Autoiluketju

  • 3 197 994
  • 18 524

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten myös bemareille, audeille, golffeille, volvoille, passateille.

Kyllähän tuo saattaa jokaiselle autolle joskus tapahtua mutta ainoat merkit joissa minä tuota olen isommissa määrin nähnyt henkilökohtaisesti ovat Citroen, Peugeot, Renault ja Opel.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
olen isommissa määrin nähnyt henkilökohtaisesti ovat Citroen, Peugeot, Renault ja Opel.

En itse luota henkilökohtaiseen isomman määrän havaintoihin, kun se jää kuitenkin elämänkaaren aikana alle sataan yksilöön ja yleensä hyvin rajattuihin merkkeihin. Putkinäköä siis. BMW:n ongelmat huohottimen kanssa ovat ihan vastaavanlaiset kuin mainituilla PSA-tuotteilla. Ja unohdin että myös Ford Focus kuuluu tähän onnellisten maskisuojan käyttösuositusten ryhmään. Bemaristit ovat tietääkseni hankkineet maskisuojan sijaan jälkiasennuksena lämmittimiä ja eristimiä.
 

Weissflog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Islanders, Earl the Pearl, avoin liiga
Nyt olis suositukset tarpeen. Haussa perheeseen toinen auto, jonka pääasiallinen tehtävä on lasten kuskaaminen hoitoon sekä kauppareissut.
Näillä spekseillä siis:
- hinta max. 5-6 k€
- bensiini
- 5-ovinen
- pieni kulutus plussaa, mutta ei ehdoton
- isofix
- turvallinen ja luotettava maine (sitten vain toivoa että sattuu hyvä yksilö kohdalle)
- ei nyt hirveästi yli 10-vuotias, eikä ihan puhki ajettukaan

Nykyistä autoa edeltävä kulkine oli viistoperäinen Honda Civic -06, joka olisi kaikin puolin täydellinen vaihtoehto, mutta ei aivan mahdu budjettiin.
Muita, jotka itsellä heti tulleet mieleen ovat Toyota Yaris (miksei jopa Auris) ja VW Golf.

Mitäs arvon palstalaiset suosittelisivat, ja millä peleillä itse vastaavat ajot hoidatte?
 

julle-jr

Jäsen
Nyt olis suositukset tarpeen. Haussa perheeseen toinen auto, jonka pääasiallinen tehtävä on lasten kuskaaminen hoitoon sekä kauppareissut.
Näillä spekseillä siis:
- hinta max. 5-6 k€
- bensiini
- 5-ovinen
- pieni kulutus plussaa, mutta ei ehdoton
- isofix
- turvallinen ja luotettava maine (sitten vain toivoa että sattuu hyvä yksilö kohdalle)
- ei nyt hirveästi yli 10-vuotias, eikä ihan puhki ajettukaan

Nykyistä autoa edeltävä kulkine oli viistoperäinen Honda Civic -06, joka olisi kaikin puolin täydellinen vaihtoehto, mutta ei aivan mahdu budjettiin.
Muita, jotka itsellä heti tulleet mieleen ovat Toyota Yaris (miksei jopa Auris) ja VW Golf.

Mitäs arvon palstalaiset suosittelisivat, ja millä peleillä itse vastaavat ajot hoidatte?
Mä ostin toissa keväänä reilu pari sataa tuhatta ajetun 2004 VW Golfin 1,6 l bensakoneella. Alle 4 k € maksoi ja saa noita varmaan halvemmallakin. Hyvin toimii ja ajattelin ottaa tavoitteeksi saada mittariin jotain 350 tkm. Siihen menee kyllä aikaa kun ajan sillä autolla vain joinakin päivinä viikossa ja lähinnä päiväkodin kautta töihin ja takaisin, eli n. 10-15 km pätkiä.

Hintaan suhteutettuna tämä on paras auto jonka olen omistanut. Neloskorimallin Golf on ymmärtääkseni luotettavan auton maineessa. Lisäksi noita on työnnetty maailmaan loputon määrä, joten varaosat eivät maksa mitään. Korjaajiakin löytyy jos itse ei jaksa laittaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyistä autoa edeltävä kulkine oli viistoperäinen Honda Civic -06, joka olisi kaikin puolin täydellinen vaihtoehto, mutta ei aivan mahdu budjettiin.
Muita, jotka itsellä heti tulleet mieleen ovat Toyota Yaris (miksei jopa Auris) ja VW Golf.

Mitäs arvon palstalaiset suosittelisivat, ja millä peleillä itse vastaavat ajot hoidatte?

Jos Yariksen kokoinen auto riittää ja ohkaiset ajo-ominaisuudet ei haittaa niin pikkuautojen luokassa tuo on kyllä varmasti vaihtoehto sieltä parhaasta päästä. Luokkaa isommista tuohon hintaluokkaan mahtuu jo varmasti myös Hyundain i30:eja ja Kian C'eedejä, ei kannata niitäkään ihan suoraan ohittaa. Tekniikaltaan aika perusvarmoja autoja kun muistaa tsekata että ei ole ruostetta. Ajettavuudeltaan ja tuntumaltaan ei eurooppalaisten tasoa mutta sanoisin että jämäkämmän tuntuisia kuin japanilaiset.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä on tai olisi ohimenevä ilo. Koska liikkumisesta pitää saada edelleen sama määrä tuloja, niin vähitellen myös sähköautoilu joutuu verolle. Nyt ylimenoaikana toki verohoukutin toimii.
Tässä kun olen miettinyt pistokehybridiin tai jopa täyssähköautoon siirtymistä, niin Suomen tempoileva ja hankalasti ennustettava autojen ja autolla ajamisen verottamisen politiikka kyllä arveluttaa. Nykytilanteessa Teslan hankkiminen tuntuu kyllä sikäli houkuttelevalta, että tuollaisen vähän reippaamin kulkevan ja arvoauton tuntua henkivän menopelin saa ainakin tällä hetkellä todella edukkaasti, mikäli esim. Teslan S-malleja verrataan lähellekään vastaavaa suorituskykyä ja prestiisiä tarjoaviin autoihin. Sen sijaan pelkän kustannuslaskelman perusteella minun on vaikea perustella itselleni, että minun kannattaisi siirtyä noin 40 000 euron hintaluokkaisesta perheautosta Teslaan. Vaikka jo käyttöön otetuille sähköautoille on tuskin ihan lähiaikoina tulossa verojen kaltaisia lisämaksuja, niin tuskin sähköautoilu tulee nykyistä halvemmaksikaan lähimpien 5-10 vuoden aikana. Tuon ajan nyt hankittava sähköauto on varmasti liikenteessä, joissakin tapauksissa jopa yhdellä käyttäjällä.

Pääsin hiljattain ajamaan Teslalla. Olen aiemminkin käynyt heittämässä Teslan S-mallilla lenkin, tuolloin liikkeen koeajoautolla, kun Tesla oli melko uusi juttu. Ekalla kerralla ajamani Tesla oli muistaakseni mallisarjan perusversio. Siitäkin vaikutti irtoavan vauhtia ja voimaa riittämiin, ainakin minun tarpeisiini ja odotuksiini. Nyt pääsin työkontaktieni kautta ilmeisesti räyhäkkäimmän Model S:n ratin taakse. Eipä tullut ihmeemmin reviteltyä, varsinkaan kun yleisellä tiellä liikuttiin, mutta auton tolkuttomat tehoreservit olivat kyllä selkeästi aistittavissa. Mitä tuo nyt varusteineen kustantaa, 150 000 euroa tai vähän päälle. Vähän vähemmän hulppea mallikin kelpaisi kyllä.

En ole sillä lailla varakas, että voisin mennä ostamaan pakasta vedetyn Teslan tuosta vaan, mutta jonkinlaisilla järjestelyillä voisin siihen jopa ryhtyä. Minulla ei ole oikein käsitystä, millaista jälleenmyyntiarvoa vaikkapa 6 vuotta vanhalle Teslalle sopisi tulevaisuudessa odottaa, jos ajaisin autolla samat noin 45-50 tkm vuodessa mitä nykyisinkin. Jäännösarvo-olettamalla olisi tietysti ihan oleellinen merkitys hankinnan kannattavuutta arvioidessani. Käytön suhteen no problem, todella suuri osa ajoistani tapahtuu alueella, jossa akkujen lataaminen onnistuu nytkin suht mukavasti. Teslan pienet käyttökustannukset merkitsevät kuudessa vuodessa jo tuntuvaa säästöä minun käytössäni. Lisäksi akkujen ja voimansiirron takuu on Teslassa mainiot 8 vuotta, joka on tietysti vahva lupaus valmistajalta. Pitäisiköhän perhana ryhtyä oikein vakavissaan pohtimaan?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
. Jäännösarvo-olettamalla olisi tietysti ihan oleellinen merkitys hankinnan kannattavuutta arvioidessani.
Minun kokemukset autojen taloudellisesta järkevyydestä on seuraava: Kaiken rahan minkä autoon pistää, pistää mieron tielle. Jos pelissä ei olisi niin vahvasti tunnepitoinen asia, niin moisia kustannuksia olisi vaikea hyväksyä. Nimimerkillä käyttöauto, kesäauto ja mp.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minun kokemukset autojen taloudellisesta järkevyydestä on seuraava: Kaiken rahan minkä autoon pistää, pistää mieron tielle. Jos pelissä ei olisi niin vahvasti tunnepitoinen asia, niin moisia kustannuksia olisi vaikea hyväksyä. Nimimerkillä käyttöauto, kesäauto ja mp.
Olen pitkälle samaa mieltä. Jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettu auto on investointihyödykkeenä todella huono. Kysymys on aika pitkälle siitä, kuinka paljon autoa mielestään tarvitseva haluaa maksaa tämän tarpeensa tyydyttämisestä.

Ja jos joku pohtii edes hitusen vakavissaan 100 000 - 150 000 euron hintaisen Teslan hankintaa, niin hän ei todennäköisesti etsi absoluuttisesti halvinta yksityisautoilun muotoa, jolla paikasta toiseen liikkuminen onnistuu. Toisin sanoen, hän on valmis maksamaan jotakin preemiota siitä hyvästä, että saa ajaa Teslalla. Koen, että minun kohdallani Teslan hankkiminen saattaisi olla mielekästä vielä silloin, jos Teslan omistamisesta ja sellaisella ajamisesta koituvat elinkaarikustannukset olisivat samaa luokkaa kuin sanotaanko Mersun E-sarjan halvemman pään malleilla. Tavanomaisesta polttomoottoriautosta en halua maksaa E-Mersun hintaa, sillä 40 000 euron hintaluokassa ja allekin on ihan riittämiin valikoimaa, jossa primäärit autoilutarpeeni tyydyttyvät. Sen sijaan Teslan suorituskyky, tilat, arvoauton tuntu, alhaiset käyttökustannukset, käytön aikainen päästöttömyys ja muut arvostamani piirteet ovat seikkoja, joista suostuisin maksamaan enemmän. Noin 60-70 tuhannen euron E-Mersu ei taas ole näissä suhteissa Teslan tasolla, enkä myöskään koe saavani riittävää vastinetta Mersulle suhteessa sen elinkaarikustannuksiin. Minun pitäisi pystyä enää selittämään itselleni, että "Tesla ei oikeasti ole niin kallis juttu kuin miltä se näyttää". En vain ole vielä keksinyt, kuinka tämä itsensä huijaaminen onnistuisi!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettu auto on investointihyödykkeenä todella huono. Kysymys on aika pitkälle siitä, kuinka paljon autoa mielestään tarvitseva haluaa maksaa tämän tarpeensa tyydyttämisestä.
Auto on nimenomaan pitkälti halujensa tyydyttämistä, mukavuudesta maksetaan, ulkonäöstä maksetaan, tilasta maksetaan, tehoista maksetaan. Moni pärjäisi paljon vähemmällä. Joku toinen laittaa sitten isoja rahoja vaikkapa kotiteatteriin ja av-laitteisiin, omassa suvussa parikin taloutta joissa noin 10 000 - 20 000 euron kotiteatteri/musatsydeemejä plus toki ne autot mutta vain peruskartanomalleina.

Olisi tietty neroutta olla laittamatta rahaa mihinkään muuhun kuin yleisesti hengissä pysymiseen mutta ei ole mun juttu joten jatkan tällä turmion tiellä omistaen pari autoa ja vaihdellen niitä fiiliksen mukaan.

Sähköautot ei ole mun juttu. Mutta periaatteessa saattaisi kiinnostaa käytettyjen autojen markkinoille tuleva moderni hybriditekniikka ja mitkä sen osaston riskit kun niihin autoihin tulee ikää, akustot kuluu jne. Jo nyt näiden paperilla taloudellisten hybridejen todellinen kulutus on lyönyt pahasti silmille automedioiden testeissä. Heittää jopa useamman litran ja tuntemukset on kyllä että esim bensaturbojen todelliset kulutukset eivät niin paljoa heilahtele ja niiden kulutukset kuitenkin tullut lähivuosina todistetusti hyvin alaspäin. Tämä on vähän lannistanut sitä orastavaa kiinnostusta hybrideihin, fysiikan lait jarruttaa siis kiinnostusta kun akkujen mukana tulee painoa lisää hiukan liikaa ja siten auton liikuttelu vaatii suhteellisen paljon energiaa.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun pitäisi pystyä enää selittämään itselleni, että "Tesla ei oikeasti ole niin kallis juttu kuin miltä se näyttää". En vain ole vielä keksinyt, kuinka tämä itsensä huijaaminen onnistuisi!
Aja ja ihastu. Mä ostin veten, koska "jouduin" juoppokuskiksi stadin kruisinkiin. Sit vaan piti saada täysin älyvapaa, epäkäytännöllinen ja epämukava ylikokoinen mikroauto stereoideilla omaksi. Enkä ole edes katunut. Mutta ilman tuota syksyistä kuskina olemista en ikipäivänä olisi edes harkinnut moista kikotinta. Pari tuntia ajoa ja ½ vuoden kuluttua oli oma.

Et vain halua teslaa tarpeeksi.

Tämä on vähän lannistanut sitä orastavaa kiinnostusta hybrideihin, fysiikan lait jarruttaa siis kiinnostusta kun akkujen mukana tulee painoa lisää hiukan liikaa ja siten auton liikuttelu vaatii suhteellisen paljon energiaa.
Sähköautoilun pahoin kanto kaskessa on akut. Ne varastoi liian vähän energiaa, vie likaa tilaa, on törkeästi liian painavia ja tehty liian eksoottisista materiaaleista. Niin ja latautuu liian hitaasti. Kun tuo homma joskus ratkeaa, niin sähköautoilun houkuttelevuus kasvaa potenssiin.
 

chubster

Jäsen
Oma autonvaihto en edennyt pisteeseen, että on tullut käytyä koeajamassa muutamia V50 mallia edustavia Volvoja. Helvetin hyviä autoja ajaa ylipäätään, eikä yhtään pöllömmän näkösiä. Sain melko hyvän vaihtotarjouksenkin nykyisestä civicistäni ja meinasin ihan tosissani alkaa hieromaan kauppaa. Kävin sitten uudestaan samassa liikkeessä ajamassa muutamia vastaavia V50 volvoja. Molemmat ajettu n. 200tkm. Toinen toimi hienosti koeajossa, ei muuta mainittavaa kuin se, että auto on tullut muuttokuorman mukana suomeen aikanaan Belgiasta ja ajotietokone ei siis suomea minulle puhunut, tämä toki kuulemma nopeasti korjattavissa. Tässä yksilössä kilometrejä 201tkm. Toinen yksilö jota ajoin oli nimellisesti hintavampi ja mittarissa 190tkm. Lähdin siitä liikkeen pihasta, enkä kovin pitkälle päässyt kun ajotietokone löi infotekstin silmien eteen, että moottorin suorituskyky alhainen ja tehot tosiaan tippui kokonaan. Auto kyllä meni eteeenpäin, mutta ei se mihinkään kiihtynyt. Auto sivuun ja uudestaan käyntiin, no problem loppulenkillä, joka tosin oli pikaisesti vain takaisin liikkeen pihaan.

No asiaa selvittelin ja kävi ilmi, että ilmeisesti kyse dieselautolle ominaisesta hiukkassuodattimen tukkeutumisesta, vaihtohan sitten maksaa mansikoita.

Eli kuinka yleisiä tällaiset vaivat, onko kokemusta?

jokusen tonnin kun ottaisi pankista lisää, niin saisi jo reilusti vähemmän ajettua autoa alle, ei pitäisi siis järjen mukaan tällaista ongelmaa olla.

Kertokaas viisaat!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Oma autonvaihto en edennyt pisteeseen, että on tullut käytyä koeajamassa muutamia V50 mallia edustavia Volvoja. Helvetin hyviä autoja ajaa ylipäätään, eikä yhtään pöllömmän näkösiä. Sain melko hyvän vaihtotarjouksenkin nykyisestä civicistäni ja meinasin ihan tosissani alkaa hieromaan kauppaa. Kävin sitten uudestaan samassa liikkeessä ajamassa muutamia vastaavia V50 volvoja. Molemmat ajettu n. 200tkm. Toinen toimi hienosti koeajossa, ei muuta mainittavaa kuin se, että auto on tullut muuttokuorman mukana suomeen aikanaan Belgiasta ja ajotietokone ei siis suomea minulle puhunut, tämä toki kuulemma nopeasti korjattavissa. Tässä yksilössä kilometrejä 201tkm. Toinen yksilö jota ajoin oli nimellisesti hintavampi ja mittarissa 190tkm. Lähdin siitä liikkeen pihasta, enkä kovin pitkälle päässyt kun ajotietokone löi infotekstin silmien eteen, että moottorin suorituskyky alhainen ja tehot tosiaan tippui kokonaan. Auto kyllä meni eteeenpäin, mutta ei se mihinkään kiihtynyt. Auto sivuun ja uudestaan käyntiin, no problem loppulenkillä, joka tosin oli pikaisesti vain takaisin liikkeen pihaan.

No asiaa selvittelin ja kävi ilmi, että ilmeisesti kyse dieselautolle ominaisesta hiukkassuodattimen tukkeutumisesta, vaihtohan sitten maksaa mansikoita.

Eli kuinka yleisiä tällaiset vaivat, onko kokemusta?

jokusen tonnin kun ottaisi pankista lisää, niin saisi jo reilusti vähemmän ajettua autoa alle, ei pitäisi siis järjen mukaan tällaista ongelmaa olla.

Kertokaas viisaat!

No tarkista nyt ensin myös, kuinka paljon kuluvaa osaa on menossa vaihtoon molemmissa yksilöissä. Noi kilsat alkavat olla just siinä, että siellä on edessä iskareidenvaihtoa, jarrujen vaihtoa toiseen kertaan ym ja nämä sitten toki maksavat erikseen. Et laittanut vuosimalleja, mutta mun ajokokemuksen mukaan toi (kilsat viittaisivat tähän) 2004-2012 V50 on kaukana helvetin hyvästä ajotuntumasta.
 

julle-jr

Jäsen
No asiaa selvittelin ja kävi ilmi, että ilmeisesti kyse dieselautolle ominaisesta hiukkassuodattimen tukkeutumisesta, vaihtohan sitten maksaa mansikoita.

Eli kuinka yleisiä tällaiset vaivat, onko kokemusta?

jokusen tonnin kun ottaisi pankista lisää, niin saisi jo reilusti vähemmän ajettua autoa alle, ei pitäisi siis järjen mukaan tällaista ongelmaa olla.

Kertokaas viisaat!
Se hiukkassuodatin tukkeutuu kyllä. Mikäli ajaa lyhyttä pätkää kaupungissa, se tukkeutuu varmaankin helpommin kuin maantieajossa. En nyt muista mikä Volvoissa on hiukkassuodattimen vaihtoväli, olisiko 150 tkm? Toisin sanoen, vaikka ostaisit vähemmän ajetun, voi vaihto silti tulla eteen pian. Lisäksi hiukkassuodattimen tukkeutumista mittaava paine-eroanturi voi mennä epäkuntoon, jolloin auton tehot rajoittuvat.

Myös polttoainesuodatin voi olla tukossa jossain 150 tkm kohdalla ja siinä myös on vaihtoväli niillä main. Yksi komponentti, joka ainakin kaupunkiajossa olleessa diesel-koneessa menee luultavasti vaihtoon jossain vaiheessa välillä 100...200 tkm on EGR-venttiili. Töineen varmaan 700 € muistaakseni.

Pikkudieseleihin on usein liitetty myös polttonestetoiminen lämmitin, joka käynnistyy kylmällä säällä lähes aina kun autokin käynnistyy. Pätkittäisessä ajossa se siis käynnistyy ja sammuu jatkuvasti ja osat kuluvat. 100 tkm kohdalla sekin menee luultavasti remonttiin. Ainakin joissakin Volvoissa kyseinen laite (Eber) on kytketty Volvon ajotietokoneeseen siten, että Eber-huolto ei huolla sitä, vaan täytyy viedä Volvo-liikkeeseen. Alle tonnilla selviää kyllä siitäkin :)

Jos siis ostat 100 tkm ajetun Volvo V50:n, saattaa noita kuluvia osia joutua vaihtamaan ihan yhtä lailla. 200 tkm ajetussa ne voi olla jo vaihdettu ja voivat vaikka kestää sen seuraavat 50 tkm hyvällä tuurilla. Kannattaa syynätä huoltokirjasta missä autoa on huollettu tai erityisesti että onko esimerkiksi noita yllämainitsemiani komponentteja vaihdettu ajallaan.

Edit. Ja tosiaan tietenkin, iskarit, jarrut ja muut vastaavat tietenkin voi olla jo menneet vaihtoon tai menossa vaihtoon. Lisäksi Volvo V50:n tyyppivika, pyörien laakerit (jokunen sata € per pyörä) voi olla ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Oma autonvaihto en edennyt pisteeseen, että on tullut käytyä koeajamassa muutamia V50 mallia edustavia Volvoja. Helvetin hyviä autoja ajaa ylipäätään, eikä yhtään pöllömmän näkösiä. Sain melko hyvän vaihtotarjouksenkin nykyisestä civicistäni ja meinasin ihan tosissani alkaa hieromaan kauppaa. Kävin sitten uudestaan samassa liikkeessä ajamassa muutamia vastaavia V50 volvoja. Molemmat ajettu n. 200tkm. Toinen toimi hienosti koeajossa, ei muuta mainittavaa kuin se, että auto on tullut muuttokuorman mukana suomeen aikanaan Belgiasta ja ajotietokone ei siis suomea minulle puhunut, tämä toki kuulemma nopeasti korjattavissa. Tässä yksilössä kilometrejä 201tkm. Toinen yksilö jota ajoin oli nimellisesti hintavampi ja mittarissa 190tkm. Lähdin siitä liikkeen pihasta, enkä kovin pitkälle päässyt kun ajotietokone löi infotekstin silmien eteen, että moottorin suorituskyky alhainen ja tehot tosiaan tippui kokonaan. Auto kyllä meni eteeenpäin, mutta ei se mihinkään kiihtynyt. Auto sivuun ja uudestaan käyntiin, no problem loppulenkillä, joka tosin oli pikaisesti vain takaisin liikkeen pihaan.

No asiaa selvittelin ja kävi ilmi, että ilmeisesti kyse dieselautolle ominaisesta hiukkassuodattimen tukkeutumisesta, vaihtohan sitten maksaa mansikoita.

Eli kuinka yleisiä tällaiset vaivat, onko kokemusta?

jokusen tonnin kun ottaisi pankista lisää, niin saisi jo reilusti vähemmän ajettua autoa alle, ei pitäisi siis järjen mukaan tällaista ongelmaa olla.

Kertokaas viisaat!

Tuossa edellä jo hyvin listattiin eri kustannuksia, mutta omakohtaisella kokemuksella voin suositella kahden vikakohteen eliminoimista: hiukkassuodatin ontoksi ja samalla EGR-venttiili pois käytöstä. Noilla toimenpiteillä säästää hermoja ja kuluukin hiukan notkistuu...
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
omakohtaisella kokemuksella voin suositella kahden vikakohteen eliminoimista: hiukkassuodatin ontoksi
Tänään näky olevan iltapäivälehdessä artikkeli, jonka mukaan Trafissa on tiedostettu dieseleiden hiukkassuodattimen poistamisen yleistyminen. Sen uusiminenhan on (automerkistä riippuen) suhteellisen kallis projekti. Aiemmin tästä sinällään laittomasta toimenpiteestä ei ole juurikaan ollut vaaraa jäädä kiinni. Trafi on jutun mukaan kuitenkin tuomassa katsastukseen menetelmän, jolla toimenpide paljastetaan ja siitä seuraa suora hylky. Saa nähdä miten tämän aiheen kanssa edetään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tänään näky olevan iltapäivälehdessä artikkeli, jonka mukaan Trafissa on tiedostettu dieseleiden hiukkassuodattimen poistamisen yleistyminen. Sen uusiminenhan on (automerkistä riippuen) suhteellisen kallis projekti. Aiemmin tästä sinällään laittomasta toimenpiteestä ei ole juurikaan ollut vaaraa jäädä kiinni. Trafi on jutun mukaan kuitenkin tuomassa katsastukseen menetelmän, jolla toimenpide paljastetaan ja siitä seuraa suora hylky. Saa nähdä miten tämän aiheen kanssa edetään.
Täähän on ihan jännä juttu. Saa nähdä jos tällainen menetelmä vaikkapa vuonna 2017 tulee käyttöön, hylätäänkö myös ennen vuotta 2017 koverretut dpf:t, vai tuleeko koskemaan vain tätä uudempia autoja, eli käytännössä vain vm17-> valvottaisiin ja vanhemmissa autoissa vuoden 2017 katsastuksessa merkittäisiin otteeseen jos dpf poistettu. Tuskin tulee tapahtumaan.
Sinänsä on tietysti ihan oikein että ei noita saastelaitteita saa poistaa ja että sitä myös valvotaan, mutta se on vaan aika kallis pätkä pakoputkea, ja ymmärrän myös niitä jotka sen ovat poistattaneet (tyhjentäneet). Mutta katkeruutta se varmasti aiheuttaa jos ensin on maksanut tuosta poistosta ja siten joutuu kuitenkin hankkimaan uuden dpf:n. Pieni bisneskin on tämän ympärille kehittynyt, ja saapa nähdä tulevatko suodattimien hinnat laskemaan jos poistomahdollisuutta ei enää ole. Onhan se uskomatonta, että suodatin joka periaatteessa on kuluva (täyttyvä) osa ja tarkoitettukin vaihdettavaksi, voi maksaa monta tonnia (ilmeisesti).

Koko hiukkassuodatin on varsin perseestä ajatuksenakin. Kirjoitin havainnoistani taannoin:
Selailin tuossa Saabin ohjekirjaa ja muistaakseni jokaiselle moottorimallille (GM) oli öljynkulutukseksi annettu jopa 0,6l/1000km, mutta omani (TiD) ei ainakaan syö öljyä vaihtovälillä juuri ollenkaan. Ongelma on näissä oikeastaan päinvastainen, (Opel-kielellä) CDTI-koneissa on kai tullut isoja tuhoja tai ainakin kuulee kauhutarinoita kun DPF-poltto jää kesken ja ja ylisyötetty löpö valuu öljytilaan ja öljytaso nousee yli kriittisen -> hallitsematon moottorin ryntäys -> isotuho. Vaatii toki jonkun edeltävän vian jonka takia DPF on tukossa tms. Mutta hianoo tekniikkaa hei on saatu aikaiseksi näissäkin että päästörajat alitetaan (testaushetkellä).
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mikäs muuten mahtaa olla "turva-aika" kameratolppien jakelemissa sakoissa? Eli onko jotain suurpiirteistä aikaa, jona sakkolapun pitäisi himaan napsahtaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että nuo tulevat todella ripeästi eli noin viikossa. Tästä mulla on valitettavasti myös muutama oma kokemus.

Ajelin heinäkuun alussa kameraan, joka oli 80km/h -rajoitusalueella risteyksessä ennen ja jälkeen 100km/h -alueen. Nopeutta mulla oli aivan varmasti plitikkaan vaadittava määrä ja sainpa just muutama viikko sitten Sturenkadun sunnuntairatsiasta huomautuksen 43km/h -nopeudesta neljänkympin alueella.

Miksi tuosta heinäkuun tötöilystä ei lappua himaan ole vielä tullut? Sanomattakin on selvää, etten tätä lähde poliisilta kyselemään. =)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Miksi tuosta heinäkuun tötöilystä ei lappua himaan ole vielä tullut?

Ettei ollut vain hämäysvälähdys? Usein kuulee, että kamera välähtää, mutta loppujen lopuksi koskaan ei mitään postia tulekaan.

Heinäkuisesta törttöilystä todennäköisesti olisi jo tullut. Itse olen elämäni aikana saanut pari varoitusta, kun olen rikollisena ihmisenä ajanut kahdeksankympin kameraan 83km/h ja 84km/h. Näistä molemmista tuli postia saman viikon aikana.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ettei ollut vain hämäysvälähdys? Usein kuulee, että kamera välähtää, mutta loppujen lopuksi koskaan ei mitään postia tulekaan.

Heinäkuisesta törttöilystä todennäköisesti olisi jo tullut. Itse olen elämäni aikana saanut pari varoitusta, kun olen rikollisena ihmisenä ajanut kahdeksankympin kameraan 83km/h ja 84km/h. Näistä molemmista tuli postia saman viikon aikana.

Joo, tämä oli eka kerta, jos jäisi posti tulematta ja muita kertoja on yhteensä neljä, joista yksi maksoi. Näistä kaksi on tänä vuonna ja posti on tullut about viikossa. Välähdys tässä oli selvä, vaimokin sen huomasi (ja kiroili) ja nopeutta tosiaan varmasti siinä satasen pintaan mainitulla 80 km/h -alueella.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...nopeutta tosiaan varmasti siinä satasen pintaan mainitulla 80 km/h -alueella.

Tällaisen löysin Googlella jostain Hesarin pari vuotta vanhasta uutisesta:

Hesari kirjoitti:
Automaattikamera nappaa kuvan jo silloin, kun tolpan ohi ajetaan kolme kilometriä tunnissa ylinopeutta. Tällöin auton omistajalle tulee postissa kirjallinen huomautus.

Yli kahdeksan mutta enintään 20 kilometrin ylinopeus tunnissa tuo rikesakon, sitä isommat nopeudet päiväsakkoja tai ajokieltoa kuten tähänkin asti.

Jos rajoitus on ollut sen 80 km/h ja vauhtia on ollut jonkun verran päälle 100 km/h, niin tuosta ei välttämättä postissa tulevalla rikesakolla selviä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mikäs muuten mahtaa olla "turva-aika" kameratolppien jakelemissa sakoissa? Eli onko jotain suurpiirteistä aikaa, jona sakkolapun pitäisi himaan napsahtaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että nuo tulevat todella ripeästi eli noin viikossa. Tästä mulla on valitettavasti myös muutama oma kokemus.

Finlex kertoo:

Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, rikesakkomääräys liitteineen voidaan lähettää rikkomukseen syyllistyneelle postitse hänen ilmoittamaansa tai ajoneuvoliikennerekisteristä ilmenevään osoitteeseen, jos kyseessä on moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tehty liikennerikkomus, johon syyllistyneen henkilöllisyys on välittömästi todettu. Rikesakkomääräys on tällöin lähetettävä viipymättä ja viimeistään kahden viikon kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. Asianomaisen henkilön katsotaan saaneen rikesakkomääräyksestä tiedon seitsemäntenä päivänä sen jälkeen, kun se on annettu postin kuljetettavaksi. Rikesakkomääräykseen on merkittävä päivä, jona se on annettu postin kuljetettavaksi.

Eli kaksi viikkoa aikaa käsitellä ja postilla viikko aikaa toimittaa. Keväällä tuli hikoiltua, mutta postia ei koskaan tullut. Osa kuvista epäonnistuu, mutta suurempi syy on käsittääkseni ruuhka - kaikkia ei keretä kahden viikon aikarajan aikana käsitellä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos rajoitus on ollut sen 80 km/h ja vauhtia on ollut jonkun verran päälle 100 km/h, niin tuosta ei välttämättä postissa tulevalla rikesakolla selviä.

Joo, tämäkin kävi mielessä. Pääasia, että kortti säilyy ja se ei onneksi taida olla uhattuna. Hiukan enemmänhän tuosta tulisi maksettavaa, jos päiväsakoille menee.

Ylinopeus 21–29 km/h, yli 60 km/h alueella, yleensä 12 päiväsakkoa, liukuma: 10–18
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yleensä autoliikkeet myyvät ns. tonnin paskat köntteinä jobbar(e)ille, jo(t)ka sitten myy ne omiin nimiinsä ja ottavat vastuun niistä.

Harvemmin autoliikkeet noita itse myyvät pl. markkinointitempaukset.

Tarkoitat varmaan että isot/merkki -autoliikkeet myyvät ne tonnin pommit suoraan kehä kolmosen verkkoaitasuhareille (autoliikkeitä nekin) joiden kanssa pelaaminen on sitten omalla vastuulla, kuluttajansuojat ovat niissä sitä sun tätä ja lakipykälät on niissä luettu tarkkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös