Autoiluketju

  • 3 196 191
  • 18 516

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vastauksista. Lähinnä tuo iskunvaimentimien vaihto on tullut mieleeni siksi, että vähäisistä ajoistani suuri osa osuu Helsingin ja Porvoon väliselle moottoritielle, joka on surkeassa kunnossa (mikään muu moottoritie ei taida olla lähellekään noin paska). Sadankahdenkympin nopeudessa tien kummut, kumpareet, töyssyt ja kuopat alkavat tuntua. Kyllä ne tietysti tuntuvat muillakin. Tuolla osuudella vielä puhaltaa mereltä toisinaan aika reippaasti, joten välillä sitä on kieltämättä sellainen tunne, että pitäisiköhän autoa jämäköittää vaihtamalla iskarit tms.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tee tuo testi, mikä yll mainitaan eli Zamponin jokamiestesti. Jos auto ei huoju, niin tarvitse vakiota jämäkämmät iskarit. Jos päätät vaihtaa. HUOM! Talvella eli pakkasella autosta voi sitten tulla epämiellyttävän jäykkä eli urheiluautomainen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kannattaa varmaan katsoa myös ihan sitä auton hintaa eikä vain korkoa. Jos auton hinta on sopivampi korkeamman koron liikkeessä niin ei kai sitä pelkän koron perässä kannata juosta?
Tottakai kaikki variaatiot otetaan huomioon on tässä yli 20 vuotta vaihtoautokauppoja tehty. :) Mutta harvoin ne tinkii korkeamman koron liikkeessä tonnia enemmän vastaavasta jotta loppuhinta olisi sama. Tällä hetkellä muun muassa Kotkan Vauhti-Vaunu tarjoaa useisiin vaihdokkeihin 0,99% ilman muita kuluja. Ero on noin tonnin luokkaa jos haen vastaavaa autoa korkeamman koron liikkeestä esim 2.9% + 200€ perustamiset + 8€ kk.

_
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ajattelin tässä nimittäin viedä auton Tallinnaan huoltoon (normihuolto -öljyt, ilmastointi, jarrunesteet, sytytystulpat, mitä siihen huolto-ohjelmaan kuuluu, samalla voin tietysti harrastaa verosuunnittelua ja ostaa muutaman juhannusoluen), ja ajattelin, jotta jos nämä korjaukset ovat tulossa vuoden parin sisään kuitenkin, niin pitäisikö ne teettää samalla kertaa, jos Tallinnaan asti vaivautuu. Siellä tuo työn hinta on ilmeisesti sen verran halvempaa, että tällainen kannattaisi.

Jos auto on tarkoitus pitää pidempään niin ehdottomasti kaikki tulevat rempat kerralla jos aika Tallinnassa vain riittää (kannattaa varmistaa että kaikki varaosat löytyy hyllystä).

Jousien vaihto lienee Suomessa luokkaa 200-250€ töineen ja osineen, etelä-Helsingissä voisi kuvitella että hinta on jotain 100-150€ eli ei mikään iso rasti iskarinvaihdon yhteydessä.

Toki kuten mainittu niin katsastuksen prosenttilukemat on aika lottoa, jos kaikki kulmat antaa alle 40% niin sitten lienee aika vaihtaa. Jos taas auto tuntuu hyvältä eikä putkissa ole mitään vuotojälkiä niin sitten kannattaa kyllä harkita kannattaako tehdä.

Kuinka paljon liikkeissä yleensä saa neuvoteltua rahoituksen kuluja alaspäin (varsinkin käytetyissä)? Eli lähinnä sitä tarkoitin että kannattaako edes käydä koittamassa vai onko ihan turhaa, kun kuitenkin rahoituksen yleensä myöntää eri yhtiö.

Väittäisin että joka putiikissa esim. korosta saa viilattua pois jonkun verran eli ei ole turhaa, pl. nämä valmiiksi alhaiset 0-2% tarjoukset. Kannattaa muistaa että auton myyjä saa katetta myös tuosta rahoituksesta joten omasta katteesta voi aina tinkiä.

EDIT: Veholla käytetyn 2012 A-Mersun "listahinta" korko oli muistaakseni 6.9%, myyjä itse pystyi siitä ruuvaamaan prosenttiyksikön pois ja "vaihtoautopäällikkö voi tiputtaa lisää mutta sitä pitää kysyä" eli se olisi tippunut vielä 0.5%. Mielummin keskustelevat välirahan määrästä kuin korosta noin yleensä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
...perä tippui 20 senttiä alaspäin, kun viimeiset paineet hävis takaiskareista...

Kerro tapauksesta vähän tarkemmin. Jos näin kävi, niin jouset on olleet ihan loppu, ja iskarit on joutuneet kannatella koko perää. Mikä auto oli kyseessä? Varmaan ollut ilma- tai hydraulialustalla. Muuten tuollainen ei ole mahdollista, ellei kyseessä ole joku törkeän korkea jäykkäakselinen maasturi.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Siellä tuo työn hinta on ilmeisesti sen verran halvempaa, että tällainen kannattaisi. Paitsi, jos olen tekemässä jotain mitä voi sanoa "rahan tuhlaukseksi, sillä iskareita (tai jousia iskareidenvaihdon yhteydessä) ei ole syytä vaihtaa tms... Onkos palstalaisilla näkemystä asiaan, vai onko auton vienti Tallinnaan huoltoon vain veruke vaimolle, jotta pääsen viinakauppaan? :)
Auton huollattaminen/korjauttaminen työläämmissä hommissa Tallinnassa on ainakin oman yhden kokemukseni perusteella selkeästi kannattavaa, vaikkei edes asuisi Helsingissä. Paitsi että työn hinta on selvästi Suomea edullisempi, niin myös varaosat saattavat olla merkittävästi halvempia.

Mulla tuli siis viime vuoden keväällä eteen iskariremppa, ja kun autossani (Alfa Romeo MiTo QV) on sähkösäätöinen alusta, niin tiesin heti, että tämä ei nyt aivan halpa juttu ole. Joensuulaisen merkkiliikkeen tarjous hommasta oli 1 800 euroa, mikä laittoi aika nopsaan miettimään muita vaihtoehtoja. Olin jo ennen tätä iskarihommaa ajatellut mahdollisesti käyväni kesällä Virossa, joten kysäisin sitten sikäläisestä merkkiliikkeestä eli Pilot Motorsilta hintaa operaatiolle, ja valinta oli todella helppo. Lasku tuolta oli vähän yli 1 200 euroa, vaikka samalla tuli teetätettyä lisäksi öljynvaihto sun muuta pikkuhuoltoa. Eli vaikka tuon maksamani hinnan päälle laskisi noin 900 ajokilometrin bensat, laivalippujen hinnat, muutaman hotelliyön Tallinnassa ja kotiintuomisiksi ostetut lonkut sekä oluet, niin plussalle taisin jäädä silti.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Nyt kesällä olen ajanut vanhalla autolla kun aiemmin olen ajanut uudehkolla Mersulla ja olen yhden ison eron huomannut muissa autoilijoissa.
Nyt varsin monella tuntuu olevan todella iso tarve päästä minun ohitseni, vaikka nopeuteni on sama kuin mersulla ajaessa. Jotenkin vain vanhasta autosta pitää näköjään päästä ohi ja nopeaa. Näin ajattelevat varsinkin monet bemari ja Audi kuskit.
Tänään viimeeksi Audi tuli takaa ohi ja kun huomasikin, että auto tulee vastaan, niin törkeä kiilaus takaisin kaistalleni ja mulle nopea pakkojarrutus. Mun nopeus oli satasen alueella 106km/h.
Audikuskin ja muiden tulevaisuuden turvaamiseksi tapanani on ottaa rekisterinumero ylös ja ilmoittaa tapahtunut virkavallalle.
Törkeä liikenteen vaarantaminen ja valitettavasti näitä sattuu usein.
Mersulla ajaessa ei mitään ongelmaa.

Näissä tilanteissa meikällä ei ole tippaakaan huumorintajua. Sen verran monta erittäin surullista onnettomuutta on lähipiirissäni sattunut. Tarkoituksellinen piittaamattomuus on asennevamma, jonka johdosta voisi vetää kortin pois ja nämä rämäpäät voisivat rauhassa miettiä elämän suuria kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt varsin monella tuntuu olevan todella iso tarve päästä minun ohitseni

Varmaan vähän sama homma kuin meikäläisen vaimolla. Olen huomannut toistuvasti kun siinä hanttarin penkillä olen matkustanut, että on paljon sellaisia autoilijoita (lähes poikkeuksetta miehiä), joiden on pakko päästä ohi pikkuautolla (Honda Jazz) ajavasta naisesta, enkä usko tämän johtuvan auton iästä (vm 2013). Ei väliä, vaikka meillä olisi satasen alueella vauhtia runsaat 110 km/h, ohi on päästävä. Samoin liikennevaloissa käy usein niin, että jos ollaan ensimmäisenä autona valoissa ja toinen kaista on tyhjänä, niin perässä oleva vaihtaa kaistaa ja sitten valojen vaihduttua (siis heti kun punainen sammuu) tykitetään niin maan perkeleesti jotta päästäisiin eteen. Sitten siinä meidän edessä voikin ajella vaikka vähän alinopeutta, kunhan on päässyt naisen ajaman pikkuauton ohi.

En kyllä varmaksi osaa sanoa, että johtuuko tuollainen käytös pienestä autosta, naisesta sen ratin takana vai molemmista. Huvittavaa ja vähän säälittävääkin se kyllä on. Ehkä se kuitenkin enemmän on autosta kiinni. Tavallaan ymmärrän kyllä, jos oletusarvona on se, että pikkuauto liikkuu aina alinopeutta, lähtee valoista kuin lehmä makuulta jne. Toisaalta en kyllä ymmärrä sellaista oletusarvoa, oman kokemukseni mukaan pienetkin autot voivat liikkua reippaasti ja vastaavasti isoillakin autoilla ajellaan kusi sukassa alinopeutta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse vaihdan yleensä tuplakaistalla aina kaistaa siihen tyhjälle liikennevaloihin, jos ovat punaisella ja toinen kaista vapaana. Tämä siksi, että ainakin pk-seudun ruuhkista jonoutuminen ja pysähtely johtuu erittäin isolta osin siitä, että valokierrolla liikkuu varsin pieni määrä autoja. Ei yksinkertaisesti osata liikkua vaan haitari-ilmiönä odotetaan aina edellisen liikkeellelähtöä ennen kuin jonossa aletaan suunnitella omaa lähtöä. Käsittämätön ilmiö.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Varmaan vähän sama homma kuin meikäläisen vaimolla. Olen huomannut toistuvasti kun siinä hanttarin penkillä olen matkustanut, että on paljon sellaisia autoilijoita (lähes poikkeuksetta miehiä), joiden on pakko päästä ohi pikkuautolla (Honda Jazz) ajavasta naisesta, enkä usko tämän johtuvan auton iästä (vm 2013)
Kuinkakoha moni näkee sitten sieltä takaa että naine on ratissa? Aikamoinen kyylääminen saa olla että tulee se " EI SAATANA SIELLÄ ON NAINEN PAKKO PAINAA OHI". tilanne.
Itsehän selitän Audi yms jutut sillä että ehkä harvemmin se Pertti Perusjamppa joka ajelee rajoitusten mukaan ostaa stä Audi s5 300hv Quattrolla. Niitä ostaa varmaan mutulla sellaiset jotka ajelee sen 10km/h yli. Poikkeuksia on sitten vähän joka suuntaan, mutta näin mää sen ajattelisin. Kyllä itelläki tulee välillä mielee jos valois näkee ison Audin että ei siitä tarvii mennä ohi, eiköhä se osaa ajella vähintää rajoitusten vaatimaa nopeutta. Sitten taas kun siellä on se Micra ja mahdollisuus painaa vierelle niin siihen vaan koska oletan että se 1.1 litrane mylly ei vaan liiku.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse vaihdan yleensä tuplakaistalla aina kaistaa siihen tyhjälle liikennevaloihin...

Juu, eihän tuollaisessa kuvailemassasi toiminnassa mitään vikaa olekaan, sehän on liikenteen sujuvuuden kannalta pelkästään järkevää. Mutta jos valojen vaihduttua painat nilkka suorana sen toisella kaistalla olevan auton edelle, vaihdat takaisin sille kaistalle ja sitten pahimmassa tapauksessa lasket nopeutesi jopa vähän rajoituksen alle, niin sellaista liikennekäyttäytymistä pidän puhtaana idiotismina. Tiedän että kuulostaa liioitellulta kärjistykseltä, mutta kyllä tuollaista huolestuttavan paljon tapahtuu. Eikä ainoastaan bensalenkkarijunnujen toimesta, joilta tuollaisen liikennekäyttäytymisen voi ehkä jollain tasolla käsittää.

En toki oleta että toimit noin, kunhan yritän sanoa, että on järkeviä ja ei-niin-järkeviä kaistanvaihtoja.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinkakoha moni näkee sitten sieltä takaa että naine on ratissa?

En tiedä menikö sulta ohi seuraava kohta kirjoituksessani:

"En kyllä varmaksi osaa sanoa, että johtuuko tuollainen käytös pienestä autosta, naisesta sen ratin takana vai molemmista. Huvittavaa ja vähän säälittävääkin se kyllä on. Ehkä se kuitenkin enemmän on autosta kiinni."

Eli epäilen, että kovinkaan moni ei kiinnitä huomiota ohittamansa auton kuljettajaan, mutta joku varmasti niinkin tekee. Eiköhän se ole enemmän siitä pikkuautosta, kuin sen kuljettajasta kiinni.

Kyllä itelläki tulee välillä mielee jos valois näkee ison Audin että ei siitä tarvii mennä ohi, eiköhä se osaa ajella vähintää rajoitusten vaatimaa nopeutta. Sitten taas kun siellä on se Micra ja mahdollisuus painaa vierelle niin siihen vaan koska oletan että se 1.1 litrane mylly ei vaan liiku.

Ei tuollaisessa ennakoinnissa mitään vikaa ole, mutta valojen vaihduttua nilkka suorana sen ohittamansa auton eteen kepittäminen ja siinä sitten pahimmassa tapauksessa alinopeutta hinaaminen on - kuten jo totesin - puhdasta idiotismia.
 
Viimeksi muokattu:

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
En tiedä menikö sulta ohi seuraava kohta kirjoituksessani:
Näköjään aika mennä nukkumaan, meni tosiaan lukiessa ohi.
Muttajoo mulkkujahan on liikenteessä ihan merkistä ja sukupuolesta riippumatta. Itse ainakin vaan järkeilen miksi usein siellä mulkkupuolella on se audi tai bemari niin tuolla omalla teorialla. Ja harvoin kukaan alkaa kikkailemaan ja ohittelemaan millään "mopoautolla" vs. tehokoneinen edustusauto.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Emäntä tuuppas madalletun Golfin parkkiksen kantin yli sen verta pitkälle, että ei puskuri lähtenyt irti, mutta ohjaustehostimen letku rupes vuotaan ja laski öljyt pihalle. Ajoin auton sitten himaan sen noin 15 minsaa haukkarilla.

Onks jengillä käsitystä, voiks ilman öljyjä miten pitkä ajo hajottaa koko tehostimen? Ja jos ton auton ajais pajalle, niin jos tunkkais etupään sen verran ilmaan, että varmaan voisi jollain jesarilla sen letkun paikata sen verran, että siellä pysyis tavarat sisällä pienen ajomatkan?
 

Jindebyne

Jäsen
Noh, eipä se perus-Audin kone juuri tuota isompi ole...
Kaikki on tietysti suhteellista, mutta Memotuss tuossa puhui "isosta Audista", jolloin pääsääntöisesti moottori on aikalailla Micran moottoria pirteämpi. Toki A1 ja uudessa A3:ssa alkaa olla tarjolla tuota 1.0 TFSI konetta. Eikä siinä mielestäni mitään väärää, hyvin niilläkin pääsee ellei välttämättä halua isompaa myllyä alle.

Onko kellään muuten kokemusta näistä Cylinder On Demand -moottoreista, eli sylinterien lepuutustoiminnolla? En ole itse hirveästi perehtynyt aiheeseen, mutta ainakin VAG näyttää tarjoavan 150hv 1.4 T(F)SI konetta tuolla toiminnolla. Uhka vai mahdollisuus?
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Noh, eipä se perus-Audin kone juuri tuota isompi ole...
Joo no jos puhutaan tosiaan A3 tai vastaavasta. Ne tuottaa kylläkin heppoja jonninverran enemmän ku Micra. Enemmän mä kyl löydän esim nettiautosta audeja isolla myllyllä ku millään 1.2L.

Edit. "Audi- ja BMW-kuskit ovat muita röyhkeämpiä!" Professori kertoo, miksi yleinen väite voi olla totta | Helsingin Uutiset Siitä vielä artikkeliin jossa puhutaan proffan suulla samaa mitä itekkii sanoin noista kaahailijoista, mutta ei saa yleistää ofC.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Suuria yllätyksiä tuossa ei Saabin lisäksi ole. Subarua olisin vähän luotettavampana kuitenkin pitänyt. Chrysler varsinkin oikealla paikallaan, todella surkealaatuinen merkki.

Nojaa, kahdella Chryslerillä ajettu. Toinen oli vanha romu valmiiksi, ajelin jonkun reilun 50tkm, kunnes olisi tullut 300tkm lasiin ja jakohihnan vaihto. Auto oli lähes 20 vuotias jo ostaessa ja vikoina koko aikana oli laturin vaihto ja takapyörän laakerit vaihdettiin. Tämän jälkeen tullut Fabia oli epämukavampi ja vikojakin oli enemmän, liekö sattunut sunnuntaikappale. Fabia vaihdoin pösöön, joka oli aivan hirveä paska, eikä pysynyt kasassa yhtään.

Tämän jälkeen olen nyt pari vuotta ajanut 07 Sebringillä ja vikoja ei ole ollut. Huollot toki tehty, mutta mitään ei ole hajonnut tai ole jättänyt tielle. Päälle kun pistetään ostaessa huokea hintalappu, varusteet jotka ovat eurooppalaiseen verrattuna todella hulppeat ja mukavuus eurooppalaiseen peruskinneriin verrattuna on ihan eriluokkaa. Todella tilava, sähkösäätöinen hyvä penkki, hiljainen sisältä ja alusta myös matka-ajoon todella hyvä. Hyvin tyytyväinen olen kun uskalsin tuon ostaa, hieman siinä tuli harkittua ensin juuri tuon maineen takia, mutta kokemuksista lueskelin, että monella ovat olleet hyvin samanlaisia kyseisen auton kanssa. Oikeastaan harmittaa, kun nyt syksyllä auto vaihtuu työsuhde Audi A3:ksi. Sen lisäksi, että Audi on ehkä yksi tylsimmistä autoista mitä on, niin ajettavuudeltaan on huomattavasti heikompi kuin Sebring ja kulkee myös huonommin.

Taitaa tuossa tilastossa Chrysleriä painaa hieman sama tauti kuin Saabia. Chrysleriä myytiin 90-luvulla huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä (no tänä päivänä ei edes myydä) ja myydyt Chryslerit ovat olleet pääosin Voyagerejä, joissa nyt jo aivan tolkuttomia kilsoja. Tuo on aika hankala yhtälö Toyotaa vastaan, jota tulee kymmeniä tuhansia bräniköitä liikenteeseen vuodessa. Kummisedällä tuommoinen Voyager olikin 15 vuotta ja oli oikein tyytyväinen. Iso perhe mahtui, todella mukavat penkit ja kulkee todella hyvin, vikoja oli hyvin maltillisesti vaikka kilometrejä rupesi olemaan.

Asiasta toiseen, huomaa muuten kesän tulleen. Tiet ovat täynnä paria todella rasittavaa kuskityyppiä. On näitä, jotka ajavat helvetin aggressiivisesti, tulevat aivan perään kiinni tai suoraan eteen kun itse yrittää turvaväliä pitää, lähtevät ohittelemaan aivan päättömissä paikoissa tai/ja siten että vastaan tulee auto. Eilen kun tuli Keski-Suomesta kotiuduttua näitä näkyi paljon ja kerran jo katsoin, että kolahtaa mutta onneksi ei.
Toinen tyyppi, mitä tuli aivan käsittämättömän monta ohiteltua, on nämä sankarit, jotka 100km/h alueella kauniina kesäpäivänä köröttelevät sitä 70-80km/h, ei oikein avaudu tuokaan ja aika itsekkäästi siinä tukitaan muuta liikennettä.

Kesällä kyllä vituttaa autoilijat, joilla ei hermo kestä sen kaiken keskellä siellä. Jos ei osaa ennakoida, että liikennemäärät lomakaudella on kovia ja matka menee hieman verkkaisemmin, niin jäisi sitten kotiin eikä olisi hermot riekaleina tiellä.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllähän amerikkalaisen autoteollisuuden "laatu" on ollut jotain käsittämättömän surkeaa tuosta 80-luvulta eteenpäin.

Viimeistely ja tekniset ratkaisut jämähtivät sinne 70-luvulle suurimmassa osassa merkkejä ja malleja, tähän kun yhdistetään viimeistelyn heikkous, niin vaatii kyllä pienehkön poikkeustilanteen, että jenkkiauton ostaisi.

Edit.
Disclaimerina todettakoon Tesla ja muutamat urheiluautot, jotka ovat poikkeus sääntöön.

Pahnanpohjimmaisina nähdäkseni tässä oli tässä lähimenneisyydessä Dodge, eikä Chrysler nyt hirveästi parempi ollut.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pahnanpohjimmaisina nähdäkseni tässä oli tässä lähimenneisyydessä Dodge, eikä Chrysler nyt hirveästi parempi ollut.

Oikein hirvittää, kuinka paljon useamman lapsen perheet ympäri maailmaa ovat ostaneet näitä Voyagereja ja Grand Voyagereja.

Edellä olevasta linkistä pääsee EuroNCAP:n tuloksiin, jossa auto sai tömäystestissä 1,5 tähteä, ollen testien huonoin. Joskus kävin katsomassa jenkkien vastaavaa tärmäysturvallisuussivustoa, jossa amerikkalaisvalmisteiset autot ajetaan kävelyvauhdilla seinään ja kun siinä ei tule merkittäviä vahinkoja, autot saavat huippupisteet.

Mallisarjan viides versio on testattu NCAP:n sivuilla Lancia-merkin alla 2011 ja se on saanut neljä tähteä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuota Chrysler Sebringin hiljaisuutta en kyllä ihan allekirjoita. Parinkin Sebringin kyydissä ollut ja minusta ne molemmat oli kyllä ihan karmeita jyrisijöitä. Voihan tuohon tosin vaikuttaa rengastuskin, mutta ei kyllä minulle jäänyt ainakaan kuva kovin hiljaisesta autosta. Muuten kyllä ihan tasaisen oloinen kyyti, itse en ajanut kumpaakaan joten ajettavuudesta en pysty sanomaan mitään. Sellainen vähän halvalla tehty amerikkafiilis noissa Sebringeissäkin kyllä vahvasti oli läsnä.

Tuon Tuamaksen viestin amerikkalaisesta laadusta allekirjoitan kyllä. Onhan nuo uudemmatkin jenkit päälle päin komean ja arvokkaankin näköisiä, mutta jää vähän sellainen "kissankultaa-fiilis" kun niitä lähemmin tarkastelee. Halvoista ja heikkolaatuisista materiaaleista huonosti tehtyjä autoja. Viimeistely on tehty vähän sinne päin ja kaikki ratkaisut näyttää ja tuntuu vanhanaikaisilta. Sinänsä surullista miten heikkoon tilaan amerikkalainen autoteollisuus päästettiin luisumaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kyllähän amerikkalaisen autoteollisuuden "laatu" on ollut jotain käsittämättömän surkeaa tuosta 80-luvulta eteenpäin.

Viimeistely ja tekniset ratkaisut jämähtivät sinne 70-luvulle suurimmassa osassa merkkejä ja malleja, tähän kun yhdistetään viimeistelyn heikkous, niin vaatii kyllä pienehkön poikkeustilanteen, että jenkkiauton ostaisi

Kerro toki lisää kun kokemusta tuntuu olevan. Mikä siihen laatuun sitten yhtäkkiä meni?
 

Tuamas

Jäsen
Kerro toki lisää kun kokemusta tuntuu olevan. Mikä siihen laatuun sitten yhtäkkiä meni?

Ei siihen mennyt mitään, vaan se jäi sinne 70-luvun tienoille, jolloin jenkkiautot olivat ok-tasolla.

Muut kehittyivät, jenkit jäivät junnaamaan samalle tasolle, kehittämättä toimintaa.
Tämä sitten kostautui vasta tuossa 2000-luvulla, kun kansa ei enää ostanutkaan paskaa laatua, eikä lopulta enää edes polkuhintaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Ei siihen mennyt mitään, vaan se jäi sinne 70-luvun tienoille, jolloin jenkkiautot olivat ok-tasolla.

Muut kehittyivät, jenkit jäivät junnaamaan samalle tasolle, kehittämättä toimintaa.
Tämä sitten kostautui vasta tuossa 2000-luvulla, kun kansa ei enää ostanutkaan paskaa laatua, eikä lopulta enää edes polkuhintaan.

Ok, ajattelin että käyttöautoina sinullakin ollut useita 80-luvun vehkeitä. Itse en noista 2000-luvun "jenkeistä" hirveästi perusta, vaikka sellainenkin käyttöpelinä ollut ja 30tkm kokemuksella ihan hyvä ja luotettava kulkine suht halpoine kuluvine käyttö-osineen, mutta jotenkin niin muovinen kuten eurooppalaiset/kiinalaiset kukkopillit yleensä. Tuosta toiminnan kehittämisestä saisi kirjoitettua vaikka kirjan, mutta kyllähän jenkit ovat olleet monessa todellinen edelläkävijä, mitä tulee autoteollisuuteen, vai mitä sanot vm 1951 Cadillacin automaattisesta valojenvaihtajasta? Toyota taisi esitellä saman mullistavan uutuuden 2000-luvulla. Tai Oldsmobilen vuonna 1974 esittelemät airbagit kuskille ja kartturille? Milloin tuli muualle? Automaatti-ilmastointi Cadillaciin 1963, automaattivaihteisto Oldsmobile 1939, vakionopeussäädin 1957 Chrysler, ajonesto 1986 Corvette, sähköinen käsijarru 2003 Lincoln, sähköpenkit Olds 1947, heijastusnäyttö cadillac 1988, pimeännäköjärjestelmä Cadillac 2000...etc etc etc:) Laitoin muutaman tuoreemmankin esimerkin, ettei nyt ihan menneisyyteen ole jämähdetty:) Joskus hymyilyttää vienosti kun lukee autojen myynti-ilmoituksia ja jossain on maininta, että sähköpenkki ja vielä MUISTILLA! Cadillac esitteli saman 1956:)
 

Tuamas

Jäsen
Niin, jenkit nimenomaan jämähtivät, oltuaan kehityksen kärjessä lähes joka asteella.

On minulla kokemustakin mm. Astrosta ja Capricesta joka oli huonoimmin pintakäsitelty/maalattu auto jota olen koskaan nähnyt. Lisäksi laatu oli muutenkin melko luokatonta ja tekniset ratkaisut pääosin 70-luvulta.

Toki mukava ajaa ja pirusti tilaa.

80-luvulle tultaessa ja erityisesti 90-luvulla muut ajoivat erityisesti laadussa ohi että heilahti.

Sinänsä jenkit olisivat voineet olla se autoteollisuuden ikuinen kärkinimi, mutta mahdollisuus hukattiin itsetyytyväisyyteen (jota sinäkin demoat mainiosti) ja liian hyvin vetäviin kotimarkkinoihin.
Nyt markkinaa dominoivat japanilaiset ja eurooppalaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös