Cockersson
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, New York Rangers
Jos vaihdelaatikon vika on sellainen, että se vaikuttaa auton moottorin päästöihin negatiivisella tavalla, se sytyttää moottorin vikavalon. Vikavalo ei erittele moottoria ja vaihdelaatikkoa, vaikka monessa autossa käytetäänkin moottorinkuvaa symbolina, vaan valoon on kytketty kaikki päästöihin vaikuttavat toiminnot ja komponentit. Eihän katalysaattorikaan ole moottori, mutta se sytyttää kuitenkin moottorin vikavalon silloin kun se on tiensä päässä.
Nykiminen voi johtua tietenkin molemmista, moottorista ja/tai vaihdelaatikosta. Jos moottori sytyttää väärin, tai polttoaineen ja ilman suhde on väärä, niin silloin myös laatikko vaihtaa usein raaemmin. Jos taas vika on vaihdelaatikossa, niin sen huomaa luonnollisesti myös heti kun vaihtaminen on kovaa, heijaavaa, nykivää, viiveellä, tai liian aikaisin.
Suojaamoodihan on ollut myös päällä yllä olevassa tapauksessa.
Pieni selvennys lisäyksenä:
Silloin kun päästöt liikkuvat alueella OK - 1,5 kertaa lakisääteiset arvot, vikavalon tulee syttyä. Ellei se valo syty silloin kun päästöt ylittävät tuon arvon 1,5 kertaa, ollaan liikkeellä autolla, joka ei täytä viranomaisten vaatimuksia.
Jaa että moottorille ja vaihdelaatikolle ei ole erillisiä varoitusvaloja? Epäilen vahvasti. Mikä vaihdelaatikossa oleva vika vaikuttaa suoraan päästöihin? Kyllähän itse moottori toimii vaikka vaihdelaatikko olisi täysin paskana. Tällöin ei myöskään syty moottorin vikavalo, vaan vaihteiston vikavalo. Katalysaattorin ja vaihteiston vertaaminen ei kai kuulu tähän millään lailla? Toinen vaikuttaa suoraan päästöihin ja toinen ei.