Onko joillakin tässä lähiakoina aikomusta tuoda autoa ulkomailta tai oletteko tuoneet vähän aikaa sitten? Miten paljon maksoitte veroa autosta ja miten toitte sen Suomeen, käytitkö välittäjää eli "avaimet käteen" pakettia vai haitko itse? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, koska suunnitteilla autonhaku Saksasta.
Hain vaimolle vajaa vuosi sitten farkkubemun Hampurista. Lento Pirkkalasta Bremeniin, siitä junalla vajaa tunti Hampuriin ja autoliike oli 500m päärautatieasemalta. Hotellin varasin etukäteen joka oli autokaupan vieressä. Turkkilaiset liikkeen omistajat hoitivat kaiken paperisodan siellä päässä ja vientikilvet oli autossa kiinni kolmen tunnin kuluttua kaupan teosta. Siitä sitten suunnaksi Puttgardenin satamakauppa ja takakontti täyteen olutta, joka maksoi merkistä riippuen 5-9€ per salkku. Sen jälkeen lautalla Rödby:hyn Tanskaan, josta edelleen lautalla Ruotsiin Helsingborgiin, jossa yöpyminen. Aamulla nokka kohti Tukholmaa, josta iltalaivalla Helsinkiin.
BMW 320 tdi -09 vero oli hiukan yli 3000€. Lento Bremeniin 60€, juna Hampuriin 15€, hotellit yht.150€, paperisota Saksassa 100€, paperisota Suomessa 250€, laivat 250€, tankki naftaa 90€, oluet, viinit ja viinat xxx€. Kaikki hinnat ulkomuistista noin hintoja.
Mielipiteeni on, ettei kannata hakea Saksasta sellaista autoa, joka maksaa Suomessa alle 15k€. Tietysti jos autossa on valmiiksi kahdet renkaat ja moottorinlämmitin, on raja alempi, ehkä jotain 10k€. Tämän lisäksi ns. premium merkit, kuten MB, BMW ja Audi ovat usein järkevimpiä tuomisia johtuen reilusti korkeammasta hintatasosta täällä Suomesssa. Jotain perus Opel Astraa ei kannata tuoda, kuten pääsääntöisesti myöskään ei-saksalaisia merkkejä. Itse säästin kaikkien kulujen jälkeen n. 2000€ verrattuna täkäläisiin autoihin. Asensin kylläkin omaani Webaston ja ostin molemmat uudet testivoittajarengassarjat ja yhdet uudet aluvanteet, joten säästö olisi ollut suurempi mikäli olisin asennuttanut autoon vain lohkolämppärin ja hommannut jotkut käytetyt/pinnatut talvirattaat vanteineen.
Mittarien ruuvaus on valitettavan yleistä Saksassa, joten tarkkana kannattaa olla. Jopa huoltokirjoja väärennetään kai melko yleisesti ruuvauksen yhteydessä. Olen jopa itse törmännyt kahteen tällaiseen autoon. Myös kolarikorjatut, tulva- ja raekuuro-autot saattavat olla kokemattoman autonhakijan riesana. Muutenkin kannattaa koeajaa jo Suomessa vastaava auto jonka aikoo tuoda, jos ei muuten ole kokemusta kyseisestä merkistä/mallista.
Reilun 10 vuotta sitten hain Berliinistä Audi A4:n. Myös farkun tdi-koneella. Silloin byrokratia oli varsinkin Saksan päässä huomattavasti hankalampaa ja hitaampaa. Nykyään se on todella helppoa. Suosittelen, mutta kannattaa katsoa useampi vaihtoehto valmiiksi jo Suomen päässä netistä ja valita niistä Saksan päässä parhaan tuntuinen vaihtoehto. Mobile.de on hyvä automyyntisivusto netissä.