Onko vapaassa autoedussa järkeä, jos työajoja tulee 30-40 tkm vuodessa ja omia ajoja siihen päälle vain 8 tkm vuodessa? Toki vaihtoehtojakaan ei juuri ole, koska työnantaja ei luonnollisestikaan suostu maksamaan kilometrikorvauksia noin isosta työajomäärästä.
Kun työkilsat ovat noin kovat, onko joitain juttuja mitä pitää ottaa huomioon?
Itse ajan työajoa noin 25-30tkm ja yksityisajoa alle 10tkm. Minulle kyllä plussaa. Verotusarvo pienenee melkosesti, sinulla varsinkin koska työajoa tulee noin paljon. Ajopäiväkirjaa pitää pitää työajosta, eli alku, loppu, reitti, aloitusaika ja loppuaika. Yksityisestä riittää kilometrit.
Ja kuten mainittu, onko auto osa kokonaispalkkaa eli nyt esim 4000€ ja auto kun tulee palkkasi on edelleen 4000€ sisältäen autoedun, voi tulla kalliiksi. Jos autoedun arvo tulee palkan päälle, parempi. Entä onko muita kuluja? Jotkut firmat ottavat myös auton leasinmaksuja ym käyttäjältä joka on syvältä.
Verottajan sivulla on autoedun verotusarvolaskuri.
Tässä esimerkkinä auto jonka hinta on 40t€.
"
Edun laskennassa käytetty uushankintahinta
36 600,00 €
Auto kuuluu ikäryhmään A
Autoedun verotettava arvo
Arvo kuukaudessa 765 €
Arvo vuodessa 9 180 €
Mikäli työajoa kertyy vuodessa yli 30 000 km, on autoedun verotettava arvo kuukaudessa 663 € ja vuodessa 7 956 €.
-------------
sitten kun käytetään ajopäiväkirjaa ja tuota 10tkm/vuosi yksityisajoa:
Autoedun kilometriperusteinen verotettava arvo
Arvo kuukaudessa 651,67 €
Arvo vuodessa 7 820,00 €
Mikäli työajoa kertyy vuodessa yli 30 000 km, on autoedun verotettava arvo kuukaudessa 549,67 € ja vuodessa 6 596,00 €. --------
Eli eroa tulee... tässä linkki laskuriin:
Autoetulaskuri