finnishninja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Gunnilse IF
Volvoista en mitään tiedä, mutta eihän se kai noinpäin voi mennä, että vaihdelaatikon "vika" sytyttäisi moottorin vikavalon? Jos ongelmat alkaa nykimisellä, niin voisi olettaa vian olevan moottorissa eikä laatikossa. Noin uusi auto kun on kyseessä, niin kuvittelisin, että kun moottorin häiriö on riittävän "vakava", laatikko heittää itsensä tuohon suojamoodiin.
Jos vaihdelaatikon vika on sellainen, että se vaikuttaa auton moottorin päästöihin negatiivisella tavalla, se sytyttää moottorin vikavalon. Vikavalo ei erittele moottoria ja vaihdelaatikkoa, vaikka monessa autossa käytetäänkin moottorinkuvaa symbolina, vaan valoon on kytketty kaikki päästöihin vaikuttavat toiminnot ja komponentit. Eihän katalysaattorikaan ole moottori, mutta se sytyttää kuitenkin moottorin vikavalon silloin kun se on tiensä päässä.
Nykiminen voi johtua tietenkin molemmista, moottorista ja/tai vaihdelaatikosta. Jos moottori sytyttää väärin, tai polttoaineen ja ilman suhde on väärä, niin silloin myös laatikko vaihtaa usein raaemmin. Jos taas vika on vaihdelaatikossa, niin sen huomaa luonnollisesti myös heti kun vaihtaminen on kovaa, heijaavaa, nykivää, viiveellä, tai liian aikaisin.
Suojaamoodihan on ollut myös päällä yllä olevassa tapauksessa.
Pieni selvennys lisäyksenä:
Silloin kun päästöt liikkuvat alueella OK - 1,5 kertaa lakisääteiset arvot, vikavalon tulee syttyä. Ellei se valo syty silloin kun päästöt ylittävät tuon arvon 1,5 kertaa, ollaan liikkeellä autolla, joka ei täytä viranomaisten vaatimuksia.
Viimeksi muokattu: