Baldur's Gate 3

  • 7 771
  • 73
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Itselleni BG2:n jälkeen parhaat ryhmäroolipelikokemukset ovat olleet Pillars of Eternityt, varsinkin kakkososa. Dragon Aget, Divinityt ja Pathfinderit olivat myös kivoja, mutta "se jokin" jäi puuttumaan. Nyt alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että tarjolla on taas vaihteeksi puhdasta heroiinia subutexin sijaan ja on varmaan pakko kaivaa kuvetta se 59,99 € päästäkseen kokemaan sitä euforiaa, immersiota ja poikamaista innostusta, mitä tunsi edellisen kerran silloin, kun putkahti erään langenneen haltian tyrmästä Waukeen's Promenadelle ja koko maailma oli kirjaimellisesti auki.

Kiitos kaikille, jotka kirjoittavat omista pelikokemuksistaan ja fiiliksistään tänne, auttavat todella paljon oikeanlaisen ennakkokiiman syntymisessä.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Nyt törmäsin ensimmäisen kerran Raphaeliin ja olisi tehnyt mieli palata aikaisempaan saveen ja katsoa mitä kaikkea olisi tapahtunut jos olisi valinnut toisin.
Hieno hahmo.
Sen jälkeen dialogi leirissä oli myös mielenkiintoista. Tämä on vähän kuin hyvää kirjaa lukisi, saas nähdä koska alkaa ahmimisvaihe.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Dodiin. Reilu 40 tuntia takana ja Act 3 aloitettu. Eli Baldurs Gate näkyy jo horisontissa. Act 2:sen puolivälistä (about Moonrisesta) loppuun oli kyllä semmoista tykitystä ettei paremmasta väliä. Paranee vaan koko ajan. Paras peli vuosikausiin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Dodiin. Reilu 40 tuntia takana ja Act 3 aloitettu. Eli Baldurs Gate näkyy jo horisontissa. Act 2:sen puolivälistä (about Moonrisesta) loppuun oli kyllä semmoista tykitystä ettei paremmasta väliä. Paranee vaan koko ajan. Paras peli vuosikausiin.
Baldur's gatessa, siinä toisessa osassa kaupunkia, on sitten vaatekauppa josta voi käydä hakemassa juhlahepenet päälle ja voit näyttää taistelussa leningit suojusten sijaan (saat kuitenkin suojusten statsit jne).

Niin, ja sieltä saa myös uudet alusvaatteet, koska niillä nykyisillä on tarvottu aika pitkään.

Suosittelen kovasti.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
BG3 tosiaan on sekä myynyt paljon, saanut huikeat arvostelut, että saanut pelaajat tehokkaasti koukkuun - tällä hetkellä kaikkien aikojen yhtäaikaisissa pelaajamäärissä Steamissa sijalla 9. (875k pelaajaa), mikä ei ole lainkaan pöllömmin, etenkin kun arvattavasti listan top 10:stä 5 on monen pelaajan verkkopelejä.

Myös ainakin jenkki-PSN:ssä peli on noussut ennakkotilauslistan kärkeen, aika yllättävää kun Spider-Man 2 myös tulossa (juu täysin erilaiset pelit kyseessä, lähinnä että Hämis kiinnostanee enemmän tavatallaajia). Vielä yllättävämpää on, että Digital Deluxe on suositumpi, eihän tuo ainakaan PC-puolella tarjonnut kovin paljoa lisäarvoa. Sama pätee myös PS5:een, paitsi että... voi aloittaa pelaamaan act 1:stä 72h ennen virallista julkaisua. Mutta aika idioottihan sitä pitää olla jos moisesta maksaa ylimääräistä.

(Ennakkotilaus tehty, olen idiootti. Sitä odotellessa speksaan hahmoa etukäteen wikin avulla.)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mikäs juttu kun googlettaa ps5 - versiota ja missään ei tunnu olevan vieläkään ennakkoon tarjolla peliä.

Meinaan giganttia ja muita. Tiedän. Olen boomeri ja haluan pelini fyysisinä kappaleina.

Kai tuo vain sitten tipahtaa Prisman hyllylle 6. päivä?

On tätä odotettu vasta 20 vuotta.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Mikäs juttu kun googlettaa ps5 - versiota ja missään ei tunnu olevan vieläkään ennakkoon tarjolla peliä.

Meinaan giganttia ja muita. Tiedän. Olen boomeri ja haluan pelini fyysisinä kappaleina.

Kai tuo vain sitten tipahtaa Prisman hyllylle 6. päivä?

On tätä odotettu vasta 20 vuotta.

Minä ymmärsin että fyysistä ei tule kuin rajoitetuille alueille myyntiin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Mikäs juttu kun googlettaa ps5 - versiota ja missään ei tunnu olevan vieläkään ennakkoon tarjolla peliä.

Meinaan giganttia ja muita. Tiedän. Olen boomeri ja haluan pelini fyysisinä kappaleina.

Kai tuo vain sitten tipahtaa Prisman hyllylle 6. päivä?

On tätä odotettu vasta 20 vuotta.

Ei tule fyysistä kopiota näillä näkymin Eurooppaan ollenkaan. Japaniin ”loppuvuonna” kai vain.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Mitä helvetin vittua... :/

Se on tätä nykyaikaa. Alan Wake 2 esim ei tule ollenkaan fyysistä julkaisua.. Kuulemma voivat myydä peliä halvemmalla näin. Itse olen ostanut kaikki pelit diginä niin kauan kuin on voinut, mutta ymmärrän vitutuksen. Jos itse keräilisin fyysisiä pelejä niin paska hommahan tuo olisi.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Eipä tämä nyt mikään odottamaton kehityssuunta ole, pikemminkin hämmästyttävän hitaasti on levyistä luopuminen tapahtunut. Ymmärrän kyllä keräilijöiden harmituksen. Sukupolvi tai kaksi eteenpäin ja koneista tuskin löytyy enää fyysistä asemaa lainkaan - ainakaan vakiona.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Eipä tämä nyt mikään odottamaton kehityssuunta ole, pikemminkin hämmästyttävän hitaasti on levyistä luopuminen tapahtunut. Ymmärrän kyllä keräilijöiden harmituksen. Sukupolvi tai kaksi eteenpäin ja koneista tuskin löytyy enää fyysistä asemaa lainkaan - ainakaan vakiona.
Tuossa levyttömässä myynnissä on monopoli ja hinnat voivat olla tulevaisuudessa ihan mitä tahansa.

Ostin yhden kohtalaisen uuden PS5-pelin levyversiona, joka oli jostain todella kummasta syystä lyhyen hetken alennuksessa hintaan 34,95 €. Pelasin pelin läpi ja myin sen kaverilleni 40 euron hintaan, kun peli maksoi tuossa kohtaa halvimmillaan 59,95 €.

Tottakai se on halvempaa myydä pelkkiä bittejä, etenkin kun tällä hetkellä monet pelit maksavat esim. PS Storessa 10-40 euroa enemmän kuin levyversiona. Tosin itsekin olen myynyt vain noin 1/10 ostamastani levyversiosta eteenpäin, joten eipä tuolla ole niin suurta merkitystä.

Baldur's Gatesta sen verran, että maltoin mieleni ja päätin odottaa pleikkariversioon asti. En sitten tiedä oliko päätös hyvä, sillä monet tuota vastaavat pelit ovat koneella paremmin pelattavia kuin pleikalla.

Odotuksia on todella paljon ja kokonaisuuden kannalta odotan jotain Horizon Forbidden Westiä vastaavan tason huikeaa pelikokemusta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Sukupolvi tai kaksi eteenpäin ja koneista tuskin löytyy enää fyysistä asemaa lainkaan - ainakaan vakiona.
No eihän niitä nytkään enää pleikassa sinänsä ole vakiona. UHD - leffan jos tahtoo parhaalla laadulla himassa isolle screenille, se on oltava fyysisellä levyllä. Käytän suoratoistoja paljon mutta tietyt leffat on oltava fyysisinä kopioina.

Peleistä voisin vielä luopua mutta fyysisten kopioiden omistaninen on vain siistiä.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Tekisi todella paljon mieli hankkia peli, onhan tämä hype ollut aika huimaa. Vaan heti kun selvisi että peli sisältää hahmonluonnin, alkoi mietityttää että onko hyvä peli taas pilattu tuolla vihoviimeisellä ominaisuudella? Kyse on ehkä vaan henkilökohtaisesta ongelmasta, mutta se on ollut joka kerta muuten hyvissäkin peleissä että hahmonluonnin takia päähenkilö jää vähän sieluttomaksi. Se häiritsi jo AC Valhallassakin, jossa mahdollisisa hahmoja on vain kaksi. Puhumattakaan siitä että hahmo luodaan genitaaleja myöten kokonaan itse.

Ehkä peli tulee kuitenkin hommattua, mutta varmaan jostain alelaarista. Ja eihän sitä tiedä kuinka pahasti peli tulee sitten viemään mennessään, mutta ainakin alkuinnostuksen tämä mainittu ominaisuus onnistui tappamaan.
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tekisi todella paljon mieli hankkia peli, onhan tämä hype ollut aika huimaa. Vaan heti kun selvisi että peli sisältää hahmonluonnin, alkoi mietityttää että onko hyvä peli taas pilattu tuolla vihoviimeisellä ominaisuudella? Kyse on ehkä vaan henkilökohtaisesta ongelmasta, mutta se on ollut joka kerta muuten hyvissäkin peleissä että hahmonluonnin takia päähenkilö jää vähän sieluttomaksi. Se häiritsi jo AC Valhallassakin, jossa mahdollisisa hahmoja on vain kaksi. Puhumattakaan siitä että hahmo luodaan genitaaleja myöten kokonaan itse.

Ehkä peli tulee kuitenkin hommattua, mutta varmaan jostain alelaarista. Ja eihän sitä tiedä kuinka pahasti peli tulee sitten viemään mennessään, mutta ainakin alkuinnostuksen tämä mainittu ominaisuus onnistui tappamaan.
Voit myös valita hahmoksi minkä tahansa original hahmoista ja ei varmasti jää sieluttomaksi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Baldur's Gatesta sen verran, että maltoin mieleni ja päätin odottaa pleikkariversioon asti. En sitten tiedä oliko päätös hyvä, sillä monet tuota vastaavat pelit ovat koneella paremmin pelattavia kuin pleikalla.

Mä olen pelannut Steam Deckillä niin että on telakoituna ja telkkariin yhdistettynä. Samoin käyttänyt vain ps5:sen dualsenseä ohjaimena. Todella hyvin tehty viralliset ohjainkomennot jne., eli on varmasti pleikalla myös sujuva kokemus.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaan heti kun selvisi että peli sisältää hahmonluonnin, alkoi mietityttää että onko hyvä peli taas pilattu tuolla vihoviimeisellä ominaisuudella?
Tässä tapauksessa voisi melkeinpä päinvastoin sanoa, että ensin tuli hahmonluonti ja vasta sen jälkeen rakennettiin peli sen ympärille. Niin olennainen asia se oman hahmon tekeminen, rakentaminen ja roolipelaaminen on D&D:ssä, mihin tämä peli kuitenkin perustuu. Jotain viritelmiä on toki ollut valmiillakin hahmoilla vuosien varrella, mutta ne on olleet pääosin ihan puhdasta toimintamättöä jossa ei edes haeta mitään eläytymistä omaan hahmoon.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Tässä tapauksessa voisi melkeinpä päinvastoin sanoa, että ensin tuli hahmonluonti ja vasta sen jälkeen rakennettiin peli sen ympärille. Niin olennainen asia se oman hahmon tekeminen, rakentaminen ja roolipelaaminen on D&D:ssä, mihin tämä peli kuitenkin perustuu. Jotain viritelmiä on toki ollut valmiillakin hahmoilla vuosien varrella, mutta ne on olleet pääosin ihan puhdasta toimintamättöä jossa ei edes haeta mitään eläytymistä omaan hahmoon.
No se on sitten eri asia, jos noilla valinnoilla on oikeasti vaikutusta itse peliin sen sijaan että peliin kirjoitetaan yksi hahmo joka on käytännössä sama riippumatta siitä minkälaiseksi hahmon luo.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
No se on sitten eri asia, jos noilla valinnoilla on oikeasti vaikutusta itse peliin sen sijaan että peliin kirjoitetaan yksi hahmo joka on käytännössä sama riippumatta siitä minkälaiseksi hahmon luo.

On todellakin. Pelkästään jo hahmon rotu, luokka, erikoistuminen, tausta jne. tuovat jokainen omia vaihtoehtoja keskusteluihin ja mitä voi tehdä jne. Samoin ne ratkaisut mitä teet jo vaikka ensimmäisten tuntien aikana tekevät pelistä ainutlaatuisen, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mitä vertaillut omaa ja kaverien pelikertoja niin todella erilaisia ovat.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Näemmä BG3:n PS5 Digital Deluxen early access -aikaa on lisätty vuorokaudella, tulee pelattavaksi jo la klo 19.

...ei sikäli että laskisin tässä tunteja tai mitään.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ensimmäinen ilta/yö/osa aamusta takana pleikkarilla, muutama huomio.

Ensiksi, kuten @mikko600 tuossa aiemmin totesi, toimii aivan hyvin ohjaimella. Ehkä muutaman kontrollin laittaisin pidemmän painalluksen taakse, muutamia shortcuteja voisi olla lisää - tätä varmasti vielä rukataan, viimeisin patch notes sisälsi ihan oman "controller"-osion, joka oli aika pitkä. Mutta täysin pelattavissa.

Grafiikkaoptioita on valittavissa kaksi, 60fps rekonstruktiolla (veikkaisin FSR 2) ja 1440p natiivi/30fps. Asetukset vaikuttaisi olevan identtiset molemmissa moodeissa, niin itse ainakin suosin performancea. Sikäli kun sillä on merkitystä, pitkälti vuoropohjaisesta pelistä puhutaan kumminkin. Varjot ovat välillä vähän valitettavan huonolaatuisia, cutsceneissä jos tyyliin tukka heijastaa varjoja naamalle niin "värisee" ikävästi. Ymmärtää tuon GPU-budjetin suhteen, lähinnä että jos "fidelity"-moodi tarjoaisi paremmat varjot niin käyttäisin sitä. Ei tarjoa.

Sitten vähän negatiivistakin, vaikuttaisi että on tullut uunista ulos ehkä pikkaisen raakana. Ei ole kaatunut kertaakaan vielä, mutta välillä huomaa että nyt peli selkeästi ei toimi niin kuin pitäisi ja pitää/kannattaa käynnistää uusiksi. "Save early, save often" pätee tämänkin pelin kanssa. Ja latausajat (siis jos lataa saven, ei niinkään jos siirtyy alueelta toiseen) - selkeästi ei käytetä PS5:n natiivi-APIa I/O:n suhteen, ei tuossa niin paljon pitäisi kulua aikaa millään. Samoin cutsceneissä assetit ja/tai tekstuurit saattaa tulla mukaan pikkuisen jälkijunassa.

Mutta tästä huolimatta, toistaiseksi paras CRPG mitä olen pelannut sitten... en edes muista, koska vanhojen pelien suhteen on kumminkin aika rankat nostalgialasit päässä (pelasin pikkuisen BG2:sta tätä odotellessa - aika todellakin kultaa muistot). Ja druidit ovat edelleen ärsyttäviä puunhalaajahippejä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli itsekkin hakattua aamuyöhön asti kaverin kanssa online co-oppina. Kyllähän tuo kovin mukaansa tempaava on. Alkuun hieman hirvitti, kun ensimmäiseen pariin tuntiin mahtui pari ärsyttävää bugia, kun alussa aluksella hävisi kaikki pelin äänet eka kaverilta johon auttoi pelin lataaminen uudestaan. Hetken päästä lähti molemmilta äänet ja ei auttanut pelin käynnistäminen vaan vasta maahan tultaessa ja pelin käynnistäminen uudestaan auttoi. Kaveri jäi myös johonkin keskustelulooppiin ja ei pystynyt kuuntelemaan minun keskusteluita.

Konsolin ohjaimella toiminut vallan mainiosti, vaikka itsekkin paria pikatoimintoa kaipaisin. @hablaa kanssa samoja grafiikkabugeja tullut vastaan. Hahmona parta ei yhteen cutsceneen tullut kuin puoliksi mukaan, mutta nämä ei itseäni kovinkaan paljoa haittaa.


Ja kyllä druidit ovat onahyväisiä omien pierujen haistelijoita.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tullut joku 25h pelattua ja hahmot on lvl5. Campissa on partyn lisäksi pari muuta pelattavaa hahmoa ja heidän lisäksi vielä pari joita ei mukaan pysty ottamaan. Karttaa on koluttu jonkun verran jo, mutta tuntuu, että niistä jo löydetyistä paikoista sitä löytää edelleenkin lisää tutkittavaa. Pari päivää itsellä meni, kun tuli päästyä underdarkkiin, jonne eksyin "käyn vielä tuon kulman takana". Kyllä tässä vaan on aivan älyttömän paljon mahdollisuuksia hoitaa keskustelut/tehtävät. Itse pyrin tällä ekalla läpipeluulla pelaamaan mahdollisemman hyviksenä ja seuraavalla kerralla sitten täysi kusipäänä.
 

Dragunov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Tuli pelailtua tätä jo early accessissa vuosi sitten, kyllä hienosti ovat kehittäneet peliä parempaan suuntaan ja lisänneet vaihtoehtoja class buildiin. Wyllin tarina muuttui täysin early accesista ja hyvä niin, Karlach on tosi hyvä lisä. Act 2 tällä hetkellä menossa itsellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös