Autoiluketju

  • 3 190 348
  • 18 516

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä autovakuutukseen tulee, niin onko sekin keskimääräistä paremman kuskin ihan omaa typeryyttä asua jollain sellaisella alueella, että vakuutusmaksu on korkeampi kuin jollain tunarilla? Ja ihan samalla kuskilla maksu muuttuu, kun postinumero vaihtuu. Mitäs muutit? Kikkelis-kokkelis.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Mitä autovakuutukseen tulee, niin onko sekin keskimääräistä paremman kuskin ihan omaa typeryyttä asua jollain sellaisella alueella, että vakuutusmaksu on korkeampi kuin jollain tunarilla? Ja ihan samalla kuskilla maksu muuttuu, kun postinumero vaihtuu. Mitäs muutit? Kikkelis-kokkelis.
Näinhän se menee, vakuutusyhtiön logiikan mukaan. Toki vakuutusbonuksiin voi omalla tekemisellä vaikuttaa, mut se ei paljoo auta alussa. Korostuu eritoten mp-vakuutuksissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Poistin jo viestini kun en enää löytänyt lähdettä. Tänään luin jostain (todennäköisesti Iltapäivälehdestä), että vakuutusyhtiöihin ilmoitetuista onnettomuuksista 30 % on kitkarenkaat, vaikka kitkarenkaat löytyvät 25 % autoista. Mutta google näyttää ristiriitaista tietoa noista prosenteista, joten poistin ja perun viestini.
Voisikohan tällaista tilastoa vähän vääristää se, että esim. pääkaupunkiseudulla onnettomuuksia tapahtuu suhteessa harvempaan asuttua Suomea enemmän koska autoja ja liikennettä on niin paljon enemmän, ja ihan mutulla heittäisin, että kitkoilla ajavien osuus on pääkaupunkiseudulla (ja etelä-Suomen suuremmissa kaupungeissa) muuta Suomea suurempi? Eli välttämättä renkailla ei ole osaa eikä arpaa noihin onnettomuuksiin mutta kitkojen osuus onnettomuuksissa suurempi koska niitä on yksinkertaisesti enemmän noilla alueilla joissa onnettomuusalttius on muutenkin suurempi. Tämän teorian puolesta puhuisi ehkä sekin, että nastarenkaat tuon tutkimuksen mukaan olisivat yliedustettuna kuolonkolareissa. Kuolonkolareista iso osa taitaa edelleen sattua kaupunkiliikenteen ulkopuolella ja veikkaisin, että kaupunkien ulkopuolella paljon ajavien joukossa nastarenkaiden osuus taas on suurempi.

Itsellä ei ole kyllä oikein mitään voimakasta kantaa tähän ikuiseen kitkat vs. nastat -vääntöön. Asun täällä idässä jossa olosuhteet hyvinkin talviset ja hyvin olen pärjännyt molemmilla. Tietyissä lumiolosuhteissa nykykitkat on jopa nastarenkaita paremmat, mutta sitten taas tietynlaisissa jääolosuhteissa kitkat vaatii paljon enemmän ennakointia ja tarkempaa ajamista. Ja sellainen tiukkaan pakkautunut ja nollakelillä kiillottunut lumi on kitkoille ihan myrkkyä kun taas nastakumi pitää siinä melko hyvin. Mutta olen taas huomannut senkin, että kitkat tulee heitettyä alle nastarenkaita aikaisemmin ja pidettyä keväälläkin alla hieman pidempään, jolloin syksyn ensimmäiset lumisateet tai kevään takatalvet eivät pääse samalla tavalla aiheuttamaan ikäviä yllätyksiä. Että siinä mielessä kitkat saattavat lisätäkin turvallisuutta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vakuutusyhtiöillä on kyllä ihan selvät tilastot siitä asiasta, että suurin osa kolareista sattuu muutaman kilometrin säteellä kotiosoitteesta. Ymmärtäähän sen, kun eniten sitä tulee ajettua tietenkin kodin lähellä oli matka sitten lähelle tai kauas. Tilasto koskee yhtä lailla myös haja-asutusalueita, mutta kun siellä on liikenne harvempaa niin todennäköisyyskin on pienempi. Toki maalla taidetaan nähdä enemmän ihan omia ojaanajoja syystä jos toisestakin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toki maalla taidetaan nähdä enemmän ihan omia ojaanajoja syystä jos toisestakin.
Näistä vaan iso osa ei päädy varmaan mihinkään tilastoihin, kun se auton upottaminen pehmeään hankeen harvemmin rikkoo autosta mitään, ja monesti se menee niin että soitetaan vaan sille naapurin Pertille, että "Tuletko traktorin kanssa vetäisemän takaisin tielle" ja sitten matka jatkuu. Kaupunkiliikenteessä veikkaisin, että useampi kolari ja ulosajo päätyy vakuutusyhtiön käsittelyyn.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voisikohan tällaista tilastoa vähän vääristää se, että esim. pääkaupunkiseudulla onnettomuuksia tapahtuu suhteessa harvempaan asuttua Suomea enemmän koska autoja ja liikennettä on niin paljon enemmän, ja ihan mutulla heittäisin, että kitkoilla ajavien osuus on pääkaupunkiseudulla (ja etelä-Suomen suuremmissa kaupungeissa) muuta Suomea suurempi?

Tapahtuu suhteessa harvempaan asuttua Suomea vähemmän per ajettu kilometri. Määrällisesti kyllä enemmän. Suomen riskialttein alue per ajettu kilometri on Lappi.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kirjoitellaan taas :)

Kilometrit tulee tulevana vuonna oletettavasti kasvamaan. Nythän siis menty niinkin vähällä, kun n. 10tkm vain rullattu auton mittariin.

Ajosta valtaosa tapahtuu kaupunkialueella, matka-ajoa jonkin verran, ehkäpä kerran kuukauteen pidempi yksittäinen siivu. Nykyinen auto on palvellut tarkoitustaan, neliveto bensa ja vuosimalli 2010. Tiedossa olisi isompaa alustaremonttia katsastusmiehen mukaan seuraavaan katsastukseen ja muutakin yleishuoltoa pitäisi tehdä. Auto syö kaupungissa myös sen 11-12l/100km, matka-ajossa 7-8. Ylläpito ja kilometrit siis varsin kalliita. Velaton, vaihtohinta varmaan 7000 nurkilla.

Koska elämäntilanne ja talous sallii, nyt on aika investoida turvalliseen autoon, joka palvelisi seuraavat 5 vuotta. Saisi olla uudenkarhea, kilometrit mielellään varsin maltilliset. Auton hintakatto siellä -30k€ nurkilla. Pöljää? Ehkä.

Sähköautojen hinnat/tilavuus ym lapsi ja koiratalouteen vielä varsin suolainen, joten Kian, Hyundain ja Teslan katselusta siirsin silmäni esimerkiksi Cupra sportstoureriin ja Volvo v60 t6 lataushybrideihin. Volvossa neliveto, vaikkakin on tilapäinen sellainen, on loistava etu. Lisäksi pa-lisälämmitin. Kilometrit ja Volvon takuu ei tosin houkuta, sillä Cupraa saisi varsin pienillä kilometreillä takuun kera pienemmällä rahalla verraten Volvoon. Toisaalta v60 on erittäin todennäköisesti turvallisempi kulkine.

Aikajänne hankinnalle mahd. ennen tulevaa kesää. Kiire ei siis ole. Mitäpä arvon kanssapalstahenkilöt tuumaa? Mielipiteitä, vinkkejä ja kaikkea yleistä otetaan vastaan. Toyotakuskia minusta ei pikkukummassa saa. Rav4 ehkä ainut. Sen verran tunne menee järjen edelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoitellaan taas :)

Kilometrit tulee tulevana vuonna oletettavasti kasvamaan. Nythän siis menty niinkin vähällä, kun n. 10tkm vain rullattu auton mittariin.

Ajosta valtaosa tapahtuu kaupunkialueella, matka-ajoa jonkin verran, ehkäpä kerran kuukauteen pidempi yksittäinen siivu. Nykyinen auto on palvellut tarkoitustaan, neliveto bensa ja vuosimalli 2010. Tiedossa olisi isompaa alustaremonttia katsastusmiehen mukaan seuraavaan katsastukseen ja muutakin yleishuoltoa pitäisi tehdä. Auto syö kaupungissa myös sen 11-12l/100km, matka-ajossa 7-8. Ylläpito ja kilometrit siis varsin kalliita. Velaton, vaihtohinta varmaan 7000 nurkilla.

Koska elämäntilanne ja talous sallii, nyt on aika investoida turvalliseen autoon, joka palvelisi seuraavat 5 vuotta. Saisi olla uudenkarhea, kilometrit mielellään varsin maltilliset. Auton hintakatto siellä -30k€ nurkilla. Pöljää? Ehkä.

Sähköautojen hinnat/tilavuus ym lapsi ja koiratalouteen vielä varsin suolainen, joten Kian, Hyundain ja Teslan katselusta siirsin silmäni esimerkiksi Cupra sportstoureriin ja Volvo v60 t6 lataushybrideihin. Volvossa neliveto, vaikkakin on tilapäinen sellainen, on loistava etu. Lisäksi pa-lisälämmitin. Kilometrit ja Volvon takuu ei tosin houkuta, sillä Cupraa saisi varsin pienillä kilometreillä takuun kera pienemmällä rahalla verraten Volvoon. Toisaalta v60 on erittäin todennäköisesti turvallisempi kulkine.

Aikajänne hankinnalle mahd. ennen tulevaa kesää. Kiire ei siis ole. Mitäpä arvon kanssapalstahenkilöt tuumaa? Mielipiteitä, vinkkejä ja kaikkea yleistä otetaan vastaan. Toyotakuskia minusta ei pikkukummassa saa. Rav4 ehkä ainut. Sen verran tunne menee järjen edelle.
Sellainen huomio, että Volvo V60:ssa on kyllä pienehkö takaboksi jos tavaraa tarvitsee lapsi- ja perhetaloudessa enemmän kuljetella. Ainakin omassa koeajossa Emmaljunan taisteluvaunut eivät sinne mukavasti mahtuneet. Toki tuo voi johtua siitä, että itse olin tottunut Octavian isoihin tiloihin… Muutenhan laadukas auto kyllä varmasti!

Espanjalaisessahan on huomattavasti enemmän tavaratilaa, mutta ei kokemuksia siitä.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sellainen huomio, että Volvo V60:ssa on kyllä pienehkö takaboksi jos tavaraa tarvitsee lapsi- ja perhetaloudessa enemmän kuljetella. Ainakin omassa koeajossa Emmaljunan taisteluvaunut eivät sinne mukavasti mahtuneet. Toki tuo voi johtua siitä, että itse olin tottunut Octavian isoihin tiloihin… Muutenhan laadukas auto kyllä varmasti!

Espanjalaisessahan on huomattavasti enemmän tavaratilaa, mutta ei kokemuksia siitä.

Näin on. Jopa Tesla 3 on selvästi suurempi kuin V60. Sitä voisi toki tuohon budjettiin jo saadakin, riippuen tietysti mitä on tarpeen kuljettaa. Suksiluukun puute ja 60-40-penkki on pitkien kamojen kanssa hiukan hölmö.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sellainen huomio, että Volvo V60:ssa on kyllä pienehkö takaboksi jos tavaraa tarvitsee lapsi- ja perhetaloudessa enemmän kuljetella. Ainakin omassa koeajossa Emmaljunan taisteluvaunut eivät sinne mukavasti mahtuneet. Toki tuo voi johtua siitä, että itse olin tottunut Octavian isoihin tiloihin… Muutenhan laadukas auto kyllä varmasti!

Espanjalaisessahan on huomattavasti enemmän tavaratilaa, mutta ei kokemuksia siitä.

Volvosta täysin samaa mieltä. Kun vaihdoin autoa, niin kävin tietty eri liikkeissä katselemassa eri merkkejä. Spekseinä oli ennenkaikkea tila. Innokas myyjä tiesi heti mitä tarvitsen, kuten asiaan kuuluu. V60 luokse kävelimme, ja siinä oli loistava auto lapsiperheelle. Katselin takakonttia ja sisätiloja, ja kysyin että onko tämä joku vitsi. Että haluan tilavan auton meille ja sinä esittelet tämmöistä koirankoppia. Jäi kaupat tekemättä.

Päädyin Skoda Superbiin, enkä ole katunut päivääkään. Meillä meni kaupungilla rattaista se lukitus/sulku mekanismi paskaksi, eli rattaita ei saanut käännettyä pieneksi kuten normaalisti, ja ne solahti takapaksiin kokonaisena vittuilematta. Takapenkillä on kaksi isoa isofix istuinta, mutta tilaa jää silti istuinten ja etupenkkien väliin runsaasti.

Eihän Skoda merkkinä erityisesti koveta, mutta väliäkö sillä.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
V60 kuullut samoja mielipiteitä aiemminkin. Ilmeisesti tämä uudempi korimalli on vanhaa tilavampi - mutta pitänee arvioida silmällä. V90 sitten jo kartanon kokoinen, nouseeko käyttökulut sitten? Tesla model 3 kyllä kiinnostaisi ja pitänee koeajaa, akusto siinä vähän huolettaa.
 

chubster

Jäsen
Volvosta täysin samaa mieltä. Kun vaihdoin autoa, niin kävin tietty eri liikkeissä katselemassa eri merkkejä. Spekseinä oli ennenkaikkea tila. Innokas myyjä tiesi heti mitä tarvitsen, kuten asiaan kuuluu. V60 luokse kävelimme, ja siinä oli loistava auto lapsiperheelle. Katselin takakonttia ja sisätiloja, ja kysyin että onko tämä joku vitsi. Että haluan tilavan auton meille ja sinä esittelet tämmöistä koirankoppia. Jäi kaupat tekemättä.

Päädyin Skoda Superbiin, enkä ole katunut päivääkään. Meillä meni kaupungilla rattaista se lukitus/sulku mekanismi paskaksi, eli rattaita ei saanut käännettyä pieneksi kuten normaalisti, ja ne solahti takapaksiin kokonaisena vittuilematta. Takapenkillä on kaksi isoa isofix istuinta, mutta tilaa jää silti istuinten ja etupenkkien väliin runsaasti.

Eihän Skoda merkkinä erityisesti koveta, mutta väliäkö sillä.
Pakko kompata Superbia. Kahden pienen lapsen kanssa vaihdoin octavian farkusta liftback superbiin ja siinäkin muodossa ei tila loppunut ikinä kesken. Reilu pari vuotta sillä painettiin menemään ilman mitään ongelmia. Sitä ennen octavialla 3 vuotta ongelmitta.

Nyttemin jo auto vaihtunut pariinkin kertaan, mutta superbia voin suositella kyllä omista kokemuksista kaikille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

444

Jäsen
Sellainen huomio, että Volvo V60:ssa on kyllä pienehkö takaboksi jos tavaraa tarvitsee lapsi- ja perhetaloudessa enemmän kuljetella. Ainakin omassa koeajossa Emmaljunan taisteluvaunut eivät sinne mukavasti mahtuneet. Toki tuo voi johtua siitä, että itse olin tottunut Octavian isoihin tiloihin… Muutenhan laadukas auto kyllä varmasti!

Espanjalaisessahan on huomattavasti enemmän tavaratilaa, mutta ei kokemuksia siitä.
Mulla on Leon Sportstourer plugari. Tilaa on. Kolme aikuista, vauva ja keskikokoinen koira. Matkatavarat siihen päälle. Mahtuu. Rattaita ei tosin tarvitse kuvitella kuskaavansa mukana enää tuolla kokoonpanolla.
Kesähelteillä menee sähköllä rapiat 60 km, talvipakkasilla hyvällä tuurilla 35. Varusteita on hyvin, mutta luksusta tuosta ei saa kuin vitsailemalla. Saman konsernin Superb olisi oma valintani, mutta toki hinnatkin ovat jotain ihan muuta. Ei tää missään nimessä huono auto ole, mutta ei myöskään paras omistamani. Tähän tarpeeseen kuitenkin täysin riittävä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Volvon murhe on tosiaan tuo kerroksiin jaettu takaluukku. Mulla on tosin vanhempi malli, mutta siinäkin on ylimmän kannen alla ensin 20 cm säilytystila ja sen alla vielä lisää varastotilaa renkaanpaikkausvehkeille sun muille vempeleille. Hienostihan siellä olis tilaa vaikka miten, jos toteutus olis perinteisempi. Ilmeisesti siinä firmassa on otettu filosofiaksi, että kaikki lapsiperheet valkkaa sen XC mallin jossa korkeutta sitten piisaa.

Mutta näin äkkiseltään pääteltynä kuulostais siltä, että E-mersu vois olla sun tarvitsema kulkupeli.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Hyvää keskustelua yllä.

Suberbin kokoluokkaa oleva GTE passat-plugari irtoaisi myös budjettiin sopivalla hinnalla maltillisilla kilometreillä. Pitää sekin ottaa vertailuun.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Superb oli edellinen autoni, vm17 ja ajoin 100tkm lähes ilman ongelmia. Viistoperässäkin on 660l peräluukku, joka hakkaa monen farmarinkin mennen tullen.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Mulla on kans firman autona Superb TDI farmari -21. Hiukan reilu 100 000 km mittarissa, ei mitään ongelmia. On mukava ajaakin, vaikka laiska ja vetelähän tuommoinen on. Takapaksiin saa jonkun messuosastollisen kamaa, aivan järjettömän kokoinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ketjussa virheellisesti käytetty termiä "takaluukku" tai "peräluukku" kun tarkoitetaan takakonttia eli takapaksia eli takahutlaaria. Vaadin täsmällisempää kielenkäyttöä.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Ketjussa virheellisesti käytetty termiä "takaluukku" tai "peräluukku" kun tarkoitetaan takakonttia eli takapaksia eli takahutlaaria. Vaadin täsmällisempää kielenkäyttöä.

Superbiin ei näemmä tarvitse laittaa anopinkuljetuslaatikkoa eli suksiboksi, kun sen konttiin mahtuu säkki jos toinenkin, eh hehe.

Superb oli harkinnassa jo aiemmin ja pitänee antaa Skodalle toinen mahdollisuus. Edellinen Octavian (-12) rottelo söi öljyä tuhannelle kilometrille yli litran. Liike otti vehkeen takaisin onnekseni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Superbiin ei näemmä tarvitse laittaa anopinkuljetuslaatikkoa eli suksiboksi, kun sen konttiin mahtuu säkki jos toinenkin, eh hehe.

Superb oli harkinnassa jo aiemmin ja pitänee antaa Skodalle toinen mahdollisuus. Edellinen Octavian (-12) rottelo söi öljyä tuhannelle kilometrille yli litran. Liike otti vehkeen takaisin onnekseni.
Mulla ei ihan litraa tonnilla syönyt 2019 Octavia, mutta kyllähän se öljyä söi ja laittoivat Laakkosella mukaan öljypurkin kun auton hain. Vähän hölmö olo oli siinä. Eli joku tyyppivika tuo.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla ei ihan litraa tonnilla syönyt 2019 Octavia, mutta kyllähän se öljyä söi ja laittoivat Laakkosella mukaan öljypurkin kun auton hain. Vähän hölmö olo oli siinä. Eli joku tyyppivika tuo.

Kaverilla oli Octavia ja oli vaihtamassa sitä uuteen hybridiin. Ottivat sen vaihdossa ainoastaan sillä ehdolla, että saavat koeajaa sitä pari viikkoa ja varmistaa, ettei se vie öljyä. Jos olisi öljy huvennut niin ei olisi kelvannut vaihdokiksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitat ilmeisesti peräkonttia?
Juuri ja juuri tarkoitan. En suosittele.

Urputusajatus lähti siis jostain viestistä, jossa puhuttiin "Volvon monitasoisesta takaluukusta" ja aloin heti ajatella jotain takaluukkua jossa ikkuna aukeaa erikseen yms.
Mutta onko takaovi yhtä kuin takaluukku? Ei ainakaan neliovisessa autossa, mutta entä viisiovisessa, onko siinä sitten kolme takaovea?
 

444

Jäsen
Mulla on kans firman autona Superb TDI farmari -21. Hiukan reilu 100 000 km mittarissa, ei mitään ongelmia. On mukava ajaakin, vaikka laiska ja vetelähän tuommoinen on. Takapaksiin saa jonkun messuosastollisen kamaa, aivan järjettömän kokoinen.
Naurattaa edelleen se, kun lähdin hakemaan isoa kylpyammetta viistoperä-Superbilla. Myyjä katseli, kun peruutin pihaan, että et nyt oo tosissas… mutta sinnehän se sujahti kuin vettä vain. Nykyisen Leonin konttiin ei olisi mitään asiaa.
Toki tuon uusimmankin Superbin kontista lähtee aimo siivu tilavuutta pois, jos sinne korkeajänniteakun sujauttaa pohjalle, eli jos kyse olisi plugarista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Naurattaa edelleen se, kun lähdin hakemaan isoa kylpyammetta viistoperä-Superbilla.
EI kai se ole viistoperä, vaan porrasperä? Siis sedan eikä hatchback?
Varsinkin joskus vuonna 2010 se perä oli siis sellainen söpö nöpö, lainattu vuoden 1992 Mazda 121:stä.
Siinä muuten yksi automalli joka on nettiauton perusteella hävinnyt Suomen liikenteestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös