Aika hauska poiminta oli minusta tuo Pelle Miljoona/Genesis - yhtäläisyys tuolla. Olin varmaan tuhat ja yksi kertaa kuunnellut Dancing With The Moonlight Nightin, mutta kertaakaan en ollut hoksannut yhdistää sitä Moottoritiehen. Ja nyt, kun asia läväytettiin päin naamaa, kuuntelin tuota Genesis-levyä ja hei, sieltähän se, yks yhteen.
Mutta "Rokkenroulhan on klisheemäisthä. Midä dahansa sä deet...se on jo dehty. Sun vaan darttee löytää uusii keinoi dehdä se!", sanoi jo Andy McCoy.
No näin on. Mielestäni tässä asiassa Suomen paras selittäjä on turkulaisen (tietysti) The Crash -yhtyeen nokkamies, jolla ei vielä muusikon urallaan ole yhtään omaperäistä ideaa sattunut tulemaan mieleen. Mies pöllii säälimättä pitkiä sävelkulkuja milloin Van Halenilta, milloin Queenilta, ja selittää että "kun katoppas ei pysty enää keksimään mitään kun kaikki on jo tehty. Vaikutteita otamme moninaisilta bändeiltä, ja minkäs sille voi jos luiskahtaa sitten kokonainen biisi joskus sekaan."
Osallistun talkoisiin Kaija Koon kappaleella "Mulla on niin kylmä ilman sua", jota tehdessä Kaija miehineen on todennäköisesti kuunnellut Eaglesin Wasted Timea.
Eivätkös Gangsta's Paradisen viulut ole alunperin Stevie Wonderilta?
Ainakin itse pidin aikoinaan tätä nyt jo onneksi unhon yöhön vaipunutta "Kuolion" versiota rehtinä coverina Stevie Wonderin Pastime Paradisesta. Jos ukko muuta väittää, niin jo on härski. Sama biisi, eri sovitus, eri sanat. Rap/hip hop -osaston miehistä muutenkin voi nyrkkisääntönä ajatella, että jos kappaleessa on edes jollain tavalla mielenkiintoinen tai tarttuva sävelkulku, on se 100% varmuudella "lainattu". Se monotoninen konekomppi siellä kertsien välillä on sitten sitä herrojen itsensä tekemää sävellystyötä.