Autoiluketju

  • 3 195 843
  • 18 516
Tai kannattaisi Ilvestä?? Makuasia, Ranskalaiset antavat hyvät kyydit ja joskus voi sattua viatonkin yksilö, vähän kuten Ipallekin voi joskus sattua hyvä päivä.

Itsellä on kakkosautona Megane. Se on mun ensimmäinen ja viimeinen ranskalainen auto. 13 vuotta vanhempi Escort pätki Rellun mennentullen.
Harmi, että tuli tiensä päähän.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osuko arkaan paikkaan?

Miten sen sitten ottaa. Työntekijöiden käytössä on molemmat, maksan korjauslaskut ja ihmettelen miten tämä Saksan Lada voi olla jopa paskempi kuin ranskalainen patonki. Eipä niillä nyt kauheasti eroa ole, mutta ero on selkeästi Rellulle laski sitä sitten lähtöhinnan, korjauskulujen, kestävyyden tai käyttövarmuuden kautta. Samaa paskaa eri paketissa, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan yksityisesti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ranskalaisia ollut täälläkin useita, pari Peugeotia, yksi Citroen, yksi Renault Laguna (oli muuten yksi parhaista ajaa pitkää matkaa). En siis moiti niitä. Onhan niissä vikoja, joissain paljonkin, mutta... nyt se pointti, eli ostamalla vaikka 2-3 vuotta vanhan, vähän ajetun Lagunan, säästää pirusti uuteen verrattuna, tai vaikka volkkariin verrattuna. Sillä erotuksella vastaaviin ikäisiin VAG-ryhmän autohin, korjailee Lagunaa pitkän tovin.
Kaikissa on puolensa. Enkä minäkään uutta rellua ostaisi, on sen verran suolaisesti hinnoitelu. No niin on kyllä uusi Passatkin...
Edit: kun jossain autokeskustelussa mainitaan Ranskalainen auto, näyttää sillä olevan sama vaikutus kuin kuuluisalla "hitler/natsikortilla", eli kaikki järjellinen keskustelu näyttää olevan osalle porukalle sen jälkeen mahdotonta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
nyt se pointti, eli ostamalla vaikka 2-3 vuotta vanhan, vähän ajetun Lagunan, säästää pirusti uuteen verrattuna, tai vaikka volkkariin verrattuna.
Unohdit vielä yhden tärkeän pointin, miksi ranskalaiset ostetaan käytettynä. Ottamalla vaikka AKE:n tietojen perusteella selvää edelliseltä auton omistajalta huoltohistoriasta, voi varmistua siitä, ettei jää sitruuna käteen. Tosin ensimmäisen ranskalaiseni (206) kohdalla en vielä hoksannut tätä. Kävi kuitenkin tuuri ja viisi huoletonta vuotta tuli Pugilla ajettua. Eipä tuolla C5 Breakillakaan ole murheita vielä vastaan tullut.

Enitenhän ranskalaisia haukkuvat ne, joilla itsellään ei ole moista ollut.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Niin, kyllähän VW:n laatu on ihan toiselta planeetalta, kuten mm. tästä laaturaportista nähdään.

Näissä testeissä kannattaa huomioida, että autoja on arvosteltu erilaisella mitalla. Nämä ovat hinta-laatututkimuksia, eivät laatututkimuksia. Tällainen tutkimus suosii kohtuullisesti hinnoiteltuja autoja, joissa ei ole juurikaan vikoja. Yhtä luotettava mutta tuplasti kalliimpi auto saa auttamatta huonommat pisteet, vaikka se todellisuudessa olisi täsmälleen yhtä luotettava. Listan kärkeen yltävä kallis auto on sitten erittäin laadukas ja listan hännille jäänyt edullinen on absoluuttisesti melkoisen heikko tuotos.
 

12961

Jäsen
Itse en ole ranskalaista omistanut, mutta varsinkin sitikat iskevät ainakin periaatteessa persoonallisuudellaan.

Kaksi kaveria on ajellut ranskiksilla, toinen 307 pugilla ja toinen kakkoskoppaisella cliolla. Molemmissa kyllä sähkökaapelit meidän suolaisiin olosuhteisiin aivan liian ohutta tavaraa, suurimmaksi osaksi johtoniput ovat vieläpä suojaamattomia (ilman kumista kutistesukkaa). Cliossa johdoissa ei ollut edes värikoodeja, joten väärin toimivan etusisävalon vian hakeminen oli yhtä helvettiä. Italiaanot tässä suhteessa varmaankin samaa luokkaa, vaikka viat eivät olisi yleisiä, on niiden korjaaminen huomattavasti vittumaisempaa kuin mekaanisten vikojen, joissa homma on yleensä melko selkeä.

Ruotsin kikottimissa sähköt ovat olleet esimerkillisiä, kun valmistajat tuntevat suolan vaikutuksen muoveihin, Saksalainen toteutus on myös varsin asiallista, ml myös Opel.

Pingpongvehkeisiin en ota kantaa kun kaveripiirissä ei ole ollut, enkä ole joutunut korjaamisissa avustamaankaan.
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enitenhän ranskalaisia haukkuvat ne, joilla itsellään ei ole moista ollut.

Eniten en niitä ole haukkunut, enkä niitä omistanutkaan. Enkä siksi tule omistamaan, että ainoat autot, jotka ovat minut tielle jättäneet ovat olleet ranskalaisia (Rellu pari kertaa ja Peugeot kerran). Lisäksi Rellun kanssa on muutaman kerran nitkuteltu kävelyvauhtia vähän kauempaakin Käyttöautoon.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Toiset jaksaa korjailuja, toiset ei. Itse omistanu Rellu 19 ja 106 Pösön, ja haukun kyllä niitä. Harmi sinällään että luotettavuus oli niin paskaa koska autot oli hienoja ja hyviä ajaa. Mutta rajansa se on kaikella. Ei niistä autoista enää pitäny kun ne oli koko ajan pajalla. Ei se komeus ja ajo-ominaisuudet enää pelasta vitutukselta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin, kyllähän VW:n laatu on ihan toiselta planeetalta, kuten mm. tästä laaturaportista nähdään.

Ilmeisesti tämän vuoden tilastoja ei vielä ole julkaistu, tai sitten en vain löytänyt. Joka tapauksessa auton - varsinkin eurooppalaisen - kanssa on aina riski osua yksiin sen maanantaina tehdyn kanssa. Renaultin kohdalla todennäköisyys on ehkä hieman VW:a suurempi, mutta ei merkittävästi.

Myös ihan maalaisjärjellä luettavaa on kotimaiset katastustilastot, tässä viime vuoden, mukana 3, 5, 6, 7, 8 ja 9 vuotta vanhat malleittain:
https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf




_
 

12961

Jäsen
Myös ihan maalaisjärjellä luettavaa on kotimaiset katastustilastot, tässä viime vuoden, mukana 3, 5, 6, 7, 8 ja 9 vuotta vanhat malleittain:
https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf

_


Katsastustilastot ovat osaltaan hiukan harhaanjohtavia omistajan kannalta, toisessa autossa hylyn saattaa aiheuttaa vaikkapa tyyppivikana heikkoa tekoa oleva raidetangon pää, joka maksaa about 40€, toisessa menopelissä tuo vika saattaa löytyä vaikkapa seikasta, jonka takia vaihdetaan koko tukivarsi ja homma on paljon kalliimpi.

Pelkkä hylkäysprosentti on huono mittari autonostotilanteessa, pitäisi saada tarkempaa dataa ja esimerkiksi automallin keskimääräiset korjauskustannukset viime vuosien ajalta. Sellaista dataa nyt ei vaan yksikään järkevä yritysa jaa, autotehtailla omien tuotteidensa juoksevat kustannukset ovat varmasti melko hyvin tiedossa.

Pelkkä jousitus/iskunvaimennus tai ohjauslaitteet on erittäin epämääräinen määritelmä. Pitäisi oikeasti saada lista, onko hylky johtunut useimmiten esimerkiksi raidetangon päästä, virtalukosta, iskarista, poikkinaisesta jousesta, jostakin kumipuslasta yms.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Itse omistanu Rellu 19 ja 106 Pösön, ja haukun kyllä niitä. Harmi sinällään että luotettavuus oli niin paskaa koska autot oli hienoja ja hyviä ajaa.

Minullakin ollut Peugeot 106, ja haukun sitä ihan samasta asiasta. Mukava pikkuauto jolla pärjäsi maantielläkin, mutta jatkuvasti pajalla. Vajaan vuoden jaksoin sen kanssa tapella, sitten vaihdoin pois.

Muutoin on ollutkin hyvä säkä autojen kanssa, ei ole oikein yhdessäkään ollut niitä tyyppivikoja, tai oikein muitakaan. Normaalia kulumista tottakai, kuten kaikissa autoissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pelkkä jousitus/iskunvaimennus tai ohjauslaitteet on erittäin epämääräinen määritelmä.

Saatikka sitten listan alkupään suosituin hylkäysperuste "renkaat". Anoppi pomppasi juuri kun ajoi slikseillä katsastukseen. Surkealla Passatillaan siis.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saksan tiepalvelu ADAC :in tilastoja täsä

Aika monella merkillähän on omat hinauspalvelunsa, joten ei tuotakaan kannata lukea kuin piru Raamattua.

Itse olen johdonmukaisesti pyrkinyt suosimaan luotettavuustilastoissa huonosti pärjänneitä autoja ja oikein hyvin on mennyt. Mutta kaikenmaailman jännittäjiä varten noita listoja on hyvä olla olemassa.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Kun tässä nyt on ollut juttua ranskalaisista autoista ja joku mainitsi, että yleensä ne haukkuvat ranskalaisia, joilla sellaista ei ole koskaan ollutkaan.

Omalta osaltani voisin kertoa, että olin sitä mieltä, että ranskalaiset ovat hyviä autoja ennen, kuin sain kokemusta uudehkosta Lagunasta ja C5:sta. Nyt voin sanoa isäni vuoden mittaista hairahdusta seuranneena, että en ikinä, kepilläkään suostuisi koskemaan ranskalaiseen autoon. Ei ole mitään järkeä laittaa rahaa autoihin, jotka ovat koko ajan huollossa jostain sähköviasta. Mitään mekaanisia vikoja autoissa ei ilmennyt, mutta molemmat jättivät tielle useita kertoja. On kai näissä patonkiautoissa myös yksilöitä, joissa kaikki johdot on saatu ilmeisesti tuurilla kytkettyä oikein, mutta jos suurin osa on tätä laatua, ei ole ihmekään, että maine on, mikä on.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kun tässä nyt on ollut juttua ranskalaisista autoista ja joku mainitsi, että yleensä ne haukkuvat ranskalaisia, joilla sellaista ei ole koskaan ollutkaan.

Omalta osaltani voisin kertoa, että olin sitä mieltä, että ranskalaiset ovat hyviä autoja ennen, kuin sain kokemusta uudehkosta Lagunasta ja C5:sta. Nyt voin sanoa isäni vuoden mittaista hairahdusta seuranneena, että en ikinä, kepilläkään suostuisi koskemaan ranskalaiseen autoon. Ei ole mitään järkeä laittaa rahaa autoihin, jotka ovat koko ajan huollossa jostain sähköviasta. Mitään mekaanisia vikoja autoissa ei ilmennyt, mutta molemmat jättivät tielle useita kertoja. On kai näissä patonkiautoissa myös yksilöitä, joissa kaikki johdot on saatu ilmeisesti tuurilla kytkettyä oikein, mutta jos suurin osa on tätä laatua, ei ole ihmekään, että maine on, mikä on.

Vakavasti ottaen varsinkin -01 esitelty Lagnuna on kaikin puolin susi autoksi ja senhän on Renaulkin itse myöntänyt ottaessa "laadun" käytännössä pääviestiksi nykyisessä mainonnassaan. Opel teki kuraa vuosina välillä 1991-1997 ja kärsii tuosta maineesta vieläkin. Samaten Fordin vetonivelet ja mätänevät ovet tullaan muistamaan pitkään. Aika näyttää onko uuden Lagunan laatu parempi, kuin vanhan - jostain syystä epäily on suurta.

Itsellä kokemusta Lagunasta isän kautta siitä ensimmäisestä mallisarjasta: kahden vuoden aikana auto vietti aikaa pajalla ja KAUAN. Vaihteisto uusiksi, lukuisia sähkövikoja, airbag laukesi ilman osumaa suoralla tiellä, pyörän laakereita yms yms.

Itsellä kokemusta Peugeot 307 autosta - toimi kohtuu viattomasti mutta oli alle 2-vuotias, kun meni vaihtoon.

C4 sitikka allekirjoittaneella oli vuoden työsuhdeautona, kun siirtyi toiselta työntekijältä. Alle vuoden ikäisenä kumilistat repsottivat ja muutenkin viimeistelyssä oli sanomista, auto piti jotain ihme natinaa, katalysaattorissa oli vikoja, ovia ei saanu talvella auki millään, takaluukun lukkoa korjattiin vuoden aikana pariinkin kertaan Veholla - romu mikä romu.

JOS ranskis olisi pakko ostaa en kyllä miettisi muita kun Pösöä, mutta eiköhän sitä tule jatkossakin ajettua VAG:n tuotteilla ja kesällä sillä viimeisimmällä VAG:lla.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Minullakin ollut Peugeot 106, ja haukun sitä ihan samasta asiasta. Mukava pikkuauto jolla pärjäsi maantielläkin, mutta jatkuvasti pajalla. Vajaan vuoden jaksoin sen kanssa tapella, sitten vaihdoin pois.

Heh, ethän sattunu ostaa mun vanhaa, koska myin sen Hämeenlinnalaiseen liikeeseen? Viininpunainen GTI? :) Itse jatksoin tuota jopa pari vuotta, osittain rahallisista syistä. Itseä ei haittaa ollenkaan kuluvat osat, mutta täysin omanlaiset sähköviat jne. syö miestä, kun auto seisoo pajalla ja lasku kasvaa kun vikaa ei löydetä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
JOS ranskis olisi pakko ostaa en kyllä miettisi muita kun Pösöä,

Seitsemän vuotta putkeen kahdella ranskalaisella - ensin Peugeot 406 farmarilla ja sitten Peugeot 407 SW:llä - kilometrejä takana yhteensä n. 620 000 eikä kummassakaan minkäänlaisia vikoja koko tuona aikana. Vaiko onko ajovalon polttimon simahtaminen vika?
Pitääkö siis hankkia tarpeeksi Kallis ranskalainen, niin edes niitä kuuluisia sähkövikoja ei ilmene ollenkaan - päinvastoin kuin halvemmissa pikkuranskiksissa?
 

Jindebyne

Jäsen
Vaiko onko ajovalon polttimon simahtaminen vika?

Tähän on muuten pakko kommentoida yleisesti, ei mitenkään sinun autoosi kohdistuen.

Noin vuosi sitten ajoimme työkaverin kanssa uudehkon Peugeotin (olisiko ollut 307 sw) takana, josta oli palanut toista jarruvaloa lukuunottamatta kaikki muut takavalot. Etuvalot olivat toiminnassa normaalisti. Silloin tämä työkaverini kommentoi tilannetta "yli puolet pösöistä ajelee ympäri Suomea joku valo pimeänä". Silloin naurahdin asialle, mutta aloin seuraamaan tilannetta ihan mielenkiinnosta ja kyllä kun tiellä näkee auton, jossa on joku polttimo palanut, niin se on yllätävän usein juuri Peugeot. Onko sitten niin, että heidän autoissaan polttimot simahtavat ennätysnopeasti vaiko kyseisen merkin ostaneet vain laiskoja vaihtamaan väsähtäneet polttimot?

Muuten tähän ranskalaisten autojen keskusteluun voin osallistua tyttöystävän vm.2004 ostetulla Citroen C2:lla, jolla itsekin tullut ajettua yhteensä n.5000km erinäisiä kauppareissuja jne. matkoja, jos vaikka oma auto huollossa. Todella mukava auto ajaa yhdelle tai kahdelle hengelle ja VTS versiossa ihan reippaasti tehojakin tuon kokoluokan autoon, ettei tarvitse normaalia enemmän painella kaasua.

Nyt autolla on kuitenkin ajettu 105 000 km ja oikeastaan tuossa 100 000 km:n rajapyykillä alkoikin erinäistä pikkuvikaa ilmentyä. Pakkivaloissa joku oikosulku eli eivät syty, vaikka pakki päällä, polttimot tsekattu. Automaatti-ilmastointi puhalsi hetken ainoastaan täysillä.

Ulkonäöltään ja ajettavuudeltaan ainakin Citroen ja Peugeot ovat mieleeni, mutta kyllä sitä pari kertaa vaihtoehtoja miettii kun rempan jälkeen lähtee nykyinen C2 vaihtoon johonkin toiseen. Uusi Polo DSG-vaihteistolla pitää käydä ainakin koeajamassa. Toisaalta tuleva uutuus Citroen C3 kiinnostaisi myös. Fiilispohjalta yleensä autoja hankin, mutta ehkä jossain vaiheessa olisi hyvä luottaa pelkkään järkeen?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko sitten niin, että heidän autoissaan polttimot simahtavat ennätysnopeasti vaiko kyseisen merkin ostaneet vain laiskoja vaihtamaan väsähtäneet polttimot?

Heittäisin tähän sellaisen ajatuksen, että toisista autoista polttimot on paljon helpompi vaihtaa kuin toisista. Omassa koslassa riittää, kun ottaa liittimen irti, kiertää kantaa, jossa polttimo on kiinni ja nyppää HSeiskan pois. Molemmille puolille mahtuu työskentelmään vaikka kaksin käsin. Olisiko syynä, että on niin pieni moottori, iso auto eikä turboa ja muita leluja tiellä.

Johonkin pikku-Fordiin jouduin joskus vaihtamaan polttimot, niin juuri ja juuri sain vanhat pois. Toiselle puolella polttimo meni lopulta melkoisen kiroilun saattelemana, mutta kuskin puoleinen ei meinannut millään mennä paikalleen. No ohjekirjasta sitten luin, että umpio pitää irrottaa polttimoa vaihtaessa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fiilispohjalta yleensä autoja hankin, mutta ehkä jossain vaiheessa olisi hyvä luottaa pelkkään järkeen?
Voiko autoa edes hankkia pelkällä järjellä? Auto jos mikä on sellainen hankinta, että siinä on aika vaikea yrittää olla tekemättä ratkaisua fiilispohajlta, oli ne fiilikset mitkä tahansa. Valistunut autonostaja toki vertailee huolella eri autoja keskenään niin ajo-ominaisuuksien, hinnan, varustelen kuin ulkonäönkin kohdalla.

Tietysti aina on turvallista kulkea harmaata keskitietä ja ostaa harmaa VW Golf tai harmaa Toyota Avensis ja tulla sen jälkeen sanomaan, kuinka kaikissa ranskalaisissa on sähkövikoja ja ne leviävät tielle ja eri tilastot eivät pidä paikkaansa, paitsi tietysti ne, joissa se volkkari onkin kärkisijoilla.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Seitsemän vuotta putkeen kahdella ranskalaisella - ensin Peugeot 406 farmarilla ja sitten Peugeot 407 SW:llä - kilometrejä takana yhteensä n. 620 000 eikä kummassakaan minkäänlaisia vikoja koko tuona aikana. Vaiko onko ajovalon polttimon simahtaminen vika?
Itselläni on tällä hetkellä vuoden -04 Xsara farmariversiona ja täytyy sanoa, että tyytyväinen täytyy olla. Mitään vikaa ei ole ollut (huollot suoritettu ajallaan) ja muutenkin pelannut mallikkaasti. Tätä ennen minulla oli muutaman vuoden vanhempi versio ko. autosta ja sen jälkeen en ole edes harkinnut muuta merkkiä. Ajettavuus on vain jotakin täysin omaa luokkaansa.

Hetkinen, nyt kun asiaa oikein mietin. Vaihtaessani autoon alumiinivanteet olen huomannut yhden mielenkiintoisen seikan, nimittäin etupyörissä on ihan järjetön jarrupölymäärä (mitään ei ole kuitenkaan säädetty väärin tai osien kuluvuuskaan ei ole normaalia suurempaa).
 

Jindebyne

Jäsen
Voiko autoa edes hankkia pelkällä järjellä? Auto jos mikä on sellainen hankinta, että siinä on aika vaikea yrittää olla tekemättä ratkaisua fiilispohajlta, oli ne fiilikset mitkä tahansa. Valistunut autonostaja toki vertailee huolella eri autoja keskenään niin ajo-ominaisuuksien, hinnan, varustelen kuin ulkonäönkin kohdalla.

Oikeassa olet, ei sitä voi järjellä harkita.

Mitä tuossa omalla kohdallani hain, että tähän asti olen kiintynyt autoihin, joissa on jotain omasta mielestäni "poikkeuksellista". Oli se sitten ulkonäköä, sisätilan ratkaisuja tai mitä vaan. Ja usein on tullut myös luotettavuuspuolella turpaan näissä hankinnoissa. Lähinnä omat mielikuvani valtaavat ehkä liikaakin päätä päätöksessä ja useat huonot puolet testeissä jne. saatan ohittaa, koska olen päättänyt, että kyseisen auton haluan.

Jatkossa pitää huolella vertailla useampaa eri mallia ja paneutua valintaan laajemmalla otannalla, jotta hutikudit ehkä vähentyisivät? Toki tiedän, että omasta mielestäni hajutonta ja mautonta autoa en tule koskaan hankkimaan.

Autot on siinä mielessä hienoja kapistuksia, että usein ne jakavat jo pienessäkin piirissä mielipiteet aika laajasti ja jokaisella löytyy aina se oma juttunsa mihin itsepintaisesti uskoo ja haluaa panostaa autoilussa. Yhdellä se on luotettavuus, toisella taloudellisuus, kolmannella teho ja joukosta löytyy vielä yksi, joka haluaa autoltaan yksilöllisiä ratkaisuja ja särmää. Mitä useampia hyötyjä autoosi haluat, todennäköisesti sen enemmän joudut raottamaan lompakkoasi.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Noin vuosi sitten ajoimme työkaverin kanssa uudehkon Peugeotin (olisiko ollut 307 sw) takana, josta oli palanut toista jarruvaloa lukuunottamatta kaikki muut takavalot. Etuvalot olivat toiminnassa normaalisti. Silloin tämä työkaverini kommentoi tilannetta "yli puolet pösöistä ajelee ympäri Suomea joku valo pimeänä".
Olen ihan saman ilmiön huomannut PSA:n merkeissä tien päällä. Käsittämättömimpiä tapauksia mitä olen nähnyt ovat mm. Peugeot 307, jossa jarruvalot paloivat jatkuvasti päällä ja Citroën, jossa peruutusvalo oli päällä ja vauhtia kuitenkin n. 80kmh -eteenpäin. Ajattelin, että aika hämmentävä näky varmaan pimeällä maantiellä tuollainen tapaus.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Nyt autolla on kuitenkin ajettu 105 000 km ja oikeastaan tuossa 100 000 km:n rajapyykillä alkoikin erinäistä pikkuvikaa ilmentyä. Pakkivaloissa joku oikosulku eli eivät syty, vaikka pakki päällä, polttimot tsekattu. Automaatti-ilmastointi puhalsi hetken ainoastaan täysillä.
Peruutusvalojen tapauksessa kannattaa muuten ottaa aluksi ohjekirja käteen ja katsoa sulakkeet. Vika on luultavasti siellä, kun kysymys on noin tuoreesta patongista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös