Vuoden 2017 Focus ostettu käytettynä muutama kuukausi sitten, 94k nyt mittarissa. Huomasin tässä että savuttaa vaaleaa savua (kosteusperäistä siis) melko selvästi myös tunnin ajon jälkeen, joten väittäisin ettei pelkästä talvikelistä ole kyse. Öljyt ja jäähdytysnesteet päällisin puolin kunnossa, mutta silti pelko on että kannentiiviisteestä yms. kyse. Lyhyesti sanottuna savuttaa samalla lämpimänä kuin normiauto kovalla pakkasessa käynnistyksen jälkeen. Tuntuu vielä että tyhjäkäynnillä korostuu.
Liikkeestä ostettu ja lisäturvakin on, joten miten lähtisitte tilanteessa etenemään kun juurikaan kokemusta autoista ei ole? Nyt auto yön yli tallissa ja huomenna kokeilen vielä miten reagoi siihen, että ollut vuorokauden lämpimässä. Taitaa olla seuraavana vuorossa soitto liikkeeseen, että miten toimitaan?
Onko autosi bensiinimoottori? Vai etanoli? Etanoli antaa huomattavasti enemmän höyryä kuin tavallinen bensiini koska etanoli sitoo enemmän lämpöä, joten purkautuessa se tuottaa enemmän höyryä pakoputkesta.
Eiköhän tuo ole ihan vaan pelkkää vesihöyryä. Pakkasella voi äkkiseltään vaikuttaa että työntää enemmän "savua" pöntöstä mutta ihan normaalia se on. Tyhjäkäynnillä se näkyy enemmän koska pakokaasun virtausta ei ole.
Jos kannentiiviste huolettaa ja haluat kotikonstein asiaa tarkastella, niin toimi näin;
1. Tarkasta ettei paisuntasäiliön pinnalla näy selkeätä öljykalvoa ja öljytikkua nostaessa öljy ei ole selkeästi harmaata, eikä kumpaakaan nestettä häviä moottorista.
2. Kun laitat moottorin kylmänä käyntiin, tarkasta tuleeko alku"pöläytyksessä" sinistä savua mukana. Jos tulee, niin todennäköisesti öljyä pääsee väärään paikkaan, eli palotilaan. Pienestä määrästä ei kannata olla huolissaan, mutta selvästi sininen savu vaatii toimenpiteitä noin vähillä kilometreillä olevassa autossa.
3. Ajat moottorin hyvin lämpimäksi. Sammutat auton ja annat jäähtyä hetken. Avaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki (se säiliö, missä jäähdytysnesteen pinta näkyy moottoritilassa) VAROVASTI(!!), koska siellä saattaa olla painetta. Kun korkki on auki, käynnistä auto. Anna moottorin käydä lämpimäksi uudelleen, jos on kaveri katsomassa, niin voi kaasutella hieman. Jos paisuntasäiliön pinta alkaa kuplia, on kansipahvi todennäköisesti rikki tai pahimmassa tapauksessa lohko haljennut.
Kääntyisin kuitenkin edelleen siihen, että se on vain vesihöyryä. Näyttää pahemmalta kuin onkaan ja sitä alkaa kuvitella, että auto savuttaa ihan kunnolla. Ja se glykoli (jäähdytysneste) on höyrystyessään sitten ihan valkoista, ei sellaista läpinäkyvää höyryä vaan kirjaimellisesti valkoista. Näitä näkee välillä tuolla liikenteessä ja sen kyllä erottaa kauas mistä on pahvi palanut. Todennäköisesti liikkeessä antavat valohoitoa ja muutaman satasen laskun, mutta voihan sitä varmuuden vuoksi siellä käyttää jos sillä mielenrauhan itselleen saa.