Mainos

Autovero

  • 23 966
  • 196

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Tulihan se päätös sieltä. Vaikka EU:n päätös autoveroasiassa ei vielä ole lopullinen vaan menee vielä yhden rundin läpi, niin fakta on että Suomen valtio on rikkonut yhteisiä sopimuksia. Suomen autoverotus on syrjivä ja ylimitoitettu. Esim. verotuksen luvattu maa Ruotsi on hoitanut homman alta pois jo viime vuosikymmenellä, mutta suomalaiset poliiitikot ja tulli ovat sitä mieltä, että täällä lumen ja jään keksellä pitää ajaa Kreikan jälkeen Euroopan vanhimmalla autokalustolla:confused: . Valtio jarruttelee tässä niin kuin alkoholiveroasiassakin tietysti loppuun saakka ja muutos tulee yhtenä rysäyksenä ja palikat ovat sekaisin. Mistä verorahat jatkossa jne. valitus alkaa jo kuulua. Homma on hoidettu muuallakin Euroopassa ja silti esim. sosiaaliturva on parempi kuin Suomessa. Viime viikon lehtitietojen mukaan sosiaaliturvan taso Suomessa on laskenut alle EU:n keskitason peräpäähän. Tämä silti vaikka vaikka veroja löytyy joka lähtöön. Esim. olutveron reilu alennus tarkoittaa sitä, että suomalaiset eivät jatkossa rahtaa kaljaa Virosta vaan ostavat sen Suomesta. Tämä lisää kotimaista kulutusta, työpaikkoja ja valtion verotuloja.
Olen ajellut vanhalla Fordillani piruuttani vähän liiankin kauan ja odotan nyt, että saan hankituksi uudemman samoin ehdoin kuin muutkin eurooppalaiset.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Juu.. auto-aiheeseen paras tuli telkasta eilen, en muista mikä kanava, Siimes oli kyselytunnilla vastaamassa ja totesi jotain tähän tyyliin; "...tämä on vasta neuvoa-antava kannanotto EY tuomioistuimeen, ja tämän perusteella ei ole aiheellista miettiä muutoksia.."

No, juuri tätä ennen tuli sanottua toimittajan suulla, että käytänössä tuomioistuin on noudattanut tätä neuvoa joka on annettu.

Ja taas täällä takahikiällä päättäjät kuvittelevat että HE voivat sanoa tässä asiassa viimeisen sanan. Jos homma jatkuu tätä rataa, 5 vuotta ja Suomi on niskaa myöten kusessa ja nilkat paskassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jäitä hattuun

Nyt on puhuttu käytettyjen autojen verotuksesta maahantuonnin yhteydessä. Jos (ja kun) uusien autojen verotusta lievennetään EU:n keskitasoa kohti, nousevat autotehtaiden tuotteistaan suomalaisilta maahantuojilta perimät hinnat kutakuinkin veronalennusta vastaavasti. Suomalaiset autokauppiaathan ovat aina saaneet uudet autonsa alennuksella Suomen korkeaan autoveroon vedoten.

Tämä puheena oleva veropäätös suosii lähinnä niitä, jotka käyvät hakemassa Keski-Euroopasta suhteellisen kalliita ja melko vanhoja autoja. Muutaman kymppitonnin kärryjä ei käsitykseni mukaan kannata veroedun toivossa käydä hakemassa: jo autonhakumatkan kustannukset syövät helposti koko säästön.

Sinänsä tietysti ihan hyvä juttu, että perusteettomia verotuskäytäntöjä puretaan.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Itse asustelen nykysellään Italiassa ja olen täältä hankkinutkin vast'ikään uuden auton itselleni. Kyseisessä tapauksessa hankintahinnat mainiten, siis kyseisestä maasta ostettuna sisältäen verot; Italia 90 000 mk, Suomi 150 000.

Ja varmaan kannattaisi Finnjewelin käydä vilkaisemassa käytettyjen hintoja esim. Belgiassa, jossa on ehkä euroopan halvimmat autot (siis ei verovapaana). Sieltä kun saa esim. tuollaisen pari vuotta vanhan Opel Omegan TDI kaikilla mausteilla n. 50 000 mk.

Siis uskallanpa epäillä, että vaikka kuinka matkalla rälläisi niin vielä jää markkoja säästöönkin!

-Ihan konsensuksessa-
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vain helppoja ratkaisuja???

Kovinkaan paljon ei muistella niitä syitä, miksi meillä on tällainen autovero riesanamme. Autoveroa ei alunperin ole luotu verotulojen keräämiseksi valtiolle, vaan estämään ihmisiä haluamasta uutta autoa itselleen. Mitä hel*#¤*#, vai?

Sotien jälkeisinä vuosikymmeninä, kun elintaso maassa alkoi pikku hiljaa nousta, ihmiset halusivat päästä pyörille. Asiassa oli vain yksi pikku mutta. Suomessa ei tehty autoja, vaan jokainen kosla piti ostaa ulkomailta. Ja niitä ei myyty siellä Suomen markoilla. Piti olla ulkomaiden valuuttaa. Ja sitä ei taas tähän maahan saatu muuta kuin myymällä jotain meidän valmistamaa niille ulkomaan hemmoille. Meillä vaan ei ollut vielä tuohon aikaan paljonkaan mitä puun ohella myydä. Ja toisaalta sillä valuutalla, mitä maahan ulkomaankaupasta saatiin, oli autojakin tärkeämpää ostettavaa: öljyä, kuparia maan sähköistämiseksi, penisilliiniä jne. jne. jne. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ollut varaa antaa jokaisen Matti Meikäläisen ostaa itselleen autoa. Ne joilla oli riittävästi rahaa, saivat maksaa halustaan valtiolle "sakkoa" autoveron muodossa.

Sittemmin autoverolle on käynyt, niin kuin monelle monelle muullekin verolle. Siitä on vaikeaa luopua, kun yhteiskuntamme pyörittämiseen tarvittavat rahat on kuitenkin jostain otettava.
Tästä päästään kuitenkin ihmettelemään sitä, kuinka puoli Suomea edelleen luulee, että korkea autoveromme johtuu vain ja ainoastaan politikkojen halusta kyykyttää kansaa.

Ulkomaankaupan, ennen kaikkea onnistuneen vientikaupan merkitys suomalaisten hyvinvoinnille ei ole hävinnyt mihinkään. Aika paljon vaan on porukkaa, jolla ei hajuakaan ulkomaankaupan merkityksestä. Jos haluamme jotain ulkomailta ostaa, niin vähintään yhtä paljon meidän on sinne myytävä. Jos haluamme nostaa elintasoamme, ulos on myytävä enemmän kuin me ostamme sieltä. Ja tästä päästään autoihin.

Jos autovero nyt puolitettaisiin, seurauksena autojen tuonti ulkomailta lisääntyisi rankasti. Suomen (yhteiskunnan kokonaisuudessaan) tienaamasta valuutasta pitäisikin vuodessa uhrata pari kolme miljardia enemmän peltilehmien tuontiin. Summaa nostaisi kaiken lisäksi se, että autojen valmistajat nostaisivat välittömästi autojen verotonta hintaa, kun niiden ei enää tarvitsisi subventoida hintoja korkean verotuksen takia. ( Me siis tavallaan siirrämme tulevassa veronalennuksessa osan hyvinvoinnistamme autotehtaiden osakkeenomistajille.) Mistä autoihin käytetty valuutta sitten olisi pois? Jostain muusta, meidän muista ostotarpeistamme tai viime kädessä vanhojen velkojen maksustamme.

Minulla ei olisi mitään autojen hinnan laskemista vastaan. Päinvastoin. Mielelläni ostaisin autoni kaupasta halvemmalla. Luultavasti se kyllä merkitsisi korotettuja käyttömaksuja ja polttoaineveroa, koska niin olisi verotulojen varmistamiseksi pakko tehdä, että me pysyisimme hyvinvointivaltiokehityksessä edes keski-Euroopan läheisessä vanavedessä.

Tässä autoverokeskustelussa on kuitenkin muistettava, että koskaan ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ja samalla vielä helppoa ratkaisua. Tässä autoveroasiassakin on otettava huomioon lukuisia erilaisia näkökohtia. Viime kädessä päädytään siihen kysymykseen, että onko meillä, pienellä ja luonnonvaroiltaan suht koht vaatimattomalla kansalla, joka on saavuttanut elintasonsa viimeisen 50 vuoden kovalla pakertamisella, todellakin varaa siihen, että jokainen kansalainen ajelee ulkomailta tuotetulla peltilehmällä ja vaihtaa sitä vielä kolmen vuoden välein? Kivaa se olisi, mutta onko se mahdollista?


.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Risa

Ja varmaan kannattaisi Finnjewelin käydä vilkaisemassa käytettyjen hintoja esim. Belgiassa, jossa on ehkä euroopan halvimmat autot (siis ei verovapaana). Sieltä kun saa esim. tuollaisen pari vuotta vanhan Opel Omegan TDI kaikilla mausteilla n. 50 000 mk.

Siis uskallanpa epäillä, että vaikka kuinka matkalla rälläisi niin vielä jää markkoja säästöönkin!

-Ihan konsensuksessa-

Ihan varmuuden vuoksi muistutan, että tuohon 50 000 mk:n hankintahintaan lätkäistään tulevan verouudistuksen jälkeenkin Suomessa edelleen tuontiveroa - ei niin paljon kuin aikaisemmin, mutta kymmeniä tuhansia joka tapauksessa.

-Niinikään konsensuksessa-

P.S. Elä nyt hyvä immeinen Opel Omega dieseliä kuitenkaan osta jis noinkin paljon käytettyyn autoon sijoitat.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Hehee! Tuo oli hyvä, finnjewel!!

En todellakaan, Opeliin en enää koske (pari on joskus ollut)! Tuo esimerkki vaan oli silkkaa faktaa kun yksi tuttu blondi :D osti kyseisen auton pari vuotta sitten. Toi/vei muuten auton Suomeen n. vuoden kuluttua ja joutui maksamaan 14 000,- veroja. Ei ollenkaan paha nakki mielestäni jos vertailee pari-kolme vuotta vanhan Opel Omega 2.3 TDI:n kaikilla mausteilla hintaa jossain Länsi-Autossa!

Jip Pii:ltä kysyisin, kun tuntuu olevan asioista laajemmin perillä kuin meikäläinen, miten nämä muut maat esim. Belgia joilla ei ole sen kummemmin omaa autotuotantoa voivat myydä kansalaisille autoja tuollaisella verotuksella. Ei sillä, että epäilisin kirjoitustasi se tuntui hyvinkin loogiselta ja varmaan on hyvinkin paikkansa pitävä, mutta kiinnostaisi tietää jos sulla tietoa tästä jydanssista on?
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Made in Belgium

Viestin lähetti Risa
, miten nämä muut maat esim. Belgia joilla ei ole sen kummemmin omaa autotuotantoa voivat myydä kansalaisille autoja tuollaisella verotuksella.

Ensinnäkin. Belgiassa on melko laajaa autotuotantoa. Heillä ei ole sitä omaa merkkiä, mutta melkoisen monet näistä Euroopan valtamerkeistä omistavat tehtaita Belgiassa. Monelle keskivertoautoilijalle, joka ylpeilee omistavansa saksalaisen tai ranskalaisen auton, voisi tulla yllätyksenä, että oma rakas kulkuneuvohan onkin oikeastaan belgialainen.

Muuten en osaa kovin tyhjentävästi kysymykseesi vastata. Eipä tuo edellinenkään kirjoitukseni ollut tarkoitettu koko veroasian tyhjentäväksi selvitykseksi, vaan vain yhdeksi "pieneksi" asiaksi, joka pitäisi ottaa huomioon isompaa kokonaisuutta käsiteltäessä. Voisin kuitenkin veikata, että Belgiasta taitaa puuttua tämä rankan autoveron perinne. Vanhana teollisuusmaana elintaso oli siellä autoistumisen päästessä käyntiin jo sen verran korkealla, että sisääntulevan valuutan vuoksi heillä oli varaa lähettää autoista rahaa ulkomaille siinä, missä 1950-luvun Suomella ei ollut.

Toinen kysymys tietenkin on se, että miksi Belgiassa on senkin verran autoteollisuutta kun siellä on. Onko taustalla maan aiempi korkea verotus muualta tuoduille autoille, mitä valmistajat ovat kiertäneet rakentamalla kokoonpanotehtaita maahan. Sen jälkeen valuuttaliikenne autojen osalta onkin ollut paremmin balanssissa, joten verosta on voitu luopua. Kunhan ajattelin.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
autoverosta viä...

50-luvulla päättäjät ottivat autoveron käyttöön helpottaakseen valtion taloudellista jamaa. v.1954 luvattiin, että autoverosta luovutaan heti, kun valtion talous saadaan tasapainoon...että sitä päivää odotellessa...ja joku vittumainen mainos kehtaa houkutella kuluttajat autokaupoille lauseella: "tee ympäristöteko - osta uusi auto!" ---just joo, siitähän se on ollukki kiinni, etten oo uutta 158 000-260 000 markan autoa hankkinu; mullon asennevamma; mä en haluu tehdä ympäristötekoa! semmosta se on.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ajankohtainen aihe ylös. Torstaina 19.9. tulee EU:n lopullinen päätös autoveroasiasta ja siitä ei voi sitten enää Suomi valittaa mihinkään. Hesarin verkkolehdessä kerrotaan, että Ruotsi olisi myös houkutteleva kohde hakea käytetty auto. Vuoden 89 Mersu maksaa siellä merkkiliikkeessä 3800 euroa ja vastaava Suomessa 9400. Ruotsalaiset automyyjät suunnittelevat jo bussikuljetuksia Ruotsinlaivoilta liikkeisiin. Operaatio kannattaa suomalaisille kuluttajille, MIKÄLI autovero laskee odotetusti.
Torstaina joka tapauksessa ratkeaa äänestinkö minä ja moni muu turhaan EU:n ja tavaran vapaanliikkumisen puolesta.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luxemburg/Helsinki, 19. 9. (STT) Suomen autoverotusta joudutaan muuttamaan. Käytettyinä maahantuotuja autoja ei saa kohdella verotuksessa eri tavalla kuin maassa jo rekisteröityjä autoja, totesi EY-tuomioistuin torstaina.
Tuomiossa todetaan, että autoveroa laskettaessa ajoneuvon verotusarvo täytyy määritellä samalla tavalla sekä maahantuotujen käytettyjen ajoneuvojen että jäsenmaassa rekisteröityjen uusien ajoneuvojen osalta.
Suomessa käytettyjen tuontiajoneuvojen verotuksessa on käytetty laskentakaavaa niiden arvon alennuksesta, jolloin tuontiautot on arvioitu arvokkaammiksi kuin vastaavat käytetyt Suomen markkinoilla. Niistä on siten peritty enemmän veroa kuin mitä vastaavien suomalaisautojen hinnassa on jäljellä.
Päätöksen taustalla on helsinkiläismiehen Saksasta tuoma käytetty auto, jonka verotuksesta hän valitti.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Jaaha, mitenkäs nyt?

Voiko sitä tosta vaan mennä Saksaan ja ostaa A6:sen Audin, ajaa Suomeen ja katsastuskonttorin kautta kilvet alle? Ja se on siinä. Vai mitä tämä päätös meinaa? Selventäkää te viisaammat.

Ilmeisesti ainakin meikäläisen Volkkarin arvo romahti ja kunnolla. Jos viime viikolla vuoden 2000 TDI Golfista olisi saanut vaikka 22000 EUR taitaa arvo tänään olla siinä kymppitonnin paikkeilla. No, onhan se väliraha vaihdettaessa aina sama joskaan uutta autoa ei taida olla enää varaa hankkia. Niiden hinnathan taitavat nousta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Voisko joku antaa esimerkkejä miten käytännössä tuontiauton hinta muuttuu?

Esim. jos auto maksaa saksassa 10.000€, paljonko auto maksaa suomeen tuotuna (esim. 97 Passat TDI)?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jos nyt oikein ymmärsin, niin tästä lasketaan käytetyn auton vero päälle eli arviolta 26-29% (käytetyssä oleva autoveron määrä) vastaavan Suomi-auton hinnasta. Tämä oli tämä surullisenkuuluisa arvolisänveronomainen ei-arvolisänvero, jonka nimi oli sattumalta arvolisävero.

Aivan mobile.den hinnoilla ei autoja saa, mutta siltikin aikapaljon halvemmalla. Tietysti hintaa pitää laskea matkakustannukset, mutta senhän voi ottaa matkailun kannalta.
 

hege

Jäsen
Eikös viikonlopun hesarissa ollut jotain laskelmia/arvioita tulevasta hintatasosta? Oma mielikuvani oli, ettei sellaiset 2 - 3 vuoden ikäiset perusautot (passatit yms.) olleet niin paljoa edullisempia kuin olisi voinut kuvitella (tulikohan sen autoveron päälle vielä joku arvonlisävero?). Säästöä taisi tulla selvemmin noin 10 vuoden ikäisissä mersuissa.

Mulle muutama autoalan kanssa tekemisissä oleva tuttu on muistutellut seuraavista asioista:
- rahoitus hommattava pankista eli pätkällä tuskin voi ostaa Saksasta (tällöin menettää myös rahoitusyritysten kautta saatavat edulliset vakuutukset, jos omissa vakuutuksissa ei ole bonukset tapissa).
- Takuut ja muu kuluttajansuoja ei ole samalla tasolla kuin autoa täältä hankittaessa eli tarvitsee olla kertaluokkaa huolellisempi kuin tällä (varsinkin jos auton ostaa yksityiseltä).
- Jälleenmyynti Suomessa. Jos auton historiassa puutteita, niin auto pois myytäessä hinta ei välttämättä sama kuin alkuperäisessä Suomi-autossa jonka historiaa voi yleensä jäljittää vaikka esim. huoltokirja puuttuisi.

Itse odottelisin ensin mikä tulee käytettyjen autojen hintataso olemaan täällä ennenkuin ryntäisin ulkomailta autoa hakemaan.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Radiouutisissa haastateltiin juuri jotain AKEn dirikaa, joka arvioi käytettyjen autojen vuosituonnin kymmenkertaistuvan 3000 autosta 30.000 autoon päätöksen perusteella. Suomessa myydään vuodessa alun toistasataatuhatta uutta autoa vuodessa, joten käytetyn tuonnin helpottuminen arviolta noinkin suureksi saanee monet 'liikemiehet' liikkeelle. Kannattanee tuonti-innossaan luottaa asiantuntijoihin muutenkin, sillä reklamointi voi muuten olla vaikeaa.

Ei menne montaa päivää, niin telkussa tai jossakin valtalehdessä on esimerkkejä tapauksista, joissa oma tuonti on kannattavaa. Uutisissa ei siitä esimerkkejä kerrottu, mutta toivottavasti etu ei kohdistuisi vanhoihin paskoihin. Suomessahan on nyt jo Euroopan toiseksi vanhin autokanta keski-iän ollessa vähän yli kymmenen vuotta. Kuka kaipaa lisää turvavarustamattomia ja saastuttavia vanhoja lahnoja tänne lisää? Ei me sentään mikään rysytlandia olla.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aivan. Suomalaiset automyyjät ovat vakuutelleet, että käytettyjen autojen hinta täällä laskee sille tasolle, että reissu Saksaan ei kannattaisi. Hieman tätä kyllä epäilen.
Nythän kulkuveden litrahinta nousee muistaakseni 3,5 senttiä litralta ja ympäristöverojakin saattaa tulla autoille, jolloin vanhemman käytetyn auton käyttökustannukset nousevat. Todella vaikeaa on vielä laskea tämän päätöksen kokonaisvaikutusta, kun ei vielä tiedä valtion vastavetoa (uusia veroja yms.). Täytyy vain odotella ja ihmetellä vähän aikaa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mutta mikä on vanha paska? 59 Cadillac 81 Corolla? Itse ajan mieluummin kymmenen vuotta vanhalla tehokkaalla/saastuttavalla/ Mercedeksellä,kuin "leikkiautolla"Greenpeace-paita päällä ja luomutuotekassi takapenkillä:)

Hieno juttu että jotain kuitenkin tapahtuu täällä Härmlandiassakin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Le Banner
Mutta mikä on vanha paska? 59 Cadillac 81 Corolla? Itse ajan mieluummin kymmenen vuotta vanhalla tehokkaalla/saastuttavalla/ Mercedeksellä,kuin "leikkiautolla"Greenpeace-paita päällä ja luomutuotekassi takapenkillä:)

Hieno juttu että jotain kuitenkin tapahtuu täällä Härmlandiassakin.

Mahdoito kysyä minulta?

Vanhalla paskalla tarkoitan turva- ja saasteettomuusvarustelematonta autoa, jota ei autokanta kaipaa massoittain (esim puhuttu 30.000 autoa) lisää. ViiysiCadillacissa on tietysti munaa, mutta niiden tuontihan on tähänkin asti ollut tuontiverojan kannalta täysin mahdollista.

Oman turvallisuuden kannalta tietty -92 mallinen Mersu on parempi kuin -02 mallinen Micra. Se on selvä.

Toivottavasti lisätuonti voisi kohdistua sen verran uusiin autoihin, joissa on jo ABSit, Airbägit ja muut nykyajan turvavempeleet.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Selvisi vähän toi autovero periaate.

Eli autoverohan meillä edelleen on ja säilyy. Autovero prossaa en muista mutta eiköhän sen joku tänne kohta kaiva. Autovero laskee uusissa autoissa seuraavasti: ensimmäisen puolen vuoden aikana vero ei laske, seitsemännestä kuukaudesta eteenpäin vero laskee 0,5%:a kuukaudessa. Eli rekisteröintipäivästä vuoden vanhan auton vero-% on tippunut 3%. Kaksi vuotta -> 9%, kolme vuotta -> 15%, neljä vuotta 21% jne. Eli kuusi prosenttia ja vuosi.

Eli näillä näkymin kannattaa tuoda vain ja ainoastaan 8-10 vuotta vanhoja autoja. Pari vuotta vanhoissa autoissa autovero kyllä hoitaa hinnan nykyisille tasoille. Ei kyllä kiinnosta pätkääkään tuoda Suomeen yli kymmenen vuotta vanhaa Mersun rotiskoa joten tämän verouudistus ei tule meikää hyöttämään pätkääkään. Ehkä sitten, jos hommais jonkun vanhan prätkän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Muuttuuko tuonti-prätkienkin verotus vastaavasti?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti redcougar
Juu.. auto-aiheeseen paras tuli telkasta eilen, en muista mikä kanava, Siimes oli kyselytunnilla vastaamassa ja totesi jotain tähän tyyliin; "...tämä on vasta neuvoa-antava kannanotto EY tuomioistuimeen, ja tämän perusteella ei ole aiheellista miettiä muutoksia.."

No, juuri tätä ennen tuli sanottua toimittajan suulla, että käytänössä tuomioistuin on noudattanut tätä neuvoa joka on annettu.

Ja taas täällä takahikiällä päättäjät kuvittelevat että HE voivat sanoa tässä asiassa viimeisen sanan. Jos homma jatkuu tätä rataa, 5 vuotta ja Suomi on niskaa myöten kusessa ja nilkat paskassa.

Tilanne on vaan yksinkertaisesti se, että Suomessa on koko
höskä laitettava uuteen uskoon. Veroja peritään jo aivan liikaa
kaikesta ja näitä alkoholiin ja autoihin liittyviä veroja
on pakko loiventaa.

Suomessa on joko
a) liian tehoton hyvinvointi-infrastruktuuri
b) liian vähän lisäarvoa tuottavaa väkeä
c) liian hieman ymmärrystä, mitä tapahtuu, kun Viro liittyy
teksasilaisittain EU:hun ja Suomi yrittää pitää hyysäys-
yhteiskuntaa yllä

Katastrofi on edessä nopeammin kuin luulettekaan, jos ei
lähdetä nyt reippain ottein raivaamaan yhteiskuntaa
euro- ja globaalikuntoon. Keskustan työreformi vaan peliin,
mutta ilman maataloustukia (ja Pekkarista).
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Re: Vain helppoja ratkaisuja???

Viestin lähetti Jip Pii
Minulla ei olisi mitään autojen hinnan laskemista vastaan. Päinvastoin. Mielelläni ostaisin autoni kaupasta halvemmalla. Luultavasti se kyllä merkitsisi korotettuja käyttömaksuja ja polttoaineveroa, koska niin olisi verotulojen varmistamiseksi pakko tehdä, että me pysyisimme hyvinvointivaltiokehityksessä edes keski-Euroopan läheisessä vanavedessä.

Tässä autoverokeskustelussa on kuitenkin muistettava, että koskaan ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ja samalla vielä helppoa ratkaisua. Tässä autoveroasiassakin on otettava huomioon lukuisia erilaisia näkökohtia. Viime kädessä päädytään siihen kysymykseen, että onko meillä, pienellä ja luonnonvaroiltaan suht koht vaatimattomalla kansalla, joka on saavuttanut elintasonsa viimeisen 50 vuoden kovalla pakertamisella, todellakin varaa siihen, että jokainen kansalainen ajelee ulkomailta tuotetulla peltilehmällä ja vaihtaa sitä vielä kolmen vuoden välein? Kivaa se olisi, mutta onko se mahdollista?

Mikseipä kunnon autolla ajelu olisi mahdollista. Kyllä niitä kuule
on Kiinassakin aivan sairaasti, vaikka virallisesti maassa tienataan
keskim. 900 Eur/v/person. Kiinalaiset vaan laittaa rahansa
sukanvarteen eikä kaikkia bisneksiä suinkaan ilmoiteta
verottajalle.
Perheen ja suvun rooli lasten ja sairaiden ja vanhusten hoidossa
on siellä suuri. Ei näy kuule vanhainkoteja. Arvot voivat olla
paremmassa kunnossa kuin jakomäkiin kyykytetyllä teollisuus-
suomen väestöllä.

Eikös meillä hyvinvointi perustu tietotaitoon ja korkeaan koulu-
tustasoon.
Ei perustu kovin kauaa enää.
Se tulee perustumaan kovaan työhön ja yritteliäisyyteen, jossa
koulutus on vain pieni osa kokonaisuutta.

It's almost all about the Attitude.

Last man stands!
 

Carlos

Jäsen
Eihän tästä kamalasti käytännön hyötyä jää käteen, ja kuten todettua, valtio kehittää tähän sitten kompensoimaan "vihreys-verot", joita perustellaan sillä että muissakin EU-maissa on sellaiset, muttei vielä meillä. Ja kansa maksaa. Samalla unohdetaan mainita että heillä ei ole muita hillittömiä maksuja ja veroja joita meillä on ja joita EI taatusti poisteta tämän uuden ympäristöveronkaan tieltä. Ympäristövero on tietysti vain kertaluontoinen, kuten tarraverokin.

Saksassa kun ostat uuden auton, siihen tulee päälle ALV, eikä mitään muuta. Mitään tiemaksuja EI ole, ja auton käytöstä maksaa sitä enemmän mitä vanhempi auto on. Uudella autolla käyttömäksu on muistaakseni jotain 1000 markan paikkeilla, kun vanhasta matolaatikosta joutuu maksamaan huonolla tuurilla jo yhtä paljon euroja. Käytännössä tämä vuotuinen menoerä lienee jossain 1500-2000mk välillä. Ja homma toimii.

Suomessa kun ostat auton, siihen lyödään päälle 100% autoveroa, ja SEN päälle 22% ALV. Eli maksat ALV:tä myös siitä 100% autoverosta. Hyvä Suomi. No mutta, onneksi tuo helvetin tarravero (tai siis sehän jo poistettiin lupausten mukaisesti, tilalle tuli vain verolippu) ei ole "kuin" sen 700mk vuodessa. Bensan hinnoissa ei ole monenkaan sentin eroa eurooppalaisiin.

Belgiassa ostat uuden auton, jonka hintaan lisätään vain ALV. Ei tiemaksuja, käyttömaksu määräytyy moottorin tehon mukaan, eli Ferrareja ei paljoa täällä näe. Normaaliautolla puhutaan muutamasta tuhannesta markasta, joka sinällään on jo aika paljon.

Joku oli muuten laskenut, että jos Suomessa poistettaisiin autovero, se voitaisiin korvata noin 3300mk vuotuisella käyttömaksulla. Eihän kuulostaisi pahalta? Uusi auto järkevällä hinnalla (puolet siitä mitä nykyään Suomessa) ja maksellaan sitten vähän korkeampaa käyttömaksua. Minulle sopisi ainakin heti, mutta sitten alkaa taas tämä "köyhiä sorretaan" -kampanja ja se tyssää siihen. Paljon kivempi ajella niillä 80-luvun rotiskoilla, kun ne toimiikin niin hyvin.

Ja semmoinen pieni lisäys, että Suomessa ajetaan EU:n vanhimmalla kalustolla. Kreikkakin meni jo ohi.

Vielä semmoinen juttu että kun minä lähdin ulkomaille töihin, ostin mennessäni auton joka maksaa Suomessa noin 40 000€, ja maksoin siitä 22 700€ viedessäni vientikilvissä pois. Jos tuon sen takaisin noin vuoden kuluttua, joudun maksamaan siitä veroja noin 4000€, eli yhteishinta tulee olemaan noin 26 000 - 27 000€. Ei oikeastaan kauhean paha. Kysyn vain että miksi ihmeessä Suomessa pelätään uudistaa verokäytäntöjä nykyaikaiseksi??? Onko päättäjät todella niin helvetin tyhmiä? Miksi Ruotsissa on esim Euroopan halvin BMW 500-sarja, puhuttaessa uusista autoista? Miksei meillä voisi olla? Mikä Ruotsissa on niin erilaista, että meillä ei voisi olla järkevää autoveroa? Kiukuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös