Vain helppoja ratkaisuja???
Kovinkaan paljon ei muistella niitä syitä, miksi meillä on tällainen autovero riesanamme. Autoveroa ei alunperin ole luotu verotulojen keräämiseksi valtiolle, vaan estämään ihmisiä haluamasta uutta autoa itselleen. Mitä hel*#¤*#, vai?
Sotien jälkeisinä vuosikymmeninä, kun elintaso maassa alkoi pikku hiljaa nousta, ihmiset halusivat päästä pyörille. Asiassa oli vain yksi pikku mutta. Suomessa ei tehty autoja, vaan jokainen kosla piti ostaa ulkomailta. Ja niitä ei myyty siellä Suomen markoilla. Piti olla ulkomaiden valuuttaa. Ja sitä ei taas tähän maahan saatu muuta kuin myymällä jotain meidän valmistamaa niille ulkomaan hemmoille. Meillä vaan ei ollut vielä tuohon aikaan paljonkaan mitä puun ohella myydä. Ja toisaalta sillä valuutalla, mitä maahan ulkomaankaupasta saatiin, oli autojakin tärkeämpää ostettavaa: öljyä, kuparia maan sähköistämiseksi, penisilliiniä jne. jne. jne. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ollut varaa antaa jokaisen Matti Meikäläisen ostaa itselleen autoa. Ne joilla oli riittävästi rahaa, saivat maksaa halustaan valtiolle "sakkoa" autoveron muodossa.
Sittemmin autoverolle on käynyt, niin kuin monelle monelle muullekin verolle. Siitä on vaikeaa luopua, kun yhteiskuntamme pyörittämiseen tarvittavat rahat on kuitenkin jostain otettava.
Tästä päästään kuitenkin ihmettelemään sitä, kuinka puoli Suomea edelleen luulee, että korkea autoveromme johtuu vain ja ainoastaan politikkojen halusta kyykyttää kansaa.
Ulkomaankaupan, ennen kaikkea onnistuneen vientikaupan merkitys suomalaisten hyvinvoinnille ei ole hävinnyt mihinkään. Aika paljon vaan on porukkaa, jolla ei hajuakaan ulkomaankaupan merkityksestä. Jos haluamme jotain ulkomailta ostaa, niin vähintään yhtä paljon meidän on sinne myytävä. Jos haluamme nostaa elintasoamme, ulos on myytävä enemmän kuin me ostamme sieltä. Ja tästä päästään autoihin.
Jos autovero nyt puolitettaisiin, seurauksena autojen tuonti ulkomailta lisääntyisi rankasti. Suomen (yhteiskunnan kokonaisuudessaan) tienaamasta valuutasta pitäisikin vuodessa uhrata pari kolme miljardia enemmän peltilehmien tuontiin. Summaa nostaisi kaiken lisäksi se, että autojen valmistajat nostaisivat välittömästi autojen verotonta hintaa, kun niiden ei enää tarvitsisi subventoida hintoja korkean verotuksen takia. ( Me siis tavallaan siirrämme tulevassa veronalennuksessa osan hyvinvoinnistamme autotehtaiden osakkeenomistajille.) Mistä autoihin käytetty valuutta sitten olisi pois? Jostain muusta, meidän muista ostotarpeistamme tai viime kädessä vanhojen velkojen maksustamme.
Minulla ei olisi mitään autojen hinnan laskemista vastaan. Päinvastoin. Mielelläni ostaisin autoni kaupasta halvemmalla. Luultavasti se kyllä merkitsisi korotettuja käyttömaksuja ja polttoaineveroa, koska niin olisi verotulojen varmistamiseksi pakko tehdä, että me pysyisimme hyvinvointivaltiokehityksessä edes keski-Euroopan läheisessä vanavedessä.
Tässä autoverokeskustelussa on kuitenkin muistettava, että koskaan ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ja samalla vielä helppoa ratkaisua. Tässä autoveroasiassakin on otettava huomioon lukuisia erilaisia näkökohtia. Viime kädessä päädytään siihen kysymykseen, että onko meillä, pienellä ja luonnonvaroiltaan suht koht vaatimattomalla kansalla, joka on saavuttanut elintasonsa viimeisen 50 vuoden kovalla pakertamisella, todellakin varaa siihen, että jokainen kansalainen ajelee ulkomailta tuotetulla peltilehmällä ja vaihtaa sitä vielä kolmen vuoden välein? Kivaa se olisi, mutta onko se mahdollista?
.