Autoiluketju

  • 3 195 886
  • 18 516

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmoitetut lukemat ei voi toteutua, koska nuo labratulokset on optimoitu liian pitkälle. Mun mielestä 4 lt ilmoitetta ja tuo toteutunut on hyvä saavutus. Eivät ole valehdelleet kuin mersu.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kiitoksia mielipiteistä / havainnoista. Ei tää helppoa oo, kaikissa on jotain tyyppivikaa, bensa ei oo hyvä, diesel ei oo hyvä ja sitten vielä muija kertoo et tota ei ainakaan oteta, kun se on ruma. Joo-o.

Täytyy varmaan vaan marssia liikkeeseen ja katsoa löytyykö mitään mieleistä ja millä spekseillä. Tiedä siitä sitten miten menee, kun itse oon bemareiden ja jenkkiautojen perään ja emäntä on Audin puolella, eikä voi sietää bemareita. Joskus sitä miettii, että miten tuonkin kanssa on jo niin monta vuotta oltu yhdessä :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kulutuskeskusteluun sen verran, että mulla mennyt jo ainakin 3 tai 4 auton kanssa ihan muutaman desimaalin tarkkuudella kehä3 sisällä ajot siihen ilmoitettuun kaupunkikulutukseen. EU yhdistetty on mulle toiveajattelua ja maantietä en juuri ajele, moottoritiellä kulutus on lähempänä tuota yhdistetyn lukemaa.

_
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin ja kyllä kulutus tippuu hieman tuossa 5-10 ajetun tuhannen jälkeen. Pakasta vedetyissä on vielä uutuudenjäykkyyttä ja helposti voi alkuun viedä litran enemmän mitä myöhemmin.
 
Niin ja kyllä kulutus tippuu hieman tuossa 5-10 ajetun tuhannen jälkeen. Pakasta vedetyissä on vielä uutuudenjäykkyyttä ja helposti voi alkuun viedä litran enemmän mitä myöhemmin.
Tästä yritinkin hakea tietoa, että muuttuvatko ominaisuudet käytön myötä. Tänään vasta selasin manuaalia, jossa kerrottiin, että ensimmäinen 1000km olisi pitänyt ajaa yli 2000rpm ja välttäen ajamista pitkään samalla nopeudella. No eihän se noin mennyt, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajan päivittäin tästä risteyksestä suoraan (Google Maps). Kyseessä on siis yksisuuntainen katu, joka jatkuu risteyksen jälkeenkin yksisuuntaisena. Joskus käy niin, ettei tien varressa ennen risteystä ole autoja pysäköitynä, joten muodostuu kaksi rinnakkaista jonoa: vasemmalle kääntyjät ovat vasemmanpuoleisessa jonossa, oikealle kääntyjät oikeanpuoleisessa, ja suoraan menijät ryhmittyvät miten sattuu. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa, kun suoraan ajavat tulevat kahta kaistaa rinnakkain risteyksen yli, jossa on sitten molemmilla puolilla autoja parkissa, ja pysäköityjen autojen välistä juuri ja juuri mahtuu yksi auto menemään.

Miten suoraan menijöiden kuuluu ryhmittyä tällaisessa risteyksessä? Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan hauska kysymys @Jeesus. Itse ajaisin tuosta todennäköisesti aamutokkurassa ihan miten sattuu, mutta veikataan jotain: Oikeaa kaistaa ajava väistää. Tilanne olisi toinen jos tuossa olisi P-merkki kadun oikealla puolella, silloin oikea kaista jatkuisi ja vasemmalla ajavat väistäisivät. Vinoparkki ei vaikuta tilanteeseen koska se ei ole ajoradalla.

edit: mitäköhän helvetin google mapsia mä olen katsonut, eihän tuossa edes ole mitään vinoparkkia.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo paikka on minun silmään sellainen, että liikennemerkeillä ja kaistamaalauksilla pitäisi ohjeistaa. Mun muistilokeroon ei ole tallentunut tietoa, että miten pitäisi ajaa. Paras keino @Jeesus on vaihtaa auto isompaan ja kolhuiseen. Semi rähjäinen Chevy vani olisi ehkä optimein. Silloin muut väistää...
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ja kannattaa muistaa, että kaikista taloudellisin tapa ei ole ajaa vakinopeudensäädin päälle. Se ei osaa ennakoida ylämäkiä, eikä rullata alamäissä maksimivauhtia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koitin googlettaa mihin tuo perustuisi kun väitin että P-merkki tarkoittaisi kys kaistan jatkumista ja muuten vaan pysäköity auto kaistan päättymistä, mutta en löytänyt mitään lain tekstiä tai oikein muutakaan validia. Olenko keksinyt tämän itse? Ja jos en niin mihin tuo tieliikennelain tms kohtaan tuo perustuu?
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.
Olet oikeassa, jos joku ryhmittyy vasemmalle, hänen pitäisi myös kääntyä vasemmalle.

tieliikennelaki kirjoitti:
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
...
Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.

Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Se ei osaa ennakoida ylämäkiä, eikä rullata alamäissä maksimivauhtia.

Vanhaa tekniikkaa moiset. Kovasti on tuloillaan henkilöautoihinkin älykkäät vakionopeudensäätimet, raskaassa kalustossa jo aika pitkälti käytössä. Osaavat ennakoida satelliittiyhteyden kautta mäet ja keräävät vauhtia, kun nousu lähestyy.

Se on totta, että ei edelleenkään kykene yhtään ajattelevan kuljettajan tasolle kulutuksissa, mutta vakkariksi älykäs.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Vanhaa tekniikkaa moiset. Kovasti on tuloillaan henkilöautoihinkin älykkäät vakionopeudensäätimet, raskaassa kalustossa jo aika pitkälti käytössä. Osaavat ennakoida satelliittiyhteyden kautta mäet ja keräävät vauhtia, kun nousu lähestyy.
Joo olin kyllä tietoinen tästä. En kyllä ole varma kuinka paljon on raskaassakalustossa käytössä, mutta uskon, että vielä ainakin hyvin vähän. Henkilöautoihin saadaan odottaa hetki tai toinen, kun niiden kulutukset ovat kuitenkin vain murto-osia raskaastakalustosta. Ehkäpä eivät tule lainkaan henkilöautoihin. Ja kuten sanoit, ennakoiva kuljettaja saa sen pienemmän kulutuksen irti autosta edelleenkin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vakkari on mukavuusvaruste. Sen käytöstä joutuu maksamaan aina, sama homma ilmastoinnin kanssa. Vakkarin käyttö diesel-moottorin kanssa(paljon vääntöä), ei hirveästi kulutukseen vaikuta, jos ei nyt puhuta mistään vuoristoteistä.

Vakkaria tulee käytettyä melkein aina, kun se on järkevää. Yksi parhaista varusteista, mitä insinööri on keksinyt.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Saako auton katsastaa kesäaikaan renkailla, joista on nastat nypitty pois? Eli jos vaan kulutuspintaa riittää? Haittaako se jotain, että on kuitenkin talvirengas - vaikkei niitä nastoja sitten enää olekaan?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Saako auton katsastaa kesäaikaan renkailla, joista on nastat nypitty pois? Eli jos vaan kulutuspintaa riittää? Haittaako se jotain, että on kuitenkin talvirengas - vaikkei niitä nastoja sitten enää olekaan?

Saa katsastaa, sillä talvirenkailla ajamista ei ole kesällä kielletty. Käsittääkseni katsastaa voi vaikka nastat renkaissa ja talvella voi vastaavasti katsastaa auton kesärenkailla. Oleellista tässä on se, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Saa katsastaa, sillä talvirenkailla ajamista ei ole kesällä kielletty. Käsittääkseni katsastaa voi vaikka nastat renkaissa ja talvella voi vastaavasti katsastaa auton kesärenkailla. Oleellista tässä on se, että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa.
Mainiota, koska ruttanassa on nyt alla viimeisiä henkäyksiään vetävät kesikset, jotka lähtevät syksyllä jonnekin muualla kuin auton alle. Lisäksi muistikuvani mukaan talvirenkaiden nastamäärä on aika minimaalinen, joten voisin opiskeluaikojeni malliin tehdä niistä aivan oivat kesäkumit rakkauden kesälle 2016. Ihan siitäkin huolimatta, että ihan poliisimiehen suulla on valiteltu suomalaisten ajavan juuri tuommoisilla nastat poistetuilla talvirenkailla kesäisinkin. No voi ei.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tervehdys kaikille Jatkiskuskeille.

Löytyisikö täältä ketään joka viitsisi antaa perusinformaatiopaketin umpityhmälle ensiauton ostajalle? Kyseessä olisi aluksi joku lousku Nettiauton halvimmista vaihtoehdoista 1000-2000 €. Noilla on yleensä mittarissa jo yli 200 000 km ja vuosimallit siinä vuoden 2000 molemmin puolin. Takaovet olis kivat ja jonkin verran tavaratilaa. Ajo lähinnä lyhyehköä työmatkaa taajamaolosuhteissa eli kilometrejä ei hirveästi tule mittariin.

Mitä mun nyt ekana kannattaa funtsia? Bensa vs. diesel / verot & vakuutukset / yksityinen myyjä vs. autokauppa / joitain merkkejä, malleja, moottori-vaihteisto -komboja joita erityisesti kannattaa varoa / jotain muuta...

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tervehdys kaikille Jatkiskuskeille.

Löytyisikö täältä ketään joka viitsisi antaa perusinformaatiopaketin umpityhmälle ensiauton ostajalle? Kyseessä olisi aluksi joku lousku Nettiauton halvimmista vaihtoehdoista 1000-2000 €. Noilla on yleensä mittarissa jo yli 200 000 km ja vuosimallit siinä vuoden 2000 molemmin puolin. Takaovet olis kivat ja jonkin verran tavaratilaa. Ajo lähinnä lyhyehköä työmatkaa taajamaolosuhteissa eli kilometrejä ei hirveästi tule mittariin.

Mitä mun nyt ekana kannattaa funtsia? Bensa vs. diesel / verot & vakuutukset / yksityinen myyjä vs. autokauppa / joitain merkkejä, malleja, moottori-vaihteisto -komboja joita erityisesti kannattaa varoa / jotain muuta...

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Klassikkoa tarjoan fordin mallistosta, A- mallin Focusta olen täällä ennenkin kehunut, aivan loistava kaupunkirassi sillä 1.6 bensalla, luotettava, ei syö paljoa, liikkuu ok, halvat vakuutukset ja se aina top gearissa asti kehuttu maailman paras ohjaus sillä hydraulisessa ohjaustehostimella. Ainoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota on ruoste, varmistaa ettei ovissa(lähinnä kuskin ovi) ja takaluukussa ole ruostetta.

Tässä esimerkki, hyvin hoidettu ja tärkeät rempat tehtynä. 5-ovisessa jo hyvin tilaa mutta eiköhän suunnilleen samaan hintaan löydy farkkukin samoilla spekseillä.
Ford Focus 1.6-16 Ghia 5d Aut ac, Leimattu, huoltokirja Viistoperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

En ostaisi näitä liki 300tkm ajettuja koska 200tkm tuntumaan hyvin huollettuja saa kohtuu hinnalla ja aina on se noin 10% tinkivaraa. Hinta ero on pieni ajatellen sitä että säästät "loppuunajetussa" sen muutaman satasen.

Klassikko olet jo itsekin Jatkoajan mittakaavassa, niitä harvinaisempia nimimerkkejä alkutaipaleelta jotka löytäneet ilmeisesti parempaa tekemistä kuin tänne kirjoittelun tuon milleniumin vaihteen jälkeen. :)

_
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten suoraan menijöiden kuuluu ryhmittyä tällaisessa risteyksessä? Oma järki sanoo, että vain oikeaa kaistaa mennään tässä suoraan, mutta niin usein meinaa tulla joku kylkeen vasemmalta kaistalta, että olen alkanut aprikoimaan oman järkeilyni oikeellisuutta. Yritin tieliikennelaista katsella sopivaa kohtaa, mutta ei osunut silmään.

Minä olen pyrkinyt pitämään kiinni siitä ajatuksesta, että mikäli liikennemerkein tai tiemaalauksin ei ole osoitettu ryhmittymistä jatkuu oikea kaista suoraan. Tämä siis tapauksissa, joissa ennen risteystä kaksi kaistaa ja risteyksen jälkeen kapenee yhdeksi kaistaksi. Pari kertaa tosin kolari on ollut Tampereella lähellä, kun kanssa-autoilijalla on ollut eri liikennesäännöt.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tervehdys kaikille Jatkiskuskeille.

Löytyisikö täältä ketään joka viitsisi antaa perusinformaatiopaketin umpityhmälle ensiauton ostajalle? Kyseessä olisi aluksi joku lousku Nettiauton halvimmista vaihtoehdoista 1000-2000 €. Noilla on yleensä mittarissa jo yli 200 000 km ja vuosimallit siinä vuoden 2000 molemmin puolin. Takaovet olis kivat ja jonkin verran tavaratilaa. Ajo lähinnä lyhyehköä työmatkaa taajamaolosuhteissa eli kilometrejä ei hirveästi tule mittariin.

Mitä mun nyt ekana kannattaa funtsia? Bensa vs. diesel / verot & vakuutukset / yksityinen myyjä vs. autokauppa / joitain merkkejä, malleja, moottori-vaihteisto -komboja joita erityisesti kannattaa varoa / jotain muuta...

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Siinä pieni kauppakassi ja kilometritkin on varsin kohtuulliset.
Juuri katsastettu ja jakopää huolettu 3tkm sitten.
Linkki nettiautoon: Seat Ibiza 1.4 E Stella 5d Juuri katsastettu! Viistoperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilman vakionopeudensäädintä ajaminen on paljon kalliimpaa, meikäläisellä kun rupeaa jalka painamaan enemmän ja enemmän matkan edetessä. Vaikka polttoaineessa vähän menettää euroja, niin säästöt sakoissa on moninkertaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös