Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 421
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sinänsä mitä tuossa on tullut juteltua yhden isolla saksalaisella automerkillä työskentelevän insinöörin kanssa tullut juteltua, niin autotehtaiden iso linja tulevaisuudessa on sähkömoottorit.

Se mikä ei ole vielä lukittua, on se pyöritetäänkö pyöriä latauspistokkeista ladattavan akuston vai pienemmin akuin esimerkiksi polttokennoilla ladaten.

Sähkömoottorit ovat niin ylivertaisia polttomoottoreihin nähden valmistuskustannusten ja mm. voimansiirron suunnittelun yksinkertaisuuden suhteen, että pitkä tähtäin on käytännössä kaikilla sähkömoottorissa polttomoottorin sijaan.

Kaikki kaasut ja muut ovat välivaiheita ennen lopullista siirtymää.
Tämä on täysin ymmärrettävä kehitys. Siirtymän ajaksi kaasu on kuitenkin erinomainen ratkaisu ja - anteeksi jankutus - välitön ekoteko. Lisäksi varsinkin täällä etelässä kaasuasemia on hyvin, omalla paikkakunnallani jopa erinomaisesti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on täysin ymmärrettävä kehitys. Siirtymän ajaksi kaasu on kuitenkin erinomainen ratkaisu ja - anteeksi jankutus - välitön ekoteko. Lisäksi varsinkin täällä etelässä kaasuasemia on hyvin, omalla paikkakunnallani jopa erinomaisesti.

Kaasu vaatii kuitenkin pienemmän infran kuin sähkö. Suomessa menee todennäköisesti ainakin se 30-40 vuotta vielä ennen kuin kerrostaloissa yms on riittävästi sähköautopaikkoja ja/tai lataus kehittyy tarpeeksi nopeaksi. Jos kaasuasema on lähellä ja/tai työmatkan yms varrella, niin silloin se on ihan järkevä vaihtoehto.

Toistaiseksi sähköautoilu on lähinnä espoolaisten omakotitalojuppien harrastus.
 

chubster

Jäsen
Vaikka tuo D4 varmasti houkuttelisi niin D3 pata on varmempi peli. EGR menee helposti tukkoon D4:ssa.

D3 malleista itellä kokemuksia. Aina toiminu moitteetta ilman ongelmaa, kolmessa eri autossa ollut. Voima riittää hyvin, voin itse ainakin tätä suositella.

D4 en osaa sanoa mutta D2 osaan vaikka ei kysytty. Sitä en suosittele kenellekään. Egr tukossa, hiukkassuodatinta vaihtoon, turbo uusiksi kun laukesi kaiken seurauksena. Ugh!
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
D4 on kahdella turbolla. Lueskelin joskus, että niissä olisi ollut öljynkulutusongelmia. Lisäksi facebookin Volvo-ryhmässä ja Volvo-foorumilla raportoidaan paljon useammin D4:n ongelmista.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Uskaltaako asetonilla poistaa uudehkon auton muovipuskurista tarran liimajäämiä? Asetonissa kyllä lukee soveltuvan myös muovipintoihin, mutta mitenkä mahtaa olla tuommonen maalattu muovi?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uskaltaako asetonilla poistaa uudehkon auton muovipuskurista tarran liimajäämiä? Asetonissa kyllä lukee soveltuvan myös muovipintoihin, mutta mitenkä mahtaa olla tuommonen maalattu muovi?
Wurthin Pro-clean merkkinen tavara on ollut kelpoa ja hellävaraista poistamaan tarrojen liimajäämiä
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jape

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Wurthin Pro-clean merkkinen tavara on ollut kelpoa ja hellävaraista poistamaan tarrojen liimajäämiä
Ja jos ei mikään muu auta niin ns. toffeelaikka käyttöön.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Octavian sähköllä taittuvat peilit rutisee kääntyessään. Pelin varren muovista näkee, että hankausta on. Kaipaisi siis jotain rasvaa, mitä tuohon uskaltaa laittaa?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Octavian sähköllä taittuvat peilit rutisee kääntyessään. Pelin varren muovista näkee, että hankausta on. Kaipaisi siis jotain rasvaa, mitä tuohon uskaltaa laittaa?

Kannattaa lukea tuolta vagarena.fi sivustolta. Siellä on sama keskustelu juuri menossa (vai oletko sielläkin jo kysynyt?)
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
V70 Volvon ajotietokone herjannut tovin "polttimovika, sivuvalo".

Mikähän polttimo se mahtaa olla kun ei oo sivuvilkut eikä peilin alla olevat polttimotkaan kyseessä?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
V70 Volvon ajotietokone herjannut tovin "polttimovika, sivuvalo".

Mikähän polttimo se mahtaa olla kun ei oo sivuvilkut eikä peilin alla olevat polttimotkaan kyseessä?
Takavaloa tarkoittaa. V70:ssä on korkeat takaumpiot joissa muistaakseni palaa molemmin puolin kaksi polttimoa jatkuvasti. Toinen näistä. Kun katsot autoa takaapäin sen ollessa käynnissä, toisella puolella palaa todennäköisesti vain yksi lyhty (umpiosta korkeussuunnassa lyhyempi osuus hohtaa punaisena). Sikäli helppo vaihtaa että siellä on siivekkeet joita käännetään 90 astetta ja polttimo tulee siivekkeen mukana ulos. Haaste on hahmottaa sisäpuolelta roplatessa että mikä siiveke on millekin polttimolle, koska umpio on niin korkea ja niitä polttimoita taitaa olla jopa 5 molemmin puolin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Koska yritän laajentaa omaa ajatusmaailmaani, päätin hypätä kaverini 2016 vuoden hybridi Toyotan rattiin avoimin mielin. En nyt muista oliko tuo Avensis, Auris vai Corolla, mutta noita on liikenteessä hirvittävät määrät.

Kävin vajaa 70 kilometriä ajamassa, mutta ei tuo vaan ole minun auto. Periaatteessa kaikki tuossa toimii, mutta mikään ei sytytä. Kaverini mukaan auto "lähtee aika hyvin", mutta kyllä se suorituskyky oli melko masentava. Kyllähän tuolla tietty jotenkin ehtii, mutta tuossa näkee hyvin miten ihmiset kokee saman asian täysin eri tavalla.

Aivan helvetin järkiauto tuollainen olisi, ei sillä. Mutta ei meikästä kyllä Toyotan omistajaa vieläkään tule.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Takavaloa tarkoittaa. V70:ssä on korkeat takaumpiot joissa muistaakseni palaa molemmin puolin kaksi polttimoa jatkuvasti. Toinen näistä. Kun katsot autoa takaapäin sen ollessa käynnissä, toisella puolella palaa todennäköisesti vain yksi lyhty (umpiosta korkeussuunnassa lyhyempi osuus hohtaa punaisena). Sikäli helppo vaihtaa että siellä on siivekkeet joita käännetään 90 astetta ja polttimo tulee siivekkeen mukana ulos. Haaste on hahmottaa sisäpuolelta roplatessa että mikä siiveke on millekin polttimolle, koska umpio on niin korkea ja niitä polttimoita taitaa olla jopa 5 molemmin puolin.
Mulla on juuri takaa palanut. Keskimmäinen poltin mikä on hankalassa paikassa. Kaks muuta on kun pyöräyttää auki vaan tuo on jäänyt katotaan ens kerralla vaiheeseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taannoin oli juttua täyssähköjen ja hybridien määrästä eri puolilla Suomea, joten heitän kuvan tämän päivän Hesarista liitteeksi. Uusimaa-painotteista, mutta ei mitenkään harvinaista ympäri maan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200729_163114.jpg
    Screenshot_20200729_163114.jpg
    193,4 KB · kertaa luettu: 220

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Reilu 1% yhteensä autokannasta (henkilöautot), eli melko harvinaista minun laskupään mukaan.
Niitä talbotteja ja muita hengenheimolaisia on kuitenkin tehty aika pitkään, ja ostettu aika pitkään, niin ihan hyvähän osuus tuo on.

Ymmärrän, että monia harmittaa kun omistaa jonkun nokivasaran, mutta kyllä se siitä, rahallahan tuosta selviää.
 

12961

Jäsen
Minä tunnustaudun niin minimaalisesti vapaa-ajan aikataulujani suunnittelevaksi ex tempore -ihmiseksi, että pelkään sen takia täyssähköauton hankintaa. Ajossa ovat toki hienoja ja saavat polttomoottoriauton tuntumaan vähän antiikkiselta.

Polttomoottorivehkeissäkin mulla tuntuu tankki olevan tyhjä aina silloin kun on kiire, eikä sellaista sähköliittymää tai laturia ole (vielä) mitenkään järkevästi saatavilla, jossa käytännössä minuuteissa saa toimintasäteeseen satoja kilometrejä lisää. Kuten painamalla lähes minkä tahansa matkan varrelta löytyvällä asemalla tankin täyteen polttoainetta, olkoon sitten bensaa, dieseliä tai rajoitetummin kaasua. Polttokenno voisi toimia, jahka tulevat markkinoille.

Lataushybridihän mulle on tilauksessa, saa nähdä tuleeko sitä käytännössä ladattua ja miten paljon vain rullattua bensavetoisesti. No, autoveroa säästyi jokunen kymppi eli lataushybridi tulee ainakin tässä tapauksessa olemaan käyttötavasta riippumatta halvempi omistaa. Jarrutusenergian regenerointi parantaa joka tapauksessa hyötysuhdetta kaupunkiajossa.

Liikkuminen pitää olla huoletonta ja stressitöntä ja myös hetken mielijohteesta mahdollista. Maksaa rahaa ja rasittaa ympäristöä enemmän tai vähemmän. Mulle on oikeastaan ihan sama mitä ajoneuvon päästöt ja oikeastaan kulutuskin ovat, ihan puhtaasti autoveron säästämisen takia alle tulee hybridi eikä pelkkä polttomoottori.
 
Viimeksi muokattu:

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Niitä talbotteja ja muita hengenheimolaisia on kuitenkin tehty aika pitkään, ja ostettu aika pitkään, niin ihan hyvähän osuus tuo on.

Ymmärrän, että monia harmittaa kun omistaa jonkun nokivasaran, mutta kyllä se siitä, rahallahan tuosta selviää.
Pitää muistaa, että kokoliha-autolla pitää pystyä ajamaan Perähikiälle ja takaisin (n. 600 km) 79 asteen pakkasessa alasti kaikki ikkunat auki 2-6 kertaa päivässä 14000 kilon peräkärryn kanssa. Ei riitä vegaaninen sähköauto semmoiseen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
@vilpertti @muaddib En ymmärrä mihin te pyritte tuolla vastakkainasettelulla. Näkisin, että melko pitkälläkään aikavälillä polttomoottoriautot eivät tule katoamaan, vaan autokanta on moninaisempia. Sähköautot ovat varmasti erittäin hyviä ja niiden määrä tulee isosti kasvamaan. Mutta ainakaan nykytekniikalla se ei ole ratkaisu kaikille, kuten ei esimerkiksi minulle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@vilpertti @muaddib En ymmärrä mihin te pyritte tuolla vastakkainasettelulla. Näkisin, että melko pitkälläkään aikavälillä polttomoottoriautot eivät tule katoamaan, vaan autokanta on moninaisempia. Sähköautot ovat varmasti erittäin hyviä ja niiden määrä tulee isosti kasvamaan. Mutta ainakaan nykytekniikalla se ei ole ratkaisu kaikille, kuten ei esimerkiksi minulle.


Jaa nekö sen vastakkainasettelun aloitti :D

Tätä samaa paskaa täällä on jauhettu jo toista vuotta. Pari dieselrakastajaa aina tasaisin väliajoin pölähtää paikalle kertomaan kuinka sähkö- ja hybridiautot ovat kuraa, koska niillä ei voi ajaa Hangosta Utsjoelle peräkärryn kanssa, sitten joku sähköautofani tulee kertomaan tälle bensalenkkarille kuinka persaukisilla maalaisilla ei ole varaa sähköautoon jne jne.

Nyt tämä aihe hautautuu hetkeksi kunnes elosyyskuun taitteessa joku bensalenkkari tulee taas kertomaan kuinka sähköautoilla ei pääse Kilpisjärvellä Lappeenrannasta.

edit. Lisätään vielä oma näkemys, eiköhän kaikille autoille löydy käyttöä niin kauan, kun tekniikka ei ole kehittynyt niin pitkälle, että se vastaisi kaikkien vaatimuksiin. Mukaan lukien hintaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jaa nekö sen vastakkainasettelun aloitti :D

Tätä samaa paskaa täällä on jauhettu jo toista vuotta. Pari dieselrakastajaa aina tasaisin väliajoin pölähtää paikalle kertomaan kuinka sähkö- ja hybridiautot ovat kuraa, koska niillä ei voi ajaa Hangosta Utsjoelle peräkärryn kanssa, sitten joku sähköautofani tulee kertomaan tälle bensalenkkarille kuinka persaukisilla maalaisilla ei ole varaa sähköautoon jne jne.

Nyt tämä aihe hautautuu hetkeksi kunnes elosyyskuun taitteessa joku bensalenkkari tulee taas kertomaan kuinka sähköautoilla ei pääse Kilpisjärvellä Lappeenrannasta.

edit. Lisätään vielä oma näkemys, eiköhän kaikille autoille löydy käyttöä niin kauan, kun tekniikka ei ole kehittynyt niin pitkälle, että se vastaisi kaikkien vaatimuksiin. Mukaan lukien hintaan.
En tiedä kuka sen aloitti, mutta näyttävät ainakin jatkavan. Itselleni ainakin yksi lysti mikä moottori pellin alta löytyy, kunhan se on käytöltään ja kustannuksiltaan mahdollisimman järkevä. Näiden jälkeen tulee sitten valitusta vaihtoehdosta se ympäristön kannalta järkevin vaihtoehto, mikä kulkee aika hyvin käsikädessä kustannusten kanssa. Ajan tällä hetkellä dieselillä ja uutta (käytetty) dieseliä katselen. Nykydieselin keskikulutus 5,5 l, joten kovin pahana ympäristörikollisena en itseäni pidä.

Meitä matkatyöläisiä vaan on aika paljon ja itselläkin alueena koko Suomi ja asiakkaat usein kaukana keskustoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös