Autoiluketju

  • 3 185 399
  • 18 513

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minusta siinä ei ole mitään surullista, että pääset mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti perille kun siihen on tarve. Tämä palvelee niin tavaran liikkumista kuin tavan tallaajan menoja. Ja siten myös taloutta.
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
Riippuu hirveästi ainakin itselläni siitä, olenko matkalla arkena vai lomalla. Arkena, tai viikonloppunakin, reissu tehdään yleensä mahdollisimman rivakasti. Lomilla taas sähköautoillessa joutuu kieltämättä jonkin verran varsinkin idässä miettimään, missä on seuraavaksi latausmahdollisuus. Tosin meillä on tapana ajella 300-500 kilsan siivuja, joten aivan mahdottomasti ei vaikuta sekään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
En ihan ymmärrä millä tavalla "pakotetaan"? Annatko jonkin konkreettisen esimerkin?

Jos omaa kotiseutua ajattelen, niin nytkin voit ajaa koko Oulun seudun läpi (Liminka -> Haukipudas) tietä 847 pitkin Pohjantien (4-tie) sijaan. Molemmat ovat 55km mittaisia tieosuuksia, mutta 847 tietä pitkin matka kestäisi nyt lähdettäessä noin tuplat pitempään, vähemmän yllättäen.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Enhän minä sitä sanonutkaan. Kyllähän ohitusteille tarvettakin on ja monessa mielessä ne ovat erittäin hyvä asia, mutta se surullinen kehitys tulee siitä jos ihmiset pakotetaan käyttämään niitä ja samalla näivetetään kaikki tuon päätieverkoston ulkopuolelta.
Jotenkin tuntuu, että tulee näivettymään myös pääteiden varret. Jotain 4- tai 5/9-itietäkin miettii, niin paljon tuolla on kaikennäköistä grilliä / lounaspaikkaa / kahvilaa teiden varsilla, jopa ihan levähdyspaikoilla. Eihän tämmöiset paikat pysty latausmahdollisuuksia tarjoamaan. Väitän, että aika harva viitsii pysähtyä taukoilemaan näihin, jos tietää että sadan kilometrin sisällä pitää joka tapauksessa pysähtyä puoleksi tunniksi lataamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin tuntuu, että tulee näivettymään myös pääteiden varret. Jotain 4- tai 5/9-itietäkin miettii, niin paljon tuolla on kaikennäköistä grilliä / lounaspaikkaa / kahvilaa teiden varsilla, jopa ihan levähdyspaikoilla. Eihän tämmöiset paikat pysty latausmahdollisuuksia tarjoamaan. Väitän, että aika harva viitsii pysähtyä taukoilemaan näihin, jos tietää että sadan kilometrin sisällä pitää joka tapauksessa pysähtyä puoleksi tunniksi lataamaan.
Levähdyspaikat näyttävät olevan paljolti myös ilman talvikunnossapitoa, ja kesäisinkin niin surkeita, että esim. naiselta ei puskassa pissalla käyminen onnistu niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Ei ihme, että porukka paahtaa reissuillaan ABC-asemien välillä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En ihan ymmärrä millä tavalla "pakotetaan"? Annatko jonkin konkreettisen esimerkin?
Siis tarkoitin sitä, että mikäli autokannan sähköistyminen pakottaa siihen, että kukaan ei enää edes voi harkita pidempiä/syrjäisempiä reittejä vaan joudutaan menemään auton toimintasäteen ehdoilla lyhintä ja tehokkainta reittiä pisteestä A pisteeseen B koska latausmahdollisuudet on sen varrella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole kyllä kokenut ongelmaksi sitä pienillä paikoilla pysähtymistä täyssähkölläkään kesäisin - talvisinhan nuo ovat aika isolla prosentilla ainakin omilla reiteillä kiinni. Sellaiset, jotka eivät ole ovat kyllä varsin hyvin hankkineet myös latausinfraa. Eivät ne tolpat niin kalliita ole. Realiteetti on enemmän se, ettei niitä pittoreskeja paikkoja ylipäätään enää ole, ihan ilman käyttövoimakeskusteluakaan. Kuntakeskuksissa jonkin verran on, ja siellä se laturiin sitten useimmiten jo.

Tämä näin oikeasti täyssähköllä useita vuosia ajaneena. En tunnista ongelmaksi. En tosin nyt ehdoin tahdoin aja pitkiä matkoja aina jotain pienimpiä teitä ja arvelen, että suomalaisista polttiskuskeistakaan niin ei tee edes prosenttia. Silti minkäänlaista "pakkoa ajaa tehokkainta reittiä" pidän olkinukkena.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tämä on sinällään aika surullinen kehitys, kun ottaa huomioon miten ohitustiet on jo muutenkin tappanut Suomessa paljon pienien teiden varsilla olevia pienyrityksiä. Mikäli autoilu menee siihen, että on lähes pakko pyrkiä aina menemään sitä lyhintä ja tehokkainta reittiä, ja auton lataustarpeet ohjaa pysähtymiset näille peukkukeitaille, niin se on kyllä sitten lopullinen kuolinisku maaseutujen pienyrityksille.
Ykköstiellä kehitys on mennyt aika äärimmilleen, eli motarillakin ABC-asemia alkoi olla jo liian tiheässä, eli laittoivat Tammisillan kiinni. Kun Kivihovi taisi olla taannoin kiinni myös jonkin aikaa Teboil-yrittäjän lopetettua, niin oltiin jo aika liki dystopiaa jossa kaikki kansa pysähtyy zombiena Lohjan ABC:llä (niin minäkin).

Sinänsä tuntuu että vanhan ykköstien varressa on kyllä kaikenmaailman kahvila-ravintolaa ja kippo&kuppikauppaa vaikka kuinka. Toki painottuu kesään. Varmaan niissä autonsa saa ladattuakin.
 

444

Jäsen
Minua häiritsee sähköautokeskusteluissa se, että matkailun näkökulmasta tuodaan aina esille pelkästään tämä "Helsingistä Lappiin" -vertailu, eikä oikein mitään muuta. Esimerkiksi minä pidän automatkailusta, ja tämä ei siis tarkoita sitä että ajetaan laikka punaisena pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman nopeasti, vaan sitä, että lähdetään ajelemaan pieniä teitä valtateitä vältellen, poiketaan sinne tänne vailla ennakkosuunnitelmaa ja ilman tiukkaa aikataulua, ja pysähdytään silloin kun tulee vastaan jotain pysähtymisen arvoista. Pysähdyspaikat on mieluummin jotain mukavia, pieniä tienvarsikuppiloita tai kesäkahviloita kuin ABC tai kauppakeskukset. Välillä ajorupeama saattaa venähtää aika pitkäksikin ilman mitään pitkiä stoppeja sellaisissa paikoissa, missä olisi hyvät latausmahdollisuudet.

Aika vähän on ollut puolueettomia mielipiteitä ja vertailuja sähköautojen soveltumisesta tällaiseen matkailuun, jossa auton pitää sopeutua matkailijan tarpeisiin sen sijaan että matkailija joutuisi menemään auton ehdoilla. Vaikka puhuinkin kiireettömästä matkanteosta, niin haluaisin kuitenkin itse määrittää sen, missä stoppaan ja miten pitkäksi aikaa, eikä niin, että auto pakottaa minut pitämään taukoja ja istumaan jossakin ABC:n parkkipaikalla tarpeettoman pitkään.
Iso akku ja pitkä range ovat tosiaan hyviä myyntivaltteja, vaikka ei kusematta Hangosta Nuorgamiin tarvitsisikaan ajaa valtameriristeilijää perässä vetäen. Nopea lataaminen ajaa monesti saman asian kuin valtaisa akku, jonka kapasiteettia ulosmitataan todellisuudessa kerran-pari vuodessa. Ja sitten on ne poikkeuksen poikkeukset, kuten esim. oma tilanteeni: tässä tulee ajettua koko perheen voimin (kohta kaksi lasta, kaksi aikuista ja keskikokoinen karvakuono) sellaista parinsadan kilometrin siivua, jonka mielelläni ajan yhdellä istumalla, suunnilleen 2,5h/suunta. Muuten pysähtyisin tuollakin matkalla oikein mielelläni, mutta se tarkoittaa sitä, että koira alkaa huutaa takakontissa kuin sikaa teuraalle vietäessä (en ole kokeillut, mutta voin kuvitella), mikä tarkoittaa sitä, että lapsi (ja kohta se toinenkin) herää takapenkillä -> kellään ei ole kivaa, kun ensin huutaa koira, sitten lapsi ja sen jälkeen molemmat. Miksi tämä siis on ongelma sähköautojen suhteen? Omaan tarpeeseen riittävän suuri auto sopivassa hintaluokassa on varustettu niin pienellä akulla, että ellei todella pysty ajoittamaan lähtöä niin, että akku on täynnä lähtiessä, niin pysähtyminen on lähes pakollista etenkin talvisin. Tai sitten sen saa nilkutettua perille määränpäähän ja pääsee ensimmäisenä etsimään latauspaikkaa ja toivoo pääsevänsä perille. Toisin sanoen kapasiteettia saisi olla sen vähintään 60kWh, mieluummin 80kWh. Ei vain osu budjettiin.

En ole jaksanut excelöidä, että onko tässä nykyratkaisussa mitään järkeä. Siis plugarissa. Onhan se kiva, kun 40 litran bensatankilla pääsee tankkausten väliin yleensä vähintään 1000km ja kotona saa ladattua puoli-ilmaiseksi. Sekin on kiva, että sitten tuolla tiettömän taipaleen takana pääsee bensalla. Toki, oikeita sähköautoja saisi jopa ladattua siellä, näitä Type2-vehkeitä harvemmin. Pidempiä reissuja tehdään komppaniasta johtuen toistaiseksi harvemmin, mutta silti metrejä kertyy vuodessa kymmeniä miljoonia (kuulostaa kivemmalta kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä), joten auton todella tulee taipua omaan tarpeeseen, ei toisin päin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässäpä aika hyvin myös omat ajatukset. Mieluummin pidän lounas- ja kahvitauot tien päällä ollessani jonkun pienemmän toimijan taukopaikassa. Jollain kahvilayrittäjällä ei tule ikinä olemaan mahdollisuutta tarjota latauspisteitä, joten se ohjaa kuluttajia automaattisesti ABC:n latauskentälle. Ja kukapa sitä olisi niin viitseliäs, että ensin lataisi auton siellä ja sitten etsisi itselleen taukopaikan, vaan kyllä se ateriointi / kahvittelu hoidetaan samassa kohteessa. Vähän pelottaa näiden pienempien taukopaikkojen puolesta.

Enkä halua nyt änkyröidä sähköautoilua vastaan, vaan tavallaan on itsellänikin jalka oven välissä kun töpselihybridillä ajelen. Työmatkat hoituu pääsääntöisesti sähköllä, mutta automatkailuun jää edelleen yllä kuvailtu vapaus polttomoottorin myötä.
En tiedä onko tilanne ihan niin hälyttävä kuitenkaan. Sähköautojen toimintamatkat oletettavasti pitenevät vielä nykyisestä, mahdollisesti aika paljonkin. Jos toimintamatkoissa päästään samaan tuntumaan mitä polttoaineellakin, niin miksi se vaikuttaisi reittivalintaan tai taukopaikkoihin?

Mitä tulee latauspisteisiin, niin en näe syytä miksei niitä voisi olla kaikkialla missä polttoainettakin pääsee tankkaamaan. Vaikka juuri nyt näin ei vielä ole, niin jatkuvasti ollaan siihen suuntaan menossa. Olen aika varma, että latauspisteiden teknologia ja tuotanto kehittyy sillä tavoin, että niitä voidaan sijoittaa aika helposti lähes mihin tahansa, eikä hintakaan välttämättä ole mitenkään järisyttävä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
No onhan tämä nyt ärsyttävää. Vaimon autosta (neliveto) on alkanut perä ulisemaan, ja käytin kärryn hätäpäissäni Öljypisteellä. Sanoivat siellä, että peräöljyä oli ollut tosi vähän, eikä öljyn ulkonäön perusteella ole koskaan vaihdettu. Auton mittarissa 120 000 km, ja vaihtoväli 40 000 km - olisi pitänyt vaihtaa muutamaan kertaankin. Meille tuo on tullut käytettynä, joten mistäpä näistä tietää. Jostain ihmeen syystä nämä eivät kuulu normaalin huolto-ohjelman yhteydessä tehtäviin asioihin.

Sitten siihen ärsyttävimpään osuuteen. Ulina ei uusilla öljyillä loppunut, vaan ääni sen kuin vaan voimistui. Jotain laakereita on jo rikkoutumassa, eli fiksattava on. Noh. Soitin eilen ensin merkkihuoltoon (Autoverkkokauppa Vantaa). Kukaan ei vastannut, mutta sain keskuksesta lopulta jonkun mirkun lupaavasti laittamaan soittopyynnön sinne. Vaan jotenkin jäi sellainen olo, etteivät kyllä soita, joten pistin vielä sähköisen yhteydenottopyynnön perään. Eipä kuulunut mitään silti.
Soitin eilen sitten toiseenkin firmaan (Alppilan Auto, Konala), josta sainkin ihan innokkaan oloisen kaverin kiinni. Selitin ongelman, ja hän lupasi 1) tsekata räjäytyskuvan 2) soittaa mulle tänään ja 3) ei ole tekemätön paikka tuommoinen korjaus.

Eipä soinut puhelin tänään. Ei kumpikaan firma palannut, eikä toki siihen sähköiseenkään yhteydenottopyyntöön kukaan jaksanut reagoida.
Helvetti! Tuo on nyt talouden ainoa auto, ja olisi aika hiton tärkeää saada fiksattua.

Mihin mä seuraavaksi soitan? Karpolle?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten siihen ärsyttävimpään osuuteen. Ulina ei uusilla öljyillä loppunut, vaan ääni sen kuin vaan voimistui.

Kuulostaa ihan VAGgineelta? Tyyppivika VAG:n laatutuotteissa. Marmoritiskiltä saa pelkän uuden perän, hinta 5000,-. Löytyy myös korjaamoita, jotka vaihtavat pelkkiä laakereita joilla selviää alle 2000,-. Ongelma on vaan siinä, että vuosimallista ja kuun asennosta riippuen niissä on viiden sorttista eri laakeria josta on etukäteen avaamatta vaikea tietää, mikä juuri tässä perässä on. Jostain alan foorumilta voi saada vinkkiä, missä laakerien vaihtamiseen on osaamista.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kuulostaa ihan VAGgineelta? Tyyppivika VAG:n laatutuotteissa. Marmoritiskiltä saa pelkän uuden perän, hinta 5000,-. Löytyy myös korjaamoita, jotka vaihtavat pelkkiä laakereita joilla selviää alle 2000,-. Ongelma on vaan siinä, että vuosimallista ja kuun asennosta riippuen niissä on viiden sorttista eri laakeria josta on etukäteen avaamatta vaikea tietää, mikä juuri tässä perässä on. Jostain alan foorumilta voi saada vinkkiä, missä laakerien vaihtamiseen on osaamista.

Ei ollut VAG, tämä on Suzuki.
 

Tuamas

Jäsen
Mitä tulee latauspisteisiin, niin en näe syytä miksei niitä voisi olla kaikkialla missä polttoainettakin pääsee tankkaamaan. Vaikka juuri nyt näin ei vielä ole, niin jatkuvasti ollaan siihen suuntaan menossa. Olen aika varma, että latauspisteiden teknologia ja tuotanto kehittyy sillä tavoin, että niitä voidaan sijoittaa aika helposti lähes mihin tahansa, eikä hintakaan välttämättä ole mitenkään järisyttävä.

Tuttu pienen pittoreskin taukopaikan pitäjä laittoi pari lataustolppaa omalle pihalleen, kustannus laskettiin tonneissa ja ainakin tähän asti on ollut tyytyväinen investointiin.

Kyllähän sitä myötä kun sähköautot ja sitä myötä kysyntä lisääntyy, noita tolppia alkaa ilmestymään myös absien ulkopuolelle. Puhutaan kuitenkin investointina pienestä murto-osasta siitä mitä polttoaineiden mittarikenttä maksaa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No onhan tämä nyt ärsyttävää. Vaimon autosta (neliveto) on alkanut perä ulisemaan, ja käytin kärryn hätäpäissäni Öljypisteellä. Sanoivat siellä, että peräöljyä oli ollut tosi vähän, eikä öljyn ulkonäön perusteella ole koskaan vaihdettu. Auton mittarissa 120 000 km, ja vaihtoväli 40 000 km - olisi pitänyt vaihtaa muutamaan kertaankin. Meille tuo on tullut käytettynä, joten mistäpä näistä tietää. Jostain ihmeen syystä nämä eivät kuulu normaalin huolto-ohjelman yhteydessä tehtäviin asioihin.

Sitten siihen ärsyttävimpään osuuteen. Ulina ei uusilla öljyillä loppunut, vaan ääni sen kuin vaan voimistui. Jotain laakereita on jo rikkoutumassa, eli fiksattava on. Noh. Soitin eilen ensin merkkihuoltoon (Autoverkkokauppa Vantaa). Kukaan ei vastannut, mutta sain keskuksesta lopulta jonkun mirkun lupaavasti laittamaan soittopyynnön sinne. Vaan jotenkin jäi sellainen olo, etteivät kyllä soita, joten pistin vielä sähköisen yhteydenottopyynnön perään. Eipä kuulunut mitään silti.
Soitin eilen sitten toiseenkin firmaan (Alppilan Auto, Konala), josta sainkin ihan innokkaan oloisen kaverin kiinni. Selitin ongelman, ja hän lupasi 1) tsekata räjäytyskuvan 2) soittaa mulle tänään ja 3) ei ole tekemätön paikka tuommoinen korjaus.

Eipä soinut puhelin tänään. Ei kumpikaan firma palannut, eikä toki siihen sähköiseenkään yhteydenottopyyntöön kukaan jaksanut reagoida.
Helvetti! Tuo on nyt talouden ainoa auto, ja olisi aika hiton tärkeää saada fiksattua.

Mihin mä seuraavaksi soitan? Karpolle?
Eikö tuon nyt voi korjauttaa missä tahansa monimerkkihuollossa? Voin kyllä suositella Aallon Autoa Tammistossa, mutta sinuna kysyisin kotiasi lähimmistä pajoista, että onnistuuko korjaus ja millä aikataululla.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eikö tuon nyt voi korjauttaa missä tahansa monimerkkihuollossa? Voin kyllä suositella Aallon Autoa Tammistossa, mutta sinuna kysyisin kotiasi lähimmistä pajoista, että onnistuuko korjaus ja millä aikataululla.
Joo, vaimo saa jatkaa tästä. Ihmettelen sitä kyllä, ettei näistä kontaktoiduista yrityksistä viitsitty palata asiaan - tai ylipäätään ottaa yhteyttä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joo, vaimo saa jatkaa tästä. Ihmettelen sitä kyllä, ettei näistä kontaktoiduista yrityksistä viitsitty palata asiaan - tai ylipäätään ottaa yhteyttä.
Minulle Autoverkkokauppa soitti sentään aika pian takaisin, kun eivät vastanneet puheluun. Kävin siellä paikanpäällä jossain Perä-Vantaan persreijässäkin näyttämässä autoa. Oli niin surkeiden jäisten ja kuoppaisten teiden takana, että sinne ajamista en voi mitenkään suositella.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Kaikilla sähköautoilijoilla tuntuu olevan surkea rakko, penikka joka ei osaa istua kolmea varttia pidempään istuimessa tai sitten ikäloppu koira takakontissa, jonka pitää päästä kuselle puolen tunnin välein.

Miksi emme voi elää yhteisymmärryksessä, että eittämättä sähköautojen nykyiset ranget (ainakin Suomen oloissa) säätelevät ihmisen pysähtymistarvetta maanteillä?

Ja ennen kuin haukut minut juntksi ja pensa-persuksi, niin ei, minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan noin loppuviimein. Ajan itsekin plugarilla, koska haluan työreissuilta asap kotiin ilman edes niitä 20min odotteluja jossain Peräjärven ABC:lla, koska se Ionityn laturi ei toiminutkaan Kyröskoskella jonne jouduin sen vuoksi, että sitä edellisen latauspisteen appi ei ottanut toimiakseen juuri tänään ja tägit jäi toisen takin taskuun kotiin.

Olen nörtti (myös työelämässä), jota voisi teoriassa kiinnostaa tämä sähköautoilun säätäminen ja ennakoiminen. Toisaalta, haluanko maksaa 20-30k€ lisää siitä säätämisestä. Tämä laskelma siis jos vaihtaisin 3-sarjalaisen neliveto Bemarin sähkövastaavaan. Ja ei, Tesla M3 LR ei ole vastaava. Paska paskana, autot autoina.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@HokiJone kyllähän sun kirjoituksessa tulee jo niin hassuja yleistyksiä, että joku herkempi saattaisi kuvailla sinua mainitsemillasi nimillä.

Ensinnäkin tuo ensimmäinen kappale, kuka pysähtyy 45 minuutin välein? En ymmärrä esimerkkiäsi. Vai olitko ottanut vähän perjantaihuikkaa?

Toisekseen jos oot joku tähtimyyjä ja sulla on tarve suhata usein jotain 500km+ pätkää ilman sitä 20 minuutin taukoa niin silloin dieselauto taitaa olla fiksuin. Muutenhan tämän päivän sähköautot riittävät ihan kohtuullisesti ja latauspisteitä nousee kokoajan lisää.

Ja viimeinen kappale menee jo henkilökohtaisen rajoittuneisuuden puolelle. Jos bemari on sun valinta ja tällä hetkellä hinta-laatusuhde ei vastaa ni sit ei auta kuin odottaa muutama vuosi, että saat sen halvemmalla käytettynä. Teslaprovoon en jaksa vastata.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yritin tosissani hakea ironiaa näistä Hokijonen jutuista, varsinkin kun hetken sellaista itsekin väitti, mutta taitaa vaaka kallistua tosiaan sen puolelle, että ihan tosissaan se näitä kirjoittelee.

"Ei minulla ole mitään sähköautoja vastaan, mutta..."
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikilla sähköautoilijoilla tuntuu olevan surkea rakko, penikka joka ei osaa istua kolmea varttia pidempään istuimessa tai sitten ikäloppu koira takakontissa, jonka pitää päästä kuselle puolen tunnin välein.

Miksi emme voi elää yhteisymmärryksessä, että eittämättä sähköautojen nykyiset ranget (ainakin Suomen oloissa) säätelevät ihmisen pysähtymistarvetta maanteillä?

Ja ennen kuin haukut minut juntksi ja pensa-persuksi, niin ei, minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan noin loppuviimein. Ajan itsekin plugarilla, koska haluan työreissuilta asap kotiin ilman edes niitä 20min odotteluja jossain Peräjärven ABC:lla, koska se Ionityn laturi ei toiminutkaan Kyröskoskella jonne jouduin sen vuoksi, että sitä edellisen latauspisteen appi ei ottanut toimiakseen juuri tänään ja tägit jäi toisen takin taskuun kotiin.

Olen nörtti (myös työelämässä), jota voisi teoriassa kiinnostaa tämä sähköautoilun säätäminen ja ennakoiminen. Toisaalta, haluanko maksaa 20-30k€ lisää siitä säätämisestä. Tämä laskelma siis jos vaihtaisin 3-sarjalaisen neliveto Bemarin sähkövastaavaan. Ja ei, Tesla M3 LR ei ole vastaava. Paska paskana, autot autoina.
Kannattaiskohan nyt vain suoraan myöntää, että sulla on aika paljonkin sähköautoja vastaan? Naurettavaa heittää väliin näitä "minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan" -juttuja, kun koko muu teksti on hyvin sähköautovastaista, eikä tuossa tekstissä suurelta osin ole oikein mitään järkeä.

Itse myönnän olevani tietyllä tapaa sähköautovastainen. En siksi, että en näkisi niitä järkevänä siirtymänä polttomoottoriautojen jälkeen, vaan olen vain sen verran vanhan koulukunnan automies, ettei nuo äänettömät sähkökipot oikein inspiroi. Viimeiseen asti olen toivonut, että löytyisi joku itseä paremmin inspiroiva vaihtoehto, mutta näyttää vahvasti siltä, ettei sellaista ole tulossa.

Ja tästä sähköautovastaisuudestani huolimatta koen, että sinun sähköautovastaiset tekstisi ovat pääosin täyttä paskaa ja väkinäisesti väännettyä sellaista. Jos et tykkää sähköautoilusta, niin myönnä se ja puhu rohkeasti siitä näkökulmasta ilman tätä turhaa venkoilua, vääntelyä ja väkinäisyyttä.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Itse myönnän olevani tietyllä tapaa sähköautovastainen. En siksi, että en näkisi niitä järkevänä siirtymänä polttomoottoriautojen jälkeen, vaan olen vain sen verran vanhan koulukunnan automies, ettei nuo äänettömät sähkökipot oikein inspiroi. Viimeiseen asti olen toivonut, että löytyisi joku itseä paremmin inspiroiva vaihtoehto, mutta näyttää vahvasti siltä, ettei sellaista ole tulossa.

Suosittelen hankkimaan samanlaisen GT Pösön, kun itselläni oli muutama vuosi sitten. Sporttiasetuksella sai V8:n murinat kuulumaan kaiuttimista siinä dieselkipossa.

Mitä sähköautoilun taukoihin tulee, omalla vajaarangeisella vetäisee Helsingistä Ouluun kahdella n. 40 min tauolla. Ei eroa juurikaan polttisautolla tehtävästä suorituksesta.
 

444

Jäsen
Kaikilla sähköautoilijoilla tuntuu olevan surkea rakko, penikka joka ei osaa istua kolmea varttia pidempään istuimessa tai sitten ikäloppu koira takakontissa, jonka pitää päästä kuselle puolen tunnin välein.

Miksi emme voi elää yhteisymmärryksessä, että eittämättä sähköautojen nykyiset ranget (ainakin Suomen oloissa) säätelevät ihmisen pysähtymistarvetta maanteillä?

Ja ennen kuin haukut minut juntksi ja pensa-persuksi, niin ei, minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan noin loppuviimein. Ajan itsekin plugarilla, koska haluan työreissuilta asap kotiin ilman edes niitä 20min odotteluja jossain Peräjärven ABC:lla, koska se Ionityn laturi ei toiminutkaan Kyröskoskella jonne jouduin sen vuoksi, että sitä edellisen latauspisteen appi ei ottanut toimiakseen juuri tänään ja tägit jäi toisen takin taskuun kotiin.

Olen nörtti (myös työelämässä), jota voisi teoriassa kiinnostaa tämä sähköautoilun säätäminen ja ennakoiminen. Toisaalta, haluanko maksaa 20-30k€ lisää siitä säätämisestä. Tämä laskelma siis jos vaihtaisin 3-sarjalaisen neliveto Bemarin sähkövastaavaan. Ja ei, Tesla M3 LR ei ole vastaava. Paska paskana, autot autoina.
Minulla ei ole mitään tällaisia oksennuksia vastaan, mutta.
 

hege

Jäsen
Meillä on EV6 ja Subaru Outback tuossa pihalla ja Outbackillä ajot on jäänyt paljon ennakoitua pienemmiksi eli alunperin sähkäriä hankkiessa kuviteltiin, että bensa-autolla ajettaisiin noita "pidempiä" matkoja useammin mutta käytännössä Outbackillä on ajettu nurkka-ajoa silloin kun sähkäri ollut muuten liikenteessä "pitkällä" reissulla joko vaimon tai minun toimestä, mökkimatkat (mökillä ei ole sähköä) talvikaudella ja muutamat skimbamatkat kun koko porukka mukana ja boxia pitänyt käyttää (ja on Outback tavaratilan osalta tilavampi kuin EV6 mutta se ei ole taas voimanlähde juttua).
Sopivasti kun kärjistää niin aina löytää näkykulman millä voi jonkun ratkaisun perustella toista paremmaksi ihan esimerkin avullakin. Itse viime viikolla tein duunireissun sähkärillä missä 1. päivänä ajoin 300 km, 2. päivänä aamulla 170 km aamulla ja sama illalla ja sitten 3. päivänä taas tuo 300 km kotiin ja ei tarvinnyt kertaakaan pysähtyä lataamaan mutta bensa-autolla olisi pitänyt käydä ainakin kerran tankilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös