tuo Light Beerin mainos Bluesin paidoissa.Jos Blues ja Koff olisivat fiksuja niin hallille on jo pusattu joku baari, minkä nimi on vaikkapa Light Beer corner tai joku vastaava ja siellä myytäisiin ko. olutta ja tehtäisiin sitä enemmän tunnetuksi. Sopii tuotteenakin matseihin, koska moni on autolla ja tossa bissessä ei ole yhtään voltteja.

Sopii tosiaankin tämä Light Beerin mainos kuin nyrkki silmään Bluesin väritykseen. Parempi tosiaan näin päin, kuin että siinä olisi joku värimaailmaa sotkeva mainos (Esim. Koffin mainos punaisella).

Onhan tuossa Light- oluessakin voltteja 4,1%, eli ei ihan "voltiton" kuitenkaan.. Onhan tuo vähän laimean makuista, mutta kyllä kotkakalja kurkusta alas valuu paremman puutteessa.

Edit. Apo kerkesinkin jo volttiasian ylempänä todeta, mutta kertaus on Schollillekkin opintojen äiti..
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Täh? 4,1 %, sanoo etiketti. Älä nyt vaan lähde autoilemaan noita nautittuasi, vaikka makukommentista päätellen vaaraa tuskin onkaan. :)

Muuten olen samaa mieltä tuosta monibrändiasiasta. Itseäni miellytti aikoinaan kovasti, kun Hartwall(?) mainosti Ässien paidassa Coca-Colaa. Paremmin se siihen sopi kuin joku Lapin Kulta. Ilveksellä luki muuten taannoin juniori-ikäisten pelaajien ja lasten fanipaitojen rinnassa Battery, kun aikuisilla oli Koff.
Cokis on Sinebrychoffin edustuksessa Suomessa, ja on tainnut kyllä olla jo todella pitkään.

4,1% on kyllä säälittävä prosentti bisselle, voihan noita ottaa vaikka molemmilla erätauoilla yhden ja silti veressä näy mitään. Mutta schollia komppaan, hyvän näköinen se logo on ja sopii paitaan hyvin. Bisse itsessään on ihan hirveää, eikä ole mitään aikomusta koskea siihen.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Täytyy munkin todeta että tuo paita näyttää kokonaisuudessaankin helvetin hyvältä. Samaa ei voi sanoa Light Beer - oluesta mikäli oikein muistan mutta kai tuotakin on jossain vaiheessa kokeiltava.

Se mikä tässä askaruttaa noihin talouslukuihin liittyen on se että yleisötavoite taisi tälle kaudelle olla 5400 katsojaa. Aikamoista optimismia väittäisin kyllä.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Eikai tuota Light Beer olutta kuitenkaan Areenan myyntipisteissä myydä? Alkaa jo ihan pelottaa, kun kotimatseissa joutuu maksamaan sen ~5e tuopista ja se on jotain Light Beeriä.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Cokis on Sinebrychoffin edustuksessa Suomessa, ja on tainnut kyllä olla jo todella pitkään.

On, mutta eikös tuo Cokis-mainoskin ollut jo vuosia sitten? Kyllä se silloin vielä Hartwallilla oli (vuoden 1998 loppuun asti).
Muistan kun dumppasivat lopuksi niitä litran muovipulloja kaupat täyteen, edullista oli.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On, mutta eikös tuo Cokis-mainoskin ollut jo vuosia sitten? Kyllä se silloin vielä Hartwallilla oli (vuoden 1998 loppuun asti).
Muistan kun dumppasivat lopuksi niitä litran muovipulloja kaupat täyteen, edullista oli.

Tosin Hartwall sen enempää kuin Koffkaan ei laita Cokiksen mainoksia paitoihin. Koff tekee cokista, mutta markkinoinnin hoitaa Coca-Cola itse.

Light Beerin mainos on kyllä oikean värinen Bluesin paitaan mutta voisi se olla paremmankin näköinen. Ainakin valkoisten paitojen etumuksessa. Sinistä en ole vielä nähnyt.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Tosin Hartwall sen enempää kuin Koffkaan ei laita Cokiksen mainoksia paitoihin. Koff tekee cokista, mutta markkinoinnin hoitaa Coca-Cola itse.

Tää alkaa olla jo melkoisen Off-topic, mutta Hartwallilla oli aikanaan Cokiksen valmistus- ja myyntilisenssi Suomessa, jolloin se kyllä päätti missä ne logot näkyi.
Sitten Cokis otti oikeudet taas itselleen, ja valmistuttaa nyt sen Cokiksen Koffilla.

Light Beerin mainos on kyllä oikean värinen Bluesin paitaan mutta voisi se olla paremmankin näköinen. Ainakin valkoisten paitojen etumuksessa. Sinistä en ole vielä nähnyt.

Jep, se mainos on jotenkin väärän muotoinen. Jokin siinä ei vaan toimi.
 

Jec

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Eikai tuota Light Beer olutta kuitenkaan Areenan myyntipisteissä myydä? Alkaa jo ihan pelottaa, kun kotimatseissa joutuu maksamaan sen ~5e tuopista ja se on jotain Light Beeriä.

Äläs nyt, "Kevyt mutta vahva" kuitenkin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Voi vittu! Oli ensimmäinen ajatus kun näin Länsiautoareenan jään. Mallia on otettu nyt Tšekeistä ja Oulusta, ja värikkäitä mainoksia on aivan joka kohdassa. Lisäksi pelipaita oli karsean näköinen, sillä se Lightbear mainos ei sovi siihen ollenkaan. Sanalla sanoen tuote näyttää nyt visuaalisesti aivan hirveältä ja se ei ainakaan kannusta ihmisiä tulemaan uudestaan hallille.

Lisäksi toi on sponsorien kusettamista että otetaan noin suuri määrä sponsoreja mukaan, sillä se lopulta vaan kannibalisoi itseään. Eli sponsorit syövät nyt toistensa näkyvyyttä, ja kukaan ei ole tyytyväinen. Luulin että Bluesin markkinointiosasto oli markkinointiläksynsä lukenut, mutta nyt otetaan mallia ja apinoidaan sm-liigan ykkösseurasta, ja se ei ole hyvä asia. Oikeasti jos homman haluaa tehdä hyvin, niin niitä mainospaikkoja jäässä ja pelipaidassa on rajallinen määrä. Mutta sen hyväksyminen on varmasti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa vaikeaa.

Uusi toisen puoliajan ”show” ei vaikuttanut kovin kiinnostavalta, mutta junnujen rankkuja oli taas kiva seurata.

Minuutin sm-liigan aikalisä on kuolleena syntynyt ajatus. Sen jälkeen kun se pakollinen mainos on soitettu, niin vois edes soitta jotain musaa jatkoksi! PELIÄ, kiitos!

Yleisömäärä oli eilisessä Pelicans pelissä pettymys, tai sitten ei. Olen joskus ollut seuraamassa avausmatsia jossa on ollut 3900 katsojaa, joten 4100 on siihen nähden parannusta. Eikä Pelicans ole niitä kaikkein seksikkäimpiä jengejä, päinvastoin. Veikkaan että jengi säästelee voimiaan lauantain Jyppi peliin joka on juuri nyt mielestäni sm-liigan kiinnostavin seura.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisömäärä (4100) oli pettymys, mutta toisaalta sateinen tiistai-ilta välisarjavastustaja Pelicansia vastaan ei ole mikään yleisömagneetti. Sitä paitsi liiga-avauksesta on kiitos sarjaohjelman jo viikko, joten hypetys senkin osalta on jo ohi.

Nippelitietona kauden 05-06 kotiavauksessa Kärppiä vastaan oli 4900 ihmistä ja sitä edellisenä vuonna muistaakseni about 3300. Viime kautta en muista.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Yleisötavoite tälle kaudelle on niinkin kova kuin 5 400 ja vähän tuntuu siltä ettei tule onnistumaan. Kolmen kotiottelun jälkeen keskiarvo on 4 077 joten lopuissa kotiotteluissa keskiarvon tulisi olla 5 559 jotta tavoitteeseen päästäisiin.

No, tokkopa lienee tuo 5 400 mikään budjetoitu luku mutta silti huonosti on ollut porukkaa kyllä ekoissa otteluissa. Ehkä "paikallisvastustaja" TPS torstaina ja turenkilaisten invaasio ensi lauantaina(?) tuovat tähän jotain muutosta?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
No, tokkopa lienee tuo 5 400 mikään budjetoitu luku mutta silti huonosti on ollut porukkaa kyllä ekoissa otteluissa. Ehkä "paikallisvastustaja" TPS torstaina ja turenkilaisten invaasio ensi lauantaina(?) tuovat tähän jotain muutosta?

Niin, miksi kuitenkin käy näinkin vähän yleisöä? Tulin hallille eilen siinä 16.50 paikalle ja toinen päätybaareista oli aivan tyhjänä. Yleensähän sinne on saanut mennä tuntia aikaisemmin lauantaisin jos haluaa katsoa hyviltä paikoilta matsin.

Miten Blues markkinoi otteluitaan? Itse olen huomannut Hesarissa pienen, tulitikkuaskin kokoisen mustavalko-mainoksen. Toki samat varmaankin myös Länsiväyläss ja Vartissa, niissä mainostaminenhan on käytännössä ilmaista.

Eilisen Hesarin viimeisellä urheilusivulla oli mainos Bluesin ottelusta, edellisellä aukeamalla Hongan ja sponsorin koko sivun kokoinen mainos.

Kausikorttimainoksia olen nähnyt katulamppujen mainoskylteissä sekä LänsiAuto Areenalla.

Oikealla markkinoinnilla ja menestyksellä tuo 5400 voisi ehkä olla realistinen joku päivä. Markkinointi vaikuttaisi tällä hetkellä olevan kulujen minimoimista. Lisäksi Blues ei ole pitänyt varsinaista lehdistötilaisuutta (sellaista, jossa olisi oikeasti uutisoitavaa) sitten Raimo Summasen. Yhtä lailla se sivun juttu Öhmanin ja Alangon sopimuksista on markkinointia.

Bluesin markkinoinnista on puhuttu Jatkoajan keskustelussakin jo vuosien ajan, mutta mitään konkreettista muutosta ei ole tapahtunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös