Metro-Auto, Lielahti. Kiitos taas kerran ihanasta palvelusta. Suunnitelmissa mennä kiittämään oikein kasvokkain mielellään kiireisenä aikana niin, että muutkin kuulevat.
Auton huoltoilmaisin näytti, että olisi aika huolto I:lle. Minä varasin ajan ja vein auton sinne sovittuna aikana. Kerroin työtä vastaanottavalle, että ei tarvitse tarkistaa renkaiden ilmanpaineita, pissapojan nesteitä, valoja, ei vaihtaa aktiivihiilisuodattimia eikä moottorin ilman suodatinta. Käsijarrun pyysin kiristämään. lisäksi pyysin diagnoosin ratista, joka tärisee 80km/h nopeudessa ja jarruttaessa.
Kävin sitten aikani kuluksi Ylöjärvellä keilaamassa kaverini kanssa ja jossain vaiheessa tuli soitto, että auto olisi valmiina. Tietokone kuulemma näytti nokka-akselin anturivikaa. Muuten ei mitään ihmeellistä. Huolto maksoi muistaakseni karvan yli 300€ (ihan tarkalleen en muista, kuitti on autossa) sisältäen öljynvaihdon, öljynsuodattimen, korin ruostumisen tarkistuksen ja huomautuksen anturiviasta. Käsijarrua eivät kuulemma ehtineet kiristää ja tärinän syytä eivät osanneet sanoa, epäilivät jarrulevyjä. Hinta kova, kun itse hieman aikaa vieviä pilipalitarkistuksia ei tarvinnut tehdä. Myöskään suodattimia (pl öljynsuodatin) ei tarvinnut vaihtaa.
Siinä sitten otin selvää mitä anturi maksaisi. Metro-Autossa n.150€, KL-varaosissa n.100€ ja tutun varaosaliikkeestä ei osaa tainnut saada. KL-varaosista hain ja nyrkkipajalla paikalleen laitettiin. Itseasiassa tiesin etukäteen, että jotain vikaa autossa on, tehoja uupuu ja muutenkin outo.
Sitten tuli aika renkaiden vaihdon talvisempiin. Katselin, kun pojat ottivat kesäkumeja alta ja laittoivat uusia talvirenkaita alle. Eturenkaiden ulkoreunat olivat kuluneet silminnähden enemmän kuin sisäreuna. Huoltovihossa kun lukee, että huoltoon kuuluu kulumisen tarkistaminen. Epätasaisesta kulumisesta ei mainittu auton omistajalle mitään.
Tärinäkin lakkasi renkaidenvaihdon jälkeen. Tasapainotuksessa kaiketi vika. Vein autoni Nokian Essolle aurauskulmien säätöön. Pyysin myös, että kiristäisivät käsijarruani. Äijä sanoi sitten autoa noutaessani, että käsijarrun kiristys ei onnistunut ei kuulemma toinen puoli säädy ollenkaan ja muutakin vikaa olisi. Suositteli pikaista korjausta. Huollossa ei käsijarrulle oltu tehty mitään pyynnöstäni ja huoltovihkoon merkitystä tehtävästä huolimatta. Metro-Autoon soitin ja kysyin mahdollista diagnoosia, sanoivat, että jarrusatulat melko varmasti uusiksi.
Soitin sitten tutulle ja sovimme, että katsomme autoa tänään montulla. Tänään sitten perä ylös, rengas irti, taskulamppu käyttöön. Tuttu mulkoili hetken ja diagnoosi oli, että käsijarrun vaijeri ei mene satulaan -> vika ei satuloissa. Käsijarru ylös (nousi siis edelleen n. 9 naksausta, koska kukaan ei sitä ollut kiristänyt) ja repsikan puoli piti. Pyörä kiinni ja toiselle puolelle sama. Sillä puolella selkeästi löysää. kiristystä ei auton alta löytynyt, joten pienen päättelyn ja taistelun jälkeen käsijarrun suojanahka saatiin sivuun ja huomattiin, että kuskinpuolen vaijeri oli selvästi löysemmällä. lopulta uurastus palkittiin ja vaijerit kiristettiin tasan ja käsijarrukahva nousi n. 5 naksausta. Testaus vauhdissa ja molemmat renkaat lukkoon ja auki samalla kohtaa.
Mitä tästä opimme? Metro-Auton huollossa ei tehdä kuin öljynvaihto ja ilmoiteta viat, jotka koneella näkyvät, vaikka asiakas vartavasten pyytää näitä tekemään. Silti maksaa hunajaa. Mikäli ei mitään hyvityksiä tule menee asia melko varmasti jonnekin eteenpäin, esim. luluttajasuoja-asiamiehelle. Isäni on näissä asioissa hyvä. Pientä uhkailua ja asiakkaiden kuullen liikkeen toiminnasta kertominen tekevät hyvää.
EDIT: Aktiivihiilisuodattia on kaksi + Lisäksi eivät taida tietää edustamastaa merkistä mitään, kun tuollaisia diagnooseja antavat käsijarrun korjaamiseen. Kallis pieti olisi ollut vaihtaa satulat.