Autoiluketju

  • 3 190 184
  • 18 516

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta onko takaovi yhtä kuin takaluukku? Ei ainakaan neliovisessa autossa, mutta entä viisiovisessa, onko siinä sitten kolme takaovea?
Mitään en tiedä ja tarkistamaan en rupea mutta.. kyllä se viisi-ovisuus tarkoittaa juuri sitä että  takaluukun kautta pääsee matkustamon puolelle.

Eli vastaus kysymykseen: kyllä.
 

444

Jäsen
EI kai se ole viistoperä, vaan porrasperä? Siis sedan eikä hatchback?
Varsinkin joskus vuonna 2010 se perä oli siis sellainen söpö nöpö, lainattu vuoden 1992 Mazda 121:stä.
Siinä muuten yksi automalli joka on nettiauton perusteella hävinnyt Suomen liikenteestä.
Kyllä se mun oli ihan viistoperä eli hätspäkki. Luukku aukesi kattoon asti. Vm. 2016 tai jotain. On niitä joskus ollut susirumia sedaneitakin, mutta ei kai kukaan sellaista vapaaehtoisesti ole ostanut. Sedaniin tuo amme ei olisi mahtunut. Tai en tiedä, olisiko tilan puolesta, mutta siitä söpöstä nöpöluukusta ei olisi mennyt sisään yhtenä kappaleena.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Juuri ja juuri tarkoitan. En suosittele.

Urputusajatus lähti siis jostain viestistä, jossa puhuttiin "Volvon monitasoisesta takaluukusta" ja aloin heti ajatella jotain takaluukkua jossa ikkuna aukeaa erikseen yms.
Mutta onko takaovi yhtä kuin takaluukku? Ei ainakaan neliovisessa autossa, mutta entä viisiovisessa, onko siinä sitten kolme takaovea?
Kunhan ei ole takapaxi, ellei ole Pexi joka tykkää siitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä se mun oli ihan viistoperä eli hätspäkki. Luukku aukesi kattoon asti. Vm. 2016 tai jotain. On niitä joskus ollut susirumia sedaneitakin, mutta ei kai kukaan sellaista vapaaehtoisesti ole ostanut. Sedaniin tuo amme ei olisi mahtunut. Tai en tiedä, olisiko tilan puolesta, mutta siitä söpöstä nöpöluukusta ei olisi mennyt sisään yhtenä kappaleena.
Katos vaan, tommosiakin on. Sehän on Combi coupe!!!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

444

Jäsen
Siellä varmaan olisi halutessaan mahtunut pienempi ihminen kylpemään kylpyammeessa.
Eittämättä. Vähän olisi voinut kyllä läikkyä, kun nämä paikalliset kärrypolut eivät aina ole kaikista tasaisimpia eikä usein kovin suoria. Ei tuo muistaakseni ollut edes lähellä ottaa vastaan korkeussuunnassa, mutta pituuden kanssa oli jo vähän kinthalla. Farkkuun olisi sitten mahtunut jo pidempikin, kun takalasi ei laskeudu noin viistosti alas.

Eli onko Superbissa iso kontti? Ihan riittävä useimpaan tarpeeseen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pakko kompata Superbia. Kahden pienen lapsen kanssa vaihdoin octavian farkusta liftback superbiin ja siinäkin muodossa ei tila loppunut ikinä kesken. Reilu pari vuotta sillä painettiin menemään ilman mitään ongelmia. Sitä ennen octavialla 3 vuotta ongelmitta.

Nyttemin jo auto vaihtunut pariinkin kertaan, mutta superbia voin suositella kyllä omista kokemuksista kaikille.
Minä en kyllä Superbia voi muuten suositella kuin että on todella tilava ja monikäyttöinen auto. Mutta aikamoinen vikapesäke oli kyllä tuo oma 2017 Superb. Kun on pitkään ajanut Volvoilla niin ei ole tottunut että 100 tkm ajettuun autoon joutuu vaihtamaan puhaltimen moottoria yms. osaa jotka yleensä kestää vähintään 300 tkm. Ja se moottorin vikavalo tuli niin tutuksi etten ihmettele kun eräs VAG:lla pitkään ajanut työkaveri sanoi, että tuo symboli on tatuoitu hänelle rintaan sydämen kohdalle.

Tuossakin Skodassa oli se VAG:n perusvika (tai ominaisuus), että öljyä menee ihan älyttömästi. Vaikka vaihdoin öljyt reilun kymppitonnin välein niin silti joutui aina lisäämään välillä.

DSG:n hyvä puoli on perinteistä automaattia pienempi kulutus, mutta muuten en tuosta lootasta paljon hyviä puolia löydä. Ärsyttävän terävästi ja karkeasti toimiva laatikko, joka nykii ja nyhtää kuin istuisi jonkun ensimmäisiä ajotuntejaan ajavan oppilaan kyydissä. Enkä kyllä ole vielä ennen ajanut automaatilla (tai "automaatilla"), joka sammuu kun yrittää lähteä pakilla pieneen ylämäkeen. Tätä tuo Superb harrasti useinkin.

Yksi todella raivostuttava ominaisuus oli myös tuo loskakelissä ja räntäsateessa heti tukkoon menevä etututka, joka potkaisi sitten vakkarin ja muut avustimet pois päältä. Matka-ajo Superbilla räntäsateessa oli sitä, että n. 20-25 km välein täytyi pysähtyä putsaamaan tutka.

Kaiken kaikkiaan virheostos oli tuo auto, vaikka nätti ja tyylikäshän tuo on, ja ihan hyvä ajaakin. Parasta siinä oli tosi pieni kulutus, ne ihan älyttömät takatilat ja erityisesti tavaratila.
 

Naska Paapuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPes, Dallas Stars
Mitään en tiedä ja tarkistamaan en rupea mutta.. kyllä se viisi-ovisuus tarkoittaa juuri sitä että  takaluukun kautta pääsee matkustamon puolelle.

Eli vastaus kysymykseen: kyllä.
Aina sitä oppii uutta! Itse olen aina järkeillyt tämän niin että ovessa täytyy olla ikkuna, joten 5-ovisessa autossa takaluukku avautuu ikkunoineen päivineen ja 4-ovisessa tämä takaluukku on sellainen perinteinen "sedan"-mallinen peltiluukku.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aina sitä oppii uutta! Itse olen aina järkeillyt tämän niin että ovessa täytyy olla ikkuna, joten 5-ovisessa autossa takaluukku avautuu ikkunoineen päivineen ja 4-ovisessa tämä takaluukku on sellainen perinteinen "sedan"-mallinen peltiluukku.
Nämä taitavat olla pitkälti yksi ja sama asia. Tai ei ainakaan pikaisesti tule mieleen mitään automallia, jossa takaluukussa olisi ikkuna, mutta takaluukun kautta ei pääsisi kampeamaan matkustamoon. Ikkunaan kun yleensä on näköyhteys matkustamosta. Bubismi.

Ja taitaa toimia toisinkin päin, eli jos takaluukussa ei ole ikkunaa, niin sieltä ei ole yhteyttä matkustamoon. Siis ilman että irroittelee hattuhyllyjä tai kaataa penkkejä tms.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Eittämättä. Vähän olisi voinut kyllä läikkyä, kun nämä paikalliset kärrypolut eivät aina ole kaikista tasaisimpia eikä usein kovin suoria. Ei tuo muistaakseni ollut edes lähellä ottaa vastaan korkeussuunnassa, mutta pituuden kanssa oli jo vähän kinthalla. Farkkuun olisi sitten mahtunut jo pidempikin, kun takalasi ei laskeudu noin viistosti alas.

Eli onko Superbissa iso kontti? Ihan riittävä useimpaan tarpeeseen.
Ei valitettavasti ole enää Mondeota saatavilla tuoreena, mutta hatchback oli myös melko tilava laitos farmarista puhumattakaan. Saunarempan yhteydessä kuljetin 2,1m laudepaketit sujuvasti ilman kärryä. Takapenkit toki piti kääntää alta pois.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Enkä kyllä ole vielä ennen ajanut automaatilla (tai "automaatilla"), joka sammuu kun yrittää lähteä pakilla pieneen ylämäkeen. Tätä tuo Superb harrasti useinkin.
Meillä on ollut neljä Superbia ja useita muita dsg-laatikolla varustettuja VAG-autoja, mutta tällaista "vikaa" en ole koskaan havainnut tai ennen kuullut.

Se on toki totta, että nuo vanhemmat dsg-laatikot eivät vaihda yhtä pehmeästi kuin esim. Volvo tai BMW. Olen varmaan tuohon täysin tottunut, kun en enää tämän vuoden vuosimallissa tähän kiinnitä huomioita tai kehitystä siinäkin tapahtunut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Yksi todella raivostuttava ominaisuus oli myös tuo loskakelissä ja räntäsateessa heti tukkoon menevä etututka, joka potkaisi sitten vakkarin ja muut avustimet pois päältä. Matka-ajo Superbilla räntäsateessa oli sitä, että n. 20-25 km välein täytyi pysähtyä putsaamaan tutka.

Alkaa palan kiinni joo tohon etututkaan. Vittu mitä paskaa. Herjaa Frontasist ja Lineasist tjsp vaikka nokan neliöpala on puhdas ja moneen kertaan "kuivattu". Tuulilasin yläosan hommelit kans putsattu. Mittari täynnä varoitusvaloja jne. Mitähän tohonkin keksis saatana
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Alkaa palan kiinni joo tohon etututkaan. Vittu mitä paskaa. Herjaa Frontasist ja Lineasist tjsp vaikka nokan neliöpala on puhdas ja moneen kertaan "kuivattu".
Mulla ainakin pitää vielä auto sammuttaa ja käynnistää uudelleen, että "nollaantuu". Yllättävän hyvin tänään toimi (300 km), vaikka kerran toki meni tukkoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mulla ainakin pitää vielä auto sammuttaa ja käynnistää uudelleen, että "nollaantuu". Yllättävän hyvin tänään toimi (300 km), vaikka kerran toki meni tukkoon.

Eipä tunnu auttavan vaikka kuinka sammuttaa. Ihan yht äkkiä alkoi tänäänkin herjaamaan. Ei saa autoakaan oikein mihkään talliin sulaan ja kuivumaan
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sama ongelma noissa etututkissa on lähes kaikilla merkeillä. Ei muuta kuin varoittimet pois käytöstä ja matka jatkuu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama ongelma noissa etututkissa on lähes kaikilla merkeillä. Ei muuta kuin varoittimet pois käytöstä ja matka jatkuu.
VAG:n tuotteissa on se huono, että kun adaptiivinem vakkari ei toimi etututkan ollessa poissa käytöstä, niin ei ole tavallista vakkaria ”varalla”.

Itse kun ajan taajamassakin adaptiivinen vakkari päällä, niin harmittaa kun joutuu ”polkemaan” koko ajan.

Muuten Skodaan olen kyllä ollut tyytyväinen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
VAG:n tuotteissa on se huono, että kun adaptiivinem vakkari ei toimi etututkan ollessa poissa käytöstä, niin ei ole tavallista vakkaria ”varalla”.

Itse kun ajan taajamassakin adaptiivinen vakkari päällä, niin harmittaa kun joutuu ”polkemaan” koko ajan.

Muuten Skodaan olen kyllä ollut tyytyväinen.

Lisäksi toi Adaptiivinen vakkari / etututka tekee joskus sitä, että ns. vetää liinat kiinni, kun edessä on auto kääntymässä. Jopa jo rampilla ja sun kaista on täysin vapaa. Joo etäisyyttä voi säätää, mutta toi on jopa vähän vaarallista, kun auto jarruttaa,vaikka ei ole tarvetta
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sama ongelma noissa etututkissa on lähes kaikilla merkeillä. Ei muuta kuin varoittimet pois käytöstä ja matka jatkuu.
Kuten sanottua, niin tuossa Volkkarin systeemissä esim. vakkari ei toimi ollenkaan mikäli etututka on pois pelistä.

Ja jos vertaa vaikka nykyisen Volvon tutkaan, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Volvossa ei ole vielä yhtään ainoaa kertaa käynyt tuota samaa, ja toinen talvi on nyt menossa. Äskenkin ajoin 400 km melkoisessa pöperössä ja räntä- ja lumisateessa, eikä mitään ongelmaa. Skodalla oltaisiin tuossa kelissä toistettu aika monta kertaa tuo manööveri (auto levikkeelle --> etututkan putsaus --> auton sammutus ja uudelleen käynnistys).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lisäksi toi Adaptiivinen vakkari / etututka tekee joskus sitä, että ns. vetää liinat kiinni, kun edessä on auto kääntymässä. Jopa jo rampilla ja sun kaista on täysin vapaa. Joo etäisyyttä voi säätää, mutta toi on jopa vähän vaarallista, kun auto jarruttaa,vaikka ei ole tarvetta
Mulla ei ole kyllä montaa kerran näin käynyt. Jos vasemmalle on oma kääntyvien kaista, jolla on auto kääntymässä, niin silloin adaptiivinen kyllä hidastaa. Tämä on toki helppo kiertää painamalla kaasua valmiiksi. Jos samalla kaistalla joku hidastaa edessä, niin tottakai se adaptiivinen hidastaa. Sehän on se pointtikin.

Kerran on kyllä ainakin melkein pelastanut kolarilta kun edessä ajava päätti jarruttaa melko yhtäkkisesti ja kääntyä sivutielle ilman vilkkua. Ihan hyvä kun adaptiivinen pitää tarpeeksi pitkän turvavälin edellä ajavaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mulla ei ole kyllä montaa kerran näin käynyt. Jos vasemmalle on oma kääntyvien kaista, jolla on auto kääntymässä, niin silloin adaptiivinen kyllä hidastaa. Tämä on toki helppo kiertää painamalla kaasua valmiiksi. Jos samalla kaistalla joku hidastaa edessä, niin tottakai se adaptiivinen hidastaa. Sehän on se pointtikin.

Auto on ollut oikealla, kääntymässä sivuun mun edestä, kun jarrutti.

Miksi painaa kaasua valmiiksi, kun ajaa vakkarilla. Vakkarin tarkoitushan on "helpottaa" ajamista kun ei nopeudesta tarvitse huolehtia?

@Dino eipä auta vaikka kuinka putsaat nokkaa ja sammuttelet. Koko ajan "tilanne päällä"
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Auto on ollut oikealla, kääntymässä sivuun mun edestä, kun jarrutti.

Miksi painaa kaasua valmiiksi, kun ajaa vakkarilla. Vakkarin tarkoitushan on "helpottaa" ajamista kun ei nopeudesta tarvitse huolehtia?

@Dino eipä auta vaikka kuinka putsaat nokkaa ja sammuttelet. Koko ajan "tilanne päällä"
Siksi painan kaasua ennakkoon ettei se auto jarruta turhaan kun tiedän milloin se adaptiivinen saattaa jarruttaa.

Adaptiivisen vakkarin tarkoitus on nähdäkseni ajamisen helpottamisen lisäksi turvallisuuden lisäys. Jos ei autoilija itse huomaa jarruttaa, niin auto jarruttaa. Parempi näin päin, että jarruttaa joskus turhaan kuin, että jättäisi jarruttamatta.

Kun ajan taajamassa adaptiivinen vakkari päällä, niin suurin hyöty on se, että auto pitäö turvavälin edellä ajavaan itsekseen.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Kun ajan taajamassa adaptiivinen vakkari päällä, niin suurin hyöty on se, että auto pitäö turvavälin edellä ajavaan itsekseen.
On kyllä hieno keksintö. Hieman oli totutteleminen, kun pari vuotta sitten ostin XC90:n ja siinä on tuo adaptiivinen vakkari. Ärsyttää se välillä motarilla, mutta kyllä siihenkin on tottunut jo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
2,5 vuotta ajoin kahdella eri mk8 Golfilla ja ei kyllä montaa kertaa mennyt adaptiivinen lukkoon, vaikka tulihan noilla reissailtua kelillä kuin kelillä. Kait noissa sitten on jotenkin paremmin sijoitettu (logon alle ja tuulilasiin) nuo adaptiivisen ominaisuudet. Ja silloinkin kun adaptiivinen tippui pelistä, niin hetken ajon jälkeen palasivat takaisin ilman pysäytystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainiin. Adaptiivisesta tuli mieleen, että Enyaqin travel assist toimii todella smoothisti ja pitää auton kaistaviivojen keskellä huomaamatta. Oli hetken aikaa sijaisautona Toyota C-hr, niin siinä kaistavahti tärisytti jotenkin rattia aina kun auto oli lipumassa kohti kaistan reunaa. Se oli jotenkin ärsyttävää.

Voi olla, että en osannut käyttää, kun käyttölogiikka tuntui olevan ihan erilainen. Heh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös