Auto ulkhomailta!

  • 15 167
  • 65

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen kuullut sellaista tarinaa (ei siis välttis totta) että etenkin Saksasta tuotuihin autoihin olisi syytä tehdä ruosteenestokäsittely. Asia olisi niin että Suomeen ensirekisteröidyt autot olisi ruoste-estokäsitelty mutta käsittelyä ei tehtäisi esimerkiksi Saksassa ensirekisteröityihin autoihin. Tiedä sitten totuutta.

Meidän talouteen tuli tuollainen -00 vuosimallin BMW 328 Coupè Saksan suunnalta. Huomenna pitäisi auto viedä ruosteenestokäsittelyyn. Appiukko tätä käsittelyä kovasti suositteli tehtäväksi ja kuten arvata saattaa ei appiukon ohjeistuksia kannata kyseenalaistaa. Hintaa moiselle käsittelylle tulee muuten 700 euroa.

Miksi? Miksi? Ja vielä kerran miksi?

Luuletko tosiaan ettei saksanmaalla teitä suolata? Kyllä suolataan.
Itselläni tällä hetkellä kolmas saksasta kuskattu Bemari menossa, yhtäkään en ole erikseen ruostesuojannut. Kunhan vain muistaa autonsa pestä säännöllisesti (myös alusta), ja korjata kiveniskut, niin olen pärjännyt ihan hyvin.
 

Blitzkrieg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.

Tullin taulukoita itse kyttäilen kun kiinnostaa paljonko ihmiset on pulittanut tietyn mallisista autoista.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/

_
 

Tuamas

Jäsen
Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.

Itse hain isäukolle taannoin erikoisemman auton.

Käytimme vähän välimallia, eli itse haimme sopivan auton netistä, sitten yhteydenotto suomalaiseen välittäjään joka kävi paikan päällä katsomassa auton.
Sitten lensimme itse paikalle ja koeajon jälkeen kauppakirjat, maksu sekä byrokratian hoito välittäjän avulla. Siitä sitten Ruotsin kautta ajaen Suomeen.

Tullin taulukot ovat erittäin hyviä apuvälineitä, lisäksi siellä sivuilla on myös laskuri johon auton tiedot syöttämällä voi saada tarkahkon arvion verosta.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.

Olen tuonut reilu kymmenen autoa ja lähden itselleni ensi viikolla hakemaan uutta, kun pari tuntia sitten lähti entinen pihasta.

Minä en ole noita Jupen listaamia taulukkoja enää käyttänyt. Nykyään, kun CO -arvot määrittelee veron osuuden, käytän tullin sivuilta linkistä löytyvää taulukkoa (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf), josta katson CO -arvon kohdalta veroprosentin ja sitten tähän MAHTI -laskuriin (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/MAHTI.jsp) syötän auton tiedot ja sitten lasken veron osuuden laskurin antamasta myyntihinnasta esim. jos auton CO -arvo on 152, niin veroprosentti on silloin 26,2 eli myyntihinta x 0,262. Melko tarkan veron olen tuolla saanut. Tuohon MAHTI-järjestelmään laitan vielä yleensä kilometrit hieman alhaisemmaksi, niin saa veron yläkanttiin.

Avaimet käteen paketteja en ole viitsinyt käyttää, kun tulee rutkasti ylihintaa autoon ja Saksasta on kiva käydä hakemassa halpaa kaljaa samalla. Jos joku auto on liian halvan oloinen, niin todennäköisesti siihen on syy, jota ei kerrota. Jätä sellainen suosiolla. Jos myyjä alkaa hoputtaa sinua auton ostamisessa jollain verukkeella (esim. huomiseksi sovittu useampi tapaaminen, osta nyt heti), niin anna olla. Todennäköisesti on vain kiire saada auto pois käsistä. Hyville autoille on kysyntää, mutta luotettava myyjä ei sinua painosta sillä asialla.

Jos autosta pystyy runkonumeron perusteella merkkiliikkeeseen soittamalla selvittämään auton huoltohistoriaa, niin se kannattaa aina käyttää hyödyksi, ennenkuin lähtee edes Saksaan. Ainakin BMW:llä pystyy ja on ilmaista.

Rekisteröintitoimistojen aukiolo-ajat vaihtelevat paikkakunnittain, joten kannattaa nekin selvittää etukäteen, jos on tiukka aikataulu itselläsi. Autonmyyjät tietävät ne ja lähtevät myös kanssasi hoitamaan asiaa, kun pyydät.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.

Hain vaimolle vajaa vuosi sitten farkkubemun Hampurista. Lento Pirkkalasta Bremeniin, siitä junalla vajaa tunti Hampuriin ja autoliike oli 500m päärautatieasemalta. Hotellin varasin etukäteen joka oli autokaupan vieressä. Turkkilaiset liikkeen omistajat hoitivat kaiken paperisodan siellä päässä ja vientikilvet oli autossa kiinni kolmen tunnin kuluttua kaupan teosta. Siitä sitten suunnaksi Puttgardenin satamakauppa ja takakontti täyteen olutta, joka maksoi merkistä riippuen 5-9€ per salkku. Sen jälkeen lautalla Rödby:hyn Tanskaan, josta edelleen lautalla Ruotsiin Helsingborgiin, jossa yöpyminen. Aamulla nokka kohti Tukholmaa, josta iltalaivalla Helsinkiin.

BMW 320 tdi -09 vero oli hiukan yli 3000€. Lento Bremeniin 60€, juna Hampuriin 15€, hotellit yht.150€, paperisota Saksassa 100€, paperisota Suomessa 250€, laivat 250€, tankki naftaa 90€, oluet, viinit ja viinat xxx€. Kaikki hinnat ulkomuistista noin hintoja.

Mielipiteeni on, ettei kannata hakea Saksasta sellaista autoa, joka maksaa Suomessa alle 15k€. Tietysti jos autossa on valmiiksi kahdet renkaat ja moottorinlämmitin, on raja alempi, ehkä jotain 10k€. Tämän lisäksi ns. premium merkit, kuten MB, BMW ja Audi ovat usein järkevimpiä tuomisia johtuen reilusti korkeammasta hintatasosta täällä Suomesssa. Jotain perus Opel Astraa ei kannata tuoda, kuten pääsääntöisesti myöskään ei-saksalaisia merkkejä. Itse säästin kaikkien kulujen jälkeen n. 2000€ verrattuna täkäläisiin autoihin. Asensin kylläkin omaani Webaston ja ostin molemmat uudet testivoittajarengassarjat ja yhdet uudet aluvanteet, joten säästö olisi ollut suurempi mikäli olisin asennuttanut autoon vain lohkolämppärin ja hommannut jotkut käytetyt/pinnatut talvirattaat vanteineen.

Mittarien ruuvaus on valitettavan yleistä Saksassa, joten tarkkana kannattaa olla. Jopa huoltokirjoja väärennetään kai melko yleisesti ruuvauksen yhteydessä. Olen jopa itse törmännyt kahteen tällaiseen autoon. Myös kolarikorjatut, tulva- ja raekuuro-autot saattavat olla kokemattoman autonhakijan riesana. Muutenkin kannattaa koeajaa jo Suomessa vastaava auto jonka aikoo tuoda, jos ei muuten ole kokemusta kyseisestä merkistä/mallista.

Reilun 10 vuotta sitten hain Berliinistä Audi A4:n. Myös farkun tdi-koneella. Silloin byrokratia oli varsinkin Saksan päässä huomattavasti hankalampaa ja hitaampaa. Nykyään se on todella helppoa. Suosittelen, mutta kannattaa katsoa useampi vaihtoehto valmiiksi jo Suomen päässä netistä ja valita niistä Saksan päässä parhaan tuntuinen vaihtoehto. Mobile.de on hyvä automyyntisivusto netissä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Mielipiteeni on, ettei kannata hakea Saksasta sellaista autoa, joka maksaa Suomessa alle 15k€..

Joissain tapauksissa kyllä, mutta itsellä menee auto kerran vuodessa vaihtoon ja tuo 120D BMW, minkä vuosi sitten toin ja nyt myin 50tkm enemmän ajettuna, sain saman hinnan siitä, kuin mitä maksoin veroineen. Ei siis mielestäni kauhean huono autokauppa. Ja tuohan on vähän alta 15k auto Suomessa.

Toki jos bisnestä haluaa tehdä, niin sitten yli 15k auto tottakai, mutta mitenkä nopeasti lie nykyisessä taloustilanteessa yli 15k autot menee kaupaksi?
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Joissain tapauksissa kyllä, mutta itsellä menee auto kerran vuodessa vaihtoon ja tuo 120D BMW, minkä vuosi sitten toin ja nyt myin 50tkm enemmän ajettuna, sain saman hinnan siitä, kuin mitä maksoin veroineen. Ei siis mielestäni kauhean huono autokauppa. Ja tuohan on vähän alta 15k auto Suomessa.

Hyvä kauppa ollut sulla ostaessa ja myydessä. Hakukulut ja byrokratia jäivät siis tappioksi. Tarkoittaa 800-1500€ tapauksesta riippuen. Hyvä kauppa silti.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luovutetaanko "avaimet käteen"-periaatteella tuodut autot asiakkaalle siirtokilvillä, vai pysyvillä kilvillä?
Rekisteröitynä Suomeen ja katsastettuna luovutetaan. Ainakin LF-cars firmasta ostettuna. Tämä omakohtainen ja Ihan miellyttävä autonostokokemus. Joskin vähän alusta pelotti kun pelkällä sähköpostilla asion. Loppuvaiheessa myös puhelimella ja lopuksi nouto tampereelta.
 

Vengeance

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManUtd, Lukko
Luovutetaanko "avaimet käteen"-periaatteella tuodut autot asiakkaalle siirtokilvillä, vai pysyvillä kilvillä?

Jep, rekisteröitynä ja katsastettuna luovutetaan. Tosin siitä joutuu maksamaan ekstraa, ja se ei nyt iso vaiva ole mennä papereiden kanssa katsastuskonttorille. Itse ostin Suomen Tuontipalvelun kautta A4:n Saksasta. Homma toimi erittäin hienosti kaikin puolin.

http://www.auto-saksasta.fi/fi/. Linkistä löytyy hinnat, veroarviot sun muut tarpeelliset tiedot.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jep, rekisteröitynä ja katsastettuna luovutetaan. Tosin siitä joutuu maksamaan ekstraa, ja se ei nyt iso vaiva ole mennä papereiden kanssa katsastuskonttorille. Itse ostin Suomen Tuontipalvelun kautta A4:n Saksasta. Homma toimi erittäin hienosti kaikin puolin.

http://www.auto-saksasta.fi/fi/. Linkistä löytyy hinnat, veroarviot sun muut tarpeelliset tiedot.

Itse tuonut kaksi autoa Saksasta, molemmilla kerroilla ns. avaimet käteen (rekisteröitynä ja maahantulokatsastettuna).

Se konkreettinen etu on että nämä tietyt jantterit tuovat katsastuksiin/rekisteröintiin niin paljon autoja että tullissa ovat jo ns. hyvän päivän tuttuja ja heillä on siten helpompi homma, ts. vähemmän kyselyitä.

Eräs turkulainen putiikki joka tuonut molemmat autoni tiesi kertoa että heillä homma on niin rutiinia että kun auto tuodaan rekisteröitäväksi, viranomaiset eivät viitsi edes tulla katsomaan autoa vaan luottavat rasti-ruutuun tyylillä täytettyä lomaketta. Eli jos tuontifirman jampat "unohtavat" mainita että autossa on nahkapenkit, navigaattorit yms. niin se menee läpi ja siten pienentää verotusarvoa ja vastaavasti maksettavaa veroa.

Onko tuo sitten sama tilanne normijampalla rekisteröinnin yhteydessä, en osaa sanoa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kaksi junge sternea olen Saksasta ostanut. Toisen kävin valitsemassa ja hakemassa itse ja toisen hankin välittäjän/ammattilaisen avulla eli molemmista skenaarioista löytyy kokemusta. Itse ainakin seuraavalla kerralla käytän ehdottomasti tuttua välittäjää. On helppo antaa välittäjälle speksit ja antaa hänen hoitaa auton etsimisen. Välittäjällä on myös verkostot kunnossa eli autojen myyjät, kuljetukset, rekisteröinti Suomeen, tulli jne jne. Kyllä siinä tulee aika paljon kustannuksia, kun lähtee itse Saksaan lentokoneella, ottaa vuokra auton, majoitukset, polttoaineet. Kun auto on löytynyt, tarvitaan tullikilvet (nekin maksaa), polttoainetta ja laivaliput autolle ja itselle Saksasta Suomeen. Kaiken kaikkiaan aikaa saa koko hommaan helposti palamaan useamman päivän ja tulee kaikenlaista kustannusta. Tietysti, jos erityisesti matkailla haluaa, niin sittenhän tämä skenaario on ihan ok.

Viimeksi kuitenkin käytin välittäjää ja kerroin speksit mitä haen. Ehdottomasti kannattaa panostaa lisävarusteisiin, koska niistä ei käytännössä tule lisää autoveroa (vaikka ne eritelläänkin tullille ajoneuvon yksilöintilomakkeella) eli itsekin otin melkein kaikilla herkuilla. Suomesta ostettunahan autovero lasketaan myös lisävarusteille, joten tässä suhteessa Saksasta hakemalla voi hyödyntää tämän seikan. Välittäjä etsi vaihtoehtoja ja laittoi meilitse tietoja. Kun sopiva löytyi, niin välittäjä toi auton oven eteen sovittuna ajankohtana ja hoiti kaikki paperityöt auton rekisteröimiseksi. Vaikka välittäjä ottaa jotain välistä, niin välittäjällä on kuitenkin suhteellinen etu kustannuksissa logistiikan osalta tuoda auto Suomeen.

YV:tä voi pistää, jos haluaa hyväksi todetun välittäjän tiedot. Sama välittäjä on tuonut lähipiiriin lähes kymmenen ajoneuvoa Saksasta.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Eli jos tuontifirman jampat "unohtavat" mainita että autossa on nahkapenkit, navigaattorit yms. niin se menee läpi ja siten pienentää verotusarvoa ja vastaavasti maksettavaa veroa.

Onko tuo sitten sama tilanne normijampalla rekisteröinnin yhteydessä, en osaa sanoa.

Ei nuo tullissa enää katsele autoja. Saksan siirtokilvissä on ollut satamaan tulon jälkeen aina pari-kolme päivää aikaa ajaa ja olenkin ajanut aina laivasta suoraan katsastuskonttorille Kuopioon, josta sitten tarrakilvet autoon ja tarvittavat ilmoitukset. Toissa kerralla tullimiehet ohjasivat minut ihmeellisesti sivuun vain siksi, että kävisin hakemassa tarrakilvet ja tekemässä ilmoitukset sataman tullissa, vaikka olisin voinut tehdä ne kaikki katsastuskonttorillakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös