Avioero

• 21 876
  • 54

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Aika iso prosentti on kyllä kyseessä tilanteessa missä naama ei miellytä:

Danske Bank: Joka kolmas pitää taloudellisia syitä esteenä avioerolle​

Lähes joka kolmas suomalainen pitää taloudellisia syitä esteenä avioerolle, ilmenee Danske Bankin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Erosta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia muun muassa sen vuoksi, että osapuolten asumiskustannukset kasvavat eron jälkeen.

Danske Bankin mukaan vain harva on sopinut etukäteen, kuinka jakaa omaisuus kumppanin kanssa eroamistilanteessa. Pankki huomauttaa, että avioliitto on taloudellinen ja juridinen sopimus ja omaisuuden jaosta kannattaa keskustella jo ennen kuin ollaan eroamassa.

Tuon linkin taisinkin eilen laittaa Naisasiat ketjuun mutta tämä olisi ollut parempi.
Itselläni on rekisteröity avioehto, joka piti tehdä jo naimisiin mennessä mutta 11 vuotta ehti menemään ennen kuin asia tuli hoidettua.

Tämä tuli ajankohtaiseksi kun mietin että ehkä moottoripyöräilevän ja veneilevän miehen olisi hyvä tehdä edunvalvontapaperi ja testamentti paskan mäihän varalle. Samalla tuli sitten tuo avioehtokin teetettyä. Noiden papereiden tekemiseen muuten kannattaa sijoittaakin vähän.

Ei varmasti olisi iso asia määrätä avioehtoa pakolliseksi avioliittoa solmittaessa. Säästyisi oikeuslaitoksilta resursseja ja ihmisiltä rahoja.

Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen asia, mikä kannattaa tehdä, on testamentti, vaikka kaikki jaettaisiinkiin perintökaaren mukaisesti. Mutta testamentissa voi määrätä, että lasten tulevilla puolisoilla ei ole mitään oikeuksia perittyyn omaisuuteen. Tällä suojelee mukavasti lapsiaan taloudellisesti huonoilta päätöksiltä, jos sydän sykkii jollekin onnenonkijalle tai muuten vain daijulle. Perintörahat sitten vain erilliselle tilille ja kun perijä hankkii jotain niillä rahoilla, ne jää automaattisesti mahdollisten ositusten ulkopuolelle. Avio-/avoliiton aikana yhdessä ”hankitut” rahat eivät luonnollisestikaan kuulu testamentin piiriin ja perijät saavat itse sitten sopia avioehdossaan, mitä haluavat. Tai jättää sopimatta.

Sitäkin kannattaa miettiä, että josko testamenttaisi omaisuutensa yli sukupolven. Paljonko jotkut kypsään ikään ehtineet aikuiset tarvitsevat vanhempiensa rahoja, jos vaihtoehtona on jeesata nuorempaa sukupolvea, jotka ovat elämänsä edessä vielä? Sori ot.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Jos avioerossa joku ottaa pannuun, siviilisäädyksi tulee eronnut. Tuosta ei pääse eroon kuin menemällä naimisiin. Mitä kukaan tekee tiedolla, että olen eronnut vaikka 10v sitten?
Minua ottaa pannuun ettei kaikki meriitit näy siviilisäädyssä. Olisihan se kiva jos lukisi kahdesti eronnut ja seitsemästi kihloissa. Tekemisen meininkiä kumminkin ollut.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lähes joka kolmas suomalainen pitää taloudellisia syitä esteenä avioerolle, ilmenee Danske Bankin teettämästä kyselytutkimuksesta. Erosta aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia muun muassa sen vuoksi, että osapuolten asumiskustannukset kasvavat eron jälkeen.
Entinen työkaverini erosi koska siitä oli taloudellista hyötyä. Hän sai kaikki yksinhuoltajan edut. Hänen puolisonsa muutti (osoitteensa) postilokeroon. Vaikka he yhä elivät yhdessä niin toinen sai etuuksia jotka kuuluivat yksinhuoltajalle. Minua välillä ärsytti kun hän kehui mitä etuuksia hän sai yksinhuoltajana vaikka eli edelleen puolisonsa kanssa yhdessä. Luulen että tällaiset tapaukset ovat hyvin poikkeuksellisia. Mutta noinkin vissiin voi käyttää hyväkseen Suomen sosiaalitukijärjestelmiä.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Entinen työkaverini erosi koska siitä oli taloudellista hyötyä. Hän sai kaikki yksinhuoltajan edut. Hänen puolisonsa muutti (osoitteensa) postilokeroon. Vaikka he yhä elivät yhdessä niin toinen sai etuuksia jotka kuuluivat yksinhuoltajalle. Minua välillä ärsytti kun hän kehui mitä etuuksia hän sai yksinhuoltajana vaikka eli edelleen puolisonsa kanssa yhdessä. Luulen että tällaiset tapaukset ovat hyvin poikkeuksellisia. Mutta noinkin vissiin voi käyttää hyväkseen Suomen sosiaalitukijärjestelmiä.
Itse tiedän tälläisen tapauksen myös.
4 lasta ja edut olivat vuosia aika isoja taloudellisesti.
Ilman mitään rasismihöttöä tämä on käsittääkseni yleistä myös maahanmuuttajilla joilla on useita lapsia, mies ”asuu ” muka muualla mutta on oikeasti vuokrannut oman asuntonsa eteenpäin ja asuu perheensä kanssa.

Kun kyseessä on parhaimmillaan useita tuhansia euroja kuussa niin vaikea toisaalta noita vähätuloisia ihmisiä on tuosta syyttää kun vaihtoehtona on elättää perheensä jollain minimipalkalla.
Vika on järjestelmässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy