Autot ja elektroniikkaongelmat – löytyykö apua?

  • 24 140
  • 48

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Volvoista en mitään tiedä, mutta eihän se kai noinpäin voi mennä, että vaihdelaatikon "vika" sytyttäisi moottorin vikavalon? Jos ongelmat alkaa nykimisellä, niin voisi olettaa vian olevan moottorissa eikä laatikossa. Noin uusi auto kun on kyseessä, niin kuvittelisin, että kun moottorin häiriö on riittävän "vakava", laatikko heittää itsensä tuohon suojamoodiin.

Jos vaihdelaatikon vika on sellainen, että se vaikuttaa auton moottorin päästöihin negatiivisella tavalla, se sytyttää moottorin vikavalon. Vikavalo ei erittele moottoria ja vaihdelaatikkoa, vaikka monessa autossa käytetäänkin moottorinkuvaa symbolina, vaan valoon on kytketty kaikki päästöihin vaikuttavat toiminnot ja komponentit. Eihän katalysaattorikaan ole moottori, mutta se sytyttää kuitenkin moottorin vikavalon silloin kun se on tiensä päässä.

Nykiminen voi johtua tietenkin molemmista, moottorista ja/tai vaihdelaatikosta. Jos moottori sytyttää väärin, tai polttoaineen ja ilman suhde on väärä, niin silloin myös laatikko vaihtaa usein raaemmin. Jos taas vika on vaihdelaatikossa, niin sen huomaa luonnollisesti myös heti kun vaihtaminen on kovaa, heijaavaa, nykivää, viiveellä, tai liian aikaisin.

Suojaamoodihan on ollut myös päällä yllä olevassa tapauksessa.

Pieni selvennys lisäyksenä:
Silloin kun päästöt liikkuvat alueella OK - 1,5 kertaa lakisääteiset arvot, vikavalon tulee syttyä. Ellei se valo syty silloin kun päästöt ylittävät tuon arvon 1,5 kertaa, ollaan liikkeellä autolla, joka ei täytä viranomaisten vaatimuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Jos vaihdelaatikon vika on sellainen, että se vaikuttaa auton moottorin päästöihin negatiivisella tavalla, se sytyttää moottorin vikavalon. Vikavalo ei erittele moottoria ja vaihdelaatikkoa, vaikka monessa autossa käytetäänkin moottorinkuvaa symbolina, vaan valoon on kytketty kaikki päästöihin vaikuttavat toiminnot ja komponentit. Eihän katalysaattorikaan ole moottori, mutta se sytyttää kuitenkin moottorin vikavalon silloin kun se on tiensä päässä.

Nykiminen voi johtua tietenkin molemmista, moottorista ja/tai vaihdelaatikosta. Jos moottori sytyttää väärin, tai polttoaineen ja ilman suhde on väärä, niin silloin myös laatikko vaihtaa usein raaemmin. Jos taas vika on vaihdelaatikossa, niin sen huomaa luonnollisesti myös heti kun vaihtaminen on kovaa, heijaavaa, nykivää, viiveellä, tai liian aikaisin.

Suojaamoodihan on ollut myös päällä yllä olevassa tapauksessa.

Pieni selvennys lisäyksenä:
Silloin kun päästöt liikkuvat alueella OK - 1,5 kertaa lakisääteiset arvot, vikavalon tulee syttyä. Ellei se valo syty silloin kun päästöt ylittävät tuon arvon 1,5 kertaa, ollaan liikkeellä autolla, joka ei täytä viranomaisten vaatimuksia.

Jaa että moottorille ja vaihdelaatikolle ei ole erillisiä varoitusvaloja? Epäilen vahvasti. Mikä vaihdelaatikossa oleva vika vaikuttaa suoraan päästöihin? Kyllähän itse moottori toimii vaikka vaihdelaatikko olisi täysin paskana. Tällöin ei myöskään syty moottorin vikavalo, vaan vaihteiston vikavalo. Katalysaattorin ja vaihteiston vertaaminen ei kai kuulu tähän millään lailla? Toinen vaikuttaa suoraan päästöihin ja toinen ei.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jaa että moottorille ja vaihdelaatikolle ei ole erillisiä varoitusvaloja? Epäilen vahvasti. Mikä vaihdelaatikossa oleva vika vaikuttaa suoraan päästöihin? Kyllähän itse moottori toimii vaikka vaihdelaatikko olisi täysin paskana. Tällöin ei myöskään syty moottorin vikavalo, vaan vaihteiston vikavalo. Katalysaattorin ja vaihteiston vertaaminen ei kai kuulu tähän millään lailla? Toinen vaikuttaa suoraan päästöihin ja toinen ei.

Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiini, jokainen vaihdelaatikkovika EI sytytä moottorin vikavaloa, ainoastaan sellaiset viat, jotka vaikuttavat päästöihin negatiivisella tavalla.

Tämä on lakisääteinen juttu.

Kyseisessä autossa muistaakseni n. 50 sellaista vikatapausta, joiden tulee sytyttää moottorin vikavalo.

Paras esimerkki on tapaus, jossa laatikko ei vaihdakaan ajallaan vauhdin kiihtyessä. Tämä viive lisää poltto-aineen kulutusta ja näin tietenkin myös päästöjä. Sama kun vauhti laskee, väärä vaihde kuluttaa enemmän poltto-ainetta ja pakokaasut nousevat.

Siis näissä tapauksissa ei voida puhua siitä, etteikö vaihdelaatikko vaikuttaisi päästöihin. Totta kai se vaikuttaa!

Ja lisäys taas: Moottorille ja vaihdelaatikolle ON omat valonsa yllä mainitussa autossa. Jotkut vaihteistoviat ilmoittavat näytössä itsestään, mutta siinä tapauksessa kun viat ovat sellaisia, että ne vaikuttavat päästöihin, myös vikavalo syttyy.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Unohdin kirjoittaa edelliseen viestiini, jokainen vaihdelaatikkovika EI sytytä moottorin vikavaloa, ainoastaan sellaiset viat, jotka vaikuttavat päästöihin negatiivisella tavalla.

Tämä on lakisääteinen juttu.

Kyseisessä autossa muistaakseni n. 50 sellaista vikatapausta, joiden tulee sytyttää moottorin vikavalo.

Paras esimerkki on tapaus, jossa laatikko ei vaihdakaan ajallaan vauhdin kiihtyessä. Tämä viive lisää poltto-aineen kulutusta ja näin tietenkin myös päästöjä. Sama kun vauhti laskee, väärä vaihde kuluttaa enemmän poltto-ainetta ja pakokaasut nousevat.

Siis näissä tapauksissa ei voida puhua siitä, etteikö vaihdelaatikko vaikuttaisi päästöihin. Totta kai se vaikuttaa!

Ja lisäys taas: Moottorille ja vaihdelaatikolle ON omat valonsa yllä mainitussa autossa. Jotkut vaihteistoviat ilmoittavat näytössä itsestään, mutta siinä tapauksessa kun viat ovat sellaisia, että ne vaikuttavat päästöihin, myös vikavalo syttyy.
Ei mene omaan järkeen kyllä ollenkaan tuo. Ei nuo moottorin anturit mistään kulutuksesta noita päästörajojaan ota. Kulutushan voi vaihdella miljoonista eri syistä ja silloinhan varoitusvalot palaisi kokoajan. Kai tuollaisessa Volvossakin saa "pakkovaihteen" päälle? Syttyykö silloin heti moottorin vikavalo jos ajaa vaikka kakkosvaihteella kaasu pohjassa kierrosrajoittimen tuntumassa? Tällöinhän kulutus on huomattavasti suurempaa kuin normaalissa ajotapahtumassa. Päästöt itsessään kuitenkin olisi raja-arvojen sisällä eikö vain?

Lisätään nyt vielä, että miten vaihdelaatikon toiminta vaikuttaa esim. katalysaattoriin, ilmamäärä/massamittariin ym. moottorin vikavaloon liittyviin antureihin ja näiden antamiin arvoihin?
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ei mene omaan järkeen kyllä ollenkaan tuo. Ei nuo moottorin anturit mistään kulutuksesta noita päästörajojaan ota. Kulutushan voi vaihdella miljoonista eri syistä ja silloinhan varoitusvalot palaisi kokoajan. Kai tuollaisessa Volvossakin saa "pakkovaihteen" päälle? Syttyykö silloin heti moottorin vikavalo jos ajaa vaikka kakkosvaihteella kaasu pohjassa kierrosrajoittimen tuntumassa? Tällöinhän kulutus on huomattavasti suurempaa kuin normaalissa ajotapahtumassa. Päästöt itsessään kuitenkin olisi raja-arvojen sisällä eikö vain?

Auto mitataan aina perussäätöjen kera. Mutta jos kuljettaja esim. lukitsee vaihteen, niin kysymys ei ole silloin viasta. Samalla tavalla manuaalisen laatikon käyttäjä voi vaihdella miten sattuu, silloin kysymys on käyttäjän valinnasta, ei auton ominaisuudesta.

Moottorin kaikille antureille on annettu ovat raja-arvonsa. Jos ne ylitetään, tai alitetaan siten, että ne vaikuttavat päästöihin, auton moottorin vikavalo syttyy.

Vielä noiden vikavalojen erosta, päästöjen valvontaa hoitaa auton moottorin diagnoosijärjestelmä. Se järjestelmä sytyttää moottorin vikavalon.
Jos vaihdelaatikossa ilmenee päästöihin vaikuttava vika, se laukaisee kaksi vikakoodia. Toinen luetaan vaihdelaatikosta ja se on se vikakoodi joka koskee juuri sitä alkuperäistä vikaa. Toisen vian vaihdelaatikon aivo lähettää automaattisesti moottorin ohjausjärjestelmään ja se sytyttää sitten taas puolestaan vikavalon.

Lisätään nyt vielä, että miten vaihdelaatikon toiminta vaikuttaa esim. katalysaattoriin, ilmamäärä/massamittariin ym. moottorin vikavaloon liittyviin antureihin ja näiden antamiin arvoihin?

No esimerksi siten, että jos vaihdelaatikko kieltäytyy vaihtamasta, anturit syöttävät moottoriin lisää poltto-ainetta sellaisella hetkellä, jolloin vähempikin riittäisi. Tämä on tietenkin luonnollista, korkeamman kierrosluvun johdosta.

Katalysaattori saa lisää tavaraa jälkikäsittelyyn silloin, kun sitä pitäisi tulla vähemmän. Se tietenkin selviää tehtävästään niin kuin pitääkin, mutta summana on laskettua suuremmat päästöt. Jos viet sellaisen, vaihdelaatikkovikaisen, vikavalon sytyttäneen auton pakokaasutestiin, niin se ei läpäise testiä.

Ilmamassamäärämittariin tuo ei vaikuta mitenkään. Mittarihan vain informoi moottorin ohjausjärjestelmää ilman määrästä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
En tiedä osaanko selvittää tätä asiaa sinulle oikein. Mutta tässä tämä sama Lontooksi. Kysymys koodista P0700. Nämä koodit on standardisoitu ja tarkoittavat samaa kaikissa autoissa. Yllä olevassa juuri tämä koodi on sytyttänyt vikavalon.

P0700 Transmission Control System TCS Malfunction

P.S. yksi esimerkki vikavalosta vielä.
USA:n vietävät mallit on varustettu toiminnolla, joka testaa poltto-aine järjestelmän ilmatilan. Jos esim. bensatankin täyttöaukon korkki vuotaa, niin se(kin) sytyttää vikavalon. Lakisääteinen reikä oli ennen 1 mm, tänä päivänä järjestelmän tulee löytää 0.5 mm reikä joka paikassa, jossa on bensanhuuruja.
 
Viimeksi muokattu:

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
En tiedä osaanko selvittää tätä asiaa sinulle oikein. Mutta tässä tämä sama Lontooksi. Kysymys koodista P0700. Nämä koodit on standardisoitu ja tarkoittavat samaa kaikissa autoissa. Yllä olevassa juuri tämä koodi on sytyttänyt vikavalon.

P0700 Transmission Control System TCS Malfunction

P.S. yksi esimerkki vikavalosta vielä.
USA:n vietävät mallit on varustettu toiminnolla, joka testaa poltto-aine järjestelmän ilmatilan. Jos esim. bensatankin täyttöaukon korkki vuotaa, niin se(kin) sytyttää vikavalon. Lakisääteinen reikä oli ennen 1 mm, tänä päivänä järjestelmän tulee löytää 0.5 mm reikä joka paikassa, jossa on bensanhuuruja.

Asia selvä. Opin jotain uutta.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Päivitetään tilanne. Sain auton takaisin tänään. Lopulta joku "boksi" on vaihdettu (hinta 1500€ + työ autoliikkeen mukaan) ja nyt ainakin auto kesti koko kotimatkan. Saa nähdä kestääkö takaisin töihin huomenna.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Päivitetään tilanne. Sain auton takaisin tänään. Lopulta joku "boksi" on vaihdettu (hinta 1500€ + työ autoliikkeen mukaan) ja nyt ainakin auto kesti koko kotimatkan. Saa nähdä kestääkö takaisin töihin huomenna.

Vaihtoivat varmasti TCM:n?
Jos näin kova liike tehtiin, niin kyseessä saattoi olla joku kylmäjuotos tjms automaattilaatikon ohjainmodulissa.
Seuraavat päivät näyttävät missä mennään. Vian ei tarvitse olla välttämättä boksissa. Se voi olla yhä jossain liittimessä. Muista olla kovana jo maksamasti korjauksesta jos vika toistuu.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Vaihtoivat varmasti TCM:n?
Jos näin kova liike tehtiin, niin kyseessä saattoi olla joku kylmäjuotos tjms automaattilaatikon ohjainmodulissa.
Seuraavat päivät näyttävät missä mennään. Vian ei tarvitse olla välttämättä boksissa. Se voi olla yhä jossain liittimessä. Muista olla kovana jo maksamasti korjauksesta jos vika toistuu.
Autoliikkeen myyjä on ruotsinkielinen ja hän sanoi että joku "styrbox" (=ohjausboksi?) on vaihdettu.

No, jos vika toistuu, niin ongelma jää autoliikkeen/Wetterin väliseksi asiaksi kuka maksaa. Minä en onneksi maksa mitään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Auto ja sen käyttö tänä päivänä on yhtä elektroniikkaa.
Alan lehdistä saa paljon tietoa, mutta herää kysymys, miten luotettavia ne ovat? Jotkut varmasti ihan ookoo, mutta miten koostettiin esim. Taloussanomissa tänään luettavissa oleva juttu päästöistä ja poltto-aineen kultuksesta, jotka EU:n tutkimuksen mukaan eivät ole luotettavia?
Jutussa esitettiin esimerkiksi, että testialusta on pehmeä ja renkaat ovat myös pehmeät. Näin saadaan alhaisemmat hiilidioksidilukemat testeissä. Tämähän ei pidä mitenkään paikkaansa. Pehmeät renkaat ja pehmeä alusta kasvattaa vierintävastustusta ja nostaa poltto-aineen kulutusta ja näin sitten luonnollisesti myös päästöjä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Seuraavat päivät näyttävät missä mennään. Vian ei tarvitse olla välttämättä boksissa.
Ei näköjään ollut boksissa vika. 570 km ehdin ajaa ennenkuin vika tuli takaisin. Lievästi sanottuna vituttaa hivenen tällä hetkellä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ei näköjään ollut boksissa vika. 570 km ehdin ajaa ennenkuin vika tuli takaisin. Lievästi sanottuna vituttaa hivenen tällä hetkellä.

Liittimet mittaukseen.
Muistan tapauksen, jossa piti vaihtaa koko kaapelimatto ennenkuin homma selvisi.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Muistan tapauksen, jossa piti vaihtaa koko kaapelimatto ennenkuin homma selvisi.
Oletan että kaapelimaton vaihto tulee myyjäliikkeelle kalliiksi? Siis, välttävät varmasti viimeiseen asti tekemään sen. Toisaalta ei tuo liittimien jatkuva putsaaminenkaan tule halvaksi pitkässä juoksussa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Oletan että kaapelimaton vaihto tulee myyjäliikkeelle kalliiksi? Siis, välttävät varmasti viimeiseen asti tekemään sen. Toisaalta ei tuo liittimien jatkuva putsaaminenkaan tule halvaksi pitkässä juoksussa.

Näin on. Liittimiä kannattaa putsailla tiettyyn pisteeseen asti. Sitten ei auta muu kuin kääriä hiat ja vaihtaa koko kaapelimatto. Päivän juttu tosi ammattilaiselta, käytännössä kaksi.

Tämän päivän liittimet ovat petollisia. Ne on valmistettu siten, että ovat helppoja työntää paikoilleen ja kevyt naksahdus vahvistaa sen, että liitin on oikeassa osoitteessa ja paikoillaan. Joissakin liittimissä on tosin se petollinen puoli, että se sisäänpainettava pinna työntää vastakappaleen ulospäin siten, että sitä ei huomaa liittimen takaa - ellei osaa haistaa sitä. Näin se saattaa saada kosketuksen ja auto läpäisee tehtaan tarkastusjärjestelmän. Myöhemmin sitten alkavat kosketushäiriöt.

Joskus muutaman johdon sarjasta, liittimen sisäänmenossa, loistaa yksi, joka on aavistuksen muita johtoja pidempi, mutta sitä ei osaa katsoa, ellei osaa epäillä. Kysymys on millimetreistä, joten takaisin työnnettyä vastakappaletta ei aina näe vaikka tietäisikin minne katsoa.

Mutta hieno juttu sinulle että murhe on autoliikkeen ja korjaamon niskoilla!
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Näin on. Liittimiä kannattaa putsailla tiettyyn pisteeseen asti. Sitten ei auta muu kuin kääriä hiat ja vaihtaa koko kaapelimatto. Päivän juttu tosi ammattilaiselta, käytännössä kaksi.
Kiitos tästä. Nyt jää nähtäväksi missä vaiheessa kärsivällisyys loppuu jommasta kummasta päästä (autoliike tai myyjäliike). Itse jaksan odottaa, sillä itse auto miellyttää minua. Ja onhan minulla laina-auto myyjäliikkestä sillä aikaa, niin ei täällä ole hätää.

Tottakai myyjäliike (tai minä) voisi perua kaupat, mutta ei siinäkään ole myyjäliikkeelle mitään järkeä, kun autoa ei voi myydä mihinkään tuossa kunnossa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kaipaisin palstan autoasiantuntijoiden apua. Asentelin -04 Golfiini uutta radiota ja nyt autossa palaa vain Airbag Fault virhe eikä auto yritäkään käynnistyä. Jostain ulkomaalaiselta forumilta löysin vinkin että ottaa akun irti muutamaksi minuutiksi mutta ei vaikutusta. Mikä avuksi, ei kait tässä tarvitse hinauttaa autoa korjaamolle?
 

Tuamas

Jäsen
Nyt kaipaisin palstan autoasiantuntijoiden apua. Asentelin -04 Golfiini uutta radiota ja nyt autossa palaa vain Airbag Fault virhe eikä auto yritäkään käynnistyä. Jostain ulkomaalaiselta forumilta löysin vinkin että ottaa akun irti muutamaksi minuutiksi mutta ei vaikutusta. Mikä avuksi, ei kait tässä tarvitse hinauttaa autoa korjaamolle?

Mikä johto irtosi asennuksesi yhteydessä?
Vai teloitko esim. maajohdon?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä johto irtosi asennuksesi yhteydessä?
Vai teloitko esim. maajohdon?

Mielestäni ei irronnut mikään johto, keskikonsolissa puuhastelin vain radio takana eli käsittelin antennijohtoa ja sitä radioon menevää paksua johtonippua. Aikaisemmin vaihdoin gatewayn toiseen mutta siitä on viikko ja täll ävälillä ei ole ongelmia ollut.

edit. akku siitä oli päässyt tyhjentymään puuhaillessa ja auto lähti apuvirralla käyntiin, samalla näytti myös ainakin toistaiseksi Airback varoitus kadonneen
 
Viimeksi muokattu:

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä ketju nyt oli lähimpänä kysymystäni niin laitetaan tä tänne.

-04 VW Passatin jarruissa/jarrujen elektroniikassa ongelmia.

Pidemmän aikaa autossa syttyi silloin tällöin käynnistäessä jarrupalojen varoitusvalo ja tuli teksti "tarkastaja etujarrupalat" tjsp. Jarrupalat ovat aivan kunnossa ja tuo tuli hyvin satunnaisesti, joten ohitin sen ajatellen sen olevan turha ilmoitus.

Kerran toin autolla vähän painavampaa tavarakuormaa ja kesken matkan alkoi taulussa vilkkua ABS ja punainen jarrujen varoitusvalo äänimerkin kanssa. Seuraavaksi syttyi ajonvakautusjärjestelmän vikavalo.

Ajattelin tuon johtuvan ylipainosta, mutta nyttemmin melkein jokaisella matkalla jarrujen varoitusvalot syttyvät uudestaan, ja sammuvat piakkoin. Joillain matkoilla ne eivät syty ollenkaan.

Jarrunestettä on ja jarrupalat ovat kunnossa. Pari kertaa on jarruttaessa on tuntunut pieni napsahdus, mutta muuten ei ole mitään ongelmia jarrutettaessa. Itselläni on universaali vikakoodinlukija, joka ei antanut koodia vaikka vikavalot paloivat testauksen hetkellä. Tiedän että pitäisi lukea koodit VAGin omalla lukijalla, mutta juuri nyt on sen verran kiire+tiukka tilanne ettei ole mahdollista mennä koodeja luetuttamaan. Osaisiko joku arvioida missä voi olla vika/kuinka vaarallista autolla on nyt ajaa ennen kuin on aikaa ja varaa keskittyä asiaan?

Jos vika on ABS-ohjausyksikössä, eikö varoitusvalojen pitäisi silloin palaa joka matkalla? Myöskin tuo jarrujen satunnainen krakaaminen/napsuminen/milläsanallasitänytkutsuisi, viittaisi siihen että ennemmin olisi jotain mekaanista vikaa. Ihmetyttää myös se että tuo alkoi silloin kun oli vähän liian raskas/liian takapainoisesti lastattu kuorma kyydissä. Voiko ylipaino aiheuttaa jarruvaurion, vai oliko ajoitus sattuma?

Jos joku osaisi antaa muuta vinkkiä kuin että "lue vikakoodit" niin olisin kiitollinen!
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@septi .Puhdista abs-anturit jarruista. Siitä lähtisin liikkeelle ensimmäisenä. Abs-kehä kannattaa myös vilaista, Sellainen hammastettu pyörä renkaan takana.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Joo siinä tulikin jo pari hyvää vinkkiä, muutenkin tsekkaa kaikki asiaan liittyvät johdot, liitokset, liittimet ym. Jokerikorttina heitän, että vika saataisi olla myös pyörintänopeusanturissa tms. muussa ajonvakauteen liittyvässä. No, todennäköisesti se on joku jarruihin liittyvä pikkunippeli, ESP sitten herjaa sen takia kun ABS ei toimi. Eikä tuota nyt vaarallisenä voi sinänsä pitää, ei ne jarrut itsessään sieltä mihinkään lähde vaikka ABS olisikin poissa pelistä. Jos noilla toimenpiteillä ei lähde skulaamaan, niin ei sinun auta kuin löytää aikaa käydä koodit luetuttamassa. Muutenkin, nykyisissä elektroniikkaohjatuissa autoissa viat voi johtua ihan mistä tahansa, joten aina kannattaisi ihan suosiolla koodit katsoa. Pääsee kaikista pienimmällä. Itse ainakaan en suotta rupea vikaa etsimään, kun kone näyttää suoraan mistä se löytyy.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Stouts77 @pikkuvaimo

Kiitoksia vinkeistä! Täytyy viikonloppuna ottaa työn alle tuo anturien, kehien ja johtojen läpikäynti ja putsaaminen, ja jos ei auta niin sitten viedä koodienlukuun. Pääasia kuitenkin tietää ettei kyseessä ole mikään akuutti ongelma, ei tarvitse pelätä että jarrut pettävät kesken ajon.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Automaattivaihteinen Saab 9-5 Aero.

Oli pakkasta yli 30 niin alkoi heittää välillä vaihdetta vapaalle ja paikallaan ollessa ei välillä kytkenyt vaihteita päälle. Hetken kun oli parkissa niin vaihde kytkeytyi päälle ja pääsi taas jatkamaan matkaa.

Ensin syttyi moottorin valo ja sitten ilmestyi viereen huutomerkki. Pääsen lukemaan illalla vikakoodit.

Nyt auto on ollut pari päivää lämpimässä tallissa niin ei liiku eteen eikä taakse. Kunnolla kun antaa kaasua niin hyppää välillä metrin eteen ja taakse.

Voiko olla kyse vaan laatikkoöljyn vähyydestä/hyytymisestä? Laatikossa ei ole ollut aiemmin minkäänlaista vikaa eikä oiretta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös