Autot ja elektroniikkaongelmat – löytyykö apua?

  • 24 080
  • 48

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Uudempien autojen ongelmat ovat usein elektroniikassa. Avaan ketjun siksi, että välillä ei edes merkkihuolto tiedä mistä ongelma johtuu. Toivottavasti edes joku saa apua tästä ketjusta, kun jollain palstalaisella on ollut sama ongelma ja siihen on löytynyt selitys.

Tuli ostettua käytetty auto viime perjantaina, Volvo XC70 -09 D5. Ehdin ajaa n. 60 kilometriä, kunnes auto alkoi nykimään ja muutama sekunti myöhemmin infonäyttöön ilmestyi "DSTC Service Required", ajoin muutaman kilometrin lisää ja näyttöön tuli "Transmission Service Required". Myös moottorilamppu syttyi ja auto ei vaihtanut enää vaihteita (automaatti), jumittui kolmosvaihteeseen.

Ajoin sen maanantaiaamuna Volvo merkkihuoltoon (menee myyjän piikkiin) ja vikakoodi oli sytytysongelma. Huolto nollasi vikailmoitukset ja auto käyttäytyi normaalisti. Putsasivat myös jotain liittimiä. Ajoin samana iltana n. 50 km ja taas auto rupesi nykimään. Hetken päästä tuli taas DSTC-ilmoitus ja hetkeä myöhemmin vaihdelaatikkoilmoitus.

Illalla kun ajoin kotiin en ehtinyt edes 50 km niin sama ongelma taas. Siis aamulla takaisin huoltoon. Sama vikakoodi. Putsattiin vielä lisää liittimiä. Myyjäliike haki auton huollosta keskiviikkona ja ajoi sillä melkein 400 kilometriä keskiviikkona ja torstaina ongelmitta. Hain sen tänään päivällä, ajelin 70 km testimielessä ilman ongelmia ja totesin että kai tämä tästä.

Kotimatkalla ehdin taas n. 50 km ja sama vika. Mutta tällä kertaa kun pysähdyin kotipihaan, niin vaihdelaatikko- ja DSTC-ilmoitus katosi. Kävin lyhyellä lenkillä ja auto käyttäytyi normaalisti taas, paitsi että moottorilamppu palaa edelleen.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Volvon kanssa, ja mikä on ratkaissut ongelman siinä tapauksessa?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kuulostaa hieman oudolta tuo sytytysongelma. Ei sen pitäisi ilmoittaa vaihdelaatikkovikaa.

Se että vaihteisto jumittui on ennakolta säädelty toiminto joidenkin vikojen sattuessa, joka sallii varovaisen ajon kotiin, tai lähimpään huoltoon. Järjestelmä ei salli revitystä. Toimintoa kutsutaan usein nimellä Limp Home - nilkuta kotiin.

Mutta jos kerran vika on sytyttänyt moottorin vikavalon ja ilmoittaa vielä näytössä vaihteistovikaa, niin kyllä sieltä pitää löytyä vikakoodi, joka kertoo mistä viasta on kysymys. Moottorin vikavalo palaa siksi, koska vaihteistossa oleva vika on sellainen, joka vaikuttaa haitallisesti päästöihin. Silloin sen pitää sytyttää myös moottorin vikavalon. Tämä on lakisääteinen juttu.

Jos vika sattuu oikein pahassa paikassa, niin koeta irroittaa akunkenkä ja kiinnitä se uudelleen neljän minuutin kuluttua.

Tuntuu tosin, että kyllä he oikeilla jäljillä voivat olla kun tarkistavat liittimiä ja johtoja. Liittimet saattavat olla siitä petollisia, että yhdistäessä se vastakappaleen osa työntyy takaisinpäin itse liitinosassa, antaa kontaktin ja auto voi pelata hyvinkin. Mutta sitten yhtäkkiä se ei saakaan kontaktia ja jokin lakkaa toimimasta. Näitä saa hakea joskus kovasti, kunnes joku tarkkasilmäinen tajuaa katsoa tarkkaan taskulampulla, tai mitaten. Mutta mittauskin edellyttää, että se vikatilanne on juuri silloin...

En usko, että autossasi on mitään suurempaa vikaa.

Yksi asia vielä, nämä viat saattavat ilmaantua epätasaisesti. Jos ajaa autolla vian kera 400 km, ilman että sammuttaa moottoria välillä, järjestelmässä saattaa olla hyvinkin vian paljastava vikakoodi, mutta se ei sytytä vielä lamppua, vaan se tarvitsee sen toisen ajokerran tähän.

Joissakin malleissa - uusimmissa on kaikissa - on sitten vielä ns. Healing toiminto, joka sammuttaa valon neljännellä käynnistyksellä, kolmen virheettömän ajokerran jälkeen.

Mutta on sinulla varmasti papereissa se vikakoodi?
 

Outsider

Jäsen

Outsider

Jäsen
En nyt kyllä ymmärrä, miten tuo boldaamasi kohta tuo lisäinfoa uteluuni.

Ihmettelit onko normaalia, että auto korjataan nollaamalla vikailmoitukset. Jos boldattu kohta ei aukene, niin siinähän kerrotaan selvästi, että liittimien putsaus oli se korjaus toimenpide ja korjauksen jälkeen tottakai nollataan vikamuisti.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Siinähän lukee:

Ajoin sen maanantaiaamuna Volvo merkkihuoltoon (menee myyjän piikkiin) ja vikakoodi oli sytytysongelma. Huolto nollasi vikailmoitukset ja auto käyttäytyi normaalisti.

Otin asian esille sen takia, että tätä "nollaus-korjaamista" tapahtuu melko paljon.
 

Outsider

Jäsen
Siinähän lukee:

Lainaus:
Ajoin sen maanantaiaamuna Volvo merkkihuoltoon (menee myyjän piikkiin) ja vikakoodi oli sytytysongelma. Huolto nollasi vikailmoitukset ja auto käyttäytyi normaalisti. Putsasivat myös jotain liittimiä.

Otin asian esille sen takia, että tätä "nollaus-korjaamista" tapahtuu melko paljon.


No niinhän siinä lukee ja heti seuraavana lauseena on edelleen boldaamani kohta "Putsasivat myös jotain liittimiä." Kyllä minä ainakin ymmärrän sen niin, että se tapahtui samalla kertaa ja siinä tapauksessa se oli se korjaus.

En oikein ymmärrä miten tähän liittyy se, jos "nollaus-korjaamista" tapahtuu melko paljon, kun tässä tapauksessa ei ainakaan aloittajan kuvauksen perusteella toimittu niin. Pelkkä nollauskin on kyllä mielestäni ihan perusteltua esim. tapauksissa joissa ongelma ilmenee ensimmäistä kertaa eikä auton omistaja pysty jättämään autoaan seisomaan korjaamolle. Tai jos korjauksen joutuu maksamaan omasta pussistaan, niin siinä tapauksessakin moni kokeilee mielellään oliko kyse vain jostain esim. kosteudesta johtuvasta viasta, eikä maksa sitä +100€/tunti siitä, että jotain satunnaista vikaa aletaan etsiä "turhaan". Mutta nyt menee jo niin pahasti ohi alkuperäisen aiheen, että pitäisi varmaan etsiä se "autokorjaamojen välttely tms.-ketju", jos aiheesta halutaan jatkaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kiitos finnishninjalle pitkästä vastauksesta. Nykimisellä ongelmat alkavat, jonka jälkeen ensin DSTC virheilmoitus tulee ja taas hetken päästä vaihteet lakkaa toimimasta (tai vaihdelaatikko lakkaa vaihtamista). Mitä olen googlen kautta löytänyt, niin vaikuttaa siltä että tämä on aika tavallista Volvojen kanssa, että pukkaa lisä"vikoja" kun jonkunlainen ongelma esiintyy.

Tänään kun käynnistin ei edes moottorilamppu syttynyt enää. Ehdin ajaa vain n. 2 kilometrä ja kaikki vikailmoitukset tulivat taas takaisin. Kun tulin kaupasta moottorilamppu paloi edelleen mutta vaihteet toimii taas normaalisti ja DSTC on aktiivinen. Ajoin reilut 20 km ja ongelmia ei tullut. On nämä autot vaan jänniä vekottimia.
Mutta on sinulla varmasti papereissa se vikakoodi?
Huoltomies näytti kyllä raportin ja osoitti vikakoodia numero jotain, mutta en ottanut mukaan sitä paperia. Koodi tarkoitti muistaakseni sytyskatkosta(?), ja siksi kaikki liittimit käytiin läpi jotka liittyvät sytytykseen ja polttoainesyöttöön.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
No niinhän siinä lukee ja heti seuraavana lauseena on edelleen boldaamani kohta "Putsasivat myös jotain liittimiä." Kyllä minä ainakin ymmärrän sen niin, että se tapahtui samalla kertaa ja siinä tapauksessa se oli se korjaus.

Kyllä sinä ole oikeassa. Jos vikakoodi viittaa johonkin erikoiseen paikkaan, niin sille tehdään jotain ja sitten nollataan vikamuisti. Sitten katsotaan, tuleeko koodi takaisin.

Usein tosin tapahtuu myös niin, että vikamuisti tyhjennetään kun ei osata tehdä vialle mitään. Hyvä konsti myös saada asiakas matkaan kun on kiire...

Yleensä sen takia joutuu sitten kuitenkin palaamaan verstaalle... Mutta tässä tapauksessa ollaan kyllä menetelty oikein. Monen vikakoodin korjausohje on liittimien tarkastus ja puhdistus.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko tuo ihan normaalia, että auto korjataan nollaamalla vikailmoitukset? Kuulostaa melko karulta.
Usein autoissa ei ole varsinaista vikaa, pelkkä softa joka sekoilee, niinkuin useimmissa laitteissa joissa on ohjelmisto: Tietokone, digibksi, puhelin jne. Silloin riittää että nollataan ja buutataan laite uudelleen. Tässä tapauksessa toki on jotain häikkä ja minäkin olen aika varma että kyseessä on jonkunlainen kontaktihäiriö ja ongelma korjaantuu vasta kun osutaan "oikeaan" kohtaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kiitos finnishninjalle pitkästä vastauksesta. Nykimisellä ongelmat alkavat, jonka jälkeen ensin DSTC virheilmoitus tulee ja taas hetken päästä vaihteet lakkaa toimimasta (tai vaihdelaatikko lakkaa vaihtamista). Mitä olen googlen kautta löytänyt, niin vaikuttaa siltä että tämä on aika tavallista Volvojen kanssa, että pukkaa lisä"vikoja" kun jonkunlainen ongelma esiintyy.

Tänään kun käynnistin ei edes moottorilamppu syttynyt enää. Ehdin ajaa vain n. 2 kilometrä ja kaikki vikailmoitukset tulivat taas takaisin. Kun tulin kaupasta moottorilamppu paloi edelleen mutta vaihteet toimii taas normaalisti ja DSTC on aktiivinen. Ajoin reilut 20 km ja ongelmia ei tullut. On nämä autot vaan jänniä vekottimia. Huoltomies näytti kyllä raportin ja osoitti vikakoodia numero jotain, mutta en ottanut mukaan sitä paperia. Koodi tarkoitti muistaakseni sytyskatkosta(?), ja siksi kaikki liittimit käytiin läpi jotka liittyvät sytytykseen ja polttoainesyöttöön.

Siis kontaktihäiriö?

Tuo laatikon jumittuminen ei ole tosiaankaan lisävika, vaan etukäteen valmisteltu toiminto, joka estää laatikon vaurioitumisen.

Koko homma perustuu vaihdelaatikon diagnoosiin, jonka auton tietokone suorittaa jokaisella ajojaksolla.
Ensimmäinen diagnoosi havaitsee vian ja laukaisee vikakoodin. Et pane yleensä tätä vielä merkille.
Toinen diagnoosi vahvistaa vian ja ilmoittaa sinulle siitä näytössä.
Kolmas diagnoosi sytyttää moottorin vikavalon ja asettaa laatikon tilaan, jossa se ei toimi normaalilla tavalla.

Eri viat esiintyvät eri tavoin. Jos esim. kyseessä on kontaktihäiriö, se voi laukaista vikakoodin ja antaa sinulle ilmoituksen näytössä ja sytyttää lampun. Seuraavat ajojaksot voivat olla sitten virheettömiä ja lopulta vikavalo sammuu, mutta tulee taas takaisin jos kontaktihäiriö jatkuu.

Sähköiset vikakoodit laukevat yleensä heti vian hetkellä, kun taas toiset, esim. moottorin ja pakokaasunpuhdistusjärjestelmän diagnoosit vaativat joskus pitkänkin ajomatkan. Automaattilaatikossa on myös toimintoja, jotka vaativat joskus ajokertoja, ennen kuin vika tallentuu muistiin.

Olen kyllä aika varma, että jostain kaapelista tai liittimestä se sinun vikasi löytyy. Jos kysymyksessä olisi joku komponentti, vika ei korjaantuisi noin.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huoltomies näytti kyllä raportin ja osoitti vikakoodia numero jotain, mutta en ottanut mukaan sitä paperia. Koodi tarkoitti muistaakseni sytyskatkosta(?), ja siksi kaikki liittimit käytiin läpi jotka liittyvät sytytykseen ja polttoainesyöttöön.

Eikös kyse ole dieselautosta? Tuntuu omituiselta, mikäli koodi ilmoitti sytytyskatkoista, kun ei mitään varsinaisia sytytyslaitteita edes ole autossa.

Mitä tulee tuohon "nollauskorjaamiseen", niin varsin usein uudempiin autoihin tulee joitain hetkellisiä häiriöitä, jolloin vikavalo syttyy, vaikkei käynnissä tai kulkemisessa olisi mitään vikaa. Tällöin vikakoodit luetaan, otetaan muistiin ja poistetaan ja pyydetään asiakasta palaamaan asiaan, mikäli vikavalo syttyy uudestaan jossain vaiheessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eikös kyse ole dieselautosta? Tuntuu omituiselta, mikäli koodi ilmoitti sytytyskatkoista, kun ei mitään varsinaisia sytytyslaitteita edes ole autossa.

Mitä tulee tuohon "nollauskorjaamiseen", niin varsin usein uudempiin autoihin tulee joitain hetkellisiä häiriöitä, jolloin vikavalo syttyy, vaikkei käynnissä tai kulkemisessa olisi mitään vikaa. Tällöin vikakoodit luetaan, otetaan muistiin ja poistetaan ja pyydetään asiakasta palaamaan asiaan, mikäli vikavalo syttyy uudestaan jossain vaiheessa.

Vikavalon virheellinen syttyminen on loppujen lopuksi aika harvinaista. Mutta sitäkin useammin toivotaan, että se vaan syttyi ihan itsekseen...

Vikavalon syttyminen perustuu auton eri arvojen lukemiseen, jota tietokone tekee koko ajan. Järjestelmästä löytyy toistasataa eri diagnoosia modernissa autossa. Joskus käy niin, että jossakin määrätyssä ajotilanteessa raja-arvot ylitetään (tai alitetaan) ja tuomio on, että komponentti on viallinen. Tosiasiassa se saattaa kyllä vielä toimia, mutta loppu alkaa lähestyä. Auto voi kuitenkin toimia aivan normaalisti. Katalysaattori on yksi tällainen hyvä esimerkki. Lopun alla se antaa joillakin kierroslukualueilla ja lämpötiloissa, että se alkaa olla vaihdon tarpeessa, mutta joissakin toisissa olosuhteissa järjestelmä hyväksyy sen vielä. Juuri rajamailla tapahtuu sitten vikavalon syttymistä ja sammumista. Mutta yleensä tuhlataan vain aikaa, se katalysaattori pitää sitten loppujen lopuksi vaihtaa kuitenkin.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta yleensä tuhlataan vain aikaa, se katalysaattori pitää sitten loppujen lopuksi vaihtaa kuitenkin.

Näinhän se menee varsin usein. Se vaan on usein asiakkaan tahto, ettei vaan "turhaan" vaihdeta mitään osia autoon. Mielellämmehän me vaihdettaisiin kalliita kikkareita joka autoon.

Suomen vaihtelevat sääolosuhteet ovat myös omiaan aiheuttamaan näitä häiriöitä.
 

scholl

Jäsen
Vikavalon virheellinen syttyminen on loppujen lopuksi aika harvinaista. Mutta sitäkin useammin toivotaan, että se vaan syttyi ihan itsekseen...

putsataan jotain liittimiä eli tuo boldattu kohta antaa kyllä jotain osviittaa tähän. Jos jossain on jotain skeidaa tai hapettumaa, mikä aiheuttaa huonon kosketuksen niin vikavalo voi syttyä. Mulla syttyi autossa vikavalo kerran syksyllä startatessa, kun se auto oli seissyt kadunvarressa kosteassa pitkään, kun ajoin vain prätkällä. Sinne jäi joku obd-koodi muistiin, vaikka valo sammui. Myöhemmin se koodi jossain vaiheessa vain yksinkertaisesti katosi sieltä muistista ilman mitään toimenpiteitä.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Mulla omassa 530da bemarissa tuli heikossa olevan akun takia jos jonkinlaista hälytystä.
Oli renkaat rikki, abs paskana, vaihdelaatikko ja luistonesto/ajonvakautus sökönä.
Nykyajan autoissa kun tuota elektroniikkaa on julmetun paljon, se aiheuttaa usein myös ongelmia näissä ääriolosuhteissa.
En meinannut aluksi uskoa, että vajaa kaksi vuotta vanha akku olisi jo tiensä päässä.
Takuuseen meni akku ja sen jälkeen ei ole halytyksiä tullut.
 

scholl

Jäsen
Mulla omassa 530da bemarissa tuli heikossa olevan akun takia jos jonkinlaista hälytystä.
Oli renkaat rikki, abs paskana, vaihdelaatikko ja luistonesto/ajonvakautus sökönä.

joo no 5-sarjan bemari on mielestäni omaa lukua muutenkin vikojensa suhteen. Meillä on ollut jos jonkunlaista häsää sen kanssa. Välillä käy huonosti, pitää viedä säädettäväksi sen bensan syötön takia. Sitten on juuri noita ihmehälyjä. Jos on pakkasta ja lunta pyöräkoteloissa niin se herjaa jostain renkaiden liian alhaisista paineista jne. Suurin osa siitä näytön ilmoituksista on fuulaa. Ainoastaan se ilmoitus, että öljyä pitää lisätä 1 litra on mielestäni ihan hyvä ilmoitus, koska öljynvaihtovälit on nykyään niin pitkät, että moni muu ajaa ihan kuivilla, kun ei tiedä, onko öljyä vai ei, kun ei tule tuollaista ilmoitusta kuin Bemarissa siitä, että öljyä on kulunut. Se on muuten yksi asia, mitä en tiennyt ollenkaan, että autosta voi kulua öljyä, mutta fakta se on. Ajan kanssa sitä voi mennä. Mulla on käynyt sekä autossa että moottoripyörässä joskus niin että öljy on ollut melkein loppu. Moottoripyörässä se korkki on muovikierteellä niin sitä ei saa millään auki, jotta voisi tarkastaa, joten olen vain kerran 10 vuoden aikana tarkistanut ja silloin oli pakko, kun huomasi, että se ei enää pelaa kunnolla. Autossa olen pari kertaa elämäni aikana öljyt tsekannut, kerran oli mennyt ihan minimiin. Epäilen, että huollossa ei ollut silloin laitettu riittävästi öljyä sinne. Tsekkasin nimittäin öljyt myöhemmin niin silloin sitä ei ollut merkittävästi enää mennyt.
 

-RVL-

Jäsen
Se on muuten yksi asia, mitä en tiennyt ollenkaan, että autosta voi kulua öljyä, mutta fakta se on.

Täysin merkki tai moottorikohtaista. Joillekin on tyypillistä, että vievät 10 000 tai 15 000 vaihtovälillä litran öljyä. Toiset eivät vie tippaakaan, itseltäni löytyy kokemusta molemmista tapauksista. Sitten, jos vie vaikka 1000 kilometrillä litran niin voi olla jo huolissaan.

Ehkä jossain enemmän ajetussa autossa voi auttaa vähän jäykemmän öljyt.

Toisaalta en tiedä meninkö nyt siihen kuuluisaan miinaan. Eipä tämä välttämättä hirveä yllätys ole, että sitä öljyä voi kulua.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Akun kunto kannattaa tarkistaa ja laittaa laturiin vaikka yön yli tai ostaa suoraan uusi akku, ennen kuin aletaan tekemään työläämpää ja kalliimpaa vianetsintää. Kuulostaisi siltä, että ostit auton, joka on ehkä seisonut pitkään ajamattomana -> akun varaustaso heikkenee. Ajoit lyhyitä matkoja-> ei lataudu tarpeeksi, etenkin jos on webastoa käytetty, starttailtu pakkasilla ja muutenkin on talvella kaikki lämmittimet päällä eli nielee virtaa melko paljon. Huolto ajaa 400km, akku latautuu ja täten auto pelaa normaalisti. Ajat taas lyhyitä stinttejä ja akun varaus laskee -> vikaakodit tauluun.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Akun kunto kannattaa tarkistaa ja laittaa laturiin vaikka yön yli tai ostaa suoraan uusi akku, ennen kuin aletaan tekemään työläämpää ja kalliimpaa vianetsintää. Kuulostaisi siltä, että ostit auton, joka on ehkä seisonut pitkään ajamattomana -> akun varaustaso heikkenee. Ajoit lyhyitä matkoja-> ei lataudu tarpeeksi, etenkin jos on webastoa käytetty, starttailtu pakkasilla ja muutenkin on talvella kaikki lämmittimet päällä eli nielee virtaa melko paljon. Huolto ajaa 400km, akku latautuu ja täten auto pelaa normaalisti. Ajat taas lyhyitä stinttejä ja akun varaus laskee -> vikaakodit tauluun.
Asia on juuri päinvastoin. Minulla on työmatkaa 85 km per suunta, lämmin autotalli ja webastoa en ole käyttänyt kertaakaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
putsataan jotain liittimiä eli tuo boldattu kohta antaa kyllä jotain osviittaa tähän. Jos jossain on jotain skeidaa tai hapettumaa, mikä aiheuttaa huonon kosketuksen niin vikavalo voi syttyä. Mulla syttyi autossa vikavalo kerran syksyllä startatessa, kun se auto oli seissyt kadunvarressa kosteassa pitkään, kun ajoin vain prätkällä. Sinne jäi joku obd-koodi muistiin, vaikka valo sammui. Myöhemmin se koodi jossain vaiheessa vain yksinkertaisesti katosi sieltä muistista ilman mitään toimenpiteitä.

Autosta ja vuosimallista riippuen moottorin ohjausjärjestelmä laskee käynnistyksiä ja ajojaksoja. Sitten kun päästään ennalta asetettuun arvoon, koodi katoaa järjestelmästä.
Periaate on kuitenkin se, että ensin sammuu valo, sitten katoaa koodi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mulla omassa 530da bemarissa tuli heikossa olevan akun takia jos jonkinlaista hälytystä.
Oli renkaat rikki, abs paskana, vaihdelaatikko ja luistonesto/ajonvakautus sökönä.
Nykyajan autoissa kun tuota elektroniikkaa on julmetun paljon, se aiheuttaa usein myös ongelmia näissä ääriolosuhteissa.
En meinannut aluksi uskoa, että vajaa kaksi vuotta vanha akku olisi jo tiensä päässä.
Takuuseen meni akku ja sen jälkeen ei ole halytyksiä tullut.

Tässä tapauksessa elektroniikka ei aiheuttanut ongelmia, vaan se loppu akku. Yllättävää tosiaankin, että akku sanoi sopimuksensa irti niin nopeasti. Mahtoiko olla joku valmistusvika?

Kaikki järjestelmät tarvitsevat akun joka toimii. Esim. turvatyynyjen valo syttyy usein kun autoa yritetään käynnistää akulla, joka ei tahdo enää riittää. Systeemi on säädetty siten.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Se on muuten yksi asia, mitä en tiennyt ollenkaan, että autosta voi kulua öljyä, mutta fakta se on. Ajan kanssa sitä voi mennä.

Moottoripyörässä öljyn kulumisen huomaa helposti.

Jos ajat pelkästään kaupungissa ja seisot paljon valoissa, moottori käy kuumana, tuuletin puhaltaa vähän väliä ja öljyt haihtuvat pikku hiljaa taivaan tuuliin. Joskus nopeastikin.

Jos taas lataat euroopan läpi moottoritievauhdilla, et edes huomaa että öljyä on kulunut.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Volvoista en mitään tiedä, mutta eihän se kai noinpäin voi mennä, että vaihdelaatikon "vika" sytyttäisi moottorin vikavalon? Jos ongelmat alkaa nykimisellä, niin voisi olettaa vian olevan moottorissa eikä laatikossa. Noin uusi auto kun on kyseessä, niin kuvittelisin, että kun moottorin häiriö on riittävän "vakava", laatikko heittää itsensä tuohon suojamoodiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös