Viestin lähetti Daespoo
Onko Veteen Piirretty Viiva sama kuin Thin Red Line? Jos näin on niin mielestäni Ryan oli huomattavasti parempi sotaelokuva. Ryanin maihinnousukohtaus on kertakaikkiaan uskomaton kaikessa realistisuudessaan ja raakuudessaan.
Olen katsonut molemmat kuvat ties kuinka moneen kertaan ja minusta "Pelastakaa sotamies Ryan" tiiviin alun jälkeen lässähtää kovin tavanomaiseksi ja ennalta arvattavaksi sotaelokuvaksi joka ei kykene sykähdyttämään minua millään muotoa saatika tarjomaan minulle mitään erikoisempaa nautintoa lukuisista katselukerroista huolimatta, (nähty kerran elokuvissa ja kahdesti televisiosta). En edes vertaisi sitä missään olosuhteissa upeaan "Veteen piirretyyn viivaan", mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
Kyseinen elokuva (Veteen piirretty viiva) on mielestäni eräs hienoimmista elokuvista kautta aikain ja samalla myös eräs hienoimmista ja syvällisimmistä sotaelokuvista joita koskaan on tehty. "Veteen piirretty viiva" liikkuu tavattoman monella eri tasolla käsitellen miehiä yksilöinä ja samalla ryhmänä hyvin tiiviisti ja syvällisesti. Se kuvaa hienosti sitä kuinka sotilas ryhmän jäsenenä on kuitenkin oma yksilönsä joka ajatuksissaan saattaa taistelun tauottua edetä kaus kentältä kun samalla raaka todellisuus on läsnä kaikkialla karuna ja hienostelemattomana.
Siinä missä "Pelastakaa sotamies Ryan" on mielestäni kuitenkin tavattoman yksiulotteinen ja tavanomainen, "Veteen piirretty viiva" on syvällinen ja kaunis jos sotaelokuva nyt voi olla millään muotoa kaunis. Elokuvassa tavallaan kaikki muu paitsi sota ja siihen liittyvä on kaunista.
Vaikka näennäisesti "Veteen piirretty viiva" perustuu Jones'in romaaniin "Ohut punainen viiva" taustalla kummittelee kirjailijan huomattavasti hienompi ja ihmismieltä syvällisemmin käsittelevä teos, klassikko, "Täältä ikuisuuteen".
Ja, kun hyvistä sotaelokuvista puhutaan niin onko kukaan nähnyt Elem Klimov'in "Tule ja katso", monet kehuvat sitä erääksi parhaimmista sotaelokuvista. Pitänee ilmeisesti tilata se sitten kun saan dvd'n hankituksi - Suomesta kyseistä kuvaa lienee turha hakea.
vlad#16.
P.S. Musiikki "Veteen piirretyssä viivassa" on todella upeaa...